PEC Zwolle - AFC Ajax zo 09-03 14:30

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Alexander

Re: PEC Zwolle - AFC Ajax zo 09-03 14:30

Bericht door Alexander » zo mar 09, 2025 6:23 pm

Het is bijzonder dun allemaal. Het enige waar ik me aan vasthoud is dat Ajax dit seizoen zijn betere wedstrijden heeft afgeleverd tegen betere clubs.

Volgende week tegen Henderson er weer volledig bij. Dat zal wel behoorlijk schelen. Hopelijk valt Brobbey een beetje mee, dat is wel echt cruciaal.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » zo mar 09, 2025 7:07 pm

Winnen is winnen. Het wordt tijd dat er weer wat mensen terugkomen, want nu wordt het allemaal wel heel erg dun. Vooral aanvallend is het echt niet ok. Kan me niet herinneren dat we zo’n krakkemikkige voorhoede hadden. In 2004 had je Sikora, Soetaers, maar volgens mij ook nog de Mul, Babel, Mitea, Zlatan, Anastasioui. Dan zijn dit echt ergere tijden. Misschien is de periode Hoesen, Sana dan wel vergelijkbaar?

Nihad

Bericht door Nihad » zo mar 09, 2025 8:16 pm

elliquido schreef:
zo mar 09, 2025 6:01 pm
Nihad schreef:
zo mar 09, 2025 5:58 pm
Nog 6 wedstrijden winnen.
7
Of we winnenn van psv
Ja dus 6 wedstrijden winnen. Of 6 wedstrijden winnen en gelijk spelen in Eindhoven
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

wimpey

Bericht door wimpey » zo mar 09, 2025 8:52 pm

Niks van gezien. 10 op rij gewonnen, laatste 5 de 0. Super knap, met dit gezelschap.

Die klote-EL doet ons meer pijn dan goed. Je hebt een dunne selectie en er vallen er nu steeds meer om. Dat TD-tje heeft verzuimd voor een impuls te zorgen.

Mag toch hopen dat ze Frankfurt laten lopen om tegen AZ fit en scherp te zijn.

Lionel

Bericht door Lionel » zo mar 09, 2025 9:36 pm

Als Brobbey voortijdig eraf moest vanwege een blessure die hij donderdag heeft opgelopen is dat alleen Farioli te verwijten. Niet perse Kroes. Weghorst is ook al uitgevallen. Rijkhoff voldoet helaas niet. Akpom was een te dure pinchitter.
IK GELOOF!!!!!!

Toppie

Bericht door Toppie » ma mar 10, 2025 8:06 am

Mokio speelde erg zwak nog erg jong en onervaren

Liberty
Contacteer:

Bericht door Liberty » ma mar 10, 2025 8:49 am

Het was sowieso een zwakke wedstrijd. Zwolle kon niet veel en Ajax maakte een slappe indruk. Leken echt voor de inspanningsloze winst te gaan gisteren.
Tijd voor iets nieuws.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » ma mar 10, 2025 8:54 am

Liberty schreef:
ma mar 10, 2025 8:49 am
Het was sowieso een zwakke wedstrijd. Zwolle kon niet veel en Ajax maakte een slappe indruk. Leken echt voor de inspanningsloze winst te gaan gisteren.
Het is gewoon een hele zware periode. Frankfurt verliest dit weekend bijvoorbeeld. En zo zijn er meer ploegen die in Europa spelen die punten verspelen na zo'n zware week. En ik heb het idee dat hij nog steeds Henderson spaart voor de komende weken, dus dat is mooi meegenomen. Klaassen is er ook nog. En die ga je nodig hebben want FJ is hopeloos uit vorm en Mokio heeft een aardige terugval.
Whitey on the moon.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » ma mar 10, 2025 9:41 am

Nu gun ik Fitz Jim een glansrijke carrière bij Ajax, maar misschien moeten we toch voorzichtig gaan concluderen dat het toch te weinig is. Die jongen heeft een paar wedstrijden aan getoond dat hij wat extra's kan brengen, maar ik denk dat het aantal goede wedstrijden op één hand te tellen is. Hij wordt in juli 22 en met wat meer middelen bij Ajax zie ik hem niet zo snel richting een basisplek gaan.

