Ajax-Sparta 23-08-2009

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Ajax-Sparta 23-08-2009

Bericht door InnerHarbour » zo aug 23, 2009 3:42 pm

Goed van Jol om Suarez uit de etalage te halen.
YNWA

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58872
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax-Sparta 23-08-2009

Bericht door 999 » zo aug 23, 2009 3:42 pm

Nou, tja, donderdag was er die combinatie wel.Nu niet.Men was weer op de solistiche toer inplaats van met combinaties de sparta verdediging te ontregelen.En daar deed iedereen dus gewoon weer aan mee.

En dan die kansloze schoten, 41 las ik, waarvan er 39 gewoon niks noppes was.Tja, toch een beetje wat ik vooraf dacht dat zou gebeuren.

Jammer, na donderdag had ik het gevoel dat de voorhoede het een beetje begon te snappen.Al waren er toen ook weer heel veel momenten dat je als speler een andere keus moet maken.Net zoals De Jong vandaag had moeten doen, de sparta verdediging kon er bijna blind op varen dat elke bal, hoe moeilijk ook, hoeveel Suarez ook in de dekking stond toch naar Suarez gaat.

Sparta heeft geen kans gehad, iets van 67 % balbezit voor AJAX en dan zo weinig uitgespeelde kansen, dit i.t.t. j.l. donderdag.Blijkbaar begrijpen er een paar het nog steeds niet helemaal.

Zo'n Aissati, helaas maar mooi voortaan op de reserve bank laten zitten.Inbreng nihil.Doelloos gedraaf, niks geen steekpasses.

Vond de Zeeuw, ondanks zijn werken ook tegenvallen.Rommeldahl kwam niet aan de bak, ondanks een paar goede scherpe voorzetten.En daar hoeft een beetje spits gewoon maar tegen aan te lopen.Maar verder niet gezien.Suarez, werkte hard, had een mooie vrije trap, maar verviel weer in zijn egoistisch gepingel.Siem de Jong probeert het wel maar dat is ook alles.

Maar bovenalles heb ik me het nog het meest zitten ergeren aan dat voorspelbare gedraaf met de bal.En, zoals Scherrer ook zegt, het gemis aan wilskracht, het gemis aan willen winnnen ..

Nog veel werk aan de winkel.Ondanks dat b.v. zo'n Anita het redelijk goed deed.Maar ben bang dat die gewoon als er echt verdedigd moet worden tekort komt.

Als je de wedstrijd bekijkt zou je eerder zeggen dat een echt goede spits meer noodzaak is dan een bikkel in de verdediging ..
Laatst gewijzigd door 999 op zo aug 23, 2009 3:45 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: Ajax-Sparta 23-08-2009

Bericht door Giacomo Puccini » zo aug 23, 2009 3:43 pm

Peter schreef:Vind eigenlijk niet dat we zoveel kansen wisten te creëeren, hoor. Het was trechtervoetbal met weinig creativiteit.

Jol wil dus een grote lange spits.
Iedere trainer wil een grote, lange, scorende spits. De meeste clubs hebben er ook één. Alleen wij niet, want wij zijn Ajax en we doen het op onze eigenwijze manier, wij spelen lekker met buitenspelers en niemand in de 16 om ze binnen te koppen of schieten.
Ajax!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax-Sparta 23-08-2009

Bericht door joey » zo aug 23, 2009 3:45 pm

Wij hebben Cvitanich van zeven miljoen, GP.

Een grote, sterke spits is geen oplossing. We moeten beter voetballen.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9368
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Ajax-Sparta 23-08-2009

Bericht door Monkey Tonk » zo aug 23, 2009 3:47 pm

Oh, GP is van beneden de Waal.

Ik dacht al... :smallgrin.gif:

wimpey
Berichten: 51816
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax-Sparta 23-08-2009

Bericht door wimpey » zo aug 23, 2009 3:48 pm

Peter schreef:Echte kerels? Misschien hebben we gewoon goeie voetballers nodig. Daar ligt het probleem.
Precies. Je ziet dat ze vrijwel allemaal tijd nodig hebben aan de bal en aan de wandel gaan met die knikker. Te laag tempo, waardoor Sparta overeind kan blijven.

