Ajax - AS Roma (EL), donderdag 8 april 21.00 uur

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Ajax - AS Roma (EL), donderdag 8 april 21.00 uur

Bericht door Trab » vr apr 09, 2021 11:18 am

999 schreef:Persoonlijk vond ik Tadic van links beter als in het centrum.En Haller, eeeh Brobbey had die kan moeten maken ...
Klopt. De kansen kwamen toen hij links ging spelen. Zonder hem creëren we niks.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax - AS Roma (EL), donderdag 8 april 21.00 uur

Bericht door 999 » vr apr 09, 2021 11:19 am

Ajax moet hopen op terugkeer van Stekelenburg
Uiteindelijk brak het lijntje dan toch bij Ajax. Na de afwezigheid om diverse redenen van Daley Blind, André Onana, Noussair Mazraoui en Sébastien Haller bleek het wegvallen van Maarten Stekelenburg niet meer op te vangen.

Hoewel Ajax een hoop kansen verprutste met Tadic – onder meer een zeldzaam gemiste strafschop van de Serviër – Antony, Brian Brobbey en Nicolas Tagliafico stapte derde doelman Kjell Scherpen als de grote schlemiel van het veld bij zijn Europese debuut. Hij wierp AS Roma twee doelpunten in de schoot na de openingstreffer van Davy Klaassen en daarmee een zeker lijkende plaats in de halve finale van de Europa League.

Bij een vrije trap blunderde Scherpen opzichtig en een corner vlak voor tijd schatte hij verkeerd in. Daardoor kon hij de bal niet wegtikken en kreeg hem in de rebound om zijn oren. Het zijn keiharde lessen voor een beginnende keeper en dure lessen voor Ajax dat minimaal tweemaal moet scoren komende donderdag in Rome om de halve eindstrijd te bereiken. En of de lijst van afwezigen nog niet lang genoeg is moet trainer Erik ten Hag ook de geschorste Devyne Rensch missen in de Italiaanse hoofdstad.

Ajax zal zich snel moeten herpakken uit bij RKC en daarna doorpakken voor de Europese return. Trainers houden van motivatiefilmpjes. Voor Ten Hag is het niet moeilijk kiezen in dit geval. Op 5 maart 2019 arriveerden de Ajacieden in Madrid met een 2-1 achterstand uit de eerste wedstrijd. Met een ware galavoorstelling bij de Koninklijke lukte het de Amsterdammers zich te kwalificeren voor de kwartfinale van de Champions League tegen Juventus. Real werd in Estadio Santiago Bernabeu vernederd met 4-1. Voor begeleidend commentaar bij de beelden kan Ten Hag altijd Tadic inhuren. Of beter moet hij de Serviër inschakelen, want van de basiself van gisteren was de aanvoerder samen met Neres en Tagliafico de enige overgebleven basisspeler. Daar zit de crux want dat elftal in Madrid herbergde met onder andere Frenkie de Jong en Matthijs de Ligt nog zoveel kwaliteit dat het ook nog tot de halve finale reikte en op enkele seconden na zelfs tot de finale van de Champions League.

Hopen mag altijd en na het ’Mirakel van Madrid’ in 2019 moet het nu de ’Remontada van Rome’ worden voor de equipe van Ten Hag.

Maar erg realistisch is dat niet. Zeker met de wetenschap dat misschien alleen Stekelenburg en Mazraoui terugkomen van blessures, maar de kanonnen Blind en Onana niet en ook de tot dusver tegenvallende Haller onbeschikbaar is. Tel daarbij op dat AS Roma – ernstig verzwakt in de Johan Cruijff ArenA door het gemis van vijf basiskrachten - zeker drie spelers hoopt terug te krijgen voor de return in het eigen Olympiastadion.

Een kwalitatief armer Ajax wacht daarom een helse klus en moet na de pijnlijke 1-2 minimaal tweemaal scoren. Echter, het probleem zit vooral achterin waar de kwetsbaarheid met Scherpen onder de lat ondubbelzinnig aan de oppervlakte is gekomen. Niet alleen is de Drent goed voor dure foutjes, zijn optredens geven z’n verdedigers niet het gevoel dat ze hem volledig kunnen vertrouwen.

Hoewel hij inmiddels twee jaar rondloopt bij Ajax blijft het bibberen als Scherpen eenmaal de opbouw moet verzorgen met de bal aan de voet. De lange bal is geen probleem, maar het inspelen van medespelers ging tegen Heerenveen fout en tegen AS Roma viel weinig verbetering te constateren. De medische staf moet daarom snel de 38-jarige Stekelenburg speelklaar krijgen voor het treffen met zijn oude club uit Rome. Dit kan het geloof in de goede afloop een impuls geven. Iets wat Ajax zeker nodig heeft, wil het niet bij voorbaat op een kansloze missie naar Italië gaan.
Ajax krijgt Tik op tik

Amsterdammers doen zichzelf tekort en staan voor hels karwei in Europa League na nederlaag tegen AS Roma
AMSTERDAM Een gemiste penalty van Dusan Tadic en een blunder van Kjell Scherpen kunnen Ajax aanstaande donderdag in Rome weleens duur komen te staan. Het elftal van Erik ten Hag leek tegen AS Roma een stevige basis te leggen voor het bereiken van de halve finale van de Europa League, maar tussen de 53e en 57e minuut ging alles fout wat er fout kon gaan. Tot overmaat van ramp maakte Roger Ibañez er vlak voor tijd ook nog 1-2 van. „We hebben heel veel dingen goed gedaan”, aldus Ten Hag. „Het was een onnodige nederlaag.”

