Getafe - Ajax (20-02-2020 18:55) heenduel 1/16e finale Europa League

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Historicus
Berichten: 3350
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Getafe - Ajax (20-02-2020 18:55) heenduel 1/16e finale Europa League

Bericht door Historicus » za feb 22, 2020 12:16 am

999 schreef:
vr feb 21, 2020 6:37 pm
Alles is mogelijk, als je tien keer op hun goal kan schieten kunnen er zo maar 4 invliegen met de keeper die ze hebben.
Heeft Ajax überhaupt op het doel van Getafe geschoten?

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9365
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Getafe - Ajax (20-02-2020 18:55) heenduel 1/16e finale Europa League

Bericht door Monkey Tonk » za feb 22, 2020 3:04 am

Als je van Heracles wint, betekent winst tegen AZ op 1 maart zo goed als zeker het kampioenschap (9 punten voorsprong).
Maw, verwacht geen legendarische inspanning op 27-2. Verder is er geen CL te winnen, dus is er geen supermotivatie om als team steeds beter te worden. Af en toe zal er nog wel een leuke wedstrijd tussen zitten, als men zich lekker voelt, maar dit Ajax speelt het seizoen rustig uit; zonder al te hoge eisen aan zichzelf te stellen. Vorig jaar was het psv dat Ajax scherp hield. Hoe verder AZ achterop raakt, hoe minder gemotiveerd Ajax zal zijn. Daarom was de CL cruciaal. Dat was de echte motivatie voor het team onder Ten Hag. Zolang die droom bestond moest alles aangeslepen worden en steeds beter worden. Verleden jaar liet zien wat er mogelijk is als de spelers echt iets willen en alles daarvoor opofferen. Die spirit ontbreekt nu. Vergeleken met toen is het nu een rommeltje.

Voor het kampioenschap hoef je niet te vrezen. Ajax kan - mentaal- echt nog wel op volle oorlogssterkte aantreden. Als het echt moet. Met zo'n pipo op flapschoenen als Babel kun je de snelle verfijnde aanvalscombinaties alleen vergeten. Bij hem stopt die flow. Iedere keer als de bal bij hem komt kun je de aanval opnieuw beginnen, want hij is een halte, waardoor een verdediging niet meer op het randje van uitgespeeld is, maar zich juist weer kan herstellen.
Uit MT's Grote Sprookjesboek ...
29 augustus 2018: 'Als Ajax door blijft groeien kunnen ze de CL winnen'.

wimpey
Berichten: 51782
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Getafe - Ajax (20-02-2020 18:55) heenduel 1/16e finale Europa League

Bericht door wimpey » za feb 22, 2020 12:16 pm

Dan moet Ajax wel van Heracles winnen, MT. En dat kon wel eens heel lastig worden.

We hebben amper iemand die met een individuele actie iemand uitspeelt. Onze captain pakt z’n verantwoordelijkheid niet, hij wil de bal niet hebben. Bij Blind en Ziyech heb ik het gevoel dat ze zich aan het optrainen zijn om fit te worden voor de nieuwe club cq het EK. Babel komt technisch tekort, net als de overige miskopen. Schuurs moet iedere mogelijke fatale fout blijkbaar minstens een keer maken. En EtH heeft z’n periodieke wak. Die lui van Getafe zitten er kort op. Mij lijkt dat je dan juist met captain vormverlies in de spits moet spelen, want wegdraaien als ie een tegenstander voelt, kan ie dan nog net wel. Ik had ook met Eiting gespeeld. Geen wereldwonder, maar wel rustig aan de bal. Nu zocht Ajax op het middenveld de duels op: dom. EtH is helaas een matige coach.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9365
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Getafe - Ajax (20-02-2020 18:55) heenduel 1/16e finale Europa League

Bericht door Monkey Tonk » za feb 22, 2020 12:53 pm

Je hoeft alleen de Europese resultaten er maar bij te halen om het verschil te zien tussen Tadic in de spits of een ander. Onbegrijpelijk dat EtH dan toch zo'n Traore in de spits zet. (oud verhaal. zie ondermeer de zorgerlijke stemming na de blessure van Neres tijdens de warming up thuis tegen Spurs, waardoor Tadic uit de spits verdween)

