Ajax-Feyenoord 23-10-2011

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax-Feyenoord 23-10-2011

Bericht door joey » ma okt 24, 2011 9:03 am

999 schreef:Maar haal die gedrevenheid, die wil om te winnen ( die inzet, en daaronder vallen voor mij ook het begrip beleving, jezelf opofferen als je effe niet lekker in de wedstrijd zit, passie enz. enz. ) eens weg bij Suarez, dan blijft er een middelmatige speler over.
Nou, middelmatig...Misschien in vergelijking met de wereldtop. Maar Suarez is technisch een stukje beter dan de aanvallers die we nu hebben lopen. Die jongen kon een aardige assist geven, bijvoorbeeld. Kom daar nu maar eens om.
Neemt niet weg dat veel spelers gewoon voetbaltechnisch gezien te kort komen ( maar ook creativiteit, slimheid ) dat heb ik zelf ook meerdere keren aangegeven.Maar juist dan zou je dat beetje extra mogen verwachten, juist dan zou je dat moeten willen compenseren.
Ik vind het niet zo vreemd dat de spelers doen wat ze doen. Zo zijn ze opgevoed: de grote rondo is hun zekerheid. Als je het niet weet, schuif je de bal naar de speler naast je. Ze hebben hun hele jeugd gespeeld tegen ploegen die dan hard terug renden omdat ze als de dood waren een pak slaag te krijgen. Wat onze spelers hebben geleerd: op hun gemakje de bal rondspelen, voorzetje, wachten op de fout van de tegenstander, enz.

Feyenoord heeft het goed gedaan, zo eerlijk moet je zijn. Je hebt altijd te maken met de (kracht van de) tegenstander, je staat niet alleen op het veld. Dat klinkt als een dooddoener van jewelste, maar bekijk het verschil tussen dinsdag en gisteren eens. Van Zagreb mocht Ajax alles, van F. niets.

Ook vorig seizoen en het seizoen daarvoor hadden we deze problemen: wat te doen als de tegenstander brutaal naar voren speelt. Onder Jol was er een groot verschil tussen uit en thuis. Thuis gingen de tegenstanders voor de pot hangen (Suarez dubbele dekking!) en won Ajax vaak ruim. Uit liep het een stuk minder soepel. Vorig jaar hetzelfde verhaal.Het is voor een (zeker zonder Suarez)niet zo creatieve ploeg veel gemakkelijker om foutjes van de tegenstander af te straffen dan om zelf iets te bedenken. Gisteren:niet één uitgespeelde kans! Dat zegt denk ik alles.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58880
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax-Feyenoord 23-10-2011

