Excelsior - AFC Ajax z0 29-01 14:30

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Lionel
Berichten: 47043
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Excelsior - AFC Ajax z0 29-01 14:30

Bericht door Lionel » zo jan 29, 2023 6:55 pm

Onnodige ballen door het midden omdat er te weinig mensen aan de zijlijn stonden. Rensch stond ook in het midden. Klaassen ook. Timber ook. Berghuis ook. Taylor ook. Tadic ook. Kudus ook. Succes.

Rensch of Wijndal moeten voor de overlap buitenom zorgen. Bergwijn en Kudus moeten starten vanaf de zijlijn en dan als ze aan de bal komen of wanneer Ajax de bal op een hoog tempo rondspeelt moeten ze gaan zwerven zodat er een back overheen kan. In de eerste helft stonden ze al in het midden.

Kijk anders ook even het interview van de verdediger van Excelsior terug.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Excelsior - AFC Ajax z0 29-01 14:30

Bericht door Trab » zo jan 29, 2023 8:38 pm

Lionel schreef:Onnodige ballen door het midden omdat er te weinig mensen aan de zijlijn stonden. Rensch stond ook in het midden. Klaassen ook. Timber ook. Berghuis ook. Taylor ook. Tadic ook. Kudus ook. Succes.

Rensch of Wijndal moeten voor de overlap buitenom zorgen. Bergwijn en Kudus moeten starten vanaf de zijlijn en dan als ze aan de bal komen of wanneer Ajax de bal op een hoog tempo rondspeelt moeten ze gaan zwerven zodat er een back overheen kan. In de eerste helft stonden ze al in het midden.

Kijk anders ook even het interview van de verdediger van Excelsior terug.
21e minuut: Klaassen wil bal naar Berghuis spelen die naast hem staat. Bal te hard. Rensch stond rechts aan de zijlijn

23e minuut: Klaassen is op rechtsbuiten positie beland en wil breedtepas geven. Balverlies

25e minuut: Timber speelt bal door het midden terwijl Wijndal en Rensch aan de zijlijn het veld breed houden. Balverlies

31e minuut: balverlies Bergwijn links aan de zijlijn. Timber daarna ook onder bal door

38e minuut: Timber speelt bal door het midden. Kudus stond rechts aan de zijlijn

Heeft dus weinig met veld breed houden te maken, maar met onnodig risicovolle ballen door het midden spelen en slordige passing.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40614
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Excelsior - AFC Ajax z0 29-01 14:30

Bericht door Marillion » zo jan 29, 2023 9:08 pm

Als Excelsior scherp is maken ze er gewoon 3 of 4. Ajax was in de omschakeling gewoon net zo kwetsbaar als de rest van het seizoen. Als we een bal verspelen loopt de tegenstander zo door.

Dat kunnen we Heitinga uiteraard niet verwijten maar dit is echt wel het meest belangrijke vraagstuk als we nog iets willen maken van het seizoen. Het aantal tegendoelpunten is gewoon veel te groot.
Nil volentibus arduum

Lionel
Berichten: 47043
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Excelsior - AFC Ajax z0 29-01 14:30

Bericht door Lionel » zo jan 29, 2023 9:10 pm

Trab schreef:
zo jan 29, 2023 8:38 pm
Lionel schreef:Onnodige ballen door het midden omdat er te weinig mensen aan de zijlijn stonden. Rensch stond ook in het midden. Klaassen ook. Timber ook. Berghuis ook. Taylor ook. Tadic ook. Kudus ook. Succes.

Rensch of Wijndal moeten voor de overlap buitenom zorgen. Bergwijn en Kudus moeten starten vanaf de zijlijn en dan als ze aan de bal komen of wanneer Ajax de bal op een hoog tempo rondspeelt moeten ze gaan zwerven zodat er een back overheen kan. In de eerste helft stonden ze al in het midden.

