PSV - Ajax 16-08-2009

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Beloki
Berichten: 9154
Lid geworden op: vr okt 31, 2003 10:17 pm

Re: PSV - Ajax 16-08-2009

Bericht door Beloki » zo aug 16, 2009 11:17 pm

joey zegt toch gewoon dat wij ook veel weggaven?
´Hey Pistolero, there is no I in TEAM!´ Lance, 27/07/09

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: PSV - Ajax 16-08-2009

Bericht door joey » zo aug 16, 2009 11:20 pm

Dat zeg ik toch juist? Dat Ajax ook aardig wilde zijn dus.

Suarez maakte het goed af, maar die goals scoort hij nooit tegen topspelers.

Mij gaat het erom dat Jol vindt dat Ajax zo gemakkelijk scoort. Dan denk ik: ahum, we schieten er drie in, maar twee van de drie goals kwamen niet voort uit een of andere vorm van samenspel.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59067
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: PSV - Ajax 16-08-2009

Bericht door 999 » zo aug 16, 2009 11:27 pm

Prima, de volgende keer schieten we de kansen er gewoon naast of proberen het Suarez stiffie ..

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13718
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: PSV - Ajax 16-08-2009

Bericht door Thijs » zo aug 16, 2009 11:35 pm

Elke club in de eredivisie maakt per wedstrijd wel een paar foutjes die door weinigen afgestraft worden, maar wel door één man: Luis Suarez. Ik weet zeker dat een heleboel eredivisiespitsen die bal finaal in het zijnet hadden geschoten in de 2e minuut.

Voetbal is ook een beetje gebaseerd op het anticiperen op fouten van de tegenstander. Na een kwartier ging het prima, Ajax stond voor, had het onder controle en onderschepte af en toe een breedtepass waardoor het razendsnel voor Isaksson stond. Als Suarez 0-2 had gemaakt (of gewoon die pingel had gekregen) had Ajax denk ik de wedstrijd redelijk probleemloos uit kunnen spelen. Zou een fikse tik voor PSV zijn geweest.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59067
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: PSV - Ajax 16-08-2009

Bericht door 999 » zo aug 16, 2009 11:38 pm

Het enige wat ik hoop is dat Jol zich niet gek laat maken en gewoon voor 4-4-2 gaat kiezen, zeker in wedstrijden als deze.AJAX heeft geen spelers voor een goed 4-3-3 systeem te spelen.

Afijn, men roept hier dan wel dat je een nieuwe trainer de kans moet geven, zeker na de puinhoop na MVB, maar blijkbaar zijn enkelen dat weer heel vlug vergeten ..

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11430
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Re: PSV - Ajax 16-08-2009

Bericht door Toppie » ma aug 17, 2009 5:58 am

Hugo Borst bedankt , je benadrukte de fouten van Vink

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Re: PSV - Ajax 16-08-2009

Bericht door Baseman » ma aug 17, 2009 7:12 am

Zo is dat Toppie, blijf de scheids maar de schuld geven :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47947
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: PSV - Ajax 16-08-2009

Bericht door peter » ma aug 17, 2009 8:16 am

Vierde man tikt PSV op vingers Van onze Telesportredactie
EINDHOVEN - Ed Janssen, de vierde official bij PSV-Ajax, tikte de thuisclub tijdens de topper op de vingers. Voorafgaand aan de 3-3 van Urby Emanuelson leek Eyong Enoh een overtreding te maken op Ibrahim Afellay. Arbiter Pieter Vink beoordeelde dit niet als zodanig en Ajax scoorde in de tegenaanval. Op de beeldschermen in het Philips Stadion werd de vermeende overtreding op Afellay herhaald, wat tegen de regels is.

"Dubieuze gevallen mogen niet worden herhaald op het scherm", aldus Vink. "Aan die UEFA-richtlijn moeten alle clubs zich houden. Janssen heeft PSV hierop direct gewezen en daarmee is voor ons de kous af. Zulke beelden kunnen een escalerende werking in het stadion veroorzaken en daar is niemand mee gediend."

Telegraaf
Verrassend.

