RKC-Ajax 21 maart 2010

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: RKC-Ajax 21 maart 2010

Bericht door joey » wo mar 24, 2010 10:04 am

Je bent te goed, AR. :neutral.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Lionel
Berichten: 47299
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: RKC-Ajax 21 maart 2010

Bericht door Lionel » wo mar 24, 2010 10:06 am

Zoals jij het stelt AR, doen we het dit jaar dus gewoon bovegemiddeld goed en moeten we blij zijn als Ajax volgend jaar ook zo presteert?

Daar ben ik het dus NIET mee eens. Ik geniet dit jaar bij vlagen van Ajax. Maar ik verwacht, nee ik eis, volgend jaar een nog sterker Ajax hoor. En nog beter veldspel. Op dit moment vind ik dat het goed gaat omdat het de afgelopen jaren gewoon klote was maar volgend jaar verwacht ik veel meer!
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13358
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Re: RKC-Ajax 21 maart 2010

Bericht door Nihad » wo mar 24, 2010 10:06 am

joey schreef:
Ajax Rules schreef:Als je vindt dat de lat veel en veel hoger moet dan dit jaar, dan moet je gewoon stoppen met supporter te zijn.
En dat maak jij uit? Mag niet iedereen zelf bepalen welke verwachtingen hij heeft? :confused.gif:

Kijk, het is moeilijk. Dat weet ik ook wel. Maar wat mij stoort, is dat er naar aanleiding van de resultaten van het afgelopen decennium wordt beweerd, dat Ajax helaas nooit meer iets zal voorstellen. Dat klopt, zeg ik dan, op die manier inderdaad niet. Ajax heeft er namelijk een grote zooi van gemaakt.

Begin eens met een gedegen financieel beleid te voeren, geen geld meer te stoppen in allerlei megalomane projecten, goed te scouten, en goed op te leiden. Kies voor een speelwijze die bij Ajax past en breng spelers die speelwijze bij. Tegen de tijd dat dat allemaal gebeurd is, kunnen we zien waar we staan. Ik zeg niet dat Ajax dan bij de Europese top hoort, maar het zou best eens kunnen dat Ajax dan een veel beter niveau haalt dan nu.
Het klopt wat je zegt, maar je impliceert ermee dat Ajax in het verleden wel goed beleid heeft gevoerd. En dat is natuurlijk niet zo. Kijk maar in de jaren 80. Je kan moeilijk beweren dat Ton Harmsen een wereldbeleid heeft gevoerd dat uiteindelijk uitmondde in de Europacup II in '87.

Volgens mij zijn de grote successen meer te danken aan een combinatie van geluk en toeval, dan dat er daadwerkelijk vanuit een bepaalde gedachte beleid is gevoerd. Bij Ajax zijn het vooral individuen die op het juiste moment er waren die uiteindelijk van Ajax een heel grote club hebben gemaakt. Jack Reynolds die de jeugdopleiding van Ajax inrichtte, Rinus Michels die het ‘ Ajax systeem’ bedacht, over Johan’s inbreng hoeven we maar niks te zeggen en natuurlijk Louis van Gaal. Die laatste was natuurlijk een pure schot in de roos. Je kan moeilijk beweren dat van Praag op voorhand wist dat hij met Ajax Europacups ging winnen.

Voetbal is puur mensenwerk en hangt voornamelijk af van toeval en geluk. Ik denk dat het bij Ajax juist is misgegaan toen men dacht dat je beleid kunt voeren op voetbal. Toen van Gaal/Adriaanse de jeugdopleiding gingen herinrichten aan de hand van TIPS systeem etc. Cruijff had zoiets nooit gedaan. Die had die jochies lekker op een brak terrein laten voetballen. De beste spelers komen toch wel boven drijven.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: RKC-Ajax 21 maart 2010

Bericht door joey » wo mar 24, 2010 10:38 am

Boabdil schreef:Het klopt wat je zegt, maar je impliceert ermee dat Ajax in het verleden wel goed beleid heeft gevoerd. En dat is natuurlijk niet zo. Kijk maar in de jaren 80. Je kan moeilijk beweren dat Ton Harmsen een wereldbeleid heeft gevoerd dat uiteindelijk uitmondde in de Europacup II in '87.