Gezien de krachtsverhoudingen mag Ajax – ondanks de zeperd – na de Europese droomreis in 2017 nog altijd hopen op een nieuwe Europa League-finale. Maar dat de Amsterdammers het zich onnodig moeilijk hebben gemaakt, staat vast. „De uitgangspositie is slecht”, zei Ten Hag. „Maar we zullen ervoor gaan.”

De belangrijkste opdracht die Ten Hag zijn spelers voor de thuiswedstrijd meegaf, was niet voor niets AS Roma van het belangrijke, dubbel tellende uitdoelpunt af te houden. En dat was gezien de personele problemen beslist geen abc’tje. Na de training op woensdag werd duidelijk dat Maarten Stekelenburg de race tegen de klok zou verliezen.

Het was een streep voor de rekening voor Ajax, maar voor Scherpen (21) een droom die uitkwam. De 2.04 meter lange Drent werd door de dopingschorsing van André Onana en de blessure van Stekelenburg in één klap de jongste Nederlandse doelman ooit in de kwartfinale van een Europees toernooi.

Als de kwetsuur van Stekelenburg onverhoopt hardnekkiger blijkt dan gedacht, kan de oud-doelman van FC Emmen ook het aanstaande kampioensduel van Ajax keepen. Het zou zijn krankzinnige seizoen, dat begon met vijftien nietszeggende potjes in Jong Ajax, compleet maken. Al zal zijn hoofd daar nu niet bepaald naar staan.

De (schiet)kansen die AS Roma in de beginfase via Bryan Cristante en Edin Dzeko kreeg, gaven aan dat het elftal van Paulo Fonseca geen typisch Italiaanse, defensieve ploeg is. En dan te bedenken dat de coach uit Portugal komt, toch ook geen land dat bekend staat om zijn aanvallende voetbal. Bij Braga en Shakhtar Donetsk liet Fonseca zijn elftallen echter sprankelen.

En door zijn toedoen ontstond in de Johan Cruijff ArenA een leuk kijkspel. Ten Hag kwam vanzelfsprekend terug op zijn mislukte experiment bij SC Heerenveen – met Jurriën Timber als rechtsback, Devyne Rensch op het middenveld en Edson Alvarez in het hart van de defensie – en herstelde zijn succesverdediging van de duels met Young Boys. De 18-jarige Rensch ook tegen AS Roma uit zijn comfort zone halen, leek de Ajax-trainer terecht geen goed idee. Hoewel zijn ploeg in een te laag tempo speelde, zag het spel er weer stukken beter uit dan zondag. „We hebben een goede wedstrijd gespeeld”, concludeerde de Ajax-trainer.

Nadat Ryan Gravenberch een ongevaarlijk schot had afgevuurd en Dusan Tadic na een mooie aanval via Antony net naast had geschoten, sloeg de thuisclub na 39 minuten toe. Gianluca Mancini twijfelde of hij voor de bal moest gaan, liep terug en stelde Davy Klaassen in staat Tadic aan te spelen. De slimme Serviër schoot niet zelf, maar legde de hele Italiaanse defensie in de luren door de bal terug te spelen op Klaassen. En ’Mister 1-0’ tekende voor de 25e keer in het Ajax-shirt de openingstreffer aan: 1-0.

Antony had nog voor rust de score kunnen verdubbelen, maar stuitte op de Spaanse doelman van AS Roma, Pau Lopez, die beter is in ballen stoppen dan meevoetballen. Het was daarom onbegrijpelijk dat zijn verdedigers hem bleven aanspelen. Indirect had Lopez met zijn balverlies ook schuld aan de strafschop voor Ajax. Ibañez vloerde Tadic en de routinier kreeg de kans om Ajax een eind richting de halve eindstrijd te schieten. Tadic mist zelden vanaf de strafschopstip, maar dit keer was zijn penalty veel te slap ingeschoten.

Tot overmaat van ramp lag de bal vier minuten later aan de andere kant wel in het netje. Een onhandig door Alvarez weggegeven vrije trap was Scherpen te machtig. Als een pupil liet de doelman de bal door zijn handen glippen (1-1). „Het zag er niet naar uit dat AS Roma zou scoren, maar door de 1-1 kregen ze de geest.” Ten Hag spaarde zijn keeper en gaf aan dat die de komende dagen – in de aanloop naar RKC-uit – niet hoeft te worden opgelapt. „Hij is mentaal zeer sterk, die lange. Hier zal hij van leren op weg naar de top.”

Met Brian Brobbey voor de tegenvallende Neres ging Ajax op jacht naar de winst en een betere uitgangspositie. Brobbey werd door Tadic alleen voor Lopez gezet, maar miste jammerlijk. Een hakje van Antony had een beter lot verdiend dan door Lopez te worden tegengehouden. Ook een kopbal van de kleine Braziliaan werd gekeerd. Niet Ajax, maar AS Roma scoorde via Ibañez (1-2) en zette daarmee de wedstrijd op zijn kop.