Niemand kan verrast zijn. Vorig seizoen was het scorend vermogen ook al een probleem. We hebben al sinds een aantal seizoenen een matige keeper, opbouwend en defensief een zwakke defensie, een redelijk middenveld en aanval. En Suarez. De Zeeuw is een aanwinst, Atouba kan er niet veel van. Dus de problemen van de voorbije seizoenen zijn niet ´getackled´.

Nieuwe trainer die er een paar recycled. De Jong, Urby, Rommedahl, Anita etc. spelen niet ineens de pannen van het dak. Goh. Verrassend. :excited.gif:

Nieuwe trainer, oude gebreken. Op Suarez na zijn onze spelers voor andere clubs om duidelijke redenen niet erg interessant. Geld voor nieuwe mensen is er niet, dus we zullen het hiermee maar moeten doen.

Gebruikersavatar
generaal
Berichten: 7500
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 12:43 pm

Re: Ajax-Sparta 23-08-2009

Bericht door generaal » zo aug 23, 2009 3:48 pm

Quote van Jol tegenover Barbara Barend na afloop van de wedstrijd: "Zeegelaar is meer een linksbuiten dan Sulejmani".

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax-Sparta 23-08-2009

Bericht door joey » zo aug 23, 2009 3:53 pm

Wat is Sulejmani dan wel? Een 10 is hij niet, een spits is hij niet...
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
generaal
Berichten: 7500
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 12:43 pm

Re: Ajax-Sparta 23-08-2009

Bericht door generaal » zo aug 23, 2009 3:57 pm

joey schreef:Wat is Sulejmani dan wel? Een 10 is hij niet, een spits is hij niet...
Exact: hij excelleerde bij SCH als linksbuiten. En dan verklaart Jol de inbreng van Zeegelaar met het argument dat Zeegelaar "meer een linksbuiten is"..

wimpey
Berichten: 51816
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax-Sparta 23-08-2009

Bericht door wimpey » zo aug 23, 2009 3:59 pm

joey schreef: Een grote, sterke spits is geen oplossing. We moeten beter voetballen.
Jol houdt van de lange bal, joey. Bij vuurpijlen van achteruit is het wel lekker om zo´n lange draak in de spits te hebben die dat soort ballen kan verwerken. Met voetbal heeft het idd weinig te maken. Maar Ajax´ opbouw van nu heeft ook weinig met voetbal te maken.

Dat roteren is ook des Jols. Zie HSV. Dit Ajax lijkt nog steeds op een ploeg die midden in de voorbereiding zit, ingespeeld ziet er anders uit. Het lijkt me dat Jol maar eens keuzes moet maken.

Aan de andere kant, de man moet roeien met vrij korte riemen. Wanneer Suarez z´n dag niet heeft, loop je met de kop tegen de lamp. Ook niets nieuws.

De produkten van onze opleiding vielen me vandaag ook weer niet mee trouwens. Understatement. Hetzelfde geldt voor AT´s troetelmarokkaan.

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: Ajax-Sparta 23-08-2009

Bericht door Giacomo Puccini » zo aug 23, 2009 3:59 pm

generaal schreef:Quote van Jol tegenover Barbara Barend na afloop van de wedstrijd: "Zeegelaar is meer een linksbuiten dan Sulejmani".
joey schreef:Wat is Sulejmani dan wel? Een 10 is hij niet, een spits is hij niet...
Dat vond ik ook een opvallende uitspraak. Sulejmani heeft een actie en een fantastische voorzet.



