FC Groningen - Ajax 02-10-2011

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: FC Groningen - Ajax 02-10-2011

Bericht door Le T. » zo okt 02, 2011 8:48 pm

Zuidema schreef:
Le T. schreef: Mijn oppervlakkige indruk is dat het tussen Vertonghen en Janssen in ieder geval niet botert, ook persoonlijk niet.
Trab noemde het ook al. Het blijft gissen natuurlijk. Maar als dat inderdaad zo is, dan zit het vies fout natuurlijk. Dat zijn wel je asspelers, die dan niet met mekaar klikken. Funest.
Als het goed gaat en het klikt persoonlijk niet, dan is dat niet echt een probleem, als het slecht gaat en het ook qua spel niet klikt dan wordt het een lastig verhaal.
Verder denk ik dat er inderdaad wel een probleem is met Eriksen en De Jong, dat zijn de lievelingetjes van de trainer, en er moet wel enige verhouding zijn tussen wie de trainer de beste vindt en wie de andere spelers de beste vinden. Die anderen ergeren zich natuurlijk ook blauw aan de beslissingen die Eriksen in het veld neemt.
Je moet het met mekaar doen, niemand zit te wachten op pleuris in het team. Dus je slikt het maar, je legt je er bij neer. Ook bij de vriendjespoltiek van de coach. Sowieso zijn er maar bitter weinig spelers die niet door het ijs zakken. Dus de meesten houen hun kop ook wel, denk ik. Ze hebben immers niet echt veel recht van spreken. Verder: De Boer is de baas, hij beslist, de spelers hebben alleen maar uit te voeren.
Daar ben ik het mee eens, maar je hebt dan ook goed trainers en minder goede trainers, en trainers met wie het bij een spelersgroep en trainers bij wie het niet werkt. Ik denk dat voetballers van elkaar heel goed door hebben hoe goed ze zijn, en het is sport, en het gaat dus om de beste zijn, om rangordes. Als de trainer dan helemaal en hardnekkig afwijkt van hun eigen rangorde dan gaat dat zeuren denk ik. De hierarchie in de groep en die van de trainer hoeven niet dezelfde te zijn, maar die moet wel een beetje op elkaar aansluiten anders krijg je scheve gezichten. Als je zelf moet vechten voor je plek en een ander krijgt hem voor niks dan steekt dat. Daarnaast is selectie ook een middel om spelers beter te maken, ze worden ook beter omdat ze wel moeten, omdat er een lat hoog gelegd wordt. Ik denk dat menig speler het wel tijd vind dat Eriksen eens wat betere wedstrijden speelt, dan kunnen ze die hype wel hebben.
Maar het blijven ook mensen. Ik denk dat de gang van zaken bij Ajax niemand lekker zit. En dan op veel terreinen. Niet alleen de nederlaag van vandaag.
Dat denk ik ook ja, vorig jaar ging het ook bergafwaarts ná de bestuurlijke onrust.
Verder voetballen ze gewoon niet lekker en voelen ze dat al weken, alleen doen ze zelf en de trainer alsof ze iets moois voelen groeien, dat is dus maar schijn. Er groeien namelijk geen automatismen, geen inventieve combinaties, geen telepathisch begrip tussen aanvallers. Trainers uit het verleden en van nu hebben bewezen dat dat wel door een trainer te bewerkstelligen is, maar ik vrees dat De Boer teveel verdediger is en niet ziet dat je er met positiespel en systeem niet bent.
Je hebt hierover al de nodige analyses gepost op AT en ik kan het alleen maar met je eens zijn. Vooral je posting in de Real-topic met de one-trick-ponies vond ik erg sterk. Zoals je al zei: we zijn op zich wel de goede weg ingeslagen, maar we blijven nu te lang ergens hangen. We maken die stappen gewoonweg niet naar goed teamwork, samenspel, spelpatronen/-automatismes, noem maar op. Dat heeft met de kwaliteiten van de spelers te maken, maar zeker ook met FdB, die ondermeer inderdaad het positiespel als doel lijkt te gebruiken en niet als middel en die nog niet erg veel tactisch vernuft heeft vertoond.
Ja, ik dram wel eens wat door en val in herhaling, maar toen had ik zelf ook het idee dat ik de vinger ongeveer op de zere plek legde.
Mogelijk speelt hem hier inderdaad zijn achtergrond als verdediger parten, maar een Van Basten maakte ook amper iets klaar bij Ajax. Beiden rookies met nog allerhande tekortkomingen. Beiden ook internationale topspelers die zich kennelijk niet goed kunnen inleven in het niveau van hun spelers. Ik geloof beslist dat Frank talent heeft, erg leergierig is en graag zich wil verbeteren als coach.
Daarom wil ik hem ook niet vergelijken met Van Basten, dat vind ik een belediging. De Boer heeft blijkbaar onderdelen van het vak nog niet onder de knie of realiseert zich niet dat hij bepaalde dingen als trainer ook kan en moet doen, Van Basten had niet eens door dat het vak was en dat hij daarvoor moest leren.
Misschien wordt het tijd om eens een op bezoek te gaan bij Johan? Of eens op de koffie te komen bij Louis? Dit zijn cruciale weken met heel veel opdoemende problemen. Ik denk dat ie daarin wel wat wijsheid van anderen kan gebruiken. Er is nu tijd voor, met een interlandweekend aanstaande.
Ik neig naar Louis. Maar ik was ook tegen de manier waarop hij aangesteld is omdat hij daardoor al meteen een valse start krijgt, dat leek mee te vallen met het kampioenschap maar misschien wreekt het zich nu. Door de onrust en de tussentijdse trainerswissel kon hij niet een assistent uitzoeken die hem aanvult, en tegelijk kon hij trainer worden doordat hij het uithangbord ging worden van de Ajaxdogma's, en daardoor zit hij er niet alleen aan vast, wat op zich helemaal niet zo verkeerd is, hij is er ook nog eens heel erg dogmatisch in.

