PAOK - Ajax (6 augustus 2019)

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

wimpey
Berichten: 51782
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: PAOK - Ajax (6 augustus 2019)

Bericht door wimpey » wo aug 07, 2019 7:20 am

Blind was als VM al eens voetballer van het jaar in NL. Hij kan dat prima. Alleen moet je dan wel middenvelders opstellen die complementair aan hem zijn. Dat is Marin (doet me denken aan die slappe Guti van mbesv) niet.

Erger me sowieso aan het 'aankoopbeleid' van Ajax. Gisteren zitten er 3 aankopen van in totaal 35 M op het bankje. Vergelijk dat eens met de entree van Tadic vorig seizoen. :excited.gif:

Anyway, deze VCL-ronde doorkomen, dan is er wat druk vanaf...

Lionel
Berichten: 47253
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: PAOK - Ajax (6 augustus 2019)

Bericht door Lionel » wo aug 07, 2019 7:33 am

wimpey schreef:Blind was als VM al eens voetballer van het jaar in NL. Hij kan dat prima. Alleen moet je dan wel middenvelders opstellen die complementair aan hem zijn. Dat is Marin (doet me denken aan die slappe Guti van mbesv) niet.

Erger me sowieso aan het 'aankoopbeleid' van Ajax. Gisteren zitten er 3 aankopen van in totaal 35 M op het bankje. Vergelijk dat eens met de entree van Tadic vorig seizoen. :excited.gif:

Anyway, deze VCL-ronde doorkomen, dan is er wat druk vanaf...
Ik vind Marin niet slecht hoor. Hij heeft wel kwaliteiten. Alleen moeten we hem niet als 6 gaan gebruiken. Dat snap ik dan weer niet.

De aankoop van Promes lijkt nu al een fiasco. Hoe kan het dat hij eerst de slag verliest van Dolberg... Dan moet je het wel heel slecht doen dat EtH er zelfs voor kiest om Dolberg op te stellen terwijl Tadic in de spits een succes was.
Nou snap ik ergens dat EtH wat moeite stopt in een fitte Dolberg, die kan heel goed zijn en er 30 inleggen voor ons. Maar ik heb Neres en zijn familie op Instagram en die heeft na de Copa America alleen meters gemaakt op een waterscooter, vervolgens is hij een week in training en zelfs hij krijgt de voorkeur boven Promes :excited.gif:
IK GELOOF!!!!!!

Lionel
Berichten: 47253
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: PAOK - Ajax (6 augustus 2019)

Bericht door Lionel » wo aug 07, 2019 7:34 am

Trab schreef:
Monkey Tonk schreef:Blind liep voor de 1-1 naar een tegenstander op links (die al een Ajaxied in zijn buurt had). Daarbij liep Blind weg van een tegenstander in de buurt van de middencirkel, die daardoor helemaal vrij kwam te staan. Blind keek niet eens even achterom (zie daar het verschil tussen een verdediger met het spel voor zich, en een middenvelder met het spel 360 graden om hem heen). Beginnersfout van Blind leidde het hachelijke kwartiertje in.

De onervaren verdediging raakte meteen zwaar in paniek. Tadic vindt Blind slim in balbezit, en dat is hij ook. Het probleem is dat hij bij balverlies te traag is om een half veld achter zich te overbruggen. De lange sprints van Blind naar het eigen strafschopgebied doen toch pijn aan de ogen? Zo gauw je niet meer compact speelt, wordt Ajax verschrikkelijk kwetsbaar. Je voorkomt dit soort problemen door Blind achterin op zijn vertrouwde stekkie te zetten. Daar kan Bind ook 'slim' zijn, en oa de aanwijzingen geven die de linies dicht op elkaar houden. Blind speelde niet achterin centraal bij de 6-2 in R'dam. Toen waren het de Ligt en Magallan... Ook toen viel het elftal in twee delen uiteen. Maar goed. Ten Hag is koppig met Dolberg, dus zal het hier ook wel zijn.

In principe heb je nog steeds een ervaren duo in het centrum van de verdediging met Blind en Veltman. Dan kan Maz weer op rechts. Koop maar ergens een 'Neeskens' voor de balans op het middenveld.
Blind speelde de 2e helft prima. Liet zich in tegenstelling tot de 1e helft inzakken tussen de cv’s waardoor de opbouw beter liep en we 45 min controleerden. Ik denk dat Schuurs gewoon blijft staan. Jongen doet het prima. Alvarez komt denk ik op het middenveld te spelen.
Schuurs is toch hoofdschuldig aan de 2 goals van PAOK?
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7896
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: PAOK - Ajax (6 augustus 2019)

Bericht door elliquido » wo aug 07, 2019 7:53 am

Die vergelijkingen met top spelers van weleer. Hebben niet zo veel zin elke keer. We spelen 11x11 dus onze miljonairs moeten gewoon hun werk doen.( lees de juiste man dekken)
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Lionel
Berichten: 47253
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: PAOK - Ajax (6 augustus 2019)

Bericht door Lionel » wo aug 07, 2019 7:56 am

wimpey schreef:Blind was als VM al eens voetballer van het jaar in NL. Hij kan dat prima. Alleen moet je dan wel middenvelders opstellen die complementair aan hem zijn. Dat is Marin (doet me denken aan die slappe Guti van mbesv) niet.