Bericht door 999 » ma okt 24, 2011 10:15 am

joey schreef:Nou, middelmatig...Misschien in vergelijking met de wereldtop. Maar Suarez is technisch een stukje beter dan de aanvallers die we nu hebben lopen. Die jongen kon een aardige assist geven, bijvoorbeeld. Kom daar nu maar eens om.
Nee gewoon middelmatig.Dat bewees ie dus ook toen Suarez vorig seizoen " moe " was.
Ik vind het niet zo vreemd dat de spelers doen wat ze doen. Zo zijn ze opgevoed: de grote rondo is hun zekerheid. Als je het niet weet, schuif je de bal naar de speler naast je. Ze hebben hun hele jeugd gespeeld tegen ploegen die dan hard terug renden omdat ze als de dood waren een pak slaag te krijgen. Wat onze spelers hebben geleerd: op hun gemakje de bal rondspelen, voorzetje, wachten op de fout van de tegenstander, enz.
Vind ik dus nu geen argument meer.Dat niet " willen " is nu alweer een jaar of wat in AJAX 1 aan de gang.Dat wel dat extra stapje tonen ook, om vervolgens de eerst volgende wedstrijd dat weer te vergeten.Deze spelers zouden er nu toch onderhand van doordrongen moeten zijn dat je met die instelling het veld in moet gaan.Verlies je, tja pech gehad.Verliezen kan altijd.
Feyenoord heeft het goed gedaan, zo eerlijk moet je zijn. Je hebt altijd te maken met de (kracht van de) tegenstander, je staat niet alleen op het veld. Dat klinkt als een dooddoener van jewelste, maar bekijk het verschil tussen dinsdag en gisteren eens. Van Zagreb mocht Ajax alles, van F. niets.
Feyenoord troeft je af op dat stukje inzet, dat wel willen, dat extra stapje doen met elkaar en voor elkaar.Dat kon je gisteravond bij Studio Voetbal nog eens duidelijk zien.Of heeft Feyenoord nu opeens betere spelers dan AJAX.Ben er ook niet mee eens dan AJAX van Zagreb alles mocht, dat alles mogen creeerde AJAX grotendeels zelf.En dat begon dus met wel met veel meer " inzet " ( en al wat daaronder valt )
Ook vorig seizoen en het seizoen daarvoor hadden we deze problemen: wat te doen als de tegenstander brutaal naar voren speelt. Onder Jol was er een groot verschil tussen uit en thuis. Thuis gingen de tegenstanders voor de pot hangen (Suarez dubbele dekking!) en won Ajax vaak ruim. Uit liep het een stuk minder soepel. Vorig jaar hetzelfde verhaal.Het is voor een (zeker zonder Suarez)niet zo creatieve ploeg veel gemakkelijker om foutjes van de tegenstander af te straffen dan om zelf iets te bedenken. Gisteren:niet één uitgespeelde kans! Dat zegt denk ik alles.
Het is typisch dat veel trainers voor Jol hetzelfde probleem hadden met deze groep.Van HTC t/m nu.Ook onder Koeman.Mijn inziens denken veel spelers in dit elftal nog steeds dat ze er na een wedstrijd weer zijn.Na een wedstrijd waar men wel met de juiste instelling het veld instapt, waar men wel de wil om te winnen, dat over mijn lijk mentaliteit, het niet afschuiven op een ander, dat willen knokken voor elke bal.En dat ELKE wedstrijd.Wij zijn het er al lang over eens dat veel spelers gewoon kwaliteit missen, maar juist dan zou je dat als speler moeten willen compenseren met een dosis mentaliteit, onoverzettelijkheid.En dat kunnen ze dus wel, dat heeft deze groep laten zien.Maar de eerste beste wedstrijd daarna denkt men het weer op de automatische piloot te kunnen.

Er was gisteravond een mooi voorbeeld van Anita waar ie eerst met zijn tegenstander meeloopt maar dan hem laat lopen, blijkbaar zoiets van nu is het mijn pakkie aan niet meer, knappen jullie het maar op.

Nogmaals dit elftal wordt nooit geen Barcelona, maar dat hoeft ook niet.Maar het kan wel stukken beter, mits je in ieder geval al aan de wedstrijd begint met die inzet, die wil om je tegnstander in de duels voor te zijn, scherp zijn enz. enz. Mijn inziens zouden dat mede de basis ingredienten moeten zijn waardoor je wel meer ruimte en tijd creeërt voor jezelf en je team.Zeker voor deze spelers .. zeker voor degene die veel kwaliteit ontberen ..

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

Re: Ajax-Feyenoord 23-10-2011

Bericht door Feest » ma okt 24, 2011 10:43 am

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Ik vond het een rare klassieker.

Natuurlijk was het raar. Vreemd. Uniek.

Ajax werd weggetikt door Feyenoord. In eigen huis.

Had ik nog nooit gezien. Ooit een keer een goede openingsfase tot aan de 1-0 van Litmanen in het OS (eindstand 2-0, Kluivert), maar 65 minuten lang zo'n supremacie. Nee, absoluut unicum.

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Re: Ajax-Feyenoord 23-10-2011

Bericht door Kowalczyk » ma okt 24, 2011 10:51 am

Don't get me wrong: Feyenoord was sterk, beter dan Ajax en had de winst verdiend.

Maar woorden als 'weggetikt' en 'overklast'? Daarvoor vond ik het voetbal van beide zijden toch te slecht hoor. Van 'tikken' en 'klasse' was daarvoor te weinig sprake.

Feyenoord was hecht en goed georganiseerd, dat zeker. Ajax was helemaal niks.

Maar ook bij Feyenoord kwamen heel veel passes niet aan, en ik vond ook dat ze overtalsituaties heel slecht uitspeelden, zeker toen ze met elf tegen tien kwamen te staan.

Nogmaals: niet flauw bedoeld. Ajax had een veel hardere klets om de oren verdiend.

K.
Still alive...

GangstaRiB
Berichten: 16846
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Ajax-Feyenoord 23-10-2011

Bericht door GangstaRiB » ma okt 24, 2011 10:54 am

Feest schreef:
Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Ik vond het een rare klassieker.

Natuurlijk was het raar. Vreemd. Uniek.

Ajax werd weggetikt door Feyenoord. In eigen huis.

