Voorbereiding 2011-2012

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19
Berichten: 10430
Lid geworden op: do jun 10, 2004 9:10 pm

Re: Voorbereiding 2011-2012

Bericht door mattie » ma jul 25, 2011 4:47 pm

middenveld Jansen-Eriksen-Sorero wil ik graag de kans geven..
Op naar een nieuw RUK seizoen.. heerlijke een Duitse TD.. Wie schopt hem eruit.. deze man is het Failliet van Ajax

Gebruikersavatar
Fregge
Berichten: 237
Lid geworden op: zo nov 07, 2010 4:27 pm
Locatie: Veghel

Re: Voorbereiding 2011-2012

Bericht door Fregge » ma jul 25, 2011 4:52 pm

Wil je je middenveld overlopen tegen subtoppers?

Lionel
Berichten: 47282
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Voorbereiding 2011-2012

Bericht door Lionel » ma jul 25, 2011 5:52 pm

Hoezo? Ik zou ook die drie opstellen.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Rooie
Berichten: 8117
Lid geworden op: ma mar 31, 2008 10:52 am
Locatie: Amsterdam

Re: Voorbereiding 2011-2012

Bericht door Rooie » ma jul 25, 2011 5:53 pm

Juist als je één mindere voetballer gaat opstellen om fysiek te compenseren, ga je mee in het fysieke spel en krijgen die andere 2 spelers het dus moeilijk. Met drie voetballers op je middenveld zou je de duels in principe moeten kunnen ontwijken.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Voorbereiding 2011-2012

Bericht door Zuidema » ma jul 25, 2011 6:00 pm

joey schreef:Die verdedigende kwetsbaarheid is een logisch gevolg van de opstelling, nestor.
We hadden al onze zorgen over de balans en weerbaarheid van de basiself met de middenlinie Janssen-Eriksen-De Jong. Dat kon je dan misschien nog wat compenseren door als kollektief de hakken in het zand te zetten bij geen balbezit (ruimtes klein maken, linies op mekaar en graag druk op man en bal). In de 1e helft tegen Independiente zagen we dus dat Ajax niet scherp was na een goed begin en het kollektief bij geen balbezit op al die fronten niet thuis gaf. Waardoor zelfs een B-elftal van Independiente vrij gemakkelijk kon oversteken. Griezelig om te zien.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: Voorbereiding 2011-2012

Bericht door Bert » ma jul 25, 2011 6:03 pm

Tegen welke tegenstander je ook speelt, hij zal altijd de bal hebben. In het voetbal wordt namelijk fout op fout gestapeld - doordat het een spel van tempowisselingen is. Daarom zal je altijd moeten 'compenseren', zoals jij dat noemt. De truc is bij het compenseren je doel niet voorbij te schieten en geen (grote) afbreuk te doen aan de de visie waarin je eigen elftal speelt.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Lionel
Berichten: 47282
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Voorbereiding 2011-2012

Bericht door Lionel » ma jul 25, 2011 6:05 pm

Zo dan...
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Voorbereiding 2011-2012

Bericht door Zuidema » ma jul 25, 2011 6:17 pm

Bertje schreef:Tegen welke tegenstander je ook speelt, hij zal altijd de bal hebben. In het voetbal wordt namelijk fout op fout gestapeld - doordat het een spel van tempowisselingen is. Daarom zal je altijd moeten 'compenseren', zoals jij dat noemt. De truc is bij het compenseren je doel niet voorbij te schieten en geen (grote) afbreuk te doen aan de de visie waarin je eigen elftal speelt.
Hoe zou je dat willen oplossen bij dit Ajax, Bertje? Uitgaande van een middenlinie Janssen-Eriksen-De Jong of Anita-Janssen-Eriksen of zelfs Janssen-Eriksen-Serero?

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Voorbereiding 2011-2012

Bericht door jabu » ma jul 25, 2011 6:43 pm

Bertje is vedette-10!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: Voorbereiding 2011-2012

Bericht door Bert » ma jul 25, 2011 7:12 pm

Bertje is een vedette. :neutral.gif: ;)

