FC Groningen - Ajax 14-02-2016

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Marillion
Site Admin

FC Groningen - Ajax 14-02-2016

Bericht door Marillion » wo feb 10, 2016 10:44 am

Nu we in de klassieker weer orde op zaken hebben gesteld is het alweer tijd voor de volgende horde: FC Groningen uit.

De huidige nummer 7 van de eredivisie is in eigen huis vaak een lastige tegenstander. En wij zitten uiteraard met een aantal problemen. Wie gaat er in de spits staan en wat doen we achterin nu de helft van de defensie in de ziekenboeg zit?
Nil volentibus arduum

Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08

Re: FC Groningen - Ajax 14-02-2016

Bericht door Ramona » wo feb 10, 2016 10:54 am

Off topic...

Heb jij het stokje van Thijs overgenomen, Marillion? :biggthumpup.gif:

Sandro

Bericht door Sandro » wo feb 10, 2016 11:20 am

Vorig seizoen verloren. Seizoen daarvoor gelijk gespeeld. FC Groningen is geen geweldige ploeg. Vooral stug. Lastig genoeg in de huidige staat. Ik denk een gelijk spelletje.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Wie kent Cees de Wolf nog?

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » wo feb 10, 2016 12:35 pm

Wanneer Ajax met de zelfde instelling speelt als tegen de kakkies, winnen we in het hoge noorden.

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » wo feb 10, 2016 1:36 pm

Achterin is het wel erg dun geworden met de blessures. Zeker als daar straks ook nog schorsingen gaan ontstaan.

We hebben nog Dijks, Veltman en vd Hoorn (kom er maar in bashers van Mike :666.gif:) als goede opties. Viergever is er goed om erbij te hebben, maar structureel is dat een flinke verzwakking. Dat is natuurlijk zo wie zo nu er 2 sterkhouders niet meer bij zijn (Tete en Riedewald).

Van Rhijn vind ik eindelijk geen optie meer. Die is het laatste 1,5 jaar sterk teruggevallen. Wie heeft er zicht op Owusu? Zou die de stap kunnen maken? Dan zouden we kunnen spelen met het centrum Mike / Veltman.

Voorlopig zal het Veltman, Mike, Viergever, Dijks gaan worden. Ondanks de zeer goede wedstrijd van afgelopen zondag van Veltman, zie ik hem toch het liefst in het centrum. Ondanks zijn mindere fysiek, is hij heersend in de lucht. Al met al hebben we veel snelheid verloren achterin met Riedewald en Tete. Dat gaat inhouden dat we kwetsbaarder zullen zijn met het vooruit voetballen.

Ik ben benieuwd of de technische staf nog speelt met de optie om Bazoer naar achteren te halen. Met Van Beek/Gudelj, Sinkgraven en Klaassen heb je nog steeds een sterk middenveld en meer creativiteit. Het is echter wel een stuk kwetsbaarder, dus zie ik dat gezien het feit dat achterin ook zwakker is geworden, niet zo snel gebeuren. Zo maar voorlopig (al verwacht ik niet dat Owusu doorgeschoven wordt).

--------------------- Cillessen
- Owuso/Veltman --- Mike - Veltman/Viergever - Dijks
-------------------------Gudelj
----------------------------------------- Bazoer
------------------ Klaassen
---- Schone
---------------------------------------------- Younes
---------------------- El Ghazi

Bank: Boer, Viergever, Rhijn, Van Beek, Sinkgraven/Appie, Milik, Fischer
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » wo feb 10, 2016 4:16 pm

Dat zou wat zijn, Veltman speelde in de jeugd regelmatig als rechtsback, de plaats waar zelfs van der Gijp lovend over hem is. Zou Van Rhijn terugkeren als centrale verdediger? De plaats waar hij in de jeugd uitblonk?
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » wo feb 10, 2016 11:31 pm

Van Rhijn in het centrum is een theoretische overweging waard, maar ik vraag me af of hij in zijn huidige mentale toestand en vorm daar zondag moet spelen. Lijkt me vrij suïcidaal om hem op een van de belangrijkste plekken van het elftal te posteren.

Lionel

Bericht door Lionel » do feb 11, 2016 12:38 am

Ik zou het wel overwegen. Slechter dan Hoorn kan niet...
IK GELOOF!!!!!!

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » do feb 11, 2016 8:06 am

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Van Rhijn in het centrum is een theoretische overweging waard, maar ik vraag me af of hij in zijn huidige mentale toestand en vorm daar zondag moet spelen. Lijkt me vrij suïcidaal om hem op een van de belangrijkste plekken van het elftal te posteren.
Zijn mentale instelling? Zou kunnen, maar het kan ook anders uitpakken, hij kan het ook zien als de kans die hij nooit heeft gekregen. Ik zie geen trainingen, mijn mening is gebaseerd op de B- en A-jeugd, maar wat hij toen erg goed deed (een mandekker is het nooit geweest) was het ouderwetse inschuiven, de man meer op het middenveld, zodat het spel nog meer op de helft van de tegenstander wordt gespeeld. Tijdens het typen realiseer ik me, dat in Ajax 1 een centrale verdediger niet inschuift, jammer.

