Feyenoord - Ajax 28-10-2012

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23213
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Feyenoord - Ajax 28-10-2012

Bericht door Cruijff » di okt 30, 2012 5:18 pm

Ajax Rules schreef:
Cruijff schreef: Gezien het verschil tussen Ajax en Feyenoord (wij 3 sterren, zij eentje) vind ik 1 potje meer winnen dan verliezen een bedroevende balans.
Dat is alleen in de Kuip he? In Amsterdam is de balans dik in het voordeel van Ajax.
Dat weet ik...

...Maar ik vind 1 keer meer winnen in de Kuip dan verliezen alsnog magertjes. Vergelijk bijvoorbeeld de winst-verlies balans in uitwedstrijden bij Feyenoord maar eens met de statistieken die we in Enschede en Twente hebben staan. Die zijn veel beter. En dat terwijl we angstgegner bij uitstek zijn voor die kakkerlakken en de strijd bovendien gevoerd wordt tussen Godenzonen en Havenslaven.

Natuurlijk moet je als Godenzoon het gepeupel af en toe een paar kruimels gunnen, maar 18 overwinningen in 57 wedstrijden vind ik er een aantal teveel. 20 gelijke spelen ook overigens.

Frank heeft namens Ajax 4 Klassiekers gecoacht en de score staat op 1 keer winst, 2 keer gelijk en 1 nederlaag. Ook dat zijn niet de cijfers die een Ajax trainer zouden moeten toebehoren.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13400
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: Feyenoord - Ajax 28-10-2012

Bericht door Arthur » di okt 30, 2012 5:59 pm

Volgens mij is het pas sinds de jaren '90 dat we meestal winnen in De Kuip. Toen zijn we hard ingelopen en het is nog niet zo lang geleden dat we voor het eerst meer daar hebben gewonnen dan verloren.

wimpey
Berichten: 51816
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Feyenoord - Ajax 28-10-2012

Bericht door wimpey » di okt 30, 2012 7:48 pm

brigade zuid schreef:
wimpey schreef: Ik vind trouwens wel dat er schot in zit.
Toe dan toch. We hebben 10 Wedstrijden gespeeld en er zegge en schrijven 4 gewonnen. Tegen City was het allemaal leuk en aardig maar waarom kan dat tegen Heracles dan niet.
Tegen Heracles speelde Ajax 75 minuten lang behoorlijk. Geen vuiltje aan de lucht. Het is dat Eriksen een bal wil aannemen die hij op Vermeer moet terugspelen, anders win je daar easy. En een punt bij de kakkies is niet slecht. Andere ploegen gaan daar ook punten laten liggen.

We overdrijven hier, vrijwel collectief, een tikkie v.w.b. onze ploeg. Ik zie geen beter elftal in NL. Zou me niets verbazen wanneer Ajax gewoon weer kampioen wordt. De vraag is namelijk: wanneer Ajax de titel niet wint, wie dan wel?

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58880
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Feyenoord - Ajax 28-10-2012

Bericht door 999 » di okt 30, 2012 8:14 pm

Als het AJAX spel daadwerkelijk zo goed is dan sta je toch geen 7 punten achter op 10 wedstrijden voetbal .. ( en zelfs de huidige nummer 1 heeft al 5 verlies punten ) .... Dus in totaal al 12 verliespunten na 10 wedstrijdjes ...

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Re: Feyenoord - Ajax 28-10-2012

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » di okt 30, 2012 10:19 pm

Grootste punt van zorg is dat ze geen voorsprong kunnen vasthouden. Neem AZ, Heerenveen, Utrecht, Heracles, kakkies...
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58880
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Feyenoord - Ajax 28-10-2012

Bericht door 999 » wo okt 31, 2012 9:36 am

Clasie ontsnapt aan straf

ZEIST – Jordy Clasie hoeft niet langer te vrezen voor een schorsing. De middenvelder van Feyenoord zette tijdens de klassieker (2-2) zijn arm in het gezicht van Ajacied Ricardo van Rhijn, scheidsrechter Bas Nijhuis zei die actie niet te hebben beoordeeld, maar de aanklager betaald voetbal geeft aan desondanks machteloos te staan. „Het betreft inderdaad een overtreding, die nader onderzocht zou worden als er niet was waargenomen dat er iets gebeurde. Er is gesproken met het team van arbiters van dienst tijdens de wedstrijd. Daaruit concludeer ik dat de overtreding en de handeling in zodanige mate waargenomen zijn door de arbitrage (gezien en beoordeeld), dat dit geen ruimte laat voor het instellen van een onderzoek”, laat de jurist via een woordvoerster weten.
De. T.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33833
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Feyenoord - Ajax 28-10-2012

