AZ

Hoe gaat het met de andere clubs in Nederland en Europa?

Moderator: mods

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48001
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: AZ

Bericht door peter » za sep 13, 2014 5:21 pm

Lijkt me een kansloos verhaal als je van Volendam naar Ajax gaat. Een tussenstap zal het gros nodig hebben, zeker op die leeftijd. Al denk ik eigenlijk dat die Muhren het ook bij AZ niet gaat redden.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41126
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: AZ

Bericht door Marillion » za sep 13, 2014 8:26 pm

Ajax Rules schreef:Ik vind die "nuchtere" Volendamse cultuur eerlijk gezegd erg benauwend en deprimerend. Krijg een beetje buikpijn van het lezen van dat stuk.
Oh, ik zou er ook absoluut niet willen wonen of zo. Maar ik hou wel van het type voetballer dat gewoon graag op zwarte schoenen speelt en niet een ego heeft dat nauwelijks in een stadion past.
Nil volentibus arduum

Alexander
Berichten: 8586
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: AZ

Bericht door Alexander » di sep 16, 2014 9:19 am

Pijnlijk zeg. Marco stopt z'n carriere als hoofdtrainer en gaat verder als assistent van Pastoor. Oef.

wimpey
Berichten: 52067
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: AZ

Bericht door wimpey » di sep 16, 2014 9:20 am

Alexander schreef:Pijnlijk zeg. Marco stopt z'n carriere als hoofdtrainer en gaat verder als assistent van Pastoor. Oef.
Las het net. Ik begrijp die man niet.

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Re: AZ

Bericht door Baseman » di sep 16, 2014 9:29 am

Heel apart, al had ik verwacht dat hij als adviseur verder zou gaan.
Blijkbaar kan hij niet voldoende omgaan met druk en stress om hoofdtrainer te blijven.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23231
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: AZ

Bericht door Cruijff » di sep 16, 2014 9:38 am

Op een bepaalde manier vind ik Van Basten meer een assistent dan een hoofdtrainer, bij zijn eerste job was hij de assistent van John van 't Schip. Toen ze bij de KNVB na Advocaat een frisse bondscoach wilden draaiden ze die rollen om omdat ze Schippie qua naam lang niet groot genoeg achtten.

Maar Van Basten zie ik als assistent dan eerder tegenwicht bieden aan iemand als Jaap Stam, Frank de Boer of bij iemand van het kaliber Johan Cruijff.
Als Alex Pastoor eerst je assistentje was en nu je baas zitten er wat dingen behoorlijk scheef. Dit lijkt me overduidelijk een tussenstapje op de weg naar de uitgang bij AZ wat over niet al te lange tijd zeker de vervolgroute zal gaan zijn.

Alexander
Berichten: 8586
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: AZ

Bericht door Alexander » di sep 16, 2014 9:40 am

Raar voor die spelers ook. Nu is Pastoor opeens de grote man. Lijkt me helemaal niet logisch en ik vraag me ook af hoe dat in de praktijk gaat werken.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41126
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: AZ

Bericht door Marillion » di sep 16, 2014 10:06 am

Kennelijk wil hij toch heel graag in het voetbal actief blijven. Assistent van die Pastoor, ik moet er niet aan denken.

Moet Van Basten niet gewoon lekker individueel met aanvallers gaan trainen of zo? Ik kan me voorstellen dat hij daar plezier in zou hebben maar ook dat hij daar een echte meerwaarde kan zijn. En daar zit geen stress aan vast.
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23231
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: AZ

Bericht door Cruijff » di sep 16, 2014 10:17 am

Je zou denken dat wat jij stelt klopt Marillion. Tegelijkertijd oogt het alsof Van Basten die adrenalinekick die hij voelt tijdens het coachen vanaf de bank en de stress die hij ervaart als de club waar hij werkzaam is een wedstrijd staat te spelen niet lijkt te willen missen.

Dat hetgeen op het veld gebeurt op zowel zijn fysiek als zijn geestelijke gesteldheid een enorme wisselwerking trekt, is een teken dat het blijkbaar erg veel voor hem betekent.