joey schreef:
Giacomo Puccini schreef:
joey schreef:Ik vind ook niet dat het aan een gebrek aan werklust ligt. De spelers probeerden het wel, maar ze missen de technische vaardigheid om snel te spelen en de tactische vaardigheid om het veld groot te maken. Dan wordt het trechtervoetbal en dat is erkend een moeilijke weg.
Je hebt niet goed opgelet, van de vleugels kwamen goede voorzetten, maar er liep niemand om ze af te maken. Zonder een grote spits heeft het weinig nut zo te spelen.
Ja, dan stond dus iedereen op een kluitje. Ik bedoel dat je Sparta uit elkaar moet spelen. Dat lukte dus niet. Door het te lage tempo en het postbodevoetbal kon Sparta steeds genoeg mensen houden om rugdekking te geven en de ruimtes klein te maken.
Met 10 man achterin zorgde Sparta ervoor dat er altijd rugdekking was, ongeacht het tempo van Ajax. Het is gewoon slim van Sparta om in te zakken en geen ruimte weg te geven. Ajax creëert dit seizoen veel kansen, tegen iedere ploeg, dat is een grote kwaliteit. We hebben de kansen vandaag in alle soorten en maten gehad, feilloze voorzetten, panklare ballen die ingekopt konden worden, ballen praktisch op de doellijn die er niet in gingen, 20 corners, vrije trappen, schoten uit de tweede lijn, en ga maar door. Het gaat er dan om dat je eens een bal afmaakt. Waarvoor creëer je anders nog kansen?
Ajax!

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9368
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Ajax-Sparta 23-08-2009

Bericht door Monkey Tonk » zo aug 23, 2009 4:03 pm

Je ziet de onderdelen wel van wat ze willen doen, maar die onderdelen versmelten niet tot een geheel. Het alternatief is los zand. Onderdelen als een keer raken, snelle circulatie, mensen die (op de raarste momenten) de diepte in sprinten. Je moet de momenten kiezen ipv van over het veld te razen in de hoop dat de bal een keer goedvalt. Het moet vanuit rust en inzicht gebeuren. Dan heeft een plotselinge versnelling op het juiste moment zin. Ik heb alleen het laatste half uur gezien. En daarin speelde Ajax in een veel te hoog tempo, en offerde daarmee naast nauwkeurigheid ook een beslissende extra versnelling op. Dit Ajax is gewoon niet intelligent genoeg.
Laatst gewijzigd door Monkey Tonk op zo aug 23, 2009 4:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11420
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Re: Ajax-Sparta 23-08-2009

Bericht door Toppie » zo aug 23, 2009 4:04 pm

Ajax had in de 80 en 90 jaren ook dit soort wedstrijden en gelijke spelen in een seizoen , maar nu is er geen balans in het elftal en daardoor worden we geen kampioen.

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

Re: Ajax-Sparta 23-08-2009

Bericht door Feest » zo aug 23, 2009 4:06 pm

x
Laatst gewijzigd door Feest op vr feb 05, 2010 1:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58872
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax-Sparta 23-08-2009

Bericht door 999 » zo aug 23, 2009 4:08 pm

Monkey Tonk schreef:Je ziet de onderdelen wel van wat ze willen doen, maar die onderdelen versmelten niet tot een geheel. Het alternatief is los zand. Onderdelen als een keer raken, snelle circulatie, mensen die (op de raarste momenten) de diepte in sprinten. Je moet de momenten kiezen ipv van over het veld te razen in de hoop dat de bal een keer goedvalt. Het moet vanuit rust en inzicht gebeuren. Dan heeft een plotselinge versnelling op het juiste moment zin. Ik heb alleen het laatste half uur gezien. En daarin speelde Ajax in een veel te hoog tempo, en offerde daarmee naast nauwkeurigheid ook een beslissende extra versnelling op. Dit Ajax is gewoon niet intelligent genoeg.
Mwah, ik vond juist dat AJAX geen hoog tempo speelde.Ook het laatste kwartier niet.Inplaats van de bal direct in de combinatie te spelen was het aanmenen lopen en steeds zelf de aktie proberen te maken.En daardoor kreg Sparta alle tijd om zich steeds weer positioneel goed te gaan staan.Of je kreeg van die kansloze dwarrelpasses waar je geen ruk mee kan doen.

