Ajax - Olympique Lyon 14-09-2011

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Re: Ajax - Olympique Lyon 14-09-2011

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » do sep 15, 2011 1:37 pm

Thijs schreef:
Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Ik was overigens al lang blij dat Janssen de corners in een keer voor slingert, in plaats van dat idiote gedoe met de korte corner.
Die eerste grote kans van Lyon kwam toch wel voort uit een (lange) corner van ons, of vergis ik me nu?
Onze eerste grote kans kwam in ieder geval uit een lange corner; Dirk die in het zijnet kopt na een minuut of 5,6.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - Olympique Lyon 14-09-2011

Bericht door joey » do sep 15, 2011 1:38 pm

Lyon verliest niet vaak thuis.

Het is zeer in het voordeel van Ajax als de tegenstander afwachtend speelt. Ajax kan niet met pressie omgaan.
Het stinkt aan alle kanten!

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23213
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Ajax - Olympique Lyon 14-09-2011

Bericht door Cruijff » do sep 15, 2011 1:58 pm

joey schreef:Lyon verliest niet vaak thuis.
Ajax verliest niet vaak in Lyon. :smile-ajax.gif:

Gebruikersavatar
MHF
Berichten: 1395
Lid geworden op: di sep 23, 2003 12:03 pm

Re: Ajax - Olympique Lyon 14-09-2011

Bericht door MHF » do sep 15, 2011 2:04 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Weet je wat ik niet begrijp? Dat er zo weinig naar een vrije trap werd "gezocht" vlak bij het strafschopgebied. Met de trap van Janssen een uitstekend wapen, maar niet in werking gezet. Daar moeten we, zeker in Europese duels, veel meer uit kunne halen.

Ik was overigens al lang blij dat Janssen de corners in een keer voor slingert, in plaats van dat idiote gedoe met de korte corner.
Inderdaad jammer. Ajax heeft Janssen niet in stelling kunnen brengen en kon geen extra profijt trekken uit het feit dat men de bovenliggende partij in de kopduels was bij standaard situaties. Gebrek aan ervaring en gogme.
De ploeg der dapp're Meersche Helden...

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23213
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Ajax - Olympique Lyon 14-09-2011

Bericht door Cruijff » do sep 15, 2011 2:09 pm

MHF schreef:
Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Weet je wat ik niet begrijp? Dat er zo weinig naar een vrije trap werd "gezocht" vlak bij het strafschopgebied. Met de trap van Janssen een uitstekend wapen, maar niet in werking gezet. Daar moeten we, zeker in Europese duels, veel meer uit kunne halen.

Ik was overigens al lang blij dat Janssen de corners in een keer voor slingert, in plaats van dat idiote gedoe met de korte corner.
Inderdaad jammer. Ajax heeft Janssen niet in stelling kunnen brengen en kon geen extra profijt trekken uit het feit dat men de bovenliggende partij in de kopduels was bij standaard situaties. Gebrek aan ervaring en gogme.
Vond ik ook jammer ja! Toen Theo werd gewisseld dacht ik: Gotver de gotver... zul je zien dat we straks een vrije trap op een voor hem uitgelezen plek krijgen... miljaar!. Maar 5 seconden later dacht ik al: F*ck it, Ajax doet helemaal geen pogingen om vrije trappen te krijgen.

Ik ben geen voorstander van het je telkens laten vallen, maar een beetje slimmigheid mag wel zeg. Sulejmani kreeg in het eerste kwartier 3 vrije trappen tegen bij momenten dat ie nieteens echt het duel inging. Vond die Duitse scheids een beetje irritant en pietje precies maar die momenten waren gewoon Miki zijn schuld...

wimpey
Berichten: 51839
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - Olympique Lyon 14-09-2011

Bericht door wimpey » do sep 15, 2011 2:53 pm

joey schreef: Prolongatie van de landstitel is veel belangrijker. Op naar zondag! :ajaxscarf.gif:
Precies. Laat Ajax eerst nationaal maar weer eens domineren.

Het viel me gisteren niet eens tegen. Ajax speelde naar z'n mogelijkheden. We hebben geen topploeg: ze de voorhoede waarmee Ajax de wedstrijd beeindigde. Ik had wel verwacht dat we zouden winnen trouwens. De kansen ervoor waren er. Maar Lyon kreeg ook een paar beste kansen natuurlijk.

Ik vond beide ploegen wat angstig. Ajax durfde niet vol voor de winst te gaan. Je hebt een centrum dat prima kan voetballen, maar hoe vaak zorgden ze voor een mannetje-meer? En Lyon kwam er in de omschakeling snel uit, maar met te weinig mensen. En kwam dan vaak een mannetje tekort om het echt grote gevaar te stichten.

