FC Groningen - Ajax 02-08-2009

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

wimpey
Berichten: 51814
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: FC Groningen - Ajax 02-08-2009

Bericht door wimpey » zo aug 02, 2009 9:46 pm

Peter schreef:Sankoh liet zijn mannetje anders ook weer lopen toen Suarez had moeten scoren.
Snap niet wat mensen in die gast zien. Zo statisch als wat.
Ajaciedjuh schreef:Ik vind dat we vandaag een goede stap hebben gezet. Het stond gewoon goed. We gaven helemaal niks weg. Het is lang geleden dat ik zo rustig heb zitten kijken bij een lastige uitwedstrijd.
Had ik ook. Nou was Groningen errug matig, maar Ajax deed het heel behoorlijk. Groningen wilde het veld klein houden, veel mensen op een kluitje en Ajax dan aftroeven in de lijf aan lijf duels. Maar daar hield de ploeg zich goed staande.

De voorste 4 bij ons waren dynamisch en doken overal op, Sankoh en z'n maat in het centrum wisten niet waar ze het zoeken moesten. Daarachter deden Enoh maar natuurlijk vooral De Zeeuw (echt een puik debuut!) goed werk. En achterin was het voldoende, op vd Wiel na.

Niets bijzonders, maar het viel me allesbehalve tegen. Hier kan Jol op voortborduren. Het had ook 0-5 kunnen worden. Ik vond een aantal spelers een betere indruk maken dan vorig seizoen, m.n. Sulejmani en toch ook Wielaert (hing wel weer te vaak aan shirtjes trouwens). Denk dat die Jol wel aardig bezig is.

Ik heb Aisatti niet gemist btw. Hij is defensief dermate belabberd dat ie in balbezit duidelijk het verschil moet maken. En dat liet ie tijdens het AT na. Terecht dat Jol voor Enoh en meer zekerheid koos.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33832
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: FC Groningen - Ajax 02-08-2009

Bericht door Duke » zo aug 02, 2009 9:46 pm

Suarez heeft 100 euro terug

GRONINGEN - Luis Suarez heeft zondagmiddag een weddenschap van 100 euro met zijn oude trainer Ron Jans gewonnen. De spits voorspelde dat Ajax zondag Groningen zou verslaan. Hij kreeg gelijk, de Amsterdamse club zegevierde met 2-0.

Suarez benaderde Jans voor de weddenschap omdat hij vorig seizoen 100 euro aan Jans moest betalen. De oefenmeester verwachtte dat de aanvaller meer dan vijf gele kaarten zou krijgen. Suarez overtrof dat totaal met negen prenten royaal. Jans doneerde het bedrag aan de stichting Spieren voor Spieren. ,,Maar ik weet niet of Suarez dat doet. Hij heeft het geld hard nodig,’’ grapte Jans.

Suarez moet nog even wachten op het geld van zijn oude trainer. ,,Ik merkte dat ik maar 70 euro op zak heb,’’ aldus Jans na de wedstrijd. ,,Ik verwacht natuurlijk niet dat we van Ajax verliezen. Maar Suarez krijgt zeker zijn geld. Ik ben geen wanbetaler.’’
www.sportwereld.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Lionel
Berichten: 47279
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: FC Groningen - Ajax 02-08-2009

Bericht door Lionel » zo aug 02, 2009 10:19 pm

wimpey schreef:
Peter schreef:Sankoh liet zijn mannetje anders ook weer lopen toen Suarez had moeten scoren.
Snap niet wat mensen in die gast zien. Zo statisch als wat.
Ajaciedjuh schreef:Ik vind dat we vandaag een goede stap hebben gezet. Het stond gewoon goed. We gaven helemaal niks weg. Het is lang geleden dat ik zo rustig heb zitten kijken bij een lastige uitwedstrijd.

