AZ 2011-2012

Hoe gaat het met de andere clubs in Nederland en Europa?

Moderator: mods

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Re: AZ 2011-2012

Bericht door Cruijff » za mar 03, 2012 11:32 pm

Elke club krijgt de trainer die zij verdient zullen we maar zeggen.

Khraa

Bericht door Khraa » ma mar 05, 2012 12:52 am

Overigens is het bij handbal zo dat wanneer de trainer een rode kaart krijgt er een speler uit het veld moet. Zouden ze bij voetbal ook eens moeten doen.
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!

999

Bericht door 999 » ma mar 05, 2012 8:57 am

COMMOTIE OVER GERTJAN VERBEEK

ALKMAAR – In de gang van het AFAS-stadion zocht Gertjan Verbeek snel nog even Kees Verver op. De video-analist van de Alkmaarders had op zijn laptop de beelden paraat, waarop te zien was wat er exact gebeurde tussen de trainer, die zijn AZ met tien man van Heracles zag winnen (3-1) en de vierde man. En dat was niet veel, want het had meer weg van een wegwerpgebaar dan een duw. Zelfs na herhaald afspelen viel daar niet veel meer van te maken.

Toch was het incident tot grote woede van Verbeek genoeg geweest om hem een halfuur voor tijd naar de tribune te verwijzen. Wat de trainer nog veel erger vond, was dat deze Jochem Kamphuis iets had gezegd wat volgens hem niet strookte met de waarheid. „De beelden hebben mij gelijk gegeven, dat het beweerde niet gebeurd is. Earnest Stewart heeft ook nog met hem gesproken en toen heeft hij zijn woorden alweer afgezwakt. Ja, zo zitten de mensen dan ook weer in elkaar. Hij blijft voor mij altijd een leugenaar”, fulmineerde Verbeek.

Hij beklaagde zich vervolgens, dat er geen verdere vragen over de wedstrijd waren, die AZ weer terug aan de koppositie bracht. „Dat is zeker geen nieuws, dat we met 3-1 van Heracles gewonnen hebben?”, mopperde hij tot slot.

Maar dat het sportieve verhaal onderbelicht bleef, had hij toch echt aan zichzelf te danken. Want na het duel stormde de geboren Deventenaar terug het veld op. Met priemende vingers stond hij tegenover de vierde man, die hij ongezouten zijn waarheid vertelde. Kort erna ging hij langs bij arbiter Ruud Bossen, die hij eveneens voor iedereen zichtbaar op een stevige monoloog trakteerde.

Zelfs de mensen van zijn oude club bemoeiden zich ermee. Zoals Willie Overtoom, die de trainer vergeefs weg probeerde te halen bij Bossen. Verbeek wilde sowieso geen pottenkijkers bij dat gesprek, want hij verordonneerde de tv-crew om op afstand te blijven. „Het had geen zin”, wist Overtoom achteraf. „Ik ken hem een beetje en weet hoe het er dan aan toegaat. Maar hij bleef eigenlijk nog vrij rustig.”

Ook Jan Smit was ter plekke om eventueel wat brand te blussen. „Als Gertjan vindt dat hem onrecht wordt aangedaan, dan wordt hij boos. Maar”, zo lachte de preses van Heracles, ,,hij heeft mij ook weleens tot rust moeten manen hoor.”

„Die vierde man heeft dan ook iets gezegd wat absoluut niet waar is. Wat dat is, horen jullie wel bij de tuchtcommissie in Zeist. Het is een heel kwalijke zaak als iemand, die neutraal en objectief hoort te zijn, zo handelt. Het zal wel weer langs alle praatprogramma’s gaan”, zei de geverbaliseerde trainer na afloop. En het opvallende was, dat hij bij zijn rondgang langs diverse camera’s telkens toch weer wat nieuws toevoegde. „Wat voor straf ik ook krijg, ik ga in beroep. Dit is zó oncollegiaal en achterbaks”, reageerde hij. „Ik heb een heel dubbel gevoel over de avond, want de zege is prima, maar volgens mij gebeurde er niks bij mijn veldverwijdering.”