Suïcidaal? Ik vind een duo als Viergever - Van der Hoorn suïcidaal, want iedereen heeft het over het verkeerd ingrijpen van Toornstra en Botthegin bij de 1-1, maar hoe grijpt Viergever in (instappen)? waar was centrale verdediger Van der Hoorn? Kuyt won de kopduels? Nee onze centrale verdedigers verloren die kopduels, sprongen niet mee, lieten zich wegzetten. De verwachtingen liggen bij Van der Hoorn zo laag, dat hij, als hij niet de veroorzaker van een tegendoelpunt is, al een goede wedstrijd gespeeld lijkt te hebben.

Viergever? Hoe liet hij zich piepelen door Vilhena, die hem wegzette als of hij er niet stond en zo een kans kreeg om te scoren.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Mano

Bericht door Mano » do feb 11, 2016 8:34 am

Lionel schreef:Ik zou het wel overwegen. Slechter dan Hoorn kan niet...

Jawel, nl. met van Rhijn.

die is al tijden slechter dan Mikey
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

elliquido

Bericht door elliquido » do feb 11, 2016 10:20 am

Bazoer op 4, als jonk en rijkaard in goede tijden

Cillessen

Veldman viergever Dijks

Bazoer

Gudelj Klaassen

Schone

El Gazi. Milik. Youness
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Lionel

Bericht door Lionel » do feb 11, 2016 12:27 pm

Bazoer inderdaad. Goede oplossing. Zelfs Gudelj zie ik daar liever dan de andere prutsers.

Stel Gudelj en Bazoer er maar op. Klaassen - Beek - Sinkgraven op het middenveld.
IK GELOOF!!!!!!

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » do feb 11, 2016 8:55 pm

De Lex Lionel: experimenteer bij Groningen uit maar eens met een paar middenvelders als CV-duo die daar nog nooit (samen) in Ajax 1 gespeeld hebben. Zo geschift bedacht zelfs Cruijff het niet (of het moet Menzo als middenvelder zijn geweest, door hem soms tot de middenlijn uit zijn doel te laten lopen).

beelzebub

Bericht door beelzebub » vr feb 12, 2016 10:22 am

Hohoho. Volgens mij heeft Seedorf er ook eens gestaan en Davids en Musampa ook weleens. Nu was het wel makkelijker om even iemand voor een wedstrijdje in te passen in dat team dan nu.

En wie kent de geniale tactische meesterzet van Adriaanse nog? Uit bij PSV Andy van der Meijde als rechtsback. :ajaxsmiley.gif:
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » vr feb 12, 2016 10:30 am

Alsof ze een heel ander systeem gaan spelen ook. Ik zie hier al 3-4-3 voorbij komen, maar ik denk niet dat ze dat 'zo maar even' doen. Daar moet je wel een keertje op trainen. Zeg maar.

elliquido

Bericht door elliquido » vr feb 12, 2016 12:22 pm

wellicht wordt dit wel de zoveelste toevallige "blessing in disguise" voor Frank
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

beelzebub

Bericht door beelzebub » vr feb 12, 2016 5:56 pm

Ik was het al vergeten, maar de column van David Endt in het Parool van vandaag maakt we weer boos. :1evil.gif:
'Zelfs brand kan ons niet stoppen,' zei Zlatan

Het tafereel had veel weg van dat van de familie Lutteput uit Vijf brandweermannetjes, klassiek kinderverhaal uit de Gouden Boekjesreeks.

In nachtgewaad staat de familie Lutteput bedremmeld toe te kijken hoe kranige brandweerlieden hun fikkende huisje trachten te redden. Net zo verloren stonden wij op de vroege ochtend van 5 oktober 2003 op de parkeerplaats van Hotel Golden Tulip in het Groningse Zeegse.

De Ajaxselectie was er neergestreken om zich kalm voor te bereiden op FC Groningen-Ajax. Diep in de nacht jankte het brandalarm ons wakker. Over rookgevulde gangen vluchtten we de straat op. Een nooit in de kladden gevatte onverlaat had de tegen de achtergevel geparkeerde Ajaxbus in lichterlaaie gezet. Via de kamer van Tom Soetaers en Wesley Sonck waren de vlammen overgeslagen.

Met de andere hotelgasten vormden we een grote familie Lutteput. Terwijl de brandweer bluste, telden we de koppen. Van Zlatan tot Van der Vaart, Sneijder tot Lobont, alle spelers present. Eén man ontbrak: de chauffeur. In een halfhartige vlaag van moed liep ik het hotel weer in. Gelukkig, diep hoefde ik niet te gaan. Daar daagde uit de rook, op zijn gemakkie, koffertje in de hand, Gerard.

