Ajax - FC Twente 29-09-2012

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7387
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Ajax - FC Twente 29-09-2012

Bericht door Trab » zo sep 30, 2012 10:07 am

Ajaciedjuh schreef:
Ajax mist mijn inziens voorin wel kwaliteit als de tegenstander zo defensief speelt als Twente (met de kwaliteiten van Twente). Sana is te licht, Boerrigter heeft ruimte nodig en Babel is geen killer.
Klopt. Als de ruimtes zo klein zijn als gisteren, heb je vooral behoefte aan voetballers met handelingssnelheid. Spelers die met 1 beweging of een simpel overstapje iemand vrij kunnen spelen. Types als Tadic. Bij Ajax is er maar 1 speler die hier aan voldoet en dat is Eriksen. Misschien Siem de Jong ook nog een beetje. Ik denk dat Fischer in de toekomst a la Tadic die rol op links voorin kan invullen. Boerrigter en Babel hebben teveel ruimte nodig. Die kan je weer beter gebruiken in uitwedstrijden.
Ik vond de 2e helft van Ajax overigens stukken beter dan de 1e helft. In de 1e helft bleven onze vleugelspelers teveel aan de zijkant plakken. In de 2e helft kwamen ze iets mee naar binnen waardoor Blind en Van Rhijn steeds vaker erover heen konden komen.
Al met al geen super wedstrijd, maar wel terecht gewonnen. Het leek een beetje op Ajax-PSV vorig jaar. Ook toen weinig kansen. Al stond Ajax destijds in de omschakeling beter als gisteren. Toen wonnen we vrijwel ieder duel en zaten we er bovenop. Gisteren zag het er een paar keer kwetsbaar uit in de omschakeling.

GangstaRiB
Berichten: 16901
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Ajax - FC Twente 29-09-2012

Bericht door GangstaRiB » zo sep 30, 2012 10:13 am

Wat is dat toch met zogenaamde topwedstrijden tegen Twente. Op de één of andere manier is dat toch minder spektakel dan Feyenoord of PSV. Gisteravond hadden ze weer een defensieve taktiek bedacht waarna McLaren in de 80ste minuut als een malloot begon te gebaren dat ze maar naar voren moesten rennen. De wedstrijd was tam en ging als een nachtkaars uit, gelukkig met ons als winnaar.

Twente heeft weinig indruk kunnen maken. Ajax heeft het clinisch afgemaakt.

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Ajax - FC Twente 29-09-2012

Bericht door Ajaciedjuh » zo sep 30, 2012 10:16 am

Telesport
Chadli moest 'slechte' dingen doen

Van onze Telesportredactie
AMSTERDAM - FC Twente-speler Nacer Chadli kwam zaterdag tegen Ajax nauwelijks in het spel voor, omdat de smaakmaker van de tukkers vooral moest verdedigen. Na zes competitiezeges op rij ging Twente zaterdagavond in de ArenA met 1-0 onderuit. De koploper uit Enschede voetbalde tegen Ajax om vooral niet te verliezen.

„Ik moest mijn taak uitvoeren”, vertelde Chadli na de wedstrijd. „Ik moest Van Rhijn niet over mij heen laten komen. Verdedigend stonden we ook wel goed. Maar ik werd nauwelijks in het spel betrokken. Dat was voor mij niet leuk. In het belang van het team moest ik eigenlijk slechte dingen doen.”
Zegt genoeg.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13443
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: Ajax - FC Twente 29-09-2012

Bericht door Arthur » zo sep 30, 2012 10:18 am

15 mei 2011 vond ik anders vrij spectaculair tegen Twente ;)

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48024
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Ajax - FC Twente 29-09-2012

Bericht door peter » zo sep 30, 2012 10:43 am

Ik vond dit anders een prima pot, hoor. Sterker nog, dit was de beste wedstrijd van Ajax dit seizoen. Positioneel was het goed en het was nog eens zuiver ook. Als een goed team zich ingraaft op eigen helft, dan moet het tempo omhoog en dat lukte bij tijd en wijle. Die goal van Eriksen was een hele fijne. Moisander die instapt, hard inspeelt op Babel, Babel legt klaar, Paf. Topgoal.