De enige verklaring die ik heb is dat Ten Hag zichzelf te hoog is gaan inschatten, a la Van Gaal zeg maar. Ipv uit te gaan van de specifieke kwaliteiten van Tadic (het beginpunt van het sprankelende steekpassenfeest met de ene na de andere kans), lijkt hij te denken dat hij die positie zelf wel kan uitleggen aan elke willekeurige spits, en dat het dan net zo goed wordt.

De laatste twintig minuten tegen Valencia waren zelfs lachwekkend. Twee spitsen erin en alles hoog de zestien in pompen. Je hebt meer dan genoeg tijd om de beslissende gelijkmaker te maken, en dan probeer je dat op die manier. Pure paniek vanuit de dugout, toch?

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11418
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Re: Getafe - Ajax (20-02-2020 18:55) heenduel 1/16e finale Europa League

Bericht door Toppie » za feb 22, 2020 12:54 pm

Wat ik al eerder poste Chemie is weg :blush.gif:

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9365
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Getafe - Ajax (20-02-2020 18:55) heenduel 1/16e finale Europa League

Bericht door Monkey Tonk » za feb 22, 2020 1:18 pm

Toppie schreef:
za feb 22, 2020 12:54 pm
Wat ik al eerder poste Chemie is weg :blush.gif:
Verkeerde opstelling en natuurlijk een rits aan blessures.

We hadden iets heel speciaals verleden jaar. Ajax presteerde dit seizoen eigenlijk boven verwachting, want men kon nog steeds makkelijk mee in de CL. Zelfs het Chelsea-schandaal was niet genoeg voor uitschakeling.

Het rotgevoel van deze laatste twee seizoenen:
1) je staat in de CL finale als je thuis de tweede helft niet met drie doelpunten verschil van Spurs verliest. Wanneer verloor Ajax thuis ooit een tweede helft met zoveel doelpunten?!
2) je overwintert in de CL als je thuis niet van Valencia verliest; een matige ploeg die je uit al met 3-1 oprolde.

Beide keren maakt Ten Hag paniekerige beslissingen. Tegen Spurs wilde hij het dichttimmeren, waardoor Ajax vastgezet werd, en tegen Valencia werd in de laatste twintig minuten het beroemde POV systeem (pompen of verzuipen) uit de oude doos gehaald. Hij heeft het altijd over lef hebben, het eigen spel spelen, vanuit de eigen kracht uitgaan, maar dan stap je daarvanaf op die cruciale momenten?

Tegen Real Madrid, Bayern Munchen, en Juventus sta je er wel, maar tegen mindere ploegen op het noodzakelijke moment niet.

Getafe was notabene harstikke blij met een 1-0 overwinning. Zochten helemaal de goal niet meer. Zet je Schuurs erin omdat Alvarez al geel heeft. Lekker hoor. Wat een opluchting dat Alvarez geen tweede geel pakte he? Kan hij gelukkig wel in A'dam spelen, want zonder hem is Ajax niks...
Uit MT's Grote Sprookjesboek ...
29 augustus 2018: 'Als Ajax door blijft groeien kunnen ze de CL winnen'.

Lionel
Berichten: 47252
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Getafe - Ajax (20-02-2020 18:55) heenduel 1/16e finale Europa League

Bericht door Lionel » za feb 22, 2020 1:46 pm

Ben het met je eens hoor behalve dat van Schuurs en Alvarez.
IK GELOOF!!!!!!

wimpey
Berichten: 51782
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Getafe - Ajax (20-02-2020 18:55) heenduel 1/16e finale Europa League

Bericht door wimpey » za feb 22, 2020 2:11 pm

Lionel schreef:
za feb 22, 2020 1:46 pm
Ben het met je eens hoor behalve dat van Schuurs en Alvarez.
Ik denk dat ie Schuurs inbracht voor voetbal van achteruit. Veldspel werd ook beter.