Volgens mij zijn de grote successen meer te danken aan een combinatie van geluk en toeval, dan dat er daadwerkelijk vanuit een bepaalde gedachte beleid is gevoerd. Bij Ajax zijn het vooral individuen die op het juiste moment er waren die uiteindelijk van Ajax een heel grote club hebben gemaakt. Jack Reynolds die de jeugdopleiding van Ajax inrichtte, Rinus Michels die het ‘ Ajax systeem’ bedacht, over Johan’s inbreng hoeven we maar niks te zeggen en natuurlijk Louis van Gaal. Die laatste was natuurlijk een pure schot in de roos. Je kan moeilijk beweren dat van Praag op voorhand wist dat hij met Ajax Europacups ging winnen.

Voetbal is puur mensenwerk en hangt voornamelijk af van toeval en geluk. Ik denk dat het bij Ajax juist is misgegaan toen men dacht dat je beleid kunt voeren op voetbal. Toen van Gaal/Adriaanse de jeugdopleiding gingen herinrichten aan de hand van TIPS systeem etc. Cruijff had zoiets nooit gedaan. Die had die jochies lekker op een brak terrein laten voetballen. De beste spelers komen toch wel boven drijven.
Kijk, eindelijk eens een inhoudelijke reactie. :biggthumpup.gif:

Je hebt gelijk, Ajax is in zakelijk opzicht altijd al een slecht geleide club geleid. Maar juist daardoor stond het voetbal centraal. Dit is veranderd toen Ajax in de greep kwam van de managers, zowel in het kantoor als op het veld (Adriaanse). Wat organisch gegroeid was, werd met een paar pennenstreken verwoest. Sindsdien is Ajax op zoek naar het 'gevoel' van weleer.
In het afgelopen decennium hebben ze bij Ajax geprobeerd alle denkbare regels van het management op de club toe te passen. Telkens liep dit op een mislukking uit, want de voetbalwereld is het bedrijfsleven niet en het vak van voetballer is geen normaal vak. Managers hebben zich vbij voortduring met de voetbaltechnische kant van de zaak bemoeid, met name met het transferbeleid. Daardoor zijn zaken door elkaar gaan lopen en is een enorme puinhoop ontstaan. Niet voor niets presteerde Ajax het beste onder trainers die de voorzitter de kleedkamer uitschopten (bij wijze van spreken).
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13358
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Re: RKC-Ajax 21 maart 2010

Bericht door Nihad » wo mar 24, 2010 11:02 am

Ik denk dat het ook te maken heeft met het feit dat de successen van de jaren 90 en de daar bijbehorende Ajax mania de heren managers (vooral van Praag en co.) iets te hoog in de bol is geschoten en dachten dat Ajax zich nu structureel kon gaan meten met de grote Europese jongens en het dus totaal fout zagen en de effecten van het Bosman arrest totaal maar dan ook totaal hebben onderschat. Van Praag dacht dat Ajax nu thuis hoorde op de beurs en met het geld is men allerlei scholen begonnen in Afrika wat uiteindelijk tot niets heeft geleid.

Men dacht toen dat successen vanzelf spreken waren en dat men alleen maar met geld hoeft te strooien omdat te bewerkstelligen.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Lionel
Berichten: 47299
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: RKC-Ajax 21 maart 2010

Bericht door Lionel » wo mar 24, 2010 11:16 am

Maar Joey, je kan een club niet meer laten leiden door iemand als Cruijff. Je hebt tegenwoordig met zoveel meer dingen te maken.....
Ik snap best dat jij die managers zat bent maar een club als Ajax, een miljoenenbedrijf, kan je niet laten runnen door een stel idioten die wel weten hoe je spelers beter maakt. Dat er fouten zijn gemaakt is helemaal waar. Maar zie jij ook niet dat er onder Jol iets aan gedaan wordt?

