FC Groningen - Ajax 02-08-2009

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13713
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: FC Groningen - Ajax 02-08-2009

Bericht door Thijs » zo aug 02, 2009 4:41 pm

De verdediging is niet getest vandaag, de aanval die vandaag bij Groningen in het veld stond is rechterrijtje-niveau.
Volgende week wordt het ook niet echt getest, dus de wedstrijd tegen PSV (en wie weet de voorronde EL) gaat veel zeggen. Ik ben benieuwd, als we het daar dichthouden hebben we het goed voor elkaar.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Michael_B
Berichten: 10446
Lid geworden op: di sep 23, 2003 2:19 pm
Locatie: Alkmaar

Re: FC Groningen - Ajax 02-08-2009

Bericht door Michael_B » zo aug 02, 2009 4:42 pm

joey schreef:Theoretisch wel. Maar spelers moeten er ook de kwaliteiten voor hebben.
Zeker. Maar in de Eredivisie heeft AZ het vorig jaar geklaard met spelers als Jaliens, Moisander, Swerts, Klavan en Pocognoli (aangevuld met Moreno en Romero). Zijn dat toppers dan?
Face your fears and live your dreams, No Fear

GangstaRiB
Berichten: 16843
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: FC Groningen - Ajax 02-08-2009

Bericht door GangstaRiB » zo aug 02, 2009 4:49 pm

Ik had het nog gezegd vooraf de wedstrijd: Geef Rommedahl een duidelijk opdracht en je hebt plezier van em. En hij speelde een hele goede pot. Balvast, gevaarlijk en verdedigend ook puik.

Man of the Match was De Zeeuw. Die jongen liep alle gaten dicht, won de duels waarbij Groningen op het punt stond op uitbreken en gaf een aantal beslissende passes naar voren. Wat een topper.

Niemand was echt slecht. Ik vond Enoh trouwens buitengewoon slordig. Een bal terug op Steek die bijna onderschept werd en nog meer domme passes. Die jongen moet z'n handelingsnelheid omhoog brengen.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33832
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: FC Groningen - Ajax 02-08-2009

Bericht door Duke » zo aug 02, 2009 4:52 pm

Ramona schreef:
InnerHarbour schreef:Prima gedaan 2-0 winnen in de altijd lastige uitwedstrijd tegen Groningen.
Idd... :tifoajax.gif:
Prima gedaan. :ajaxscarf.gif:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: FC Groningen - Ajax 02-08-2009

Bericht door joey » zo aug 02, 2009 4:52 pm

Ik ben niet zo kapot van Enoh eerlijk gezegd.

@Dominee: misschien hebben die spelers meer verdedigende kwaliteiten?

Denk niet dat AZ het vorig jaar van de verdediging moest hebben. Voor de eredivisie was het net genoeg, maar Europees zijn ze niet getest.
Het stinkt aan alle kanten!

Michael_B
Berichten: 10446
Lid geworden op: di sep 23, 2003 2:19 pm
Locatie: Alkmaar

Re: FC Groningen - Ajax 02-08-2009

Bericht door Michael_B » zo aug 02, 2009 4:55 pm

Dat er een blok van Schaars en De Zeeuw voorstond heeft het niet slechter gemaakt, maar toch. Ajax moet het in de Eredivisie an sich dicht kunnen houden met deze spelers, mits ze goed en georganiseerd spelen.

Dat het geen top is en Europees waardeloos ben ik zeker met je eens.
Face your fears and live your dreams, No Fear

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: FC Groningen - Ajax 02-08-2009

Bericht door joey » zo aug 02, 2009 4:59 pm

Ik denk sowieso dat we het eens zijn, Dominee. Ik denk zeker dat Jol met een betere organisatie dan vorig jaar meer uit deze groep kan halen dan tot nu toe is gebeurd. Jol is nu eenmaal een betere trainer dan Van Basten. Maar wil je verder, wil je ook moeilijke wedstrijden kunnen winnen, dan mag er nog wel wat bij. Zeker in verdedigend opzicht. Ik begrijp overigens dat Jol dat ook vindt.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: FC Groningen - Ajax 02-08-2009

Bericht door Ajaciedjuh » zo aug 02, 2009 5:02 pm

joey schreef:Ik ben niet zo kapot van Enoh eerlijk gezegd.