Er was één moment van opvallende zelfkritiek. Namelijk toen hij zijn ploeg prees en zichzelf toch licht veroordeelde. ,,De ploeg heeft volwassener gereageerd dan ik.” Om het toe te lichten met: ,,Ik moet ook zelfkritisch zijn. Ik had één moment van emotie. Maar ik heb geen onwelvoeglijke taal gebruikt of rare dingen gezegd. Emotie hoort echter ook bij voetbal. Als dit al niet meer mag, kunnen we beter met zijn állen op de tribune gaan zitten. Ik heb geen geschiedenis met deze vierde man, maar wel met scheidsrechters. Maar ik heb mezelf de laatste jaren toch aardig in de hand. Als je dan wordt weggestuurd als een kleine jongen, is dat te gek voor woorden.”

Het was eigenlijk een botsing van culturen. Trainers langs de lijn staan onder stress en hebben te maken met een soort ambtenaren, die de regeltjes tot in den treure uitvoeren. Net als in Amsterdam bij de rode kaart voor Esteban tegen Ajax zal er best een formeel gelijk zijn bij de beslissing, maar zou het in de praktijk anders moeten werken. Arbiter Ruud Bossen, die aanvankelijk Rasmus Elm nog de rode kaart gaf in plaats van Nick Viergever (hands), begreep ook na het bekijken van de beelden trouwens niet waarom Verbeek zo boos was. „Trainers horen zich te gedragen en geen wegwerpgebaren te maken.”

De leidsman had zelf niets waargenomen en was afgegaan op Kamphuis. ,,Die gaf aan dat Verbeek heftig gebarend uit zijn dak ging langs de lijn. Volgens hem was de grens overschreden. Een leugenaar? Kan ik me niets bij voorstellen, want ik weet niet wat hij in zijn rapport gaat schrijven. Het zal wel bij de tuchtcommissie uitgevochten worden. En dan zal blijken of Verbeek hem terecht een leugenaar noemt of dat de vierde official hem terecht heeft weggestuurd. Maar een trainer is altijd een voorbeeld voor spelers en publiek.”

AZ - Heracles Almelo 3-1 (2-0). 31. Poulsen 1-0, 43. Altidore 2-0, 52. Maher 3-0, 56. Overtoom 3-1 (strafschop). Scheidsrechter: Bossen. Toeschouwers: 16.078. Rode kaart: 55. Viergever (AZ). Gele kaart: Te Wierik (Heracles Almelo).
Blij met de punten ...

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010

Bericht door Thijs » ma mar 05, 2012 9:17 am

Die Verbeek is toch zo'n rare vent. Wat een verschrikkelijke man om mee samen te werken, lijkt me.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Le T.

Bericht door Le T. » ma mar 05, 2012 9:31 am

Cruijff schreef:Elke club krijgt de trainer die zij verdient zullen we maar zeggen.
Adriaanse, Van Gaal, Verbeek... Ze voetballen al jaren boven hun stand.
Thijs schreef:Die Verbeek is toch zo'n rare vent. Wat een verschrikkelijke man om mee samen te werken, lijkt me.
De spelers spelen niet alsof ze het zo verschrikkelijk vinden om met hem samen te werken.

De beste trainers van Nederland zijn nou eenmaal vaak horken die het conflict niet uit de weg gaan en goed zijn in hun vak en niet in het slijmen bij pers en publiek. In Engeland en Duitsland zien we dat ook. Dan heb je clubs die die randzaken heel belangrijk maken en daarop een trainer uitkiezen, en je hebt clubs die een vakman nemen en diens mindere eigenschappen erbij nemen. Het is maar wat je je supporters wilt bieden, soepele goede media-optredens of soepele goede overwinningen? Als supporters het 1e willen krijgen ze het 2e doorgaans niet.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma mar 05, 2012 9:51 am

Ik kan Verbeek juist wel waarderen. Als hij ergens over praat weet hij doorgaans waar het over gaat en ik heb de indruk dat hij altijd oprecht is. Ok, het is misschien af en toe een beetje een hork maar je weet wel waar je aan toe bent met hem.