Kijk anders ook even het interview van de verdediger van Excelsior terug.
21e minuut: Klaassen wil bal naar Berghuis spelen die naast hem staat. Bal te hard. Rensch stond rechts aan de zijlijn

23e minuut: Klaassen is op rechtsbuiten positie beland en wil breedtepas geven. Balverlies

25e minuut: Timber speelt bal door het midden terwijl Wijndal en Rensch aan de zijlijn het veld breed houden. Balverlies

31e minuut: balverlies Bergwijn links aan de zijlijn. Timber daarna ook onder bal door

38e minuut: Timber speelt bal door het midden. Kudus stond rechts aan de zijlijn

Heeft dus weinig met veld breed houden te maken, maar met onnodig risicovolle ballen door het midden spelen en slordige passing.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Prima dat je nu wat voorbeelden hebt maar ik zag toch echt pas de tweede helft wat overlaps van bijvoorbeeld een Wijndal.
IK GELOOF!!!!!!

Lionel
Berichten: 47043
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Excelsior - AFC Ajax z0 29-01 14:30

Bericht door Lionel » zo jan 29, 2023 9:18 pm

Ik zie toch echt in de tegenaanvallen die online komen dat Bergwijn, Tadic en Kudus op een kluitje staan hoor. Moet je nagaan als Rensch en/of Wijndal ook al hoog staan…
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Excelsior - AFC Ajax z0 29-01 14:30

Bericht door Trab » zo jan 29, 2023 9:30 pm

Lionel schreef:Ik zie toch echt in de tegenaanvallen die online komen dat Bergwijn, Tadic en Kudus op een kluitje staan hoor. Moet je nagaan als Rensch en/of Wijndal ook al hoog staan…
Dat is juist het punt. Dat die twee (Wijndal en Rensch) vaak gelijktijdig hoog stonden. Dan hou je het veld wel breed maar ben je kwetsbaar bij balverlies. En al helemaal als Alvarez ook niet op 6 speelt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40614
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Excelsior - AFC Ajax z0 29-01 14:30

Bericht door Marillion » zo jan 29, 2023 9:34 pm

Dat zien we vrijwel iedere week gebeuren. Onze backs stormen maar naar voren en lijken daarbij totaal geen rekening te houden met de mogelijkheid van balverlies. Dit is Blind ook al vaak verweten in vergelijkbare situaties. Gevolg is dat de ruimtes voor de tegenstander echt enorm zijn zodat ze het hele veld kunnen oversteken zonder iemand tegen te komen.

Ik kan me haast niet voorstellen dat dit een opdracht is maar het gebeurd iedere keer weer.
Nil volentibus arduum

Lionel
Berichten: 47043
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Excelsior - AFC Ajax z0 29-01 14:30

Bericht door Lionel » zo jan 29, 2023 9:35 pm

Trab schreef:
zo jan 29, 2023 9:30 pm
Lionel schreef:Ik zie toch echt in de tegenaanvallen die online komen dat Bergwijn, Tadic en Kudus op een kluitje staan hoor. Moet je nagaan als Rensch en/of Wijndal ook al hoog staan…
Dat is juist het punt. Dat die twee (Wijndal en Rensch) vaak gelijktijdig hoog stonden. Dan hou je het veld wel breed maar ben je kwetsbaar bij balverlies. En al helemaal als Alvarez ook niet op 6 speelt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
En dat komt omdat de buitenspelen in het centrum stonden. Dat ging de tweede helft toch echt stukken beter.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58582
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Excelsior - AFC Ajax z0 29-01 14:30

Bericht door 999 » ma jan 30, 2023 12:54 pm

’Ik ben Ajacied, dus sta ik er nu’
John Heitinga instrueert Owen Wijndal op Woudestein. De coach loodst Ajax naar een 4-1 overwinning bij Excelsior.

FOTO

MATTY VAN WIJNBERGEN

John Heitinga stapt in clubbelang van zorgvuldig uitgestippelde weg naar trainerstop af
ROTTERDAM Zijn eerste wedstrijd als (tijdelijke) trainer van Ajax smaakt John Heitinga naar meer. „Ik heb er heel erg van genoten”, zei hij na de zege (1-4) bij Excelsior. „Trainer van Ajax 1 zijn is mijn ambitie.”