LucaS
Berichten: 53557
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - Olympique Lyon 14-09-2011

Bericht door LucaS » do sep 15, 2011 2:58 pm

Je hebt een centrum dat prima kan voetballen, maar hoe vaak zorgden ze voor een mannetje-meer?


Dat viel me wel erg tegen; Vertonghen met een zee van ruimte voor zich die er voor kiest om de bal naar Boilesen te tikken in plaats van die 15 lege meters voor zijn neus met de bal te overbruggen.
I think I lost my fucking headache

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Ajax - Olympique Lyon 14-09-2011

Bericht door Jöhnk » do sep 15, 2011 3:15 pm

Hij kon de bal ook de hele tijd inspelen op Janssen, maar dat durft/kan/ziet/wil hij dan niet.

wimpey
Berichten: 51839
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - Olympique Lyon 14-09-2011

Bericht door wimpey » do sep 15, 2011 3:23 pm

LucaS schreef: Dat viel me wel erg tegen; Vertonghen met een zee van ruimte voor zich die er voor kiest om de bal naar Boilesen te tikken in plaats van die 15 lege meters voor zijn neus met de bal te overbruggen.
Het was allemaal wat angstig. Misschien opdracht, misschien nervositeit. Ajax speelde vorig seizoen één goede wedstrijd in de CL: toen het nergens meer om ging.

Ik had gehoopt dat deze ploeg sinds 15/5/2011 dat chokerige van zich had afgeschud. Maar gisteren was het toch weer enigszins halfslachtig en verkrampt.

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Re: Ajax - Olympique Lyon 14-09-2011

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » do sep 15, 2011 3:27 pm

Wat dat betreft wordt Madrid uit een hele beste graadmeter. Dan kunnen we pas écht zien of het chokers zijn, of niet.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - Olympique Lyon 14-09-2011

Bericht door Jesse » do sep 15, 2011 3:32 pm

Daar heb je in ieder geval niks te verliezen. Misschien levert dat wel wat op.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Lionel
Berichten: 47293
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - Olympique Lyon 14-09-2011

Bericht door Lionel » do sep 15, 2011 4:09 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Wat dat betreft wordt Madrid uit een hele beste graadmeter. Dan kunnen we pas écht zien of het chokers zijn, of niet.
Vind ik niet. Als Madrid, met de kwaliteiten die het heeft, snel op 1-0 komt kan het snel gaan. Vind die wedstrijd eerlijk gezegd niet zo boeiend. Alles onder de 4 goals en ik ben 'tevreden'. Het zijn beesten joh bij Madrid. Niet eerlijk :blush.gif:
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Re: Ajax - Olympique Lyon 14-09-2011

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » do sep 15, 2011 4:15 pm

Rishi schreef:
Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Wat dat betreft wordt Madrid uit een hele beste graadmeter. Dan kunnen we pas écht zien of het chokers zijn, of niet.
Vind ik niet. Als Madrid, met de kwaliteiten die het heeft, snel op 1-0 komt kan het snel gaan. Vind die wedstrijd eerlijk gezegd niet zo boeiend. Alles onder de 4 goals en ik ben 'tevreden'. Het zijn beesten joh bij Madrid. Niet eerlijk :blush.gif:
Natuurlijk is Madrid beter en gaat het waarschijnlijk winnen. Maar dat staat los van je attitude in het veld. Vorig jaar september (en in feite twee maanden later in de Arena ook) ging Ajax niet strijdend ten onder. Het was eerder een lam naar de slachtbankwedstrijd. Het wordt tijd dat de jongens bij Ajax mannen worden. Ik ben dus benieuwd hoe dit team zich in een jaar tijd heeft ontwikkeld. En dan is Madrid uit een goeie graadmeter.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Ajax - Olympique Lyon 14-09-2011

Bericht door Demosthenes » do sep 15, 2011 6:14 pm

Natuurlijk is Madrid beter en gaat het waarschijnlijk winnen. Maar dat staat los van je attitude in het veld. Vorig jaar september (en in feite twee maanden later in de Arena ook) ging Ajax niet strijdend ten onder. Het was eerder een lam naar de slachtbankwedstrijd. Het wordt tijd dat de jongens bij Ajax mannen worden. Ik ben dus benieuwd hoe dit team zich in een jaar tijd heeft ontwikkeld. En dan is Madrid uit een goeie graadmeter.
Het klasseverschil kan zo groot zijn dat het lijkt alsof Ajacieden 'lammetjes' zijn.