Had ik nog nooit gezien. Ooit een keer een goede openingsfase tot aan de 1-0 van Litmanen in het OS (eindstand 2-0, Kluivert), maar 65 minuten lang zo'n supremacie. Nee, absoluut unicum.
Ja, dat was raar om te beseffen. Feyenoord zakte niet na een goed begin in, ze bleven gewoon dwars door de verdediging heenlopen.

Koeman kan z'n team optimaal prepareren. We hebben dat ook in zijn Ajax-tijd gezien. Hij geeft z'n spelers vertrouwen en duidelijke opdrachten. Het schrijnende van deze wedstijd was dat De Boer tactisch overklast is en al een tijdje was. De reeks aan gelijke spelen en rode kaarten zegt wat dat betreft genoeg.
Dit is het zoveelste voorbeeld van een beginnende coach die denkt bij stap 5 in het proces te zijn, terwijl stap 1 t/m 4 nog genomen moeten worden. Daarom heeft Ajax zoveel baat bij trainers als Adriaanse, ipv jonge onervaren trainers die het leuk vinden om een exotische taktiek te bedenken maar die de beperkingen van z'n eigen spelers vergeet.

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

Re: Ajax-Feyenoord 23-10-2011

Bericht door Feest » ma okt 24, 2011 10:58 am

Ik zeg ook 65 minuten. Feyenoord wisselde slecht en zag niet dat men door het middenveld heen moest voetballen ipv het over te slaan. Clasie moest steeds mee met De Jong, El Ahmadi was niet fris meer na een knietje van Bulykinj en Vertonghen ging voor de defensie spelen. Ik dacht ook dat Ajax hem nog wel zou winnen door eoa. corner van de Janssen (ze waren werkelijk allemaal goed...) of een lopende actie van De Jong die toch vaak vrij kwam in de zestien het laatste gedeelte.

Maar de eerste 65 minuten was Feyenoord toch echt goed. En dreigend. En kreeg het een pak kansen. Dat die voorhoede niet overhoudt van kwaliteit en overzicht is wat anders.

Lionel
Berichten: 47282
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax-Feyenoord 23-10-2011

Bericht door Lionel » ma okt 24, 2011 11:16 am

Ajax was dramatisch. Vond 010 ook niét boeiend hoor. Frankie heeft echt gefaald.
IK GELOOF!!!!!!

T82
Berichten: 1771
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:27 pm
Locatie: Breda

Re: Ajax-Feyenoord 23-10-2011

Bericht door T82 » ma okt 24, 2011 11:27 am

Feest schreef:Ik dacht ook dat Ajax hem nog wel zou winnen door eoa. corner van de Janssen (ze waren werkelijk allemaal goed...)
Terechte opmerking, want dat was echt het enige positieve van Ajax. Nu Alderweireld nog leren koppen... En Boerrigter... En De Jong...

Wat vonden we trouwens van het uitkomen van Vermeer bij één van de corners? Goed voorbeeld van Mulder deed blijkbaar volgen.

En hoe zit het met de regels: een keeper die zijn hand óp de bal heeft (Mulder) en de bal wordt vervolgens weggetikt... Mag dat niet nee?

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Ajax-Feyenoord 23-10-2011

Bericht door Ajaciedjuh » ma okt 24, 2011 11:33 am

T82 schreef: En hoe zit het met de regels: een keeper die zijn hand óp de bal heeft (Mulder) en de bal wordt vervolgens weggetikt... Mag dat niet nee?
Nee dat mag niet.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Ajax-Feyenoord 23-10-2011

Bericht door Ajaciedjuh » ma okt 24, 2011 11:37 am

AD Sport schreef:De Boer legt crisis bij Ajax onder vergrootglas
’Op deze manier verder gaan, heeft geen zin’


Na vijf competitieduels op rij zonder zege willen Frank de Boer en zijn voetballers bij Ajax snel een antwoord vinden op de vraag hoe tegenstanders het spel van de kampioen minder makkelijk kunnen ontregelen.

Want er moet nu echt iets gebeuren, beseften coach en spelers zondag na de onbesliste ontmoeting met Feyenoord (1-1).

'Op deze manier verder gaan, heeft geen zin', zei Theo Janssen. De routinier merkte dat zijn ploeg ook tegen Feyenoord in de problemen kwam toen het positiespel al vroeg werd verstoord. Ajax bleef de bal maar achterin rond tikken en vond zelden een vrijstaande middenvelder of aanvaller.

De Amsterdammers kwamen op die manier nauwelijks tot een uitgespeelde aanval en waren eigenlijk alleen gevaarlijk met vrije trappen of hoekschoppen.

