Italie is niet zoiets als Hongarije, en niemand zegt dat. Maar ik vind het een terechte constatering dat het Italie dat ooit het voetballand van Europa was, nu ver achter ligt bij Engeland en Spanje. Duitsland en Frankrijk staan momenteel in mijn ogen op een even hoog niveau als Italie, alleen is Italie nog altijd aan het afglijden en Frankrijk en Duitsland hebben juist de weg omhoog ingezet. Ik maak me dus wel enige zorgen over de Serie A en vraag me af waar het ophoud. Want de aantrekkingskracht op grote spelers en publiek is nog steeds tanende, het slechte imago van Italie speelt daarin ook een rol.Rachid schreef:Ik word een beetje moe van al die gasten die het Italiaanse voetbal de grond in proberen te boren, in het speciaal Rishi die elke gelegenheid aangrijpt om zijn aversie tegen het Italiaanse voetbal te ventileren en daarbij zijn gekleurde kijk zoveel mogelijk als objectief of feit probeert te presenteren.
Zoals Peter zegt, het is op dit moment hip om het Italiaanse voetbal af te zeiken. Ik heb het idee dat het vooral voortkomt uit een soort gevoel van onrecht uit het verleden, al die prijzen die men gewonnen heeft met kutvoetbal en een kutmentaliteit. Dat strookt niet met Noord-Europese waarden betreft sportiviteit.
Nu het Italiaanse voetbal stil staat, een omkoopschandaal heeft plaatsgevonden en prestaties in Europees verband uitblijven kan men het Italiaanse voetbal overdreven afzeiken. 'Lichtjaren achterstand' en 'vergane glorie', we moeten niet doen alsof Italië tot een Hongarije is verworden. Het zijn vaak dezelfde mensen die zo afgeven op bijvoorbeeld Portugal.
Inter kan zich nog structureel meten met de topteams uit Spanje en Engeland - totdat ze een ploeg in vorm tegenkomen - maar AC Milan, laat staan de rest, al lang niet meer. Het zijn de sterren van weleer (Ronaldinho, Seedorf, Cannavaro, Pirlo, etc.) die het Italiaanse voetbal nog een schijn van topklasse geven, maar in serieuze krachtmetingen geven zij nauwelijks thuis meer. De sleet zit er duidelijk op, de gemiddelde leeftijd ligt erg hoog. De onderlinge ontmoetingen tussen Man United en AC Milan van binnenkort zullen dat denk ik wel bevestigen. En ook Juventus-Bayern Munchen was hier een goed voorbeeld van.