Lastig, Nestor. Ik begrijp wel wat De Boer wil. Met Sigthorsson en een komende De Jong heb je in de zestien natuurlijk veel power en scorend vermogen. Ajax is ook geen Barcelona, dat een aanval volledig 'uitmelkt' over tig schijven. Ajax speelt historiegetrouw toch iets opportunistischer - zonder onverzorgd te worden - en daar passen dergelijke spelers natuurlijk goed in. Zaak is mijns inziens bovenal dat het niet ten koste gaat van het vermogen de bal (zuiver) bij de voorwaartsen te krijgen. Eriksen en Janssen kunnen dat natuurlijk goed, zeker als ze afwisselend kunnen opduiken als meer vooruitgeschoven en meer teruggezakte pion. Met spelers als Sigthorsson, V/d Wiel, Boilesen etc om zich heen moeten ze de bal, als iedereen meedoet ook kwijt kunnen. Het is dan vooral zaak dat De Jong zich tijdens de opbouw wegcijfert door vooral zonder bal diep te gaan. Dit creëert ruimte voor Janssen, Eriksen en ook Sigthorsson om zich door het middenveld van de tegenstander te voetballen.

Maar ik zie óók het risico bij balverlies. Hierbij moet wel gezegd dat ik Eriksen en Janssen (en ook De Jong) controlerend een stuk sterker vind dan ze hier op AT doorgaans afgeschilderd worden. Hun kracht is juist dat ze zowel bij balverlies als bij balbezit zo opgesteld staan dat ze altijd meedoen. Zie bijvoorbeeld ook de wedstrijd PSV-Twente van afgelopen seizoen, waarin Janssen op sublieme wijze Toivonen onschadelijk maakte (samen met De Jong en Landzaat op het middenveld) en bij balbezit toch nog de zuivere voortzetting wist te produceren die we van hem gewend zijn. Toch zullen ze alle drie natuurlijk uiterst geconcentreerd moeten spelen én zullen de linies erg kort moeten blijven - maar dat laatste lijkt me sowieso het uitgangspunt, dus dat vind ik niet zo zeer een argument om het anders te proberen. Pressie is sowieso noodzaak, want met Vertonghen en Alderweireld wil je niet in je eigen zestien hoeven verdedigen. Met Sigthorsson in de spits heb je ook beduidend meer diepte in je spel dan afgelopen seizoen met De Jong, waardoor een tegenstander wat huiveriger zal zijn om veel ruimte achter de verdediging weg te geven - juist omdat het uitgangspunt uiteraard is dat je je met Eriksen en Janssen onder pressie weet uit te voetballen. Zie bijvoorbeeld de twee doelpunten bij El Hamdaouis debuut - ironisch ;) - tegen Groningen: de tegenstander drukt, geeft ruimte weg en in de omschakeling is El Hamdaoui met een dieptepass meteen weg. Sigthorsson moet dat ook (heel behoorlijk) kunnen.

Wat mij logisch lijkt - en wat ik ook verwacht - is dat De Boer uitgaat van een middenveld met Eriksen, Janssen, De Jong. Je hebt dan Anita achter de hand die je kunt inbrengen. Met Anita boet je flink in vwb diepgang, kopkracht en power (ten opzichte van De Jong), maar Anita gaat minder diep en in een fase van vermoeidheid en dus verslapping ben je daarmee defensief dus minder kwetsbaar. Enoh kan dat ook redelijk, maar het uitgangspunt igv vermoeidheid lijkt me juist dat je meer temporiseert en de bal in de ploeg houdt, waarin Anita beduidend meer bedreven is. De afstemming zal goed moeten zijn en dat gaat heus nog meer tijd kosten. De winst ten opzichte van een jaar geleden moet zijn dat we met Eriksen en Janssen meer vernuft op het middenveld hebben gekregen - en dus spelers hebben die beter aansluiten bij de speelwijze die Ajax voorstaat. Daar staat natuurlijk tegenover dat Ajax voorin met het verlies van El Hamdaoui en Suarez brille kwijt is. Ik zou niet zomaar durven zeggen dat Ajax sterker is dan een jaar geleden - eerder zwakker, eerlijk gezegd. Maar hetzelfde geldt wat mij betreft voor Twente, voorlopig. En ook voor PSV, door het verlies van Afellay (en ook Reis, eigenlijk). Ajax heeft een proces ingezet dat vanuit de opleiding moet leiden tot kwaliteitsverbetering in het eerste, maar voordat we daar echt de vruchten van plukken ben je al weer een handvol jaren verder.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Voorbereiding 2011-2012

Bericht door Zuidema » ma jul 25, 2011 9:26 pm

Zo! Mooie en zeer gedetailleerde analyse, Bertje. :biggthumpup.gif:

