Ajax - Slovan Bratislava 20-08-2009

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax - Slovan Bratislava 20-08-2009

Bericht door 999 » vr aug 21, 2009 12:17 pm

Trab schreef:
joey schreef:
Dan verwacht je heel wat, Voetske.
Inderdaad. Ik hoop het van het harte, maar ik zie het eerlijk gezegd niet gebeuren. Het was toch vooral een Luis Suarez show gisteren. Waar ik ook moe van wordt is de verheerlijking van Siem de Jong gisteren. Alsof hij plotseling het verschil maakt. En dat alles op basis van 2 goede steekballen.
Jij ziet niet dat er, ondanks het wat lage tempo, veel meer beleid in het spel zit ?.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47855
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Ajax - Slovan Bratislava 20-08-2009

Bericht door peter » vr aug 21, 2009 12:20 pm

Trab schreef:
joey schreef:
Dan verwacht je heel wat, Voetske.
Inderdaad. Ik hoop het van het harte, maar ik zie het eerlijk gezegd niet gebeuren. Het was toch vooral een Luis Suarez show gisteren. Waar ik ook moe van wordt is de verheerlijking van Siem de Jong gisteren. Alsof hij plotseling het verschil maakt. En dat alles op basis van 2 goede steekballen.
Overdrijven is ook een vak. Siem de Jong probeert in ieder geval te voetballen. Een verademing ten opzichte van een middenveld met Vertonghen, de Zeeuw en Enoh. Heus, hij is lang niet dwingend genoeg en hij heeft moeite om in positie te blijven, maar er is iets van een intentie. Bij Vertonghen is de intentie er nooit en waar ik pas moe van word is het continue geroei vanuit de tweede lijn. Vertonghen schiet er 1 op de 100 in, maar mag het continu blijven proberen, zo lijkt het.

Overigens valt me ook op dat de Zeeuw het nog wel eens probeert, maar die schiet ook erg matig vanuit de tweede lijn.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax - Slovan Bratislava 20-08-2009

Bericht door 999 » vr aug 21, 2009 12:23 pm

Peter schreef:
Trab schreef:
joey schreef:
Dan verwacht je heel wat, Voetske.
Inderdaad. Ik hoop het van het harte, maar ik zie het eerlijk gezegd niet gebeuren. Het was toch vooral een Luis Suarez show gisteren. Waar ik ook moe van wordt is de verheerlijking van Siem de Jong gisteren. Alsof hij plotseling het verschil maakt. En dat alles op basis van 2 goede steekballen.
Overdrijven is ook een vak. Siem de Jong probeert in ieder geval te voetballen. Een verademing ten opzichte van een middenveld met Vertonghen, de Zeeuw en Enoh. Heus, hij is lang niet dwingend genoeg en hij heeft moeite om in positie te blijven, maar er is iets van een intentie. Bij Vertonghen is de intentie er nooit en waar ik pas moe van word is het continue geroei vanuit de tweede lijn. Vertonghen schiet er 1 op de 100 in, maar mag het continu blijven proberen, zo lijkt het.
Wat vind je van Vertonghen Peter.Ik bedoel men benoemt hem als een zeer groot talent maar ik zie het er niet zo vanaf.

Snelheid is maar zozo, techniek valt ook tegen, intelligentie kwa zien van het spel druipt er nu ook weer niet van af ..

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47855
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Ajax - Slovan Bratislava 20-08-2009

Bericht door peter » vr aug 21, 2009 12:35 pm

Ik heb twijfels bij Vertonghen. Heeft een paar serieuze minpunten die jij nu opnoemt, maar dan nog zou hij het eventueel kunnen compenseren. Beschikt bijvoorbeeld over een verdomd aardige crosspass. Het probleem van Vertonghen vind ik vooral dat hij mentaal niet helemaal top lijkt te zijn. Hij komt bij mij een beetje over als een watje die snel uit het veld is geslagen. Voor 2 jaar terug zag ik een sterke gozer wie voor niemand bang is, maar daar lijkt weinig meer van over.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33768
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Ajax - Slovan Bratislava 20-08-2009

Bericht door Duke » vr aug 21, 2009 12:55 pm

Suarez neemt zijn ploeg bij de hand
EUROPA LEAGUE, Van onze verslaggever Charles Bromet

AMSTERDAM - Er zal misschien een tijd zijn geweest dat smalend werd gereageerd op de suggestie dat Luis Suarez een uitstekende aanvoerder is voor Ajax. Maar wie de aanvaller de eerste weken van dit seizoen heeft zien groeien in zijn nieuwe rol, kan niet anders dan constateren dat hij een voorbeeldige leider is van een groep die verder nog altijd weinig zekerheden kent.