Bericht door Duke » wo okt 31, 2012 9:40 am

KNKB!
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

columbus
Berichten: 5350
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: Feyenoord - Ajax 28-10-2012

Bericht door columbus » wo okt 31, 2012 2:45 pm

Hmm... De logica ontgaat me een beetje. Nijhuis geeft aan dat hij in eerste instantie de situatie niet heeft waargenomen. Vervolgens gaat een onafhankelijke onderzoeker kijken wat er precies gebeurd is. Er wordt vervolgens gesproken met de arbitrage en die zegt dat ze een onderzoek eigenlijk niet nodig achten... Maar ze hebben toch niets waargenomen? Daarom is er toch een onafhankelijk gebeuren die dingen onderzoekt? :confused.gif:

wimpey
Berichten: 51816
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Feyenoord - Ajax 28-10-2012

Bericht door wimpey » wo okt 31, 2012 6:33 pm

999 schreef:Als het AJAX spel daadwerkelijk zo goed is dan sta je toch geen 7 punten achter op 10 wedstrijden voetbal .. ( en zelfs de huidige nummer 1 heeft al 5 verlies punten ) .... Dus in totaal al 12 verliespunten na 10 wedstrijdjes ...
Ik vind dat het spel de laatste weken beter is dan begin dit seizoen. We missen nog een paar bouwstenen (VM, rechtsbuiten), het vertrouwen ontbreekt enigszins, maar ik zie wel vooruitgang t.o.v. de 2e helften tegen AZ, H'veen en Utrecht. Lijkt me ook wat vroeg in het seizoen om het verrtouwen in trainer en selectie definitief op te zeggen...
Columbus schreef:Hmm... De logica ontgaat me een beetje. Nijhuis geeft aan dat hij in eerste instantie de situatie niet heeft waargenomen.
Maar 'het team van arbiters' blijkbaar wel. En die vonden het blijkbaar niet nodig om Nijhuis op Clasie's gedrag attent te maken. :excited.gif:

Schaf dat 'team van arbiters' en die lijnrechters in CL en EL maar af. Vervang ze door een video-ref. Die laat het spel bij ernstige twijfel aan een arbitrale beslissing stil leggen en kijkt het nog eens terug op z'n monitor. Ben je voor eens en altijd van het gezeik af. Want arbitrale fouten behoren niet tot de charme van het spel maar tot arbitrale fouten.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58880
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Feyenoord - Ajax 28-10-2012

Bericht door 999 » wo okt 31, 2012 7:16 pm

wimpey schreef:
999 schreef:Als het AJAX spel daadwerkelijk zo goed is dan sta je toch geen 7 punten achter op 10 wedstrijden voetbal .. ( en zelfs de huidige nummer 1 heeft al 5 verlies punten ) .... Dus in totaal al 12 verliespunten na 10 wedstrijdjes ...
Ik vind dat het spel de laatste weken beter is dan begin dit seizoen. We missen nog een paar bouwstenen (VM, rechtsbuiten), het vertrouwen ontbreekt enigszins, maar ik zie wel vooruitgang t.o.v. de 2e helften tegen AZ, H'veen en Utrecht. Lijkt me ook wat vroeg in het seizoen om het verrtouwen in trainer en selectie definitief op te zeggen
Volgens mij heeft niemand het er over om het vertrouwen in trainer en selectie op te zeggen.Zoals jij vind dat er beter wordt gevoetbald vinden anderen dat wel meevalt.AJAX heeft altijd veel balbezit mogen hebben, gekregen of zelf gecreeerd.Persoonlijk vind ik het spel van AJAX een hele hoop gebrei, zonder duidelijk tactisch aanvallend plan.Behalve dan als ik de Boer moet geloven dat op een gegeven moment de tegenstander wel moe wordt en de ruimtes en kansen vanzelf komen.

Ik zie dat niet terug, is ook geen tactiek in mij ogen maar whisfull thinking.

Wedstrijd na wedstrijd mis je een strijdplan, een duidelijk spelconcept.Behalve dan dat er een wisselwerking zou moeten zijn w.b. dat spelers moeten opduiken in de spits positie.Bijna de gehele wedstrijd mislukt dat.En als het dan een keertje lukt mist men het scorend vermogen kwa speler.Daarnaast komen onze buitenspelers veel te kort, vooral Sana.Van Rhijn vergeet regelmatig te verdedigen, en zullen we het maar niet hebben over het vele balverlies van EriKsen, en het regelmatig afwezig zijn in de wedstrijd.Ondanks dat hij zo af en toe dat ene momentje heeft, wat mijn inziens voor een speler als hij gewoon veel te weinig is.Over Poulsen zullen we het maar niet hebben, die staat 2 meter voor onze verdediging te ballen, al dan niet met goedkeuring van De Boer ....