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Re: PSV - Ajax 16-08-2009

Bericht door Aristides » ma aug 17, 2009 8:39 am

Verrassend.
Ajax of "De Arena" (Ik weet niet wie formeel verantwoordelijk is voor wat er wordt getoond) heeft er al een keer een boete voor gekregen.

In een bekerwedstrijd tegen Groningen kreeg Ajax een strafschop tegen vanwege een "handsbal" van De Cler. Op de beelden in de Arena was duidelijk te zien dat het de hand van Krstev was die de bal raakte niet die van De Cler, m.a.w. eigenlijk vrije trap voor Ajax. Groningen miste gelukkig de strafschop!
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Gebruikersavatar
LouisXIV & co
Berichten: 1618
Lid geworden op: do dec 16, 2004 11:35 pm
Locatie: Amsterdam

Re: PSV - Ajax 16-08-2009

Bericht door LouisXIV & co » ma aug 17, 2009 8:59 am

generaal schreef:Heren ik begrijp dat de nederlaag pijn doet, maar dit PSV is geen concurrent voor dit seizoen. Wat gaven we de tegengoals weer makkelijk weg..
Zolang wij ze nóg makkelijker weggeven, zal psv gewoon hoger eindigen.
Zé of zeehond, rookies huren voor een jaar is ongezond!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41002
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: PSV - Ajax 16-08-2009

Bericht door Marillion » ma aug 17, 2009 9:09 am

Precies, als je om die reden PSV niet als titelkandidaat ziet dan is dat ook van toepassing op Ajax. Wij staan achterin ook continu te schutteren. Ik denk dat beide ploegen gewoon om de titel gaan spelen met AZ en Twente.

Wat betreft de wedstrijd van gisteren ben ik toch wel teleurgesteld. Niet vanwege het feit dat we bij PSV verliezen. Dat kan gebeuren. Maar wel vanwege het feit dat we weer zo makkelijk de doelpunten hebben weggegeven. De complete achterhoede zakt weer door het ijs. We zien de hele wedstrijd Vertonghen kansloos achter Affelay aan hobbelen en niemand grijpt in. Als je dan toch voor een vrij defensief ingestelde formatie kiest zou je toch mogen verwachten dat we de boel achterin redelijk droog kunnen houden.
Nil volentibus arduum

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: PSV - Ajax 16-08-2009

Bericht door joey » ma aug 17, 2009 9:20 am

Om goed countervoetbal te spelen moet je dus wel kunnen verdedigen. Want de verdediging wordt dan onherroepelijk getest. En verdedigen, dat kan Ajax niet.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9370
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: PSV - Ajax 16-08-2009

Bericht door Monkey Tonk » ma aug 17, 2009 9:45 am

De verdedigers bij Ajax hebben geen enkel, geen enkel, begrip van ruimte en dus ook geen anticipatie. Positioneel klopte er niks van. Kinderlijk eenvoudig werden ze keer op keer uitgespeeld op een manier die je lang van tevoren zag aankomen. Alleen was het voor die malloten telkens een grote verrassing. Ajax gaf psv voor de rust al veel teveel ruimte, maar wat er bij de tegentreffer kort na rust gebeurde ... Heerlijk voetballen voor psv, dat verder alle mazzel van de wereld heeft dat er zo twee vrije trappen invliegen en Ajax geen penalty krijgt.

psv was bloedirritant want ze gingen bij ieder duel om een vrije bal continue liggen, -en Vink maar fluiten- waardoor Ajax nooit in een ritme kon komen, maar zoals de bal door de Ajaxverdediging sneed was eigenlijk zoals Ajax hoort aan te vallen. En de Ajax-uitvalletjes waren meer a la psv. Ajax was veel te nerveus aan de bal. Met techniek kan je de bal in de ploeg houden en rust scheppen, maar teveel spelers hebben geen techniek. Er lopen mensen in de verdediging die echt niks kunnen. Niet te geloven hoe ver het basisniveau is weggezakt. Hoe is het mogelijk dat een profvoetballer, die elke dag traint, die bal niet aan een touwtje heeft?

