Vitesse
Moderator: mods
Re: Vitesse
Jonathans en Bramel hebben wel talent, maar de rest is niet veel. 

-
Het begint inderdaad wel triest te worden. Maar jongens als Kreekels / Postma / Visser / De Regt vooruit ook Gudelj: het is het ook allemaal niet. Daarbij helpt het ook niet dat de KNVB weer eens 26 maanden nodig gaat hebben om de overname van Franke niet te kunnen blokkeren.
Maar goed, let op: na de winterstop komen we in een flow!
Maar goed, let op: na de winterstop komen we in een flow!
-
- Site Admin & Toto winner WC 2010
VIFranke trekt zich na besluit Parry terug bij Vitesse: overname van de baan
11.45,
De beoogde overname van Guus Franke bij Vitesse is van de baan. Coley Parry, de grootste schuldeiser, heeft op 1 oktober een eerdere miljoenenovereenkomst met de overnamekandidaat opgezegd. Franke heeft Vitesse woensdag geïnformeerd dat daarmee de overname van de baan is.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!
www.ad.nlNieuwe dreun voor Vitesse: overname door Guus Franke van de baan
Guus Franke trekt de stekker uit de overname van Vitesse. De zakenman stopt het proces, nu de Amerikaan Coley Parry de deal over schuldsanering heeft ‘getorpedeerd’. Vitesse moet nu het hele proces voor de redding van de club opnieuw opzetten.
Lex Lammers 30-10-24, 11:51 Laatste update: 12:02
Franke (48) sloot in de zomer een overeenkomst met Parry over de schuld aan Vitesse van 17 miljoen euro. Die schuld had de club opgebouwd door geld van de Amerikaan te lenen, terwijl hij nog geen eigenaar van Vitesse was.
Met de deal lag er een belangrijke voorwaarde voor de overname van de zieltogende club door Franke en zijn investeringsmaatschappij Axiom Partners.
Moeizaam proces
Nu die overeenkomst eenzijdig wordt opgezegd door Parry trekt Franke zich terug. Het overnameproces liep echter al moeizaam. Franke kon tot nog toe niet alle gegevens overhandigen voor een rapport van het onderzoeksbureau Grant Thornton.
Franke reageert gelaten op de ontwikkelingen. ,,Wij hebben kosten noch moeite gespaard om Vitesse te redden, aan alle voorwaarden van de KNVB voldaan, en het geld voor de overname stond al klaar”, verklaart de ondernemer, die in Zwitserland zetelt. ,,Maar onze deal om de miljoenenschuld van de Amerikaanse schuldeisers over te nemen was een randvoorwaarde van de KNVB, dat wist iedereen, dus het kan niemand verbazen dat ik op deze manier de club niet langer kan overnemen.”
Fraudeur
De Amerikaanse investeerder Coley Parry investeerde al jaren miljoenen in Vitesse in een poging de club over te nemen, maar kwam nooit door de screening van de KNVB. Dat stak de New Yorker enorm. Hij hekelt tot op de dag van vandaag de KNVB. Parry vindt ook de Vitesse-bestuurders Paul van der Kraan en Edwin Reijntjes onbetrouwbaar.
Parry acht Franke ook niet te vertrouwen. Hij zou hem ‘een fraudeur’ hebben genoemd, zo stellen bronnen. De Amerikaan vindt dat de overeenkomst in de zomer onder dwang is gemaakt. Met het dreigende faillissement van Vitesse voor de deur.
Vergrootglas
Franke hekelt het hele overnameproces en de gang van zaken in Zeist, met de zware controles van de licentiecommissie van de KNVB. ,,Gezien het verleden begrijp ik dat de KNVB alles en iedereen drie keer onder een vergrootglas wilde leggen”, zegt de ondernemer. ,,Dat laat onverlet dat als iedereen er half zo hard aan had getrokken als wij, de overname een feit was geweest en Vitesse gered.”
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
Is het na dit seizoen alsnog einde verhaal waarschijnlijk.
Behalve 18 duizend mensen die naar een bijna-amateurteam dat onderin de eerste divisie bungelt gaan kijken.
Mwah, Vitesse heeft nog tijd, toch?
Die Franke maakte geen degelijke indruk.
Die Franke maakte geen degelijke indruk.