Met vier puntgave doelpunten leidde Suarez Ajax donderdag voorbij de Slowaakse kampioen Slovan Bratislava (5-0) en na één ontmoeting dus al naar de groepsfase van de Europa League. Het was een overwinning die knap mocht worden genoemd, gezien de klap (4-3) die PSV zondag nog had uitgedeeld.

In de Arena, en daarbuiten trouwens ook, wordt er allang niet meer vreemd van opgekeken dat Ajax wat betreft inspiratie, creativiteit en brille bijna strikt afhankelijk is geworden van de Uruguayaan. Suarez is de aanvoerder in woord en gebaar. Hij gaat voorop in de strijd, treitert een tegenstander als hij dat nodig acht, wat vrijwel altijd zo is, en moedigt ploeggenoten aan door demonstratief de handen op elkaar te zetten.

Je kunt eigenlijk niet anders dan met hem mee lachen als je Suarez tijdens een training in de weer ziet. Vrijwel elke actie begeleidt hij met een hoge schaterlach, de ene keer om een doelpunt van zichzelf van commentaar te voorzien, de andere keer om reservedoelman Vermeer in de maling te nemen. En ja, ook dat lukt hem keer op keer.

Hoewel hij door velen in Nederland als een provocateur wordt gezien, is hij juist een innemende verschijning op de velden. Suarez mag dan ver gaan in zijn drang het veld als winnaar te verlaten, achter al zijn acties zit een bedoeling: de ploeg mee te krijgen in zijn wil te excelleren.

En dat blijkt nog altijd lastig, al had hij donderdag tegen Slovan Bratislava uitstekende partners-in-crime in Demy de Zeeuw, Eyong Enoh en de opvallend sterk opererende centrale verdediger Toby Alderweireld die een aantal keren goed inschoof en een zeer bruikbare assistent bleek voor de aanvallers.

Na 34 minuten stond de Belg aan de wieg van de tot dan toe beste aanval van Ajax. Eerst onderschepte hij de bal, waarna hij oprukte en Suarez met een knap een-tweetje vrij zette voor Bicik. De doelman redde net, maar het eerste teken van leven was gegeven, al had het publiek er vrij lang op moeten wachten.

Maar Ajax toonde geduld en werd kort voor rust beloond met de openingstreffer. Enoh zette de aanval op, De Jong verzond de beslissende steekpass. Het onberispelijke afmaken was vervolgens van Suarez die de bal gevoelvol in de bovenhoek krulde: 1-0.

Terwijl Rob Wielaert donderdag werd gepasseerd door Jol en Oleguer ontbrak vanwege een blessure, verrichtte de tiener Alderweireld knap werk. Je gunt hem een betere opleider naast zich in het hart van de defensie, een jonge uitvoering van Danny Blind – iemand die hem echt bij de hand kan nemen en hem de fijne kneepjes van het vak kan leren. Met nog een krappe twee weken te gaan, voordat het zogeheten transferwindow sluit, zou Ajax daar echt bij gebaat zijn.

En misschien weet aankoop Atouba zijn rare fratsen dan tot een minimum terug te brengen, want ook donderdag liet de Kameroener een merkwaardige indruk achter. De linksback is een speler met een gebruiksaanwijzing die voor zijn ploeggenoten vooralsnog lastig te ontcijferen is. Voor hen overigens niet alleen.

De Ajacied die, zoals het hoort, vooral voor zijn tegenstanders een raadsel is, sloeg ook twintig minuten na rust opnieuw toe. Na een afgeslagen hoekschop werd Suarez door de sterk spelende De Zeeuw in stelling gebracht aan de linkerkant van het strafschopgebied. Wat volgde was een uithaal met zijn linker: hard, diagonaal, doeltreffend, 2-0.