Ik heb Aisatti niet gemist btw. Hij is defensief dermate belabberd dat ie in balbezit duidelijk het verschil moet maken. En dat liet ie tijdens het AT na. Terecht dat Jol voor Enoh en meer zekerheid koos.
Het was ook zeker wel terecht dat Enoh speelde hoor alleen vond ik wel dat Ajax iets miste en dat Ajax ook met Aissati niet in de problemen was gekomen. Aissati misschien voor Urby of Rommedahl?
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Re: FC Groningen - Ajax 02-08-2009

Bericht door El Clavo » ma aug 03, 2009 8:34 am

Aha, de conclusies zijn er weer.

Ajax wint met 2-0 bij Groningen, dus dan moet Groningen wel slecht geweest zijn.

We hebben geen goals weggegeven, dus moet de aanval van Groningen wel kut zijn.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47905
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: FC Groningen - Ajax 02-08-2009

Bericht door peter » ma aug 03, 2009 8:38 am

Nee, de verwachtingen zou ik alleen wat temperen. Ik had niets anders verwacht dan een makkelijke overwinning, maar we zullen het zien.

Ik vind alleen wel dat we uitstekende zaken hebben gedaan, uiteraard. Moeilijk uitduel gewonnen en dat terwijl AZ en PSV punten laten liggen bij (relatieve) zekerheidjes.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: FC Groningen - Ajax 02-08-2009

Bericht door Marillion » ma aug 03, 2009 8:48 am

Het is een prachtig weekend geweest. Uitlopen op PSV en AZ terwijl je op papier de meest lastige wedstrijd moet spelen. Dat zijn speeldagen die op het einde van de rit belangrijk kunnen zijn. Maar het kan toch geen kwaad om nog een beetje voorzichtig te zijn? Er zijn genoeg dingen die nog niet goed gaan en iedereen heeft kunnen zien dat Groningen niet best was.

Gewoon blij zijn met de drie punten en het puntverlies van de concurrentie maar niet net doen alsof Ajax een fantastische prestatie heeft geleverd. Daarvoor was het spel te flets en was de tegenstander niet sterk genoeg.
Nil volentibus arduum

GangstaRiB
Berichten: 16846
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: FC Groningen - Ajax 02-08-2009

Bericht door GangstaRiB » ma aug 03, 2009 8:51 am

wimpey schreef:
Peter schreef:Sankoh liet zijn mannetje anders ook weer lopen toen Suarez had moeten scoren.
Snap niet wat mensen in die gast zien. Zo statisch als wat.
Ajaciedjuh schreef:Ik vind dat we vandaag een goede stap hebben gezet. Het stond gewoon goed. We gaven helemaal niks weg. Het is lang geleden dat ik zo rustig heb zitten kijken bij een lastige uitwedstrijd.
Had ik ook. Nou was Groningen errug matig, maar Ajax deed het heel behoorlijk. Groningen wilde het veld klein houden, veel mensen op een kluitje en Ajax dan aftroeven in de lijf aan lijf duels. Maar daar hield de ploeg zich goed staande.

De voorste 4 bij ons waren dynamisch en doken overal op, Sankoh en z'n maat in het centrum wisten niet waar ze het zoeken moesten. Daarachter deden Enoh maar natuurlijk vooral De Zeeuw (echt een puik debuut!) goed werk. En achterin was het voldoende, op vd Wiel na.

Niets bijzonders, maar het viel me allesbehalve tegen. Hier kan Jol op voortborduren. Het had ook 0-5 kunnen worden. Ik vond een aantal spelers een betere indruk maken dan vorig seizoen, m.n. Sulejmani en toch ook Wielaert (hing wel weer te vaak aan shirtjes trouwens). Denk dat die Jol wel aardig bezig is.

Ik heb Aisatti niet gemist btw. Hij is defensief dermate belabberd dat ie in balbezit duidelijk het verschil moet maken. En dat liet ie tijdens het AT na. Terecht dat Jol voor Enoh en meer zekerheid koos.
Van der Wiel vond je matig, Wim? Ik vond juist Verthongen weer vies tegenvallen. Het lijkt wel alsof zijn fysiek hem tegenwerkt. Log, traag... het valt me allemaal niet mee.