Ik lees in media niets over de 1-0. Alvarez wint duel middels schouderduw. Geel. Vrije trap. 1-0.

Tactisch vond ik EtH matig. Soms moet je pragmatisch coachen. Je mist je keep en zij zetten vol druk op je centrum. Waarom niet met 3 CVs? Heeft je keep een aanspeelpunt meer.

Getafe is een typisch Spaanse ploeg met dat geduik. Ajax mist de kwaliteit en het scorend vermogen om zo’n ploeg te bestrijden. Donderdag moet je zelf die scheids gaan bespelen. Publiek er volle bak achter. Zelf geen domme overtredingen maken en in je eigen flow komen. Heel misschien is er dan nog wat mogelijk.

Mr. Ajax
Berichten: 14464
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Getafe - Ajax (20-02-2020 18:55) heenduel 1/16e finale Europa League

Bericht door Mr. Ajax » za feb 22, 2020 3:29 pm

wimpey schreef:
za feb 22, 2020 2:11 pm
Lionel schreef:
za feb 22, 2020 1:46 pm
Ben het met je eens hoor behalve dat van Schuurs en Alvarez.
Ik denk dat ie Schuurs inbracht voor voetbal van achteruit. Veldspel werd ook beter.

Aan de al is die jongen ook gewoon prima. Maar als CV is die gast gewoon extreem onbetrouwbaar. Misschien dat je hem een keertje op het middenveld moet proberen of zo. Goede pass, comfortabel aan de bal, goed schot ook. Maar achterin is het op de een of de andere manier elke keer raak.
wimpey schreef:
za feb 22, 2020 2:11 pm
Tactisch vond ik EtH matig. Soms moet je pragmatisch coachen. Je mist je keep en zij zetten vol druk op je centrum. Waarom niet met 3 CVs? Heeft je keep een aanspeelpunt meer.
Ook al had Varela 10 aanspeelpunten voor zich, het had niet geholpen. Bijzonder sympathieke gast, maar echt een clown. Ik schrok echt van ik zag. Een uittrap kon ie nog niet eens nemen. Dat is toch absurd?
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Lionel
Berichten: 47252
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Getafe - Ajax (20-02-2020 18:55) heenduel 1/16e finale Europa League

Bericht door Lionel » za feb 22, 2020 3:58 pm

Schuurs verneukte het juist aan de bal toch?

Als middenvelder is hij te lomp hoor. Gaat niet werken. Wellicht, zoals Wimpey opperde, dat hij als centrale CV tot zijn recht was gekomen met Alvarez naast zich en Blind links. Dest en Nico als wingbacks.

Tadic als aanspeelpunt. Babel mag rennen. Ziyech op 10 in een vrije(re) rol. Had je hem ook fysiek ontlast.

Nu moeten we komende donderdag. Zullen we KJH vanaf het begin zien en alle ballen naar voren pompen? :excited.gif:
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40873
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Getafe - Ajax (20-02-2020 18:55) heenduel 1/16e finale Europa League

Bericht door Marillion » za feb 22, 2020 4:00 pm

Wat Schuurs betreft. Op zo'n moment inschuiven is wel echt heel erg onhandig. Met 1-0 is er nog niet zoveel aan de hand. In een wedstrijd waarin niets lukt moet je dan je prioriteiten stellen. Accepteer de situatie en zorg dat je thuis ergens voor speelt. Maar hij wil de 1-1 forceren net als de rest van het elftal. Kijk eens hoeveel mensen er dan voor de bal staan. Is precies hetzelfde wat ons bijvoorbeeld ook tegen Spurs de kop heeft gekost. Aanvallend voetbal is geweldig maar je moet wel weten wanneer je risico's neemt en wanneer niet.