Opbouwend/aanvallend geloof ik ook wel dat FdB de door jouw beschreven strategie in het hoofd heeft. Jammer alleen dat vooral De Jong dat kennelijk nog niet helemaal duidelijk is. Ook tegen Independiente-B vond ik hem erg flets en sloom zijn rol op de rechtshalf vervullen. En dat niet voor de eerste keer. Ik weet niet wat het is, maar met De Jong op het middenveld vind ik het spel altijd erg stroef verlopen. Janssen heeft in Ajax-shirt al diverse malen een pass afgeleverd die grote klasse verraadt. Zodra hij de bal kwijt kan in de diepte, krijg je hem ook. En op maat. Zaak dus voor de jongens om Janssen heen hem die afspeelmogelijkheden zoveel mogelijk te bieden. Van Eriksen hoop ik dat hij eindelijk dwingender zal spelen en niet weer zijn klasse slechts een paar momentjes per wedstrijd zal laten zien. Dus dat ie niet zo vaak meer die bal direct bijna gedachtenloos en obligaat teruglegt, maar veel meer op zoek gaat naar de aanspeelpunten naar voren.

Ik zie dat we het in grote lijnen wel eens zijn wat Ajax moet doen bij balverlies. Als ik je goed begrijp, wil jij ook dat Ajax de verdedigende/controlerende gebreken van de middenlinie kollektief oplost. Dus linies op mekaar, ruimtes klein maken en pressie op man en bal. Je kan inderdaad ook niet anders met zo’n middenlinie. Wat zeker nog de nodige afstemming zal vergen. En je bent gewoonweg verplicht 100% scherp en geconcentreerd te zijn bij balverlies. Iets waarin Ajax tot dusver nog wel eens tekort wil schieten, helaas.

Puur controlerend zullen Janssen, Eriksen en De Jong daarin hun partijtje wel mee kunnen blazen. Veld klein houden en door goed positie kiezen de afspeelpunten enz afdekken. Zoals bijvoorbeeld in een ver verleden Gerrie en Arnold Muhren. Maar het gaat me juist om dat pressie zetten en duels winnen. Ook vanuit het middenveld. En daarin zie ik voor alledrie geen wezenlijke rol weggelegd. Ajax mist wat mij betreft 1 of 2 kuitenbijters, bij voorkeur jongens die ook nog vrij redelijk voetballen kunnen. Spelers die de man met bal opzoeken met vooral het doel de bal af te pakken, terwijl anderen daarom heen de boel afdekken. Die niet afwachten, maar het persoonlijk duel aangaan. Type Neeskens, Davids, in die orde. Nu heb je een middenveld dat wel kan controleren, maar ook teveel afwacht. En zo de tegenstander teveel zal laten voetballen totdat ze ergens hopelijk balverlies lijden. Ben ik niet kapot van, is me veel te passief.

Dat is een belangrijke les geweest voor Michels in 1969 na de finale Ajax-AC Milan. Dat er teveel ‘voetballers’ in zijn team zaten en dat hij meer agressie in zijn team moest hebben, zonder het voetbal van Ajax geweld aan te doen. Exit Van Duyvenbode en Muller, entree van Rijnders en later Neeskens en Haan. De geschiedenis heeft geleerd dat dat juist de correctie was die Ajax uiteindelijk tot het welbekende superieure klasseteam heeft gemaakt. Niet dat ik dat niveau van dit Ajax verlang of verwacht, maar kennelijk is die balans een voetbalwet, die je wel in de gaten moet houden. Toen, maar zeker ook nu. En ik vrees dat Ajax nu weer die ouwe fout aan het maken is.

Opmerkelijk trouwens dat Janssen Toivonen toen wist uit te schakelen. Sowieso vind ik Janssen niet erg wendbaar en dynamisch (hebben we al eens eerder een discussie over gehad). Hoe hij het bos ingestuurd werd door De Zeeuw in de bekerfinale is in mijn geheugen gegrift. Maar vooral door de lucht lijkt Janssen me erg kwetsbaar. Juist tegen Toivonen zou hem dat moeten opbreken. Verbazingwekkend dat hem dat gelukt is. Of heeft Psv Toivonen toen nooit goed weten te bereiken door sterk teamwork van Twente?