Enoh was op het middenveld matig. Had een paar ballen (te kort terug op Steek en domme breedtepasses) die, als je tegen een goede tegenstander speelt, in het netje liggen. Heel slordig en dat moet er absoluut uit.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33832
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: FC Groningen - Ajax 02-08-2009

Bericht door Duke » ma aug 03, 2009 8:52 am

Groningen gaat ongetwijfeld nog wat kopen, want voorin is het wel érg licht allemaal. Maar goed, die lastige uitwedstrijd hebben we in ieder geval gehad!
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: FC Groningen - Ajax 02-08-2009

Bericht door Ajaciedjuh » ma aug 03, 2009 9:15 am

Peter schreef:Nee, de verwachtingen zou ik alleen wat temperen. Ik had niets anders verwacht dan een makkelijke overwinning, maar we zullen het zien.

Ik vind alleen wel dat we uitstekende zaken hebben gedaan, uiteraard. Moeilijk uitduel gewonnen en dat terwijl AZ en PSV punten laten liggen bij (relatieve) zekerheidjes.
Wat is het nu?

Groningen uit is altijd moeilijk voor elke ploeg. Volgende week krijgt Ajax zijn zekerheidje (RKC thuis). Ik ben benieuwd of we daartegen een makkelijke overwinning kunnen halen. Met 6 punten in de zak naar psv is toch wel lekker (misschien kunnen we daar psv wel op 8 punten zetten :1evil.gif: ).

Van mij mag Ajax dit soort zakelijkheid in de moeilijke uitwedstrijden gewoon hanteren. Als we door het versterken van het middenveld, onze achterhoede kunnen ontlasten, dan is dat prima. Voorin krijgen we met Suarez en Sulejmani altijd wel kansen.
Ik ben benieuwd of Jol tegen RKC wel met Aisatti gaat spelen. Dat zal dan ten koste van Enoh gaan. Rommedahl is momenteel een zekerheidje in de opstelling, omdat het de enige speler is die diepgang heeft voorin. Daarom wilde Jol ook zo graag Elia hebben.

T.a.v. het versterken in de aanval komen er ook wel tegenstrijdige berichten. Ik denk dat Jol graag een aanvaller (buitenspeler) erbij heeft met een actie en diepgang, maar daarnaast ook graag een fysiek sterk aanspeelpunt wil hebben. Allebei kan ik me niet voorstellen (of het moet in combinatie met huur Huntelaar zijn).
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

T82
Berichten: 1771
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:27 pm
Locatie: Breda

Re: FC Groningen - Ajax 02-08-2009

Bericht door T82 » ma aug 03, 2009 9:17 am

GangstaRiB schreef:
Enoh was op het middenveld matig. Had een paar ballen (te kort terug op Steek en domme breedtepasses) die, als je tegen een goede tegenstander speelt, in het netje liggen. Heel slordig en dat moet er absoluut uit.
Het tegenovergestelde geldt voor een groot gedeelte voor Rommedahl en die vindt men hier Man of the Match. Enoh speelde in mijn overigens verre van beroerd.

Michael_B
Berichten: 10446
Lid geworden op: di sep 23, 2003 2:19 pm
Locatie: Alkmaar

Re: FC Groningen - Ajax 02-08-2009

Bericht door Michael_B » ma aug 03, 2009 9:24 am

Ajaciedjuh schreef:
Peter schreef:Nee, de verwachtingen zou ik alleen wat temperen. Ik had niets anders verwacht dan een makkelijke overwinning, maar we zullen het zien.

Ik vind alleen wel dat we uitstekende zaken hebben gedaan, uiteraard. Moeilijk uitduel gewonnen en dat terwijl AZ en PSV punten laten liggen bij (relatieve) zekerheidjes.
Wat is het nu?