En niemand die dan eens een keer zijn bek opendoet en zegt: Stop g.v.d. is met dat vertragend zelfzuchtig geknoei ..
Laatst gewijzigd door 999 op zo aug 23, 2009 4:09 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9368
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Ajax-Sparta 23-08-2009

Bericht door Monkey Tonk » zo aug 23, 2009 4:09 pm

Steef schreef:Hou toch op met je kampioen. AZ is 379 klassen beter.
Ja, wij zijn -na lang tegenstribbelen- feyenoord geworden. Een elftal zonder identiteit.

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: Ajax-Sparta 23-08-2009

Bericht door Giacomo Puccini » zo aug 23, 2009 4:09 pm

Steef schreef:Hou toch op met je kampioen. AZ is 379 klassen beter.
Voorin is het rendement hoger, en die ploeg is al op elkaar ingespeeld. Maar het seizoen is lang, er gaat nog veel gebeuren. Ajax is nog niet uitgewinkeld, AZ gaat misschien wel spelers verliezen, en AZ speelt in de zware Champions League.
Ajax!

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax-Sparta 23-08-2009

Bericht door jabu » zo aug 23, 2009 4:10 pm

joey schreef:Wij hebben Cvitanich van zeven miljoen, GP.

Die wordt ook steeds duurder.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9368
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Ajax-Sparta 23-08-2009

Bericht door Monkey Tonk » zo aug 23, 2009 4:11 pm

999 schreef:
Monkey Tonk schreef:Je ziet de onderdelen wel van wat ze willen doen, maar die onderdelen versmelten niet tot een geheel. Het alternatief is los zand. Onderdelen als een keer raken, snelle circulatie, mensen die (op de raarste momenten) de diepte in sprinten. Je moet de momenten kiezen ipv van over het veld te razen in de hoop dat de bal een keer goedvalt. Het moet vanuit rust en inzicht gebeuren. Dan heeft een plotselinge versnelling op het juiste moment zin. Ik heb alleen het laatste half uur gezien. En daarin speelde Ajax in een veel te hoog tempo, en offerde daarmee naast nauwkeurigheid ook een beslissende extra versnelling op. Dit Ajax is gewoon niet intelligent genoeg.
Mwah, ik vond juist dat AJAX geen hoog tempo speelde.Ook het laatste kwartier niet.Inplaats van de bal direct in de combinatie te spelen was het aanmenen lopen en steeds zelf de aktie proberen te maken.En daardoor kreg Sparta alle tijd om zich steeds weer positioneel goed te gaan staan.

En niemand die dan eens een keer zijn bek opendoet en zegt: Stop g.v.d. is met dat vertragend zelfzuchtig geknoei ..
Er werd een verschrikkelijke hoop rondgehold, te snel om de bal in de ploeg te houden, en te snel om die het werk te laten doen. Dat bedoel ik met te hoog tempo. Als ze minder rondrennen kun je ze makkelijker in de 'positie' aanspelen. Nu moesten ze eerst kijken of daar uberhaupt wel iemand stond.
Laatst gewijzigd door Monkey Tonk op zo aug 23, 2009 4:13 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Re: Ajax-Sparta 23-08-2009

Bericht door Daily Blind » zo aug 23, 2009 4:11 pm

generaal schreef:
joey schreef:Wat is Sulejmani dan wel? Een 10 is hij niet, een spits is hij niet...
Exact: hij excelleerde bij SCH als linksbuiten. En dan verklaart Jol de inbreng van Zeegelaar met het argument dat Zeegelaar "meer een linksbuiten is"..
Daar was hij gewoon 2de spits in een 442..

Zeegelaar wordt erin gebracht als snelle linksbuiten, maar vervolgens blijft ajax alles door het midden spelen. Het was een en al trechtervoetbal.