En het is een vakman. Heeft het overal goed gedaan. Alleen bij Feyenoord is het niet gelukt omdat die volledig achterhaalde spelersgroep te beroerd was om aan zijn verwachtingen te voldoen.
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » ma mar 05, 2012 11:57 am

Le T. schreef:
Cruijff schreef:Elke club krijgt de trainer die zij verdient zullen we maar zeggen.
Thijs schreef:Die Verbeek is toch zo'n rare vent. Wat een verschrikkelijke man om mee samen te werken, lijkt me.
De spelers spelen niet alsof ze het zo verschrikkelijk vinden om met hem samen te werken. De beste trainers van Nederland zijn nou eenmaal vaak horken die het conflict niet uit de weg gaan en goed zijn in hun vak en niet in het slijmen bij pers en publiek. In Engeland en Duitsland zien we dat ook. Dan heb je clubs die die randzaken heel belangrijk maken en daarop een trainer uitkiezen, en je hebt clubs die een vakman nemen en diens mindere eigenschappen erbij nemen. Het is maar wat je je supporters wilt bieden, soepele goede media-optredens of soepele goede overwinningen? Als supporters het 1e willen krijgen ze het 2e doorgaans niet.

Ik vond Rinus Michels ook regelmatig een hork, een nare hork zelfs, even eisen dat Jordy 6 dagen vroeger geboren moest worden omdat we hem toch met een keizersnee zouden gaan halen... ...Verder vind ik Verbeek overigens een prima trainer, net als Adriaanse en Van Gaal echt een vakman. De spelers lopen met hem weg, hij heeft toch al heel wat jonge gasten beter gemaakt. Huntelaar, Dost, Martens, Maher, Wijnaldum :neutral.gif: Viergever, Moisander, Poulsen, dat soort jongens gaan allemaal voor hem door het vuur.

Zijn felle aanpak wordt op het veld gewaardeerd, omdat ie gewoon veeleisend is, vaak bot maar ook af en toe een hand op de schouder legt en dan minder demagogisch dan bij het vaak opgevoerde kunstje van Beenhakker. Ook altijd grappig om te zien dat hij het laatste deel van de warming-up in de middencirkel bloedfanatiek meedoet. Zelfs bij een oefenpotje tegen MVV waar ik afgelopen zomer toevallig op de tribune zat. AZ leeft niet boven de stand, ze zijn sinds 2004/2005 al structureel een ploeg om rekening mee te houden. Twente en AZ kunnen PSV structureel overstrijgen, alledrie clubs uit de provincie met redelijk wat landelijke uitstraling met het verschil dat ze in Alkmaar en Enschede hele goede spelers opleiden en ze zich in Eindhoven de laatste jaren weer een (mis)koopclub tonen.

roelf

Bericht door roelf » ma mar 05, 2012 12:09 pm

Cruijff schreef:
Le T. schreef:
De spelers spelen niet alsof ze het zo verschrikkelijk vinden om met hem samen te werken. De beste trainers van Nederland zijn nou eenmaal vaak horken die het conflict niet uit de weg gaan en goed zijn in hun vak en niet in het slijmen bij pers en publiek. In Engeland en Duitsland zien we dat ook. Dan heb je clubs die die randzaken heel belangrijk maken en daarop een trainer uitkiezen, en je hebt clubs die een vakman nemen en diens mindere eigenschappen erbij nemen. Het is maar wat je je supporters wilt bieden, soepele goede media-optredens of soepele goede overwinningen? Als supporters het 1e willen krijgen ze het 2e doorgaans niet.