In de tijd van Van Gaal werd van Feyenoord ook altijd beweerd dat ze zich zo timide gedroegen, m.a.w. De Wolf en Fräser beginnen weinig overtredingen, schopten niet, speelden tegen Ajax als "juffertjes" i.t.t. alle andere wedstrijden. De werkelijke reden was het verschil in klasse, handelingssnelheid; De Wolf en Fräser zagen dat de bal al ergens anders was als ze met een sliding een Ajaxknie wilden gaan testen/breken en hielden in om naar de plek te gaan waar de bal was om daar te ervaren dat de bal daar ook al weer weg was enz.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: Ajax - Olympique Lyon 14-09-2011

Bericht door Le T. » do sep 15, 2011 6:26 pm

Rishi schreef:
Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Wat dat betreft wordt Madrid uit een hele beste graadmeter. Dan kunnen we pas écht zien of het chokers zijn, of niet.
Vind ik niet. Als Madrid, met de kwaliteiten die het heeft, snel op 1-0 komt kan het snel gaan. Vind die wedstrijd eerlijk gezegd niet zo boeiend. Alles onder de 4 goals en ik ben 'tevreden'. Het zijn beesten joh bij Madrid. Niet eerlijk :blush.gif:
Vond je dat vorig jaar ook?
Wollt ihr den totalen Mensch?

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58901
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax - Olympique Lyon 14-09-2011

Bericht door 999 » do sep 15, 2011 6:30 pm

AJAX heeft geen schijn van kans tegen R. Madrid ..

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13402
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: Ajax - Olympique Lyon 14-09-2011

Bericht door Arthur » do sep 15, 2011 6:51 pm

Ik verwacht niet dat we punten halen tegen Madrid, maar als we er weer zo hard afgaan als vorig jaar (qua spel, niet qua uitslag) dan valt me dat zeer zwaar tegen.

D_skilled
Berichten: 7293
Lid geworden op: do dec 20, 2007 5:42 pm

Re: Ajax - Olympique Lyon 14-09-2011

Bericht door D_skilled » do sep 15, 2011 7:12 pm

999 schreef:AJAX heeft geen schijn van kans tegen R. Madrid ..
Misschien creëren ze nu wel één kans tegen Real Madrid-uit. Dat was vorig seizoen al te veel gevraagd.

LucaS
Berichten: 53557
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - Olympique Lyon 14-09-2011

Bericht door LucaS » do sep 15, 2011 7:19 pm

Bal op de lat van Sulejmani (of was het Urbi?)
I think I lost my fucking headache

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Re: Ajax - Olympique Lyon 14-09-2011

Bericht door goodfella » do sep 15, 2011 7:20 pm

Thijs schreef:
El Clavo schreef:Ik dacht dat Lyon ook een voetballende ploeg was, maar wat een laf countervoetbal was dat weer zeg. Alleen de spits, die gorte nummer 18, stond soms op de helft van Ajax als Ajax balbezit had. Verder kregen beide ploegen veel kansen. Ajax door hard te werken en de goal te zoeken, Lyon door lekker op de counter te spelen en ze waren een paar keer erg gevaarlijk. Sulejmani had natuurlijk moeten scoren. Plek 3 lijkt me mooi, lekker door in de Europa League.
Helemaal mee eens. Lyon vond een 0-0 (terecht) ook wel prima. Uit gelijk tegen pot 3, thuis ervan winnen zullen ze denken.

Hopen op een stuntje in Lyon, maar sowieso Zagreb onder ons houden. Ik zie Ajax liever een kans hebben om ver te komen in de EL dan zo'n kansloze prutspot in de achtste finale van de CL. Het is leuk voor de centen, maar verder vind ik de hele Champions League nog steeds een commercieel gedrocht waarin voor clubs die geen schulden mogen maken niks te winnen is.
Laf counter voetbal? Dat is gewoon een keuze van Lyon. Meer niet. :excited.gif:

Vroegah hadden wij lak aan laf counter voetbal. Dan rolden we zo'n ploeg op. We zijn gvd Ajax.

Doe een eierschaal op je hoofd. ;-)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13402
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: Ajax - Olympique Lyon 14-09-2011

Bericht door Arthur » do sep 15, 2011 7:32 pm

LucaS schreef:Bal op de lat van Sulejmani (of was het Urbi?)
Urby, maar om dat wanhoopsschot nou een kans te noemen.

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Re: Ajax - Olympique Lyon 14-09-2011

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » do sep 15, 2011 7:35 pm

LucaS schreef:Bal op de lat van Sulejmani (of was het Urbi?)
Volgens mij was het Urby, Luuk. Ik weet nog dat ik zo verbaasd was (huuuuh? een schot op het Realdoel?).