Erger me sowieso aan het 'aankoopbeleid' van Ajax. Gisteren zitten er 3 aankopen van in totaal 35 M op het bankje. Vergelijk dat eens met de entree van Tadic vorig seizoen. :excited.gif:

Anyway, deze VCL-ronde doorkomen, dan is er wat druk vanaf...
Als je Blind opstelt heb je eigenlijk gewoon nog een breker nodig. Niet een dromer als Mazraoui. Die jongen is van nature een aanvaller. Zich vastbijten in een buitenspeler is makkelijker dan op het middenveld de ruimte bespelen. Blind - Mazraoui lijkt mij niet complementair.

Binnen de selectie zou wellicht Alvarez dat nog kunnen?
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9365
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: PAOK - Ajax (6 augustus 2019)

Bericht door Monkey Tonk » wo aug 07, 2019 8:09 am

Trab schreef:
Monkey Tonk schreef:Blind liep voor de 1-1 naar een tegenstander op links (die al een Ajaxied in zijn buurt had). Daarbij liep Blind weg van een tegenstander in de buurt van de middencirkel, die daardoor helemaal vrij kwam te staan. Blind keek niet eens even achterom (zie daar het verschil tussen een verdediger met het spel voor zich, en een middenvelder met het spel 360 graden om hem heen). Beginnersfout van Blind leidde het hachelijke kwartiertje in.

De onervaren verdediging raakte meteen zwaar in paniek. Tadic vindt Blind slim in balbezit, en dat is hij ook. Het probleem is dat hij bij balverlies te traag is om een half veld achter zich te overbruggen. De lange sprints van Blind naar het eigen strafschopgebied doen toch pijn aan de ogen? Zo gauw je niet meer compact speelt, wordt Ajax verschrikkelijk kwetsbaar. Je voorkomt dit soort problemen door Blind achterin op zijn vertrouwde stekkie te zetten. Daar kan Bind ook 'slim' zijn, en oa de aanwijzingen geven die de linies dicht op elkaar houden. Blind speelde niet achterin centraal bij de 6-2 in R'dam. Toen waren het de Ligt en Magallan... Ook toen viel het elftal in twee delen uiteen. Maar goed. Ten Hag is koppig met Dolberg, dus zal het hier ook wel zijn.

In principe heb je nog steeds een ervaren duo in het centrum van de verdediging met Blind en Veltman. Dan kan Maz weer op rechts. Koop maar ergens een 'Neeskens' voor de balans op het middenveld.
Blind speelde de 2e helft prima. Liet zich in tegenstelling tot de 1e helft inzakken tussen de cv’s waardoor de opbouw beter liep en we 45 min controleerden. Ik denk dat Schuurs gewoon blijft staan. Jongen doet het prima. Alvarez komt denk ik op het middenveld te spelen.
Ik zag alleen de samenvatting. Wilde even een dutje doen een uur voor de wedstrijd, wordt ik na de wedstrijd wakker. Jet lag.

Als Blind meer naar achter staat is het ook goed. Hoe meer hij het spel voor zich heeft, hoe beter.

Lionel
Berichten: 47253
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: PAOK - Ajax (6 augustus 2019)

Bericht door Lionel » wo aug 07, 2019 8:11 am

Blind is aan de bal fantastisch. Maar kijk even minuut 50 na. Genant.

Deed me denken aan Poulsen tegen Reus in de CL in de Arena.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9365
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: PAOK - Ajax (6 augustus 2019)

Bericht door Monkey Tonk » wo aug 07, 2019 8:16 am

wimpey schreef:Blind was als VM al eens voetballer van het jaar in NL. Hij kan dat prima. Alleen moet je dan wel middenvelders opstellen die complementair aan hem zijn. Dat is Marin (doet me denken aan die slappe Guti van mbesv) niet.

Erger me sowieso aan het 'aankoopbeleid' van Ajax. Gisteren zitten er 3 aankopen van in totaal 35 M op het bankje. Vergelijk dat eens met de entree van Tadic vorig seizoen. :excited.gif:

Anyway, deze VCL-ronde doorkomen, dan is er wat druk vanaf...
Verleden jaar was het opbouwend inkopen. Nu is het meer corrigerend. Geen enkele positie is versterkt.

Tadic was meteen nadrukkelijk aanwezig. Meestal hebben nieuwe spelers langer nodig. Het zou wel lekker zijn als Marin meteen zijn stempel op de wedstrijd kon drukken, brutaal en agressief. Een jaar geleden was Nico te gek bezig.