Toch is het allerminst zeker of er een vervolg komt. „Ik zit zondag bij Cambuur op de bank, maar of dat als hoofdcoach is, weet ik nog niet. Ik blijf sowieso bij het eerste, maar het is aan de club welke keuze ze maken”, aldus de 87-voudig international.

Hij twijfelde in elk geval niet toen hem werd gevraagd het uitduel bij Excelsior als tussenpaus voor zijn rekening te nemen. „Ik ben Ajacied, de club heeft me gevraagd om te helpen. Dat zie ik als een compliment. En uiteraard sta ik er dan”, aldus de voormalige verdediger van onder meer Ajax, Atletico Madrid, Everton en Oranje, die in het belang van Ajax van zijn zorgvuldig uitgestippelde weg naar de trainerstop afstapte en een afslag naar het ongewisse nam.

„Ik was er met 87 interlands achter mijn naam aanvankelijk niet zo blij mee dat ik op de (trainerscursus) TC1 moest beginnen. En later moest ik twee jaar vlieguren maken. Het is een cliché, maar trainer zijn is een ervaringsvak en je moét meters maken. Vandaar dat ik erachter kwam dat het goed was de weg van de geleidelijkheid te pakken. Maar je weet nooit of, en wanneer je de kans krijgt.”

Aanvankelijk was het de bedoeling dat Heitinga nog een tussenstap zou maken. „Ajax heeft me een aantal weken geleden benaderd bij het eerste te komen als eerste assistent van Alfred Schreuder. Daar heb ik best wel lang over moeten nadenken en in eerste instantie zei ik: ’nee’.”

De tegenvallende resultaten deden hem besluiten alsnog zijn Ajax-hart te laten spreken. „Donderdag aan het einde van de middag ben ik tot een mondeling akkoord gekomen met de club. Vanaf zaterdag zou ik Alfred alsnog gaan assisteren. Maar een paar uur later (na het beschamende gelijkspel tegen FC Volendam, red.) zag de wereld er heel anders uit. Ik had met Gerry Hamstra, Klaas-Jan Huntelaar en Edwin van der Sar afgesproken dat ik pas zaterdag aan de staf van het eerste zou worden toegevoegd, omdat ik me op Jong Ajax wilde richten. Nu moest ik me vrijdagochtend melden”, aldus Heitinga.

„Ik weet hoe ik werk en het gaat erom dat ik een goede klik heb met de groep. Je kunt tactisch de beste trainer zijn die er is, maar uiteindelijk moeten de spelers het voor je doen.”

In het knusse, tot perskamer omgedoopte spelershome van Excelsior gaf hij zelfverzekerd zijn geloofsbrieven af. „Ik wil een hoge intensiteit en hoog druk zetten. Dan kom je maar momenten één-op-één te staan. Er zijn weinig ploegen die onder die druk uit kunnen voetballen. Ik wil aanvallend voetbal spelen en alles winnen. De spelers die we hebben, kunnen stuk voor stuk verschrikkelijk goed voetballen. Voor mij is normaal gedrag en discipline belangrijk. Het begint bij heel hard werken en het gezamenlijk doen. Ik heb het eerste niet heel vaak zien trainen, omdat we met Jong Ajax dezelfde trainingstijden hadden. Daardoor begint iedereen op nul.”

Tegen Excelsior nam Heitinga geen halve maatregelen en parkeerde hij Calvin Bassey, een aankoop van 23 miljoen euro, op de bank. „Ik zal morgen (vandaag, red.) met hem praten. Ik heb hem tot dusver alleen aangegeven dat hij niet zou starten. We hebben zaterdag niet tactisch getraind, maar ik heb het bewust heel kort en scherp gehouden en benadrukt dat de ploeg een reactie moest geven. We stonden vijfde op de ranglijst en gaan nu één plekje omhoog. Dat hoort niet bij Ajax. En mijn wedstrijdbespreking ben ik ook begonnen door alleen maar een afbeelding te laten zien van de ranglijst. We willen volgend seizoen namelijk Champions League spelen. En om dat te bereiken moét er iets veranderen.”