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: AZ

Bericht door Le T. » di sep 16, 2014 11:15 am

Alexander schreef:Pijnlijk zeg. Marco stopt z'n carriere als hoofdtrainer en gaat verder als assistent van Pastoor. Oef.
Op zichzelf ook helemaal niet zo gek als je kijkt naar prestaties als trainer. Maar omdat we spelersgrootsheid (selectief) op trainers projecteren zou het ineens een drama moeten zijn. Ik vind het wel sympathiek dat Van Basten tot inkeer is gekomen en besefte wat voor waardeloze trainer hij was, om vervolgens een gewone, bescheiden eredivisietrainer te worden. Maar groter is het verlies voor het trainersgilde dan ook niet.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41126
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: AZ

Bericht door Marillion » di sep 16, 2014 6:23 pm

Hij maakt op mij overigens niet voor het eerst een bijzondere indruk binnen de voetbalwereld. Ik denk dat we zelden iemand hebben meegemaakt die zo ontzettend eerlijk en zelfkritisch is geweest als Van Basten. Eerder was het oordeel over zijn eigen prestaties bij Ajax al vernietigend. Nu is hij ook volledig open over een op zichzelf toch gevoelige kwestie.

Ik zie hem op termijn nog wel ergens bij Ajax terugkeren als trainer die met aanvallers aan de slag gaat. Bij de selectie of de jeugd. Dan zit hij lekker dicht bij huis bij een club waar hij veel oud spelers tegenkomt. Ik denk dat hem dat beter zou passen dan assistent onder Pastoor of een andere trainer bij AZ. Voor het geld hoeft hij het allemaal niet te doen en zo'n functie ligt nog wat verder van de stress en de waan van de dag in het voetbal.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33692
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: AZ

Bericht door zeux » di sep 16, 2014 7:33 pm

Marillion schreef: Ik zie hem op termijn nog wel ergens bij Ajax terugkeren als trainer die met aanvallers aan de slag gaat. Bij de selectie of de jeugd. Dan zit hij lekker dicht bij huis bij een club waar hij veel oud spelers tegenkomt. Ik denk dat hem dat beter zou passen dan assistent onder Pastoor of een andere trainer bij AZ. Voor het geld hoeft hij het allemaal niet te doen en zo'n functie ligt nog wat verder van de stress en de waan van de dag in het voetbal.
:biggthumpup.gif:
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: AZ

Bericht door Yopi » di sep 16, 2014 10:14 pm

Hij was een geweldige voetballer, maar als trainer hoef ik hem nooit meer terug te zien bij Ajax. Eerlijk gezegd denk ik bij mezelf: ga lekker golfen.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41126
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: AZ

Bericht door Marillion » wo sep 17, 2014 8:11 am

Een rol waarbij je bijvoorbeeld wat individuele trainingen met aanvallers doet is natuurlijk niet te vergelijken met een functie als hoofdcoach. Misschien is hij daar wel bijzonder geschikt voor. Als ik me niet vergis was bijvoorbeeld Zlatan enthousiast toen hij destijds wat met Van Basten kon werken. Ik kan me best voorstellen dat zoiets een prima optie is voor zowel hem als voor een club waar hij dat zou doen.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33692
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: AZ

Bericht door zeux » wo sep 17, 2014 8:17 am

Marillion schreef:Een rol waarbij je bijvoorbeeld wat individuele trainingen met aanvallers doet is natuurlijk niet te vergelijken met een functie als hoofdcoach.
Inderdaad.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

wimpey
Berichten: 52067
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: AZ

Bericht door wimpey » wo sep 17, 2014 8:44 am

Net effe De T. gelezen toen ik een bakkie deed om de hoek. Een pagina over MvB. Strekking: burnout.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: AZ

Bericht door Yopi » wo sep 17, 2014 8:56 am

Bij Ajax klaagde hij al dat hij zo hard moest werken.

Als hij geen groot voetbalverleden had, was hij allang geen coach meer.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41126
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: AZ

Bericht door Marillion » wo sep 17, 2014 9:13 am

Nogmaals, een rol als hoofdcoach is niet te vergelijken met een rol als veldtrainer waarbij je specifiek met aanvallers werkt. Niet kwa druk, niet kwa intensiteit en niet kwa inhoud.