Daardoor eindigde de Europa League-avond voor de Amsterdammers in mineur. Aan de indrukwekkende reeks met 24 duels zonder nederlaag kwam een einde. En voor de elfde keer op rij werd er in de Johan Cruijff ArenA niet gewonnen van een Italiaanse tegenstander. Ten Hag en zijn spelers moeten zich maar vasthouden aan het feit dat de eerste slag is verloren, maar de strijd nog niet. Al staan ze volgende week in Italië voor een lood- en loodzware opgave. Eenzelfde kunststukje als tegen Real Madrid in 2019 is vereist. „We hebben geproefd dat het mogelijk is”, zei Ten Hag.

Ajax-AS Roma (Ita) 1-2 (1-0). 39. Klaassen 1-0, 57. Pellegrini 1-1, 87. Ibañez 1-2. Scheidsrechter: Karasev (Rus). Gele kaart: Rensch, Martinez (Ajax), Peres, Cristante, Calafiori (AS Roma). Bijz.: 53. Tadic (Ajax) mist strafschop.

Ajax: Scherpen; Rensch (79. Klaiber), Timber, Martinez, Tagliafico; Alvarez, Klaassen, Gravenberch; Antony (88. Idrissi), Tadic, Neres (64. Brobbey).
De T.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax - AS Roma (EL), donderdag 8 april 21.00 uur

Bericht door 999 » vr apr 09, 2021 11:21 am

Trab schreef:
vr apr 09, 2021 11:18 am
999 schreef:Persoonlijk vond ik Tadic van links beter als in het centrum.En Haller, eeeh Brobbey had die kan moeten maken ...
Klopt. De kansen kwamen toen hij links ging spelen. Zonder hem creëren we niks.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
En wat vond je van Martinez, goede verdediger, maar wat is hij langzaaaaaam in de opbouw ...

GangstaRiB
Berichten: 16755
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Ajax - AS Roma (EL), donderdag 8 april 21.00 uur

Bericht door GangstaRiB » vr apr 09, 2021 11:24 am

wimpey schreef:
vr apr 09, 2021 9:21 am
Trab schreef:
vr apr 09, 2021 3:39 am
Die 5 man op een rijtje achterin van Roma die sloop je niet door daar al te staan zoals hij vaak deed naast Klaassen.
Dat zal z'n opdracht zijn geweest. EtH had het zo neergezet dat bij opbouw Roma overal op het veld 1 op 1 ontstond. Hun 3 CVs vs. onze 3 aanvallers. Hun backs vs. onze backs. Klaassen en Gravenberch vs. hun VMs. Alvarez en onze CVs vs. hun 3 voorsten.

Jij vond dat Ajax goed druk zette. Ik vond van niet. Spinazzola had bijv. vrij spel. Een van hun weinige goede spelers. De meesten bij hun leverden de bal in de opbouw, zonder grote druk van Ajax-kant, keurig in. Waar Ajax weinig mee deed. M.n. Neres was bedroevend. De eindpass was voor rust sowieso het probleem. De goal was symptomatisch: Diawara speelt een slordige bal, Mancini (?) anticipeert niet.

Tot aan de pingel hetzelfde verhaal: een matig Ajax tegen een zwak Roma. De veldbezetting klopte gewoon niet. Afstand tussen Alvarez en het duo Gravenberch-Klaassen was veel te groot. Met als ongewenst bijeffect dat Alvarez veel te vaak aan de bal kwam in de opbouw, omdat Roma wat meer druk ging zetten. Ajax had ze immers in het zadel geholpen. Alvarez leidt met geklungel de vrije trap in. En die kut-keeper kost je dan definitief de kop. Nadat Tadic had bevestigd dat degene die gevloerd wordt de pingel niet moet nemen...

Ajax moet in Rome aan de bal veel beter zijn dan gisteren. Waar was Kudus? Die hoop ik in Rome te zien. Kan iemand uitspelen en kort wegdraaien... Ik vond Roma echt niveau Groningen ofzo. Ajax kán er daar 3 maken. Maar kan er met Scherpen in het hok ook 6 om de oren krijgen. Het begint bij een betere tactiek, veldbezetting, onderlinge afstanden en poppetjes op de juiste plek. EtH blijft het moeilijk vinden tegen ploegen die met 3 CVs spelen iets goeds neer te zetten.
Ik snap deze redenering niet zo goed want aan de ene kant zette Ajax extreem druk waarbij de bal zeer snel terugkwam in bezit, maar dat was niet goed (?) want de verkeerde Ajacied kreeg vervolgens de bal... je doet net alsof er geen tegenstander was die een counter-zet kan doen.

Ja, Neres was zeer matig dus dat was 1 probleem.
Tadic schoot de afgelopen 2 pingels (PSV en Heerenveen) ook shaky binnen. Normaal gaat ie hard in een hoek, nu vol twijfel. Kan gebeuren, maar zuur.

