Ajax - FC Utrecht 14-12-2014
Moderator: mods
-
- Site Admin & Toto winner WC 2010
Ajax - FC Utrecht 14-12-2014
Aanstaande zondag weer een thuiswedstrijd, om 12.30 uur smiddags, tegen FC Utrecht!
Morgen de voorbeschouwing (van mijn hand) op Ajax.nl, waarbij de rode draad natuurlijk is dat we die gasten keihard in de pan gaan hakken.
- Boymans, hun topscorer, is er niet bij
- Wij zijn op zich best lekker bezig
Kortom: komt goed!
Morgen de voorbeschouwing (van mijn hand) op Ajax.nl, waarbij de rode draad natuurlijk is dat we die gasten keihard in de pan gaan hakken.
- Boymans, hun topscorer, is er niet bij
- Wij zijn op zich best lekker bezig
Kortom: komt goed!
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!
Re: Ajax - FC Utrecht 14-12-2014
Inderdaad in de pan hakken die gasten om te voorkomen dat je het publiek een kater en een afgrijselijke 12:30 uur wedstrijd bezorgt!
Rondom deze wedstrijd gaat Ajax trouwens 'officieel afscheid nemen van hoofdsponsor Aegon'.
Ik loop toevallig nu net op interim basis bij Aegon rond en ben ook maar meteen hierbij betrokken. Voor de wedstrijd, vrij vroeg in de ochtend dus al, is de Heineken Music Hall hiervoor afgehuurd, na toespraken van onder meer Marco Keim en Edwin van der Sar verplaatsen 1.380 genodigden zich naar de Arena. In de rust zwaait men de sponsor eventjes uit en op NPO 1 / Nederland 1 zendt men om 18:55 uur primetime pal voor aanvang van Studio Sport een filmpje uit over Ajax en Aegon.
Alles bij elkaar dus een hoop bombarie, al begrijp ik wel dat zo'n hoofdsponsor nog even wat waar voor die extreem grote hoeveelheid geld wil hebben. En wedstrijden om 12:30 uur tegen Utrecht zorgen, mede door de strikte clubcard restricties, doorgaans voor een behoorlijk leeg stadion, dus opzich win-win dat je een kleine anderhalf duizend stoelen vult met gelukkig niet alleen maar bobo's.
Toen ABN AMRO afzwaaide als shirtsponsor was het wel geinig dat een aantal grote spelers uit het verleden toen één voor één het veld op kwamen lopen met alle trofeeën die Ajax onder sponsorschap van ABN AMRO had gewonnen. Danny Blind droeg uiteraard de Wereldbeker!
Rondom deze wedstrijd gaat Ajax trouwens 'officieel afscheid nemen van hoofdsponsor Aegon'.

