AFC Ajax - Fortuna Sittard zaterdag 31-10 20:00

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Lionel
Berichten: 47050
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: AFC Ajax - Fortuna Sittard zaterdag 31-10 20:00

Bericht door Lionel » zo nov 01, 2020 10:39 am

Trab schreef:
zo nov 01, 2020 10:23 am
Lionel schreef:@ GangstaRib

Het is, hoewel ze slecht waren, bijna niet te doen voor verdedigers als middenvelders alle tijd en ruimte krijgen om passes te geven. Blind en Schuurs moeten een breedte van 50-60 meter dekken.

Het middenveld is niet in balans. Fortuna had veel meer grotere kansen dan Ajax. Beter uitgespeeld ook. Ik lees dat Ekkelenkamp drie keer had moeten scoren maar hoeveel echt mooit uitgespeelde kansen heeft Ajax gecreeerd in de laatste 180 minuten?

En hoevaak dribbelt een tegenstander dwars door ons middenveld en verdediging heen?

Prima als Ten Hag denkt dat Ajax uiteindelijk toch wel zal winnen vanwege het kwaliteitsverschil.

Maar hij brengt natuurlijk niet voor niets nog Tadic in...
Het was gisteren niet alleen een kwestie van ondertal op het middenveld. Het was ook puur slecht/ongeconcentreerd verdedigen. Ik bedoel bij die eerste goal grijpen 3 man niet in bij Fleming en de 4e (mazraoui) vergeet zijn man in zijn rug. Ook die kopkansen was gewoon slecht verdedigt. Blind en Schuurs die beiden alleen maar toekijken. Hopelijk is iedereen dinsdag weer scherp.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dat ben ik ook zeker met je eens.

Maar als trainer geef je natuurlijk ook een signaal af door met Ekkelenkamp te spelen in plaats van een 6.

Daarbij stak Atalanta ook vrij makkelijk het middenveld over.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: AFC Ajax - Fortuna Sittard zaterdag 31-10 20:00

Bericht door 999 » zo nov 01, 2020 11:34 am

Trab schreef:
zo nov 01, 2020 10:23 am
Lionel schreef:@ GangstaRib

Het is, hoewel ze slecht waren, bijna niet te doen voor verdedigers als middenvelders alle tijd en ruimte krijgen om passes te geven. Blind en Schuurs moeten een breedte van 50-60 meter dekken.

Het middenveld is niet in balans. Fortuna had veel meer grotere kansen dan Ajax. Beter uitgespeeld ook. Ik lees dat Ekkelenkamp drie keer had moeten scoren maar hoeveel echt mooit uitgespeelde kansen heeft Ajax gecreeerd in de laatste 180 minuten?

En hoevaak dribbelt een tegenstander dwars door ons middenveld en verdediging heen?

Prima als Ten Hag denkt dat Ajax uiteindelijk toch wel zal winnen vanwege het kwaliteitsverschil.

Maar hij brengt natuurlijk niet voor niets nog Tadic in...
Het was gisteren niet alleen een kwestie van ondertal op het middenveld. Het was ook puur slecht/ongeconcentreerd verdedigen. Ik bedoel bij die eerste goal grijpen 3 man niet in bij Fleming en de 4e (mazraoui) vergeet zijn man in zijn rug. Ook die kopkansen was gewoon slecht verdedigt. Blind en Schuurs die beiden alleen maar toekijken. Hopelijk is iedereen dinsdag weer scherp.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dit dus, na Atalanta komt nr. laatst op bezoek.Die ook nog eens met een 5 mans verdediging gaat spelen.Iets waar AJAX altijd moeite mee heeft.Tel daarbij op dat er enkele in een vroege winterslaap zaten.Maar ook Martinez, Neres/Anthony zie je steeds kijken van, ga er overheen man.En ondanks dat win je nog met 5 - 2 , en als die Ekkelenkamp zijn voet er twee keer goed tegen zet sta je binnen no-time op 2 - 0.

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9022
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: AFC Ajax - Fortuna Sittard zaterdag 31-10 20:00

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » zo nov 01, 2020 11:41 am

Dat is wel heel erg naar je zelf toerekenen Voets. 3 penalties waren nodig om afstand te nemen, waarbij bij de eerste nog de mazzel is dat de keeper hem aanraakt.