Gebruikersavatar
Frisse
Berichten: 374
Lid geworden op: do aug 09, 2012 8:42 pm

Re: Feyenoord - Ajax 28-10-2012

Bericht door Frisse » do nov 01, 2012 4:12 pm

wimpey schreef:Tegen Heracles speelde Ajax 75 minuten lang behoorlijk. Geen vuiltje aan de lucht. Het is dat Eriksen een bal wil aannemen die hij op Vermeer moet terugspelen, anders win je daar easy. En een punt bij de kakkies is niet slecht. Andere ploegen gaan daar ook punten laten liggen.

We overdrijven hier, vrijwel collectief, een tikkie v.w.b. onze ploeg. Ik zie geen beter elftal in NL. Zou me niets verbazen wanneer Ajax gewoon weer kampioen wordt. De vraag is namelijk: wanneer Ajax de titel niet wint, wie dan wel?
Ik zie het niet gebeuren dat Ajax kampioen wordt, Wimpey. Dit elftal bevat vooral veel midtwintigers van een aardig niveau, maar nauwelijks bijzondere talenten. Er zit weinig creativiteit, weinig diepgang (qua passing en qua loopacties) en weinig pit in deze eerste 11-13 spelers. De meeste van hen zijn vooral goed voor het spelen van de grote rondo, maar als ploeg heeft Ajax moeite om kansen te creëren. En met Poulsen en de buitenspelers heeft het bijzondere zwakke plekken. Als ik Chadli en Tadic vergelijk met de buitenspelers van Ajax, of Van Bommel met Poulsen, dan vind ik de verschillen echt enorm. Groter dan de verschillen tussen de zwakke plekken van Twente en PSV en de spelers die Ajax op die posities tot hun beschikking heeft.

Voor Ajax is het zaak dat men snel de juiste talenten naar het eerste elftal begeleidt.

wimpey
Berichten: 51816
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Feyenoord - Ajax 28-10-2012

Bericht door wimpey » do nov 01, 2012 4:58 pm

Frisse schreef: Groter dan de verschillen tussen de zwakke plekken van Twente en PSV en de spelers die Ajax op die posities tot hun beschikking heeft.
Met de CVs van psv kún je simpelweg geen kampioen worden. Onmogelijk dat je met zoveel onvermogen een seizoen door komt. De titel win je met je defensie, dus wint psv de titel niet. psv heeft de laatste wedstrijden gewonnen, omdat ze tegen de onderste 4 speelden. En zelfs dan gaat het soms met de hakken over de sloot. Twente vond ik in de Arena echt heel slecht en nog veel schijteriger. Defensief een erg statische ploeg ook.

Ik vind Ajax niet minder. Tegen Heracles en de kakkies werd bij vlagen goed gespeeld. De Boer moet na het vertrek van 4 basisspelers en een rits fringe players weer een nieuw elftal bouwen. Hij zoekt en puzzelt nog wat, maar ik zie wel progressie i.v.m. begin seizoen. Nu bieden Denswil en Fischer zich aan, weer een paar extra bouwstenen waarvan FdB gebruik zal maken.

We doen gewoon weer mee tot het einde van de rit. Net als de kakkies trouwens. Veel te vroeg om nu al conclusies te trekken. We zijn nog bij het zwemgedeelte van de triathlon.

Gebruikersavatar
Frisse
Berichten: 374
Lid geworden op: do aug 09, 2012 8:42 pm

Re: Feyenoord - Ajax 28-10-2012

Bericht door Frisse » do nov 01, 2012 6:17 pm

Tegen Heracles heb ik het niet gezien, maar tegen Feyenoord vond ik het verre van indrukwekkend. Twee keer een kwartiertje een niet al te indrukwekkende grote ronde, met op de eerste goal na geen enkele uitgespeelde kans tot gevolg. Voetballen om het balbezit, dat was Ajax tegen Feyenoord. En dan nog ging er behoorlijk veel fout.

Ben het wel met je eens dat De Boer een goede trainer is, die z'n elftal na een tijdje puzzelen tot nu toe ieder seizoen (net) op tijd op de rit heeft gekregen. Ik denk alleen dat het materiaal wat hij dit seizoen tot z'n beschikking heeft onvoldoende is. Dat de concurrentie ook duidelijke zwakke plekken heeft is evident, maar toch zie ik op dit moment in die elftallen meer extra klasse rondlopen dan bij de eerste elf van Ajax, waar op Eriksen, Van Rhijn en in mindere mate De Jong vooral eenheidsworsten lopen.