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Ajax - FC Twente 29-09-2012

Bericht door InnerHarbour » zo sep 30, 2012 10:43 am

Demosthenes schreef:Ja, kritiek op het spel is uit den boze, dat had ik niet begrepen. Mourinho zat op de tribune, las ik, nou die zal met angst en beven de wedstrijd tegen Ajax tegemoet zien na de galavoorstelling van gisteren. Droom maar verder over de successen van dit Ajax.
Waar heb je het over? Wie zegt dat je geen kritiek mag leveren. Ga rustig je gang, ik vind alleen dat er bij jou vaak een wat zurig toontje in zit maar ga gerust je gang al kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat je wat beter bent in het geven van kritiek dan in het ontvangen ervan. hebben wij dat niet allemaal……. :hypocrite.gif:

Enfin, welkom terug, het is goed om weer een mede-Ajacied te zien.
YNWA

wimpey
Berichten: 52108
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - FC Twente 29-09-2012

Bericht door wimpey » zo sep 30, 2012 10:44 am

Demosthenes schreef:
InnerHarbour schreef: Het verhaal is alweer aangepast. :ajaxsmiley.gif:
Ja, kritiek op het spel is uit den boze, dat had ik niet begrepen.
En je eigen mening terugdraaien (waarom eigenlijk?) is gewoon slap. Heel slap. En heel vreemd.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13443
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: Ajax - FC Twente 29-09-2012

Bericht door Arthur » zo sep 30, 2012 10:51 am

Demo vindt dat als iemand het niet met hem eens is dat hij niet mag zeggen wat hij vindt. Daar hebben er hier overigens wel meer last van. Je bent wellicht niet op de juiste plek op een discussieforum als je je aangevallen voelt wanneer mensen het niet met je eens zijn, want dat is toch inherent aan het idee van een discussie.

wimpey
Berichten: 52108
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - FC Twente 29-09-2012

Bericht door wimpey » zo sep 30, 2012 10:58 am

Ajaciedjuh schreef: Ajax mist mijn inziens voorin wel kwaliteit als de tegenstander zo defensief speelt als Twente (met de kwaliteiten van Twente). Sana is te licht, Boerrigter heeft ruimte nodig en Babel is geen killer.
Klopt. Tegen AZ en RKC moest de 1-0 ook vanuit de 2e lijn komen. En niet voor niets speelden we in Utrecht de beste wedstrijd van dit seizoen. Meer ruimte.

Was geen pot om van uit je bol te gaan gister. Twente taai, Ajax (lang) saai. Maar wel geduldig en gedisciplineerd. 2e helft was wel beter dan de 1e. Poulsen hield toen het midden, waardoor Toby en Moisander in de opbouw wat meer op de helft van Twente konden komen. Eerste helft dook Poulsen m.n. teveel op links op en moest terugdraaien naar z'n rechter, waardoor het tempo (nog meer) gedrukt werd.

Na de 1-0 was het gedaan. Eigenlijk schandalig hoe Twente speelde. Van opbouw is geen sprake, Schilder en Janssen kregen geen bal. En rasvoetballers als Tadic en Chadli stonden ergens halverwege de eigen helft hun backs te ondersteunen.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48024
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Ajax - FC Twente 29-09-2012

Bericht door peter » zo sep 30, 2012 11:00 am

Wat te denken van Castaignos. Ik denk dat die jongen 5 ballen heeft gehad haha.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax - FC Twente 29-09-2012

Bericht door Marillion » zo sep 30, 2012 11:02 am

Trab schreef:
Ajaciedjuh schreef:
Ajax mist mijn inziens voorin wel kwaliteit als de tegenstander zo defensief speelt als Twente (met de kwaliteiten van Twente). Sana is te licht, Boerrigter heeft ruimte nodig en Babel is geen killer.
Klopt. Als de ruimtes zo klein zijn als gisteren, heb je vooral behoefte aan voetballers met handelingssnelheid. Spelers die met 1 beweging of een simpel overstapje iemand vrij kunnen spelen. Types als Tadic. Bij Ajax is er maar 1 speler die hier aan voldoet en dat is Eriksen. Misschien Siem de Jong ook nog een beetje. Ik denk dat Fischer in de toekomst a la Tadic die rol op links voorin kan invullen. Boerrigter en Babel hebben teveel ruimte nodig. Die kan je weer beter gebruiken in uitwedstrijden.
Aan de buitenkant gebeurd momenteel inderdaad te weinig. Boerrigter is overigens ook gewoon nog niet op het niveau van voor zijn blessureleed. Ik vraag me zelfs af of hij wel helemaal fit is en vrij kan spelen. We hebben alleen weinig andere opties. Lukoki heeft nog meer ruimte nodig dan zijn concurrenten en Sulejmani is gewoon niet meer serieus te nemen. Het zou erg mooi zijn als Fischer de stap kan maken in de loop van het seizoen. Want een beetje meer voetbal zou absoluut een kwaliteitsimpuls betekenen.
Nil volentibus arduum

wimpey
Berichten: 52108
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - FC Twente 29-09-2012

Bericht door wimpey » zo sep 30, 2012 11:06 am

Peter schreef:Wat te denken van Castaignos. Ik denk dat die jongen 5 ballen heeft gehad haha.
Beperkt. Was ie bij de kakkies al. Heb je in een voetballend team weinig aan.