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11418
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Re: PAOK - Ajax (6 augustus 2019)

Bericht door Toppie » wo aug 07, 2019 8:16 am

Lionel schreef:
Trab schreef:
Monkey Tonk schreef:Blind liep voor de 1-1 naar een tegenstander op links (die al een Ajaxied in zijn buurt had). Daarbij liep Blind weg van een tegenstander in de buurt van de middencirkel, die daardoor helemaal vrij kwam te staan. Blind keek niet eens even achterom (zie daar het verschil tussen een verdediger met het spel voor zich, en een middenvelder met het spel 360 graden om hem heen). Beginnersfout van Blind leidde het hachelijke kwartiertje in.

De onervaren verdediging raakte meteen zwaar in paniek. Tadic vindt Blind slim in balbezit, en dat is hij ook. Het probleem is dat hij bij balverlies te traag is om een half veld achter zich te overbruggen. De lange sprints van Blind naar het eigen strafschopgebied doen toch pijn aan de ogen? Zo gauw je niet meer compact speelt, wordt Ajax verschrikkelijk kwetsbaar. Je voorkomt dit soort problemen door Blind achterin op zijn vertrouwde stekkie te zetten. Daar kan Bind ook 'slim' zijn, en oa de aanwijzingen geven die de linies dicht op elkaar houden. Blind speelde niet achterin centraal bij de 6-2 in R'dam. Toen waren het de Ligt en Magallan... Ook toen viel het elftal in twee delen uiteen. Maar goed. Ten Hag is koppig met Dolberg, dus zal het hier ook wel zijn.

In principe heb je nog steeds een ervaren duo in het centrum van de verdediging met Blind en Veltman. Dan kan Maz weer op rechts. Koop maar ergens een 'Neeskens' voor de balans op het middenveld.
Blind speelde de 2e helft prima. Liet zich in tegenstelling tot de 1e helft inzakken tussen de cv’s waardoor de opbouw beter liep en we 45 min controleerden. Ik denk dat Schuurs gewoon blijft staan. Jongen doet het prima. Alvarez komt denk ik op het middenveld te spelen.
Schuurs is toch hoofdschuldig aan de 2 goals van PAOK?

De Ligt 2017 https://www.youtube.com/watch?v=occ6ZzrupUg geef het de kans

Alexander
Berichten: 8549
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: PAOK - Ajax (6 augustus 2019)

Bericht door Alexander » wo aug 07, 2019 8:21 am

Schuurs wil ik nog wel even het vertrouwen geven, maar het viel me niet mee wat hij gisteren in verdedigend opzicht liet zien. Die was het even helemaal kwijt. Zelfde geldt voor Martinez overigens. Wild en lomp.

Eens met Wimpey, probleem zit 'm weer eens in de aankopen. Marin is een 13 in een dozijn voetballer. Promes heeft me nog nooit kunnen bekoren en Magallan is een bewezen miskoop. Dat schiet dus niet op.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9365
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: PAOK - Ajax (6 augustus 2019)

Bericht door Monkey Tonk » wo aug 07, 2019 8:27 am

Lionel schreef:
Trab schreef:
Monkey Tonk schreef:Blind liep voor de 1-1 naar een tegenstander op links (die al een Ajaxied in zijn buurt had). Daarbij liep Blind weg van een tegenstander in de buurt van de middencirkel, die daardoor helemaal vrij kwam te staan. Blind keek niet eens even achterom (zie daar het verschil tussen een verdediger met het spel voor zich, en een middenvelder met het spel 360 graden om hem heen). Beginnersfout van Blind leidde het hachelijke kwartiertje in.

De onervaren verdediging raakte meteen zwaar in paniek. Tadic vindt Blind slim in balbezit, en dat is hij ook. Het probleem is dat hij bij balverlies te traag is om een half veld achter zich te overbruggen. De lange sprints van Blind naar het eigen strafschopgebied doen toch pijn aan de ogen? Zo gauw je niet meer compact speelt, wordt Ajax verschrikkelijk kwetsbaar. Je voorkomt dit soort problemen door Blind achterin op zijn vertrouwde stekkie te zetten. Daar kan Bind ook 'slim' zijn, en oa de aanwijzingen geven die de linies dicht op elkaar houden. Blind speelde niet achterin centraal bij de 6-2 in R'dam. Toen waren het de Ligt en Magallan... Ook toen viel het elftal in twee delen uiteen. Maar goed. Ten Hag is koppig met Dolberg, dus zal het hier ook wel zijn.

In principe heb je nog steeds een ervaren duo in het centrum van de verdediging met Blind en Veltman. Dan kan Maz weer op rechts. Koop maar ergens een 'Neeskens' voor de balans op het middenveld.
Blind speelde de 2e helft prima. Liet zich in tegenstelling tot de 1e helft inzakken tussen de cv’s waardoor de opbouw beter liep en we 45 min controleerden. Ik denk dat Schuurs gewoon blijft staan. Jongen doet het prima. Alvarez komt denk ik op het middenveld te spelen.
Schuurs is toch hoofdschuldig aan de 2 goals van PAOK?
Er is niks aan de hand ni 1-0 als Blind niet zo in de fout gaat: https://www.youtube.com/watch?v=YAaaTLypws4&t=130s

De tweede goal was net zo'n loopje als dat van Ronaldo verleden seizoen. De Ligt was toen ook te laat.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47892
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: PAOK - Ajax (6 augustus 2019)

Bericht door peter » wo aug 07, 2019 8:35 am

Schuurs heeft zijn man toch gewoon bij de 2-0. Dat was Veltman.
Bij de 1-0 is het ook lastig, hoor. Die jongen laat zich slim zakken en Schuurs mist dat. Maar aan die goal gaat vooraf dat Blind in geen velden of wegen te vinden is bij Biseswar en dat Veltman op 4 meter van zijn directe man staat.