@Dominee: misschien hebben die spelers meer verdedigende kwaliteiten?

Denk niet dat AZ het vorig jaar van de verdediging moest hebben. Voor de eredivisie was het net genoeg, maar Europees zijn ze niet getest.
Enoh is de enigste met power op het middenveld. Daarnaast zet hij telkens goed druk.

Als Atouba een versterking blijkt te zijn, dan kan Vertonghen doorschuiven naar het middenveld (zal er wel in het centrum een versterking gehaald moeten worden).
Enoh moet wat rustiger in zijn spel worden.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Michael_B
Berichten: 10446
Lid geworden op: di sep 23, 2003 2:19 pm
Locatie: Alkmaar

Re: FC Groningen - Ajax 02-08-2009

Bericht door Michael_B » zo aug 02, 2009 5:03 pm

joey schreef:Ik denk sowieso dat we het eens zijn, Dominee. Ik denk zeker dat Jol met een betere organisatie dan vorig jaar meer uit deze groep kan halen dan tot nu toe is gebeurd. Jol is nu eenmaal een betere trainer dan Van Basten. Maar wil je verder, wil je ook moeilijke wedstrijden kunnen winnen, dan mag er nog wel wat bij. Zeker in verdedigend opzicht. Ik begrijp overigens dat Jol dat ook vindt.
:biggthumpup.gif:
Face your fears and live your dreams, No Fear

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Re: FC Groningen - Ajax 02-08-2009

Bericht door FlaFlu » zo aug 02, 2009 5:03 pm

Jesse schreef:Prima wedstrijd van Rommedahl. Probleem is alleen dat hij in thuiswedstrijden nooit zoveel ruimte zal krijgen. Dan heb je veel minder aan hem.

Verder een degelijke wedstrijd. Lekker om deze eerste wedstrijd gemakkelijk te winnen.
Rommedahl is in uitwedstrijden een handige speler om erbij te hebben. Heb hem er liever bij dan Kennedy, Luque, Martina en Bodul. Als de ruimtes groot worden heeft hij z'n waarde. Mooi systeem ook voor Suárez trouwens. Hij was niet helemaal scherp vandaag, maar hij werd wel veel in het spel betrokken.

Verder natuurlijk een topmoment voor Ajax om Groningen tegen te komen. Verdedigend zijn ze niet getest en nu hebben ze maar mooi een uitwedstrijd gehad die over een paar maanden een stuk lastiger had kunnen zijn. Alderweireld is trouwens wel erg kwetsbaar over z'n linker. Die centrale verdediger moet er hoe dan ook bij, maar dat ziet Jol ook wel.

Lindgren, Gabri en ik denk wellicht toch ook nog Vertonghen gaan het dit seizoen zwaar krijgen. Vertonghen of Emanuelson, want die laatste weet echt niet wat hij moet doen als linkshalf aan de binnenkant.

joey schreef:Ik ben niet zo kapot van Enoh eerlijk gezegd.

@Dominee: misschien hebben die spelers meer verdedigende kwaliteiten?

Denk niet dat AZ het vorig jaar van de verdediging moest hebben. Voor de eredivisie was het net genoeg, maar Europees zijn ze niet getest.
Precies. Romero is top (of geloof je dat nog steeds niet?), maar achterin moet er daar voor de Champions League ook wat bij.

Wat bevalt je niet aan Enoh, Joey?
Laatst gewijzigd door FlaFlu op zo aug 02, 2009 5:06 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: FC Groningen - Ajax 02-08-2009

Bericht door brigade zuid » zo aug 02, 2009 5:05 pm

999 schreef:
joey schreef:Op zich natuurlijk een prima programma. Groningen is nog zoekende en PSV ook. Ik zie nu zelfs VVV op het doel van PSV schieten. En RkC is nieuw in de eredivisie, dus het komt mooi uit als je die vroeg hebt.

@999: ik probeer te bepalen waar we nu staan. Of mogen we de eerste twee maanden geen oordeel hebben? Ik ben dat niet van jou gewend hoor, dat voorzichtige.
Das onzin, dat heeft niks met voorzichtigheid te maken.Je moet dit team en trainer effe wat tijd geven om te bepalen welke kant het in gaat. ..
Maar je bent de laatste tijd wel degelijk wat veranderd Voetske, sinds Jol aan het roer is is je benadering gewoon heel anders.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: FC Groningen - Ajax 02-08-2009

Bericht door joey » zo aug 02, 2009 5:15 pm

@Enganche: ik vind hem te wild, niet zuinig genoeg (ook niet op zijn lichaam) en niet slim genoeg. Niet dat hij slecht is, maar of hij de topper wordt die er volgens velen in hem schuilt moet ik nog zien.
Het stinkt aan alle kanten!