Fortuna kreeg een aantal héle grote kansen. Onze verdediging stond erbij en keek ernaar. Dit soort lethargisch spel is een recept voor puntverlies. Het is dat je tegen de nummer laatst speelt. Een middenmotor eredivisie (niveau Groningen) wint gewoon van ons als we dit spel spelen.

wimpey
Berichten: 51683
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: AFC Ajax - Fortuna Sittard zaterdag 31-10 20:00

Bericht door wimpey » zo nov 01, 2020 11:45 am

Ja. Die Polter had de prestatie van Traore tegen VVV kunnen benaderen. Bij balverlies Ajax lag het keer op keer totaal open. Veldbezetting, afstanden... Trainbaar.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: AFC Ajax - Fortuna Sittard zaterdag 31-10 20:00

Bericht door brigade zuid » zo nov 01, 2020 12:18 pm

Ik vind Schuurs zo slecht, erger me altijd vreselijk aan die gast.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: AFC Ajax - Fortuna Sittard zaterdag 31-10 20:00

Bericht door 999 » zo nov 01, 2020 12:44 pm

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
zo nov 01, 2020 11:41 am
Dat is wel heel erg naar je zelf toerekenen Voets. 3 penalties waren nodig om afstand te nemen, waarbij bij de eerste nog de mazzel is dat de keeper hem aanraakt.

Fortuna kreeg een aantal héle grote kansen. Onze verdediging stond erbij en keek ernaar. Dit soort lethargisch spel is een recept voor puntverlies. Het is dat je tegen de nummer laatst speelt. Een middenmotor eredivisie (niveau Groningen) wint gewoon van ons als we dit spel spelen.
Sorry hoor, maar penalty's die krijg je toch niet bij een pak Bio-Tex of zo.Die verdien je toch omdat je een kans creert die onrechtmatig om zeep wordt geholpen.Daarbij, een pingel krijg je omdat je dus als aanvals linie je in de zestien bevind.

En volgens mij geef ik ook aan dat er enkele flink stonden te pitten bij die goals .Maar wat willen jullie nu van dit AJAX en zijn spelers ?. Elke keer 0 - 13 , elke keer met oogstrelend voetbal een tegenstander van de mat spelen zoals tegen Real Madrid.Is dat wel realistisch .Wat denk je dat Fortuna-spelers en trainer tegen elkaar hebben gezegd na het zien van VVV - AJAX ?.

Jij, ik, heel dit forum weet wat er bij AJAX het probleem is.De achterste linie o.a. , met name Schuurs , laat teveel fouten toe.Schuurs en Blind hebben geen klik zoals Blind en De Ligt.En Schuurs niet de kwaliteiten .Of ze het ook gaan krijgen die klik ?, heel veel spelen zou kunnen helpen.Dus ook deze wedstrijden.

Als hij het ooit zal krijgen.In mijn beleving niet, komt hij te kort .... Maar .. Een talent als de Ligt komt een keer in de zoveel tijd langs.Andere talenten hebben meer tijd nodig.Schuurs is pas 20 misschien heeft ie nog veel meer vlieguren nodig en daarvoor moet ie spelen.Fouten maken hoort daar bij.Want in potentie heeft Schuurs er wel het lichaam voor.Groot, ( zou ) sterk, redelijke snelheid.

Gravenberch, eigenlijk beetje hetzelfde verhaal, al is die gewoon verder dan Schuurs.Mist, is mijn mening, omschakel-snelheid, of het zien van wanneer ie om moet schakelen.Misschien minder diep spelen.Maar dat ( en meer ) moet ie leren, dat moet hem wedstrijd na wedstrijd ingepeperd worden zodat het een automatisme wordt.Iets wat je terug ziet bij de oudere speler.Die lezen het spel beter.

Voor mij zijn deze wedstrijd, en denk ook voor Ten Hag, wedstrijden waarin je rekent.laatste op de ranglijst, in potentie elke speler van AJAX beter als die van Fortuna en dan ga je een beetje experimenteren met je opstelling, met een zeker ( ingecalculeerd ) risico.Ik had gister tenminste niet het idee dat we deze wedstrijd zouden verliezen of gelijkspelen.Maar goed, achteraf is dat natuurlijk makkelijk gezegd.