Ik vond Rinus Michels ook regelmatig een hork, een nare hork zelfs, even eisen dat Jordy 6 dagen vroeger geboren moest worden omdat we hem toch met een keizersnee zouden gaan halen...
We?

Ach, ik mag die Verbeek wel. Wel grappig. Niets voor Ajax natuurlijk.

Le T.

Bericht door Le T. » ma mar 05, 2012 1:15 pm

Cruijff schreef:
Le T. schreef:

Ik vond Rinus Michels ook regelmatig een hork, een nare hork zelfs, even eisen dat Jordy 6 dagen vroeger geboren moest worden omdat we hem toch met een keizersnee zouden gaan halen... ...Verder vind ik Verbeek overigens een prima trainer, net als Adriaanse en Van Gaal echt een vakman. De spelers lopen met hem weg, hij heeft toch al heel wat jonge gasten beter gemaakt. Huntelaar, Dost, Martens, Maher, Wijnaldum :neutral.gif: Viergever, Moisander, Poulsen, dat soort jongens gaan allemaal voor hem door het vuur.

Zijn felle aanpak wordt op het veld gewaardeerd, omdat ie gewoon veeleisend is, vaak bot maar ook af en toe een hand op de schouder legt en dan minder demagogisch dan bij het vaak opgevoerde kunstje van Beenhakker. Ook altijd grappig om te zien dat hij het laatste deel van de warming-up in de middencirkel bloedfanatiek meedoet. Zelfs bij een oefenpotje tegen MVV waar ik afgelopen zomer toevallig op de tribune zat.
Al haten de spelers hem, hij presteert altijd weer, en daar gaat het om. Of de spelers hem sympathiek vinden doet er niet eens toe.
AZ leeft niet boven de stand, ze zijn sinds 2004/2005 al structureel een ploeg om rekening mee te houden. Twente en AZ kunnen PSV structureel overstrijgen, alledrie clubs uit de provincie met redelijk wat landelijke uitstraling met het verschil dat ze in Alkmaar en Enschede hele goede spelers opleiden en ze zich in Eindhoven de laatste jaren weer een (mis)koopclub tonen.
AZ heeft nog niet eens de helft van het budget van Ajax geloof ik, het is wel eens meer geweest maar nog steeds heel veel minder. Voor Twente geldt hetzelfde. Maar ze laten zien dat ze met goed trainersbeleid toch mee kunnen doen en zelfs beter zijn dan veel rijkere clubs. Dat heeft dus alles te maken met het zoeken van de beste vakman, en dus niet bijzaken als horkerigheid tot hoofdzaken maken.
Wollt ihr den totalen Mensch?

999

Bericht door 999 » wo mar 07, 2012 8:27 am

Edward Metgod: „Nederland loopt achter met gebruik van data in de sportwereld”
VOETBAL ALS WETENSCHAP

HAARLEM – Thuis in Haarlem zit Edward Metgod achter zijn computer en vist hij alle mogelijke informatie binnen over het wereldwijde voetbal. De voormalige keeper kreeg interesse voor vergaande analyses en gegevens toen hij met Louis van Gaal werkte en ziet enorme voordelen in een wetenschappelijke ondersteuning van sport in het algemeen. En dan handelt het over zowel de scouting van spelers als het ontleden van komende tegenstanders, wat hij vroeger voor AZ deed. „In Nederland lopen wij achter bij de sportwetenschappelijke benadering in de USA en Engeland. Technisch en tactisch zijn wij nog beter, maar we moeten oppassen dat we de boot niet gaan missen. Informatietechnologie is een sterk aanvullend middel om in de sport tot prestaties te komen”, zegt Metgod.