Suarez als aanvoerder is leuk, maar het werkt niet. De aanvoerder, voor een team in deze prille fase, moet meer met de opbouw betrokken zijn, een organizatie neerzetten, de spelers wakker houden, de ruimtes in de gaten houden, en dat soort zaken.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59067
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: PSV - Ajax 16-08-2009

Bericht door 999 » ma aug 17, 2009 10:24 am

Nu las ik hier verschillende keren dat een slecht middenveld mede de oorzaak is van dat we slecht verdedigen.

Iemand Vertonghen gisteren op gevallen ?.

Gebruikersavatar
martijn401
Berichten: 2595
Lid geworden op: wo jan 28, 2004 11:23 am

Re: PSV - Ajax 16-08-2009

Bericht door martijn401 » ma aug 17, 2009 10:27 am

Psv is altijd irritant, dat weet je .Maar goed, ik heb het verlies al weer verwerkt.
De komende wedstrijden moet Ajax echt meer naar voren gaan verdedigen, er lag zo veel ruimte tussen middenveld en aanval. Achteruit lopen met dit materiaal is vragen om problemen.
Middenveld maar weer aanpassen. Vertonghen is zwaar uit vorm. Ik zou Donald maar een kans geven naast Enoh en de Zeeuw.En 4-4-2 blijven spelen met Sulejmani en Suarez voorin. En daarnaast blijven hopen op die broodnodige versterkingen!

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33877
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: PSV - Ajax 16-08-2009

Bericht door Duke » ma aug 17, 2009 10:29 am

Oude gebreken Ajax komen aan oppervlakte
EREDIVISIE, Van onze verslaggever Charles Bromet

EINDHOVEN - Drie keer scoren in een uitwedstrijd tegen PSV en toch verliezen. Dat zou niet mogen gebeuren, meende Ajax-coach Martin Jol na afloop van de enerverende topper in Eindhoven (4-3). Maar talloze voorgangers zouden hem erop kunnen wijzen dat hij slechts is geconfronteerd met een oud euvel, dat van een incapabele achterste linie.

Tot zijn spijt en ergernis zal Jol hebben geconstateerd dat Ajax dezelfde defensieve kwetsbaarheid toonde als tijdens het Amsterdam Toernooi, voorafgaand aan het seizoen. Destijds legden Atletico Madrid (3-3) en Benfica (nederlaag van 3-2) zonder zich bovenmatig in te spannen al feilloos de tekortkomingen in de Amsterdamse verdediging bloot.

Sussend zei Jol toen dat het hem sterk leek dat Ajax in de eredivisie soortgelijke tegenstand zou ontmoeten. De eerste wedstrijden tegen FC Groningen (winst van 2-0 in de Euroborg) en RKC (4-1 in de Arena) stelden hem in het gelijk, maar konden geen zekerheid bieden. Daarvoor was de oppositie te zwak en werd Ajax nauwelijks op de proef gesteld.

De ware test zou volgen op 16 augustus tegen PSV. Zoveel was wel duidelijk. In deze wedstrijd waarin Ajax, zo vroeg in het seizoen nog, de kans had de voornaamste concurrent al meteen op een achterstand van zeven punten te zetten, werd de ploeg teruggebracht in de realiteit.

Doelman Stekelenburg, rechtsback Van der Wiel, centrale verdedigers Wielaert en Alderweireld en linksachter Atouba: het is geen linie die rust paart aan defensieve kunde. Routinier Wielaert (30), van wie wordt verlangd dat hij orde aanbrengt en zijn verdediging leidt, schiet domweg tekort in wedstrijden die ertoe doen.

Bij het tweede tegendoelpunt torpedeerde hij Van der Wiel nogal onhandig, toen Dzsudzsak doorbrak op de linkerflank. Bij de beslissende vierde treffer liet hij zich te makkelijk opzij zetten door Bakkal, die daarop toesloeg.

Ook de debuterende Kameroener Atouba (26) liet een verre van vlekkeloze indruk achter. Hij mag dan snel en fysiek sterk zijn – hij is tevens het type speler dat ploeggenoten met het uithalen van malle fratsen in verlegenheid brengt.