Overigens trek ik het nog altijd bijzonder slecht dat we in deze fase van de strijd met zo'n krakkemikkige selectie zitten, hoor. Kroes heeft Farioli voor 8 mio opgezadeld met Regeer en met Rosa, maar zij spelen dus echt geen enkele rol van betekenis. Tuurlijk kun je van Regeer zeggen dat het pure pech is dat hij met een blessure zit, maar zelfs zonder blessure vraag ik me af of we die miljoenen daar nou op kapot hadden moeten slaan. Vooral omdat het aanvallend zo broos is en dat had je ook wel echt aan kunnen zien komen met Brobbey Brekebeen en Traoré die onnavolgbaar is.
Rosa heeft ons nu 2x mogen verrassen en ik begrijp wel dat we hem sindsdien nooit meer in het veld zien staan. Mooie breedte-aankoop weer.

Alexander

Bericht door Alexander » ma mar 10, 2025 9:57 am

Ik vermoed dat we die Rosa weinig meer gaan zien in Ajax 1. Het is zeker doodzonde dat we ons in de winterstop niet versterkt hadden. De kans op de titel is levensgroot. Nog dommer was het om voor 1 mio besparing Akpom te laten vertrekken. Die hadden we nu goed kunnen gebruiken.

Liberty
Contacteer:

Bericht door Liberty » ma mar 10, 2025 9:58 am

GangstaRiB schreef:
ma mar 10, 2025 8:54 am
Liberty schreef:
ma mar 10, 2025 8:49 am
Het is gewoon een hele zware periode. Frankfurt verliest dit weekend bijvoorbeeld. En zo zijn er meer ploegen die in Europa spelen die punten verspelen na zo'n zware week. En ik heb het idee dat hij nog steeds Henderson spaart voor de komende weken, dus dat is mooi meegenomen. Klaassen is er ook nog. En die ga je nodig hebben want FJ is hopeloos uit vorm en Mokio heeft een aardige terugval.
Eens. Je ziet het aan de kleine blessures die er zijn. Ajax heeft er al 44 wedstrijden opzitten.

Na zondag is er een interlandperiode. Hopelijk krijgen een aantal spelers wat rust en komen er wat spelers terug van blessures. Er zijn dan nog 8 wedstrijden te spelen (ervan uitgaande dat Ajax uit de UEL ligt na donderdag) met de belangrijkste wedstrijd meteen op die zondag.
Tijd voor iets nieuws.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma mar 10, 2025 10:15 am

peter schreef:
ma mar 10, 2025 9:41 am
Nu gun ik Fitz Jim een glansrijke carrière bij Ajax, maar misschien moeten we toch voorzichtig gaan concluderen dat het toch te weinig is. Die jongen heeft een paar wedstrijden aan getoond dat hij wat extra's kan brengen, maar ik denk dat het aantal goede wedstrijden op één hand te tellen is. Hij wordt in juli 22 en met wat meer middelen bij Ajax zie ik hem niet zo snel richting een basisplek gaan.

Overigens trek ik het nog altijd bijzonder slecht dat we in deze fase van de strijd met zo'n krakkemikkige selectie zitten, hoor. Kroes heeft Farioli voor 8 mio opgezadeld met Regeer en met Rosa, maar zij spelen dus echt geen enkele rol van betekenis. Tuurlijk kun je van Regeer zeggen dat het pure pech is dat hij met een blessure zit, maar zelfs zonder blessure vraag ik me af of we die miljoenen daar nou op kapot hadden moeten slaan. Vooral omdat het aanvallend zo broos is en dat had je ook wel echt aan kunnen zien komen met Brobbey Brekebeen en Traoré die onnavolgbaar is.
Rosa heeft ons nu 2x mogen verrassen en ik begrijp wel dat we hem sindsdien nooit meer in het veld zien staan. Mooie breedte-aankoop weer.
Mijn beeld is dat de scherpte en frisheid er een beetje af is. Hij heeft voorgaande periode weinig gespeeld en maakt nu wekelijks veel meters. Hij is 22 maar als je naar zijn bagage kijkt in wedstrijdminuten is dat een stuk minder dan je misschien zou verwachten.

