Feyenoord

Hoe gaat het met de andere clubs in Nederland en Europa?

Moderator: mods

Rutger
Berichten: 215
Lid geworden op: wo nov 02, 2011 2:13 pm
Locatie: Assen

Re: Feyenoord

Bericht door Rutger » di feb 24, 2015 4:41 pm

Wat ook op die blog wordt verteld doet me denken aan de situatie in mijn woonplaats, vroeger, voor mijn tijd. In Assen is er jaarlijks de TT waar tienduizenden mensen op af komen. In de jaren '70 was het ieder jaar raak, knokken met de ME. Het was alsof mensen alleen nog maar kwamen om te rellen voordat ze de dag erna naar de race kwamen. Totdat men maar eens besloot om voor vermaak te zorgen in de stad waarna het opeens klaar was met het massale rellen en er slechts nog kleine opstootjes waren.

Zorg inderdaad voor een fanzone waar mensen rustig een biertje kunnen drinken en er voldoende plaats is voor afvalbakken e.d.. Kleine opstootjes zul je altijd hebben met zo'n grote groep mensen. En zolang rivaliserende supportersgroepen geen roet in het eten gooien zal het vrijwel rustig blijven.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33605
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Feyenoord

Bericht door zeux » di feb 24, 2015 5:12 pm

Rutger schreef:Wat ook op die blog wordt verteld doet me denken aan de situatie in mijn woonplaats, vroeger, voor mijn tijd. In Assen is er jaarlijks de TT waar tienduizenden mensen op af komen. In de jaren '70 was het ieder jaar raak, knokken met de ME. Het was alsof mensen alleen nog maar kwamen om te rellen voordat ze de dag erna naar de race kwamen. Totdat men maar eens besloot om voor vermaak te zorgen in de stad waarna het opeens klaar was met het massale rellen en er slechts nog kleine opstootjes waren.

Zorg inderdaad voor een fanzone waar mensen rustig een biertje kunnen drinken en er voldoende plaats is voor afvalbakken e.d.. Kleine opstootjes zul je altijd hebben met zo'n grote groep mensen. En zolang rivaliserende supportersgroepen geen roet in het eten gooien zal het vrijwel rustig blijven.
Een fanzone klinkt aardig, maar waarom zou een stad iedere paar weken (als Roma in het toernooi blijft) geld moeten stoppen in een 'vermaakplek', omdat een paar honderd hersenloze rotzooitrappers naar de stad komen?

Het gaat om één avondje voetbal.

TT vind ik in die zin een ander verhaal, dat het gaat om tienduizenden mensen op een relatief kleine plek.

Heel iets anders dan een paar honderd nutheads in een grote stad als Rome.

Überhaupt nooit begrepen wat de 'fun' van vechten, vernielen, rotzooi trappen en anderszins storend gedrag is.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Feyenoord

Bericht door brigade zuid » di feb 24, 2015 6:11 pm

Alsof er niks gebeurd als je er een springkussen neerzet en suikerspinnen uitdeeld. Diegene die rellen en slopen komen gewoon met dat doel daarheen.
Laatst gewijzigd door brigade zuid op di feb 24, 2015 6:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9090
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Feyenoord

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » di feb 24, 2015 6:42 pm

Peter schreef:Goed filmpje Baseman. Ik ben een volslagen leek als het gaat om uitduels, maar kun je als stad niet zorgen dat deze supporters/fans een betere plek krijgen dan Piazza di Spagna? Bijvoorbeeld Piazza del Popolo ofzo, omdat dat veel uitgestrekter is? Zorg je daar voor wat bierkramen, wc's, afvalbakken en klaar ben je. Of werkt dat niet zo? Die kleine straatjes maakt het makkelijker om de boel onder controle te houden, maar zorgt ook voor veel meer paniek en dergelijke.
Dat werkt niet echt Peter. Ik weet nog dat er in Dortmund een "fanzone" was ingericht voor de Ajax-supporters; daar kon je een kanon afschieten. Iedereen zoekt toch zijn eigen stekkie op in een stad. Ik ga meestal juist niét naar de pleinen waar de grote groepen Ajax-supporters rondhangen. Met mijn groepje zoeken we juist een plek waar we in alle rust een beetje kunnen zuipen en met de plaatselijke bevolking kennismaken. En als we onverhoopt wel op zo'n door Ajax-supporters geannexeerd plein uitkomen proeven we even sfeer en zijn weer weg. Als je de filmpjes van Pi-Alfa bekijkt van Europese uitwedstrijden gebeuren daar dingen waar ik dan niet bij in de buurt te vinden ben.
Bottom line; iedere gaat lekker heen waar ie zin in heeft. Het is volgens mij vrijwel ondoenlijk om supporters ergens te weren.