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Re: FC Groningen - Ajax 02-08-2009

Bericht door FlaFlu » zo aug 02, 2009 5:47 pm

Zien zoveel mensen er een topper in dan?

Hij moet z'n krachten zeker sparen. Er gaat ook onnodig veel kracht verloren in de duels, al heeft hij zich op dat gebied al flink verbeterd. Het is allemaal al wat gecontroleerder, al kan het positioneel nog beter. Je ziet nu dat hij maar weinig afvallende/tweede ballen pakt. Zeker vergeleken met een De Zeeuw. Maar goed, beter dan Gabri is hij sowieso.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58861
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: FC Groningen - Ajax 02-08-2009

Bericht door 999 » zo aug 02, 2009 5:59 pm

brigade zuid schreef:
999 schreef:
joey schreef:Op zich natuurlijk een prima programma. Groningen is nog zoekende en PSV ook. Ik zie nu zelfs VVV op het doel van PSV schieten. En RkC is nieuw in de eredivisie, dus het komt mooi uit als je die vroeg hebt.

@999: ik probeer te bepalen waar we nu staan. Of mogen we de eerste twee maanden geen oordeel hebben? Ik ben dat niet van jou gewend hoor, dat voorzichtige.
Das onzin, dat heeft niks met voorzichtigheid te maken.Je moet dit team en trainer effe wat tijd geven om te bepalen welke kant het in gaat. ..
Maar je bent de laatste tijd wel degelijk wat veranderd Voetske, sinds Jol aan het roer is is je benadering gewoon heel anders.
Bewijs het maar zou ik zeggen ..

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Re: FC Groningen - Ajax 02-08-2009

Bericht door FlaFlu » zo aug 02, 2009 6:00 pm

joey schreef:Hij ziet het spel wel, in tegenstelling tot veel anderen bij Ajax. Maar hij is ook erg kwetsbaar.

Dit Ajax heeft weinig opbouwende kwaliteiten. Dat wordt de bal diep gooien.
De Zeeuw even vergeten, Joey?

Wellicht dat er ook in dit systeem nog plek is voor Aissati als vervanger van Emanuelson. Houd je hem verder van de eigen goal af en kan je hem met De Zeeuw achter hem en Enoh naast hem nog aardig defensief ontlasten. Je moet natuurlijk wel oppassen met een linkerkant Vertonghen-Aissati-Sulejmani. Die mist veel power.

Sankoh stond overigens ook weer leker te ballen.

Gebruikersavatar
Deli
Berichten: 587
Lid geworden op: do dec 29, 2005 11:27 pm
Contacteer:

Re: FC Groningen - Ajax 02-08-2009

Bericht door Deli » zo aug 02, 2009 6:21 pm

Goede overwinning. Altijd lekker om een moeilijke uitwedstrijd als deze winnend af te sluiten.
Stekelenburg heeft niets te doen gehad, behalve iets wat op tijd rekken leek bij elke uittrap, al lag dat ook heel erg aan de onkunde van de Groningse voorhoede.
Ik vond onze achterhoede ok staan. Vond Wielaert degelijk, Alderweireld hoopgevend, Jan solide en van der Wiel (op die snelle gele kaart na) ruim voldoende.

De Zeeuw was de eerste 20 minuten onzichtbaar maar heeft zich daarna omgevormd tot MotM voor mij. Goede aankoop nogmaals. Enoh lijkt alleen weg te kunnen draaien om vervolgens met foute passen te strooien. Vond het teleurstellend. Wellicht de minste aan Ajax kant. Emanuelson is nog altijd de speler die eenvoud zomaar kan omwisselen met vermoeiend moeilijk doen. Zijn spel is onvoorspelbaar. Met Honda op die plek wordt Ajax DUIDELIJK beter :).