Ik durf te wedden dat Castilion vandaag wel had gescoord. Dat is een spits die weet positie te kiezen bij een voorzet. Want Rommedahl heeft vandaag ruim 10 perfecte voorzetten gegeven die voor een spits een 100% kans moeten opleveren. Maar zoals de laatste jaren is gebleken wordt hier nooit opgewerkt, want er is nooit een fatsoenlijke bezetting voor het doel. Met de Jong als dieptepunt. Die man staat altijd verkeerd. randje 16 of nog verder.. Nee een 10 moet de eerste of 2de paal pakken af hankelijk van wat de spits doet. Daarnaast moet een middenvelder op de 11 meter komen, zodat een bal teruggetrokken kan worden en de overige vleugelspeler tussen de 2 de paal en de 16. Donald is een speler die dit juist exact beheerst, maar hij mocht op de tribune plaats nemen, terwijl hij donderdag bij 3 aanvallen geweldig positie koos.

Jol je hebt nog erg veel werk te doen, maar tot nu toe val je erg tegen.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47905
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Ajax-Sparta 23-08-2009

Bericht door peter » zo aug 23, 2009 4:13 pm

wimpey schreef:
joey schreef: Een grote, sterke spits is geen oplossing. We moeten beter voetballen.
Jol houdt van de lange bal, joey. Bij vuurpijlen van achteruit is het wel lekker om zo´n lange draak in de spits te hebben die dat soort ballen kan verwerken. Met voetbal heeft het idd weinig te maken. Maar Ajax´ opbouw van nu heeft ook weinig met voetbal te maken.

Dat roteren is ook des Jols. Zie HSV. Dit Ajax lijkt nog steeds op een ploeg die midden in de voorbereiding zit, ingespeeld ziet er anders uit. Het lijkt me dat Jol maar eens keuzes moet maken.

Aan de andere kant, de man moet roeien met vrij korte riemen. Wanneer Suarez z´n dag niet heeft, loop je met de kop tegen de lamp. Ook niets nieuws.

De produkten van onze opleiding vielen me vandaag ook weer niet mee trouwens. Understatement. Hetzelfde geldt voor AT´s troetelmarokkaan.
Lichtpuntje vond ik dan nog die Anita. Werd verdedigend ook niet op de proef gesteld, maar ok.

Ik mis gewoon voetbal in dit elftal. Positiespel heb ik bijvoorbeeld vandaag niet gezien.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58872
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax-Sparta 23-08-2009

Bericht door 999 » zo aug 23, 2009 4:16 pm

Tja, Suarez bakte er vandaag ook niet veel van.Juist hij zou dan op moeten staan in het elftal bij de hand nemen.Maar dat kon ie vandaag ook niet.Blijf er bij dat men gewoon veel te nadrukkelijk Suarez als aanspeelpunt zoekt, terwijl er andere mogelijkheden zijn . ..

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9368
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Ajax-Sparta 23-08-2009

Bericht door Monkey Tonk » zo aug 23, 2009 4:21 pm

Van Basten toch te snel afgeschreven. Overigens.

Of kapte die er zelf mee? :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58872
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax-Sparta 23-08-2009

Bericht door 999 » zo aug 23, 2009 4:23 pm

Hadden we dat MVB transfer geld nog maar ..

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: Ajax-Sparta 23-08-2009

Bericht door Giacomo Puccini » zo aug 23, 2009 4:26 pm

Helemaal eens met Zlatan Son of God. Met deze veldbezetting voorin is goed voetbal niet mogelijk. Jol heeft spelers tot zijn beschikking waar hij onmogelijk een logische aanval van kan maken.
Jabu schreef:
joey schreef:Wij hebben Cvitanich van zeven miljoen, GP.

Die wordt ook steeds duurder.
Ik weet niet wat hij precies gekost heeft, maar weggegooid geld is het wel. Is geen spits voor de Nederlandse competitie, dat weet jij ook joey.
Ajax!

Plaats reactie