Wouter
Berichten: 18933
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: Feyenoord

Bericht door Wouter » di feb 24, 2015 7:05 pm

brigade zuid schreef:Die kakkerlakken konden helemaal los gaan in Rome en aankomende donderdag mogen die Romeinen helemaal niks, ze kunnen de stad niet in of niks. Belachelijk, nou ik hoop sowiezo dat ze winnen en ik hoop dat er buiten het veld tocht ook nog enige genoegdoening ontstaat voor Roma supporters.
Als die Romeinen bij mij in de buurt komen laat ik wel even zien waarom ze ODW tweeduizend jaar geleden wel konden controleren en de prachtige regio 20 kilometer noordelijker niet.

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: Feyenoord

Bericht door Le T. » di feb 24, 2015 7:09 pm

brigade zuid schreef:Alsof er niks gebeurd als je er een springkussen neerzet en suikerspinnen uitdeeld. Diegene die rellen en slopen komen gewoon met dat doel daarheen.
Een aantal ja, dat zijn die paar duizend die het verpesten voor de rest. En dan heb je er nog een heleboel die er niet op uit zijn, maar niet zoveel aanmoediging nodig hebben om eraan mee te doen, en nog veel meer die het allemaal wel prima vinden. Ik geloof er geen reet van dat zoiets kan bestaan zonder brede acceptatie. Je kunt natuurlijk terecht opmerken dat de Italianen zo handig hadden moeten zijn om voor toiletten en afvalbakken te zorgen, als je daarin een excuus ziet om met flessen te gaan gooien dan draag je je steentje bij aan de instandhouding van de hooligans.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Re: Feyenoord

Bericht door Baseman » wo feb 25, 2015 10:30 am

Prima column van Mossou:
Waarom overkomt dit Feyenoord voor de zoveelste keer?

De schade aan die Romeinse fontein van Pietro Bernini blijkt bij nader inzien reuze mee te vallen, zo zei de voormalig Italiaans staatssecretaris van cultuur maandagmiddag. De reparatiekosten bedragen volgens hem zo'n tweeduizend euro: ongeveer honderd keer minder dan bij de eerste schattingen.

Dat maakt de Slag van Rome niet opeens tot een onschuldig stoeipartijtje natuurlijk, maar het onderstreept wél dat de waarheid in dit verhaal soms zijn eigen weg ging. Het ene moment was er nuance te weinig ('Hollandse barbaren leggen Rome in puin!') het andere veel te veel ('Als er vuilnisbakken hadden gestaan, was er niets aan de hand geweest'). Terwijl er goedbeschouwd maar twee dingen zijn die we zeker weten:

1. Er waren beduidend méér randdebielen in hartje Rome dan op een gemiddelde februaridag.

2. De Italiaanse organisatie ter plekke was dramatisch, en de Romeinse politie koos niet zozeer voor controle, maar voor oorlog.

Zondag kreeg ik een beschaafd telefoontje van een Feyenoord-supporter. Die vond dat ik een makkelijke deur had ingetrapt door te stellen dat hooligans genadeloos moeten worden aangepakt. Nogal logisch dat dat moet, vond hij, maar ik wist toch ook wel dat het probleem veel complexer is? Dat politici maar al te graag moord en brand schreeuwen voor de bühne, maar dat ze geen flauw idee hebben van supporterscultuur en supportersproblematiek? Dat het heel vaak onnodig escaleert omdat supporters als beesten worden behandeld, ook wanneer ze dat helemaal niet zijn? Dat de Romeinse politie klassieke inschattingsfouten had gemaakt, door met vuur op buskruit te gaan schieten?

Ik geloof dat allemaal, maar toch is de hamvraag hier een andere. De vraag is: waarom overkomt dit Feyenoord voor de zoveelste keer? Waarom kent dit verhaal, al zijn nuanceringen ten spijt, een voorgeschiedenis van pak hem beet al veertig jaar?

Waarom kunnen we stellen dat de Romeinse politie, onder min of meer dezelfde omstandigheden, niet meteen op de supporters van bijvoorbeeld Cambuur of PSV had ingehakt?

Dat de club Feyenoord zijn supportersthematiek in essentie serieus neemt, valt niet te ontkennen. Er is al veel ten goede gekeerd. In De Kuip gebeurt nog zelden iets, en in Sevilla en Rijeka ging het allemaal tamelijk vlekkeloos. De club stopte oneindig veel uren in de voorbereidingen op Rome, oeverloos overleggend met de grillige Italiaanse autoriteiten.