Veltman is sowieso debet aan de 2-0 en gaat dus ook niet vrijuit bij de 1-0. Al vind ik die 1-0 in retroperspectief meer de fout van Blind.

Lionel
Berichten: 47253
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: PAOK - Ajax (6 augustus 2019)

Bericht door Lionel » wo aug 07, 2019 8:42 am

Schuurs staat lucht te dekken bij de 2-1. Als hij dat soort duels niet wint, bij de 1-1 niet zijn man kan volgen (zo een hele slimme loopactie was het nou ook weer niet) waarom wordt hij überhaupt opgesteld?

Veltman staat op 4 meter te dekken omdat het hele team fout staat. Maar de fout bij de 1-1 is de organisatie. Maar daarna mag je toch van een CV verwachten dat hij niet op 5 meter dekt in de 16?

Daarna werd hij in minuut 42 ofzo kinderlijk voor lul gezet. In minuut 40 had hij geluk dat Onana met zijn benen uitkomt anders was het 3-1.

Die jongen heeft nog wat lesjes verdedigen nodig. Aan de bal is hij prima. Ziet er ook leuk uit verder. Maar hij is houterig als wat. Iets wat nog verbloemd wordt als Ajax veel beter is.

Bij de 2-1 wordt Veltman geblokt, zeker zijn fout, maar die Schuurs doet niks.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9365
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: PAOK - Ajax (6 augustus 2019)

Bericht door Monkey Tonk » wo aug 07, 2019 9:59 am

Het is voor Ajax wel goed om voorronden te spelen. Basisfouten kunnen er snel uit, en die lessen kun je beter niet leren in de groepsfase.

Het kan nog superlink worden, trouwens. Geef Ajax niet veel meer dan een 50/50 kans.

Lionel
Berichten: 47253
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: PAOK - Ajax (6 augustus 2019)

Bericht door Lionel » wo aug 07, 2019 10:11 am

Monkey Tonk schreef:Het is voor Ajax wel goed om voorronden te spelen. Basisfouten kunnen er snel uit, en die lessen kun je beter niet leren in de groepsfase.

Het kan nog superlink worden, trouwens. Geef Ajax niet veel meer dan een 50/50 kans.
Hoe kom je hier nou bij? Thuis rollen we die ezels op. Die konden er echt weinig van.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40878
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: PAOK - Ajax (6 augustus 2019)

Bericht door Marillion » wo aug 07, 2019 10:13 am

Het gaat nog lastig genoeg worden. Ajax is wel favoriet maar PAOK nu onderschatten is een recept voor uitschakeling.
Nil volentibus arduum

wimpey
Berichten: 51782
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: PAOK - Ajax (6 augustus 2019)

Bericht door wimpey » wo aug 07, 2019 10:38 am

Monkey Tonk schreef: Het zou wel lekker zijn als Marin meteen zijn stempel op de wedstrijd kon drukken, brutaal en agressief.
Doet ie al, door alles te laten lopen. :excited.gif: Een verloren duel en 2 keer balverlies in de as, in nog geen 15 minuten. Jij woont in de US toch? Kun je 'm niet ergens als kicker van een AF team onderbrengen? Vooralsnog lijkt die jongen alleen bij spelhervattingen een redelijke voetballer te zijn.

Overmars heeft de self-destroy button weer gevonden, ben ik bang. Promes, Magallan, Marin, Scherpen, Pierie en ik lees dat we nu mogen 'hopen' op een 27-jarige Belg met 2 interlands, die buiten eigen land nog nooit iets heeft bewezen. :excited.gif: In het bedrijfsleven ben je als inkoper met zo'n palmares snel gezien.

Ten Hag mag er wat van proberen te maken. Ik heb met 'm te doen. Jij zeurt over Blind op het middenveld (heb gister alleen het laatste kwartier gezien, toen was ie met afstand de beste man op het veld). Ik zie alleen effe geen alternatief. Schöne moest blijkbaar weg, Eiting is er niet, Alvarez ook nog niet en Marin is de droom van iedere middenvelder met enige diepgang in z'n spel. Dus wie moet daar dan wél spelen, als je Blind achterin zet?? :confused.gif:

Rishi begrijp ik ook niet v.w.b. PAOK. Je ziet tegen Vitesse en gisteren dat Ajax op ieder willekeurig moment tegen vrijwel iedere willekeurige tegenstander een goal kan vangen. Dus tegen PAOK-thuis ook. Ook het geweldige Ajax van afgelopen seizoen hield zelden de nul. Hopelijk puzzelt Ten Hag zich een formule waarmee we Augustus ongeschonden doorkomen, want van de aankopen van Overmars hoeft ie het niet te hebben.