'We hebben het moeilijk als de tegenstander ons snel onder druk zet', stelde Janssen. 'We willen dan verzorgd blijven spelen, maar soms overdrijven we misschien. Je kan ook soms een lange bal spelen en voor de tweede bal gaan knokken. Op die manier kom ik wellicht vaker aan de bal.'

'Het was hetzelfde liedje', besefte aanvoerder Jan Vertonghen. 'We wilden met goed positiespel naar de aanval, maar zijn daar totaal niet in geslaagd. We vonden de oplossing niet, konden het middenveld niet bereiken. Vanaf het begin af aan was het weer niet goed.'

De Boer weet niet beter dan dat je met goed positiespel onder de druk van een tegenstander uit kan komen. Hij deed niet anders als verdediger van het succesvolle Ajax van de jaren negentig. Maar is het wel eerlijk om de huidige Ajacieden met de vroegere topvoetballers van trainer Louis van Gaal te vergelijken?

De Boer beloofde in de aanloop naar de duels met Roda JC (woensdag beker, zaterdag competitie) met zijn ploeg om de tafel te gaan zitten. 'Ik wil van mijn staf en spelers weten wat zij er van denken', zei hij. 'Want dat er iets moet veranderen, lijkt me wel duidelijk. Ik ga ervan uit dat we onze slechtste wedstrijd van het seizoen nu wel hebben gespeeld.'

De Boer legt de komende dagen niet alleen de speelwijze van zijn ploeg onder een vergrootglas. Het is hem ook opgevallen dat Ajax pas karakter toont als het op achterstand is gekomen of met tien man verder moet.

'Het is heel moeilijk om een vinger achter dit merkwaardige fenomeen te krijgen', zei hij. 'Maar volgens mij betekent het ook dat we met elf man vaak niet in staat zijn om meer dan 100 procent te geven. Dat is een kwalijke zaak natuurlijk.'
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47905
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Ajax-Feyenoord 23-10-2011

Bericht door peter » ma okt 24, 2011 12:07 pm

Die laatste zinnetjes doen me heel sterk denken aan Marco van Basten. Hopelijk weet alleen de Boer wel raad met deze situatie.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58880
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax-Feyenoord 23-10-2011

Bericht door 999 » ma okt 24, 2011 12:15 pm

Ach, het is toch steeds hetzelfde liedje.AJAX doet een wedstrijd zijn " best " wordt ( de hemel in ) geprezen in de media en vervolgens zakt me de volgende wedstrijd(en) weer door hun hoeven.Dan vergeet men even dat er voor succes, nog meer met deze voetballers van deze tijd dan vroeger, men gewoon flink aan de bak moet om dat nivo te halen ..

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Re: Ajax-Feyenoord 23-10-2011

Bericht door Daily Blind » ma okt 24, 2011 12:29 pm

Ajaciedjuh schreef:
AD Sport schreef:De Boer legt crisis bij Ajax onder vergrootglas
’Op deze manier verder gaan, heeft geen zin’


Na vijf competitieduels op rij zonder zege willen Frank de Boer en zijn voetballers bij Ajax snel een antwoord vinden op de vraag hoe tegenstanders het spel van de kampioen minder makkelijk kunnen ontregelen.

Want er moet nu echt iets gebeuren, beseften coach en spelers zondag na de onbesliste ontmoeting met Feyenoord (1-1).

'Op deze manier verder gaan, heeft geen zin', zei Theo Janssen. De routinier merkte dat zijn ploeg ook tegen Feyenoord in de problemen kwam toen het positiespel al vroeg werd verstoord. Ajax bleef de bal maar achterin rond tikken en vond zelden een vrijstaande middenvelder of aanvaller.

De Amsterdammers kwamen op die manier nauwelijks tot een uitgespeelde aanval en waren eigenlijk alleen gevaarlijk met vrije trappen of hoekschoppen.

'We hebben het moeilijk als de tegenstander ons snel onder druk zet', stelde Janssen. 'We willen dan verzorgd blijven spelen, maar soms overdrijven we misschien. Je kan ook soms een lange bal spelen en voor de tweede bal gaan knokken. Op die manier kom ik wellicht vaker aan de bal.'

'Het was hetzelfde liedje', besefte aanvoerder Jan Vertonghen. 'We wilden met goed positiespel naar de aanval, maar zijn daar totaal niet in geslaagd. We vonden de oplossing niet, konden het middenveld niet bereiken. Vanaf het begin af aan was het weer niet goed.'