Ik zou hem er echt wel bij willen houden maar ondertussen moet het streven natuurlijk wel zijn om ons middenveld te versterken. Iets wat nog lastig genoeg gaat zijn omdat ik bang ben dat Taylor vertrekt. De kans dat Henderson weg is lijkt me ook niet klein. Mokio dient zich aan maar daar kun je nog niet een heel seizoen op bouwen. Regeer schat ik voorlopig in als nuttige selectiespeler. Kijk even hoeveel spelers wij al hebben ingezet. Dat gaat bijna richting de 40 dit seizoen.
Nil volentibus arduum

Toppie

Bericht door Toppie » ma mar 10, 2025 10:25 am

FJ is te licht en fysiek bij verdedigen een zwakke schakel en speelt alleen maar terug of speelt op safe. Gaat hem echt niet worden mss naar een substop uitlenen.

Alexander

Bericht door Alexander » ma mar 10, 2025 11:21 am

Liberty schreef:
ma mar 10, 2025 9:58 am

Na zondag is er een interlandperiode. Hopelijk krijgen een aantal spelers wat rust en komen er wat spelers terug van blessures. Er zijn dan nog 8 wedstrijden te spelen (ervan uitgaande dat Ajax uit de UEL ligt na donderdag) met de belangrijkste wedstrijd meteen op die zondag.
De interland periode gaan de spelers wel goed doen denk ik. Van de Ajax internationals gaat er in principe niemand veel minuten maken.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma mar 10, 2025 11:43 am

Wel eerst nog met AZ zien af te rekenen. Was mooi geweest als die wedstrijd ook achter die periode had gezeten maar het is niet anders. We spelen donderdag wel de 18:45 wedstrijd en AZ om 21:00. Scheelt toch iets. :smallgrin.gif:
Nil volentibus arduum

999

Bericht door 999 » ma mar 10, 2025 11:47 am

Wat je nu toch steeds ziet is de Farioli tactiek, gesloten verdediging, wachten op dat ene moment ( en 6 minuten voor rust effe wat druk zetten ) Dit is Italiaans voetbal 3.0 . En dat ook steeds tegen ploegen die er niet veel van kunnen.Tis niet om aan te gluren , tis ( zeker tegen clubs als Pec ) AJAX onwaardig.De reden waarom het nu wordt getolereerd zijn de punten ( en om dat Psv effe op hun muil ging/gaat , we over geluk niet mogen klagen ).En het wordt met de week slechter ..

Als dit het is en blijft kan het natuurlijk niet goed blijven gaan ..
Blij met de punten ...

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » ma mar 10, 2025 12:24 pm

peter schreef:
Van de wintertransfers zijn Edvardsen en Matheus een schot in de roos gebleken. Regeer is pure pech. Rosa lijkt inderdaad een mispeer.

Maar op linksbuiten ben je sterker geworden en de keeper betaald zich nu al 3 weken uit.

Er is heel weinig geld en in de winter kun je geen nieuw team neerzetten, hooguit pleisters plakken. En dat hebben ze uitstekend gedaaan.
Whitey on the moon.

raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon » ma mar 10, 2025 12:29 pm

GangstaRiB schreef:
ma mar 10, 2025 12:24 pm
peter schreef:
Van de wintertransfers zijn Edvardsen en Matheus een schot in de roos gebleken. Regeer is pure pech. Rosa lijkt inderdaad een mispeer.