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: Voorbereiding 2011-2012

Bericht door Bert » ma jul 25, 2011 10:08 pm

Zuidema schreef:Opbouwend/aanvallend geloof ik ook wel dat FdB de door jouw beschreven strategie in het hoofd heeft. Jammer alleen dat vooral De Jong dat kennelijk nog niet helemaal duidelijk is. Ook tegen Independiente-B vond ik hem erg flets en sloom zijn rol op de rechtshalf vervullen. En dat niet voor de eerste keer. Ik weet niet wat het is, maar met De Jong op het middenveld vind ik het spel altijd erg stroef verlopen. Janssen heeft in Ajax-shirt al diverse malen een pass afgeleverd die grote klasse verraadt. Zodra hij de bal kwijt kan in de diepte, krijg je hem ook. En op maat. Zaak dus voor de jongens om Janssen heen hem die afspeelmogelijkheden zoveel mogelijk te bieden. Van Eriksen hoop ik dat hij eindelijk dwingender zal spelen en niet weer zijn klasse slechts een paar momentjes per wedstrijd zal laten zien. Dus dat ie niet zo vaak meer die bal direct bijna gedachtenloos en obligaat teruglegt, maar veel meer op zoek gaat naar de aanspeelpunten naar voren.
Vwb De Jong: ik vind het niet helemaal eerlijk om dit volledig op De Jong af te schuiven. Om het even bij de wedstrijd tegen Independiente te houden: in het begin liep het allemaal wel erg vlot, mét De Jong dus. Later ging het stroever en zag ik inderdaad De Jong iets te passief spelen - De Jong heeft soms te veel de neiging de bal te gaan halen terwijl dat zijn rol niet is. Hij moet gáán. Maar het lag niet alleen aan De Jong dat het spel stroever liep. Ook Sulejmani stond steeds stil, om maar iemand te noemen. Ik wil maar zeggen dat het hele team slecht speelde na een goed begin. Ajax speelde het afgelopen seizoen bijvoorbeeld uit bij Twente één van de beste wedstrijden van het seizoen met De Jong op het middenveld. Toen was hij ook juist constant bezig met het creëren van ruimte voor oa Suarez. Dat is zijn spel.
Over Eriksen ben ik het ook niet helemaal met je eens. Hij legt inderdaad vaak een bal terug, maar Eriksen is dan ook niet het type speler dat de bal met zijn rug naar het doel ontvangt om dan weg te draaien en de bal te steken. Eriksen is vooral goed in zijn loopactie van de bal af. Dán staat hij met zijn gezicht naar het doel en kan hij zijn goede pass kwijt, maar hij is niet de speler van de pass over twintig meter. Hij is geen type Sneijder.
Ik zie dat we het in grote lijnen wel eens zijn wat Ajax moet doen bij balverlies. Als ik je goed begrijp, wil jij ook dat Ajax de verdedigende/controlerende gebreken van de middenlinie kollektief oplost. Dus linies op mekaar, ruimtes klein maken en pressie op man en bal. Je kan inderdaad ook niet anders met zo’n middenlinie. Wat zeker nog de nodige afstemming zal vergen. En je bent gewoonweg verplicht 100% scherp en geconcentreerd te zijn bij balverlies. Iets waarin Ajax tot dusver nog wel eens tekort wil schieten, helaas.