Maar het punt is: de kiem ligt dieper. Noem het dna, of de ziel van de club, maar dáár zit hem de werkelijke crux. Het is die onvergelijkbare cocktail van fanatisme, rauwheid, eeuwige trouw, rebellie, verongelijktheid, trots, frustratie en arbeidersmores die alle lijntjes zo flinterdun maakt.

Het vormt de aantrekkingskracht van Feyenoord, maar tegelijk ook het probleem, want niemand durft er écht aan te tornen. Niemand, geen club-icoon of clubbestuurder, durft bij Feyenoord - consequent en onomwonden - grenzen te stellen tussen rauwe emoties en normaal gedrag.

(Ja, als het net is misgegaan, zoals afgelopen week. Maar dan nog volgt er vrijwel altijd een kanttekening, en een reflex van 'wij kunnen het ook niet helpen'.)

Er zijn maar twee opties. Ofwel de club buigt het om met structureel beleid, zoals veel clubs in Engeland dat deden in de laatste twintig jaar, keihard afrekenend met iedereen die ook maar een centimeter over de schreef gaat. Ook spreekkoren over pak hem beet 'joden aan het gas' worden niet langer stilzwijgend gedoogd - en de clubleiding schuwt geen enkele confrontatie met de eigen achterban, hoe diep dat Legioen ook is geworteld in alle kieren van de club.

(Voor deze optie is heel veel tijd nodig, een clubbaas met enorme ballen en vermoedelijk zelfs een nieuw stadion).

De andere optie is dat Feyenoord in de kern gewoon het Feyenoord van nu blijft, met al zijn mooie en lelijke kanten. Met zijn eeuwige magnetisme op de massa, inclusief de hooligans en de hersenlozen. In dat geval weet je dat er vroeg of laat vanzelf weer een nieuw Rome volgt, of een nieuw Nancy, hoeveel goedbedoelde voorbereidingen je ook treft.

De keuze lijkt heel eenvoudig misschien, maar in werkelijkheid is het een complex, duivels dilemma.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23229
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Feyenoord

Bericht door Cruijff » do feb 26, 2015 5:10 pm

Coach Roma vreest uitschakeling door Feyenoord

Feyenoord heeft een goede kans om donderdag ten koste van AS Roma door te gaan naar de volgende ronde van de Europa League. Volgens trainer Rudi Garcia is zijn ploeg het zelfvertrouwen namelijk even helemaal kwijt.

"Vooral voor eigen publiek is het sinds een tijdje moeilijk om te winnen", geeft Garcia toe in gesprek met De Telegraaf. "In een andere omgeving voelen ze zich sterker en tonen ze meer lef. Ik ben ook niet bang dat de kwaliteit weg is. Ik heb nog steeds kampioenen in mijn ploeg staan. Als ze zich goed voelen, zijn ze in staat prachtige goals te maken."

Inmiddels is de Italiaanse landstitel uit zicht voor AS Roma en dreigt er een vroege uitschakeling in de Europa League. De positie van Garcia staat dan ook onder druk. "Of de spelers nog vertrouwen in mij hebben? Ik heb geen verandering bij hen gezien. Maar ga het ze lekker zelf vragen…"

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23229
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Feyenoord

Bericht door Cruijff » do feb 26, 2015 6:27 pm

Haha wat een angsthazen zijn het daar op Rotterdam Centraal.

De feyemoord fanshop is geheel onherkenbaar gemaakt:
Afbeelding

wimpey
Berichten: 51983
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Feyenoord

Bericht door wimpey » do feb 26, 2015 8:57 pm

Spelen een soort 5-4-1. Ik gok op 0-3 voor Roma dus.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47977
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Feyenoord

Bericht door peter » do feb 26, 2015 8:58 pm

Ik mag toch potverdomme hopen dat Roma hier gewoon orde op zaken stelt?!

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33605
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Feyenoord

Bericht door zeux » do feb 26, 2015 9:06 pm

Denken ze dat we blind zijn met die chocolade-rugnummers? Tering.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: Feyenoord

Bericht door Giacomo Puccini » do feb 26, 2015 9:09 pm

Ik geef feyenoord een goede kans om vandaag te winnen. Gebaseerd op optredens vorige week en eerder dit seizoen tegen Sevilla. Ben benieuwd.
Ajax!