Ajax had er natuurlijk sowieso voor kunnen kiezen om meer terughoudend te spelen. Het elftal is niet in vorm, belangrijke spelers komen net terug van een blessure en missen ritme. Geef Getafe maar de bal en kijk of je met een snelle uitval iets kan doen. Anders haal je gewoon lekker een 0-0 op en maak je het af in Amsterdam. Nu is het kansloos.
Nil volentibus arduum

wimpey
Berichten: 51782
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Getafe - Ajax (20-02-2020 18:55) heenduel 1/16e finale Europa League

Bericht door wimpey » za feb 22, 2020 4:31 pm

Marillion schreef:
za feb 22, 2020 4:00 pm
Kijk eens hoeveel mensen er dan voor de bal staan. Is precies hetzelfde wat ons bijvoorbeeld ook tegen Spurs de kop heeft gekost. Aanvallend voetbal is geweldig maar je moet wel weten wanneer je risico's neemt en wanneer niet.
Ja, 4 v 2 ineens. :excited.gif: Pragmatisme is spelers vaak vreemd. Ook vorig seizoen. De Ligt die zich bij 2-0 voor door de benen laat spelen op hun helft. :excited.gif:

Die lui van Getafe doen alles om te winnen. En Ajax speelde ze perfect in de kaart. :blush.gif:

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7286
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Getafe - Ajax (20-02-2020 18:55) heenduel 1/16e finale Europa League

Bericht door Trab » za feb 22, 2020 4:32 pm

wimpey schreef:
Lionel schreef:
za feb 22, 2020 1:46 pm
Ben het met je eens hoor behalve dat van Schuurs en Alvarez.
Ik denk dat ie Schuurs inbracht voor voetbal van achteruit. Veldspel werd ook beter.

Ik lees in media niets over de 1-0. Alvarez wint duel middels schouderduw. Geel. Vrije trap. 1-0.

Tactisch vond ik EtH matig. Soms moet je pragmatisch coachen. Je mist je keep en zij zetten vol druk op je centrum. Waarom niet met 3 CVs? Heeft je keep een aanspeelpunt meer.

Getafe is een typisch Spaanse ploeg met dat geduik. Ajax mist de kwaliteit en het scorend vermogen om zo’n ploeg te bestrijden. Donderdag moet je zelf die scheids gaan bespelen. Publiek er volle bak achter. Zelf geen domme overtredingen maken en in je eigen flow komen. Heel misschien is er dan nog wat mogelijk.
Je hoeft niet met 3 cv’s te spelen. Tactiek van het Ajax onder ten Hag is juist dat de backs hoog staan in de opbouw en een middenvelder inzakt, het zij tussen de cv’s in of zoals Frenkie vorig jaar op linksback. Wat Ten Hag tegen getafe voor ogen had is mij een raadsel met Blind en Alvarez die inzakten in het eigen 5 meter gebied en varela die vervolgens vrijwel alle ballen lang uittrapt. Gevolg: luchtduels en balverlies. Dat is geen opbouwen, maar bang om op te bouwen vanwege de druk vde tegenstander. Dat is niet des Ajax. Je moet durven voetballen anders wordt het juist een vechtwedstrijd.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58797
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Getafe - Ajax (20-02-2020 18:55) heenduel 1/16e finale Europa League

Bericht door 999 » za feb 22, 2020 5:11 pm

Trab schreef:
za feb 22, 2020 4:32 pm
wimpey schreef:
Lionel schreef:
za feb 22, 2020 1:46 pm
Ben het met je eens hoor behalve dat van Schuurs en Alvarez.
Ik denk dat ie Schuurs inbracht voor voetbal van achteruit. Veldspel werd ook beter.

Ik lees in media niets over de 1-0. Alvarez wint duel middels schouderduw. Geel. Vrije trap. 1-0.

Tactisch vond ik EtH matig. Soms moet je pragmatisch coachen. Je mist je keep en zij zetten vol druk op je centrum. Waarom niet met 3 CVs? Heeft je keep een aanspeelpunt meer.