Een beetje meer flexibiliteit zou hem waarschijnlijk goed doen. Een creatieve speler laten staan ook al maakt hij fouten in het positiespel, wat avontuurlijker spelers kopen ipv onetrickpony's, in een zware Europese uitwedstrijd de vleugels wat meer richting 4-5-1 opstelling zetten, wat meer combinaties toelaten en spelers elkaar laten zoeken ook al klopt dat nog niet helemaal met het positiespel, ik noem ook maar wat. Het probleem is dat hij die vrijheid eigenlijk niet meer heeft, dan is hij meteen aan het schipperen en concessies aan het doen en dan wordt het als zwak gezien en is het meteen daardoor een probleem op zich ipv een mogelijke oplossing.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: FC Groningen - Ajax 02-10-2011

Bericht door Demosthenes » zo okt 02, 2011 9:06 pm

De Boer heeft blijkbaar onderdelen van het vak nog niet onder de knie of realiseert zich niet dat hij bepaalde dingen als trainer ook kan en moet doen
Lijkt op "vloeken in de kerk"; Ajax zoekt het liefst trainers die zich nog niet hebben bewezen: Wouters, Blind, MvB en F. de Boer zijn benoemd in de "geest van JC" en soms zelfs met instemming/op voordracht van. Oud-spelers voor de groep zetten en dan gaat het goed.

Ervaren trainers als HtC, Co A. en Jol werden vaak al voor de start van de competitie weggehoond als "niet-des-Ajax'.

Ik heb niets tegen oud-spelers voor de groep, maar waarom kunnen mogelijke toptrainers als Blind, F. de Boer, Wouters, MvB, Dennis B, Wim J. Jaap S. en wie er nog aan wordt toegevoegd, niet eerst een paar jaar elders werken en daar successen boeken om vervolgens gelouterd (maar nog niet oud en geschikt voor de echte top) terug te keren bij Ajax? Wat is daar verkeerd aan?

Het voetbal van Ajax is "niet om aan te zien", een topclub onwaardig, er is een enkele creativiviet meer, niemand zal iets verrassends doen, balbezit is heilig, de breedtepass het ultieme genot, het "Ajax-orgasme?" Alle inventiviteit is verdwenen, eruit getraind door de experts?
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: FC Groningen - Ajax 02-10-2011

Bericht door joey » zo okt 02, 2011 10:12 pm

LucaS schreef:Juist dit laatste was de reden waarom ik zei dat Bergkamp door Blind vervangen moet worden. Niet omdat Bergkamp om wat voor reden dan ook schuld heeft aan iets, maar omdat een meer ervaren man naast de Boer belangrijk is. Bergkamp is er bij de buitenlandse wedstrijden niet eens bij.

Het probleem is niet van vandaag of gisteren. Ook Blind heeft er in zijn tijd als hoofdtrainer mee te maken gehad en het niet kunnen verhelpen. 10 competitienederlagen, weet je nog?

Het is 'gewoon' een kwestie van kwaliteit. De spelopvatting die FDB propageert is te moeilijk voor deze spelerrs. En een Suarez, die menige wedstrijd tegen verhouding in voor ons binnensleepte, hebben we ook niet meer.
Het stinkt aan alle kanten!