Tot het eind van het seizoen. Het drama is natuurlijk dat ze helemaal niets kunnen en de situatie steeds verder verslechtert omdat ze hun jeugd niet kunnen vasthouden en die schuld als een zwaard van Damokles boven de club hangt. Jonathans loopt straks voor een appel en een ei de deur uit. Bramel misschien ook wel, omdat Vitesse ze geen toekomst kan bieden.
Wat wil die Parry toch?
Op deze manier ziet hij toch nooit een cent terug?
Op deze manier ziet hij toch nooit een cent terug?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Ik heb niet alles gelezen maar is dat niet precies het probleem? Volgens mij zag ik niets voorbij komen dat Franke de eerste termijn niet heeft betaald. Die Amerikaan zal de inschatting maken dat hij niet kan betalen en dat hij beter op tijd kan afbreken zodat er nog tijd is voor andere kandidaten om over de brug te komen.
Nil volentibus arduum
Onduidelijk. Die Reijntjes weet zogenaamd de reden niet. Tja...
Overname Vitesse door Guus Franke van tafel
© Omroep Gelderland / ANP
ARNHEM - Guus Franke zal Vitesse niet meer overnemen. De in Ewijk opgegroeide zakenman trekt zich terug. Dat laat de woordvoerder van Franke woensdag weten. Coley Parry, de grootste schuldeiser van Vitesse, heeft volgens Franke begin deze maand de miljoenenovereenkomst die hij eerder sloot met de zakenman 'éénzijdig opgezegd' omdat een eerste termijn niet betaald is. Volgens het kamp Franke was dat ook niet afgesproken.
Interim-directeur Edwin Reijntjes van Vitesse bevestigt eveneens dat Franke zich heeft teruggetrokken als overnamekandidaat. Reijntjes weet de reden daarvoor niet. "Ik ben hier natuurlijk niet blij mee, maar blijkbaar is er een reden voor", geeft hij in een eerste korte reactie weer.
De licentiecommissie van de KNVB was al lange tijd met een onderzoek bezig naar Franke en zijn investeringsmaatschappij. Voor de voetbalbond dis het van het allergrootste belang dat er geen dubieuze transacties plaatsvinden in het betaald voetbal en dat de continuïteit van de bedrijfstak niet in gevaar komt. Blijkbaar waren daar twijfels over en is er nog geen uitsluitsel over goedkeuring van een overname gekomen vanuit Zeist.
'Dit kan niemand verbazen'
Franke is een uitspraak van de KNVB nu voor. Hij legt zich neer bij de situatie zoals die nu is. "Er is kosten noch moeite gespaard om Vitesse te redden. Er is aan alle voorwaarden van de KNVB voldaan en het geld voor de overname stond al klaar."
"Maar onze deal om de miljoenenschuld van de Amerikaanse schuldeisers over te nemen was een randvoorwaarde van de KNVB, dat wist iedereen, dus het kan niemand verbazen dat ik op deze manier de club niet langer kan overnemen."
De Telegraaf schrijft dat Parry de overeenkomst met Franke opzegde, omdat de zakenman uit Ewijk niet zou hebben voldaan aan enkele belangrijke contractueel overeengekomen voorwaarden. Zo zou Franke medio september een eerste betaling hebben moeten doen, die volgens meerdere bronnen van de krant niet heeft plaatsgevonden.
Over dat laatste rept het kamp-Franke woensdag met geen woord. Zij stellen dat vanuit die kant alles in het werk is gesteld om Vitesse over te kunnen nemen. "Hij heeft zijn nek uitgestoken. Maar ook dit hoort bij het ondernemerschap. Beschadigd eruit gekomen? Ik denk van niet", zegt woordvoerder Kay van de Linde
"Gezien het verleden begrijp ik dat de KNVB alles en iedereen drie keer onder een vergrootglas wilde leggen", zegt Franke ook nog. "Dat laat onverlet dat als iedereen er half zo hard aan had getrokken als wij, de overname een feit was geweest en Vitesse gered."
Van den Brom twijfelde niet
Dinsdagmiddag reageerde hoofdtrainer John van den Brom nog op de ontwikkelingen met Franke en Vitesse. Hij stelde geen twijfel te hebben dat Franke de club zou overnemen. Ook meldde Van den Brom dat er veelvuldig contact was tussen hem en de zakenman die opgroeide in Ewijk.