Denswil wordt nu overigens gebracht vanwege de schorsing van Moisander, maar bij Ajax was men op basis van de laatste maanden helemaal niet tevreden over hem. Die jongen was eerder bezig aan een neerwaartse spiraal dan dat hij nadrukkelijk op de deur klopte. Blijft een groot talent, dus die schorsing van Moisander komt net op tijd voor hem.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Feyenoord - Ajax 28-10-2012

Bericht door Jöhnk » do nov 01, 2012 8:18 pm

Frisse schreef:Ik zie het niet gebeuren dat Ajax kampioen wordt, Wimpey. Dit elftal bevat vooral veel midtwintigers van een aardig niveau, maar nauwelijks bijzondere talenten. Er zit weinig creativiteit, weinig diepgang (qua passing en qua loopacties) en weinig pit in deze eerste 11-13 spelers. De meeste van hen zijn vooral goed voor het spelen van de grote rondo, maar als ploeg heeft Ajax moeite om kansen te creëren. En met Poulsen en de buitenspelers heeft het bijzondere zwakke plekken. Als ik Chadli en Tadic vergelijk met de buitenspelers van Ajax, of Van Bommel met Poulsen, dan vind ik de verschillen echt enorm. Groter dan de verschillen tussen de zwakke plekken van Twente en PSV en de spelers die Ajax op die posities tot hun beschikking heeft.

Voor Ajax is het zaak dat men snel de juiste talenten naar het eerste elftal begeleidt.
Met een aantal spelers van aardig niveau en een of twee grote talenten ben je top in Nederland. Die bijzonder zwakke plekken heeft de concurrentie ook. Kijk bijvoorbeeld naar Brama, Willems en Waterman.

Gebruikersavatar
Frisse
Berichten: 374
Lid geworden op: do aug 09, 2012 8:42 pm

Re: Feyenoord - Ajax 28-10-2012

Bericht door Frisse » do nov 01, 2012 8:43 pm

Ajax is uiteraard wel top vier van Nederland, maar ik verwacht niet dat er dit jaar een kampioenschap in zit. Teveel eenheidsworsten, terwijl de grootste talenten Eriksen en Van Rhijn het spel onvoldoende naar zich toe trekken of op een positie spelen die toch minder belangrijk is.

Maar goed, het kan natuurlijk altijd dat Fischer, Andersen, Boccara, Denswil straks echt omhoog schieten.

wimpey
Berichten: 51816
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Feyenoord - Ajax 28-10-2012

Bericht door wimpey » vr nov 02, 2012 9:09 am

Van Rhijn wordt enorm overschat. Kan echt totaal niet verdedigen. Tenzij achteruit lopen en kijken naar de bal ineens onder verdedigen valt...

Er steekt in NL geen ploeg bovenuit, al jaren niet. 4 kampioenen in de laatste 5 jaar zegt genoeg. Dus is Ajax ook dit seizoen weer een belangrijke kandidaat. Zeker gezien het recente verleden. Op het moment dat Ajax qua punten inloopt, schiet de rest alweer in de stress.

FdB zal op VM en bij de buitenspelers een oplossing moeten vinden. Ik zou Moisander eigenlijk wel eens als VM willen zien... Verder moeten we maar hopen dat van het trio Lukoki, Derk, Sana er een het licht ziet en dat Fischer z'n belofte inlost.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Feyenoord - Ajax 28-10-2012

Bericht door Marillion » vr nov 02, 2012 9:43 am

Van Rhijn zal inderdaad in defensief opzicht behoorlijk moeten verbeteren. Zoveel ruimte als hij weg geeft dat kan echt niet. Maar hij is wel een jongen met potentieel. Van die andere jongens die je noemt hoop ik op Fischer. Boerrigter heeft chronische rugklachten, die gaat dit seizoen niet veel laten zien. Lukoki en Sana missen wat mij betreft de kwaliteit om het verschil te kunnen maken.

Ik verwacht ook een spannende strijd om de titel. Alle ploegen hebben hun zwaktes en er steekt er niet één bovenuit. Het zou voor onze kansen niet slecht zijn als we na deze CL poule klaar zijn met Europa. Als tegen die tijd de achterstand is beperkt geloof ik wel in onze kansen.
Nil volentibus arduum

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: Feyenoord - Ajax 28-10-2012

Bericht door Bert » vr nov 02, 2012 12:00 pm

Moisander als verdedigende middenvelder zie ik niet zitten. Ajax heeft op het middenveld juist behoefte aan diepgang. Moisander is voetballend goed, maar mist de handelingssnelheid om op die positie de bal vooruit te spelen.