We doen alsof Roma een stel koekebakkers zijn. Maar Ajax had een Italiaanse topploeg bij de strot. Tactisch stond het meer dan behoorlijk. Vroeg druk zetten, 10 Ajax spelers stonden begin 2de helft op de 30 meter van Roma! Ultieme druk.
Het is uiteindelijk zuur dat je verliest door ketsers van individuen, maar Ajax komt niet ongestraft weg als er bepalende spelers wegvallen. Desondanks vond ik dat Ten Hag het weer prima op orde had. Timber weergaloos, Rensch ruim voldoende. Die gasten draaien moeiteloos mee op dit nivo in een systeem waar de opdrachten duideijk zijn = hand van de trainer.

wimpey
Berichten: 51682
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - AS Roma (EL), donderdag 8 april 21.00 uur

Bericht door wimpey » vr apr 09, 2021 11:41 am

999 schreef:Persoonlijk vond ik Tadic van links beter als in het centrum.En Haller, eeeh Brobbey had die kan moeten maken ...
Keeper kwam goed uit. Zat er kort op. In Lille kreeg ie 'm over de keeper heen, nu helaas net niet.

Neres is op rechts beter dan op links in mijn beleving. Antony zou ik wel eens op 10 willen zien, dat jong ziet openingen en heeft een steekpass.

wimpey
Berichten: 51682
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - AS Roma (EL), donderdag 8 april 21.00 uur

Bericht door wimpey » vr apr 09, 2021 11:43 am

GangstaRiB schreef:
vr apr 09, 2021 11:24 am
Ik snap deze redenering niet zo goed want aan de ene kant zette Ajax extreem druk waarbij de bal zeer snel terugkwam in bezit, maar dat was niet goed (?) want de verkeerde Ajacied kreeg vervolgens de bal... je doet net alsof er geen tegenstander was die een counter-zet kan doen.
Schrijf ik zo onduidelijk? :confused.gif:

Alvarez was de linking-pin in de opbouw. Dat was geen gelukkige greep.

Lionel
Berichten: 47045
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - AS Roma (EL), donderdag 8 april 21.00 uur

Bericht door Lionel » vr apr 09, 2021 11:47 am

wimpey schreef:
vr apr 09, 2021 11:41 am
999 schreef:Persoonlijk vond ik Tadic van links beter als in het centrum.En Haller, eeeh Brobbey had die kan moeten maken ...
Keeper kwam goed uit. Zat er kort op. In Lille kreeg ie 'm over de keeper heen, nu helaas net niet.

Neres is op rechts beter dan op links in mijn beleving. Antony zou ik wel eens op 10 willen zien, dat jong ziet openingen en heeft een steekpass.
Brobbey wachtte te lang.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax - AS Roma (EL), donderdag 8 april 21.00 uur

Bericht door 999 » vr apr 09, 2021 11:51 am

wimpey schreef:
vr apr 09, 2021 11:41 am
999 schreef:Persoonlijk vond ik Tadic van links beter als in het centrum.En Haller, eeeh Brobbey had die kan moeten maken ...
Keeper kwam goed uit. Zat er kort op. In Lille kreeg ie 'm over de keeper heen, nu helaas net niet.

Neres is op rechts beter dan op links in mijn beleving. Antony zou ik wel eens op 10 willen zien, dat jong ziet openingen en heeft een steekpass.
Hij was gewoon te druistig ... Daarnaast is dit ook gewoon een kans die er in moet, zeker als potentiele spit van de nummer twee van Duitsland ..

GangstaRiB
Berichten: 16755
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Ajax - AS Roma (EL), donderdag 8 april 21.00 uur

Bericht door GangstaRiB » vr apr 09, 2021 12:46 pm

wimpey schreef:
vr apr 09, 2021 11:43 am
GangstaRiB schreef:
vr apr 09, 2021 11:24 am
Ik snap deze redenering niet zo goed want aan de ene kant zette Ajax extreem druk waarbij de bal zeer snel terugkwam in bezit, maar dat was niet goed (?) want de verkeerde Ajacied kreeg vervolgens de bal... je doet net alsof er geen tegenstander was die een counter-zet kan doen.
Schrijf ik zo onduidelijk? :confused.gif:

Alvarez was de linking-pin in de opbouw. Dat was geen gelukkige greep.
Ok. Maar ik ben het absoluut niet met je eens dat Ajax matig speelde. Je moet er meer inschieten, maar de manier waarop we speelden... ik genoot ervan.

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Ajax - AS Roma (EL), donderdag 8 april 21.00 uur

Bericht door Trab » vr apr 09, 2021 12:50 pm

999 schreef:
Trab schreef:
vr apr 09, 2021 11:18 am
999 schreef:Persoonlijk vond ik Tadic van links beter als in het centrum.En Haller, eeeh Brobbey had die kan moeten maken ...
Klopt. De kansen kwamen toen hij links ging spelen. Zonder hem creëren we niks.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
En wat vond je van Martinez, goede verdediger, maar wat is hij langzaaaaaam in de opbouw ...
Martinez is geen Blind. Hij heeft wel een goede lange bal, maar niet die splijtende harde pass tussen de linies.
Opbouw was langzaam, maar dat kan ook opdracht van Ten Hag zijn om hun backs te lokken. Zo speelde Ajax ook tegen Atalanta. Op het moment dat hun backs doordekken tot aan onze backs krijg je dan ruimte voorin. Zo ontstond de 1-0 van Ajax uit een counter. Het was meteen de laatste keer dat Roma vol druk zette. De rest van de wedstrijd stonden er twee rijtjes van 4 achterin bij Roma en als Ajax de middenlijn overkwam 5 achterin. Als Gravenberch dan ook de opdracht krijgt op het middenveld te blijven in de opbouw, dan krijg je een beetje een status quo en veelvuldig rond spelen van de bal.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Ajax - AS Roma (EL), donderdag 8 april 21.00 uur

