Ajax - AZ 01-03-2020 20:00 Eredivisie

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Ajax - AZ 01-03-2020 20:00 Eredivisie

Bericht door Trab » ma mar 02, 2020 9:26 pm

Marillion schreef:Natuurlijk is er wel een context in zo'n situatie want als Schuurs daar de juiste oplossing kiest komt Blind niet in die positie. Maar dat neemt inderdaad niet weg dat Blind het daarna alsnog goed had kunnen oplossen. Het ontslaat 'm als zodanig niet van alle verantwoordelijkheid om zorgvuldig met het balbezit om te gaan. Blind is ook gewoon nog niet de oude. Hij maakte de afgelopen wedstrijden diverse slordige fouten terwijl hij eerder dit seizoen juist heel nauwkeurig was.

Probleem op het moment is dat het elftal zo collectief door het ijs zakt dat je jezelf kunt afvragen in hoeverre het nog zin heeft om alle individuele fouten te beoordelen. Want laten we eerlijk zijn, als we cijfers gaan geven dan stapt alleen Onana met een voldoende van het veld. Maar veel van deze spelers hebben vorig seizoen én dit seizoen véél beter laten zien.

Ik ben bang dat er niet één duidelijke oorzaak is. Dan was het vermoedelijk allang opgelost geweest. Er zijn een aantal spelers niet (wedstrijd)fit, anderen zijn uit vorm, weer anderen laten hun taken liggen, de trainer lijkt het ook niet meer te weten.

Hoe nu verder? Moet Ajax blijven volharden in het aanvallende spel dat dus bijzonder kwetsbaar is als het niet werkt. Of kiest Ten Hag beter (tijdelijk) de lijn van Advocaat. Achterin en op het middenveld meer zekerheid. Eerst de gaten dichten en van daaruit langzaam maar weer eens kijken hoe we de ploeg aan het voetballen krijgen? De marges zijn wel zo'n beetje op. Ajax moet nú weer gaan winnen.
Dat is wel het probleem met Ten Hag. Hij grijpt zelden in tijdens een wedstrijd. Gisteren lag het spel even stil in de 1e helft en stond hij met Blind te lullen. Dan denk je de poppetjes worden nu wel goed gezet zodat AZ er niet meer zo makkelijk doorheen voetbalt. Maar niks van dat alles. Lekker stug door blijven gaan. Tweede helft ook.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Lionel
Berichten: 47053
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - AZ 01-03-2020 20:00 Eredivisie

Bericht door Lionel » ma mar 02, 2020 9:47 pm

Bizar he. Tot twee keer toe is Blind naar de kant gegaan. En daarna gaan ze rustig verder...
IK GELOOF!!!!!!

Yopii
Berichten: 17887
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Ajax - AZ 01-03-2020 20:00 Eredivisie

Bericht door Yopii » ma mar 02, 2020 10:12 pm

Jöhnk schreef:
ma mar 02, 2020 7:19 pm
Schuurs speelde slecht. Vooral in balbezit was hij slecht - wat ik hem in eerdere wedstrijden overigens wel goed heb zien doen.

Maar het is, vind ik, onzinnig om die fout van Blind aan Schuurs op te hangen of om hem zelfs maar in die context te noemen.
Vind ik ook. Blind moet die bal gewoon wegrossen. Zijn pass was bizar slecht.

De uiteenzetting van Trab - waarvoor dank, zeer verhelderend :biggthumpup.gif: - somt alle fouten op en dat zijn er niet weinig. Dan heeft het weinig zin meer om een of twee spelers de schuld te geven van de nederlaag.

Iedereen heeft zijn eigen pispaal na zo'n nederlaag. Ik ergerde me kapot aan Dest en Tagliafico. :1evil.gif:

Wouter
Berichten: 18636
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: Ajax - AZ 01-03-2020 20:00 Eredivisie

Bericht door Wouter » di mar 03, 2020 8:19 am

Gaizka1985 schreef:
ma mar 02, 2020 3:23 pm
Marillion schreef:
ma mar 02, 2020 2:44 pm
Hij spreekt toch ook over de groep als geheel?

