Roda JC - Ajax 19-12-2018 KNVB Beker

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Re: Roda JC - Ajax 19-12-2018 KNVB Beker

Bericht door Cruijff » do dec 20, 2018 3:23 pm

Prachtig verhaal Historicus, je doet je naam eer aan. :biggthumpup.gif:

Ik had énorm mazzel dat ik die avond bij die wedstrijd was. Of eigenlijk heb ik dat dus aan die wedstrijd tussen Benfica en Roda te danken.

Doordat de wedstrijd op zaterdagavond was mocht ik op ene Henk zijn seizoenkaart mee. En BAM, we wonnen 6-1.
Later in het seizoen mocht ik tegen FC Twente ook mee en weer was het een avond wedstrijd en weer werd het 6-1.

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
InnerHarbour schreef:IMO is de Beker nog de enige kans voor Ajax op een prijs dit seizoen, snap niet dat Ten Hag zo'n risico nam. Na zondag begint voor jullie de winterstop, waarom spelers sparen? :excited.gif:
Precies. De landstitel kunnen we eigenlijk wel als het uit het oog verloren beschouwen, met die enorme kloof van 2 punten.

:smallgrin.gif:

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » do dec 20, 2018 3:24 pm

Historicus schreef:
Cruijff schreef:
Jinne schreef: Roda thuis was gewoon in De Meer.
Is dat zo? Aiii :blush.gif: dan zit ik er naast met een voetbalfeitje en dan zal het gevolg zijn dat IH een pint bier van me heeft gewonnen. :smallgrin.gif:

In '95-'96 was ik er wel mooi bij, bij Ajax - Roda JC in De Meer. 6-1 winst!! Geen idee meer wie er allemaal scoorden, ongetwijfeld Litmanen! En Overmars (en Finidi? en Kluivert?)
Heb het Ajax-jaarboek van 95/96 maar eens opengeslagen voor je. Het was speelronde 12, Ajax was al koploper boven PSV. Bij de bijzonderheden staat dat Overmars door een blessure aan zijn rechterhamstring ontbrak en de wedstrijd op zaterdag werd gespeeld omdat Roda JC na het weekend moest spelen tegen Benfica voor de UEFA Cup. De assistent van Grasshoppers (Piet Hamberg) zat op de tribune, omdat Ajax daarna in de CL aan moest treden tegen Grasshoppers. Die zag Ajax dus met 6-1 winnen.

De scheids van dienst van Roelof Luinge. De opstelling van Ajax - om het in het jargon toentertijd te houden van Louis van Gaal - was met Van der Sar op 1, op 2 Reiziger, aanvoerder Blind op 3, Frank de Boer op 4, Bogarde op 5, Ronald de Boer op 6, Litmanen op 10, Davids op 8 en voorin Finidi op 7, Kluivert op 9 in de spits en Martijn Reuser op 11 als linksbuiten.

Prominente namen bij Roda JC toen waren de coach Huub Stevens, doelman Ruud Hesp, Ooijer, Van Hoogdalem, Johan de Kock, Ger Senden, Vurens, Maurice Graef, Babangida en Danny Hesp.

De ruststand was 4-0, door goals van Kluivert, Litmanen, Blind en Davids. Door een knieblessure verliet Litmanen in de rust het veld (jaja) en werd gewisseld voor Kanu. De 4-1 was van Roelofsen, waarna Ajax uitliep naar 6-1 door goals van Kluivert en Kanu. Een half uur voor tijd viel Wooter nog in voor R. de Boer.
:smile-ajax.gif: :smile-ajax.gif:

Echt heel mooi :biggthumpup.gif: heb je het programmaboekje tegen FC Twente van hetzelfde seizoen ook nog?

wimpey

Bericht door wimpey » do dec 20, 2018 3:25 pm

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef: Precies. De landstitel kunnen we eigenlijk wel als het uit het oog verloren beschouwen, met die enorme kloof van 2 punten.
En Liverpool is al kampioen, gezien de kloof met City. :hypocrite.gif:

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » do dec 20, 2018 3:30 pm

Ik weet dat je terecht het liefst over Liverpool praat Wim maar doe dat een beetje in het juiste topic anders raakt oneliner Lucas weer geïrriteerd. :hypocrite.gif:
YNWA

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » do dec 20, 2018 3:36 pm

InnerHarbour schreef:Ik weet dat je terecht het liefst over Liverpool praat Wim maar doe dat een beetje in het juister topic anders raakt oneliner Lucas weer geïrriteerd. :hypocrite.gif:

Ja wim je hebt nog maar 2 of 3 mikpunten op AT en ook je andere pispaaltje in het veld D. Blind kun je er nu niet van langs geven.