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Re: Ajax - FC Twente 29-09-2012

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » zo sep 30, 2012 11:10 am

De buitenspelers waren niet best, maar ik was eigenlijk wel tevreden. Zelden zag ik zo een ultradefensieve tegenstander. Ik had het idee dat we tegen Een Portugese, of Italiaanse club speelden. Ik vond Ajax niet slecht. It takes two to tango. Twente kwam om niet te verliezen, Ajax wilde winnen. En met een tegenstander die zo compact vlak voor eigen goal speelt is het lastig kansen creëren. Dan kunnen we zeggen dat Ajax kwaliteit mist, maar laat me eens een voorbeeld geven waar ik aan moest terugdenken: herinneren we ons de twee wedstrijden nog tegen Salzburg in het gouden CL-seizoen '94-'95? Dat was een van de beste Ajaxploegen aller tijden, maar die wist twee keer niet te winnen van die Oostenrijkers, die net zo'n spelopvatting hanteerden als Twente nu. Je hebt dan echt spelers nodig als Messi om met een individuele actie zo'n muur te slopen.

Ik ben dus zeer tevreden. Het was misschien meer schaken dan voetballen, nou en? We hebben Twente "gestraft" voor hun negatieve spel. Heel goed! Babel viel me wederom in positieve zin op. Eriksen lijkt zijn dip langzaam te boven. Ik genoot van zijn buitenkantje rechts in het begin van de wedstrijd, schitterende pass. Had Babel de schoenmaat van Kanu gehad, dan had ie gescoord.hopelijk zet Eriksen de stijgende lijn nu voort!
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

wimpey
Berichten: 52108
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - FC Twente 29-09-2012

Bericht door wimpey » zo sep 30, 2012 11:12 am

Een seizoenkaart voor Mrs. WKCdWN aub! :eusa_pray.gif:

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Re: Ajax - FC Twente 29-09-2012

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » zo sep 30, 2012 11:13 am

Ik wou er niet over beginnen.... :hypocrite.gif:
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

wimpey
Berichten: 52108
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - FC Twente 29-09-2012

Bericht door wimpey » zo sep 30, 2012 11:15 am

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Ik wou er niet over beginnen....
Talisvrouw.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax - FC Twente 29-09-2012

Bericht door Marillion » zo sep 30, 2012 11:16 am

Over het resultaat ben ik ook gewoon dik tevreden hoor. Dit was echt belangrijk want nu staan we 'maar' drie punten achter. Verlies je dan sta je meteen weer op een straatlengte achterstand en dan moeten er nog de nodige duels komen rondom de CL ontmoetingen.

Het is alleen teleurstellend als kijkspel. Zaterdagavond, vooraf lekker een biertje drinken en een beetje in de stemming komen. Topwedstrijd in de eredivisie en dan krijg je vervolgens een partij schaken voorgeschoteld. Nu kan een schaakwedstrijd ook als kijksport bijzonder interessant zijn (denk maar eens aan confrontaties tussen Karpov en Kasparov!) maar dat is niet helemaal waar ik voor was gekomen. Ik vond het echt een lastig verhaal om de 90 minuten uit te zitten. Het was na afloop helemaal gedaan en ik ben zo'n beetje rechtstreeks m'n bed in gesukkeld.
Nil volentibus arduum

wimpey
Berichten: 52108
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - FC Twente 29-09-2012

Bericht door wimpey » zo sep 30, 2012 11:25 am

Marillion schreef: Sulejmani is gewoon niet meer serieus te nemen.
Was ook gister weer Ep Oogklep. Of lag op de grond.
Marillion schreef: Het is alleen teleurstellend als kijkspel.
Iemand anders, vergeten wie, haalde Ajax - psv van vorig seizoen aan. Was net zo'n pot. Je kunt het niet goed doen, want die anderen willen niet. En hopen dat Ajax ongeduldig wordt en met teveel mensen voor de bal gaat spelen.