Ik heb er gewoon slecht om geslapen. Dacht eigenlijk dat ik wel een beetje van die afwijking om je druk te maken om een voetbalclub af was.
Nou ja, het is niet niks als 30 (?) jaar van je supportersleven zo'n einde krijgt.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Nou ja, de VS kan een dictatuur worden met alle gevolgen van dien, Poetin maakt vorderingen in Oekraïne, mijn broer heeft onlangs een ingrijpende operatie gehad, dan is het toch eigenlijk idioot dat ik me toch nog druk maak over voetbal. Over een paar miljonairs die een riskant spelletje spelen. En dan erger ik me ook weer aan het gegoochel en constante gewissel van Van den Brom. Dat die idioot Yegoian vaak op de bank zet terwijl een blinde kan zien dat die jongen na Jonathans de beste veldspeler in deze armoedige selectie is. Gaat hij een beroerde spits als Van Duivenbooden, die echt gewoon bij Eldenia thuishoort, op het middenveld zetten. Grrrrr...
Maar goed, Fraser zette aanvankelijk Mount op de bank en stelde sterren als Thomas Bruns en Navarone Foor op, dus het kan nog gekker.
Maar goed, Fraser zette aanvankelijk Mount op de bank en stelde sterren als Thomas Bruns en Navarone Foor op, dus het kan nog gekker.
Vitesse
And on and on and on and on it goes:
Wie verwacht jij Wouter, dat het vuistdikke boek - een pagina of 700 - over deze shitshow gaat schrijven?Vitesse ligt opnieuw onder vuur bij de KNVB. De voetbalclub dreigt zwaar te worden gestraft, omdat de voetbalbond afgelopen zomer niet op de hoogte is gesteld van een afspraak bij het verkrijgen van een proflicentie. Vitesse ontkent daar schuldig aan te zijn.
Het nieuws in het kort
Voormalig overnamekandidaat Guus Franke heeft afgelopen zomer bij de redding van Vitesse een geheime afspraak met de Amerikaanse schuldeiser Coley Parry gemaakt;
Door de afspraak kon Parry mogelijk invloed hebben op de nieuwe eigenaar van Vitesse, terwijl dat van de KNVB niet mocht;
De afspraak werd geheimgehouden voor de KNVB, waarna Vitesse alsnog een licentie kreeg om betaald voetbal te spelen;
Vitesse zegt tot voor kort niet op de hoogte te zijn geweest van de afspraak en ontkent schuldig te zijn.
Op het achterhouden van informatie voor de licentiecommissie van de KNVB staan zware straffen, waaronder een geldboete, een puntenstraf en in het uiterste geval intrekking van de licentie voor betaald voetbal.
Dat laatste gebeurde afgelopen zomer ook al bij Vitesse, maar dat was vooral omdat de club niet op tijd een sluitende begroting had ingeleverd. Voor onder meer het achterhouden van informatie werden achttien punten in mindering gebracht. Dat was de grootste puntenstraf die de KNVB een voetbalclub ooit had opgelegd.
Of Vitesse opnieuw zo zwaar bestraft gaat worden, is nog niet duidelijk. De onafhankelijke licentiecommissie van de KNVB buigt zich de komende periode over de geheime afspraak, die in de afgelopen weken aan het licht is gekomen.
Duidelijk is wel dat Vitesse in Zeist de schijn tegen heeft na alle wanpraktijken van de afgelopen jaren. De licentiecommissie van de KNVB werd misleid, onjuist geïnformeerd en in sommige gevallen helemaal niet geïnformeerd. Vitesse heeft nog een voorwaardelijke puntenstraf van zes punten openstaan.
Parry mocht van KNVB geen invloed hebben
De zaak draait om een akkoord dat op 1 juli was gesloten en cruciaal was voor het voortbestaan van Vitesse. De club uit Arnhem ging toen gebukt onder immense financiële, bestuurlijke en sportieve problemen en dreigde na 132 jaar failliet te gaan.
Het grootste probleem was de schuld die de club bij de Amerikaanse zakenman Coley Parry had. Die bedroeg 17,5 miljoen euro. Van de KNVB moest Vitesse daar voor 2 juli een oplossing voor hebben gevonden, anders zou de club ophouden te bestaan.