De voorhoede was slordig...we hadden simpelweg nog minimaal 2 keer moeten scoren.
Rommedahl..iedereen zeikt op hem en in the meantime scoort dat jong en geeft ook nog een assist. Het is een beetje een dravertje maar in zulke potten duidelijk bruikbaar.

Stekelenburg 7
van der Wiel 7
Wielaert 7
Alderweireld 6
Vertonghen 7
de Zeeuw 8
Enoh 5
Emanuelson 6
Sulejmani 6
Suarez 6
Rommedahl 7
Victory over oneself is the greatest of victories-Plato

Lionel
Berichten: 47275
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: FC Groningen - Ajax 02-08-2009

Bericht door Lionel » zo aug 02, 2009 6:21 pm

Vond je die Sankoh echt goed? Vind het echt drie keer niks..
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47905
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: FC Groningen - Ajax 02-08-2009

Bericht door peter » zo aug 02, 2009 6:54 pm

Sankoh liet zijn mannetje anders ook weer lopen toen Suarez had moeten scoren.

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Re: FC Groningen - Ajax 02-08-2009

Bericht door Vedette-10- » zo aug 02, 2009 6:55 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op vr jan 01, 2010 9:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Lionel
Berichten: 47275
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: FC Groningen - Ajax 02-08-2009

Bericht door Lionel » zo aug 02, 2009 7:22 pm

Ik had nooit het gevoel dat Ajax hier punten zou verliezen. De organisatie stond verdedigend gewoon goed. Aanvallend mis je gewoon iemand als Aissati die de steekpass beter kan geven dan dat Suarez en de rest dat kunnen.

Verder vond ik Enoh ook niet denderend maar dat had ook te maken met de rol die Demy de Zeeuw had. De afstemming in balbezit moet nog vele maken beter. Maar het was pas de eerste wedstrijd samen...

Ajax miste wel een spelmaker hoor...
IK GELOOF!!!!!!

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Re: FC Groningen - Ajax 02-08-2009

Bericht door FlaFlu » zo aug 02, 2009 7:41 pm

Vergeet trouwens niet dat Enoh al een paar weken geen wedstrijd heeft gespeeld.

Gebruikersavatar
Deli
Berichten: 587
Lid geworden op: do dec 29, 2005 11:27 pm
Contacteer:

Re: FC Groningen - Ajax 02-08-2009

Bericht door Deli » zo aug 02, 2009 8:06 pm

Enganche schreef:Vergeet trouwens niet dat Enoh al een paar weken geen wedstrijd heeft gespeeld.
Zeker. Dat neemt echter niet weg dat Enoh een van de minderen was. Vertraagde soms onnodig het spel en was vaak slordig in zijn passing. De Zeeuw deed dat iets beter.
Victory over oneself is the greatest of victories-Plato

Lionel
Berichten: 47275
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: FC Groningen - Ajax 02-08-2009

Bericht door Lionel » zo aug 02, 2009 8:11 pm

Inderdaad. Maar ik denk wel dat Enoh in die rol kan groeien. Speelde ook op een nieuwe positie en met een nieuw teamgenoot naast zich. Is natuurlijk voor iedereen wennen en zeker ook nog eens voor een speler die pas terugkomt.
IK GELOOF!!!!!!

Scherrer
AT Toto winner 10/11
Berichten: 7354
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 12:53 am
Locatie: Amsterdam

Re: FC Groningen - Ajax 02-08-2009

Bericht door Scherrer » zo aug 02, 2009 8:20 pm

Enganche schreef:Vergeet trouwens niet dat Enoh al een paar weken geen wedstrijd heeft gespeeld.
Juist. Hij heeft deze voorbereiding een bijna maand lang niet meegedaan en heeft dus alleen maar gespeeld tegen amateurs (want naar Engeland ging hij al niet mee). Zijn laatste wedstrijd tegen een beetje normale tegenstander is dus in mei geweest.
***

Lionel
Berichten: 47275
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: FC Groningen - Ajax 02-08-2009

Bericht door Lionel » zo aug 02, 2009 8:48 pm

Maar dat betekent toch niet dat hij niet slecht heeft gespeeld vandaag? Vond hem verdedigend niet sterk en aanvallend had hij ook geen toegevoegde waarde. Had gehoopt dat Aissati in zou vallen voor hem (nog voordat de 0-1 viel)
IK GELOOF!!!!!!

Plaats reactie