De ploeg bleef net als toen geduldig en scoorde een knappe goal uit de 2e lijn. En na de 1-0 was de buit binnen. Twente en psv konden na de 1-0 de knop niet meer omzetten. Ik vat de instelling van die trainers niet, want defensief is er bij Ajax wel wat te halen.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax - FC Twente 29-09-2012

Bericht door Marillion » zo sep 30, 2012 11:32 am

Ik zou Sulejmani de rest van het seizoen gewoon lekker thuis laten. Er is echt geen club die hem gaat oppikken op basis van zijn spel dus vergeet nou maar dat je hem misschien nog kunt slijten. Is verloren geld, deal with it.

Laat Lukoki invallen, geef Fischer speeltijd. Jongens waar we wel verder mee kunnen en die absoluut niet slechter zullen presteren.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - FC Twente 29-09-2012

Bericht door jabu » zo sep 30, 2012 11:38 am

wimpey schreef:Eigenlijk schandalig hoe Twente speelde. Van opbouw is geen sprake, Schilder en Janssen kregen geen bal. En rasvoetballers als Tadic en Chadli stonden ergens halverwege de eigen helft hun backs te ondersteunen.
De commentator bij Studio Sport wist daar nog een mooie draai aan te geven met z'n 'Twente is voor een punt gekomen, speelt taai en volwassen en weet waar het in wedstrijden als deze om draait'.

Gebruikersavatar
Laudrup
Berichten: 3484
Lid geworden op: zo jan 11, 2004 2:11 pm

Re: Ajax - FC Twente 29-09-2012

Bericht door Laudrup » zo sep 30, 2012 12:01 pm

Ben ik 1 van de weinige die gewoon trots is? Tegen zo'n ultradefensieve ploeg valt gewoon haast niet goed te voetballen. Professioneel gevoetbald, en zeker na de 1-0 niks meer weggegeven. Ontzettend belangrijke overwinning, wat ben ik blij :biggthumpup.gif:
15 mei 2011.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23236
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Ajax - FC Twente 29-09-2012

Bericht door Cruijff » zo sep 30, 2012 12:14 pm

Ik sluit me bij je aan Laudrup. Ik ben ook enorm trots, op die jonge spelers van Ajax die volwassen deze lastige klus geklaard hebben en ook op de supporters, want de Arena ging er gister toen het moest écht achter staan.

Ik snap gewoon die verongelijktheid van Demosthenes totaal niet, hij mag het een slechte wedstrijd hebben gevonden, verdedigend levensgevaarlijk, positiespel afgrijselijk, bijna alle spelers die meededen prutsers etc. etc. en anderen mogen het er mee oneens zijn. Prima. Maar er zat een enorm zure toon aan het betoog. Als je van deze uiterst belangrijke overwinning niet kunt genieten vraag ik me af of je jezelf als supporter of überhaupt nog als fan beschouwt.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23236
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Ajax - FC Twente 29-09-2012

Bericht door Cruijff » zo sep 30, 2012 12:14 pm

Ikzelf voelde in ieder geval dat, wanneer Twente door één counter of via een doodspelmoment er een 0-1 uitgesleept had, ik daar echt WEEEEEKEN ziek van zou zijn geweest. En wie weet was de kater dan in mei 2013 aan het einde van de rit in het kwadraat teruggekomen. Daarom was deze 1-0 thuis zóóóó lekker!

Om Churandy Martina te citeren: Ik ben blij man!

Gebruikersavatar
mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19
Berichten: 10434
Lid geworden op: do jun 10, 2004 9:10 pm

Re: Ajax - FC Twente 29-09-2012

Bericht door mattie » zo sep 30, 2012 4:10 pm

wimpey schreef:
Peter schreef:Wat te denken van Castaignos. Ik denk dat die jongen 5 ballen heeft gehad haha.
Beperkt. Was ie bij de kakkies al. Heb je in een voetballend team weinig aan.
Wat te denken van onze aanvoerder... Deed mee. Maar daar hield het echt bij op
Op naar een nieuw RUK seizoen.. heerlijke een Duitse TD.. Wie schopt hem eruit.. deze man is het Failliet van Ajax

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Re: Ajax - FC Twente 29-09-2012

Bericht door Daily Blind » zo sep 30, 2012 4:31 pm

Gewoon een prima wedstrijd van Ajax tegen 10 verdedigers plus keeper van Twente. Geduldig gespeeld Dit twente laat nog veel punten liggen.

Plaats reactie