Maar op linksbuiten ben je sterker geworden en de keeper betaald zich nu al 3 weken uit.

Er is heel weinig geld en in de winter kun je geen nieuw team neerzetten, hooguit pleisters plakken. En dat hebben ze uitstekend gedaaan.
Ik vind Edvardsen nog te weinig dreigend. Mag ook wel wat tijd krijgen hoor, maar een schot in de roos is me nog wat te vroeg. Doet wel verdedigend z'n werk maar zie 'm nog te weinig akties maken.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » ma mar 10, 2025 12:48 pm

999 schreef:Wat je nu toch steeds ziet is de Farioli tactiek, gesloten verdediging, wachten op dat ene moment ( en 6 minuten voor rust effe wat druk zetten ) Dit is Italiaans voetbal 3.0 . En dat ook steeds tegen ploegen die er niet veel van kunnen.Tis niet om aan te gluren , tis ( zeker tegen clubs als Pec ) AJAX onwaardig.De reden waarom het nu wordt getolereerd zijn de punten ( en om dat Psv effe op hun muil ging/gaat , we over geluk niet mogen klagen ).En het wordt met de week slechter ..

Tsja, we kunnen ook a la PSV spelen tegen Pec en er 3 om onze oren krijgen. Het is ff niet anders. Er loopt voorin en op het middenveld te weinig kwaliteit om makkelijk het verschil te maken.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

999

Bericht door 999 » ma mar 10, 2025 12:55 pm

Trab schreef:
ma mar 10, 2025 12:48 pm
999 schreef:Wat je nu toch steeds ziet is de Farioli tactiek, gesloten verdediging, wachten op dat ene moment ( en 6 minuten voor rust effe wat druk zetten ) Dit is Italiaans voetbal 3.0 . En dat ook steeds tegen ploegen die er niet veel van kunnen.Tis niet om aan te gluren , tis ( zeker tegen clubs als Pec ) AJAX onwaardig.De reden waarom het nu wordt getolereerd zijn de punten ( en om dat Psv effe op hun muil ging/gaat , we over geluk niet mogen klagen ).En het wordt met de week slechter ..

Tsja, we kunnen ook a la PSV spelen tegen Pec en er 3 om onze oren krijgen. Het is ff niet anders. Er loopt voorin en op het middenveld te weinig kwaliteit om makkelijk het verschil te maken.

Dit is gewoon onzin en dat weet jij ook.6 minuten voor rust kan het opeen wel, en krijg je door simpel wat sneller te spelen, Gaai die er overheen gaat, goede kansen.Vervolgens is het na rust weer het zelfde tactische liedje van Farioli, hangen voor de goal en wachten op dat ene countermomentje .. En janken om een strafschop ..

Kijk dat je tegen, Az, Feyenoord of Psv dit flikt oke kan ik inkomen.Maar dit waren de nr. 18 en 14 van de ranglijst ..
Blij met de punten ...

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » ma mar 10, 2025 1:37 pm

999 schreef:
Trab schreef:

Dit is gewoon onzin en dat weet jij ook.6 minuten voor rust kan het opeen wel, en krijg je door simpel wat sneller te spelen, Gaai die er overheen gaat, goede kansen.Vervolgens is het na rust weer het zelfde tactische liedje van Farioli, hangen voor de goal en wachten op dat ene countermomentje .. En janken om een strafschop ..

