PSV

Hoe gaat het met de andere clubs in Nederland en Europa?

Moderator: mods

Wouter

Re: PSV

Bericht door Wouter » do okt 02, 2014 12:41 pm

Nee, 201... :smallgrin.gif:

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » do okt 02, 2014 2:02 pm

De loze woorden van Cocu
Door Remco Regterschot

PSV hoopte met Phillip Cocu in de rol van Frank de Boer het Ajax-model te kunnen kopiëren. Na een stormachtig, hoopvol begin zakte de jonge equipe van Phillip afgelopen seizoen echter hopeloos door het ijs, met name op mentaal vlak.

Er waren verzachtende omstandigheden. Het was Cocu's eerste jaar als hoofdcoach, zijn jonge spelers vormden geen ingespeelde ploeg en soms had hij een beetje pech met blessures en dergelijke.

Maar goed, niet iedereen kan bij de start van een trainerscarrière zo hard de wind mee hebben als zijn boezemvriend Frank.

Als speler schaalde ik Cocu in op minimaal hetzelfde niveau als De Boer. Bij FC Barcelona en Oranje was hij een stille, maar leidinggevende kracht. In zijn nadagen bij PSV was Cocu het verlengstuk van coach Guus Hiddink, in 2005, 2006 en 2007 werden ze eens per jaar kampioen in Eindhoven.

PSV miste op een haar na zelfs de finale van de Champions League. De speler Cocu liet dingen gebeuren op het veld, hij had domweg iets meer tijd nodig dan zijn soulmate Frank om dat als coach ook voor elkaar te krijgen, dacht ik.

Loze woorden
Zijn seizoenstart deze jaargang was goed. PSV won vijf keer en Ajax morste punten. Na de eerste nederlaag van PSV (3-1 bij PEC Zwolle) vertelde Cocu op Frank de Boer-achtige wijze dat deze nederlaag een incident betrof. Zijn ploeg zou echt niet meer zo door de ondergrens zakken als vorig seizoen. Don’t worry about a thing, cause every little thing gonna be alright.

Het bleken loze woorden. PSV verloor daarna met 1-0 van sc Heerenveen op eenzelfde ontluisterende manier als in de minidrama's van het voorbije seizoen. Na afloop van de nederlaag in Friesland zei Cocu bedeesd dat hij verschrikkelijk boos was. Voor het eerst geloofde ik hem niet meer. Verschrikkelijk boos? Frank de Boer weleens zien reageren na een kutpass van Moisander over tien meter?

Cocu's holle ogen deden denken aan die van Marco van Basten toen hij als AZ-coach met 3-0 verloor van Willem II. Totale ontreddering. Een blik ook, die zegt: 'Help, waar ben ik aan begonnen?' Ik moest denken aan het moment waarop Hiddink vorig seizoen Cocu's kring binnendrong.

Als een soort houvast die Van Basten zocht in Alex Pastoor en vond in John van den Brom. Toen vond ik het krachtig van Cocu, achteraf denk ik dat het tonen van zwakte in de inmiddels bloeddorstige voetbaljungle funest is. Bloedverlies dat door iedereen wordt geroken. Zoiets.
Geschrokken blik

Die hertenogen. Zou Cocu in paniek zijn? Twijfelen? Serieus denken dat hij een jong elftal nog kan laten geloven dat alles goed komt? Kan Cocu spelers boven zichzelf laten uitstijgen? Heeft hij er eigenlijk nog wel echt zin in? Het zijn vragen die opkomen als ik zijn geschrokken blik zie in het schijnsel van de cameralampen. Dingen die ik me bij Frank de Boer nog geen seconde heb afgevraagd.

De Boer lijkt te weten wat hij wil. Een man met een missie, zonder angst. Hij lijkt als trainer te zijn geboren. Laat spelers geloven dat ze beter zijn dan in werkelijkheid, tot ze echt beter worden zelfs. Een soort self-fulfilling prophecy die ook op hem betrekking heeft.