Alles bij elkaar dus een hoop bombarie, al begrijp ik wel dat zo'n hoofdsponsor nog even wat waar voor die extreem grote hoeveelheid geld wil hebben. En wedstrijden om 12:30 uur tegen Utrecht zorgen, mede door de strikte clubcard restricties, doorgaans voor een behoorlijk leeg stadion, dus opzich win-win dat je een kleine anderhalf duizend stoelen vult met gelukkig niet alleen maar bobo's.
Toen ABN AMRO afzwaaide als shirtsponsor was het wel geinig dat een aantal grote spelers uit het verleden toen één voor één het veld op kwamen lopen met alle trofeeën die Ajax onder sponsorschap van ABN AMRO had gewonnen. Danny Blind droeg uiteraard de Wereldbeker!
-
Ik heb er niet zo'n zin in vanmiddag (en aan dit topic te zien AT ook niet).
Ik ben wat grieperig, aftrap om 12.30 staat me niet aan, voor mijn gevoel komt Utreg de laatste jaren veel te vaak met een goed resultaat weg uit de Arena en ben ik bang dat ze vroeg druk gaan zetten, waardoor de back four hun geliefde spelletje van "tikkie terug Jaap" niet tot in de finesses kunnen spelen, wat fouten en dus hachelijke momenten oplevert. Mijn excuses voor deze licht depressieve beschouwing op de vroege zondagmorgen..
Ik ben wat grieperig, aftrap om 12.30 staat me niet aan, voor mijn gevoel komt Utreg de laatste jaren veel te vaak met een goed resultaat weg uit de Arena en ben ik bang dat ze vroeg druk gaan zetten, waardoor de back four hun geliefde spelletje van "tikkie terug Jaap" niet tot in de finesses kunnen spelen, wat fouten en dus hachelijke momenten oplevert. Mijn excuses voor deze licht depressieve beschouwing op de vroege zondagmorgen..
Beterschap Cees.Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Ik heb er niet zo'n zin in vanmiddag (en aan dit topic te zien AT ook niet).
We hebben helaas weer kunnen zien hoeveel moeite Ajax heeft met het speltype dat H'veen tot de rode kaart en Apoel tot de 1-0/2-0 op de mat legde. Met 2 man voorin die druk op het centrum zetten. En daarachter 2 linies van 4, waarbij de tegenstander compact consequent druk houdt op de backs, middenvelders en aanvallers in een mix van zone- en mandekking. Waarbij ze dus amper een centimeter ruimte weggeven. Tegen Apoel vond ik Ajax in de 1e helft daardoor griezelig machteloos in de opbouw. Ook omdat de middenvelders en aanvallers voor het merendeel onbereikbaar waren als afspeelpunten. Ze werden helemaal ingekapseld door Apoel: 1 of 2 man in de rug, 1 man om de passlijn af te schermen.
Maar de Ajacieden deden dan ook amper iets om bereikbaar te worden of iemand anders bereikbaar te maken. Iedereen bleef maar wat statisch heen en weer in de dekking hobbelen in een woud van Apoel-spelers. Wat me daarbij altijd verbaast is dat de middenvelders dan vaak ook in de geblokte passlijn blijven lopen, in de vlag achter de drukzetter. En dus niet die paar meter naar links of naar rechts gaan, waardoor ze toch weer aanspeelbaar zijn. En je ziet sowieso dan nergens spelpatronen om op het middenveld of op de vleugels ruimtes te creeren voor een vrije man.
Er is veel voor Frank te zeggen, maar dit is een euvel tegen defensieve tegenstanders dat al enkele seizoenen onder zijn regime speelt en maar niet verbetert. Dat heeft zeker met de kwaliteit van de spelers te maken (techniek, handelingssnelheid, inzicht waar te passen en waar te lopen) , maar veel daarin is ook beslist trainbaar. De spelers lijken dan echt geen greintje besef te hebben hoe ze het zo'n defensieve tegenstander toch nog moeilijk kunnen maken.
Wat resteerde was het voortdurend achterin switchen van links naar rechts en weer terug om dat Apoel-blok heen. Dus ongeveer zoals bij handbal, maar dan voor de middenlijn. Grote verschil: hoe godsallemachtig lang het dan wel niet duurt voordat Ajax dan eindelijk de bal aan de andere kant heeft, waardoor de tegenstander dus alle tijd krijgt om te kantelen en die andere kant vol te plempen en waardoor de back weer in een fuik terechtkomt. En het ging zo langzaam, omdat de passing en balbehandeling van de achterste 4 woensdag weer eens zwaar te wensen overliet.
Verder vond ik de verdedigers soms erg laf met het niet inspelen op Serero, Klaassen, Andersen enz als daar toch incidenteel de gelegenheid toe was. Viergever voorop, maar Van Rhijn is wat mij betreft ook een schijtlijster daarin. Beiden talmen dan ook nog eens uitgebreid tot de boel weer dicht zit en leggen dan maar weer terug. Ik kan me goed voorstellen dat je niet in het mes wilt lopen bij zo'n tegenstander en bedachtzaam zoekt naar openingen, maar dit geneuzel vind ik voor Ajax echt zwaar onder de maat. Dat kan beslist beter, ook met deze spelers.
Of we dat vandaag ook te zien krijgen, vraag ik me af. Het zal voor Utreg wel de wedstrijd van het jaar zijn, maar het lijkt me geen ploeg die zo gedisciplineerd druk kan houden op Ajax achterin en op het middenveld. Ik verwacht dat Utreg hier en daar toch in de loop van de wedstrijd steken zal laten vallen (te ruim dekken, mensen laten lopen enz). En als er ruimte komt is dit Ajax inmiddels wel zo ver dat het daar prima van weet te profiteren. Gelukkig maar.
Laatst gewijzigd door Zuidema op zo dec 14, 2014 10:08 am, 4 keer totaal gewijzigd.
Trab: ''Niet afspelen, maar uitspelen.''

- raymon
- Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
- Contacteer:
Je bedoelt VRijn neem ik aan ;) maar verder helemaal waar.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"
Sorry, klopt.Raymon schreef:Je bedoelt VRijn neem ik aan ;) maar verder helemaal waar.

Heb het inmiddels gecorrigeerd.
En die machteloosheid speelt dus al tegen tegenstanders, die je pas rond de middenlijn opvangen. Dus als je toch nog wat tijd en ruimte krijgt om op te bouwen. Hoe zal dat straks gaan als we weer een type Salzburg treffen in de EL, die direct compact voluit en agressief druk zet op de achterste lijn? Het lijkt me dan ook dat Ajax nog steeds niet Salzburg-proof is, als we met zo'n muur al zoveel moeite hebben. Ik geef grif toe, dat het laten wankelen van een muur een erg moeilijke klus is voor een team, maar wat Ajax er dan soms van brouwt vind ik toch wel zwaar door de ondergrens gaan. Daarin kunnen we echt nog de nodige stappen maken. Ook op ons level.