Ik vind Schöne momenteel de beste optie. Tegen bijvoorbeeld ADO ging dat fout, maar toen speelde hij dan ook met Eriksen en Serero voor zich. Dan komt hij niet in zijn kracht te spelen. Laat Schöne maar diepte maken zonder bal en onder de bal komen, dan kan hij het spel naar voren verleggen. De Jong erbij om hem te ontlasten. Eventueel kun je Enoh als rechtshalf opstellen, als een soort blokker. Eriksen kan dan voorin. Het voordeel hiervan is dat als de halfspelers niet kunnen wegdraaien om de bal vooruit te spelen (waardoor bij Ajax vooral veel ballen gelijk weer achteruit gespeeld worden) iemand onder de bal kan komen om de bal te ontvangen en weer door te spelen. Speel je met Poulsen op die positie, dan staat daar niemand omdat Poulsen alleen maar achterin blijft hangen. Als je in de opbouw je centrumverdedigers naar de zijkant wil sturen omdat een tegenstander met twee man op je centrumverdedigers jaagt, dan kun je De Jong laten inzakken (of Enoh). Hij kan dat prima en hij heeft ook de inhoud om daarna weer diepte te maken.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Michael_B
Berichten: 10446
Lid geworden op: di sep 23, 2003 2:19 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Feyenoord - Ajax 28-10-2012

Bericht door Michael_B » vr nov 02, 2012 3:35 pm

Boccara is ook echt een type Anita. Druk zetten, vooruit verdedigen etc. Kan belangrijk worden als FdB wakker wordt.
Face your fears and live your dreams, No Fear

Gebruikersavatar
Frisse
Berichten: 374
Lid geworden op: do aug 09, 2012 8:42 pm

Re: Feyenoord - Ajax 28-10-2012

Bericht door Frisse » vr nov 02, 2012 5:11 pm

wimpey schreef:Van Rhijn wordt enorm overschat. Kan echt totaal niet verdedigen. Tenzij achteruit lopen en kijken naar de bal ineens onder verdedigen valt...
Ik was hier volgens me de eerste die ageerde tegen de suggestie dat Van Rhijn al verder zou zijn dan Van der Wiel (op AN komt die onzin nog steeds voorbij). Wat dat betreft ben ik het dus met je eens. Vind wel dat ook Van Rhijn goede aanleg heeft, maar niet zoveel als Van der Wiel.
wimpey schreef:Ik zou Moisander eigenlijk wel eens als VM willen zien... Verder moeten we maar hopen dat van het trio Lukoki, Derk, Sana er een het licht ziet en dat Fischer z'n belofte inlost.
Dat zie ik niet zo zitten. Vanwege de draaicirkel van Moisander en de overige redenen die Bertje noemt.

wimpey
Berichten: 51816
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Feyenoord - Ajax 28-10-2012

Bericht door wimpey » vr nov 02, 2012 6:22 pm

De Dominee schreef:Boccara is ook echt een type Anita. Druk zetten, vooruit verdedigen etc. Kan belangrijk worden als FdB wakker wordt.
Communicatie is op die plek erg belangrijk. Het engels van Poulsen en Enoh zullen medespelers begrijpen. Bij het Frans van Boccara zullen ze denken: je ne sais quoi. :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
Frisse
Berichten: 374
Lid geworden op: do aug 09, 2012 8:42 pm

Re: Feyenoord - Ajax 28-10-2012

Bericht door Frisse » vr nov 02, 2012 6:24 pm

Bovendien heeft Boccara z'n blinde darm laten weghalen. Moet weer op niveau komen. Vergeet niet dat die jongen nog nooit eerste elftal voetbal heeft gespeeld. Maar dat hij meer aan dit team zal toevoegen dan Poulsen, dat staat vast.

Ajax Rules
Berichten: 31405
Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm

Re: Feyenoord - Ajax 28-10-2012

Bericht door Ajax Rules » vr nov 02, 2012 7:25 pm

Frisse schreef:Bovendien heeft Boccara z'n blinde darm laten weghalen.
Wanneer?
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Re: Feyenoord - Ajax 28-10-2012

Bericht door jabu » vr nov 02, 2012 8:04 pm

Vast al een tijdje geleden want volgens zijn grootste pleitbezorger, De Dominee, speelt hij al een tijdlang onmenselijk goede wedstrijden.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58880
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Feyenoord - Ajax 28-10-2012

Bericht door 999 » vr nov 02, 2012 9:24 pm

Dat doe ie ook, maarja in Jong AJAX ...

Plaats reactie