Ondanks het ploetervoetbal dat Ajax al dik vier jaar lang speelt, staan er vier schalen op rij achter zijn naam en veel kenners (die zeven wedstrijden geleden het landskampioenschap van PSV nog voorspelden) twijfelen al niet meer aan een vijfde. De rest van Nederland zal volgen, Cocu zal het met lede ogen ondergaan.

Zou de huidige trainer van PSV nog wel eens terugdenken aan zijn woorden als speler? Met eenzelfde strekking als die van de voetballer Van Basten? ''Trainer worden? Mij niet gezien. Te veel gezeik.'' Cocu heeft lang getwijfeld, een functie in de commercie leek hem ook wel leuk.

Misschien was dat beter geweest. Misschien had PSV hem niet zo moeten pushen om de weg in te slaan die hij is ingeslagen. Want voor een bestaan als topcoach lijkt Cocu te missen wat zijn vriend in Amsterdam wel heeft: de X-factor.
www.nusport.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

wimpey

Bericht door wimpey » do okt 02, 2014 2:09 pm

zeux

Bericht door zeux » do okt 02, 2014 4:44 pm

Zit er weinig publiek in Moskou of zo?

JKlinkt als een hol, leeg stadion.

Weinig spetterend voetbal.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » do okt 02, 2014 5:33 pm

Niet normaal wat een kansen Psv krijgt.

zeux

Bericht door zeux » do okt 02, 2014 5:53 pm

93ste minuut...
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Lionel

Bericht door Lionel » do okt 02, 2014 5:53 pm

Jeroen Zoet... wat een nicht.
IK GELOOF!!!!!!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » do okt 02, 2014 5:54 pm

Pfff, de zoveelste fout van Zoet. :excited.gif:

Maar het ligt allemaal aan Cocu hoor. :hypocrite.gif:

zeux

Bericht door zeux » do okt 02, 2014 5:59 pm

psv gun ik het wel, maar voor het nl-voetbal wordt het tijd dat we punten voor de ranglijst gaan pakken. Is ook in belang Ajax.

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » do okt 02, 2014 6:00 pm

Hoe speelde Douglas?
YNWA

wimpey

Bericht door wimpey » do okt 02, 2014 6:03 pm

Jöhnk schreef:Pfff, de zoveelste fout van Zoet. :excited.gif:
Als een fuckin dolfijn naar die bal. Terwijl Hendrix bij de paal staat. Met zo'n keeper...

psv speelde best aardig. Maar ze hebben zonder Depay en Luuk amper scorend vermogen.

Lionel

Bericht door Lionel » do okt 02, 2014 6:08 pm

InnerHarbour schreef:Hoe speelde Douglas?
Pakte een mega domme kaart. IQ van een stuk karton.
IK GELOOF!!!!!!

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » do okt 02, 2014 6:09 pm

Jöhnk schreef:Pfff, de zoveelste fout van Zoet. :excited.gif:

Maar het ligt allemaal aan Cocu hoor. :hypocrite.gif:
Tja, wie stelt hem op? :hypocrite.gif:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

wimpey

Bericht door wimpey » do okt 02, 2014 6:12 pm

Kon me niet aan de indruk onttrekken dat Dinamo er niet volledig voor ging. Op het eind komen Zhirkov, Valbuena en Kuranyi en dan slepen ze die pot nog effe binnen. Max. resultaat, minimale inspanning.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » do okt 02, 2014 6:23 pm

Hadden ze Gomes maar moeten terughalen. :hypocrite.gif:

Tja, zelfde als bij Ajax dinsdag. Scoren hoort er ook bij.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » do okt 02, 2014 6:27 pm

Zonde, van mij had PSV hier wel een mooi resultaat mogen halen. We hebben die punten als land hard nodig en ze waren bezig aan een prima serie in de EL.
Nil volentibus arduum

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr okt 17, 2014 8:51 pm

Ze missen er zaterdag een paar thuis tegen AZ. Mooie kans op puntverlies wellicht? Ik gun die Van den Brom eigenlijk geen succes maar hiervoor wil ik wel een uitzondering maken.
Nil volentibus arduum

columbus

Bericht door columbus » za okt 18, 2014 6:20 pm

Nou, puntverlies zie ik niet meer gebeuren. 3-0 voor tegen een werkelijk vreselijk slecht AZ, ze schieten ze er nog net niet zelf in. Dramatisch...