Getafe is een typisch Spaanse ploeg met dat geduik. Ajax mist de kwaliteit en het scorend vermogen om zo’n ploeg te bestrijden. Donderdag moet je zelf die scheids gaan bespelen. Publiek er volle bak achter. Zelf geen domme overtredingen maken en in je eigen flow komen. Heel misschien is er dan nog wat mogelijk.
Je hoeft niet met 3 cv’s te spelen. Tactiek van het Ajax onder ten Hag is juist dat de backs hoog staan in de opbouw en een middenvelder inzakt, het zij tussen de cv’s in of zoals Frenkie vorig jaar op linksback. Wat Ten Hag tegen getafe voor ogen had is mij een raadsel met Blind en Alvarez die inzakten in het eigen 5 meter gebied en varela die vervolgens vrijwel alle ballen lang uittrapt. Gevolg: luchtduels en balverlies. Dat is geen opbouwen, maar bang om op te bouwen vanwege de druk vde tegenstander. Dat is niet des Ajax. Je moet durven voetballen anders wordt het juist een vechtwedstrijd.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Probleem is wel dat je dat moet kunnen.Barcelone lukte dat ook maar enkele keren tegen Getafe.Op het moment dat je gaat voetballen via het middenveld sluiten ze je in of maken van die irritante overtredingen ...

Getafe staat 3e en niet omdat ze voetballen ...

Mano
Berichten: 15185
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Getafe - Ajax (20-02-2020 18:55) heenduel 1/16e finale Europa League

Bericht door Mano » za feb 22, 2020 5:21 pm

Ajax kan nog steeds door.

Maar alleen als ze met dezelfde passie spelen als vorig jaar in de CL.
En,
Als Tadic in de spits speelt met Ziyech en Babel om hem heen.


Als EtH met Traore of KJH begint wordt het gewoon de grote rondo en laatste 20min alle ballen hoog... op... niemand want we hebben niet zo;n speler. Dan heeft EtH echt een tactische fout gemaakt (in mijn ogen)
Zullen we echt wel kampioen worden maar is het seizoen voor de rest over.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9365
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Getafe - Ajax (20-02-2020 18:55) heenduel 1/16e finale Europa League

Bericht door Monkey Tonk » za feb 22, 2020 5:29 pm

Goede kans dat Ajax de return laat schieten. De EL is een opmaat naar de CL. Als je eenmaal zo dichtbij de CL-winst bent geweest als dit Ajax droom je echt niet meer van de EL. Daarnaast is de wedstrijd tegen AZ veel te belangrijk. Laat AZ zich maar kapotvechten in de EL.

Als dit een beetje klopt, wint Getafe deze wedstrijd ook. Voor hen is Ajax een legendarische tegenstander, een nieuwe mijlpaal in de clubhistorie (voor Ajax is Getafe drie keer niks).
Uit MT's Grote Sprookjesboek ...
29 augustus 2018: 'Als Ajax door blijft groeien kunnen ze de CL winnen'.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33417
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Getafe - Ajax (20-02-2020 18:55) heenduel 1/16e finale Europa League

Bericht door zeux » za feb 22, 2020 5:39 pm

Monkey Tonk schreef:Goede kans dat Ajax de return laat schieten. De EL is een opmaat naar de CL. Als je eenmaal zo dichtbij de CL-winst bent geweest als dit Ajax droom je echt niet meer van de EL. Daarnaast is de wedstrijd tegen AZ veel te belangrijk. Laat AZ zich maar kapotvechten in de EL.

Als dit een beetje klopt, wint Getafe deze wedstrijd ook. Voor hen is Ajax een legendarische tegenstander, een nieuwe mijlpaal in de clubhistorie (voor Ajax is Getafe drie keer niks).
Al dat gefilosofeer.
Als een Ajax-speler een Europese wedstrijd ‘wil laten schieten’, omdat hij die zogenaamd niet boeiend vindt, dan hoef ik die speler niet meer in Ajax te zien.

Los van het feit dat die fucking arrogantie nergens op is gebaseerd... Ga eerst maar weer eens voetballen.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9365
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Getafe - Ajax (20-02-2020 18:55) heenduel 1/16e finale Europa League

Bericht door Monkey Tonk » za feb 22, 2020 5:45 pm

zeux schreef:
za feb 22, 2020 5:39 pm
Monkey Tonk schreef:Goede kans dat Ajax de return laat schieten. De EL is een opmaat naar de CL. Als je eenmaal zo dichtbij de CL-winst bent geweest als dit Ajax droom je echt niet meer van de EL. Daarnaast is de wedstrijd tegen AZ veel te belangrijk. Laat AZ zich maar kapotvechten in de EL.