Is niet allemaal erg origineel al die Scouser verwijzingen.
Waar zijn Le T., Baseman en Raul Gonzalez Blanco toch gebleven

wimpey

Bericht door wimpey » do dec 20, 2018 3:41 pm

IH is geen pispaaltje van me, AC.

Ik mag die Hagenees wel. Hij is Ajacied, die wat van Ajax is afgedwaald. Dat begrijp ik wel.

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » do dec 20, 2018 8:31 pm

wimpey schreef:IH is geen pispaaltje van me, AC.

Ik mag die Hagenees wel. Hij is Ajacied, die wat van Ajax is afgedwaald. Dat begrijp ik wel.
Bgootsj Kgoket IH?

Ajax - Liverpool finale kan. Moetsje eerst effe langs Bayern...

Wouter

Bericht door Wouter » do dec 20, 2018 8:59 pm

Pff, Vitesse heeft tenminste geen strafschoppen nodig om de kwartfinale te halen.

Had Ajax zich niet gewoon aan het protocol kunnen houden door in de achtste finale uit de beker te vliegen en tweede te worden in de eredivisie, zoals elk jaar?

wimpey

Bericht door wimpey » do dec 20, 2018 9:54 pm

Ajax heeft dit decennium 4 landstitels vergaard, Wouter. Meer dan iedere andere Nederlandse club.

Historicus

Bericht door Historicus » do dec 20, 2018 10:26 pm

Cruijff schreef:Prachtig verhaal Historicus, je doet je naam eer aan. :biggthumpup.gif:

Ik had énorm mazzel dat ik die avond bij die wedstrijd was. Of eigenlijk heb ik dat dus aan die wedstrijd tussen Benfica en Roda te danken.

Doordat de wedstrijd op zaterdagavond was mocht ik op ene Henk zijn seizoenkaart mee. En BAM, we wonnen 6-1.
Later in het seizoen mocht ik tegen FC Twente ook mee en weer was het een avond wedstrijd en weer werd het 6-1.

InnerHarbour schreef:IMO is de Beker nog de enige kans voor Ajax op een prijs dit seizoen, snap niet dat Ten Hag zo'n risico nam. Na zondag begint voor jullie de winterstop, waarom spelers sparen? :excited.gif:
Precies. De landstitel kunnen we eigenlijk wel als het uit het oog verloren beschouwen, met die enorme kloof van 2 punten.

Die Ajax-FC Twente (6-1) was op zondag 10 maart 1996. Maandje ervoor had Ajax overigens ook nog eens met 6-2 gewonnen van SC Heerenveen dat speelde met onder meer Tom Sier en Erik Regtop. En de coach was Foppe de Haan, met wie nog een linkje is met Ajax Cape Town, uiteraard. Enfin, Ajax-FC Twente van die 10 maart 1996 dus, daar ging het om.

Ondanks die 6-2 tegen SC Heerenveen zat Ajax niet in een heel erg lekkere fase. Overmars en Reuser waren zwaar geblesseerd geraakt en met Peter Hoekstra was het wennen. De serie wedstrijden ervoor van regerend Europees en Wereldkampioen Ajax waren deze:

Willem II-Ajax 1-0
Sparta-Ajax 3-3
SC Heracles-Ajax 0-3 (beker)
Cambuur Leeuwarden-Ajax 2-0 (1/8e finale beker)
Real Zaragoza-Ajax 1-1 om de Europese Supercup
Ajax-SC Heerenveen 6-2 dus,
Ajax won met 4-0 de return tegen Zaragoza daarna,
maar Vitesse-Ajax 2-1.
Gelukkig wel weer 0-2 Borussia Dortmund-Ajax in de Champions League en dan "jouw" Ajax-FC Twente met 6-1 winst voor Ajax.