Bericht door Trab » vr apr 09, 2021 12:52 pm

GangstaRiB schreef:
wimpey schreef:
vr apr 09, 2021 9:21 am
Trab schreef:
vr apr 09, 2021 3:39 am
Die 5 man op een rijtje achterin van Roma die sloop je niet door daar al te staan zoals hij vaak deed naast Klaassen.
Dat zal z'n opdracht zijn geweest. EtH had het zo neergezet dat bij opbouw Roma overal op het veld 1 op 1 ontstond. Hun 3 CVs vs. onze 3 aanvallers. Hun backs vs. onze backs. Klaassen en Gravenberch vs. hun VMs. Alvarez en onze CVs vs. hun 3 voorsten.

Jij vond dat Ajax goed druk zette. Ik vond van niet. Spinazzola had bijv. vrij spel. Een van hun weinige goede spelers. De meesten bij hun leverden de bal in de opbouw, zonder grote druk van Ajax-kant, keurig in. Waar Ajax weinig mee deed. M.n. Neres was bedroevend. De eindpass was voor rust sowieso het probleem. De goal was symptomatisch: Diawara speelt een slordige bal, Mancini (?) anticipeert niet.

Tot aan de pingel hetzelfde verhaal: een matig Ajax tegen een zwak Roma. De veldbezetting klopte gewoon niet. Afstand tussen Alvarez en het duo Gravenberch-Klaassen was veel te groot. Met als ongewenst bijeffect dat Alvarez veel te vaak aan de bal kwam in de opbouw, omdat Roma wat meer druk ging zetten. Ajax had ze immers in het zadel geholpen. Alvarez leidt met geklungel de vrije trap in. En die kut-keeper kost je dan definitief de kop. Nadat Tadic had bevestigd dat degene die gevloerd wordt de pingel niet moet nemen...

Ajax moet in Rome aan de bal veel beter zijn dan gisteren. Waar was Kudus? Die hoop ik in Rome te zien. Kan iemand uitspelen en kort wegdraaien... Ik vond Roma echt niveau Groningen ofzo. Ajax kán er daar 3 maken. Maar kan er met Scherpen in het hok ook 6 om de oren krijgen. Het begint bij een betere tactiek, veldbezetting, onderlinge afstanden en poppetjes op de juiste plek. EtH blijft het moeilijk vinden tegen ploegen die met 3 CVs spelen iets goeds neer te zetten.
Ik snap deze redenering niet zo goed want aan de ene kant zette Ajax extreem druk waarbij de bal zeer snel terugkwam in bezit, maar dat was niet goed (?) want de verkeerde Ajacied kreeg vervolgens de bal... je doet net alsof er geen tegenstander was die een counter-zet kan doen.

Ja, Neres was zeer matig dus dat was 1 probleem.
Tadic schoot de afgelopen 2 pingels (PSV en Heerenveen) ook shaky binnen. Normaal gaat ie hard in een hoek, nu vol twijfel. Kan gebeuren, maar zuur.

We doen alsof Roma een stel koekebakkers zijn. Maar Ajax had een Italiaanse topploeg bij de strot. Tactisch stond het meer dan behoorlijk. Vroeg druk zetten, 10 Ajax spelers stonden begin 2de helft op de 30 meter van Roma! Ultieme druk.
Het is uiteindelijk zuur dat je verliest door ketsers van individuen, maar Ajax komt niet ongestraft weg als er bepalende spelers wegvallen. Desondanks vond ik dat Ten Hag het weer prima op orde had. Timber weergaloos, Rensch ruim voldoende. Die gasten draaien moeiteloos mee op dit nivo in een systeem waar de opdrachten duideijk zijn = hand van de trainer.
Hier ben ik het mee eens. Het druk zetten was prima verzorgd. Niets dan lof.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Ajax - AS Roma (EL), donderdag 8 april 21.00 uur

Bericht door Trab » vr apr 09, 2021 12:57 pm

wimpey schreef:
GangstaRiB schreef:
vr apr 09, 2021 11:24 am
Ik snap deze redenering niet zo goed want aan de ene kant zette Ajax extreem druk waarbij de bal zeer snel terugkwam in bezit, maar dat was niet goed (?) want de verkeerde Ajacied kreeg vervolgens de bal... je doet net alsof er geen tegenstander was die een counter-zet kan doen.
Schrijf ik zo onduidelijk? :confused.gif:

Alvarez was de linking-pin in de opbouw. Dat was geen gelukkige greep.
Nogmaals: normaal gesproken is Blind degene die het spel naar zich toetrekt en zorgt voor de splijtende passes naar voren. Als hij er niet bij is dan kan je niet Alvarez daar de schuld van geven. Die speelt hetzelfde als altijd. Het is Gravenberch die de rol van Blind niet hetzelfde invult als Blind.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Mano
Berichten: 15119
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - AS Roma (EL), donderdag 8 april 21.00 uur

Bericht door Mano » vr apr 09, 2021 1:06 pm

ballen jongen had de P in :smallgrin.gif:
Hier zie je dat zijn eerste bal gewoon weggegooid wordt.
-Wat? dan mag je de 2de eten mafkees :biggrin.gif:

mooie is dat je ziet dat speler eigenlijk meteen naar de grond wilt en rollen... maar halvewege zich bedenkt: maar het is een kind en ballen jongen
Dat gedrag blijft kotsgedrag van voetballers
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9277
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Ajax - AS Roma (EL), donderdag 8 april 21.00 uur

Bericht door Monkey Tonk » vr apr 09, 2021 6:45 pm

Waardeloze avond. Het begon al met het shirt. Laat die Romeinen een ander kloffie aantrekken.