Als dit een beetje klopt, wint Getafe deze wedstrijd ook. Voor hen is Ajax een legendarische tegenstander, een nieuwe mijlpaal in de clubhistorie (voor Ajax is Getafe drie keer niks).
Al dat gefilosofeer.
Als een Ajax-speler een Europese wedstrijd ‘wil laten schieten’, omdat hij die zogenaamd niet boeiend vindt, dan hoef ik die speler niet meer in Ajax te zien.

Los van het feit dat die fucking arrogantie nergens op is gebaseerd... Ga eerst maar weer eens voetballen.
Ziyech liet de eerste wedstrijd al schieten. Zo ziet het eruit als het een speler niet interesseert.

We zullen het zien. Ik reken erop dat Ajax liever de krachten spaart voor de wedstrijd tegen AZ. Het regent blessures,spelers zijn overbelast, er komt een EK aan. Waarom zou je dan nog meer wedstrijden willen spelen in een tweederangstoernooi?
Uit MT's Grote Sprookjesboek ...
29 augustus 2018: 'Als Ajax door blijft groeien kunnen ze de CL winnen'.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33417
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Getafe - Ajax (20-02-2020 18:55) heenduel 1/16e finale Europa League

Bericht door zeux » za feb 22, 2020 6:10 pm

Monkey Tonk schreef:
za feb 22, 2020 5:45 pm
Ziyech liet de eerste wedstrijd al schieten. Zo ziet het eruit als het een speler niet interesseert.
Feit? Projectie? Interpretatie (vanuit je nogal nadrukkelijke 'agenda')?

Dat jij het maar ruk vindt die EL, zegt niets over hoe anderen het zien.

Ziyech is er lang uit geweest en het totale elftal liep niet en kon niet dealen met dit Getafe. Kan ook een verklaring zijn.

Laatste 32 in Europees toernooi. Daar moet je voor gaan als rechtgeaarde speler.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Dubbel
AT EC 2012 winner
Berichten: 9368
Lid geworden op: ma nov 10, 2003 1:47 pm

Re: Getafe - Ajax (20-02-2020 18:55) heenduel 1/16e finale Europa League

Bericht door Dubbel » za feb 22, 2020 6:16 pm

zeux schreef:
za feb 22, 2020 6:10 pm
Laatste 32 in Europees toernooi. Daar moet je voor gaan als rechtgeaarde speler.
EL is alleen leuk als je hem wint en dat zit er niet in. Steek dan je energie maar in een nogelijke landstitel. Wat mij betreft stellen we donderdag Ajax 2 op, spelen die ook eens Europees.

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7286
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Getafe - Ajax (20-02-2020 18:55) heenduel 1/16e finale Europa League

Bericht door Trab » za feb 22, 2020 6:26 pm

999 schreef:
Trab schreef:
za feb 22, 2020 4:32 pm
wimpey schreef: Ik denk dat ie Schuurs inbracht voor voetbal van achteruit. Veldspel werd ook beter.

Ik lees in media niets over de 1-0. Alvarez wint duel middels schouderduw. Geel. Vrije trap. 1-0.

Tactisch vond ik EtH matig. Soms moet je pragmatisch coachen. Je mist je keep en zij zetten vol druk op je centrum. Waarom niet met 3 CVs? Heeft je keep een aanspeelpunt meer.