-
Vanaf mijn plek achter de goal is vaak goed te zien wat je bedoelt, Nestor; met name de backs, maar ook het CV-duo, lijkt de best vaak aanwezige afspeelmogelijkheden in de diepte op Kishna en Schone niet te (willen) zien of niet aan te durven. De eerste helft tegen Apoel was exemplarisch. De doodenkele keer dat (met name) Kishna werd bereikt, werd het gelijk gevaarlijk want de tegenstander is gelijk uit het lood op het moment dat met een individuele actie gepasseerd wordt. Ajax mist serieus voetballende kwaliteiten achterin, of misschien moet ik zeggen: Ajax mist spelers die de mogelijkheden zién en vervolgens ook dúrven geven.
- Giacomo Puccini
Ik zie Ajax blijkbaar beter voetballen dan jullie. Ik verwacht vanmiddag niets anders dan een ruime overwinning. Achterin blijft het kwetsbaar maar voorin is iedereen in vorm dus het zou me verbazen als Ajax niet minimaal 3 keer weet te scoren.
Ik ben wel benieuwd naar:
- speelt Schöne nog steeds in de basis nu El Ghazi weer fit is;
- hoe lang speelt Serero nog op 6 in plaats van Riedewald/Bazoer;
- krijgt Zivkovic weer speeltijd;
- is Milik vanavond (mede) topscorer van de Eredivisie;
- was het fletse optreden van Andersen tegen Apoel een incident?
Ik ben wel benieuwd naar:
- speelt Schöne nog steeds in de basis nu El Ghazi weer fit is;
- hoe lang speelt Serero nog op 6 in plaats van Riedewald/Bazoer;
- krijgt Zivkovic weer speeltijd;
- is Milik vanavond (mede) topscorer van de Eredivisie;
- was het fletse optreden van Andersen tegen Apoel een incident?
Ajax!
Je kon ook woensdag zien dat Apoel achterin erg kwetsbaar was, zeker in 1 tegen 1 situaties. Ook in de spaarzame momenten dat Ajax in de eerste helft de 16 wel bereikte. Dat was op Cyprus trouwens ook al zichtbaar. Het is dus steeds weer zaak dat je met positiespel en/of een individuele actie door die 2 voorste linies heen weet te breken. En dat blijkt steeds weer een moeizame kwestie te zijn voor Ajax bij zo'n defensieve tegenstander. En helemaal bij een tegenstander die extreem druk zet op de achterste lijn.Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Vanaf mijn plek achter de goal is vaak goed te zien wat je bedoelt, Nestor; met name de backs, maar ook het CV-duo, lijkt de best vaak aanwezige afspeelmogelijkheden in de diepte op Kishna en Schone niet te (willen) zien of niet aan te durven. De eerste helft tegen Apoel was exemplarisch. De doodenkele keer dat (met name) Kishna werd bereikt, werd het gelijk gevaarlijk want de tegenstander is gelijk uit het lood op het moment dat met een individuele actie gepasseerd wordt. Ajax mist serieus voetballende kwaliteiten achterin, of misschien moet ik zeggen: Ajax mist spelers die de mogelijkheden zién en vervolgens ook dúrven geven.
Het is helaas niet alleen een individueel probleem bij de achterste 4. Ook als team, in de samenwerking tussen de linies is er daarin nog veel te verbeteren. Wat doe je met zijn allen bij zo'n muur om aanspeelbaar te worden, wat doe je om ruimte te maken voor een ander. Of om een overtalsituatie in een zone te creeren, dat je de tegenstander dwingt tot het maken van keuzes en elders misschien ruimte creeert. Bijvoorbeeld dat het hele team naar 1 kant overhelt en daarna direct opent naar de andere kant als daar ruimte komt voor de opkomende back enz. Of hoe word je een aanspeelpunt voorin, die terug kan kaatsen op de inkomende man met het gezicht naar het doel, enz enz. Bijvoorbeeld Milik op Andersen of Klaassen, of Andersen/Klaassen op Serero. Of als Schöne zich laat terugvallen op de vleugel of naar binnentrekt, gaat zijn mandekker dan mee? Komt er dan ruimte op de vleugel waar Klaassen of van Rhijn in kan duiken, kruizend voor zijn mandekker? Of helemaal hogeschool, maar dat lijkt me onhaalbaar voor dit Ajax bij een muur: wat doen speler 3 en 4 als speler 1 op speler 2 inspeelt of als een speler oprukt? Dus dat je als speler en als team 2-3 zetten vooruit denkt in dat creeren en bespelen van die ruimtes. Als we tijd en ruimte krijgen van de tegenstander gaat dat inmiddels best wel goed. Bij een muur en bij extreme druk is dat voor Ajax helaas nog vaak te hoog gegrepen.
Laatst gewijzigd door Zuidema op zo dec 14, 2014 11:18 am, 1 keer totaal gewijzigd.