Dat het spel nog niet lijkt op het spel van Barca ben ik met je eens. Maar je kan toch onmogelijk ontevreden zijn met de gang van zaken, zeker sinds de winterstop.. Je moet het alleen wel willen zien en er voor openstaan.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47918
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: RKC-Ajax 21 maart 2010

Bericht door peter » wo mar 24, 2010 11:25 am

Resultaten zijn goed, maar voetballend heeft het natuurlijk niet veel met Ajax te maken. We spelen het gros van de wedstrijden met 2 spitsen, positiespel zie je amper en ik zie vooral heel veel strijd en inzet. Dat laatste is prima, maar ik zie maar verdomd weinig creativiteit bij ons rondlopen. En ja, dat is in heel Nederland zo, maar bij PSV zie ik in ieder geval nog een systeem wat dichter tegen mijn filosofie aan schurkt. Dat ze daar één of andere blonde prutser in de spits hebben rondlopen is hun probleem, natuurlijk.

Qua resultaten gaat het bovengemiddeld, maar de voetbalvisie van Jol is gewoon niet de mijne. Is geen schande, maar ik vind hem geen Ajaxfilosofie er op nahouden.

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Re: RKC-Ajax 21 maart 2010

Bericht door Jesse » wo mar 24, 2010 11:29 am

Wanneer heb je voor het laatst een wedstrijd van Ajax gezien waarbij Ajax volgens (jou) de Ajax-filosofie speelde, Peter?
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Lionel
Berichten: 47299
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: RKC-Ajax 21 maart 2010

Bericht door Lionel » wo mar 24, 2010 11:29 am

Wat vond je van vorig jaar Peter? Van het voetbal toen? En de resultaten?
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Re: RKC-Ajax 21 maart 2010

Bericht door Jesse » wo mar 24, 2010 11:31 am

Jesse schreef:Wanneer heb je voor het laatst een wedstrijd van Ajax gezien waarbij Ajax volgens (jou) de Ajax-filosofie speelde, Peter?
Ik zou deze vraag trouwens ook aan joey willen stellen. Moeten we dan terug naar '95? Naar Adriaanse? HtC? Blind? Koeman?
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13402
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: RKC-Ajax 21 maart 2010

Bericht door Arthur » wo mar 24, 2010 11:31 am

joey schreef:Kijk, eindelijk eens een inhoudelijke reactie. :biggthumpup.gif:

Je hebt gelijk, Ajax is in zakelijk opzicht altijd al een slecht geleide club geleid. Maar juist daardoor stond het voetbal centraal. Dit is veranderd toen Ajax in de greep kwam van de managers, zowel in het kantoor als op het veld (Adriaanse). Wat organisch gegroeid was, werd met een paar pennenstreken verwoest. Sindsdien is Ajax op zoek naar het 'gevoel' van weleer.
In het afgelopen decennium hebben ze bij Ajax geprobeerd alle denkbare regels van het management op de club toe te passen. Telkens liep dit op een mislukking uit, want de voetbalwereld is het bedrijfsleven niet en het vak van voetballer is geen normaal vak. Managers hebben zich vbij voortduring met de voetbaltechnische kant van de zaak bemoeid, met name met het transferbeleid. Daardoor zijn zaken door elkaar gaan lopen en is een enorme puinhoop ontstaan. Niet voor niets presteerde Ajax het beste onder trainers die de voorzitter de kleedkamer uitschopten (bij wijze van spreken).
Ik deel je analyse van wat er is gebeurd, maar niet je conclusie. We moeten niet proberen onze club zonder management te laten opereren, we moeten eens een keer capabele managers aanstellen. Iemand die successen heeft behaald met het verkopen van ijsjes, maar verder geen voeling heeft met voetbal is dus geen capabele manager voor Ajax. Aan de andere kant hebben we ook niks aan oud-voetballers die geen idee hebben hoe je een organisatie met een paar honderd man personeel aanstuurt.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: RKC-Ajax 21 maart 2010

Bericht door Bert » wo mar 24, 2010 11:36 am

Wat ik vooral grappig vind is dat er 'eindelijk sprake is van een inhoudelijke reactie' als joey het ermee eens is.