Vrijdag sprak Heitinga kort met zijn voorganger Schreuder. „Ik was er vanuit gegaan dat we zouden gaan samenwerken. Ik heb hem gezegd dat ik daar naar uitkeek, maar dat de situatie helaas was veranderd. Natuurlijk was Alfred aangeslagen. Ik heb als speler zelf ook weleens meegemaakt dat een trainer werd ontslagen en dat is natuurlijk pittig.”

De tussenpaus eindigde de persconferentie met een knipoog. „Of ik het leuk vind dat er veel meer media is dan bij Jong Ajax? Als we winnen wel.”
Aanvoerder Tadic: ’Eerste indruk Heitinga is top’
ROTTERDAM Waar Ajax zelf maar blijft dralen en nog altijd geen duidelijkheid heeft verschaft of John Heitinga zondag bij Cambuur ook als hoofdtrainer op de bank zit, daar zijn Jurriën Timber en Dusan Tadic duidelijk. Als het aan de verdediger en aanvoerder ligt, maakt Heitinga het seizoen af. „Ik vind John een heel goede trainer”, zei Timber na het duel bij Excelsior (1-4) over de tussenpaus. „De eerste indruk is top”, voegde Tadic daar voor de camera van ESPN aan toe.

„Onder Heitinga heb ik in Ajax onder 19 heel grote stappen gemaakt”, schetste Timber zijn bijzondere band met de tijdelijke opvolger van Alfred Schreuder. „Ik weet wat we aan hem hebben. En ik denk Ajax ook.”

Bij de rechtenhouder was Tadic al even enthousiast. „Heitinga is een echte Ajacied en hij is geliefd bij de fans. Hij is iemand met veel energie en enthousiasme. Hij is duidelijk naar de spelers, dat is goed. Een kind van de club, hij kent Ajax. Dus ja, de eerste indruk is erg positief.”

Tadic liet blijken het prima te vinden als Heitinga het seizoen afmaakt als hoofdtrainer. „Dat is niet aan mij, maar de eerste indruk is top. We zullen zien welke beslissing de club gaat nemen. Ik denk zeker dat Heitinga de kwaliteiten heeft om hoofdtrainer van Ajax te zijn.”

Timber, die zijn honderdste wedstrijd voor Ajax speelde, gaf aan wat in Rotterdam de belangrijkste opdracht was. „Heitinga heeft gezegd dat het belangrijk was plezier te maken. Daarnaast lag de nadruk op de intensiteit waarmee we spelen.”
Lach weer even terug bij Ajax
Mohammed Kudus (r.)

Heitinga leidt Amsterdammers met logische opstelling langs Excelsior
door Mike Verweij

ROTTERDAM Natuurlijk, het was tegen Excelsior, de club waar thuis met 7-1 van werd gewonnen. Maar Ajax toonde drie dagen na het ontslag van Alfred Schreuder op Woudestein de eerste tekenen van herstel. Al ging er in Rotterdam in balbezit, maar vooral de omschakeling ook nog onthutsend veel fout. Maar de ’logischere’ opstelling die tussenpaus John Heitinga formeerde, hielp Ajax aan de eerste competitiezege sinds 22 oktober 2022: 1-4.

Met zijn eerste opstelling – of eigenlijk de spelers die hij op de bank posteerde – maakte Heitinga een duidelijk statement. Calvin Bassey (23 miljoen), Brian Brobbey (16,35 miljoen), Lorenzo Lucca (verplichte koop, 10 miljoen), Jorge Sanchez (5 miljoen) en Francisco Conceiçao (5 miljoen) werden afgelopen zomer samen voor meer dan 59 miljoen euro aangetrokken, maar kwamen niet in de plannen van de ad-interim-coach voor. Als duidelijk signaal ruimde Heitinga naast zich ook een plek in voor vijf spelers die hij bij Jong Ajax onder zijn hoede had: Youri Regeer, Kian Fitz-Jim, Olivier Aertssen, Jorrel Hato en Victor Jensen.