Daarnaast, vraag ik me dan, gooi hem er uit , Wie ga je dan weer voor de leeuwen gooien.

Dit is mijn mening, en zoveel meningen ... :ajaxsmiley.gif:

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: AFC Ajax - Fortuna Sittard zaterdag 31-10 20:00

Bericht door Giacomo Puccini » zo nov 01, 2020 12:47 pm

Met de blessure van Kudus en de slechte prestatie van Ekkelenkamp, hebben we wel echt een probleem in die linie he. Hoe gaan we dit nu weer oplossen in de komende wedstrijden?

Moeten we trouwens de nadruk leggen op de gemiste kansen van Ekkelenkamp, of hem juist de credits geven voor het feit dat hij in scoringspositie opduikt?
Ajax!

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7844
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: AFC Ajax - Fortuna Sittard zaterdag 31-10 20:00

Bericht door elliquido » zo nov 01, 2020 12:48 pm

Monkey Tonk schreef:
zo nov 01, 2020 5:37 am
Drei Punkten. Je had Bayern moeten zien, vandaag. Tijdens het drukke CL schema lijkt het me normaal dat je tegen kleintjes niet voluit gaat.

De toon voor het seizoen is nu wel gezet, lijkt me. Veel beter zal Ajax niet meer worden. Jammer. Tadic zei na de 2-2 tegen Atalanta dat ze groter moesten denken. Hier win je de CL niet mee, dus we moeten de EL misschien een beetje in de gaten houden. Die kan Ajax wel winnen. Dat kan dan een opmaat zijn voor een realistische gooi naar de CL.
Een tussenjaar ?
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

wimpey
Berichten: 51683
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: AFC Ajax - Fortuna Sittard zaterdag 31-10 20:00

Bericht door wimpey » zo nov 01, 2020 12:49 pm

Ajax heeft Magallan, Alvarez en Schuurs aangetrokken om De Ligt op te volgen. Tja...

Bij Schuurs heb ik het idee dat ie mentaal blokkeert. Na z’n 1e foutje in een pot is ie gezien. Hij lijkt dat niet te kunnen parkeren.

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7844
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: AFC Ajax - Fortuna Sittard zaterdag 31-10 20:00

Bericht door elliquido » zo nov 01, 2020 12:57 pm

Het is toch echt blind die de gaten laat vallen of de spits niet dekt bij een voorzet.

Bij de 0-1 van fortuna gaan Martínez, gravenbergh en klaasen het duel aan als juffertjes. Überhaupt, wtf deed klaasen daar?
Als onze routinier al zo mag acteren, laten we Schuurs dan nog eerlijk beoordelen.
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

wimpey
Berichten: 51683
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: AFC Ajax - Fortuna Sittard zaterdag 31-10 20:00

Bericht door wimpey » zo nov 01, 2020 1:15 pm

Blind was ook zwak. Ook Martinez imo. Schuurs en Martinez dan maar en Blind op 6. Maar dit is symptoombestrijding. Ajax heeft verzuimd een beest naast Blind en een 6 te halen.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: AFC Ajax - Fortuna Sittard zaterdag 31-10 20:00

Bericht door 999 » zo nov 01, 2020 1:16 pm

wimpey schreef:
zo nov 01, 2020 1:15 pm
Blind was ook zwak. Ook Martinez imo. Schuurs en Martinez dan maar en Blind op 6. Maar dit is symptoombestrijding. Ajax heeft verzuimd een beest naast Blind en een 6 te halen.
Tja, Misschien hadden ze dat beest wel in het vizier, maar wilde dat beest niet of was ie niet te betalen. :excited.gif:

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33279
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: AFC Ajax - Fortuna Sittard zaterdag 31-10 20:00

Bericht door zeux » zo nov 01, 2020 1:23 pm

Waarom krijgt Blind de schuld van die goal van Fortuna? Mazraoui laat die man vol-le-dig vrij. Gebeurt ook niet aan Blinds kant van het veld.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: AFC Ajax - Fortuna Sittard zaterdag 31-10 20:00

Bericht door Marillion » zo nov 01, 2020 1:23 pm

Dit was toch vooral collectief falen. Op een enkele uitzondering na was Ajax gisteravond gewoon slordig en laks. Dat zijn doorgaans wat mij betreft niet de wedstrijden om er één enkele speler in negatieve zin uit te pakken.