Groningen uit is altijd moeilijk voor elke ploeg. Volgende week krijgt Ajax zijn zekerheidje (RKC thuis). Ik ben benieuwd of we daartegen een makkelijke overwinning kunnen halen. Met 6 punten in de zak naar psv is toch wel lekker (misschien kunnen we daar psv wel op 8 punten zetten :1evil.gif: ).

Van mij mag Ajax dit soort zakelijkheid in de moeilijke uitwedstrijden gewoon hanteren. Als we door het versterken van het middenveld, onze achterhoede kunnen ontlasten, dan is dat prima. Voorin krijgen we met Suarez en Sulejmani altijd wel kansen.
Ik ben benieuwd of Jol tegen RKC wel met Aisatti gaat spelen. Dat zal dan ten koste van Enoh gaan. Rommedahl is momenteel een zekerheidje in de opstelling, omdat het de enige speler is die diepgang heeft voorin. Daarom wilde Jol ook zo graag Elia hebben.

T.a.v. het versterken in de aanval komen er ook wel tegenstrijdige berichten. Ik denk dat Jol graag een aanvaller (buitenspeler) erbij heeft met een actie en diepgang, maar daarnaast ook graag een fysiek sterk aanspeelpunt wil hebben. Allebei kan ik me niet voorstellen (of het moet in combinatie met huur Huntelaar zijn).
Ik weet niet of hij gezien wordt als optie naast De Zeeuw. Misschien eerder als optie voor Rommedahl of Urby. Denk in ieder geval wel dat hij speelt aanstaande zaterdag.
Face your fears and live your dreams, No Fear

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47905
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: FC Groningen - Ajax 02-08-2009

Bericht door peter » ma aug 03, 2009 9:28 am

Groningen uit is normaliter een moeilijk uitduel, maar in deze huidige vorm/selectie vind ik Groningen erg mager. Reeds voor de wedstrijd aangegeven ook, maar met 3 versterkingen zal men zeker sterker voor de dag komen. Het mooie is dat wij er dan niet meer naar toe hoeven.

Volgende week wat meer diepgang en wat minder zekerheid denk ik.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58862
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: FC Groningen - Ajax 02-08-2009

Bericht door 999 » ma aug 03, 2009 9:55 am

Degelijk Ajax neemt in Groningen lastige eerste horde

LUCHT VOOR JOL


AMSTERDAM, maandag

Miralem Sulejmani en Dennis Rommedahl hebben met hun treffers bij FC Groningen (0-2) Martin Jol de zo verlangde lucht bezorgd. De Ajax-trainer zag als een berg op tegen de seizoensopening van de Amsterdammers – met wedstrijden tegen FC Groningen uit, RKC thuis en PSV uit – maar kan voorlopig in alle rust verder slijpen aan zijn basisformatie.

De overwinning op de noorderlingen was dikverdiend, het spel uitgekookt en de Amsterdamse start stukken beter dan de 2-1 nederlaag vorig jaar bij Willem II. „Ik denk en hoop dat we een van de beste ploegen van de eredivisie aan het werk hebben gezien”, concludeerde Ron Jans. „We gaan hier even van genieten”, zei Jol, die als geen ander besefte dat Ajax met (normaal gesproken) zes punten op zak een stuk prettiger naar PSV reist dan met drie.

In de groene kathedraal koos de Scheveninger – in het duel tussen de twee meest ervaren coaches van de eredivisie – onverwachts voor een extra slot op de deur in de persoon van Eyong Enoh. De basisplaats van de speler uit Kameroen ging ten koste van nummer tien Ismail Aissati, die in de voorbereiding alle belangrijke wedstrijden speelde, maar in het ’kommetje’ in plaats van de ’ruit’ op het middenveld overbodig was.

Met Enoh en Demy de Zeeuw als controleurs en Urby Emanuelson en Rommedahl als buitenste middenvelders werd degelijkheid met de hoofdletter D geschreven. „Dat ik ernaast stond, was een grote teleurstelling”, zei Aissati. „Maar het gaat om het team en niet om mij. De trainer neemt de beslissingen en die heb ik te respecteren.”

