Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Hoe gaat het met de andere clubs in Nederland en Europa?

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door Kowalczyk » di apr 26, 2011 1:54 pm

Peter schreef:Treurig. Blijkbaar wordt er geen extra tijd bijgetrokken als 22 spelers dit roepen. :aai.gif:
EN HET ERGSTE IS: DE HELE REDENERING SLAAT DUS NERGENS OP!

Gaan we dan ook stoppen als een ploeg bij rust met 5-0 voorstaat en de 22 spelers vinden het wel prima zo? "Nee, want dan zijn er nog geen 90 minuten gespeeld," zou Van Egmond zeggen. Inderdaad, maar bij 90:00 dus ook niet, stomme hangjas. Dat is het 'm nou juist. Het gaat om de tijd op het klokje van de scheidrechter. De stadionklok betekent niks, want die wordt niet tussentijds stopgezet en loopt dus vanaf het eerste oponthoud 'voor'.

Een scheids die affluit wanneer de stadionklok op 90:00 springt, fluit dus in de praktijk af terwijl zijn éigen klokje op 84:22 staat, of 86:50, of 82:07, of wat dan ook. 90:00 op de stadionklok is een volslagen willekeurig moment, net zo willekeurig als het moment waarop de stadionklok op 87:13 staat. Fluit dan gewoon na pakweg 79 minuten (stadionklok) af als het 4-0 staat. Spelers vinden het vast prima.

Het is zoooooo dom wat die Van Egmond hier zegt. Snapt 'ie dat dan zelf niet??

Echt, je zou dit moeten aankaarten bij de UEFA en de FIFA, dat zo'n man er gewoon dit soort 'richtlijnen' op na houdt terwijl 'ie de baas van een professioneel scheidsrechterskorps is. Wijs maar aan waar dat staat dan, dropveter. Nergens!

K.
Still alive...

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door Frank » di apr 26, 2011 2:18 pm

Kowalczyk schreef:Ik heb altijd gezegd: een scheidsrechter die iets niet ziet (of verkeerd ziet) kun je niet zo veel verwijten. Dat is nu eenmaal zo. Zolang we willen dat alles met mensenogen wordt beoordeeld, hebben we dat te accepteren.

Mijn scheidsrechtersergernis heeft vooral betrekking op schipperen en marchanderen. Plussen en minnen. Niet consequent zijn. 'Aanvoelen'. En meer van dat soort flauwekul. De echte regels aan je laars lappen en ongeschreven eigen regeltjes toepassen. Dát vind ik irritant - en dáár zou je scheidsrechter ook het hardst voor moeten pakken. Al was het maar omdat het bewijsbaar is (KNVB: "Je zag het wel en je vond het ook een overtreding, want je floot, maar dan is het dus wel een doorgebroken man, Pinokkio. Leg nou eens even precies uit op basis van welke regel je besloot om géén rood te trekken." - daar komt zo'n man nooit uit).

Maar die Kuipers is wel een bijzonder geval. Hij zag het helemaal verkeerd, met Engelaar. Ongelooflijk, maar goed, dat hoort er allemaal bij. Maar dat 'ie na het zien van de beelden zo stellig bij zijn besluit bleef... zo zout vreet je het toch niet vaak. Wat een droplul. Die zat er gewoon finaal naast, maar zag na de wedstrijd, op scherm, nog altijd een doodschop met buitensporige fysieke inzet of wat ook.

Wat moet je nou met zo'n man?

K.
Het is gewoon zo dat zo'n scheidsrechter het nooit, maar dan ook nooit voor iedereen goed kan doen.

Fluit zo'n man volgens de regels zijn er altijd mensen die zeggen: "hij voelt de wedstrijd totaal niet aan, deze wedstrijd vroeg niet om een rode kaart" (bij wijze van spreken, he. Het gaat mij niet om deze situatie).

Fluit zo'n man niet (helemaal) volgens de regels maar 'voelt hij de wedstrijd aan', zijn er weer anderen die roepen "hij moet zich aan de regeltjes houden".