Na 79 minuten was De Zeeuw opnieuw zijn aangever, toen Suarez toesloeg. Deze keer kapte hij eerst nog een tegenstander uit om daarna hard en laag in de korte hoek uit te halen: 3-0. Het is een kunst om dat er eenvoudig uit te laten zien, want simpel is het natuurlijk niet.

Zes minuten voor tijd was hem zelfs een vierde doelpunt gegund, toen Rommedahl zijn snelheid vergezeld liet gaan van een goede voorzet en Suarez als vrijstaande pion ontwaarde. Moeiteloos vond de spits de verre hoek. Invaller Donald maakte er in de blessuretijd nog 5-0 van.

Maar dit was vooral de avond van een spits die niet alleen excelleerde, maar zijn ploeggenoten liet zien wat winnaarsmentaliteit nu werkelijk inhoudt.
www.volkskrant.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33768
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Ajax - Slovan Bratislava 20-08-2009

Bericht door Duke » vr aug 21, 2009 2:17 pm

There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Ajax - Slovan Bratislava 20-08-2009

Bericht door Trab » vr aug 21, 2009 4:03 pm

999 schreef:
Jij ziet niet dat er, ondanks het wat lage tempo, veel meer beleid in het spel zit ?.
Niet echt. Ik zie vooral een team wat heel erg afhankelijk is van 1 man. Er is geen team in de wereld wat zo afhankelijk is van 1 speler als Ajax.


peter schreef:
Overdrijven is ook een vak. Siem de Jong probeert in ieder geval te voetballen. Een verademing ten opzichte van een middenveld met Vertonghen, de Zeeuw en Enoh. Heus, hij is lang niet dwingend genoeg en hij heeft moeite om in positie te blijven, maar er is iets van een intentie. Bij Vertonghen is de intentie er nooit en waar ik pas moe van word is het continue geroei vanuit de tweede lijn. Vertonghen schiet er 1 op de 100 in, maar mag het continu blijven proberen, zo lijkt het.

Overigens valt me ook op dat de Zeeuw het nog wel eens probeert, maar die schiet ook erg matig vanuit de tweede lijn.
Siem de Jong of Jan Vertonghen, het is allebei veel van hetzelfde. Middenvelders als, Vertonghen, De Jong, Enoh is vooral loopvermogen. Waar Ajax behoefte aan heeft is creativeit. Ook voorin moet er nog iemand bij met creativiteit. Dan ben je niet zo afhankelijk van 1 man. Met Suljemani wil het maar niet lukken.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Ajax - Slovan Bratislava 20-08-2009

Bericht door brigade zuid » vr aug 21, 2009 5:35 pm

Trab schreef:
999 schreef:
Jij ziet niet dat er, ondanks het wat lage tempo, veel meer beleid in het spel zit ?.
Niet echt. Ik zie vooral een team wat heel erg afhankelijk is van 1 man. Er is geen team in de wereld wat zo afhankelijk is van 1 speler als Ajax.
Voetske ben jij nog steeds van mening dat AJAX niet afhankelijk is van de grollen van Suarez?

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Re: Ajax - Slovan Bratislava 20-08-2009

Bericht door El Clavo » vr aug 21, 2009 5:45 pm

Lekker belangrijk, hij speelt toch bij ons? Bij United konden ze niet zonder Ronaldo en bij Groningen niet zonder Berg. Wees blij dat je hem wel hebt en geniet ervan.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Ajax - Slovan Bratislava 20-08-2009

Bericht door brigade zuid » vr aug 21, 2009 5:50 pm

Dat doe ik ook wel maar toch is het link om zo afhankelijk te zijn.. als ie wegvalt ben je nergens.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax - Slovan Bratislava 20-08-2009