-
Aan de andere kant, enigszins ter verdediging van het huidige Ajax, is zo'n "muur" moeilijk te slechten. In '94-'95 speelde een van de beste Ajax-teams ooit 2 x gelijk tegen (toen dus ook al moeilijke..) Salzburg. Sterker nog; op basis van de resultaten zouden we in de knock-out fase door hen zijn uitgeschakeld. Verdedigen is nu eenmaal eenvoudiger dan aanvallen. Alleen maak je het jezelf wel heel moeilijk als de spaarzame momenten dat er wél openingen zijn, niet benut worden.
Dat zag je woensdag ook. Na de 1-0 speelde Apoel eindelijk wat naar voren. Schoot Ajax er meteen twee in.Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Aan de andere kant, enigszins ter verdediging van het huidige Ajax, is zo'n "muur" moeilijk te slechten.
Ik ben het met De Boer eens: soms moet je de tegenstander laten leeglopen. Maar, en dat is echt een probleem voor dit Ajax, dat vergt wel een hoog baltempo. En vooral ook lef! Spelers moeten die bal durven geven!
Zeker, dat was zelfs voor dat topteam ploegen en ploeteren tegen Salzburg. Ik beweer ook niet dat het gemakkelijk is. Integendeel, het is misschien wel de moeilijkste klus die je als team voorgeschoteld kan krijgen. Maar toch vind ik dat dit Ajax daarin dan wel bijzonder moeizaam opereert, bijna soms zelfs machteloos lijkt. Zowel individueel als kollektief. En dat er dan (uit armoede?) maar gekozen wordt voor het murw spelen van die muur met een stomvervelende langdurige grote rondo achterin. Wat dan ook nog veel te langzaam wordt uitgevoerd. Zoals gezegd, volgens mij kan dat echt een leveltje beter, zeker naar voren toe. Sluwer en doortastender vooral. Zelfs met dit Ajax.Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Aan de andere kant, enigszins ter verdediging van het huidige Ajax, is zo'n "muur" moeilijk te slechten. In '94-'95 speelde een van de beste Ajax-teams ooit 2 x gelijk tegen (toen dus ook al moeilijke..) Salzburg. Sterker nog; op basis van de resultaten zouden we in de knock-out fase door hen zijn uitgeschakeld. Verdedigen is nu eenmaal eenvoudiger dan aanvallen. Alleen maak je het jezelf wel heel moeilijk als de spaarzame momenten dat er wél openingen zijn, niet benut worden.

- Ajaciedjuh
Er zijn maar weinig ploegen die een zeer verdedigend en goed georganiseerde tegenstander kapot kunnen spelen. In Nederland überhaupt geen elftal. Daar doet Ajax het nog het beste.
Naast het teamspel (en tempo), is dan de individuele klasse belangrijk. Daar lijken nu bij Ajax eindelijk spelers door te breken: El Ghazi, Kishna, Klaassen, Andersen en Milik. Tot voor kort hadden we alleen Schöne. Positieve ontwikkeling met Fischer weer onderweg en een aantal grote talenten uit de A1.
Naast het teamspel (en tempo), is dan de individuele klasse belangrijk. Daar lijken nu bij Ajax eindelijk spelers door te breken: El Ghazi, Kishna, Klaassen, Andersen en Milik. Tot voor kort hadden we alleen Schöne. Positieve ontwikkeling met Fischer weer onderweg en een aantal grote talenten uit de A1.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."
Kishna staat er weer alleen voor op links. Die andere 2 leiden enkel balverlies.
Hopeloos, die Andersen. Alle tijd en ruimte om bal in de 16 te slingeren. Ding komt amper van de grond.
Lekker Thulani!
Heerlijke knal van Thulani!
Kan iemand me trouwens uitleggen wat het nut is om in je blote pens naar een voetbalwedstrijd te kijken?

Gelukkig, want Ajax begon superslap. Met niet één, maar wel zeven juffies. En juffie dan nog in een negatieve hoofdrol.
Klaassen = flow
Goede fase van Ajax ineens. Mooie aanval en dito goal

De eerste nuttige bijdrage van Juffie. Slim afgemaakt van Klaassen.
Moisander, wat nou, grote competitie? Zonder 100% inzet en concentratie redt hij het in de Eredivisie niet eens.
Klaassen is m.i. hard op weg de eredivisie al te ontgroeien. Scoren, ruimte maken, creëren, ballen afpakken, z'n lichaam gebruiken. Hij kan het allemaal.Yopi schreef:![]()
De eerste nuttige bijdrage van Juffie. Slim afgemaakt van Klaassen.
De key player van Ajax. Is maar goed ook, want het gros van de spelers is niet best.