Eigenlijk snap ik niet dat er nog steeds van die malloten rondlopen die dit voor hun lol doen. Ze zijn altijd de gebeten hond...
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Lionel
Berichten: 47677
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door Lionel » di apr 26, 2011 2:20 pm

:biggthumpup.gif:
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door Kowalczyk » di apr 26, 2011 2:54 pm

Frank schreef:Het is gewoon zo dat zo'n scheidsrechter het nooit, maar dan ook nooit voor iedereen goed kan doen.

Nou en? Daar heeft mijn betoog toch niks mee te maken? Dat is een tamelijk feitelijk verhaal, dacht ik.

K.
Still alive...

Lionel
Berichten: 47677
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door Lionel » di apr 26, 2011 3:59 pm

Denk ook niet dat het nou direct een reactie was op jouw stuk.
IK GELOOF!!!!!!

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door Frank » di apr 26, 2011 5:54 pm

In zoverre dat ik reageerde op het stukje

Code: Selecteer alles

Mijn scheidsrechtersergernis heeft vooral betrekking op schipperen en marchanderen. Plussen en minnen. Niet consequent zijn. 'Aanvoelen'. En meer van dat soort flauwekul. De echte regels aan je laars lappen en ongeschreven eigen regeltjes toepassen. Dát vind ik irritant - en dáár zou je scheidsrechter ook het hardst voor moeten pakken. 
Gezien het feit dat de KNVB (blijkbaar) niet ingrijpt bij het soort beslissingen waar Ko het over heeft, maak ik op dat de scheidsrechters juist wel 'in de geest van de wedstrijd' moeten fluiten. Daar kan Ko het niet mee eens zijn, maar dan kom je dus in de situatie die ik schetste.
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41189
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door Marillion » di apr 26, 2011 6:02 pm

Kowalczyk schreef:Maar die Kuipers is wel een bijzonder geval. Hij zag het helemaal verkeerd, met Engelaar. Ongelooflijk, maar goed, dat hoort er allemaal bij. Maar dat 'ie na het zien van de beelden zo stellig bij zijn besluit bleef... zo zout vreet je het toch niet vaak. Wat een droplul. Die zat er gewoon finaal naast, maar zag na de wedstrijd, op scherm, nog altijd een doodschop met buitensporige fysieke inzet of wat ook.

Wat moet je nou met zo'n man?

K.
Nou, gewoon. FC Porto - Villarreal laten fluiten.....

UEFA gunt Kuipers halve finale FC Porto - Villarreal

Björn Kuipers wist zondag al dat hem een halve finale in de Europa League stond te wachten. De UEFA geeft de Nederlandse arbiter de leiding voor het duel FC Porto-Villarreal.

Kuipers, die behoort tot de elite-groep op de internationale arbiterslijst van de UEFA, geeft donderdag om vijf minuten over acht 's avonds (plaatselijke tijd, 21.05 uur in Nederland) het startsein voor de eerste halve finale FC Porto-Villarreal. Het Nederlandse arbitrale kwintet in Portugal wordt gecompleteerd door Sander van Roekel, Berry Simons, Richard Liesveld, Ed Janssen en Pol van Boekel.

Bron: vi.nl
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door El Clavo » wo apr 27, 2011 8:39 am

En toch kan ik me goed voorstellen dat hij op dat moment aan een rode kaart dacht. Je ziet Engelaar namelijk wel met 2 benen naar voren komen en hij raakt Castaignos wel degelijk. Dat wij het na 50 keer bekijken anders zien is niet zo gek.

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door Jesse » wo apr 27, 2011 8:49 am

Eens met EC. Al is het wel gek dat hij het na de wedstrijd nog steeds rood vindt.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48024
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door peter » wo apr 27, 2011 8:54 am

Vind je? Heb je die foto van Lucas gezien?