Puur controlerend zullen Janssen, Eriksen en De Jong daarin hun partijtje wel mee kunnen blazen. Veld klein houden en door goed positie kiezen de afspeelpunten enz afdekken. Zoals bijvoorbeeld in een ver verleden Gerrie en Arnold Muhren. Maar het gaat me juist om dat pressie zetten en duels winnen. Ook vanuit het middenveld. En daarin zie ik voor alledrie geen wezenlijk rol weggelegd. Ajax mist wat mij betreft 1 of 2 kuitenbijters, bij voorkeur jongens die ook nog vrij redelijk voetballen kunnen. Spelers die de man met bal opzoeken met vooral het doel de bal af te pakken, terwijl anderen daarom heen de boel afdekken. Die niet afwachten, maar het persoonlijk duel aangaan. Type Neeskens, Davids, in die orde. Nu heb je teveel een middenveld dat wel kan controleren, maar ook teveel afwacht. En zo de tegenstander teveel zal laten voetballen totdat ze ergens hopelijk balverlies lijden. Ben ik niet kapot van, is me veel te passief.
Het klopt dat Ajax zo'n type speler niet heeft. Het type dat bijna obsessief op de bal jaagt. Zo'n speler heeft Ajax überhaupt niet in de selectie. Máár: het type pure balveroveraar als Davids - 'destroyer' in het Engels vind ik altijd een mooie term - is ook min of meer uitgestorven. Het moderne voetbal is steeds meer geëvolueerd naar een spel waarin op het middenveld drie spelers staan die qua rollen steeds meer bij elkaar liggen. Iedereen is een beetje passer, een beetje controleur en een beetje aanvallende middenvelder. Duo's als Pirlo-Gatusso en eerder Zidane-Davids zijn min of meer uitgestorven. Is ook een zichzelf versterkende ontwikkeling: juist omdat weinig ploegen nog spelen met één aanvallende middenvelder waarin het meeste aanvallende werk is opgehangen, heeft het ook weinig zin om een pure sloper op zo'n speler te zetten.
Dat is een belangrijke les geweest voor Michels in 1969 na de finale Ajax-AC Milan. Dat er teveel ‘voetballers’ in zijn team zaten en dat hij meer agressie in zijn team moest hebben, zonder het voetbal van Ajax geweld aan te doen. Exit Van Duyvenbode en Muller, entree van Rijnders en later Neeskens en Haan. De geschiedenis heeft geleerd dat dat juist de correctie was die Ajax uiteindelijk tot het welbekende superieure klasseteam heeft gemaakt. Niet dat ik dat niveau van dit Ajax verlang of verwacht, maar kennelijk is die balans een voetbalwet, die je wel in de gaten moet houden. Toen, maar zeker ook nu. En ik vrees dat Ajax nu weer die ouwe fout aan het maken is.
Het zou maar zo kunnen dat Ajax te weinig agressie in het elftal heeft. Maar dat is ook iets wat negen van de tien spelers moet ontwikkelen. Ajax heeft een extreem jong elftal. En dat is nu eenmaal niet iets wat je zomaar kunt veranderen, want Ajax heeft de middelen niet om ervaren klasbakken aan te trekken.
Opmerkelijk trouwens dat Janssen Toivonen toen wist uit te schakelen. Sowieso vind ik Janssen niet erg wendbaar en dynamisch (hebben we al eens eerder een discussie over gehad). Hoe hij het bos ingestuurd werd door De Zeeuw in de bekerfinale is in mijn geheugen gegrift. Maar vooral door de lucht lijkt Janssen me erg kwetsbaar. Juist tegen Toivonen zou hem dat moeten opbreken. Verbazingwekkend dat hem dat gelukt is. Of heeft Psv Toivonen toen nooit goed weten te bereiken?
Een beetje van allebei. Toivonen speelde erg diep (en was dus sowieso wat moeilijker te bereiken), Janssen schermde de passinglijnen uitstekend af en deed dat heel gedisciplineerd - en dat zeker voor een speler die de rest van het seizoen juist erg veel over zijn man heen moest gaan - en Landzaat zette constant druk op Afellay, die de meeste passes naar voren gaf. Máár, Toivonen werd ook geen moment gevaarlijk bij ballen van de zijkanten van bijvoorbeeld Dzsudzsak, wat ook wel wat over Janssen zegt.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Voorbereiding 2011-2012