Ajax speelde zonder enige sprankeling en zat geen moment lekker in de wedstrijd. Veel te traag vanuit achterin. Een vrij slecht Roma had er geen kind aan, en was veel gevaarlijker in de counter.

Alvarez maakt zowel tegen Heerenveen als tegen Roma een grote fout. Lijkt me voorlopig einde basisplek. Van Scherpen hoef je natuurlijk niet veel te verwachten. Hij is niet voor niks derde doelman. Ajax zit nu met Onana, Steek, en Blind weer in de hoek waar de klappen vallen (een maand of vier later dan vorig seizoen), en voor Europees success moet je windje mee hebben. Je mist nu teveel internationale ervaring.

Iemand als Antony mag wel eens verder gaan groeien. Voor NL is hij goed genoeg, maar Europees brengt hij te weinig voor zo'n grote aankoop. Gravenberch kan beter terug naar de Dikke van Dale om het verschil tussen 'fanatiek' en 'flegmatiek' eens te bestuderen. Die jongen hobbelt maar wat mee. Wie van deze middenvelders heeft er nou een pass die het opensplijt? Roma had nauwelijks iets te duchten. De goal kwam door een domme verdedigingsfout, die Ajax goed afstrafte, maar het was geen zelf gecreeerde kans.

Brobbey tikte de bal bij Lille onder de keeper door, Wimpey. Probeerde hij nu weer.
Uit MT's Grote Sprookjesboek ...
29 augustus 2018: 'Als Ajax door blijft groeien kunnen ze de CL winnen'.

wimpey
Berichten: 51682
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - AS Roma (EL), donderdag 8 april 21.00 uur

Bericht door wimpey » vr apr 09, 2021 7:55 pm

Je hebt gelijk, MT. Via keep vloog de bal vrij hoog het doel in. Rest van je analyse deel ik ook, al vond ik Antony regelmatig gevaar stichten. Maar Ajax was niet best en kreeg imo niet echt goed druk op Roma.

Wordt een lastig verhaal. We missen teveel kwaliteit momenteel. We hebben een spelversneller nodig. Kudus?

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7844
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: Ajax - AS Roma (EL), donderdag 8 april 21.00 uur

Bericht door elliquido » vr apr 09, 2021 11:25 pm

Monkey Tonk schreef:
vr apr 09, 2021 6:45 pm
Waardeloze avond. Het begon al met het shirt. Laat die Romeinen een ander kloffie aantrekken.

Ajax speelde zonder enige sprankeling en zat geen moment lekker in de wedstrijd. Veel te traag vanuit achterin. Een vrij slecht Roma had er geen kind aan, en was veel gevaarlijker in de counter.

Alvarez maakt zowel tegen Heerenveen als tegen Roma een grote fout. Lijkt me voorlopig einde basisplek. Van Scherpen hoef je natuurlijk niet veel te verwachten. Hij is niet voor niks derde doelman. Ajax zit nu met Onana, Steek, en Blind weer in de hoek waar de klappen vallen (een maand of vier later dan vorig seizoen), en voor Europees success moet je windje mee hebben. Je mist nu teveel internationale ervaring.

Iemand als Antony mag wel eens verder gaan groeien. Voor NL is hij goed genoeg, maar Europees brengt hij te weinig voor zo'n grote aankoop. Gravenberch kan beter terug naar de Dikke van Dale om het verschil tussen 'fanatiek' en 'flegmatiek' eens te bestuderen. Die jongen hobbelt maar wat mee. Wie van deze middenvelders heeft er nou een pass die het opensplijt? Roma had nauwelijks iets te duchten. De goal kwam door een domme verdedigingsfout, die Ajax goed afstrafte, maar het was geen zelf gecreeerde kans.

Brobbey tikte de bal bij Lille onder de keeper door, Wimpey. Probeerde hij nu weer.
Ik zoek nog wel naar de gevaarlijke momenten van roma :confused.gif:
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9277
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Ajax - AS Roma (EL), donderdag 8 april 21.00 uur

Bericht door Monkey Tonk » za apr 10, 2021 8:03 am

Kan ik me goed voorstellen als je een jaar of twee achter de feiten aanloopt. Even geduld dus nog.
Uit MT's Grote Sprookjesboek ...
29 augustus 2018: 'Als Ajax door blijft groeien kunnen ze de CL winnen'.

Lionel
Berichten: 47045
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - AS Roma (EL), donderdag 8 april 21.00 uur

Bericht door Lionel » za apr 10, 2021 8:22 am

elliquido schreef:
vr apr 09, 2021 11:25 pm
Monkey Tonk schreef:
vr apr 09, 2021 6:45 pm
Waardeloze avond. Het begon al met het shirt. Laat die Romeinen een ander kloffie aantrekken.