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door Daily Blind » wo apr 27, 2011 5:30 pm

Ik vind het nog steeds rood hoor! Die Engelaar plant echt wel bewust zijn voet op de enkel!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door Jöhnk » wo apr 27, 2011 5:43 pm

Vind ik ook. Niettemin een uitstekende zaak dat hij is vrijgesproken. :neutral.gif:

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door Daily Blind » wo apr 27, 2011 6:06 pm

Jöhnk schreef:Vind ik ook. Niettemin een uitstekende zaak dat hij is vrijgesproken. :neutral.gif:
Klopt helemaal..

Justin
Berichten: 2074
Lid geworden op: di sep 23, 2003 5:14 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door Justin » do mei 12, 2011 8:22 am

'Als Alderweireld gewoon goed verdedigt, valt die goal helemaal niet'
Donderdag, 12 mei 2011 om 07:40

Kevin Blom was na afloop van de bekerfinale van afgelopen zondag de gebeten hond bij veel Ajacieden. De scheidsrechter gaf wel erg gemakkelijk een vrije trap na een vermeende overtreding van Jan Vertonghen op Marc Janko, waarna laatstgenoemde de 3-2 binnenknikte. Blom is verrast door de ophef die er is ontstaan: “Ik denk dan: als Alderweireld gewoon goed verdedigt, valt die goal helemaal niet”, noteerde De Pers uit de mond van de leidsman.

De grote druk die er tegenwoordig op scheidsrechters ligt, noopt arbiters als Blom om steeds maar uit te leggen waarom hij bepaalde beslissingen neemt. Hij juicht het gebruik van technologische hulpmiddelen dan ook toe: “Ik ben voor camera's op de doellijn, maar het is lastig uitvoerbaar. Stel: Ik laat doorspelen na een situatie waarvan iemand met een beeldscherm in mijn oortje zegt dat het een overtreding in het zestienmetergebied was. Op het moment dat ik dat hoor, heeft de tegenpartij na een snelle uitbraak aan de andere kant gescoord. Moet ik dan fluiten, het doelpunt afkeuren en een strafschop aan de andere kant geven? Ik begrijp wel waarom de hoge heren bij de FIFA er nog niet aan toe zijn.''

Het leven van een scheidsrechter gaat niet altijd over rozen. “Ik heb wel eens een mail gehad met 'als ik je voor de auto krijg, rijd ik je in tweeën'. Na zo'n wedstrijd als die van Ajax weet je dat je dan beter even niet in Amsterdam kunt gaan winkelen”, zei Blom met een knipoog. “Mensen denken tegenwoordig dat ze alles kunnen zeggen en roepen. Je hoort in de stadions en langs de lijn de meest vreselijke dingen. Dat is tegenwoordig normaal. Ik mis dan wel eens respect.”
Iets met haren en overeind staan. :excited.gif:

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door LucaS » do mei 12, 2011 8:36 am

Wat heeft dat er nou weer mee te maken? Gewoon zeggen dat het een foute beslissing was en klaar. Verder niet meer over zeuren. Maar hier word ik inderdaad ook niet goed van
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door Jesse » do mei 12, 2011 8:52 am

Ko, kom er maar in! :hdg.gif:
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

michaelajaxfan
AT Toto winner 05/06
Berichten: 751
Lid geworden op: do aug 26, 2004 5:30 pm

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door michaelajaxfan » di aug 02, 2011 10:33 am

Björn Kuipers is ambitieus. Hij wil zichzelf verbeteren.

http://nos.nl/video/261056-scheidsrecht ... izoen.html

V.a. 00:57. Uitspraken naar Ko's hart!

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33988
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door Duke » za aug 06, 2011 8:38 pm

Drie rode kaarten zag ik vanavond in de gauwigheid al, gaat lekker zo. :excited.gif:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13846
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door Jinne » zo aug 07, 2011 8:53 am

Waren het er niet 4? In elke wedstrijd 1.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door Daily Blind » ma sep 26, 2011 5:24 pm

Ze zijn weer lekker bezig dit seizoen, maar het lijkt wel of de NOS erg mild is voor de scheidsrechters. Er worden niet zoals in het verleden kritische vragen gesteld over het wanoptreden.