Kijk dat je tegen, Az, Feyenoord of Psv dit flikt oke kan ik inkomen.Maar dit waren de nr. 18 en 14 van de ranglijst ..
Je doet nu alsof we steeds met 11 man voor de pot hangen. Dat is gewoon niet zo. Er wordt echt wel druk gezet op de helft van de tegenstander, maar als ze er onderuit spelen zakken we in. Dat is alleen maar goed toch? Dat Pec 15e staat vind ik geen argument. PSV ging ook de boot in tegen ze. En tegen ons kleunden ze er vanaf minuut 1 in en zetten volle bak druk. Bassie Nijhuis die veel toeliet, Brobbey na een kwartier geblesseerd eraf. Dan heb je Traore in de spits die geen bal vasthoudt en ieder kopduel verliest. Vlak voor rust hadden we idd een goede fase met Gaaei die paar keer doorkwam. Maar ja, die schiet vervolgens 6 keer tegen een rug van een tegenstander aan. Daar schiet je ook niks mee op. Tempo in de opbouw mag van mij ook wel hoger, maar we hadden het lastig met hun hoge druk, Mokio die veel fouten maakte op het middenveld, FJ die er niet lekker inzat en een voorhoede waar Berghuis weinig aan de bal kwam, Traore alles inleverde en Godts ook slecht speelde. Dan krijg je zo’n wedstrijd als gisteren en mag je blij zijn dat je hem nog wint.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma mar 10, 2025 1:41 pm

Ja, mee eens. Het is niet leuk om naar te kijken maar deze manier van spelen is wel de reden waarom we er 10 op rij winnen en nauwelijks tegendoelpunten krijgen. Dat is waar we onze huidige positie op de ranglijst aan te danken hebben en dat is wat er voor zorgt dat Ajax zich weer kan aansluiten op het infuus van de CL miljoenen. De opdracht die Farioli heeft gekregen vanuit de directie.
Nil volentibus arduum

999

Bericht door 999 » ma mar 10, 2025 1:47 pm

Trab schreef:
ma mar 10, 2025 1:37 pm
999 schreef:
Trab schreef:

Je doet nu alsof we steeds met 11 man voor de pot hangen. Dat is gewoon niet zo. Er wordt echt wel druk gezet op de helft van de tegenstander, maar als ze er onderuit spelen zakken we in. Dat is alleen maar goed toch? Dat Pec 15e staat vind ik geen argument. PSV ging ook de boot in tegen ze. En tegen ons kleunden ze er vanaf minuut 1 in en zetten volle bak druk. Bassie Nijhuis die veel toeliet, Brobbey na een kwartier geblesseerd eraf. Dan heb je Traore in de spits die geen bal vasthoudt en ieder kopduel verliest. Vlak voor rust hadden we idd een goede fase met Gaaei die paar keer doorkwam. Maar ja, die schiet vervolgens 6 keer tegen een rug van een tegenstander aan. Daar schiet je ook niks mee op. Tempo in de opbouw mag van mij ook wel hoger, maar we hadden het lastig met hun hoge druk, Mokio die veel fouten maakte op het middenveld, FJ die er niet lekker inzat en een voorhoede waar Berghuis weinig aan de bal kwam, Traore alles inleverde en Godts ook slecht speelde. Dan krijg je zo’n wedstrijd als gisteren en mag je blij zijn dat je hem nog wint.

Trab, tis steeds bij jou, omdat je dus blij bent met hoe we kwa punten staan, het ene uiterste met het andere uiterste .B.v. moeten we dan zoals Psv spelen.Nee we moeten niet zoals Psv spelen.Maar we kunnen dus wel beter speler, zoals we ook meerdere wedstrijden hebben laten zien ( o.a. tegen Psv. ) .Nu stappen we op het veld tegen b.v. Almere en PEC met de intentie ( en dat hoor je ook steeds terug in het riedeltje van Farioli voor de wedstrijd ) om de 0 te houden.En dan maar hopen op een uitval of zo'n jank handsbal.

Iedereen mag er van mij zijn mening over hebben, maar waar ik nu naar zit te kijken, zeker tegen de Almeres en Pec tegenstanders, is gewoon janken , huilen met de pet op vor een groot gedeelte veroorzaakt door de tactiek van Farioli.En , daar hoef je geen kenner voor te zijn, het wordt met de week slechter. Het argument, tegen betere tegenstanders spelen we ook beter, ligt ook achter ons, gezien de wedstrijden tegen Union en Eintracht .