Getafe is een typisch Spaanse ploeg met dat geduik. Ajax mist de kwaliteit en het scorend vermogen om zo’n ploeg te bestrijden. Donderdag moet je zelf die scheids gaan bespelen. Publiek er volle bak achter. Zelf geen domme overtredingen maken en in je eigen flow komen. Heel misschien is er dan nog wat mogelijk.
Je hoeft niet met 3 cv’s te spelen. Tactiek van het Ajax onder ten Hag is juist dat de backs hoog staan in de opbouw en een middenvelder inzakt, het zij tussen de cv’s in of zoals Frenkie vorig jaar op linksback. Wat Ten Hag tegen getafe voor ogen had is mij een raadsel met Blind en Alvarez die inzakten in het eigen 5 meter gebied en varela die vervolgens vrijwel alle ballen lang uittrapt. Gevolg: luchtduels en balverlies. Dat is geen opbouwen, maar bang om op te bouwen vanwege de druk vde tegenstander. Dat is niet des Ajax. Je moet durven voetballen anders wordt het juist een vechtwedstrijd.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Probleem is wel dat je dat moet kunnen.Barcelone lukte dat ook maar enkele keren tegen Getafe.Op het moment dat je gaat voetballen via het middenveld sluiten ze je in of maken van die irritante overtredingen ...

Getafe staat 3e en niet omdat ze voetballen ...
Dat is ook zo, en soms is een lange bal ook effectief als je onder druk gezet wordt. Dan is het zaak de 2e bal te winnen. Alleen moet het niet zo zijn dat bijna iedere bal lang gespeeld wordt. Dan ben je niet aan het voetballen maar speel je ze juist in de kaart door steeds de duels te moeten aangaan. Op VI stond een statistiek waarin bleek dat Varela in de 1e helft 15 (!) van de 19 ballen lang speelde wat bijna allemaal tot balverlies leidde. En dat terwijl Getafe 4-4-2 in een ruit speelt als het druk zet en dus de ruimte automatisch bij onze backs ligt. Als je die niet benut dan krijg je dus een 1e helft met 0 doelpogingen en alleen maar frustratie doordat je niet uit de duels blijft en juist doet waar zij op hopen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33417
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Getafe - Ajax (20-02-2020 18:55) heenduel 1/16e finale Europa League

Bericht door zeux » za feb 22, 2020 6:29 pm

Dubbel schreef:
za feb 22, 2020 6:16 pm
zeux schreef:
za feb 22, 2020 6:10 pm
Laatste 32 in Europees toernooi. Daar moet je voor gaan als rechtgeaarde speler.
EL is alleen leuk als je hem wint en dat zit er niet in. Steek dan je energie maar in een nogelijke landstitel. Wat mij betreft stellen we donderdag Ajax 2 op, spelen die ook eens Europees.
Oneens. Mentale hardheid is ook onderdeel van het spel. Echt raar om een Europees toernooi te laten 'schieten'. En waar komt die opvatting vandaan überhaupt, dat de eindfase van een groot Europees toernooi niet interessant is voor Ajax? Omdat we 'niveau' Barcelona, Real, Bayern, etc zijn? Want EL is 'onder ons niveau'? Ik geloof dat we daar de afgelopen twee maanden weinig van hebben gezien. Ik zou zeggen: integendeel. Voor deze groep is het juist belangrijk om ook in de EL voluit te gaan.

Er is zelfs een kans dat we over een paar jaar blij zijn als Ajax weer eens laatste 32 EL haalt... Nog niet zo lang geleden speelden we helemaal niet Europees.

Nogmaals: ik snap de arrogantie niet. Knallen. In ieder geval alles proberen. Blijkt er in de tweede helft helemaal niets in te zitten, kun je altijd nog nadenken over key spelers - zeker jongens als Blind en Ziyech die terug komen van een forse blessure - preventief te wisselen.