Datum 10 maart 1996. Scheidsrechter was wederom Roelof Luinge.

Prominenten bij FC Twente waren coach Hans Meyer. En op het veld stonden Sander Boschker, die nog gewisseld werd in de tweede helft voor Sander Westerveld, Paul Bosvelt, Juul Ellerman, Niels Oude Kamphuis, Arnold Bruggink en in de categorie clubvoetballer nog Boerebach.

Ajax trad aan met Van der Sar, een achterhoede met van rechts naar links Sonny Silooy, Danny Blind, Frank de Boer en Winston Bogarde. Reiziger deed niet mee, omdat hij een blessure had opgelopen tegen Borussia. Het middenveld bestond uit Ronald de Boer, Edgard Davids en Kluivert op 10. Met voorin Finidi, Kanu en Peter Hoekstra. De ruststand was 2-0, door goals van Frank de Boer en Davids. De lichtgeblesseerde Blind werd vlak voor rust vervangen door Musampa. In de 52e minuut werd Kluivert vervangen door Scholten en scoorde Twente prompt een eigen goal. Musammpa maakte de 5-0 en Peter Hoekstra scoorde voor het eerst in Ajax-shirt, 6-0. De tegengoal was van Theo ten Caat, 6-1. Dat was ruim 20 minuten voor tijd nog. Wooter viel na de tegengoal nog meteen in voor Ronald de Boer, maar het bleef slechts 6-1.

R. de Boer had zijn 4e geel gekregen overigens en was daarmee als eerste Ajacied dat seizioen geschorst. Nilis van PSV werd daags er na verkozen tot speler van het jaar in NL, terwijl 'een geëmotioneerde' Kluivert tot Talent van het Jaar werd verkozen.

Historicus

Bericht door Historicus » do dec 20, 2018 10:34 pm

Cruijff schreef:Prachtig verhaal Historicus, je doet je naam eer aan. :biggthumpup.gif:

Zelf koester ik de herinnering dat ik bij het debuut van Marcio Santos was als linksachter uit bij SC Heerenveen dat seizoen. Wat speelde hij toen goed! En het was mijn eerste wedstrijd in een stadion!

Wouter

Bericht door Wouter » do dec 20, 2018 11:21 pm

wimpey schreef:Ajax heeft dit decennium 4 landstitels vergaard, Wouter. Meer dan iedere andere Nederlandse club.
In de donkere periode 2011-2014 ja. Kampioenschappen van Ajax gaan gepaard met economische laagconjunctuur en andere narigheid, zoals een burgeroorlog in Syrië en de opkomst van IS. Alleen al daarom is het onbegrijpelijk dat mensen hopen dat Ajax kampioen wordt. :hypocrite.gif:

zeux

Bericht door zeux » do dec 20, 2018 11:40 pm

Wouter schreef:
wimpey schreef:Ajax heeft dit decennium 4 landstitels vergaard, Wouter. Meer dan iedere andere Nederlandse club.
In de donkere periode 2011-2014 ja. Kampioenschappen van Ajax gaan gepaard met economische laagconjunctuur en andere narigheid, zoals een burgeroorlog in Syrië en de opkomst van IS. Alleen al daarom is het onbegrijpelijk dat mensen hopen dat Ajax kampioen wordt. :hypocrite.gif:
:ajaxsmiley.gif:
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Wouter

Bericht door Wouter » do dec 20, 2018 11:43 pm

Raad eens wie er in 1939, pal voor het begin van de Tweede Wereldoorlog, kampioen werd? En in 1995, het jaar van de massaslachting in Srebrenica? Ik bedoel maar, rampen komen nooit alleen.

Pal voor de Val van de Muur en het einde van de Koude Oorlog werd PSV kampioen. Peace Sport Vereniging? En in hoogconjunctuurjaar 2017 won Vitesse de beker.

wimpey

Bericht door wimpey » vr dec 21, 2018 10:11 am

Ik zal effe de geschiedenisboeken induiken om uit te vissen welke gebeurtenissen gepaard gingen met kampioenschappen van Vitesse, Wouter!!