Een zak met geld was voor Vitesse alleen niet voldoende om het vege lijf te redden. De club moest bij de beroeps- en licentiecommissie van de KNVB ook aantonen dat Parry op geen enkele manier zeggenschap zou krijgen bij Vitesse.
Parry dacht lange tijd eigenaar van Vitesse te worden. Maar zijn beoogde overname werd afgewezen, omdat de herkomst van het geld van zijn investeringsmaatschappij The Common Group niet te traceren was.
Coley Parry mocht van de KNVB geen invloed hebben op Vitesse.
Foto: Pro Shots
Franke werpt zich op als redder
Vlak voor de deadline wierp Guus Franke zich op als redder van Vitesse. De eigenaar van de Zwitserse investeringsmaatschappij Axiom Partners en uitgesproken Vitesse-fan beloofde alle geldproblemen van de noodlijdende club op te lossen.
Franke sloot enkele uren voor de deadline een akkoord met Parry over het afkopen van de schuld. Vitesse leek daarmee gered. Honderden Vitesse-fans vierden het akkoord voor het hek van het trainingscomplex van Vitesse.
Die euforie verdween snel. Vitesse stelde pas een maand later het voortbestaan van de club veilig en vorige week trok Franke de stekker uit de overname na een conflict met Parry. Daardoor is Vitesse terug bij af.
Guus Franke beloofde Vitesse de afgelopen maanden te gaan redden.
Foto: SV Vitesse
Geheime afspraak duikt op
Nu blijken Parry en Franke in juli een geheime afspraak te hebben gemaakt waaruit mogelijk opgemaakt kan worden dat Parry alsnog invloed zou kunnen hebben op Vitesse. Daarover verschillen de partijen van mening.
Wel is duidelijk dat de licentiecommissie van de KNVB afgelopen zomer niet op de hoogte was van de afspraak, terwijl de commissieleden volledige transparantie hadden geëist. Dat blijkt uit een rondgang van NU.nl. Parry en Franke wijzen elkaar als schuldige aan.
De onthulling van de geheime afspraak kan Vitesse duur komen te staan: op informatie achterhouden of misleiding van de licentiecommissie staan zware straffen. De licentiecommissie van de KNVB bekijkt of dit het geval is geweest.
Franke ontkent KNVB te hebben misleid
Guus Franke ontkent Vitesse in moeilijkheden te hebben gebracht met de geheime afspraak. "Er is geen sprake van dat de KNVB en Vitesse via een sideletter om de tuin zijn geleid", laat hij via zijn woordvoerder aan NU.nl weten.
Coley Parry is "verrast" dat de licentiecommissie van de KNVB niet de volledige overeenkomst inclusief de bijlage heeft ontvangen. "Het is een standaard onderdeel van de documentatie en geeft niet meer controle dan de overeenkomst die we met de club hebben."
Vitesse ontkent schuld
Vitesse vindt dat de club niet verantwoordelijk gehouden kan worden voor de geheime afspraak. Algemeen directeur Edwin Reijntjes zegt pas "enkele weken geleden" lucht te hebben gekregen van de zogenoemde sideletter.
De Telegraaf meldde dinsdag dat Reijntjes al in juli door stadioneigenaar Michael van de Kuit was gewaarschuwd voor de geheime afspraak, maar dat ontkent hij. "Wij zullen nooit en te nimmer zaken bewust achterhouden en een dergelijk risico willen nemen", zegt Reijntjes op de site van Vitesse.
Wel erkende Reijntjes eerder op de dag dat hij "meer had moeten doorvragen" over de deal tussen Parry en Franke, die pas vlak voor de deadline van de KNVB was afgerond. "Daar moeten we van leren bij de zoektocht naar een nieuwe overnamekandidaat", zei hij tegen De Telegraaf.
De licentiecommissie van de KNVB is door NU.nl ook om een reactie gevraagd, maar wilde dinsdag niet reageren. Franke overlegde de zogenoemde sideletter pas twee weken geleden, toen de licentiecommissie ernaar vroeg.
Wat houdt je tegen?
Dat moet je dan maar geloven.De Telegraaf meldde dinsdag dat Reijntjes al in juli door stadioneigenaar Michael van de Kuit was gewaarschuwd voor de geheime afspraak, maar dat ontkent hij. "Wij zullen nooit en te nimmer zaken bewust achterhouden en een dergelijk risico willen nemen", zegt Reijntjes op de site van Vitesse.