Bericht door Zuidema » ma jul 25, 2011 11:13 pm

Bertje schreef: Om het even bij de wedstrijd tegen Independiente te houden: in het begin liep het allemaal wel erg vlot, mét De Jong dus. Later ging het stroever en zag ik inderdaad De Jong iets te passief spelen - De Jong heeft soms te veel de neiging de bal te gaan halen terwijl dat zijn rol niet is. Hij moet gáán. Maar het lag niet alleen aan De Jong dat het spel stroever liep. Ook Sulejmani stond steeds stil, om maar iemand te noemen. Ik wil maar zeggen dat het hele team slecht speelde na een goed begin.
Werk aan de winkel dus voor FdB om dat er beter in te krijgen. Zijpaadje, maar wat mij betreft ook een aandachtspunt voor FdB: de afstemming tussen Sulejmani en Vd Wiel. Vaak zie ik ze helemaal vast staan langs de kant (Sulejmani voorin, Vd Wiel wat over de middellijn, geen beweging meer mogelijk), waarna er niets meer gecreeerd kan worden op de vleugel. Zodra Sulejmani bv naar binnen draait, komt er vaak ruimte vrij op de vleugel, waarin Vd Wiel moet duiken. Helaas knalt Sulejmani dan al weer op het doel, terwijl hij beter kan openen op Vd Wiel, op weg naar de achterlijn. Op de andere kant heb je dezelfde kwaal met Ebecilio en Boilesen. Ik heb wel eens gelezen dat Vd Wiel soms niet meer wilde opkomen, omdat Sulejmani na zijn actie binnendoor toch direct op het doel knalde. Kwalijk. Je hele vleugelspel gaat zo naar de sodemieter. Kwestie van timing en oogkleppen af.
Eriksen is vooral goed in zijn loopactie van de bal af. Dán staat hij met zijn gezicht naar het doel en kan hij zijn goede pass kwijt, maar hij is niet de speler van de pass over twintig meter. Hij is geen type Sneijder.
Wat zijn kwaliteit betreft ben ik het zeker met je eens. Maar het lijkt me wel een goede zaak dat hij aan dat andere gaat werken als hij naar de absolute top wil. Opendraaien, voortzetting naar voren vinden en aansluiten. Het zal zijn spel des te gevarieerder en verrassender maken. En ik geloof dat ie het kan ook.
Het moderne voetbal is steeds meer geëvolueerd naar een spel waarin op het middenveld drie spelers staan die qua rollen steeds meer bij elkaar liggen. Iedereen is een beetje passer, een beetje controleur en een beetje aanvallende middenvelder. Duo's als Pirlo-Gatusso en eerder Zidane-Davids zijn min of meer uitgestorven.
Daar heb je zeker gelijk in. Ikzelf vind dat middenvelders in een topelftal sowieso de basics van al die taken (opbouwend, controlerend, aanvallend) minimaal op een redelijk niveau moeten kunnen uitvoeren. Waarbij het heel plezierig is als ze ook nog in een specialiteit daarvan goed tot zeer goed zijn. Middenvelders zijn voor mij in de eerste plaats allrounders, met een dynamische ondersteuning naar de verdediging en naar de aanval. En met als het even kan graag een specialisme in 1 van die taken. Daarin heeft inderdaad onmiskenbaar een ontwikkeling plaatsgevonden. Dat vind ik ook het significante verschil tussen Neeskens en Davids. Beiden 'destroyers' zoals je het zo mooi noemt, maar Davids kon buiten dat specialisme aanmerkelijk beter voetballen dan Neeskens. Duidelijk een moderne variant van een destroyer. En noodzakelijk ook. Op het middenveld van het huidige Ajax mis ik dat allrounderswerk. Iedere speler heeft wel een specialiteit, zonder echt voldoendes te scoren op alle andere taken van het middenveldwerk. Wat het dus weer nogal ouderwets qua rolverdeling maakt. En ook kwetsbaar, wat mij betreft.
Een beetje van allebei. Toivonen speelde erg diep (en was dus sowieso wat moeilijker te bereiken), Janssen schermde de passinglijnen uitstekend af en deed dat heel gedisciplineerd - en dat zeker voor een speler die de rest van het seizoen juist erg veel over zijn man heen moest gaan - en Landzaat zette constant druk op Afellay, die de meeste passes naar voren gaf. Máár, Toivonen werd ook geen moment gevaarlijk bij ballen van de zijkanten van bijvoorbeeld Dzsudzsak, wat ook wel wat over Janssen zegt.
Volgens het boekje dus. Netjes. Toch lees ik hieruit dat Janssen vooral controlerend Toivonen uitschakelde, niet zozeer in persoonlijke duels (waar ik meer aan zat te denken). En het blijft inderdaad verbazingwekkend dat Toivonen van de zijkanten dan nooit een bal op maat gekregen heeft door de lucht. Zelfs niet van Dzsudzsak. Kwalijk. Daar zat volgens mij toch een zwakke plek, waar je van had moeten profiteren. Hopelijk zijn de tegenstanders van Ajax straks ook zo coulant.

Lionel
Berichten: 47282
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Voorbereiding 2011-2012

Bericht door Lionel » ma jul 25, 2011 11:27 pm

In de CL-finale hebben we daar geen last. Xavi en Iniesta zijn geen koppers :hypocrite.gif:
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Voorbereiding 2011-2012

Bericht door Zuidema » ma jul 25, 2011 11:29 pm

Rishi schreef:In de CL-finale hebben we daar geen last. Xavi en Iniesta zijn geen koppers :hypocrite.gif:
Laat dat maar aan Guardiola over om daarvan te profiteren. :666.gif:

Lionel
Berichten: 47282
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Voorbereiding 2011-2012

Bericht door Lionel » ma jul 25, 2011 11:33 pm

Maar ik zal jullie twee niet meer storen. Veel te interessant :biggthumpup.gif:
IK GELOOF!!!!!!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: Voorbereiding 2011-2012