Je wekt nu de indruk dat hij niet hard zou willen werken. Dat is echter niet het geval. Hij kan niet omgaan met de stress. En hij is waarschijnlijk geen geweldige hoofdtrainer. Maar dat is dus allemaal niet relevant als je iemand een paar keer in de week met je aanvallers laat werken om ze specifiek op dat gebied wat bij te brengen. Voor zo'n rol is een verleden in het voetbal zoals hij dat heeft nu eenmaal een pré. Van wie leer jij als aanvaller liever de kneepjes van het vak? Marco van Basten of één of andere stressbestendige CIOS docent?

Pak al die oud voetballers die nu bij Ajax in de opleiding lopen er eens bij. En stel jezelf dan de vraag hoeveel van die gasten zouden slagen als hoofdtrainer. Moeten we die dan maar allemaal uit de opleiding schoppen? In een ander topic ben je bijvoorbeeld blij met de terugkeer van Tahamata in de opleiding. Als we die moeten beoordelen op zijn capaciteiten als hoofdtrainer zijn we ook snel klaar hoor.
Nil volentibus arduum

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: AZ

Bericht door Yopi » wo sep 17, 2014 10:27 am

Tahamata heeft die ambitie ook niet.

Het zal bij MVB ook de teleurstelling zijn. Hij heeft zich vast iets anders voorgesteld dan op zijn vijftigste coach zijn van AZ.

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: AZ

Bericht door Le T. » wo sep 17, 2014 10:32 am

Marillion schreef:Een rol waarbij je bijvoorbeeld wat individuele trainingen met aanvallers doet is natuurlijk niet te vergelijken met een functie als hoofdcoach. Misschien is hij daar wel bijzonder geschikt voor. Als ik me niet vergis was bijvoorbeeld Zlatan enthousiast toen hij destijds wat met Van Basten kon werken. Ik kan me best voorstellen dat zoiets een prima optie is voor zowel hem als voor een club waar hij dat zou doen.
Misschien had dat er ook mee te maken dat die hem trainde vanuit het idee van de Italiaanse egoistische spits, en hij het best lastig had met de eisen voor een Ajaxspits. Dat neemt overigens niet weg dat Van Basten een hele goede spitsentrainer zou kunnen zijn, of niet. Het overbrengen en oefenen is immers een vak apart. Is Einstein de beste natuurkundeleraar voor op de havo? Zou Jimi Hendrix de ideale gitaarleraar zijn?

Ik kan me er ook wel iets bij voorstellen dat de werklast gewoon te hoog voor hem is. Vanaf zijn 15e beperkt zijn werk zich tot een paar uurtjes trainen per dag, en doen waar je extreem goed in bent. Dan kan hij zich vanaf zijn pak m beet 28e hele dagen vermaken met alleen maar golfen, om dan vervolgens een verkort cursusje te doen, om dan eens in de twee maanden eens wat tropische verrassingen te bekijken met zijn kaartvriendjes en een opstelling door elkaar te schudden. Dan lijkt mij de stelling dat het niet zo'n voetbalmaf werkpaard (werkruiter) is niet erg gewaagd.

Respect voor het feit dat hij tot inkeer is gekomen en opnieuw een poging heeft gewaagd en dat in alle bescheidenheid heeft gedaan. Maar uiteindelijk denk ik dat er nooit een hoofdtrainer in hem heeft gezeten.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41126
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: AZ

Bericht door Marillion » wo sep 17, 2014 10:37 am

Yopi schreef:Tahamata heeft die ambitie ook niet.

Het zal bij MVB ook de teleurstelling zijn. Hij heeft zich vast iets anders voorgesteld dan op zijn vijftigste coach zijn van AZ.
En Van Basten heeft die ambitie dus ook niet meer. Het heeft dus geen zin als je hem toch daarop blijft beoordelen terwijl het hier om een hele andere rol gaat.
Nil volentibus arduum

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: AZ

Bericht door Yopi » wo sep 17, 2014 11:55 am

Zou hij dit lang volhouden?


Gelukkig is hij geen TD geworden bij Ajax!

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13430
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: AZ

Bericht door Arthur » wo sep 17, 2014 1:25 pm

Ging dat niet om een rol als AD?

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: AZ

Bericht door Yopi » wo sep 17, 2014 1:56 pm

Nee, daar wilde hij Dennis Heijn voor meenemen.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: AZ

Bericht door Bert » wo sep 17, 2014 7:22 pm

Yopi is een beetje in de war.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Plaats reactie