Lionel

Bericht door Lionel » vr dec 21, 2018 10:12 am

De vierde wereldoorlog
IK GELOOF!!!!!!

wimpey

Bericht door wimpey » vr dec 21, 2018 11:08 am

Lionel schreef:De vierde wereldoorlog
:biggrin.gif:

Nieuwe ijstijd.

999

Bericht door 999 » vr dec 21, 2018 11:28 am

Blij met de punten ...

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » vr dec 21, 2018 12:14 pm

Wederom gave post Historicus, dank! :biggthumpup.gif:

wimpey schreef:IH is geen pispaaltje van me, AC.

Ah. Helder. :smile-ajax.gif: Sta er ongeveer hetzelfde in, ik zoek hem verbaal vaak op maar 't blijft één van m'n favoriete posters die Hage(naar).

IH had nog een keer een pub bezoekje gepland waar hij Khraa, Marillion, wimpey, Sandro, Wiekent Cees zou nog kijken en mij :blush.gif: en denk ook Duke en nog 1 of 2 had uitgenodigd. Maar in die periode had ik een iets te grote waffel tegen hem en wilde ie niet meer.

wimpey schreef:Hij is Ajacied, die wat van Ajax is afgedwaald. Dat begrijp ik wel.
Ja, logisch.
Ten tijden van Adrie Koster, Marco van Basten, Frank Kales, Rik van den Boog, Danny Blind aan 't trainer of Henk ten Cate of obligate passjes heen en weer tegen F. de Boer haakten wel meer af.

Op zich was het niet de aanhang die afdwaalde, maar Ajax zelf.
Ooit als bewonderaar van voetbal op Houtrust en in het Zuiderpark zag hij dat Ajax de aller allerbeste was. Volgend jaar in Bernabeu zien de mensen dat weer.

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » vr dec 21, 2018 12:48 pm

Wouter schreef:
Van de week al om Joey kunnen lachen en nu om Wouter :biggthumpup.gif: Het moet niet veel gekker worden.
YNWA

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » vr dec 21, 2018 1:07 pm

InnerHarbour schreef: Van de week al om Joey kunnen lachen en nu om Wouter :biggthumpup.gif: Het moet niet veel gekker worden.
Straks gaat de sfeer hier nog net zo gezellig worden als in een stamkroeg! :ajaxsmiley.gif:
En Ik, Cruijff, plaats reply nummer 95.

9 + 5 = 14.
'95 het laatste jaar dat..... :ajaxsmiley.gif:

Wouter

Bericht door Wouter » vr dec 21, 2018 1:27 pm

wimpey schreef:Ik zal effe de geschiedenisboeken induiken om uit te vissen welke gebeurtenissen gepaard gingen met kampioenschappen van Vitesse, Wouter!!
1989: kampioenschap eerste divisie, val van de Muur.
2017: bekerwinst, economische hoogconjunctuur.

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » vr dec 21, 2018 1:33 pm

Wouter schreef:
wimpey schreef:Ik zal effe de geschiedenisboeken induiken om uit te vissen welke gebeurtenissen gepaard gingen met kampioenschappen van Vitesse, Wouter!!
1989: kampioenschap eerste divisie, val van de Muur.
2017: bekerwinst, economische hoogconjunctuur.
Bekerwinst is geen kampioenschap, Wouter. Daar heeft zelfs Haarlem meer van gewonnen dan Vitesse.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » vr dec 21, 2018 1:37 pm

Mr. Ajax schreef:
Bekerwinst is geen kampioenschap, Wouter. Daar heeft zelfs Haarlem meer van gewonnen dan Vitesse.
Mwa. Er is natuurlijk een categorie clubs voor wie het winnen van de beker gelijk staat aan een kampioenschap. Voor AZ geldt dat (net) niet, maar voor Vitesse, Roda, Heerenveen of in ieder geval voor hun aanhang telt dat echt wel.

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » vr dec 21, 2018 3:15 pm

Cruijff schreef:
Mr. Ajax schreef:
Mwa. Er is natuurlijk een categorie clubs voor wie het winnen van de beker gelijk staat aan een kampioenschap. Voor AZ geldt dat (net) niet, maar voor Vitesse, Roda, Heerenveen of in ieder geval voor hun aanhang telt dat echt wel.
En dat zegt dus alles over de clubs in kwestie. :ajaxsmiley.gif:
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Plaats reactie