Met zijn behoudende keuze leek Jol te willen zeggen dat hij voorlopig gevangen zit tussen het hoge verwachtingspatroon en de realiteit. In Amsterdam wordt van elke trainer direct resultaat geëist, maar de erfenis waarmee hij door jaren wanbeleid in de jeugdopleiding en scouting zit opgescheept, is niet prettig. „We moeten stappen maken, ons ontwikkelen”, benadrukte de coach niet voor niets zijn eerste, meest basale doel.

Het siert Jol dat hij zich niet openlijk beklaagt, maar de selectie die hij bij zijn aantreden aantrof, kan hem niet vrolijk hebben gestemd. Bij Ajax, het symbool van de Nederlandse school, zijn de buitenspelers zó dun gezaaid, dat hij min of meer wordt gedwongen 4-4-2 te spelen. De buitenspelerschaarste is vooral een brevet van onvermogen voor de ooit zo geroemde jeugdopleiding. Alleen Marvin Zeegelaar heeft in de ogen van Jol momenteel de benodigde potentie, maar de linksbuiten is nu nog niet rijp voor een vaste basisplaats.

Diep in zijn hart wil de coach met de traditionele vleugelspitsen aantreden, maar om de onomstreden spits Luis Suarez te omringen door Zeegelaar en Rommedahl is te mager. Zodra Zeegelaar definitief doorbreekt of er geld wordt gevonden voor de aankoop van een buitenspeler (Jol: „We blijven proberen om ons te versterken”), schakelt Ajax mogelijk alsnog over op 4-3-3.

Intussen zal Jol zich dagelijks afvragen hoe het in vredesnaam mogelijk is dat nota bene Ajax tientallen miljoenen euro’s aan transfersommen en salarissen uitgeeft aan Miralem Sulejmani, Albert Luque, Dario Cvitanich en Kennedy Bakircioglu. Stuk voor stuk spelers die vooral renderen in een 4-4-2-systeem.

De aankoop van De Zeeuw bleek in ieder geval een schot in de roos. Na een matig begin van beide ploegen, waarin Ajax niet gevaarlijk werd en Serhat Koc, de vervanger van FC Groningen-spits Marcus Berg, slechts opviel door buitenspel te lopen, pakte de van AZ overgekomen middenvelder Ajax bij de arm. De Groningers werden bij de keel gepakt en Rommedahl verprutste op aangeven van Suarez de grootste kans. In de 42e minuut was het alsnog raak, nadat Sulejmani na een balverovering van De Zeeuw, een schot van Suarez, slecht keeperswerk van Luciano de Silva en een assist van Rommedahl van dichtbij de trekker mocht overhalen (0-1).

In de tweede helft duurde het onnodig lang voordat Ajax met de uitblinkende De Zeeuw en Toby Alderweireld definitief afstand nam. Sulejmani (naast), Suarez (te lang gewacht), Rommedahl (zijnet en onderkant lat) faalden, maar na een gave trekbal van Suarez tikte Rommedahl alsnog de 0-2 binnen. Dat keeper Luciano bij die treffer geblesseerd (knie) moest uitvallen, was een extra tegenvaller voor Groningen-trainer Ron Jans, die zijn ploeg het doel van Maarten Stekelenburg in negentig minuten geen enkele keer gericht onder vuur zag nemen. Uitgerekend in het stadion waar in januari onder Marco van Basten de neerwaartse spiraal werd ingezet, gloorde nu hoop voor Ajax.

FC Groningen - Ajax 0-2 (0-1). 42. Sulejmani 0-1, 73. Rommedahl 0-2. Scheidsrechter: Kuipers. Toeschouwers: 15.000. Gele kaart: Lovre, Van de Laak, Holla (FC Groningen), Van der Wiel, De Zeeuw, Enoh, Emanuelson (Ajax).