Alexander
Berichten: 8557
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: FC Groningen - Ajax 02-10-2011

Bericht door Alexander » zo okt 02, 2011 10:34 pm

Le T. schreef: Mijn oppervlakkige indruk is dat het tussen Vertonghen en Janssen in ieder geval niet botert, ook persoonlijk niet. Verder denk ik dat er inderdaad wel een probleem is met Eriksen en De Jong, dat zijn de lievelingetjes van de trainer, en er moet wel enige verhouding zijn tussen wie de trainer de beste vindt en wie de andere spelers de beste vinden. Die anderen ergeren zich natuurlijk ook blauw aan de beslissingen die Eriksen in het veld neemt.
Waar heb jij het nou over? Ik heb Vertonghen en Janssen al meerdere keren met elkaar in de stad gezien, dus het zal wel mee vallen dat ze elkaar helemaal niet liggen dan. Janssen komt gewoon te kort voor Ajax en het wordt hoog tijd dat hij uit Ajax 1 gaat. Liever vandaag dan morgen.

Over Wiel wil ik het niet eens meer hebben. Wat een waardeloze voetballer is dat.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58877
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: FC Groningen - Ajax 02-10-2011

Bericht door 999 » ma okt 03, 2011 1:15 am

AJAX hanteerde toen dus wel een spelopvatting die de spelers konden uitvoeren blijkbaar.Meer stabiliteit ingevoerd in het team.Al waren er toen ook dezelfde fouten.Fouten die je nog steeds opbreken.M.a.w. de keuze die de Boer heeft gemaakt is zowiezo een verkeerde.

Overgens zijn we met Suarez ook geen kampioen geworden ..

Mijn inziens is het altijd zo dat je als speler je voor 100% moet inzetten.Zelfs de echte top-teams krijgen het moeilijk als dat wegvalt.Al zullen die meer terug kunnen vallen op de extra kwaliteit die sommige spelers hebben.Je kan natuurlijk verliezen of gelijkspelen, maar nog steeds zie je spelers gewoon met de verkeerde mentaliteit aan een wedstrijd beginnen.Maar 3 - 0 tegen Real, volgens iedereen deden we het niet slecht dus ik kan nu wel effe op de automatische piloot deze wedstrijd ingaan.Dat zou er dus altijd moeten zijn, zeker bij het AJAX van nu.En dat mis je gewoon veels te veel keren, ook vandaag.

Als Janssen je middelpunt moet worden, je regelkantoor op het middelveld en verdedigend niet zijn mannetje staat zul je hem uit de wind moeten houden.Dan zal/zullen er spelers naast hem moeten staan die in dienst van en voor hem spelen.Nu staan er spelers naast hem die zijn manco ook hebben.Overgens heeft Janssen ook een beperkte aktieradius.Het middelveld zal " gewoon " veel meer verdedigend zijn mannetje moeten kunnen staan ook al gaat dat ten koste van bepaalde " lievelingen " van de trainer en zijn idee over hoe het zou moeten.Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het dan een zekerheidje wordt ons middenveld.Want dan komt weer dat stukje kwaliteit om de hoek kijken.

Sigthórsson moet mijn inziens veel meer in de spits blijven, dat steeds laten inzakken is leuk en aardig maar ik kan me eigenlijk niet een situatie voor de geest halen waarin het rendement heeft gehad.Rendement in die zin dat er een duidelijk idee erachter zat.Wat je nu veelal ziet is dat hij zich laat zakken de bal kaatst en dat is het dan.Het idee erachter is duidelijk, maar aan die uitvoering is dit team nog lang niet aan toe.Wat je nu veelal ziet is dat de voorhoede zichzelf uit positie loop, en op het moment dat onze buitenspelers dan de bal krijgen ze geen aanspeelpunt hebben op de spitspositie.

De Boer denkt mijn inziens veels te veel vanuit de gedachte wat zijn niveau vroeger was.Hij gaat voorbij aan het feit dat deze spelers t.o.v. toen veel minder zijn ( of nog lang iet zo ver als ze er uberhaupt komen ).Kwa mentaliteit, kwa kwaliteit.We hebben b.v. geen type Davids, Blind of FdB kwa mentaliteit en voetballend vermogen in de groep.We hebben o.a. geen Litmanen of RdB kwa voetbalintelligentie in dit team.