Laat 'm zich maar boos worden. Dit is wel het moment voor de aanvoerder om een streep te trekken. Als Ajax het kampioenschap niet pakt is dat een blamage.
Helemaal mee eens, ik wil er niet eens aan denken!

Bij de bookmakers is Ajax nog wel favoriet voor de titel:

Ajax = 1.25
AZ = 3.75
Feyenoord = 21
Heeft Marillion al ingezet op Feyenoord?

Bij Ajax is er geen verdedigende discipline. Martinez 1-op-1 tegen Idrissi, Martinez 1-op-1 tegen Boadu...Natuurlijk is die jongen veel te langzaam, maar dat hij in die positie komt is het gevolg van gebrek aan discipline en organisatie bij de rest.
Laatst gewijzigd door Wouter op di mar 03, 2020 8:22 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Ajax - AZ 01-03-2020 20:00 Eredivisie

Bericht door Trab » di mar 03, 2020 8:22 am

https://www.bndestem.nl/nederlands-voet ... 167629796/


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Lionel
Berichten: 47053
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - AZ 01-03-2020 20:00 Eredivisie

Bericht door Lionel » di mar 03, 2020 9:20 am

Trab schreef:
ma mar 02, 2020 3:40 pm
Tadic heeft volkomen gelijk. Afspraken worden niet nagekomen en dan wordt het los zand. AZ speelde een soort van 4-4-1-1 met Idrissi en Stengs heel erg teruggetrokken op de eigen helft en Dani de Wit op 10. Als je dan niet op tijd doordekt als back dan kom je steeds een man tekort op het middenveld.
Heb de kansen van AZ nog eens teruggekeken.

1) goal van Boadu. Weliswaar een foute pass van Blind, maar het begint allemaal bij Schuurs die - zonder druk - gewoon Dest kan inspelen op rechts maar besluit om om zijn as te draaien en terug te spelen op Onana. Volkomen onnodig waardoor Blind daarna opgejaagd wordt door 3 man.

2) kans van Midsjo alleen voor Onana. Wederom een fout van Schuurs die als een drol speelde. Hij kan net als bij de 1e goal gewoon Dest inspelen die op de rechtsbuiten positie staat. Wat doet ie? Hij probeert een crossbal te spelen terwijl er 5 man van Ajax voor de bal staan. Gevolg: bal wordt onderschept, middenveld ligt open, Blind dekt te laat door op Stengs, de naar voren gesprintte Idrissi wordt op links vrij gespeeld, Schuurs moet naar rechts uitwijken om hem op te vangen en Mitsjo komt vrij in het midden omdat Martinez hem niet kan bijbenen.

3) schietkans de wit. Eerst krijgt rechtsback Svenson alle ruimte op te komen van Zyiech, daarna wordt er niet doorgedekt op de naar binnengekomen Stengs. Hij kan de Wit vrij inspelen, die vervolgens kan uithalen omdat Blind er niet kort genoeg opzit.

4) kans van Boadu alleen voor Onana. Tadic probeert op een moeilijke manier Tagliafico in te spelen rond de 16 terwijl Dest vogelvrij staat op rechts. Bal wordt onderschept en Ajax staat met 7(!) man voor de bal. Wat doet die lamlul van een Schuurs? Die gaat (veels te laat) druk proberen te zetten op Clasie waardoor we met 8 man voor de bal staan. Gevolg: er staan nog maar 2 man achter - Blind en Martinez - en laatstgenoemde wordt er finaal uitgesprint door Boadu.

5) kans idrissi voor Onana die redt in de korte hoek. Nico gaat volkomen onnodig druk zetten op Svensson terwijl Zyiech dat gewoon kan doen die schuin voor hem staat. Gevolg: Stengs staat vrij, simpel een-tweetje tussen Svensson en Stengs en Svensson kan doorkomen over onze linkerkant. Schuurs staat vervolgens lucht te dekken in het centrum, Dest moet naar binnenkomen om Boadu te dekken en daarna weer razendsnel terug naar Idrissi die de bal ontvangt. Hij wordt uitgekapt en Idrissi schiet in de korte hoek.