GangstaRiB
Berichten: 16846
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: FC Groningen - Ajax 02-08-2009

Bericht door GangstaRiB » ma aug 03, 2009 10:25 am

T82 schreef:
GangstaRiB schreef:
Enoh was op het middenveld matig. Had een paar ballen (te kort terug op Steek en domme breedtepasses) die, als je tegen een goede tegenstander speelt, in het netje liggen. Heel slordig en dat moet er absoluut uit.
Het tegenovergestelde geldt voor een groot gedeelte voor Rommedahl en die vindt men hier Man of the Match. Enoh speelde in mijn overigens verre van beroerd.
Huh? Wat deed Rommedahl verkeerd dan?

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: FC Groningen - Ajax 02-08-2009

Bericht door Bert » ma aug 03, 2009 12:10 pm

joey schreef:Tja, ik denk niet dat Ajax opeens een sterke verdediging heeft. Dat kán gewoon niet, mijns inziens. Want de verdediging bestaat grotendeels uit dezelfde spelers als vorig jaar, met Toby voor Vermaelen. Dus eigenlijk zijn we er kwalitatief nog op achteruit gegaan.

Er komen zeker tegenstanders die het gebrek aan kwaliteit achterin bij Ajax gaan uitbuiten. Groningen was daar niet toe in staat. Dat is ook niet zo gek als je belangrijkste aanvaller een jongen is die regelrecht uit de Jupiler League komt.
Gisteren was het middenveld in balans. Dan komt de verdediging dus ook veel minder goed in de wedstrijd, omdat de spitsen van de tegenstander moeilijker bereikt worden.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Re: FC Groningen - Ajax 02-08-2009

Bericht door goodfella » ma aug 03, 2009 2:14 pm

Zegt Cruijff niet dat verdedigen voorin begint?

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Re: FC Groningen - Ajax 02-08-2009

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » ma aug 03, 2009 2:33 pm

El Clavo schreef:Aha, de conclusies zijn er weer.

Ajax wint met 2-0 bij Groningen, dus dan moet Groningen wel slecht geweest zijn.

We hebben geen goals weggegeven, dus moet de aanval van Groningen wel kut zijn.
1. Vond je Groningen goed?

2. Vond je Groningen aanvallend sterk?
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Lionel
Berichten: 47279
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: FC Groningen - Ajax 02-08-2009

Bericht door Lionel » ma aug 03, 2009 3:29 pm

1. Nee

2. Nee

Maar over een aantal weken zal blijken of Ajax nou zo degelijk was of dat Groningen gewoon kut was. Daar kunnen we nu weinig over zeggen.. Feit is dat Ajax een lastige uitwedstrijd ( al hoorde ik tijdens de wedstrijd dat van de top 5 van vorig jaar alleen Ajax van Groningen had verloren dus hoe lastig is deze wedstrijd eigenlijk?) met gemak heeft gewonnen. Daarbij hebben ze geen kans weggegeven en is er genoeg ruimte voor verbetering.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Re: FC Groningen - Ajax 02-08-2009

Bericht door jabu » ma aug 03, 2009 4:19 pm

GRONINGEN - Bij het ontvangen van het competitieprogramma en het inspecteren van de openingswedstrijd, waren ze in Amsterdam bepaald niet vrolijk geworden van de eerste plaats van afspraak. Tegenstander: FC Groningen. Stadion: Euroborg. Geluid uit de Arena: een moeizame zucht.

Maar toen de spelersbus van Ajax zondag om half vijf kwam voorrijden bij de Euroborg, sprong een vrolijk gezelschap net gedouchte Ajacieden aan boord voor de terugreis, en kreeg de chauffeur te horen dat FC Groningen met 2-0 was verslagen in een zorgeloze wedstrijd.

Kracht van Ajax

Het gemak waarmee de overwinning tot stand kwam, zei overigens meer over de (beperkte) mogelijkheden van Groningen, dan over de kracht van Ajax. Met het vertrek van Marcus Berg naar HSV raakte coach Jans niet alleen zijn topscorer kwijt, maar tevens de regisseur van vrijwel alle betekenisvolle aanvalsopzetten.