Dat mis je te veel bij De Boer, die ervaring die andere wel hebben en er dan voor kiezen om het team dan maar minder " aantrekkelijk " te laten voetballen, maar wel op het einde met de punten van het veld te stappen.Het lijkt er steeds op dat ie de kwaliteiten van zijn spelers veel te hoog inschat, maar er ook veels te veels vanuit gaan dat bepaalde " dingetjes " vanzelfsprekend zouden moeten zijn bij deze spelers ..

wimpey
Berichten: 51816
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: FC Groningen - Ajax 02-10-2011

Bericht door wimpey » ma okt 03, 2011 6:39 am

FdB mag aan de slag. Ik zag gisteren 0 creativiteit, 0 inventiviteit, 0 verrassing, 0 snelheid, 0 beleving, 0 personality, 0 spelvreugde, 0 weerbaarheid, 0 zelfvertrouwen, 0 chemie tussen spelers onderling, 0 intelligente wissels en taktiek. Tegen een zwak FC Groningen. In 90 minuten één flits van spelintelligentie gezien: het balletje waarmee (ik meen) Siem Sulejmani wegstuurde was top. De afronding van Sul (dekt de lading) niet.

Aan FdB de (lastige) opgave om dit vlot te trekken. Ajax heeft toch echt betere spelers dan de 2e helft tegen Twente en 90 minuten tegen Groningen doen vermoeden. Wellicht wat minder spelvertragers opstellen: VDW, Vertonghen, Janssen en Sulejmani hebben in deze 'vorm' echt niets in Ajax-1 te zoeken.

AZ (momenteel met afstand de meest constante ploeg in NL) wordt al cruciaal. Ajax speelt als een middenmoter, hetgeen het puntenverlies tegen andere als middenmoters spelende ploegen als psv, Twente en Groningen wel duidelijk heeft gemaakt. FdB weet nu ook wat het is om trainer van Ajax te zijn. Hij en zijn elftal staan tegen AZ flink onder druk.

wimpey
Berichten: 51816
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: FC Groningen - Ajax 02-10-2011

Bericht door wimpey » ma okt 03, 2011 7:09 am

joey schreef: Het is 'gewoon' een kwestie van kwaliteit. De spelopvatting die FDB propageert is te moeilijk voor deze spelerrs.
Dan moet FdB maar een stapje terug doen he. De combi Eriksen - De Jong functioneerde eind vorig seizoen heel aardig. Anita als corrector / aanjager ook. Destijds kwam Ajax vaak in de vijandelijke 16 en was er sprake van variatie / diepgang vanaf het middenveld. Gisteren niets van gezien.

FdB moet zijn visie / werkwijze aanpassen aan het materiaal. Niet andersom. Dat materiaal is niet grandioos, maar toch echt niet minder dan dat van psv, Twente of Groningen.

Mensen op de voor hen beste plek neerzetten wil nog wel eens helpen. Wanneer je geen betere RB dan VDW hebt, moet je er als trainer voor zorgen dat hij zo min mogelijk defensief werk dient te verzetten. Wanneer je in iedere wedstrijd minimaal één tegengoal krijgt, moet je je organisatie anders neerzetten.

Wanneer FdB niet 'outside the box' gaat denken, graaft ie z'n eigen graf. Dat zou ik erg vervelend vinden. Het is te hopen dat Ajax asap die sterke AD met voetbalachtergrond vindt. Ik denk dat FdB een klankbord prima zou kunnen gebruiken.

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: FC Groningen - Ajax 02-10-2011

Bericht door Le T. » ma okt 03, 2011 7:31 am

Demosthenes schreef:
De Boer heeft blijkbaar onderdelen van het vak nog niet onder de knie of realiseert zich niet dat hij bepaalde dingen als trainer ook kan en moet doen
Lijkt op "vloeken in de kerk"; Ajax zoekt het liefst trainers die zich nog niet hebben bewezen: Wouters, Blind, MvB en F. de Boer zijn benoemd in de "geest van JC" en soms zelfs met instemming/op voordracht van. Oud-spelers voor de groep zetten en dan gaat het goed.

Ervaren trainers als HtC, Co A. en Jol werden vaak al voor de start van de competitie weggehoond als "niet-des-Ajax'.