Neemt niet weg dat Ajax in de omschakeling wel extreem kwetsbaar is door de combinatie van ons middenveld en verdedigingscentrum. Dat zien we al het hele seizoen namelijk. En dat zien tegenstanders ook. Zie de strategie van Fortuna.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33279
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: AFC Ajax - Fortuna Sittard zaterdag 31-10 20:00

Bericht door zeux » zo nov 01, 2020 1:47 pm

Marillion schreef:
zo nov 01, 2020 1:23 pm
Dit was toch vooral collectief falen. Op een enkele uitzondering na was Ajax gisteravond gewoon slordig en laks. Dat zijn doorgaans wat mij betreft niet de wedstrijden om er één enkele speler in negatieve zin uit te pakken.

Neemt niet weg dat Ajax in de omschakeling wel extreem kwetsbaar is door de combinatie van ons middenveld en verdedigingscentrum. Dat zien we al het hele seizoen namelijk. En dat zien tegenstanders ook. Zie de strategie van Fortuna.
Zeker.

Er valt het hele team - en dus ook Blind genoeg te verwijten -, maar die goal aan hem toeschrijven is doorslaan.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Lionel
Berichten: 47050
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: AFC Ajax - Fortuna Sittard zaterdag 31-10 20:00

Bericht door Lionel » zo nov 01, 2020 1:57 pm

wimpey schreef:
zo nov 01, 2020 1:15 pm
Blind was ook zwak. Ook Martinez imo. Schuurs en Martinez dan maar en Blind op 6. Maar dit is symptoombestrijding. Ajax heeft verzuimd een beest naast Blind en een 6 te halen.
Martinez is geen back. Waarom doet EtH dit soort gekke dingen?

Als je naar alle succesvolle teams kijkt, ook naar het Ajax van twee jaar terug, zag je dat er een bepaalde balans was in het team. Die is nu zoek. Er klopt van teveel zaken niks. En dan heb ik het niet over dat Blind alleen snelheid mist. Maar het complete plaatje klopt niet.
IK GELOOF!!!!!!

GangstaRiB
Berichten: 16755
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: AFC Ajax - Fortuna Sittard zaterdag 31-10 20:00

Bericht door GangstaRiB » zo nov 01, 2020 2:14 pm

2 jaar geleden had je 2 extreme toptalenten die het elftal droegen.

Over de linksback positie gesproken: geen Martinez, maar wie dan wel?

Ben het overigens wel eens dat Schuurs en Blind bijna te zwak is voor de Eredivisie, zeker voor de CL.

wimpey
Berichten: 51683
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: AFC Ajax - Fortuna Sittard zaterdag 31-10 20:00

Bericht door wimpey » zo nov 01, 2020 2:27 pm

In deze veldbezetting moet de ‘restverdediging’ kloppen. Doet ie niet.

Je zag dinsdag en gister dat een enkele loopactie vanaf eigen helft volstaat om in No time voor Onana op te duiken.

Er staan er teveel voor de bal en degenen die erachter staan missen de kwaliteit om de angel eruit te halen. Maar het begint met dat 4-2-4.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: AFC Ajax - Fortuna Sittard zaterdag 31-10 20:00

Bericht door Marillion » zo nov 01, 2020 2:32 pm

Het versterkt elkaar ook natuurlijk.

Tegenstanders zien nu al een aantal keren dat Ajax op deze wijze kwetsbaar is. Dus gaan ze hun tactiek erop afstemmen. Hoe vaker het centrum op deze manier in de problemen komt hoe groter de onzekerheid. Gevolg is dat het elftal nog verder uit elkaar valt dan al regelmatig het geval is.