Zondag werd de voorhoede gevormd door de jonge, weinig doortastende Nicklas Pedersen (21) en Serhat Koç (19), van wie de laatste een wel heel erg klein spitsje is die alleen al in zijn eigen voetbalbroek kopje onder leek te gaan.

Dat de verdedigers van Ajax zo’n betrekkelijk eenvoudige middag hadden, was dus niet zo verwonderlijk. Echt uitgedaagd werden ze niet. ‘Het ontbreekt ons nog aan power en vastheid’, constateerde Jans.

Hoofdrolbezetting

In de Euroborg, waar Ajax liefst drie keer verloor bij de vijf voorgaande bezoekjes, was de hoofdrolbezetting deze keer hoogst ongebruikelijk. Zo liet de 31-jarige Dennis Rommedahl, vorig seizoen nog verhuurd aan NEC, zijn basisplaats vergezeld gaan van een doelpunt en een assist.

Ook los van die momenten speelde de Deen een sterke wedstrijd en was hij de Ajacied van wie het meeste gevaar uitging. Jol had hem het vertrouwen geschonken, omdat hij in de voorbereiding vrijwel elke wedstrijd de maker of de aangever was geweest van een doelpunt.

Toch blijft Rommedahl nog altijd een van de meest raadselachtig geprogrammeerde voetballers van de eredivisie. Zijn snelheid is een wapen, daarover kan geen twijfel bestaan. Maar zijn spelintelligentie laat vaak te wensen over. En elk seizoen parkeert hij wel een royaal percentage van zijn voorzetten op elke denkbare plek, behalve de voor een aanvaller wenselijke.

Onderscheiden

En toch is hij Deens voetballer van het jaar geweest en nu dus ook weer basisspeler van Ajax. ‘Hij zal dus wel zijn kwaliteiten hebben’, zei Jol die er wijselijk niet verder op inging. Er waren drie punten opgehaald. En een van zijn aanvallend ingestelde spelers had zich onderscheiden. Niets meer, niets minder, dat was de boodschap.

Na de bedenkelijke vorm die Ajax had tentoongespreid tijdens het Amsterdam Toernooi (tegen Atletico Madrid en Benfica) was de zege in Groningen slechts de eerste voorzichtige stap in een opbouwproces dat nog wel wat tijd zal vergen.

Grote tevredenheid toonde Jol wel over een van zijn belangrijkste pionnen in dat proces, de debuterende Demy de Zeeuw die volgens de coach de lijnen uitzette alsof hij dat al maanden of jaren doet bij Ajax.

Ingetogener

Zelf was de van AZ overgenomen international veel ingetogener over zijn bijdrage. ‘Ik had aan de bal nog wat meer kunnen doen.’ Geconfronteerd met die opmerking zei Jol tevreden: ‘Dat belooft dan nog wat.’

De Zeeuw stond in de 41ste minuut aan de basis van de openingstreffer door een afgeslagen bal behendig op te vangen en Suarez snel in stelling te brengen. Doelman Luciano kon diens voorzet onvoldoende wegwerken, waarna Rommedahl de bal klaarlegde voor Sulejmani. De Serviër schoot de bal vervolgens koelbloedig in de hoek: 0-1.

Nadat hij in de tweede helft al een keer onfortuinlijk was geweest met een schot dat via lat en paal weer het veld in was gesprongen, schonk Rommedahl Ajax in de 73ste minuut een nieuwe treffer. Op aangeven van Suarez maakte hij van dichtbij 2-0, een actie waarbij zowel Luciano als verdediger Stenman geblesseerd raakte.

De seizoensouverture tegen Groningen, die werd beschouwd als een lastig te nemen horde, bleek in werkelijkheid dus niet veel meer te zijn dan een onschuldige drempel. Maar voor de club die vorig seizoen slechts acht van de zeventien uitwedstrijden won, was het een hoopgevend resultaat. Al kon er geen enkele conclusie aan worden verbonden.
Volkskrant

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Re: FC Groningen - Ajax 02-08-2009

Bericht door El Clavo » ma aug 03, 2009 7:57 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:
El Clavo schreef:Aha, de conclusies zijn er weer.