Lionel
Berichten: 47253
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: PAOK - Ajax (6 augustus 2019)

Bericht door Lionel » wo aug 07, 2019 10:40 am

PAOK is een hele matige ploeg, Wimpey. En hoewel er bij Ajax van alles mis is, maak ik me voor de thuiswedstrijd geen zorgen.

Wij hebben nog 2 maanden terug in ons hoofd. Dat niveau gaan we niet aantikken. Maar PAOK is niveau Heracles ofzo. Daar kan je het uit lastig krijgen als je niet oplet maar thuis moet je daar gewoon 5-0 van winnen.

Wat de rest betreft ben ik het met je eens.
IK GELOOF!!!!!!

Lionel
Berichten: 47253
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: PAOK - Ajax (6 augustus 2019)

Bericht door Lionel » wo aug 07, 2019 11:04 am

Pieter Zwart
Door: Pieter Zwart
• @PieterZwartNL

analyse


Vijftien minuten vol miscommunicatie hebben Ajax in grote problemen gebracht in het heenduel met PAOK Saloniki. Tactische analyse van de manier waarop Ajax in de 2-2 remise de controle heeft verloren en herwonnen.


Minuut 1- 30


Ajax lokt ruimtes bij PAOK uit



E
rik ten Hag is geen trainer van grote omzettingen en dus start Ajax met bijna hetzelfde elftal als tijdens de remise tegen Vitesse. De enige nieuwkomer is Noussair Mazraoui, die op het middenveld de voorkeur krijgt boven aankoop Razvan Marin. In de eerste dertig minuten lijkt daarmee de puzzel in elkaar te vallen: Mazraoui brengt de duelkracht en dynamiek die op de plek naast Daley Blind gewenst is. Bovendien past hij bij de tactische rol die voor in dit duel voor hem is uitgedacht.







Tegenover de 4-4-2 van PAOK kiest Ajax er namelijk voor om rechtsback Joël Veltman in de opbouw naast centrale verdedigers Perr Schuurs en Lisandro Martínez te laten komen. Linksachter Nicolás Tagliafico schuift dan ver op, Daley Blind meldt zich in de zone voor het opbouwstrio en Mazraoui gaat wat verder naar voren staan. Daar wacht hij af hoe PAOK reageert op het uitzakken van Veltman. Op de momenten dat linksmid Diego Biseswar bijvoorbeeld uitstapt, beweegt Mazraoui naar de flank om vrij te komen. Beweegt controleur Omar El Kaddouri juist in de richting van Mazraoui, dan zakt hij wat verder in om tussen de linies ruimte te scheppen voor Hakim Ziyech als hangende rechtsbuiten.






Geregeld lukt het Ajax op die manier om controleur Omar El Kaddouri uit positie te trekken. Bovenstaande situatie is daar een voorbeeld van: Biseswar is door richting Veltman en El Kaddouri neemt initiatief richting Blind. Mazraoui is helemaal aan de zijlijn te vinden om een optie te bieden.






Het gevolg van deze dynamiek is dat Hakim Ziyech als hangende rechtsbuiten ineens flinke ruimtes heeft om tussen de linies vrij te komen. In de eerste dertig minuten komt Ajax zo steeds onder de geringe druk van PAOK uit en komt het tot kansen vanuit balbezit.


De openingstreffer, een eigen goal van Dimitris Giannoulis, is daar een voorbeeld van. Deze treffer begint met een tikje van Kasper Dolberg op Mazraoui, die op rechts een combinatie met Veltman opzet. Mazraoui beweegt zelf door naar de rechterflank, waar hij de vrije trap verovert waaruit Giannoulis de bal achter zijn eigen doelman werkt.


Minuut 31-45


PAOK straft miscommunicatie af


Het lastigste aan het vervangen van verkochte sterspelers is vaak het herstellen van de (verbale en non-verbale) communicatie binnen het team. In het seizoen waarin Ajax met Matthijs de Ligt en Frenkie de Jong de halve finale van de Champions League bereikt, weet iedere speler op elk moment wat hij moet doen en worden problemen voor elkaar opgelost. In deze jaargang lukt het de Amsterdammers nog niet om dat niveau negentig minuten lang te benaderen. Tegen PSV en Vitesse gaat dit in fases mis. Tegen PAOK wordt de miscommunicatie in het laatste kwartier voor rust afgestraft.


De automatismen ontbreken vooral in het verdedigen. Ergens is dat logisch, want met Perr Schuurs en Lisandro Martínez staan in de achterhoede twee nieuwkomers. Daarvoor kiest Erik ten Hag met Noussair Mazraoui en Daley Blind twee spelers die vorig seizoen nog achterin gestaan hebben. Twee missers doen zich bij Ajax herhaaldelijk voor bij de start van dit nieuwe seizoen: de defensie die niet ver genoeg opschuift om de ruimtes klein te houden en de controleurs die niet goed genoeg met elkaar communiceren voordat iemand uitstapt. Bij de 1-1 van Chuba Akpom gaat dit allebei mis.