De Boer weet niet beter dan dat je met goed positiespel onder de druk van een tegenstander uit kan komen. Hij deed niet anders als verdediger van het succesvolle Ajax van de jaren negentig. Maar is het wel eerlijk om de huidige Ajacieden met de vroegere topvoetballers van trainer Louis van Gaal te vergelijken?

De Boer beloofde in de aanloop naar de duels met Roda JC (woensdag beker, zaterdag competitie) met zijn ploeg om de tafel te gaan zitten. 'Ik wil van mijn staf en spelers weten wat zij er van denken', zei hij. 'Want dat er iets moet veranderen, lijkt me wel duidelijk. Ik ga ervan uit dat we onze slechtste wedstrijd van het seizoen nu wel hebben gespeeld.'

De Boer legt de komende dagen niet alleen de speelwijze van zijn ploeg onder een vergrootglas. Het is hem ook opgevallen dat Ajax pas karakter toont als het op achterstand is gekomen of met tien man verder moet.

'Het is heel moeilijk om een vinger achter dit merkwaardige fenomeen te krijgen', zei hij. 'Maar volgens mij betekent het ook dat we met elf man vaak niet in staat zijn om meer dan 100 procent te geven. Dat is een kwalijke zaak natuurlijk.'
Meer dan 100%? De spelers brengen momenteel niet eens 70% van wat minimaal vereist is. Keeper die nooit oplet, een back die al weken dramatisch speelt en mag blijven staan. Centraal duo wat het spel al jaren vertraagt. Tikkie breed of een balletje op de back. Sla verdomme ens een linie over, want daarmee houd je het tempo hoog en laat je de tegenstander kapot lopen. Het middenveld wat geen oog heeft voor diepte en alleen maar de bal na elkaar kan spelen. Steekpasses zijn er nauwelijks of in iedergeval een pass waarmee een vleugespeler of Spits zich een baan naar het doel kan maken.
De aanval staat grotendeels stil en Sujelmani hoeft bljkbaar niet meer het veld breed te houden, heeft de gehele wedstrijd naast Siem de Jong in de spits gestaan. .

En het meeste erger ik mij nog aan het enorme negeren van de loopacties van de Jong. De enige speler met voetbal verstand. Elke wedstrijd loopt hij zich minimaal 5 keer uitstekend vrij en kan met een diepte pass hij 1 op 1 worden gezet, maar de heren achterin op het middenveld kiezen liever vor een simpel passje in de voeten bij een stilstaande middenvelder of een tikkie breed .

Lionel
Berichten: 47282
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax-Feyenoord 23-10-2011

Bericht door Lionel » ma okt 24, 2011 12:30 pm

Ik vind Frankie de laatste maanden echt zeer zwak overkomen. In de media, tijdens wedstrijden, voor de wedstrijden, na de wedstrijden... Ik had meer van hem verwacht.

Nooit zegt hij dat zijn tactiek niet heeft gewerkt. Snap best dat het aan de instelling van de spelers ligt maar is een trainer er niet om ervoor te zorgen dat de spelers zich lekker voelen in een bepaalde tactiek? Zo werkt het althans bij mij wel.

Vooraf hoor ik hem zeggen dat ze 010 onder druk gaan zetten. Daar heb ik NIKS van gemerkt. Frankie heeft het over een tegenstander kapot spelen. Ik snap best dat je als trainer wilt blijven voetballen. Ik vind het ook zeer te prijzen dat dit gebeurd. Geen lange ballen. Lekker de bal in de ploeg houden en zo de tegenstander achter je aan laten rennen. Maar dan moet je wel spelers hebben die op een gegeven moment durven om een bal vooruit te spelen. Tussen twee tegenstanders door, een medespeler aanspelen met een man in zijn rug. Nu opende Vermeer naar de andere kant (Koppers of Greg) en kreeg de bal, terwijl de spits of middenvelder van 010 bij hem in de buurt stond, terug. Gevolg: Lange bal! En omdat het veld zo gigantisch groot werd (Jan en Toby stonden praktisch op de achterlijn, aan de zijlijn stonden de backs) was iedere tweede bal voor 010.

En het mooie was vervolgens: Ajax liep naar achteren! Dus de spitsen van 010 hadden weer een paar minuten rust om zich op te laden voor de volgende keer dat ze moesten storen. Ik denk dat ze het nog 4 wedstrijden hadden volgehouden.