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » za okt 18, 2014 7:02 pm

En bedankt Marillion! :smallgrin.gif: ik weet eigenlijk dan niet wie ze naast Depay nog meer missen maar op basis van jouw post heb ik blind een 2 in de AT Toto ingevuld. :smallgrin.gif: Aanvankelijk dacht ik PSV gaat dit wel winnen.

Ben blij het monotone geluid van Theo Reitsma bij deze wedstrijd te horen. Dan hebben wij die drol straks bij Twente-Ajax tenminste niet. In de tussentijd maar overgeschakeld naar het internationale voetbal en ik krijg een indruk die ik vorig seizoen ook al diverse keren had. In wedstrijden dat Strootman niet meespeelt is AS Roma echt véél en véél beter!

Wouter

Bericht door Wouter » za okt 18, 2014 7:41 pm

Als PSV dit jaar geen kampioen wordt, moeten ze zich de ogen uit de kop schamen in Eindhoven. Feyenoord is leeggeplunderd, Ajax is ook weer minder dan vorig jaar...PSV heeft veruit de meest talentvolle selectie.

wimpey

Bericht door wimpey » zo okt 19, 2014 7:40 am

Wouter schreef: PSV heeft veruit de meest talentvolle selectie.
Dat vinden ze in Eindhoven ook. Al jaren zelfs.

Ze maken wel een betere indruk dan de voorbije seizoenen.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » zo okt 19, 2014 8:25 am

Gisteravond kregen ze ook wel heel weinig weerstand hè. Tot nu toe is het in elke wedstrijd waarin ze getest werden mis gegaan. PEC Zwolle, Heerenveen, Dinamo Moskou... Een boost was het voor PSV dat er werd gewonnen in de Arena, maar haalt Schöne de trekker over, geeft Kuipers de penalty wel voor die charge op de benen van Sig of schiet Moisander met rechts die bal binnen die een G voetballer uit de E7 nog maakt dan was het daar ook misgegaan.

Herinneren wij onze laatste competitiewedstrijd tegen AZ nog? Tussen die 2 enorme verschuttingen tegen Red Bull Salzburg door kwam dat Kaasmeisje met de benen wijd naar de Arena om met 4-0 een lekkere beurt te krijgen. Kishna scoorde op fraaie wijze de laatste.

Lionel

Bericht door Lionel » zo okt 19, 2014 9:32 am

Van die periode kan ik me niks herinneren. Zwart gat.
IK GELOOF!!!!!!

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » zo okt 19, 2014 11:31 am

Cruijff schreef:
Herinneren wij onze laatste competitiewedstrijd tegen AZ nog? Tussen die 2 enorme verschuttingen tegen Red Bull Salzburg door kwam dat Kaasmeisje met de benen wijd naar de Arena om met 4-0 een lekkere beurt te krijgen. Kishna scoorde op fraaie wijze de laatste.
Sidenotes: Dat is niet de laatste competitewedstrijd tegen AZ, we hebben ze begin dit seizoen alweer gehad. En die goal van Kishna was niet de laatste, want die was van Duarte.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » zo okt 19, 2014 11:53 am

Damn... ik begin oud te worden en krijg van de drank gaten in mijn geheugen.

Kishna had inderdaad dat fraaie afstandsschot en daarna in de blessuretijd Duarte een intikker, toch? Maar wel een verbluffend fenomeen: tussen het fokking voor lul gaan tegen Salzburg door win je met 4-0 van AZ. Geeft maar aan wat voor harde off-days die club uit Alkmaar kan hebben!

Plaats reactie