Daaaaaaaag. :smallgrin.gif:
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Re: RKC-Ajax 21 maart 2010

Bericht door Jesse » wo mar 24, 2010 11:38 am

Het gaat tenminste over Ajax en niet over joey.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47918
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: RKC-Ajax 21 maart 2010

Bericht door peter » wo mar 24, 2010 11:38 am

Vorig jaar was nog bedroevender. Ik vond alleen wel dat we toen Europees in ieder geval meer lef toonden. Hoe Jol een wedstrijd uit tegen Juventus aanvliegt is beschamend. Hosanna we pakken een punt, maar mijn hemel wat was Jol bang.
Vorig jaar heb ik tegen Roda een goed duel gezien. Dergelijke opstellingen, instellingen en voetbal heb ik daarna onder vBasten al helemaal niet meer gezien.

Laatste keer dat ik echt goeie wedstrijden van Ajax zag? Eentje die me gelijk te binnen schiet is Arsenal uit 2002/2003. Voetbal met lefgozers, technisch heel goed voormekaar. Sowieso vond ik dat seizoen wel Ajax allure hebben. Tenminste, zodra die achterlijke Sonck op de bank zat.
Verder vind ik nog altijd dat Ajax 'gewoon' met 3 spitsen moet spelen en met wat meer creativiteit van het middenveld. Opstellingen met Enoh, de Zeeuw én Gabri doen pijn aan mijn ogen. Totaal Ajax onwaardig.

Lionel
Berichten: 47299
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: RKC-Ajax 21 maart 2010

Bericht door Lionel » wo mar 24, 2010 11:41 am

Juist omdat het vorig jaar zo bedroevend was is de prestatie van Jol des te knapper. Hij kiest ervoor om eerst een organisatie neer te zetten. Volgend jaar zal het voetbal en de resultaten nóg beter moeten worden!

Voor dit jaar vind ik het prima..
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Beloki
Berichten: 9154
Lid geworden op: vr okt 31, 2003 10:17 pm

Re: RKC-Ajax 21 maart 2010

Bericht door Beloki » wo mar 24, 2010 11:46 am

Peter schreef:Vorig jaar was nog bedroevender. Ik vond alleen wel dat we toen Europees in ieder geval meer lef toonden. Hoe Jol een wedstrijd uit tegen Juventus aanvliegt is beschamend. Hosanna we pakken een punt, maar mijn hemel wat was Jol bang.
Nee dan met zijn 11´en in de eigen 16 hangen uit tegen Fiorentina, HSV en Marseille. Dat was pas echt defensief.
´Hey Pistolero, there is no I in TEAM!´ Lance, 27/07/09

LucaS
Berichten: 53560
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: RKC-Ajax 21 maart 2010

Bericht door LucaS » wo mar 24, 2010 11:48 am

Er is natuurlijk wel een verschil tussen door een sterkere tegenstander naar achter worden gedwongen of vrijwillig met zijn allen achteruit rennen voordat je zelfs maar onder druk wordt gezet.
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47918
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: RKC-Ajax 21 maart 2010

Bericht door peter » wo mar 24, 2010 11:49 am

Als ik nog wat minder kritisch ben en niet kijk naar resultaten, dan zag ik onder HtC en Blind ook bij vlagen Ajaxvoetbal en combinatievoetbal. Gewoon drie aanvallers (Rosenberg, Huntelaar, Rosales of Babel, Huntelaar, Rosales). Dan kun je over de kwaliteit dubben, maar er werd in ieder geval vaak zo gespeeld. Eventjes al die rare excessen van Blind en HtC buiten beschouwing, maar je zag het soms wel. Nu zie ik veel geleun en veel te weinig initiatief.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47918
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: RKC-Ajax 21 maart 2010