Dat de opbouw niet loopt, dat er een paar ballen verkeerd worden ingespeeld of dat Sulejmani zijn man niet voorbij komt kan een keer gebeuren. Maar een trainer van Ajax moet bovenstaande toch ook gezien hebben? Die moet toch ook zien dat Koppers misschien niet goed genoeg is om een bal vooruit in te spelen (zie eerste minuut) of, en ik geef hem nog de kans, dat die jongen het nog niet durft. Die moet toch ook zien dat Greg IEDERE bal terugspeelde. Die jongen durft geen bal vooruit te spelen. Diezelfde Frank moet toch ook zien dat Jantje nog geen enkele keer is opgekomen omdat het hele team, misschien dankzij diezelfde Jan, achteruit hobbelt? En dan hoef ik het niet eens te hebben over het gigantische gat op het middenveld of over de aanvallers.

Waarom koos hij er niet voor om wat eerder de lange bal te spelen en op die manier 010 onder druk te zetten? Heel erg slecht van Frank. Ik heb ergens het gevoel dat hij een beetje de weg kwijt is. Het begon al met dat gekut met Theo en ook met de linksbackpositie. Met een beetje pech zijn we over een ruime week uitgevoetbald in de CL, de beker en de competitie....
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Ride
Berichten: 1141
Lid geworden op: ma feb 07, 2011 9:32 am
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Ajax-Feyenoord 23-10-2011

Bericht door Ride » ma okt 24, 2011 1:15 pm

Ik heb geen zinnig woord te zeggen over gisteren.
Stond er weer eens voor jandoedel om 12 uur al op het vakkie. En geen eens een lekker biertje kunnen drinken.
Chapeau voor feyenoord. Die deden wat ze moesten doen. Geen gezichtsverlies lijden.
Alhoewel het door het overdreven juichen wel pathetisch werd en na de rode kaart eigenlijk bizar overkwam dat ze niet gingen pushen.
Alsof ze voor 10 man banger waren dan voor 11 :confused.gif:

Gelukkig deed het youtubefilmpje van de heldenonthaal van hun me weer goed... zo diep zit het nog steeds.. :ajaxscarf.gif:
Vakkie 129

Mano
Berichten: 15186
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax-Feyenoord 23-10-2011

Bericht door Mano » ma okt 24, 2011 2:24 pm

We kunnen de Boer wel de schuld gaan geven maar het is toch echt de instelling van de spelers.
het zijn kleine dingen die ze niet doen en die ze wel dienen te doen.
  • - vertonghen die er vanuit gaat dat Toby het wel redt en alvast een aanvallende positie inneemt. (rugdekking)
    - Vertonghen die niet inschuift naar het middenveld (bij balbezit)
    - reactie voetbal ipv pro-actief (sulejmani gaat pas lopen als ie weet dat de pass komt)
    - als iemand het kopduel aangaat, er naar toe rennen voor de afvallende bal.
    - eerste paal spits, 2de paal buitenspeler
dat soort kleine gretigheden, dat ontbreekt bij ze.

Dan verlies je dus continue de bal en ben je voorspelbaar.
Ajax is op dit moment erg vooprspelbaar.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Lionel
Berichten: 47282
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax-Feyenoord 23-10-2011

Bericht door Lionel » ma okt 24, 2011 2:54 pm

Dat viel me ook wel op.. Weet Eriksen dat je mag springen voor een kopduel?
IK GELOOF!!!!!!

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23213
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Ajax-Feyenoord 23-10-2011

Bericht door Cruijff » ma okt 24, 2011 2:57 pm

Nee, dat weet hij niet. In de opleiding wordt aangeleerd dat de 'dragende spelers' de zogeheten 'super talenten' moeten optillen bij een corner of een voorzet van de zijkant.

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: Ajax-Feyenoord 23-10-2011

Bericht door Le T. » ma okt 24, 2011 4:05 pm

Rishi schreef:Dat viel me ook wel op.. Weet Eriksen dat je mag springen voor een kopduel?
Volgens mij weet Eriksen helemaal niet dat hij moet presteren. Hij presteert immers in het gros van de wedstrijden niet en hij krijgt telkens weer een basisplaats en werd nooit gewisseld, hoe zou hij dat moeten weten dan?
Wollt ihr den totalen Mensch?