Wie stapt er nog in op deze manier? Ik vind het naar voor de supporters.
Ze hebben nog wel even de tijd om tot een oplossing te komen. Er zal wel weer een straf komen maar dat maakt feitelijk niet zoveel uit zolang ze niet definitief de licentie intrekken. Degraderen is niet mogelijk.
Maar of er nog iemand komt die instapt en de boel echt zonder problemen overneemt? Na zoveel tijd kwam alleen Franke en die bleek dus niet betrouwbaar. Kennelijk is er geen interesse. Is er geen Arnhemse Boekhoorn of Van Seumeren? Van zo'n type moet je het hebben. Die gewoon uit eigen zak het geld erin steekt als supporter.
Maar of er nog iemand komt die instapt en de boel echt zonder problemen overneemt? Na zoveel tijd kwam alleen Franke en die bleek dus niet betrouwbaar. Kennelijk is er geen interesse. Is er geen Arnhemse Boekhoorn of Van Seumeren? Van zo'n type moet je het hebben. Die gewoon uit eigen zak het geld erin steekt als supporter.
Nil volentibus arduum
Het is komende zomer gewoon einde verhaal, dat lijkt me duidelijk.
Nieuwe problemen brengen gek genoeg vrijwel altijd ook nieuwe kansen.
Ik zou het nog niet opgeven. Al is het uiteraard helder dat het zeer penibel is. De kans dat een volgende kandidaat op z'n minst ook een beetje dubieus is lijkt me vrij fors. Want als de markt Vitesse interessant had gevonden was er alleen zo'n investeringsgroep naar voren gestapt. Misschien gebeurd het alsnog tegen voor zo'n partij gunstige voorwaarden. Of er komt dus zo'n lokale held naar voren die geld genoeg heeft om de club te kunnen redden. Het zal wel wéér een last minute verhaal worden ben ik bang.
Ik zou het nog niet opgeven. Al is het uiteraard helder dat het zeer penibel is. De kans dat een volgende kandidaat op z'n minst ook een beetje dubieus is lijkt me vrij fors. Want als de markt Vitesse interessant had gevonden was er alleen zo'n investeringsgroep naar voren gestapt. Misschien gebeurd het alsnog tegen voor zo'n partij gunstige voorwaarden. Of er komt dus zo'n lokale held naar voren die geld genoeg heeft om de club te kunnen redden. Het zal wel wéér een last minute verhaal worden ben ik bang.
Nil volentibus arduum
- Liberty
- Contacteer:
Het was toch afgelopen zomer eigenlijk ook al last-minute en stond er ook niemand serieus op. Blijkbaar is er geen rijke supporter die de erfenis van zijn kinderen liever verbrast aan een voetbalclub in Arnhem.
De laatste 30 jaar ofzo zijn het bij Vitesse toch vaak louche figuren geweest, heb ik sterk het idee. Karel Aalbers, die Georgiër, zijn voorganger die een hele enge uitstraling had en riep dat Vitesse mee ging doen om de titel (en nee, ik kan zo even niet op de namen komen). En nu weer deze Franke. Ik weet dat de voetballerij bepaalde types aantrekt maar dit.
De laatste 30 jaar ofzo zijn het bij Vitesse toch vaak louche figuren geweest, heb ik sterk het idee. Karel Aalbers, die Georgiër, zijn voorganger die een hele enge uitstraling had en riep dat Vitesse mee ging doen om de titel (en nee, ik kan zo even niet op de namen komen). En nu weer deze Franke. Ik weet dat de voetballerij bepaalde types aantrekt maar dit.
Tijd voor iets nieuws.
Weer de licensiecommissie misleid, het houdt een keer op. De supporters van Vitesse verdienen betere bestuurders.
Ja, het is een bijzonder rijtje mensen. Dat zou een reden kunnen zijn om er een keer een streep onder te trekken. Maar de KNVB is er natuurlijk wel primair voor de clubs. Laat je een club en haar supporters vallen omdat bestuurders en eigenaren er een potje van maken? Als het echt niet anders meer kan wel natuurlijk. Maar als er een oplossing te vinden is moet de bond daar toch weer alles aan doen.
Nil volentibus arduum