Als ik de Frank de Boer was, zou ik de boel scherp proberen te krijgen met een verwijzing naar Madrid thuis; de grootste vernedering die ik in ieder geval als Ajacied heb meegemaakt: een tegenstander die bewust twee rode kaarten tegen je pakt, om zich te sparen voor wedstrijden waarin het er "wel" om gaat. Zoiets moét toch motiveren?
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

wimpey
Berichten: 51839
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - Olympique Lyon 14-09-2011

Bericht door wimpey » do sep 15, 2011 7:35 pm

En de rebound schoot Sulejmani goed in, maar Casillas plukte die bal eruit.

Is Ajax er daar toen in geslaagd elkaar de bal meer dan 5 keer toe te spelen?

Hopelijk onderschat RM ons. Heel erg. En hopelijk past FdB zijn ploeg aan. Theo - Özil lijkt me bijv. niet zo'n geweldig idee.

Gebruikersavatar
Fenerbahce
Berichten: 2123
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 7:29 pm

Re: Ajax - Olympique Lyon 14-09-2011

Bericht door Fenerbahce » do sep 15, 2011 8:56 pm

Voor een ieder die vind dat Jansen verkeerd wordt ingezet (ben het er wel mee eens).
FDB mag zich wel eens achter de oren krabben.


http://www.nusport.nl/struis/2616173/ja ... arena.html
Janssen kwijnt weg in Arena




Uitgegeven:

15 september 2011 10:45



Laatst gewijzigd:

15 september 2011 10:45


Een jaar nadat Johan Cruijff de handschoen oppakte om er vervolgens wild mee om zich heen te gaan slaan, toog ik verwachtingsvol naar de Arena om het jeugdige, frisse, frivole voetbal van Ajax te aanschouwen.


© Proshots

Althans, zo werd het mij door de Telecruijff voorgespiegeld. Onder Martin Jol en Rik van den Boog was het allemaal bagger, nu de omwenteling bijna voltooid is, is diezelfde bagger een heerlijk taartje geworden.

Want wat was het smullen woensdagavond. Vanaf minuut één zat ik op het puntje van m’n stoel, niets wilde ik missen van die prachtig geconstrueerde aanvalsgolven van de thuisploeg.

De dribbels van Eriksen, de voorzet van Boerrigter, het opstomen van Van der Wiel, het vernuft van Janssen, de koelbloedigheid van Sigthorsson en de wederopstanding van Sulejmani.



Afterparty


Dit allemaal gadegeslagen door de grote nummer 14 himself, die op 14 september ’s middags het feestje van z’n veertienjarige foundation al had gevierd en nu, zo rond 14 over half negen, aanschoof voor een spetterende afterparty.

De Telecruijff zal er deze ochtend ongetwijfeld heel anders over denken, maar het viel bitter tegen. Ok, Ajax had het meeste balbezit, maar dat is de kunst niet. Het gaat erom wat je met dat balbezit doet.

Verkeerde passes en keuzes wisselden elkaar in hoog tempo af, de kansen die Ajax kreeg, werden voor het overgrote deel ingeleid door knullig verdedigen van de tegenpartij. Op eigen kracht werd bijna niets afgedwongen. Eriksen liep zich constant vast en had veel te weinig oog voor z’n teamgenoten, de voorzet van Van der Wiel is ondermaats, van Sigthorsson ging amper dreiging uit en misschien kan iemand Sulejmani erop wijzen dat hij twee benen bezit.



Wittebroodsweken


Maar de grootste tegenvaller is de meest geroutineerde van het stel. Voordat na zeventig minuten doelloos voetbal de vijfde (zesde, zevende?) man het wisselbord omhoog stak, wisten we al welk nummer daarop zou verschijnen.

De relatie tussen Ajax en Theo Janssen verkeert nog in de wittebroodsweken, maar of het ooit uitmondt in een gelukkig huwelijk is zeer de vraag. Van regisseur is Janssen opeens controleur geworden, een rol die hem niet past. Nu doet hij met z’n risicoloze breedtepassjes nog het meest aan Jantje Peters denken.

Waar is de dreiging naar voren? Waar is de penetratie tot diep in de vijandelijke zone? Zelfs bij vrije trappen heeft hij een bijrol als aangever gekregen. Vertonghen, Alderweireld en Eriksen mogen de bal in de muur schieten, Janssen staat er onbewogen bij te kijken.

Hij mag alleen z’n fabuleuze traptechniek bij corners showen, voor de rest is het één grote wegcijfershow. Theo Janssen is opeens Woutje Brama geworden. Onze voetballer van het jaar kwijnt langzaam weg in de Arena. Dat doet pijn.
Before you judge someone, walk for three months in his shoes.

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - Olympique Lyon 14-09-2011

Bericht door Jesse » do sep 15, 2011 8:58 pm

Is er hier iemand voorstander van het huidige middenveld van Ajax?
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Plaats reactie