Ik heb niets tegen oud-spelers voor de groep, maar waarom kunnen mogelijke toptrainers als Blind, F. de Boer, Wouters, MvB, Dennis B, Wim J. Jaap S. en wie er nog aan wordt toegevoegd, niet eerst een paar jaar elders werken en daar successen boeken om vervolgens gelouterd (maar nog niet oud en geschikt voor de echte top) terug te keren bij Ajax? Wat is daar verkeerd aan?
Dan moet er gepresteerd worden, en kunnen oud-spelers niet teren op hun naam als speler. En dan zit er wel eens trainer waar supporters geen warm gevoel van binnen van krijgen, wat natuurlijk een veel te grote opoffering is voor sportief succes. Voor oud-spelers is het natuurlijk een "Wij van WC-eend adviseren WC-eend"-verhaal, Witschge en Jonk eten er goed van, en ook oudspelers die het geld minder hard nodig hebben kunnen zo leuke functies of een carrierestart krijgen zonder dat ze daarvoor iets hoeven doen. De Cruijffrevolutie is nog geen jaar oud en Ajax is alweer een grabbelton met dikbetaalde baantjes, iedereen eruit, vriendjes erin, en als er dan nog werkloze vriendjes zijn, dan gooien we de bestuursstructuur om zodat er meer baantjes bijkomen.

Maar de supporters vinden het prachtig, we hebben het al zo vaak zien mislukken, maar bij de volgende oudspeler die iets mag proberen gaat er weer een golf van optimisme door de gelederen en kan iedereen weer lekker sentimenteel doen over het verleden, het is makkelijk om naar een oudvoetballer te luisteren van wie je een beetje bent gaan houden in de tijd dat hij nog speelde. De pers heeft last van hetzelfde sentiment, plus vaak ook nog wat belangen, en die schrijven maar wat graag anderen dan oudspelers kapot en trekken het wijfelende deel van de supporters over de streep. Het zijn toch echt de supporters die het mogelijk maken, die krijgen waar ze om vragen. En dan klagen ze dat het succes uitblijft, maar daar hebben ze zelf ook niet op ingezet. Ze laten sentiment voorgaan op kwaliteit, en dan zijn ze verbaasd dat ze geen kwaliteit te zien krijgen. Daarna mag er dan weer even een niet echt Ajacied komen om het vuile werk op te knappen, en als dat gebeurd is en de ergste problemen zijn opgelost en de wanhoop voorbij is, moet hun sentimentele kant weer verwend worden met de aanblik van een oudspeler.

Wat mij nog het meest verbaasd is hoe snel de drama's uit het verleden dan weer vergeten zijn. Het is nog maar dik twee jaar geleden dat Van Basten de club in de steek liet nadat hij een enorme ravage had aangericht met achterlating van zijn handlangers op de loonlijst. Maar hij wordt alweer goedgepraat en zijn naam wordt alweer genoemd, zonder dat de supporters woedend optrekken naar het stadion om hun verbijstering te uiten. De supporters krijgen dat waar ze (in meerderheid) om vragen.
Het voetbal van Ajax is "niet om aan te zien", een topclub onwaardig, er is een enkele creativiviet meer, niemand zal iets verrassends doen, balbezit is heilig, de breedtepass het ultieme genot, het "Ajax-orgasme?" Alle inventiviteit is verdwenen, eruit getraind door de experts?
Doodgemaakt door de dogma's? Ik vond niet dat Jol een goede aanpak had voor de lange termijn, maar toen mochten de spelers de bal wel eens kwijtraken met een riskante pass of actie. Als je meer risico mag nemen kun je natuurijk ook sneller spelen, en dan heeft het rond laten gaan van de bal ook zin.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: FC Groningen - Ajax 02-10-2011

Bericht door joey » ma okt 03, 2011 8:07 am

Kom op, Le T. Toen Suarez door vermoeidheid uit vorm raakte, was het meteen gedaan met Jol.

Het is verdomd moeilijk voor een trainer van Ajax om aan de verwachtingen te voldoen zolang de jeugdopleiding niet optimaal rendeert. De Boer kan er weinig aan doen dat VDW (nota bene een vaste international) stomme fouten maakt. De Boer zal er wanhopig van worden. Wat moet hij? Hij heeft niet beter. Eigenlijk zou hij VDW eens op de bank moeten zetten, maar dan moet hij het doen met Daley Blind of zo.

Ik ben het wel met Wimpey eens dat De Boer het een en ander kan omzetten. Aan de andere kant moet een trainer daar mee oppassen.Voor zijn spelers is hij niet geloofwaardig meer als hij afwijkt van zijn visie en aan het schipperen slaat.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Re: FC Groningen - Ajax 02-10-2011

Bericht door El Clavo » ma okt 03, 2011 8:46 am

Onzin natuurlijk. Je eerste visie is niet altijd gelijk de juiste. Het getuigt van inzicht en flexibiliteit door juist wel te gaan omzetten. Na 8 wedstrijden mag je best eens wat anders gaan proberen.