Bericht door peter » wo mar 24, 2010 12:01 pm

LucaS schreef:Er is natuurlijk wel een verschil tussen door een sterkere tegenstander naar achter worden gedwongen of vrijwillig met zijn allen achteruit rennen voordat je zelfs maar onder druk wordt gezet.
Exact. In Turijn had Ajax geen enkele intentie om te gaan voetballen. Er is geen verdediger over de middenlijn geweest en het defensieve blok ervoor deed ook amper een poging om bij de goal van Juventus te komen. Ik vond het werkelijk waar niets met Ajax te maken hebben dus.

Resultaten redelijk, verdedigend staat het beter dan de afgelopen jaren, maar het voetbal is vaak niet om aan te gluren. Dat is gewoon mijn mening.

Lionel
Berichten: 47299
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: RKC-Ajax 21 maart 2010

Bericht door Lionel » wo mar 24, 2010 12:07 pm

Suarez deed toen niet mee. Dan weet je het wel. En een doelpunt tegen of een afslachting was funest geweest. Daar hadden we helemaal niks aan. Neemt niet weg dat het slecht was.

Maar Peter, dit jaar spelen we toch redelijk gewoon met 3 spitsen? Backs die de achterlijn halen, combinaties aangaan met de spitsen (Urby-Anita, Wiel-Suarez), er wordt in 9 van de 10 wedstrijden druk naar voren gezet met als duel het opjagen van de tegenstander. Dat het soms nog niet helemaal goed hoort bij het proces.

Maar om nou te zeggen dat Ajax niet aanvallend speelt....
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Re: RKC-Ajax 21 maart 2010

Bericht door Jesse » wo mar 24, 2010 12:10 pm

Peter om 11.25 uur schreef:Resultaten zijn goed..
Peter om 12.01 uur schreef:Resultaten redelijk..
Hmm.. :pulp.gif:
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Lionel
Berichten: 47299
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: RKC-Ajax 21 maart 2010

Bericht door Lionel » wo mar 24, 2010 12:18 pm

:smallgrin.gif:
IK GELOOF!!!!!!

LucaS
Berichten: 53560
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: RKC-Ajax 21 maart 2010

Bericht door LucaS » wo mar 24, 2010 12:27 pm

Peter schreef:Exact. In Turijn had Ajax geen enkele intentie om te gaan voetballen. Er is geen verdediger over de middenlijn geweest en het defensieve blok ervoor deed ook amper een poging om bij de goal van Juventus te komen. Ik vond het werkelijk waar niets met Ajax te maken hebben dus.
Rishi schreef:Suarez deed toen niet mee. Dan weet je het wel. En een doelpunt tegen of een afslachting was funest geweest. Daar hadden we helemaal niks aan.
En het treurige aan die hele zaak is, dat Ajax die wedstrijd begon met een achterstand en dus moest winnen. Nee, natuurlijk hadden we niets aan een tegendoelpunt, maar we hadden nog minder aan een gelijkspel.
I think I lost my fucking headache

Lionel
Berichten: 47299
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: RKC-Ajax 21 maart 2010

Bericht door Lionel » wo mar 24, 2010 12:33 pm

Maar je laten afslachten heeft ook weinig zin.. Nu doen we tenminste nog mee voor de titel en is Ajax niet afgegaan. We kopen er weinig voor, maar een beetje realisme kan geen kwaad..

We moesten 2x !!!! scoren he..
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Re: RKC-Ajax 21 maart 2010

Bericht door Jesse » wo mar 24, 2010 12:35 pm

Dus dan kunnen we dat maar beter helemaal niet proberen?
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Plaats reactie