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58880
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax-Feyenoord 23-10-2011

Bericht door 999 » ma okt 24, 2011 4:10 pm

Rishi schreef:Dat viel me ook wel op.. Weet Eriksen dat je mag springen voor een kopduel?
Dat zal Ericsen wel weten dat ie MAG springen .. beter zou zijn dat ie weet dat ie MOET springen ... :smallgrin.gif:

wimpey
Berichten: 51816
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax-Feyenoord 23-10-2011

Bericht door wimpey » ma okt 24, 2011 6:50 pm

Peter schreef:Die laatste zinnetjes doen me heel sterk denken aan Marco van Basten. Hopelijk weet alleen de Boer wel raad met deze situatie.
Ik lees ook telkens dat we 'de slechtste wedstrijd van het seizoen' nu wel hebben gehad. Na Groningen, gisteren... :excited.gif:

Probleem van Ajax bij balbezit is simpel te illustreren. Koppers in minuut 1. Niemand biedt zich aan, niemand beweegt zonder bal om de speler in balbezit een afspeelmogelijkheid te bezorgen. Wanneer Vertonghen een paar meter naar voren maakt, kan Koppers hem in de as aanspelen.

Nog één: Alderweireld en Vertonghen gaan in de opbouw niet breed. Zodoende 'duwen' ze hun backs niet naar voren. Zodoende ontstaat in het centrum geen ruimte voor een middenvelder om zich in te laten zakken. Dus sta je met 2 CVs en 2 backs min of meer op één lijn. En kom je niet verder dan breed en terug.

Doordat Alderweireld en Vertonghen zo kort op elkaar spelen, kon Fernandez - in z'n uppie! - de opbouw vrij easy ontregelen. Mede doordat m.n. Vertonghen weer eens niets met de ruimte voor hem deed. Weigerde weer categorisch het middenveld op te zoeken. Behalve direct na de 0-1 natuurlijk, zoals we dat inmiddels van hem kennen. :666.gif:

Hanegem 'schreef' in het AD dat middenveld van de kakkies ons middenveld overklaste. Waar. Maar een gevolg. Oorzaak lag achterin. Die middenvelders kregen amper een bal... Was een heerlijke pot voor de kakkies, ze konden voortdurend vooruit druk geven, waarop Ajax terug moest. Zelden moest een kakkie achteruit om er een van ons te volgen. Niet voor niets heeft die Mulder vanuit het open spel geen bal op doel gehad. :excited.gif:

Ik mag toch hopen dat FdB dit soort basics ook ziet... Zo moeilijk is het niet. En wanneer het met de opbouw op deze manier blijft mislukken, dan doe je het maar anders. Keeper stuurt defensie naar voren en probeert met een geplaatste bal een medespeler te bereiken.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9368
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Ajax-Feyenoord 23-10-2011

Bericht door Monkey Tonk » ma okt 24, 2011 11:48 pm

Peter schreef:Die laatste zinnetjes doen me heel sterk denken aan Marco van Basten. Hopelijk weet alleen de Boer wel raad met deze situatie.
Het verhaal is al jaren hetzelfde. Nieuwe trainer brengt even een frisse wind, men speelt even met inspiratie, en dan het is effect weer uitgewerkt en weet de trainer het ook niet meer. Dan beginnen hetzelfde gezoek en dezelfde praatjes weer van voren af aan. Zou het toeval zijn dat Ajax juist bij de trainers die middenin het seizoen het roer overnamen - Blind en de Boer - twee keer het hoogst scoorde tijdens dit tijdperk? De Boer met een kampioenschap, en Blind met een fantastische eindreeks die via de playoffs naar de CL (?) leidde.

Het feit dat de cirkel zich blijft herhalen lijkt de Boer gelijk te geven in zijn oordeel. Alleen is het niet alleen inzet, maar gedrevenheid over de hele. Het constante nadenken over voetbal, en met verbeteringen en nieuwe oplossingen aankomen, zal bij deze selectie(s) waarschijnlijk ver te zoeken zijn. De omschakeling bij balverlies is niet voor niks al maanden een hoofdpijnpunt. Cruijff's voetbal begon in zijn hoofd. Zijn onafhankelijke denken leidde tot voetbal dat bevrijd was. Maar datzelfde denken maakte hem ook moeilijk in de omgang. Tegenwoordig heeft Ajax liever spelers die in de pas lopen. Men probeert telkens op het oude fundament iets te herbouwen, zonder te begrijpen waarop het legendarische succes was gebaseerd. Vernieuwend denken zit er niet meer bij. En dat laatste maakte Ajax, tijdens de twee grootste periodes, juist zo speciaal. Cruijff was ongelooflijk vernieuwend. Van Gaal ook. Ajax stond bij de aftrap al voor op basis van benadering (en de spelers die de uitvoering mogelijk maakten). Natuurlijk haalt het moderne voetbal zo'n achterstand heel snel in. Doet niet af aan het feit dat de spelers van die Ajax-edities allemaal heel nauwkeurig op elkaar waren afgesteld. Ze wisten precies wat het team concept was en wat hun rol, en de rollen van de anderen, daarin betekende. De huidige selectie weet dat niet. Zonder die mentale duidelijkheid kun je vloeiend voetbal, vol automatismen, vergeten. Dan is de angel eruit, weten spelers met een bal niet meteen hoe het verder moet, en maakt doelgedreven agressie plaats voor twijfel. 1 keer raken is geen doel op zich, maar een middel tot het doel. Als je 1 keer raakt zonder duidelijk omlijnd onderliggend concept dan gaat de bal alleen maar snel van het kastje naar de muur. Een jong katje kun je daar misschien nog wel gek mee maken, maar een wat oudere kat kijkt het ongeinteresseert aan en slaat dodelijk toe als het even niet klopt.