Het beste voorbeeld daarvan diende zich in de 62ste minuut aan, toen hij de bal om onverklaarbare redenen besloot hoog in te gooien in zijn eigen strafschopgebied. Daar lag Toivonen op de loer als een hongerig jachtluipaard op zoek naar een makkelijk verkrijgbare snack.

Jol kent de international van zijn tijd bij Tottenham en HSV, maar zal Atouba toch zeker niet naar Ajax hebben gehaald in de hoop hem al te veel van dit soort hartslag verhogende momenten te bezorgen.

Balverlies
Overigens bleef niet alleen de verdediging in gebreke. Vertonghen en De Zeeuw leden op het middenveld opvallend vaak balverlies en in de voorhoede moest vrijwel al het gevaar van aanvoerder Suarez komen.

De Uruguyaan sloeg al in de tweede minuut toe, nadat Isaksson een onhandig aangegeven terugspeelbal van Salcido van zijn scheenbeen zag springen. Suarez reageerde attent, omspeelde de Zweed en sloeg koelbloedig toe: 0-1.

Met Isaksson had het publiek vervolgens weinig geduld. De Zweed, die vorige week bij de tegentreffer van FC Twente al mistastte, werd met spottende, haast cynische reacties geconfronteerd van de eigen aanhang. Het zal zijn toch al broze zelfvertrouwen nog meer hebben gedeukt.

PSV kwam daarna terug in de wedstrijd dankzij een vlammende vrije trap van Dzsudzsak. Maar nog geen drie minuten later was het alweer 1-2, toen Ooijer de bal, ernstig dwars gezeten door Suarez, over zijn eigen doelman lobde. Suarez mag dan de naam van provocateur hebben, Ooijer overtrof hem zondag op dat vlak met even ergerniswekkend als kleinzielig gedrag.

Kort na rust boog PSV de achterstand in een mum van tijd om in een voorsprong. Eerst scoorde Bakkal na een heerlijke dribbel van Dzsudzsak. Vier minuten later krulde de Hongaar een nieuwe vrije trap, onbedoeld zoals hij later zei, over Stekelenburg: 3-2.

Antwoord
Opnieuw had Ajax snel een antwoord paraat. Emanuelson schoot van een meter of twintig prachtig binnen, op aangeven van Suarez. PSV had reden ontstemd te zijn, omdat arbiter Vink kort ervoor vergat te fluiten voor een overtreding op Afellay.

Maar ruim een kwartier voor tijd verzekerde PSV zich alsnog van de eerste seizoenszege, toen Bakkal van dichtbij toesloeg na een voorzet van rechtsback Manolev. Dat was een alleszins acceptabele afsluiting van een topper die daarmee de juiste winnaar kreeg.
www.volkskrant.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Re: PSV - Ajax 16-08-2009

Bericht door Daily Blind » ma aug 17, 2009 10:37 am

Ajax moet zichzelf gewoon erg veel gaan verwijten. De technische staf heeft absoluut niet gekeken naar Twente - PSV anders hadden ze wel geweten hoe grip te krijgen op het PSV middenveld. Daarnaast wordt het toch echt tijd dat er eens wordt aangekocht, of willen we echt pas wachten op 31 augustus? Een spits die balvast kan zijn en sterk is in de 16. En een grote wendbare en snelle centrale verdediger en ik wacht echt met smart op een scorende middenvelder. Co Adriaanse legde gisteren overigens de vinger precies op de zere en erg zwakke plekken.

Daarnaast vind ik dat Ajax wederom zich mag beklagen bij de KNVB over de anti Ajax zijnde Vink. Hij was gisteren wederom zijn eigen wedstrijd aan het fluiten en heeft met het onterecht toekennen van vrije trappen, het vergeten uitdelen van enkele kaarten etc erg zijn best gedaan om deze wedstrijd te verklote. De KNVB zal wel weer niks zeggen en vinden dat 4-3 een mooie uitslag is en dat de neutrale supporter heeft kunnen genieten. En vervolgens vragen ze zich af waarom we geen scheidsrechters hebben komende zomer in Zuid-Afrika.