Gebruikersavatar
Hermann
Berichten: 211
Lid geworden op: za mei 31, 2014 8:52 am

Feyenoord

Bericht door Hermann » do feb 26, 2015 9:11 pm

zeux schreef:Denken ze dat we blind zijn met die chocolade-rugnummers? Tering.
Ik kijk hier verdorie met een ouderwetse beeldbuis-televisie, alle choco-hulp is welkom!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Feyenoord

Bericht door brigade zuid » do feb 26, 2015 9:14 pm

Hup Roma!

De grote vraag is, hoe graag wil Roma? Als ze een beetje gemotiveerd zijn dan moet dit gewoon lukken toch.

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9090
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Feyenoord

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » do feb 26, 2015 9:16 pm

Ik ben als de dood dat de kakkies doorgaan en dat we ze dan loten, zodat ik potdomme wéér niet naar de uitwedstrijd kan!

Dubbel
AT EC 2012 winner
Berichten: 9376
Lid geworden op: ma nov 10, 2003 1:47 pm

Re: Feyenoord

Bericht door Dubbel » do feb 26, 2015 9:27 pm

Lekker hoor; Ajax dik gewonnen en Fijnoord gaat er aan! :icon_frown.gif:

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Feyenoord

Bericht door brigade zuid » do feb 26, 2015 9:27 pm

Dit is een mooie wedstrijd voor Vermeer om weer eens een blunder te maken.

Vilhena mag opeens ook weer een paar keer opdraven, o zo bang als ze zijn dat ie weggaat.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23229
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Feyenoord

Bericht door Cruijff » do feb 26, 2015 9:32 pm

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Ik ben als de dood dat de kakkies doorgaan en dat we ze dan loten, zodat ik potdomme wéér niet naar de uitwedstrijd kan!
Hoezo? Ben je in de maand april op wereldreis of alle 30 dagen een hele avond in de rechtbank ofzo?

Als we die kakkies loten in de volgende ronde dan is er op deze aardbol één zekerheid waar het hele universum zich aan vast kan houden: namelijk dat we die kakkies een flink pak slaag loten en vervolgens in april dus nog een ronde EL mogen spelen.

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Feyenoord

Bericht door Ajaciedjuh » do feb 26, 2015 9:34 pm

Sterspeler valt uit. :666.gif:
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23229
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Feyenoord

Bericht door Cruijff » do feb 26, 2015 9:38 pm

brigade zuid schreef:Vilhena mag opeens ook weer een paar keer opdraven, o zo bang als ze zijn dat ie weggaat.
Tuurlijk is dat de reden. :blush.gif:

Als ik je even wat over fey mag uitleggen :smile-ajax.gif: die kakkies hebben zo'n smalle selectie dat ze bij 1 of 2 afwezigen al op de billen krijgen van Heracles Almelo.

Immers en Kazim kunnen deze wedstrijd niet (meer) spelen en dus moet Fredje het nu met Vilhena en Tevrede gaan doen. :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47977
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Feyenoord

Bericht door peter » do feb 26, 2015 9:40 pm

Roma is het sinds de winterstop ook helemaal kwijt. Klopt geen jota meer van.

Dubbel
AT EC 2012 winner
Berichten: 9376
Lid geworden op: ma nov 10, 2003 1:47 pm

Re: Feyenoord

Bericht door Dubbel » do feb 26, 2015 9:41 pm

Ajaciedjuh schreef:Sterspeler valt uit. :666.gif:
Ha ha ha!

Gelukkig hebben ze Vibruena nog.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Feyenoord

Bericht door brigade zuid » do feb 26, 2015 9:44 pm

Gvd Totti hoeveel kansen heb je nodig.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23229
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Feyenoord

Bericht door Cruijff » do feb 26, 2015 9:50 pm

Peter schreef:Roma is het sinds de winterstop ook helemaal kwijt. Klopt geen jota meer van.
Dat mag je inderdaad wel stellen Peter. Verder heb ik ook het idee dat veel spelers van AS Roma klaar zijn met hun trainer en, om hem de deur uit te werken, best tot een potje saboteren in de EL bereid zijn gezien de uitspraken van diezelfde trainer gisterochtend in de pers.

Garcia in de Telegraaf schreef:Ik ben ook niet bang dat de kwaliteit weg is. Ik heb nog steeds kampioenen in mijn ploeg staan. Als ze zich goed voelen, zijn ze in staat prachtige goals te maken."

Inmiddels is de Italiaanse landstitel uit zicht voor AS Roma en dreigt er een vroege uitschakeling in de Europa League. De positie van Garcia staat dan ook onder druk. "Of de spelers nog vertrouwen in mij hebben? Ik heb geen verandering bij hen gezien. Maar ga het ze lekker zelf vragen…"

Plaats reactie