Gebruikersavatar
Ride
Berichten: 1141
Lid geworden op: ma feb 07, 2011 9:32 am
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Ajax-Feyenoord 23-10-2011

Bericht door Ride » di okt 25, 2011 6:56 am

Le T. schreef:
Rishi schreef:Dat viel me ook wel op.. Weet Eriksen dat je mag springen voor een kopduel?
Volgens mij weet Eriksen helemaal niet dat hij moet presteren. Hij presteert immers in het gros van de wedstrijden niet en hij krijgt telkens weer een basisplaats en werd nooit gewisseld, hoe zou hij dat moeten weten dan?
http://www.ad.nl/ad/nl/1441/Ajax/articl ... ssel.dhtml

:excited.gif:
Vakkie 129

LucaS
Berichten: 53551
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax-Feyenoord 23-10-2011

Bericht door LucaS » di okt 25, 2011 7:02 am

Ach, hij zegt ook dat de wissel terecht was. Deze soep wordt niet heet gegeten, lijkt me.
I think I lost my fucking headache

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23213
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Ajax-Feyenoord 23-10-2011

Bericht door Cruijff » di okt 25, 2011 8:23 am

wimpey schreef:Ik lees ook telkens dat we 'de slechtste wedstrijd van het seizoen' nu wel hebben gehad. Na Groningen, gisteren... :excited.gif:

Probleem van Ajax bij balbezit is simpel te illustreren. Koppers in minuut 1. Niemand biedt zich aan, niemand beweegt zonder bal om de speler in balbezit een afspeelmogelijkheid te bezorgen. Wanneer Vertonghen een paar meter naar voren maakt, kan Koppers hem in de as aanspelen.

Nog één: Alderweireld en Vertonghen gaan in de opbouw niet breed. Zodoende 'duwen' ze hun backs niet naar voren. Zodoende ontstaat in het centrum geen ruimte voor een middenvelder om zich in te laten zakken. Dus sta je met 2 CVs en 2 backs min of meer op één lijn. En kom je niet verder dan breed en terug.

Doordat Alderweireld en Vertonghen zo kort op elkaar spelen, kon Fernandez - in z'n uppie! - de opbouw vrij easy ontregelen. Mede doordat m.n. Vertonghen weer eens niets met de ruimte voor hem deed. Weigerde weer categorisch het middenveld op te zoeken. Behalve direct na de 0-1 natuurlijk, zoals we dat inmiddels van hem kennen.
:666.gif:

Hanegem 'schreef' in het AD dat middenveld van de kakkies ons middenveld overklaste. Waar. Maar een gevolg. Oorzaak lag achterin. Die middenvelders kregen amper een bal... Was een heerlijke pot voor de kakkies, ze konden voortdurend vooruit druk geven, waarop Ajax terug moest. Zelden moest een kakkie achteruit om er een van ons te volgen. Niet voor niets heeft die Mulder vanuit het open spel geen bal op doel gehad. :excited.gif:

Ik mag toch hopen dat FdB dit soort basics ook ziet... Zo moeilijk is het niet. En wanneer het met de opbouw op deze manier blijft mislukken, dan doe je het maar anders. Keeper stuurt defensie naar voren en probeert met een geplaatste bal een medespeler te bereiken.
Hopelijk leest Frank de Boer op dit forum, want in mijn ogen heb je met deze analyse volledig in de kern aangegeven waar het aan schort. Ik heb even de tekst bold gemaakt waarmee je exact de vinger op de zere plek legt. Het zou logisch zijn als het lek snel boven komt, ben alleen bang dat onze jongens nog wel een aantal uitglijders gaan maken voordat ze het zelf ook zien...

Plaats reactie