Bij AZ, dat morgen op Udinese stuit, ging de leiding enthousiast naar Moneyball. In de film werd een honkbalploeg succesvol toen men het over een andere boeg gooide en sterk afging op cijfers en statistieken van spelers. „Het boek, waar die film op gebaseerd is, kwam al uit in 2003. Het heeft dus een kleine tien jaar geduurd voordat we het in het voetbal in het zicht kregen. Je kunt als scout wel een goed gevoel bij een speler hebben, maar het is heel handig om de data erbij te halen om je kennis van een potentiële aankoop te vergroten”, zegt Metgod.

Vooral in het Engelse voetbal heeft men al stappen gemaakt. „Daar zijn ze veel verder dan wij. Alle Engelse clubs hebben performanceanalisten in dienst. Manchester City beschikt zelfs over een enorme staf van meer dan tien man. In Amerika is jaarlijks een tweedaagse conferentie, waarbij alle verschillende sporten hun kennis uitwisselen. Dat is razend interessant. De Dallas Mavericks zijn kampioen geworden van de NBA. Die hebben tegenwoordig zelf een analist op de bank zitten. En ik vraag me zeer af of dat toeval is.”

De penaltyboekjes van Hans van Breukelen en Jan Reker vormen feitelijk een voorloper van de huidige ontwikkeling. „Ik weet zeker dat de clubs gaan begrijpen dat het handig is om een degelijk datamanagement te hebben. Er zijn al heel veel bedrijven actief op dit gebied”, aldus Metgod, die zelf actief is met Scout7. In Europa gebruiken al 180 (top)clubs het. AZ, Heerenveen en Vitesse werken tevens met het bijbehorende video on demand (video op verzoek, red.) systeem, waardoor er een schat aan data en beelden voorradig is. „Overal ter wereld waar een bal serieus rolt, hebben we de complete wedstrijden ter beschikking.”

Zo tovert Metgod de laatste tien duels van Udinese op het scherm. De grote lijn van de informatie: de Italianen spelen vaak door het midden en verdedigen met drie man. Daardoor is het slim voor AZ om in te zakken en gevaarlijk te worden via de zijkanten, waar de ruimte ligt. „Feitelijk hoef je als club geen kosten meer te maken om tegenstanders te zien. Want alles is ook via beelden verkrijgbaar. De analyse wordt minimaal even goed. Met dit systeem word je nooit verrast”, zegt de Haarlemmer.

„AZ heeft alle info ook in zijn systeem. Honderd procent, dat ze er gebruik van maken. Maar er zit ook heel veel uitzoekwerk in, dat soms maar op één moment gebruikt wordt. Des te groter is de voldoening als je dat op een cruciaal moment helpt.”

In het verlengde wordt scouting in de toekomst ook een ander vak. Via het Duitse bedrijf OPTA verkrijgt Scout7 momenteel alle data van spelers. Daarmee worden statistieken gemaakt van de meest uiteenlopende info: doelpunten, passes, vrije trappen, balverlies, tackles, luchtduels, rendement van de passing. OPTA gaat daarmee veel verder dan wat tot nu toe gebruikelijk is. Gunstig om het profiel van je aankoop mee op te stellen.

Het kan ook helpen richting een komend duel, zegt Metgod: „Als spits Di Natale van Udinese bijvoorbeeld een strafschop neemt, zie je meteen waar hij de ballen altijd schiet. Links, rechts, hoog en laag in percentages. Het is alleen zaak om de voetbaltrainers het nut ervan te laten begrijpen. Die willen niks te maken hebben met wiskunde, maar wel met de nuttige gegevens die je uit alle statistieken kunt filteren. Je moet dus hapklare brokken maken. Makkelijk te begrijpen, en dat kan ook. We moeten gewoon allemaal leren om verder te kijken dan onze neus lang is.”
Blij met de punten ...

Oscarito

Bericht door Oscarito » wo mar 07, 2012 9:50 am

Uit eigen ervaring weet ik dat ook PSV zich hier steeds meer op aan het richten is. (...)
Als je naar volledige professionaliteit wilt zul je het moeten gebruiken maar eigenlijk verafschuw ik het. Straks zitten we naar robotvoetbal te kijken waar de creatieve inbreng nihil is. Het voetbal is nu al waardeloos genoeg...

