Aanstaande woensdag staat de echte kraker op het program: ONS Sneek tegen ONS aller Ajax!
ONS Sneek, in 1932 opgericht na een One Night Stand tussen dorpsdominee Tjibbe Ritsma en het melkmeisje Wobke Soppema. Een wilde avond in de Sneekweek had tot gevolg dat beiden nader tot elkander kwamen en nadat Ritsma voldoende gepenetreerd had door de vijandelijke linies en Soppema enkele malen de paal had geraakt werd het idee ‘geboren’ om een voetbalclub op te richten.
Wie had op dat moment kunnen bevroeden dat exact 80 jaar later ONS Sneek zou aantreden tegen ’s lands meest succesvolle club Ajax! Ik denk helemaal niemand! Immers, de KNVB Beker bestond destijds nog niet en bovendien kijkt niemand 80 jaar vooruit. Tenzij je Nostradamus heet, maar die bevond zich destijds niet in de Friesche contreien en had wel belangrijkere dingen te voorspellen dan de bekerloting van het seizoen 2012-2013.
Sinds de loting draaiden de redacties van de Leeuwarder Courant en het Friesch Dagblad overuren. Paniek op de burelen. Het grote Ajax uit dat gekke Amsterdam komt langs! Met die hooligans, hoeren, drugsgebruikers en andere buitenlanders! Veldwachter Douwe wist van gekkigheid niet meer waar hij het moest zoeken, en belde zijn vrouw dat ze woensdagavond 31 oktober maar in haar eentje de piepers op tafel moest zetten. Douwe moet de orde handhaven, het dorp kan op hem rekenen!
Gevreesd worden de confrontaties tussen VAK410 en de Sneek Casuals. De F-Side tegen de Fryske Maniacs. Dit kon wel eens de grootste slachtpartij worden sinds Bonifatius in 674 werd vermoord! En ik hoor jullie al zeggen: was dat niet in Dokkum? Ja, dus? Moet het per se in Sneek zijn geweest dan? Ga lekker ergens anders bijdehand doen zeg, tsjonge. Sneek, Dokkum, het is allemaal een raar moerasachtig gebied met enkele terpen.
Anyway, de echte strijd moet natuurlijk gewonnen worden op het veld. En laten we wel wezen, een uitwedstrijd tegen ONS Sneek is nou niet direct reden tot paniek. Ik zeg dus: rustig blijven. Rustig onze kansen afwachten. RUSTIG. BLIJVEN. GEEN PANIEK. LATEN WE VERDOMME ALLEMAAL RUSTIG BLIJVEN EN DAN VALLEN DE GOALS VANZELF WEL. JONGENS DOE EFFE RUSTIG! Oke, oke..kalm.
Geen paniek, prima. Laten we hier echter alsjeblieft niet te licht over denken. In Noordwijk ging het enkele jaren terug ook niet al te gemakkelijk, en in 2007 hadden we tegen de Kozakken Boys zelfs een verlenging nodig. En we weten allemaal hoe het kan spoken in het ‘Bernabeu van Zuid-West Friesland’, het Zuidwestersportpark. Ruim 7.000 knotsgekke Friezen staan langs de kant, de meest onverstaanbare verwensingen te schreeuwen richting onze prima donna’s uit Mokum.
En dan de selectie, onder leiding van succescoach Jan Vlap! En ik zie jullie al denken: heb je nou alweer een gekke naam bedacht die nergens op slaat maar Fries klinkt?
Nee, de coach van Sneek heet dus echt Jan Vlap. Jan Vlap, was hij maar trainer van een elftal wat alleen bestond uit spelers met zowel een voor- als achternaam van een lettergreep! Dan had Tom Sier linksback gestaan, en uiteraard een aanval met Kees Kist en Piet Keur! En dan, als trainer, jawel: Jan Vlap. Van de andere kant: waar slaat het in godsnaam op om zo’n elftal samen te stellen. Misschien kunnen we ons in deze economisch zware tijden beter concentreren op dat wat er echt toe doet: een strijdplan bedenken om ONS Sneek te verslaan.
Ik zat zelf te denken aan een ruit op het middenveld, met knijpende backs en een vrije rol voor de nummer 10. Als diegene dan de buitenspelers voldoende bedient, kunnen zij middels enkele driehoekjes (uiteraard na afdoende combinatiespel met de hangende linker- en rechtermiddenvelder) wellicht tot een doelpunt komen. Als we uiteindelijk meer doelpunten hebben gescoord dan de tegenstander, bekeren we door naar de volgende ronde en kunnen we donderdagnacht vol spanning kijken welke uitheemse club we nu weer gaan loten.
Kortom: aanstaande woensdag, bekervoetbal, erop of eronder, ONS Sneek uit. Ik kan hierop maar één ding zeggen:
HEUJHEUJHEUHEUHEHEUHEUHEUJJJJJJ