Laat die eikels het maar laten zien donderdag waar hun eergevoel zit. Dat ze wél kunnen voetballen.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33417
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Getafe - Ajax (20-02-2020 18:55) heenduel 1/16e finale Europa League

Bericht door zeux » za feb 22, 2020 6:31 pm

Trab schreef:
za feb 22, 2020 6:26 pm


Dat is ook zo, en soms is een lange bal ook effectief als je onder druk gezet wordt. Dan is het zaak de 2e bal te winnen. Alleen moet het niet zo zijn dat bijna iedere bal lang gespeeld wordt. Dan ben je niet aan het voetballen maar speel je ze juist in de kaart door steeds de duels te moeten aangaan. Op VI stond een statistiek waarin bleek dat Varela in de 1e helft 15 (!) van de 19 ballen lang speelde wat bijna allemaal tot balverlies leidde. En dat terwijl Getafe 4-4-2 in een ruit speelt als het druk zet en dus de ruimte automatisch bij onze backs ligt. Als je die niet benut dan krijg je dus een 1e helft met 0 doelpogingen en alleen maar frustratie doordat je niet uit de duels blijft en juist doet waar zij op hopen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Donderdag is Onana terug toch? Blind en Ziyech meer ritme. Thuis. Hopelijk andere wedstrijd.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Dubbel
AT EC 2012 winner
Berichten: 9368
Lid geworden op: ma nov 10, 2003 1:47 pm

Re: Getafe - Ajax (20-02-2020 18:55) heenduel 1/16e finale Europa League

Bericht door Dubbel » za feb 22, 2020 6:44 pm

zeux schreef:
za feb 22, 2020 6:29 pm
Dubbel schreef:
za feb 22, 2020 6:16 pm
zeux schreef:
za feb 22, 2020 6:10 pm
Laatste 32 in Europees toernooi. Daar moet je voor gaan als rechtgeaarde speler.
EL is alleen leuk als je hem wint en dat zit er niet in. Steek dan je energie maar in een nogelijke landstitel. Wat mij betreft stellen we donderdag Ajax 2 op, spelen die ook eens Europees.
Oneens. Mentale hardheid is ook onderdeel van het spel. Echt raar om een Europees toernooi te laten 'schieten'. En waar komt die opvatting vandaan überhaupt, dat de eindfase van een groot Europees toernooi niet interessant is voor Ajax? Omdat we 'niveau' Barcelona, Real, Bayern, etc zijn? Want EL is 'onder ons niveau'? Ik geloof dat we daar de afgelopen twee maanden weinig van hebben gezien. Ik zou zeggen: integendeel. Voor deze groep is het juist belangrijk om ook in de EL voluit te gaan.

Er is zelfs een kans dat we over een paar jaar blij zijn als Ajax weer eens laatste 32 EL haalt... Nog niet zo lang geleden speelden we helemaal niet Europees.

Nogmaals: ik snap de arrogantie niet. Knallen. In ieder geval alles proberen. Blijkt er in de tweede helft helemaal niets in te zitten, kun je altijd nog nadenken over key spelers - zeker jongens als Blind en Ziyech die terug komen van een forse blessure - preventief te wisselen.

Laat die eikels het maar laten zien donderdag waar hun eergevoel zit. Dat ze wél kunnen voetballen.
Je haalt er van alles bij maar landstitel is erg belangrijk voor Ajax en de EL is een 'nice to have'. Als het eerste in gevaar komt doordat je op donderdagavond met krachten loopt te smijten in de EL dan is dat toch geen handige keuze?

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7286
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Getafe - Ajax (20-02-2020 18:55) heenduel 1/16e finale Europa League

Bericht door Trab » za feb 22, 2020 7:42 pm

zeux schreef:
Monkey Tonk schreef:
za feb 22, 2020 5:45 pm
Ziyech liet de eerste wedstrijd al schieten. Zo ziet het eruit als het een speler niet interesseert.
Feit? Projectie? Interpretatie (vanuit je nogal nadrukkelijke 'agenda')?

Dat jij het maar ruk vindt die EL, zegt niets over hoe anderen het zien.

Ziyech is er lang uit geweest en het totale elftal liep niet en kon niet dealen met dit Getafe. Kan ook een verklaring zijn.

Laatste 32 in Europees toernooi. Daar moet je voor gaan als rechtgeaarde speler.
Precies. Spelers willen echt wel ver komen in de EL. Het liep idd totaal niet, maar we hebben nog steeds kans. Hoe klein dan ook. Bovendien zullen er wel revanche gevoelens zijn na alles wat ze ons geflikt hebben.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plaats reactie