Gisteravond was denk ik wel een slecht voorbeeld. Het mag niet gebeuren maar dit was een collectieve offday. Wanneer spelers 100% in de wedstrijd zitten zal het beter/minder slecht gaan. Maar de combinatie van een te aanvallend middenveld en dit centrum is gewoon heel kwetsbaar. Met name bij omschakeling. Ik zou het percentage van onze tegendoelpunten wel eens willen zien dat uit dergelijke situaties tot stand komt.
Nil volentibus arduum

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9022
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: AFC Ajax - Fortuna Sittard zaterdag 31-10 20:00

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » zo nov 01, 2020 4:09 pm

Zeux schreef:Waarom krijgt Blind de schuld van die goal van Fortuna? Mazraoui laat die man vol-le-dig vrij. Gebeurt ook niet aan Blinds kant van het veld.
Saar kom Blind niks aan doen. Die stond bij de 0-1 in zijn eentje tegen die 3 man.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9277
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: AFC Ajax - Fortuna Sittard zaterdag 31-10 20:00

Bericht door Monkey Tonk » zo nov 01, 2020 4:55 pm

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
zo nov 01, 2020 4:09 pm
Zeux schreef:Waarom krijgt Blind de schuld van die goal van Fortuna? Mazraoui laat die man vol-le-dig vrij. Gebeurt ook niet aan Blinds kant van het veld.
Saar kom Blind niks aan doen. Die stond bij de 0-1 in zijn eentje tegen die 3 man.
Blind ziet het voor zich gebeuren. Hij had moeten roepen en wijzen.
Laatst gewijzigd door Monkey Tonk op zo nov 01, 2020 5:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Uit MT's Grote Sprookjesboek ...
29 augustus 2018: 'Als Ajax door blijft groeien kunnen ze de CL winnen'.

LucaS
Berichten: 53517
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: AFC Ajax - Fortuna Sittard zaterdag 31-10 20:00

Bericht door LucaS » zo nov 01, 2020 5:01 pm

Toch grappig dat iedereen het hier duidelijk vindt dat Schuurs er niks van kan

https://www.google.com/amp/s/www.espn.c ... atform=amp
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9277
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: AFC Ajax - Fortuna Sittard zaterdag 31-10 20:00

Bericht door Monkey Tonk » zo nov 01, 2020 5:08 pm

LucaS schreef:
zo nov 01, 2020 5:01 pm
Toch grappig dat iedereen het hier duidelijk vindt dat Schuurs er niks van kan

https://www.google.com/amp/s/www.espn.c ... atform=amp
Ouwe truc toch? Schuurs is een zwakke plek dus als hij denkt dat hij naar Liverpool vertrekt, gaat hij niet tot het uiterste tegen ... Liverpool.

F*ck Klopp.
Uit MT's Grote Sprookjesboek ...
29 augustus 2018: 'Als Ajax door blijft groeien kunnen ze de CL winnen'.

LucaS
Berichten: 53517
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: AFC Ajax - Fortuna Sittard zaterdag 31-10 20:00

Bericht door LucaS » zo nov 01, 2020 8:03 pm

Verhaal over interesse in Schuurs en dat ze onder de indruk waren van zijn wedstrijd tegen Liverpool is van na die wedstrijd.
I think I lost my fucking headache

Mr. Ajax
Berichten: 14431
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: AFC Ajax - Fortuna Sittard zaterdag 31-10 20:00

Bericht door Mr. Ajax » zo nov 01, 2020 8:16 pm

Monkey Tonk schreef:
zo nov 01, 2020 4:55 pm
Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
zo nov 01, 2020 4:09 pm
Zeux schreef:Waarom krijgt Blind de schuld van die goal van Fortuna? Mazraoui laat die man vol-le-dig vrij. Gebeurt ook niet aan Blinds kant van het veld.
Saar kom Blind niks aan doen. Die stond bij de 0-1 in zijn eentje tegen die 3 man.
Blind ziet het voor zich gebeuren. Hij had moeten roepen en wijzen.
Vind ik veel te makkelijk. 3 of 4 spelers grijpen gewoon niet goed/hard/slim genoeg in, waardoor Flemming op tour mag gaan. Nous staat te pitten en heeft niet door dat die Cox vogelvrij door zijn zone opstoomt. Aan Blind lag dit niet in mijn ogen.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Plaats reactie