6) afgekeurde goal Idrissi. Lange bal van achteruit van AZ. Nico staat weer op de linksbuiten positie! Wat zoekt ie daar? Gevolg: Schuurs verliest kopduel, weliswaar doordat Boadu de bal met de hand meeneemt. Maar goed, daarna staat Stengs vogelvrij op links. Geen Ajax speler te bekennen, Nico zit in dromenland. Schuurs zit vervolgens weer lucht te dekken voor het doel, want hij zit in de rug van Blind die al een man staat te dekken en ziet niet dat achter hem Idrissi helemaal vrij staat.

7) kans Boadu alleen voor Onana stiftje over. Balverlies op middenveld, Stengs speelt Idrissi vrij op rechts. Dest in achtervolging, achterin staat Martinez 1 tegen 1 tegenover Boadu. Waar zijn Schuurs en Blind? Hoe kan je je traagste man tegenover Boadu zetten?

8) de 0-2 van AZ. Lange bal Koopmeiners op Idrissi. Dest in geen velden of wegen te bekennen want die meent door te moeten dekken op de Wit op het middenveld. Wederom onze snelste man - Martinez - die het sprintduel aan moet gaan met Idrissi. Hoe is het mogelijk?

Conclusie: er klopte geen ene bal van, afspraken werden niet nagekomen, iedereen deed maar wat en Ten Hag stond erbij en keek ernaar en het enige wat hij kon bedenken was Huntelaar inbrengen.
Het was gewoon de opdracht van Nico om door te dekken op de rechtsback. Centraal achterin en op het middenveld durfden ze echter niet door te dekken waardoor het ook wel heel vaak leek alsof de backs lucht aan het dekken waren en Ziyech ook.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Ajax - AZ 01-03-2020 20:00 Eredivisie

Bericht door Trab » di mar 03, 2020 5:07 pm

Lionel schreef:
Trab schreef:
ma mar 02, 2020 3:40 pm
Tadic heeft volkomen gelijk. Afspraken worden niet nagekomen en dan wordt het los zand. AZ speelde een soort van 4-4-1-1 met Idrissi en Stengs heel erg teruggetrokken op de eigen helft en Dani de Wit op 10. Als je dan niet op tijd doordekt als back dan kom je steeds een man tekort op het middenveld.
Heb de kansen van AZ nog eens teruggekeken.

1) goal van Boadu. Weliswaar een foute pass van Blind, maar het begint allemaal bij Schuurs die - zonder druk - gewoon Dest kan inspelen op rechts maar besluit om om zijn as te draaien en terug te spelen op Onana. Volkomen onnodig waardoor Blind daarna opgejaagd wordt door 3 man.

2) kans van Midsjo alleen voor Onana. Wederom een fout van Schuurs die als een drol speelde. Hij kan net als bij de 1e goal gewoon Dest inspelen die op de rechtsbuiten positie staat. Wat doet ie? Hij probeert een crossbal te spelen terwijl er 5 man van Ajax voor de bal staan. Gevolg: bal wordt onderschept, middenveld ligt open, Blind dekt te laat door op Stengs, de naar voren gesprintte Idrissi wordt op links vrij gespeeld, Schuurs moet naar rechts uitwijken om hem op te vangen en Mitsjo komt vrij in het midden omdat Martinez hem niet kan bijbenen.

3) schietkans de wit. Eerst krijgt rechtsback Svenson alle ruimte op te komen van Zyiech, daarna wordt er niet doorgedekt op de naar binnengekomen Stengs. Hij kan de Wit vrij inspelen, die vervolgens kan uithalen omdat Blind er niet kort genoeg opzit.

4) kans van Boadu alleen voor Onana. Tadic probeert op een moeilijke manier Tagliafico in te spelen rond de 16 terwijl Dest vogelvrij staat op rechts. Bal wordt onderschept en Ajax staat met 7(!) man voor de bal. Wat doet die lamlul van een Schuurs? Die gaat (veels te laat) druk proberen te zetten op Clasie waardoor we met 8 man voor de bal staan. Gevolg: er staan nog maar 2 man achter - Blind en Martinez - en laatstgenoemde wordt er finaal uitgesprint door Boadu.