Bericht door 999 » vr aug 21, 2009 6:32 pm

brigade zuid schreef:
Trab schreef:
999 schreef:
Jij ziet niet dat er, ondanks het wat lage tempo, veel meer beleid in het spel zit ?.
Niet echt. Ik zie vooral een team wat heel erg afhankelijk is van 1 man. Er is geen team in de wereld wat zo afhankelijk is van 1 speler als Ajax.
Voetske ben jij nog steeds van mening dat AJAX niet afhankelijk is van de grollen van Suarez?
Nou, mijn mening was dat Suarez iets anders aan het spelen is.Neem nu de vier goals van gisteren, dat zijn toch niet de echte Suarez goals zoals we dat van Suarez gewend zijn.Bijna elke goal was in de combinatie met.Misschien dat het toeval is, maar ik meen dat verschil toch te zien.Iets waar we het toch regelmatig over hadden dat gemis aan tussen hem en b.v. KJH.

Als het elftal zo door blijft gaan, met het steeds meer zoeken naar de combinatie tot/in de aanval, zullen anderen ook steeds meer in scorings positie komen te staan.Tenminste dat leerde ik in mijn voetbaltijd.

Nu zoekt men, mijn inziens, te veel als eindpunt Suarez, daar speelt men op.Dat zal moeten veranderen.Meer mensen zullen af en toe door moeten schuiven, zoals De Zeeuw gisteren een paar keer deed, en meer mensen zullen daarvoor oog moeten hebben.Meer spelers zullen, zeker in de aanval, beweeglijker, dwingend moeten worden.Mee doen met, en niet apatisch staan te kijken als Suarez de bal heeft.Dat zal Jol er in moeten krijgen.En volgens mij is ie daar ook mee bezig.

Laat ik b.v. het volgende zeggen over Chivanitch, wat helemaal niet mijn type spits is, als je daarvan de beelden terug kijkt en ziet hoeveel keren deze jongen zich vrij weet te lopen ( in de zestien ) maar op de een of andere manier overgeslagen wordt, tja.

Afhankelijk in de zin van onze beste speler, op dit moment degene met het meeste scorend vermogen, ja.Maar afhankelijk in de zin van dat het zonder Suarez niet kan, daar geloof ik niet in .. ( maar toegegeven, ik durf dat op DIT MOMENT niet te hard te roepen, daarvoor is het elftal nog te veel in opbouw )

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: Ajax - Slovan Bratislava 20-08-2009

Bericht door Giacomo Puccini » za aug 22, 2009 12:30 pm

Sulejmani/Suarez is een ongelukkige combinatie omdat ze beiden klein zijn en graag met de bal een actie willen maken. Sulejmani doet dat echter het liefst aan de zijkant om vervolgens een voorzet op een spits-type Huntelaar/Kezman af te leveren. Hij kan dat heel goed, maar het heeft geen nut als er niemand loopt in de 16. Geldt trouwens ook voor Rommedahl! Suarez is helaas niet zo'n spits, die brengt veel liever zichzelf in stelling of duikt de diepte in na een steekbal door het midden. Onze vleugelspelers zullen dus nooit echt goed uit de verf gaan komen met Suarez.

Niet dat ik graag zie dat Suarez verkocht wordt, want hij heeft uitzonderlijke kwaliteiten. Maar zijn vertrek zou niet het einde van Ajax betekenen als het geld wordt besteed om de juiste speler aan te trekken. Een grote, sterke spits die goals kan maken, kan koppen, de tweede paal opzoekt bij ballen van de zijkanten, een afmaker die het liefst ook kan meevoetballen. Het zal niet makkelijk zijn zo'n spits te vinden voor een redelijk bedrag, maar wil je nog wat terugzien van die 17 miljoen die in Sulejmani is gestoken dan moet je wel.

Ik vind trouwens dat Afonso Alves erg dicht in de buurt komt het spits profiel wat ik zoujuist beschreven heb. Maar of Ajax het aandurft en genoeg geld heeft om hem te halen, dat betwijfel ik. De kip met de gouden eieren willen ze misschien liever niet aan de rechterkant zetten maar zo dicht mogelijk bij de goal houden. Voor Suarez zelf en zijn marktwaarde is dat leuk, maar in mijn ogen komt het de teamprestatie van Ajax niet ten goede.
Ajax!

Plaats reactie