Deze aanval begint bij bovenstaande vrije trap, waar Mazraoui besluit door te stappen en ook Blind het centrum verlaat. Hij communiceert daarbij in woord en gebaar naar zijn verdedigers dat ze Diego Biseswar moeten overnemen. Op dat moment lijkt dit nog een haalbare kaart omdat spits Dimitris Pelkas is uitgeweken naar links en daar Nicolás Tagliafico bezighoudt. Zodra hij zich echter weer naast Akpom meldt, kunnen Schuurs en Martínez niet meer richting middenveld stappen. Voor rechtsback Joël Veltman is dat eveneens lastig, omdat linksback Dimitris Giannoulis ten aanval trekt.






Een paar tellen later kan Blind dit zien, maar hij rekent er inmiddels op dat de dekking van Biseswar is overgenomen en stapt alsnog uit op links richting Léo Jabá. Doordat Pelkas ondertussen alweer naar het midden is gekomen, heeft Tagliafico deze steun niet meer nodig en is in het centrum blijven de betere keuze.






Tegen de tijd dat Blind zich omdraait, realiseert hij zich dat ook en gooit hij beide armen de lucht in om aan zijn ploeggenoten te vragen waarom niemand Biseswar heeft opgepakt. Blind zelf maakt hierin de laatste inschattingsfout door uit te stappen naar links, maar ook zijn medespelers gaan niet vrijuit. Dat begint met Mazraoui die doorstapt zonder nog achterom te kijken en gaat door tot de vier verdedigers die te ver naar achteren staan en daarmee Biseswar extra ruimte verschaffen. Uiteindelijk geeft Biseswar op links mee aan Giannoulis, die Akpom in stelling brengt: 1-1.



Aanloop naar de 2-1 van PAOK Saloniki.

Aanloop naar de 2-1 van PAOK Saloniki.


Aan de 2-1 van PAOK (zie situatie boven) gaat een soortgelijk misverstand vooraf. Dit keer besluit Tagliafico om kor te zitten op de intelligente Jabá en wordt de ruimte in zijn rug benut door Pelkas. Martínez probeert dit te herstellen door fanatiek in te grijpen, maar veroorzaakt daarmee een vrije trap op een aantrekkelijke positie.






PAOK past daarbij een klassieke truc toe tegen teams die zoals Ajax mandekking hanteren. Léo Matos staat voorbij de tweede paal in de mandekking bij Veltman en heeft twee ploeggenoten (met hun mandekkers) vlak voor hem staan.






Dit duo zet een blok voor Matos, die vlak voordat Biseswar de vrije trap aansnijdt een sprint trekt rondom de kluwen spelers die zo ontstaat in de Ajax-zestien. Veltman kan onmogelijk volgen, probeert de omweg langs de andere kant en verliest vervolgens het kopduel van Matos: 2-1.


Ajax maakt in deze fase niet alleen veel kleine fouten, als collectief mist het team ook de intelligentie om dit te herstellen. Deels ligt de oplossing hiervoor in vaker met elkaar spelen en trainen, maar deels lijkt dit ook samen te hangen met de zoektocht naar de ideale samenstelling die nog niet voltooid is.


Erik ten Hag reageert bij Ziggo Sport. 'Als we ons plan waren blijven uitvoeren, dan was er niets aan de hand. Maar we namen niet meer de juiste posities in, zowel in de veldbezetting in de opbouw als in de pressing. Dat heb ik in de rust aan de spelers aangegeven.'


Minuut 46 - 90


Ajax herwint controle



PAOK zet druk vanuit een ruit in het laatste kwartier voor rust.

PAOK zet druk vanuit een ruit in het laatste kwartier voor rust.



PAOK zet druk vanuit een ruit in het laatste kwartier voor rust.

PAOK zet druk vanuit een ruit in het laatste kwartier voor rust.


Een van de problemen van Ajax in het laatste kwartier voor rust is dat het PAOK lukt om de lange bal van Andre Onana af te dwingen. Dat doen de Grieken door niet meer vanuit een vlakke 4-4-2 vast te zetten, maar door op momenten meer in een ruit te gaan staan. Omar El Kaddouri gaat dan vol door op Daley Blind, terwijl Léo Jabá en Diego Biseswar achter hem een positie innemen tussen de as en de backs van Ajax. Doordat Onana op deze momenten vaak snel de lange pass naar voren kiest, komt Ajax terecht in de fysieke duels waarin PAOK sterker is.






Na rust vindt Ajax daarop een antwoord door Blind steevast tussen de centrale verdedigers te laten uitzakken en beide backs door te schuiven. Hierdoor is het voor Omar El Kaddouri niet langer te belopen om helemaal richting Blind door te jagen en herwint Ajax langzaam vanuit balbezit de controle. Daarbij worden de Amsterdammers mede geholpen door het feit dat de Grieken na de hervatting genoegen lijken te nemen met tegenhouden.