Bericht door Bert » ma jul 25, 2011 11:41 pm

Ik beperk me even tot wat (volgens mij) de kernpunten zijn. :biggthumpup.gif:
Zuidema schreef:Wat zijn kwaliteit betreft ben ik het zeker met je eens. Maar het lijkt me wel een goede zaak dat hij aan dat andere gaat werken als hij naar de absolute top wil. Opendraaien, voortzetting naar voren vinden en aansluiten. Het zal zijn spel des te gevarieerder en verrassender maken. En ik geloof dat ie het kan ook.
Mwah, je moet geen speler van hem willen maken die hij niet is. Hij heeft niet de korte draai van een Sneijder of een Xavi. Daar heeft hij het postuur ook niet voor. Ik zie in hem meer een meer voetballende versie van Van Bommel. Hij heeft de diepgang, het overzicht, het scorend vermogen. Wat hij voor heeft is dat hij daarnaast ook nog eens zó zuiver en slim in zijn positiespel is dat hij ruimte en tijd kan creëren voor medespelers - bijvoorbeeld door de bal net even bij zich te houden zodat hij meerdere tegenstanders naar zich toe lokt. Janssen is meer de man van de pass over grote afstand en het opendraaien. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat Eriksen geen crosspass mag geven. Dat vond ik bijvoorbeeld het afgelopen seizoen nog wel eens een gemis bij hem. Ik heb hem dat tegen Brondby en Independiente trouwens wel een paar keer zien doen.
Daar heb je zeker gelijk in. Ikzelf vind dat middenvelders in een topelftal sowieso de basics van al die taken (opbouwend, controlerend, aanvallend) minimaal op een redelijk niveau moeten kunnen uitvoeren. Waarbij het heel plezierig is als ze ook nog in een specialiteit daarvan goed tot zeer goed zijn. Middenvelders zijn voor mij in de eerste plaats allrounders, met een dynamische ondersteuning naar de verdediging en naar de aanval. En met als het even kan graag een specialisme in 1 van die taken. Daarin heeft inderdaad onmiskenbaar een ontwikkeling plaatsgevonden. Dat vind ik ook het significante verschil tussen Neeskens en Davids. Beiden 'destroyers' zoals je het zo mooi noemt, maar Davids kon buiten dat specialisme aanmerkelijk beter voetballen dan Neeskens. Duidelijk een moderne variant van een destroyer. En noodzakelijk ook. Op het middenveld van het huidige Ajax mis ik dat allrounderswerk. Iedere speler heeft wel een specialiteit, zonder echt voldoendes te scoren op de andere taken van het middenveldwerk. Wat het dus weer nogal ouderwets qua rolverdeling maakt. En ook kwetsbaar, wat mij betreft.
Hmm, volgens mij praten we een beetje langs elkaar heen. Davids was juist hét schoolvoorbeeld van de typische destroyer: bal veroveren, vooral veel afjagen en dan weer inleveren. De laatste vijf à tien jaar is dat type speler min of meer uitgestorven. Het middenveld wordt tegenwoordig gedomineerd door het type Carrick; geen loper, geen schoffelaar, weinig spectaculaire passes. Wel constant meedoen in het positiespel. Ook de reden dat vrijwel niemand meer 4-4-2 speelt met twee centrale spitsen: je wordt centraal op het middenveld overlopen omdat je daar een middenvelder mist - of op de flanken. Neem Busquets, tien jaar geleden had hij nooit de meest verdedigende man op een middenveld kunnen zijn, net als Carrick. Of Wilshere. Zelfs Inter won de CL met twee middenvelders die tien jaar geleden nog een typische supportmiddenvelder (Cambiasso, meer type Cocu dan type sloper) en een voetballende back (Zanetti) waren.

Even terugkoppelend naar het huidige Ajax vind ik Eriksen en Janssen ook duidelijk meer in de huidige trend passen dan die van pure specialisten. Eriksen, normaal gesproken de meest creatieve speler, is juist ook een speler die constant meedoet in het drukzetten, terugverdedigen, ruimtes afschermen - kijk maar eens waar Eriksen staat als Boilesen ver opkomt. Alleen meer op basis van positiespel dan op basis van loopvermogen en fanatisme. Dát is het verschil met tien jaar geleden - waarmee ik uiteraard niet wil zeggen dat tegenwoordig spelers geen conditie of agressiviteit meer nodig hebben. Idem voor Janssen. Prachtige pass, maar ook bij balverlies stelt hij zich zo op dat de tegenstander geen passes naar de spitsen kan geven. Moderne pressie: de tegenstander dwingen om jouw pressie heen te spelen, zodat je aan de zijlijn - waar een tegenstander altijd minder afspeelpunten heeft dan centraal - de bal kunt veroveren. Gaat het daar namelijk een keer fout, dan ligt niet gelijk je hele elftal open voor de counter.