Ajax speelde zonder enige sprankeling en zat geen moment lekker in de wedstrijd. Veel te traag vanuit achterin. Een vrij slecht Roma had er geen kind aan, en was veel gevaarlijker in de counter.

Alvarez maakt zowel tegen Heerenveen als tegen Roma een grote fout. Lijkt me voorlopig einde basisplek. Van Scherpen hoef je natuurlijk niet veel te verwachten. Hij is niet voor niks derde doelman. Ajax zit nu met Onana, Steek, en Blind weer in de hoek waar de klappen vallen (een maand of vier later dan vorig seizoen), en voor Europees success moet je windje mee hebben. Je mist nu teveel internationale ervaring.

Iemand als Antony mag wel eens verder gaan groeien. Voor NL is hij goed genoeg, maar Europees brengt hij te weinig voor zo'n grote aankoop. Gravenberch kan beter terug naar de Dikke van Dale om het verschil tussen 'fanatiek' en 'flegmatiek' eens te bestuderen. Die jongen hobbelt maar wat mee. Wie van deze middenvelders heeft er nou een pass die het opensplijt? Roma had nauwelijks iets te duchten. De goal kwam door een domme verdedigingsfout, die Ajax goed afstrafte, maar het was geen zelf gecreeerde kans.

Brobbey tikte de bal bij Lille onder de keeper door, Wimpey. Probeerde hij nu weer.
Ik zoek nog wel naar de gevaarlijke momenten van roma :confused.gif:
Die Spinnazola slachtte onze rechterkant toch? Daarna was het over inderdaad.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11922
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Ajax - AS Roma (EL), donderdag 8 april 21.00 uur

Bericht door Zuidema » za apr 10, 2021 8:32 am

Trab schreef:
vr apr 09, 2021 3:39 am
Heb de wedstrijd nog eens teruggekeken...
Heb je een linkje voor me, Trab?

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7844
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: Ajax - AS Roma (EL), donderdag 8 april 21.00 uur

Bericht door elliquido » za apr 10, 2021 9:42 am

Lionel schreef:
za apr 10, 2021 8:22 am
elliquido schreef:
vr apr 09, 2021 11:25 pm
Monkey Tonk schreef:
vr apr 09, 2021 6:45 pm
Waardeloze avond. Het begon al met het shirt. Laat die Romeinen een ander kloffie aantrekken.

Ajax speelde zonder enige sprankeling en zat geen moment lekker in de wedstrijd. Veel te traag vanuit achterin. Een vrij slecht Roma had er geen kind aan, en was veel gevaarlijker in de counter.

Alvarez maakt zowel tegen Heerenveen als tegen Roma een grote fout. Lijkt me voorlopig einde basisplek. Van Scherpen hoef je natuurlijk niet veel te verwachten. Hij is niet voor niks derde doelman. Ajax zit nu met Onana, Steek, en Blind weer in de hoek waar de klappen vallen (een maand of vier later dan vorig seizoen), en voor Europees success moet je windje mee hebben. Je mist nu teveel internationale ervaring.

Iemand als Antony mag wel eens verder gaan groeien. Voor NL is hij goed genoeg, maar Europees brengt hij te weinig voor zo'n grote aankoop. Gravenberch kan beter terug naar de Dikke van Dale om het verschil tussen 'fanatiek' en 'flegmatiek' eens te bestuderen. Die jongen hobbelt maar wat mee. Wie van deze middenvelders heeft er nou een pass die het opensplijt? Roma had nauwelijks iets te duchten. De goal kwam door een domme verdedigingsfout, die Ajax goed afstrafte, maar het was geen zelf gecreeerde kans.

Brobbey tikte de bal bij Lille onder de keeper door, Wimpey. Probeerde hij nu weer.
Ik zoek nog wel naar de gevaarlijke momenten van roma :confused.gif:
Die Spinnazola slachtte onze rechterkant toch? Daarna was het over inderdaad.
Maar werden dat nu kansen?
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Ajax - AS Roma (EL), donderdag 8 april 21.00 uur

Bericht door Trab » za apr 10, 2021 9:43 am

Zuidema schreef:
Trab schreef:
vr apr 09, 2021 3:39 am
Heb de wedstrijd nog eens teruggekeken...
Heb je een linkje voor me, Trab?
Ik kijk altijd terug via ESPN. Weet niet of er een link is van de hele wedstrijd ergens. Moet je even googlen Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11922
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Ajax - AS Roma (EL), donderdag 8 april 21.00 uur

Bericht door Zuidema » za apr 10, 2021 10:18 am

Trab schreef:
za apr 10, 2021 9:43 am
Zuidema schreef:
Trab schreef:
vr apr 09, 2021 3:39 am
Heb de wedstrijd nog eens teruggekeken...
Heb je een linkje voor me, Trab?
Ik kijk altijd terug via ESPN. Weet niet of er een link is van de hele wedstrijd ergens. Moet je even googlen Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
:biggthumpup.gif:

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33278
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Ajax - AS Roma (EL), donderdag 8 april 21.00 uur

Bericht door zeux » za apr 10, 2021 2:28 pm

Paul Onkenhout in De Volkskrant:
Wie niet voor Ajax is, is een lul of een dikke kabouter. Of erger

9 april 2021
Frans Timmermans is voor AS Roma, hij had het zelf gezegd. Voor de wedstrijd in de Europa League van Ajax tegen AS Roma gaf de vicevoorzitter van de Europese Commissie, een Nederlander nota bene, een interview dat verscheen op de website van de Italiaanse club en toen zei hij het gewoon. Hij was voor AS Roma en hij gaf de club 60 procent kans om ten koste van Ajax de halve finale te bereiken.