'We hadden voor rust niet de juiste posities in de opbouw', analyseert Dusan Tadic na afloop bij Ziggo Sport deze omzetting. 'Na rust lukte het om Daley Blind aan de bal te krijgen. Dan heb je een spelmaker voor de defensie en staat de restverdediging goed.'


In de 56ste minuut komt Ajax vanuit een indirecte vrije trap weer naast PAOK. Hakim Ziyech verovert zelf de vrije trap, ziet daarna op links de ruimte bij Dusan Tadic. Na het voorbereidende werk van de Serviër komt de bal via Ziyech, Donny van de Beek en Fernando Varela bij toeval tegen de schenen van Klaas Jan Huntelaar. De spits die de geblesseerd uitgevallen Kasper Dolberg al voor rust heeft afgelost, krijgt zo een cruciaal doelpunt achter zijn naam. Daarmee heeft Ajax alsnog een prima uitgangspositie voor de return.


Het grootste verschil tussen het Ajax van dit seizoen en vorig seizoen is dat het zelfsturende vermogen nog niet in het elftal lijkt te zitten. Wanneer er op het veld iets misgaat, dan zijn de spelers nog onvoldoende in staat om dat te herkennen en op te lossen. De kans lijkt daarom groot dat Erik ten Hag nog gaat schuiven in zijn basisopstelling tot de optimale balans gevonden is.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58801
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: PAOK - Ajax (6 augustus 2019)

Bericht door 999 » wo aug 07, 2019 11:08 am

wimpey schreef:
Monkey Tonk schreef: Het zou wel lekker zijn als Marin meteen zijn stempel op de wedstrijd kon drukken, brutaal en agressief.
Doet ie al, door alles te laten lopen. :excited.gif: Een verloren duel en 2 keer balverlies in de as, in nog geen 15 minuten. Jij woont in de US toch? Kun je 'm niet ergens als kicker van een AF team onderbrengen? Vooralsnog lijkt die jongen alleen bij spelhervattingen een redelijke voetballer te zijn.

Overmars heeft de self-destroy button weer gevonden, ben ik bang. Promes, Magallan, Marin, Scherpen, Pierie en ik lees dat we nu mogen 'hopen' op een 27-jarige Belg met 2 interlands, die buiten eigen land nog nooit iets heeft bewezen. :excited.gif: In het bedrijfsleven ben je als inkoper met zo'n palmares snel gezien.

Ten Hag mag er wat van proberen te maken. Ik heb met 'm te doen. Jij zeurt over Blind op het middenveld (heb gister alleen het laatste kwartier gezien, toen was ie met afstand de beste man op het veld). Ik zie alleen effe geen alternatief. Schöne moest blijkbaar weg, Eiting is er niet, Alvarez ook nog niet en Marin is de droom van iedere middenvelder met enige diepgang in z'n spel. Dus wie moet daar dan wél spelen, als je Blind achterin zet?? :confused.gif:

Rishi begrijp ik ook niet v.w.b. PAOK. Je ziet tegen Vitesse en gisteren dat Ajax op ieder willekeurig moment tegen vrijwel iedere willekeurige tegenstander een goal kan vangen. Dus tegen PAOK-thuis ook. Ook het geweldige Ajax van afgelopen seizoen hield zelden de nul. Hopelijk puzzelt Ten Hag zich een formule waarmee we Augustus ongeschonden doorkomen, want van de aankopen van Overmars hoeft ie het niet te hebben.
Als je zo gaat redeneren hoef je Ziyech niet eens op te stellen.Geef het g.v.d. toch eens wat tijd ...

Mr. Ajax
Berichten: 14468
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: PAOK - Ajax (6 augustus 2019)

Bericht door Mr. Ajax » wo aug 07, 2019 11:10 am

Lionel schreef:Schuurs staat lucht te dekken bij de 2-1. Als hij dat soort duels niet wint, bij de 1-1 niet zijn man kan volgen (zo een hele slimme loopactie was het nou ook weer niet) waarom wordt hij überhaupt opgesteld?

Veltman staat op 4 meter te dekken omdat het hele team fout staat. Maar de fout bij de 1-1 is de organisatie. Maar daarna mag je toch van een CV verwachten dat hij niet op 5 meter dekt in de 16?

Daarna werd hij in minuut 42 ofzo kinderlijk voor lul gezet. In minuut 40 had hij geluk dat Onana met zijn benen uitkomt anders was het 3-1.

Die jongen heeft nog wat lesjes verdedigen nodig. Aan de bal is hij prima. Ziet er ook leuk uit verder. Maar hij is houterig als wat. Iets wat nog verbloemd wordt als Ajax veel beter is.

Bij de 2-1 wordt Veltman geblokt, zeker zijn fout, maar die Schuurs doet niks.
Wat vond je van Martinez, Rishi?
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

wimpey
Berichten: 51782
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: PAOK - Ajax (6 augustus 2019)

Bericht door wimpey » wo aug 07, 2019 11:18 am

Die 1-1 was wel echt pijnlijk he... Sesam open u.