Laat Vink eerst maar eens een pupillen wedstrijdje zonder fouten zien door te komen alvorens hij aan het grotere werk mag ruiken.

Gebruikersavatar
mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19
Berichten: 10434
Lid geworden op: do jun 10, 2004 9:10 pm

Re: PSV - Ajax 16-08-2009

Bericht door mattie » ma aug 17, 2009 10:42 am

Krijgt Vink volgende week een jupiler duel of iets van dien aard... dan heeft de KNVB gesproken.
Op naar een nieuw RUK seizoen.. heerlijke een Duitse TD.. Wie schopt hem eruit.. deze man is het Failliet van Ajax

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11430
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Re: PSV - Ajax 16-08-2009

Bericht door Toppie » ma aug 17, 2009 10:47 am

mattie schreef:Krijgt Vink volgende week een jupiler duel of iets van dien aard... dan heeft de KNVB gesproken.
Bel Uilenberg :outtahere.gif:

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41002
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: PSV - Ajax 16-08-2009

Bericht door Marillion » ma aug 17, 2009 10:58 am

Ik maak me liever druk over de prestaties van Ajax. We hebben verloren omdat Ajax te kort is geschoten. Niet door de slechte leiding. Wij kunnen bijvoorbeeld zeuren over het duwen bij de 4-3 maar psv heeft weer wat te mopperen bij het moment met Enoh en Affelay voor de 3-3. Als je zo de wedstrijd gaat ontleden zullen er nog wel wat discutabele momenten zijn. En ja, de één is misschien crucialer dan de ander. Maar Ajax heeft verloren omdat we de mindere ploeg waren.

Wat ik erg jammer vond is dat we na de snelle 0-1 niet meer druk zijn blijven zetten. Dat was sowieso al een beter plan geweest omdat we niet kunnen verdedigen. Maar met de onzekere Isaksson bij psv in het doel had ik graag gezien dat we een stevig offensief waren begonnen. Over het hele veld als ploeg druk zetten en proberen om psv vast te zetten. Dan neem je misschien achterin wel een risico maar je pakt psv waar het pijn doet en nu was het achterin evengoed een gatenkaas.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59067
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: PSV - Ajax 16-08-2009

Bericht door 999 » ma aug 17, 2009 11:01 am

Nou, volgens mij verliest AJAX deze wedstrijd door momenten.

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Re: PSV - Ajax 16-08-2009

Bericht door El Clavo » ma aug 17, 2009 11:13 am

Daarom maak ik me ook helemaal geen zorgen. We hebben 1 echte goal weggeven door geklungel achterin. Wij hadden de pech dat Doetzak de wedstrijd van z'n leven speelde.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41002
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: PSV - Ajax 16-08-2009

Bericht door Marillion » ma aug 17, 2009 11:14 am

Ik zei voor de wedstrijd nog dat de ontwikkeling van die Dszudszak me een beetje tegenviel na zijn sterke entree bij PSV. Nou, dat zal ik de volgende keer wel laten... :smallgrin.gif:
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33877
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: PSV - Ajax 16-08-2009

Bericht door Duke » ma aug 17, 2009 11:16 am

Dat vind ik toch iets te makkelijk: twee van onze doelpunten kwamen ook voort uit "momenten". Het spelbeeld was duidelijk in het voordeel van PSV: we hebben veel te weinig afgedwongen.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59067
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: PSV - Ajax 16-08-2009

Bericht door 999 » ma aug 17, 2009 11:20 am

Duke schreef:Dat vind ik toch iets te makkelijk: twee van onze doelpunten kwamen ook voort uit "momenten". Het spelbeeld was duidelijk in het voordeel van PSV: we hebben veel te weinig afgedwongen.
We hadden het over AJAX.Ik zit de westrijd maar weer eens keertje terug te kijken en zal een bijhouden hoeveel daadwerkelijk uitgespeelde kansen kreeg in acht nemend van de stand van de wedstrijd . .

Plaats reactie