"Kom op man, brand!"

"Brand? O, pak ik even de sleutels van de bus van het nachtkastje."

"Niks ervan, wegwezen, van je bus is weinig over."

Na het sein 'brand meester' werden we elders in het hotel ondergebracht. Weinigen konden de slaap vatten. Spook­gedachten vol rook en vuur over wat had kunnen gebeuren. Niemand zag het nut van spelen in, maar het gebod van hogerhand bepaalde dat het moest. Ja, zij hadden het niet meegemaakt.

De tegenzin werd omgezet in motivatie. Karaktervol werd FC Groningen met 3-1 opzij gezet. "Zelfs brand kan ons niet stoppen," aldus Zlatan na afloop.
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr feb 12, 2016 10:40 pm

Peter schreef:Alsof ze een heel ander systeem gaan spelen ook. Ik zie hier al 3-4-3 voorbij komen, maar ik denk niet dat ze dat 'zo maar even' doen. Daar moet je wel een keertje op trainen. Zeg maar.
Zeker, deze groep is lang niet zo ver dat ze dat direct op zouden pakken. Toch is de gedachte om er naar te kijken niet zo gek. Het alternatief is immers dat we weer met Viergever in het centrum moeten spelen. Daar kijk ik niet echt naar uit.

Ajax zou tegen de meeste tegenstanders in Nederland toch wel weg moeten komen met één centrumverdediger en een speler die er vooral voor de verbinding naar het middenveld staat. Misschien komt de opbouw dan ook wat beter tot z'n recht.

Ik ben ook benieuwd naar de keuze voorin. Komt Milik terug of is die nu echt afgeschreven? We hebben met El Ghazi weliswaar gewonnen van Feyenoord maar dat had weinig met zijn inbreng te maken. El Ghazi is in mijn ogen absoluut ongeschikt als Ajax spits. Ik zou er dan eerder voor kiezen om hem weer terug naar de vleugel te sturen en dan Schöne maar als valse spits op te stellen. Die kan in ieder geval een bal aannemen.
Nil volentibus arduum

Lionel

Bericht door Lionel » vr feb 12, 2016 11:04 pm

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:De Lex Lionel: experimenteer bij Groningen uit maar eens met een paar middenvelders als CV-duo die daar nog nooit (samen) in Ajax 1 gespeeld hebben. Zo geschift bedacht zelfs Cruijff het niet (of het moet Menzo als middenvelder zijn geweest, door hem soms tot de middenlijn uit zijn doel te laten lopen).
Alles beter dan kneuzen als Viergever en Hoorn.
IK GELOOF!!!!!!

Skampie

Bericht door Skampie » zo feb 14, 2016 1:40 am

Laten we met zn allen maar hopen dat NEK zijn plicht doet en punt pakt tegen PSV anders gaat Ajax nog meer punten achterlopen

Khraa

Bericht door Khraa » zo feb 14, 2016 11:24 am

Zoals verwacht een verdediging Veltman-VdHoorn-Viergever-Dijks.
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!

Toppie

Bericht door Toppie » zo feb 14, 2016 11:29 am

Vanmiddag verliezen en Pi$V€€ wint is einde KPS 2016

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo feb 14, 2016 11:29 am

Khraa schreef:Zoals verwacht een verdediging Veltman-VdHoorn-Viergever-Dijks.
Ja, klopt. En met El Ghazi weer in het centrum:

Cillessen, Veltman, Van der Hoorn, Viergever, Dijks, Bazoer, Klaassen, Gudelj, Schöne, El Ghazi en Younes.

Ik weet het niet hoor. Het is achterin natuurlijk heel lastig geworden maar een centrum met V.d.Hoorn en Viergever doet toch pijn aan je ogen. Maar goed, Van Rhijn heeft de laatste wedstrijden geen moment laten zien dat hij voor een beter alternatief kan zorgen door de positie op rechts goed in te vullen. Dus misschien is die keuze wel lood om oud ijzer.

Voorin spreekt het me ook niet aan. El Ghazi heeft gewoon niet de kwaliteiten om in het centrum te staan als je met drie aanvallers speelt. Zet hem op de flank en gebruik Schöne dan als aanspeelpunt. Of kies voor een systeem met twee spitsen. Iets wat in mijn ogen het beste bij deze groep past. Dan kun je namelijk met Milik en El Ghazi spelen.
Nil volentibus arduum

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo feb 14, 2016 12:25 pm

Frank de Boer is ziek dus zal de coaching vandaag van Spijkerman gaan komen.
Nil volentibus arduum

Alexander

Bericht door Alexander » zo feb 14, 2016 12:39 pm

Dit Ajax kan je concentratie toch nauwelijks vasthouden?

Plaats reactie