Heitinga durfde in zijn basisformatie wel, wat Schreuder niet deed: de met zijn vorm worstelende Bassey passeren. Daardoor kwam er een plek vrij voor de al het hele seizoen beoogde eerste linksback Owen Wijndal. In het hart van de verdediging zette de tijdelijke trainer opbouwer Jurriën Timber weer aan zijn vertrouwde rechterkant, terwijl Steven Bergwijn links in de aanval werd geposteerd. Dusan Tadic werd, zoals Erik ten Hag hem ook geregeld gebruikte, gelegenheidsspits en Mohammed Kudus startte als rechtsbuiten.

Ajax kwam fris uit de startblokken, toonde weer de lef waar het de laatste weken aan had ontbroken en kwam na een stief kwartiertje verdiend op voorsprong. Davy Klaassen werd in het strafschopgebied gevloerd en Tadic wist wel raad met het buitenkansje vanaf elf meter: 0-1.

In plaats van door te drukken, dacht Ajax de voet van het gaspedaal te halen. Prompt kwamen de zwaktes van het elftal bloot te liggen. De veel te trage opbouw en de veldbezetting op het middenveld, waar Taylor overal speelde behalve waar hij moest en Klaassen en Steven Berghuis elkaar voortdurend voor de voeten liepen, stelde Excelsior in staat venijnig te counteren. Balverlies van achtereenvolgens Klaassen, Devyne Rensch en Kenneth Taylor leidde tot drie levensgrote kansen van Couhaib Driouech. De eerste keer bracht de (binnenkant van de) paal redding en tweemaal stond Ajax-keeper Geronimo Rulli zijn mannetje.

De verdiende gelijkmaker kwam er na 36 minuten alsnog. Driouech mocht vrij voorzetten en Redouan El Yaakoubi kopte nóg veel vrijer binnen: 1-1. Als een donderslag bij heldere hemel kwam Ajax voor rust alsnog aan de leiding. De balvaste Tadic bediende Klaassen, die venijnig binnen werkte. Kudus besliste het duel na 61 minuten met een hard schot (1-3), waarna Devyne Rensch met een prachtig schot voor het slotakkoord zorgde: 1-4. Bassey en Conceiçao kregen als vervangers van Klaassen en Berghuis alsnog hun eerste speelminuten onder de nieuwe coach.

Door de zege profiteerden de Amsterdammers van de halve misstappen van Feyenoord, FC Twente en AZ, waardoor het gat met de Rotterdamse koploper (vijf punten) weer enigszins te overzien is. Belangrijker voor de clubleiding is het echter ongetwijfeld dat de lach in elk geval voor weer terug is. Tekenend voor de bestuurlijke chaos in Amsterdam is het overigens wel dat Heitinga niet weet of hij ook volgende week bij Cambuur op de bank zit.

Excelsior - Ajax 1-4 (1-2). 15. Tadic 0-1 (strafschop), 36. El Yaakoubi 1-1, 45. Klaassen 1-2, 61. Kudus 1-3, 83. Rensch 1-4. Scheidsrechter: Oostrom. Gele kaart: Driouech (Excelsior), Alvarez (Ajax). Toeschouwers: 4.400.
Heitinga ideaal als tussenpaus
Bij Ajax ligt een koninkrijk voor een trainer. Voor welke trainer ook. Of het nu John Heitinga, Peter Bosz, Louis van Gaal of ieder ander is. Je kunt eisen stellen en je kan het niet slechter doen dan Alfred Schreuder. Het afbreukrisico is verwaarloosbaar. Met een selectie die voldoende kwaliteit bezit om de landstitel te prolongeren, is de enige opdracht het op gang trekken van de spelers.

Tegen Excelsior had tussenpaus John Heitinga daar drie kwartier voor nodig. Niet dat de tweede helft in Rotterdam en de 4-1 overwinning zaligmakend zijn. Daarvoor ging veel te veel mis en waren enkele keuzes van Heitinga logisch, maar andere weer onlogisch.