Net zo goed als het voetbal is veranderd sinds de jaren '60 en '70, is het ook sterk veranderd sinds de jaren '90. Maar goed, ik dwaal een beetje af. Voor een groot gedeelte zijn wel het wel eens.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Voorbereiding 2011-2012

Bericht door Zuidema » di jul 26, 2011 12:12 am

Bertje schreef: Net zo goed als het voetbal is veranderd sinds de jaren '60 en '70, is het ook sterk veranderd sinds de jaren '90. Maar goed, ik dwaal een beetje af. Voor een groot gedeelte zijn wel het wel eens.
Ik merk dat we hier en daar nog wel wat verschilletjes van mening hebben vwb de middenvelders. Maar goed, het wordt al laat, ik rond het voor nu af. Bedankt voor de gedachtenwisseling. Vond het zeer boeiend. :biggthumpup.gif:

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13714
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Voorbereiding 2011-2012

Bericht door Thijs » vr jul 29, 2011 1:38 pm

De beperkt-zicht-kaarten voor het afscheid van Edwin vd Sar gaan nu in de verkoop, dat betekent dus ook dat de wedstrijd bijna helemaal uitverkocht is.

Iedereen die nog geen kaartje heeft: KOPEN! Litmanen, Kanu, Finidi, Giggs, Del Piero, ons aller Ajax zelf...
Dit wordt echt een fantastische avond.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

GangstaRiB
Berichten: 16846
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Voorbereiding 2011-2012

Bericht door GangstaRiB » vr jul 29, 2011 1:48 pm

Thijs schreef:De beperkt-zicht-kaarten voor het afscheid van Edwin vd Sar gaan nu in de verkoop, dat betekent dus ook dat de wedstrijd bijna helemaal uitverkocht is.

Iedereen die nog geen kaartje heeft: KOPEN! Litmanen, Kanu, Finidi, Giggs, Del Piero, ons aller Ajax zelf...
Dit wordt echt een fantastische avond.
Ik zit er ook bij! Eerste ring, noord.

Eerst leek het me niet zo geweldig, maar toen ging ik de aanbieding eens goed bekijken... wordt hartstikke leuk inderdaad.

Gebruikersavatar
Rooie
Berichten: 8117
Lid geworden op: ma mar 31, 2008 10:52 am
Locatie: Amsterdam

Re: Voorbereiding 2011-2012

Bericht door Rooie » vr jul 29, 2011 2:13 pm

Wayne Rooney komt ook (aldus Sport Promotion). Hopelijk krijgt hij deze keer geen rode kaart...

Ik neem deze keer m'n moeder mee naar het stadion!

Gebruikersavatar
Fregge
Berichten: 237
Lid geworden op: zo nov 07, 2010 4:27 pm
Locatie: Veghel

Re: Voorbereiding 2011-2012

Bericht door Fregge » vr jul 29, 2011 3:16 pm

Ik zit in 't uitvak. Weet iemand dan welke ingang ik moet hebben? Op 't kaartje staat dit niet namelijk. Er staat wel Overig.

GangstaRiB
Berichten: 16846
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Voorbereiding 2011-2012

Bericht door GangstaRiB » vr jul 29, 2011 6:02 pm

Noord C ingang en dan zetten ze gewoon de afscheiding open tussen Ajax vakken en het zogenaamde uitvak.

Gebruikersavatar
gaizka
Berichten: 2629
Lid geworden op: wo jan 28, 2004 6:54 pm

Re: Voorbereiding 2011-2012

Bericht door gaizka » za jul 30, 2011 4:44 pm

Kinkhladze, Pantelic, Gabrich, Charisteas, Gasselich, Stapleton, Meijer, Machlas, Anastaciou, Urzaiz, Willems, Sibon, Wamberto, Hosé, Sikora, Luque en Mido. Zomaar een paar giganten die in de loop der jaren het mooie rood en wit hebben mogen dragen. Topspitsen uit een ver en minder ver verleden die later hun geluk ergens anders zijn gaan beproeven en waarvan de weergaloze acties en vele doelpunten vandaag de dag bij de miljoenen Ajax-fans in het geheugen zijn gegrift. En in de Amsterdam ArenA natuurlijk!
Kreeg dit op de mail via 'groupon', wat een heerlijk rijtje met legendarische ajacieden :drecul.gif: :biggrin.gif: :drecul.gif:

LucaS
Berichten: 53551
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Voorbereiding 2011-2012

Bericht door LucaS » za jul 30, 2011 4:51 pm

Wat mij betreft zitten daar best een paar spelers tussen die wel degelijk hun verdiensten voor Ajax hebben gehad. Ik bedoel, er zit nogal een verschil tussen Gabrich en patelic.
I think I lost my fucking headache

Plaats reactie