5) kans idrissi voor Onana die redt in de korte hoek. Nico gaat volkomen onnodig druk zetten op Svensson terwijl Zyiech dat gewoon kan doen die schuin voor hem staat. Gevolg: Stengs staat vrij, simpel een-tweetje tussen Svensson en Stengs en Svensson kan doorkomen over onze linkerkant. Schuurs staat vervolgens lucht te dekken in het centrum, Dest moet naar binnenkomen om Boadu te dekken en daarna weer razendsnel terug naar Idrissi die de bal ontvangt. Hij wordt uitgekapt en Idrissi schiet in de korte hoek.

6) afgekeurde goal Idrissi. Lange bal van achteruit van AZ. Nico staat weer op de linksbuiten positie! Wat zoekt ie daar? Gevolg: Schuurs verliest kopduel, weliswaar doordat Boadu de bal met de hand meeneemt. Maar goed, daarna staat Stengs vogelvrij op links. Geen Ajax speler te bekennen, Nico zit in dromenland. Schuurs zit vervolgens weer lucht te dekken voor het doel, want hij zit in de rug van Blind die al een man staat te dekken en ziet niet dat achter hem Idrissi helemaal vrij staat.

7) kans Boadu alleen voor Onana stiftje over. Balverlies op middenveld, Stengs speelt Idrissi vrij op rechts. Dest in achtervolging, achterin staat Martinez 1 tegen 1 tegenover Boadu. Waar zijn Schuurs en Blind? Hoe kan je je traagste man tegenover Boadu zetten?

8) de 0-2 van AZ. Lange bal Koopmeiners op Idrissi. Dest in geen velden of wegen te bekennen want die meent door te moeten dekken op de Wit op het middenveld. Wederom onze snelste man - Martinez - die het sprintduel aan moet gaan met Idrissi. Hoe is het mogelijk?

Conclusie: er klopte geen ene bal van, afspraken werden niet nagekomen, iedereen deed maar wat en Ten Hag stond erbij en keek ernaar en het enige wat hij kon bedenken was Huntelaar inbrengen.
Het was gewoon de opdracht van Nico om door te dekken op de rechtsback. Centraal achterin en op het middenveld durfden ze echter niet door te dekken waardoor het ook wel heel vaak leek alsof de backs lucht aan het dekken waren en Ziyech ook.
Waarom zou Nico op de rechtsback door moeten dekken als Promes de linksbuiten is?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Lionel
Berichten: 47053
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - AZ 01-03-2020 20:00 Eredivisie

Bericht door Lionel » di mar 03, 2020 7:50 pm

Kwestie van afspraken. Zag je van bovenaf heel goed. Alleen werd het drukzetten nooit goed gedaan.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Ajax - AZ 01-03-2020 20:00 Eredivisie

Bericht door Trab » di mar 03, 2020 8:30 pm

Lionel schreef:Kwestie van afspraken. Zag je van bovenaf heel goed. Alleen werd het drukzetten nooit goed gedaan.
Daar geloof ik niks van. De backs van Ajax staan altijd hoog in de opbouw en als je dan balverlies leidt ligt er een gapend gat. Dat heeft verder niks te maken met druk zetten van Nico op de rechtsback. Dat was helemaal niet het geval. Tadic zat steeds in z’n eentje druk te zetten en moest steeds heen en weer pendelen tussen Bizot en Koopmeiners. Vandaar dat Koopmeiners steeds die lange ballen kon geven.
Waar Nico wel een handje van heeft is dat hij vaak onnodig - en ook nog te laat - instapt naar voren. Dat was in de 2e helft twee keer het geval. Toen ging hij idd druk zetten op svensson wat helemaal niet nodig was. Heb ik ook aangehaald in mijn voorbeelden. Misschien dat je daar op doelt. Maar dat was niet de hele wedstrijd. Hoe dan ook: er klopte geen bal van het hele druk zetten van Ajax.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Lionel
Berichten: 47053
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - AZ 01-03-2020 20:00 Eredivisie

Bericht door Lionel » di mar 03, 2020 10:26 pm

In de eerste helft was het toch echt de bedoeling dat Nico richting Svensson druk zette als Bizot de bal naar Koopmeiners speelde.

Promes naar Leeuwin. Blind naar Stengs.

Ik zit in 406. Beter overzicht ga je niet krijgen hoor. En het was gewoon een afspraak. Dat er niks van klopte lag niet alleen aan Nico.
IK GELOOF!!!!!!

Plaats reactie