Een ander raar voorbeeld blijft de strafmaat die opgelegd wordt.
Feyenoord accepteert schikkingsvoorstel voor Leerdam
26/09/2011 14:38

Kelvin Leerdam en Feyenoord hebben het schikkingsvoorstel dat de KNVB deed naar aanleiding van de rode kaart tegen AZ (2-1 verlies) geaccepteerd. De 21-jarige verdediger is zodoende voor één duel geschorst.

Leerdam kreeg rood van scheidsrechter Pol van Boekel na een charge op Dirk Marcellis. Door de schorsing kan coach Ronald Koeman in het thuisduel met ADO Den Haag niet beschikken over Leerdam.
1 duel schorsing, terwijl Ebecillio er 3 kreeg waarvan 1 voorwaardelijk. Beide waren overigens geen rode kaart.

GangstaRiB
Berichten: 16901
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door GangstaRiB » ma sep 26, 2011 5:34 pm

Zolang dat lulletje rozenwater Van Egmond daar zit, wordt het niks. Van Egmond was, by far, de meest dramatische scheidsrechter van de afgelopen jaren en die zit nu allerlei watjes te promoveren.

Wouter
Berichten: 19083
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door Wouter » ma sep 26, 2011 6:11 pm

scheidsrechters ligt, noopt arbiters als Blom om steeds maar uit te leggen waarom hij bepaalde beslissingen neemt. Hij juicht het gebruik van technologische hulpmiddelen dan ook toe: “Ik ben voor camera's op de doellijn, maar het is lastig uitvoerbaar. Stel: Ik laat doorspelen na een situatie waarvan iemand met een beeldscherm in mijn oortje zegt dat het een overtreding in het zestienmetergebied was. Op het moment dat ik dat hoor, heeft de tegenpartij na een snelle uitbraak aan de andere kant gescoord. Moet ik dan fluiten, het doelpunt afkeuren en een strafschop aan de andere kant geven? Ik begrijp wel waarom de hoge heren bij de FIFA er nog niet aan toe zijn.''
Ik niet. Ze hebben via de headset ook contact met de grensrechters, dus zouden ze ook contact kunnen hebben met iemand die naar een beeldscherm kijkt. Die moet binnen enkele seconden aan kunnen geven wat er aan de hand is. Zou heel veel fouten van de arbitrage voorkomen.

Gebruikersavatar
Rachid
Berichten: 381
Lid geworden op: do feb 14, 2008 3:07 pm
Locatie: Hilversum

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door Rachid » ma sep 26, 2011 6:14 pm

GangstaRiB schreef:Zolang dat lulletje rozenwater Van Egmond daar zit, wordt het niks. Van Egmond was, by far, de meest dramatische scheidsrechter van de afgelopen jaren en die zit nu allerlei watjes te promoveren.
Wat me opvalt is dat je bijna overal ter wereld een beleid ziet, waarschijnlijk ingegeven door de FIFA, dat gericht is op het laten doorbreken van jonge scheidsrechters. Het moet allemaal jong en getalenteerd zijn, krijg ik de indruk. Alsof het de atleten zelf zijn. De mensen bij bonden gebruiken woorden als "doorstroming" en "talentontwikkeling" om hun beleid van argumenten te voorzien.
Interviewer: Frank, you have long hair. Does that make you a woman?
Zappa: You have a wooden leg. Does that make you a table?

wimpey
Berichten: 52107
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door wimpey » ma sep 26, 2011 8:35 pm

http://www.youtube.com/watch?v=PYBkSNMHwnU

Kijk eens waar Vink staat bij de corner. Je hoeft vanuit zijn positie toch echt geen genie te zijn om te beoordelen dat dit een zuiver doelpunt is.

Waarmee ik niet wil beweren dat die slomo's dit met opzet doen trouwens. Ze hebben er immers geen belang bij om voor lul te staan.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Het (dis)functioneren van scheidsrechters...

Bericht door 999 » di sep 27, 2011 12:31 am

Hmmm .. wegstrepen .. einde seizoen .. :smallgrin.gif:

Plaats reactie