Ajax wint met 2-0 bij Groningen, dus dan moet Groningen wel slecht geweest zijn.

We hebben geen goals weggegeven, dus moet de aanval van Groningen wel kut zijn.
1. Vond je Groningen goed?

2. Vond je Groningen aanvallend sterk?
Ik draai hem graag om:

Vond jij Ajax veel kansen creeren?

Vond jij Ajax achterin ook niks weggeven?

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Re: FC Groningen - Ajax 02-08-2009

Bericht door goodfella » ma aug 03, 2009 8:01 pm

Als Ajax de maand augustus de volle mep haalt, dan doe ik met je lofzang. Eerder nog niet.

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Re: FC Groningen - Ajax 02-08-2009

Bericht door Vedette-10- » ma aug 03, 2009 8:09 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op vr jan 01, 2010 9:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: FC Groningen - Ajax 02-08-2009

Bericht door Giacomo Puccini » ma aug 03, 2009 8:22 pm

Jol snapt tenminste dat je de basis eerst goed moet neerzetten. Een goede organisatie met spelers die hun defensieve taken naar behoren uitvoeren, zodat je kunt spelen zonder veel weg te geven. Als die basis eenmaal staat kun je daarna proberen stappen te maken, om er maar wat populair trainersjargon tegenaan te gooien, en meer creativiteit en dominantie in te bouwen. Aissati zijn tijd komt nog wel, denk ik, als het eenmaal loopt.

FC Groningen is op dit moment erg zwak, we moeten daarom niet te veel conclusies trekken. Maar voor mij is wel duidelijk dat De Zeeuw een duidelijke versterking is en dat Jol zijn team prima heeft voorbereid. Een nagenoeg fitte selectie, dat is vast niet alleen een kwestie van geluk, maar heeft ook te maken met een juiste dosering van belasting in de voorbereiding. En FC Groningen uit hebben we alvast gehad, das mooi! Want die gaan vast nog wel op stoom komen, met wat verterkingen erbij. Lindgren zou een prima kandidaat zijn, voor 2-3 miljoen mogen ze hem komen ophalen.
Ajax!

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Re: FC Groningen - Ajax 02-08-2009

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » di aug 04, 2009 10:52 am

El Clavo schreef:
Wie kent Cees de Wolf nog schreef:
El Clavo schreef:Aha, de conclusies zijn er weer.

Ajax wint met 2-0 bij Groningen, dus dan moet Groningen wel slecht geweest zijn.

We hebben geen goals weggegeven, dus moet de aanval van Groningen wel kut zijn.
1. Vond je Groningen goed?

2. Vond je Groningen aanvallend sterk?
Ik draai hem graag om:

Vond jij Ajax veel kansen creeren?

Vond jij Ajax achterin ook niks weggeven?
Mijn vragen waren retorisch, maar de antwoorden op die van jou luiden:

1. Redelijk.
2. Viel mee.

Maar die antwoorden komen voort uit het feit dat Groningen niet sterk was; en niet omdat dit Ajax ineens ge-wel-dig loopt te ballen en ineens nu wel een waterdichte verdediging heeft. Ik wacht, met GF, de maand augustus maar eens af.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Daniel
Berichten: 5390
Lid geworden op: di jan 02, 2007 3:15 pm

Re: FC Groningen - Ajax 02-08-2009

Bericht door Daniel » di aug 04, 2009 10:57 am

Kan ik ergens tekenen? Het blijft natuurlijk voorlopig aanzien, niemand kan ontkennen dat Groningen wel heel erg bezig was met zomeravondvoetbal. Gezien de eerdere wedstrijden tegen Benfica en Atletico moet er toch echt nog iets gebeuren aan die verdediging voordat we met een gerust hart weer wat euforischer kunnen gaan doen.
Deze maand zal inderdaad aanwijzen of dat gaat lukken of niet.

Plaats reactie