Lionel

Bericht door Lionel » wo mar 07, 2012 9:54 am

Bij City zullen ze de data gebruiken :biggrin.gif:
IK GELOOF!!!!!!

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » wo mar 07, 2012 12:25 pm

Oscarito schreef:Uit eigen ervaring weet ik dat ook PSV zich hier steeds meer op aan het richten is. (...)
Als je naar volledige professionaliteit wilt zul je het moeten gebruiken maar eigenlijk verafschuw ik het. Straks zitten we naar robotvoetbal te kijken waar de creatieve inbreng nihil is. Het voetbal is nu al waardeloos genoeg...
Robotvoetbal. Ik zit er ook niet op te wachten, maar ik kan me voorstellen dat de meeste supporters (ook die van PSV) liever met robotvoetbal kampioen worden dan zonder op een vierde of vijfde plaats eindigen.

Ik lees dat we bij bij Ajax de wetenschap de deur hebben uitgegooid, m.a.w. Ajax zal er niet mee te maken krijgen en toch zullen we vele malen achtereen kampioen worden (vanaf ± 2020?)

Is het robotvoetbal of is m.b.v. allerlei data proberen een speler door gerichte, op wetenschappelijke basis gebaseerde oefenstof te geven, waardoor een speler twee centimeter hoger springt of op de eerste vijf meter 0.3 seconden sneller of fysiek net iets sterker wordt, net iets harder kan schieten? of niet zo vaak (langdurig) geblesseerd raakt?
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Alexander

Bericht door Alexander » do mar 08, 2012 9:31 pm

AZ speelt echt heel erg goed.

Ongelooflijk trouwens dat het stadion zo slecht bezet is.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » do mar 08, 2012 9:42 pm

Schijnoverwicht. Ik heb nog geen enkele kans gezien.

Nu wel een voor Udinese.

Alexander

Bericht door Alexander » do mar 08, 2012 10:24 pm

In een betere fase van Udinese een lekkere goal van AZ.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » do mar 08, 2012 10:24 pm

1-0 Martens. Beetje gelukkig leek me.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » do mar 08, 2012 10:26 pm

Udinese speelt weer eens zonder wat sterkhouders. Di Natale wordt weer eens gespaard. Isla is helaas geblesseerd.

Alexander

Bericht door Alexander » do mar 08, 2012 10:45 pm

Kan je lullen wat je wilt, maar 2-0 is wel heel erg knap. Hopelijk houden ze dit vast.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » do mar 08, 2012 10:45 pm

Di Natale erin en 2-0.

Alexander

Bericht door Alexander » do mar 08, 2012 10:47 pm

Hoe doet die Pelle het eigenlijk bij Parma?

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » do mar 08, 2012 10:49 pm

Alexander schreef:Kan je lullen wat je wilt, maar 2-0 is wel heel erg knap. Hopelijk houden ze dit vast.
Eens. Knap resultaat.

wimpey

Bericht door wimpey » do mar 08, 2012 10:52 pm

Alexander schreef:Kan je lullen wat je wilt, maar 2-0 is wel heel erg knap. Hopelijk houden ze dit vast.
Zeer knap. Zoals het ook knap is dat Twente effe van S04 wint.

Goede ploegen in NL verslaan goede ploegen uit Italie en Duitsland. :biggthumpup.gif:

FCT-Bantje

Bericht door FCT-Bantje » do mar 08, 2012 10:53 pm

En goed voor het Nederlandse voetbal. Zeker nu Metalist Kharkiv verloren heeft.

Alexander

Bericht door Alexander » do mar 08, 2012 10:54 pm

Jezus, Altidore met een 300% kans. Dan beslis je het gewoon.

Plaats reactie