Maar goed, tis mijn mening .. Ieder zijn eigen mening ..
Blij met de punten ...

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » ma mar 10, 2025 2:17 pm

999 schreef:
Trab schreef:
ma mar 10, 2025 1:37 pm
999 schreef: Dit is gewoon onzin en dat weet jij ook.6 minuten voor rust kan het opeen wel, en krijg je door simpel wat sneller te spelen, Gaai die er overheen gaat, goede kansen.Vervolgens is het na rust weer het zelfde tactische liedje van Farioli, hangen voor de goal en wachten op dat ene countermomentje .. En janken om een strafschop ..

Trab, tis steeds bij jou, omdat je dus blij bent met hoe we kwa punten staan, het ene uiterste met het andere uiterste .B.v. moeten we dan zoals Psv spelen.Nee we moeten niet zoals Psv spelen.Maar we kunnen dus wel beter speler, zoals we ook meerdere wedstrijden hebben laten zien ( o.a. tegen Psv. ) .Nu stappen we op het veld tegen b.v. Almere en PEC met de intentie ( en dat hoor je ook steeds terug in het riedeltje van Farioli voor de wedstrijd ) om de 0 te houden.En dan maar hopen op een uitval of zo'n jank handsbal.

Iedereen mag er van mij zijn mening over hebben, maar waar ik nu naar zit te kijken, zeker tegen de Almeres en Pec tegenstanders, is gewoon janken , huilen met de pet op vor een groot gedeelte veroorzaakt door de tactiek van Farioli.En , daar hoef je geen kenner voor te zijn, het wordt met de week slechter. Het argument, tegen betere tegenstanders spelen we ook beter, ligt ook achter ons, gezien de wedstrijden tegen Union en Eintracht .

Maar goed, tis mijn mening .. Ieder zijn eigen mening ..
Ik respecteer je mening altijd Voets. Dat weet je. Anders zou ik niet reageren. Ik ben ook niet blij met de vertoningen tegen Almere en PEC. En ik snak ook eens naar een wedstrijd waarin ik niet 90 minuten hoef te billenknijpen uit angst dat die tegengoal nog valt. Volgens mij heb ik deze competitie maar 2x rustig kunnen kijken. Dat was tegen Fortuna thuis en Heracles. Dat zegt genoeg. Maar we zijn gewoon niet zo goed. Als er maar iemand wegvalt wordt het penibel. Mokio ipv Hendo, Rugani ipv Sutalo. Je levert meteen veel in. En we hebben gewoon weinig scorend vermogen. Brobbey is alleen maar aan het judoën dit seizoen. Weghorst geblesseerd. Traore is wisselvallig, FJ idem. Godts moet tactisch nog veel leren en maakt vaak verkeerde keuzes voor het doel. Berghuis heeft alleen als linksbuiten 2x redelijk gespeeld. Daarom koester ik de punten maar en neem ik het spel voor lief. Ook al is het maar Almere en PEC. Utrecht verliest ook van Almere, Feyenoord wint in blessuretijd, psv verliest van pec. Ik hoop gewoon dat we het nog volhouden voor minimaal plek 2. En hopelijk gaat die Kroes een keer echte versterkingen halen in de zomer.

Ajax Rules

Bericht door Ajax Rules » ma mar 10, 2025 3:08 pm

raymon schreef:
ma mar 10, 2025 12:29 pm
Ik vind Edvardsen nog te weinig dreigend. Mag ook wel wat tijd krijgen hoor, maar een schot in de roos is me nog wat te vroeg. Doet wel verdedigend z'n werk maar zie 'm nog te weinig akties maken.
Hij had gisteren in de tweede helft een goede Overmars-actie. Heel simpel buitenom, met een simpele lage teruggetrokken voorzet op Mokio (die de kans helaas totaal verprutste). Ik hoop dat hij dat vaker kan laten zien. Simpel, effectief spel. Een speler voor de fijnproevers zal hij sowieso niet worden.
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

Plaats reactie