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: FC Groningen - Ajax 02-10-2011

Bericht door Le T. » ma okt 03, 2011 9:04 am

joey schreef:Kom op, Le T. Toen Suarez door vermoeidheid uit vorm raakte, was het meteen gedaan met Jol.
Dat had ook alles te maken met het feit dat Cruijff kabaal begon te maken. Het ging even stroef en daar werd door factoren van buiten een crisis van gemaakt. Vanaf die column was Jol op weg naar de uitgang en dan verliest hij steeds meer grip. Ik heb onder Jol wel veel supersnelle aanvallen gezien, flitsende combinaties, en heel veel balverlies, met name van Suarez, ook voordat hij zogenaamd uit vorm was. In die fameuze reeks van 14 overwinning op rij of zo was Suarez ook heel veel wedstrijden gewoon slecht aan het spelen.

Je kunt nou eenmaal sneller spelen en meer moeilijke intelligente combinaties afleveren als het 2 van 5 keer fout mag gaan. De combinatie van perfectie en snelheid is deze spelers niet gegeven, als je dan toch perfectie wilt gaat de bal te traag rond. Jol koos voor snelheid en dat leidde tot veel balverlies, en dan moesten ze telkens weer achter die bal aan en dat vrat energie waardoor het in de tweede helft wel eens op was. Het was echt niet alleen Suarez, Pantelic leed ook 10 keer per wedstrijd onnodig balverlies, maar als die effectvolle kaats met een boogje over zijn rechterschouder wel lukte dan had je ook meteen een snelle aanval. Ik zeg niet dat Jol het evenwicht gevonden had en dat hij voor de rest de juiste spelopvatting had, maar het evenwicht is er onder De Boer in ieder geval ook niet.
Het is verdomd moeilijk voor een trainer van Ajax om aan de verwachtingen te voldoen zolang de jeugdopleiding niet optimaal rendeert. De Boer kan er weinig aan doen dat VDW (nota bene een vaste international) stomme fouten maakt. De Boer zal er wanhopig van worden. Wat moet hij? Hij heeft niet beter. Eigenlijk zou hij VDW eens op de bank moeten zetten, maar dan moet hij het doen met Daley Blind of zo.
Ik vind VDW bij het Nederlands elftal over het algemeen wel goed. Ik vond hem onder Jol in diens eerste seizoen het ook goed doen. Een trainer is goed als hij spelers goed laat spelen.
Ik ben het wel met Wimpey eens dat De Boer het een en ander kan omzetten. Aan de andere kant moet een trainer daar mee oppassen.Voor zijn spelers is hij niet geloofwaardig meer als hij afwijkt van zijn visie en aan het schipperen slaat.
Dat is ook een beetje het probleem wat De Boer te danken heeft aan de manier waarop hij trainer is geworden. Zijn visie en aanpak is een reactie op Jol. Het moest per se helemáál over een andere boeg, De Boer moest het echte ouderwetse Ajax gaan verpersoonlijken. Daardoor zit hij vast aan een hele starre visie, en nu is het lastig om nog het nodige water bij de wijn te doen.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

FC Groningen - Ajax 02-10-2011

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » ma okt 03, 2011 9:17 am

Het lijkt wel of De Boer hoopt op zo'n Osasuna-uit moment van Van Gaal; blijven vasthouden aan een opstelling en ineens gaat het lopen. Waarbij (wederom) gezegd moet worden dat de selectie van '91-'92 kwalitatief een stuk beter was dan de huidige.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11420
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Re: FC Groningen - Ajax 02-10-2011