Zes jaar geleden had Timmermans in interviews met de Volkskrant en Voetbal International zijn liefde voor AS Roma al eens eerder uitgebreid besproken. Dat was voor een wedstrijd van Feyenoord in 2015. Hij kon het goed verklaren. In zijn puberteit had hij een paar jaar in Rome gewoond en toen was de vonk overgeslagen. Hij was zelfs erelid van AS Roma.


🇳🇱🐺🇪🇺

We talked to European Commission vice-president Frans Timmermans about his love for the Giallorossi - and a derby of sorts for him this week...

📖 ➡️ https://t.co/taUBwKOktq pic.twitter.com/FR5ynFXZTk

— AS Roma English (@ASRomaEN) 5 april 2021

Tot ophef leidde het niet. Feyenoord-supporters richtten vernielingen aan in Rome, aan de Barcaccia-fontein bij de Spaanse Trappen onder meer, maar dat had niks met Frans Timmermans te maken, dat was gewoon vandalisme.

Deze keer hadden de woorden van Timmermans wel effect. Ajax-supporters konden nauwelijks geloven dat Timmermans niet voor Ajax is, maar voor een andere club. En dan ging het ook nog eens om een buitenlandse club. ‘Wat voor lul ben je dán’, twitterde filmregisseur Martin Koolhoven (geboren in Den Haag, opgegroeid in het Westland en Noord-Brabant) in een reactie.


Wat voor lul ben je dán? https://t.co/8H6cXYL9A2

— Martin Koolhoven (@MartinKoolhoven) 5 april 2021

Niet iedereen vond dit een geslaagde tweet. Er werd gewezen op de band van Timmermans met Rome. Anderen probeerden duidelijk te maken dat nu eenmaal niet iedereen supporter van Ajax is, maar de verontwaardiging won het.

Koolhoven kreeg bijval van acteur Gijs Scholten van Aschat (Doorn), die wist ook niet wat hij meemaakte. Hij verwoordde het zo: ‘Laat die dikke kabouter zich met Europa bezighouden en niet met Ajax.’ In andere reacties werd Timmermans een druiper genoemd, een op zichzelf kickende engerd, fan van FC Oportuna, asbak, schertsfiguur, minderwaardig untermensch en een droplul die ons in het klimaatpak naait.

Er waren ook wat mensen die begonnen over Greta Thunberg, het conflict tussen Rusland en Oekraïne, en het Nederlandse vaccinatiebeleid. Verder werd Timmermans verweten dat hij vet Brussels eten op kosten van de burgers wegspoelt met een ferme chardonnay. En dat allemaal omdat hij hoopte dat zijn club zou winnen, van Ajax.

De prestaties van Ajax bepalen voor een groot deel hoe onuitstaanbaar de supporters zijn. Zelfvertrouwen leidt al snel tot overmoed en hooghartigheid, het is nooit anders geweest. De middenstip van de Johan Cruijff Arena is het middelpunt van de wereld. Wie niet voor Ajax is, is een lul of een dikke kabouter. Of erger.

Dit gaat nog wel even duren. Ajax is de eredivisie financieel ontgroeid, schreef Trouw donderdag. Uit een sport-economisch onderzoek van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (Han) bleek dat het eigen vermogen van Ajax is toegenomen tot 229 miljoen euro. Met een omzet van 162 miljoen neemt Ajax bijna eenderde van de totale omzet van de eredivisie voor zijn rekening. De marktwaarde van de spelers was vorig jaar 336 miljoen euro, op een totaal voor de eredivisie van iets meer dan 1 miljard.

De traditionele belagers PSV en Feyenoord en de rest zijn op grote achterstand gezet. De eredivisie loopt gevaar, concludeerde de Hal, gebrek aan spanning is funest. Dat is niet iets om Ajax te verwijten, integendeel, maar bedreigend is het wel – ook omdat de supporters straks nóg meer praatjes krijgen.

Donderdag werd Ajax met 2-1 verslagen door AS Roma. De jonge keeper Kjell Scherpen, een invaller, maakte een cruciale, meelijwekkende fout en de zege van de Italianen was zwaar onverdiend, maar de dikke kabouter gunde ik het wel.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

wimpey
Berichten: 51682
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - AS Roma (EL), donderdag 8 april 21.00 uur

Bericht door wimpey » za apr 10, 2021 2:40 pm

Timmerfrans heeft het hoofd van een Ajax-hater. Meer specifiek: een mbesv-hoofd.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax - AS Roma (EL), donderdag 8 april 21.00 uur

Bericht door Marillion » za apr 10, 2021 2:57 pm

Laat die man lekker voor AS Roma zijn.

Vraag me wel af waarom een journalist de moeite neemt om z'n stukje te schrijven eerlijk gezegd. Het niveau van reacties op social media is nu eenmaal droevig. Dit is in die zin bepaald geen uitzondering.
Nil volentibus arduum

Plaats reactie