Eindelijk kwam Owen Wijndal terug als linksachter in het eerste elftal ten koste van Calvin Bassey en begon Jurriën Timber rechts centraal achterin op z’n sterkste positie. Maar de trage, slecht wendbare Edson Alvarez heeft in een aanvallend Ajax niets te zoeken centraal achterin. Als controleur op het middenveld speelde de Mexicaan z’n beste duels. In die linie hoort ook Mohammed Kudus thuis en niet als rechtsbuiten. Iets wat de Ghanees zelf ook vindt. In de aanval ruimde Heitinga een plekje in voor aanvoerder Dusan Tadic in de spits. Op de flanken heeft hij nauwelijks zijn meerwaarde laten zien. In de spits tegen Excelsior kan het nog, maar tegen betere tegenstanders blijft het een moeilijk verhaal.

Steven Berghuis is bij Feyenoord op de rechtsbuitenpositie jarenlang een van de beste spelers, zo niet beste van de Eredivisie geweest en hij zou daar bij Ajax prima kunnen renderen. Kenneth Taylor heeft als jonge speler, die nieuw is op het hoogste niveau, te kampen met de traditionele vormdip. Eén of meer reservebeurten kan geen kwaad.

Wie het seizoen afmaakt op de bank van Ajax; er zijn nog steeds enkele moeilijke knopen door te hakken. Moeilijk is relatief, want de nieuwe man kan zich met enkele ingrepen direct profileren en dit aangrijpen om een schokeffect te sorteren.

Het beste zou zijn als Ajax direct een definitieve opvolger met Ajax-dna voor Schreuder vastlegt. Peter Bosz en Louis van Gaal hebben hun handen vrij. Van Gaal als tussenpaus kan ook, hoewel hij zichzelf graag profileert als procestrainer. Bij deze twee gelouterde trainer-coaches zou Heitinga als assistent kunnen fungeren. Zijn contract tot medio 2025 is vrijdag opgewaardeerd en daarin staat vermeld dat hij de komende 2,5 jaar is verzekerd van een rol bij het eerste elftal.

Lukt het de clubleiding niet om iemand met het Ajax-dna te strikken, dan zou Heitinga het vertrouwen moeten krijgen om het seizoen af te maken. Met een ervaren assistent aan zijn zijde. De genoemde Rene Meulensteen – ex- Manchester United – zou daarvoor geknipt zijn.

Zo’n scenario biedt Heitinga een faire kans z’n ambitie waar te maken en te bewijzen dat hij een succesvol hoofdtrainer van Ajax kan worden. Voordeel voor Heitinga is dat de aanvoerder (Tadic) en tweede captain (Timber) hun zegen al hebben gegeven na Excelsior-Ajax. Heitinga is bekend met de selectiespelers, die hij meemaakte tijdens het trainingskamp in Marbella ter voorbereiding op de tweede seizoenshelft. Als Ajacied kent hij de cultuur, de mores en alle lijntjes binnen de club. Hij staat voor Ajax-voetbal en met zijn achtergrond als coach van Jong Ajax kan hij gemakkelijk een brug slaan tussen het eerste elftal en de lichting jeugdspelers die eraan komt.

Heitinga zou voor Ajax daarom een veel betere optie zijn dan tussentijds een nieuw gezicht binnen te halen. Zo iemand die eerst zijn weg moet vinden binnen Ajax. Dat kan op termijn altijd nog als Heitinga het niet waarmaakt. Zien de technisch verantwoordelijken Edwin van der Sar, Klaas-Jan Huntelaar en Gerry Hamstra – zelf op hun vakgebied rookies en geen hoogvliegers tot dusverre – het niet zitten met Heitinga, dan moet hij snel zijn heil elders zoeken. Want krijgt de tussenpaus van Excelsior-Ajax nu niet de kans, dan zal hij dat ook niet krijgen na een paar jaar als assistent rond te hebben gehobbeld.

In zijn zorgvuldig uitgestippelde weg naar de Eredivisie wordt het tijd voor Heitinga om op eigen benen te staan. Dit heeft niets te maken met zijn optreden bij Excelsior-Ajax en de 4-1 zege, want dat was geen serieuze graadmeter. Niet voor de Ajacieden en niet voor Heitinga.
De T.

Plaats reactie