Bericht door Toppie » ma okt 03, 2011 9:21 am

Bij eredivisie live lieten ze trouwens wel in een herhaling zien dat ook bij de speler van Groningen de bal tegen de arm kwam, misschien dan wel niet opzettelijk maar hij had er wel voordeel van. Misschien vindt men het vervelend om weer een scheidsrechterlijke dwaling tegen Ajax na vorige keer bij Twente [ onterecht afgefloten wegens buitenspel, dat in de verste verte geen buitenspel was], dus in 2 wedstrijden achter elkaar, te moeten tonen. Het laat echter onverlet, dat dit verlies Ajax zichzelf en niemand anders kan verwijten. Aan de andere kant moeten we misschien wel realistisch zijn en constateren dat dit Ajax absoluut niet zo goed is als wij wel denken of zouden willen. Achterhoede is uiterst onzeker en traag in de opbouw. Er staat een rechtsback, een internarional notabene, die wekelijks laat zien waarom er zich geen topclub voor hem meldt, we hebben niet eens een vervanger voor hem. De linksback is geen linksback en staat er net als destijds Urby bij gebrek aan beter. Van een jongen van 18 jaar [ Boilesen ] wordt hier al verwacht als vaste basisspeler onvervangbaar te zijn op de linksbackpositie . Het middenveld is te licht en niet daadkrachtig. Van de Jong mogen we onderhand toch wel meer verwachten en Eriksen maakt zijn eigen woorden tot nu toe nu niet bepaald waar [ maar is dat nu wel zo vreemd, wordt er niet te veel van hem verwacht. Ze brengen aanvallend veel te weinig en hobbelen verdedigend maar een beetje mee. Janssen is volstrekt onzichtbaar. Suljemani een leuke aanvaller op de counter, werkt hard maar is amper instaat anders te schieten of te passen met buitenkant rechts. [ Als je toch ook weer ziet hoe hij die kans verziekt in de eerste 5 min van de wedstrijd, zo slecht raken van de bal!]komt bij een een tegen een situatie[ niet op de counter ] zijn tegenstander niet voorbij en grossiert in passes opzij en achteruit. De enige waar nog iets vanuit gaat is Boerighter en Sigthorsson krijgt amper bruikbare ballen. Nee qua instelling, voetbaltechnisch en tactisch en ook qua beleving is het allemaal veel te timide en dik maar dan ook dik onder de maat. Helaas hebben we een kwalitatief zeer zwak elftal met een dito bank. Als men het over een elftal met een gelijkwaardige bank met vervangers heeft dan klopt dat dus!
:biggthumpup.gif:

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: FC Groningen - Ajax 02-10-2011

Bericht door joey » ma okt 03, 2011 10:13 am

El Clavo schreef:Onzin natuurlijk. Je eerste visie is niet altijd gelijk de juiste. Het getuigt van inzicht en flexibiliteit door juist wel te gaan omzetten. Na 8 wedstrijden mag je best eens wat anders gaan proberen.
Frank kreeg veel bijval omdat hij Ajax weer als Ajax liet spelen. Hij kan niet zomaar van die speelwijze afstappen, dat is erg riskant. Een paar nederlagen en hij is gezien. Daar heeft Le T. helemaal gelijk in.

Qua uitslagen vind ik het nog wel meevallen. We hebben nu drie zware wedstrijden achter de rug en dit is pas de eerste nederlaag. Het is nog lang niet zo erg als onder Blind, bijvoorbeeld. Toen verloren we de zware wedstrijden allemaal.

Als alles meezit (voorsprong) kan dit Ajax echt wel voetballen. Dan komt er ruimte om te counteren, en dat ligt bepaalde spelers veel beter. Tegen een tegenstander die de ruimtes klein maakt/scherp is in de duels is het een ander verhaal. Zo is het nu, en zo was het de afgelopen jaren. Onder Jol zat het vaker mee, omdat Suarez veel te goed was voor de eredivisie. Hij scoorde vaak tegen de verhouding in. Maar onder Jol werden ook veel slechte (uitwedstrijden) gespeeld. Poeh, het was vaak niet om aan te zien.

Het is namelijk een terugkerend fenomeen: Ajax mist de zuiverheid als het baltempo omhoog moet. Dan zie je meteen de tekortkomingen van de spelers. Daar kan De Boer weinig aan doen. Ja, met ze aan de slag gaan en hopen dat deze of gene nog iets oppikt.

Ik begrijp de kritiek op de opstelling wel, maar dat is natuurlijk niet het enige probleem.
Het stinkt aan alle kanten!

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: FC Groningen - Ajax 02-10-2011

Bericht door Le T. » ma okt 03, 2011 10:16 am

Bij eredivisie live lieten ze trouwens wel in een herhaling zien dat ook bij de speler van Groningen de bal tegen de arm kwam, misschien dan wel niet opzettelijk maar hij had er wel voordeel van. Misschien vindt men het vervelend om weer een scheidsrechterlijke dwaling tegen Ajax na vorige keer bij Twente [ onterecht afgefloten wegens buitenspel, dat in de verste verte geen buitenspel was], dus in 2 wedstrijden achter elkaar, te moeten tonen.
Ik ben niet zo onder de indruk van wat ze zoal op tv laten zien, omdat ze niet kunnen kijken. Het werd ook nog gezegd door de NOS, maar ik zag de arm de bal niet raken, kon ook de borst geweest zijn. Misschien ook wel hoor, maar ik vond het wat makkelijk gezegd. Ook Altidore werd volmondig beschuldigd van een schwalbe, de commentator zegt dat hij helemaal niet geraakt werd terwijl hij overduidelijk wel geraakt werd, er wordt makkelijk wat geroepen door mensen die gewoon niet goed kijken.
Het laat echter onverlet, dat dit verlies Ajax zichzelf en niemand anders kan verwijten.
Ik weet het moment niet meer precies, maar er staat me iets bij van nog een penaltyclaim van Groningen. Maar ja, dat maakt dan voor de punten niet uit en dan wordt het snel vergeten. Net zoals dat buitenspelgeval tegen Twente ook snel vergeten was als Ajax die 70 minuten had gebruikt om te zorgen dat het niet beslissend was. Soms zit het mee en soms zit het tegen, als je elke keer dat het tegen zit punten verliest en niet profiteert van als het meezit dan blijft natuurlijk het beeld over dat het alleen maar tegenzit met de scheidsrechters. Dat is echt niet zo.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58877
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: FC Groningen - Ajax 02-10-2011