Zag trouwens bij die 2 wissels van Ajax dat enkele Grieken er compleet doorheen zaten. Hopelijk kan Ajax dat vlg wk uitbuiten.

Lionel
Berichten: 47253
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: PAOK - Ajax (6 augustus 2019)

Bericht door Lionel » wo aug 07, 2019 11:20 am

Mr. Ajax schreef:
Lionel schreef:Schuurs staat lucht te dekken bij de 2-1. Als hij dat soort duels niet wint, bij de 1-1 niet zijn man kan volgen (zo een hele slimme loopactie was het nou ook weer niet) waarom wordt hij überhaupt opgesteld?

Veltman staat op 4 meter te dekken omdat het hele team fout staat. Maar de fout bij de 1-1 is de organisatie. Maar daarna mag je toch van een CV verwachten dat hij niet op 5 meter dekt in de 16?

Daarna werd hij in minuut 42 ofzo kinderlijk voor lul gezet. In minuut 40 had hij geluk dat Onana met zijn benen uitkomt anders was het 3-1.

Die jongen heeft nog wat lesjes verdedigen nodig. Aan de bal is hij prima. Ziet er ook leuk uit verder. Maar hij is houterig als wat. Iets wat nog verbloemd wordt als Ajax veel beter is.

Bij de 2-1 wordt Veltman geblokt, zeker zijn fout, maar die Schuurs doet niks.
Wat vond je van Martinez, Rishi?
Af en toe, vaker dan nodig, dom, naief, druistig. Maar ik zie genoeg klasse bij die jongen. Heeft wellicht wat sturing nodig. Wat vastigheden. Moet ook kappen met zijn omhaals. Die heb ik nu 2x gezien, 2x op onze eigen helft. Die heeft denk ik naar Walker gekeken bij City afgelopen zondag.

Maar die jongen komt er wel. Blijft ook gewoon staan. Schuurs mag leren verdedigen.
IK GELOOF!!!!!!

Yopii
Berichten: 18298
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: PAOK - Ajax (6 augustus 2019)

Bericht door Yopii » wo aug 07, 2019 11:49 am

Amusant, die analyses van Pieter Zwart: uitzakken hier, doordekken daar, en niet te vergeten doorbewegen en opties bieden. :smallgrin.gif:

Zit best iets in, maar uiteindelijk draait het om kwaliteit. Het maakt enorm uit of je met De Ligt speelt of met Schuurs, met De Jong of met Marin.

Neem De Ligt: die telde voor anderhalf. Naast hem leek de rest beter, te beginnen met Daley Blind, maar ook de backs profiteerden van zijn extra klasse. Schuurs daarentegen zit nog op driekwart, hij heeft zelf steun nodig. Dan lijken de andere verdedigers opeens een stuk minder. Je kunt communiceren, doorbewegen en uitzakken wat je wilt, die extra klasse ben je dus kwijt en kun je niet compenseren. Zeker niet als het probleem van de achteruitgang zich op verschillende plekken van het elftal voordoet, of zelfs, naar het zich nu laat aanzien, in het halve elftal.

Gisteren zag je precies waarom de absolute top De Ligt en De Jong wilde hebben en aarzelt bij de rest.

Uiteindelijk maakt de kwaliteit van de spelers het verschil, niet die van de trainer. De trainer voegt hooguit (kostbare) procenten toe.

Lionel
Berichten: 47253
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: PAOK - Ajax (6 augustus 2019)

Bericht door Lionel » wo aug 07, 2019 11:56 am

Yopii schreef:Amusant, die analyses van Pieter Zwart: uitzakken hier, doordekken daar, en niet te vergeten doorbewegen en opties bieden. :smallgrin.gif:

Zit best iets in, maar uiteindelijk draait het om kwaliteit. Het maakt enorm uit of je met De Ligt speelt of met Schuurs, met De Jong of met Marin.

Neem De Ligt: die telde voor anderhalf. Naast hem leek de rest beter, te beginnen met Daley Blind, maar ook de backs profiteerden van zijn extra klasse. Schuurs daarentegen zit nog op driekwart, hij heeft zelf steun nodig. Dan lijken de andere verdedigers opeens een stuk minder. Je kunt communiceren, doorbewegen en uitzakken wat je wilt, die extra klasse ben je dus kwijt en kun je niet compenseren. Zeker niet als het probleem van de achteruitgang zich op verschillende plekken van het elftal voordoet, of zelfs, naar het zich nu laat aanzien, in het halve elftal.

Gisteren zag je precies waarom de absolute top De Ligt en De Jong wilde hebben en aarzelt bij de rest.

Uiteindelijk maakt de kwaliteit van de spelers het verschil, niet die van de trainer. De trainer voegt hooguit (kostbare) procenten toe.
Deels mee eens. Maar Biseswar staat wel gewoon meters vrij. Dat zijn wel gewoon simpele afspraken. Want PAOK had de bal, gezien de kwaliteit van Biseswar, niet ingespeeld met een man in zijn rug.
IK GELOOF!!!!!!

Plaats reactie