Bericht door 999 » ma okt 03, 2011 11:46 am

Overgens was v.d. Wiel deze " Maak geen domme overtreding ter hoogte van de middellijn " ook weer vergeten ..

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: FC Groningen - Ajax 02-10-2011

Bericht door Bert » ma okt 03, 2011 11:50 am

Goede column van Van Hanegem over Janssen (en over AZ trouwens).
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Mr. Ajax
Berichten: 14503
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: FC Groningen - Ajax 02-10-2011

Bericht door Mr. Ajax » ma okt 03, 2011 11:57 am

Waar?
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: FC Groningen - Ajax 02-10-2011

Bericht door Bert » ma okt 03, 2011 12:03 pm

AD.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Ajax Rules
Berichten: 31405
Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm

Re: FC Groningen - Ajax 02-10-2011

Bericht door Ajax Rules » ma okt 03, 2011 12:08 pm

Ik zei het voor het seizoen al: er had een goede, multifunctionele aanvaller voor de basis bijgemoeten en ook een goede, multifunctionele verdediger?

Sommigen zeiden "Moet Boerrigter op de bank dan?" of "Sueljmani moet spelen, want die heeft 16M gekost" of "VDW op de bank is natuurlijk je reinste kapitaalvernietiging".

Maar mensen vergeten dat je zelden met je beoogde basis kunt spelen. Wat hadden we in Eindhoven of gisteren prima een extra aanvallende klasbak kunnen gebruiken! Wat hadden we een vervanger van Blind goed kunnen gebruiken! En ook al zouden Van der Wiel of Sulejmani eens een keer op de bank komen, zou dat dan zo erg zijn geweest (vroeg hij retorisch)?

Goedkoop zal duurkoop blijken te zijn.

Verder is FdB ook medeplichtig door zijn eigenwijze opstelling.
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33833
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: FC Groningen - Ajax 02-10-2011

Bericht door Duke » ma okt 03, 2011 12:08 pm

There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: FC Groningen - Ajax 02-10-2011

Bericht door joey » ma okt 03, 2011 12:12 pm

Ben ik het ook mee eens. Het ligt net zo goed aan de anderen. De anderen moeten een stapje extra willen doen voor Janssen.

Waarom schoot Janssen vorig seizoen de ene na de andere vrije trap raak en nu niet? :confused.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

wimpey
Berichten: 51816
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: FC Groningen - Ajax 02-10-2011

Bericht door wimpey » ma okt 03, 2011 12:13 pm

Hanegem heeft het bij het rechte eind v.w.b. Vertonghen! :biggthumpup.gif:

V.w.b. Vierhouten niet. Viergever heet die jongen. Ik vind het ook een wat makkelijke conclusie: AZ doet het als elftal goed tot dusver. Daar kom je op den duur verder mee dan met parasiteren op individueel talent.

Lionel
Berichten: 47281
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: FC Groningen - Ajax 02-10-2011

Bericht door Lionel » ma okt 03, 2011 12:27 pm

LucaS schreef:
Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Onwaarschijnlijk slecht dit. Waar is toch de absolute wil om te winnen? Voor de zoveelste keer een inhaalrace. Wordt gelijk een 'Vorentscheidung' tegen AZ, over 2 weken, want we staan al 6 punten achter...
Het goede nieuws is dat je, als je wint, nog steeds maar drie punten op de koploper achterstaat.
En als PSV wint?
IK GELOOF!!!!!!

LucaS
Berichten: 53551
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: FC Groningen - Ajax 02-10-2011

Bericht door LucaS » ma okt 03, 2011 12:29 pm

Dan staat Ajax nog steeds maar drie punten achter op de koploper.
I think I lost my fucking headache

Plaats reactie