AFC Ajax - RKC Waalwijk za 11-01 18:45 uur

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

GangstaRiB

Re: AFC Ajax - RKC Waalwijk za 11-01 18:45 uur

Bericht door GangstaRiB » za jan 11, 2025 10:02 pm

elliquido schreef:
za jan 11, 2025 8:43 pm
GangstaRiB schreef:
za jan 11, 2025 8:29 pm
Berghuis was in de eerste helft nog wel aardig met een paar steekballetjes. Maar hij is fysiek zo zwak. Geen snelheid, geen duelkracht. Er blijft heel weinig over.
Grossiert in balverlies. Loopt niet mee. Creëert nagenoeg niets.

Echt.. niet meer opstellen
Hij op rechts en Akpom op links…. Het is wel bar en boos hoor. :blackcat.gif:

Taylor, Hendo en Brobbey eruit en Ajax zakte in een als een pudding.
Whitey on the moon.

Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne » za jan 11, 2025 10:44 pm

Wissels komen ook onnodig vroeg. Als de buit nog niet binnen is. Berghuis stond uit na zijn penalty. Taylor ook niet geweldig buiten zijn goal.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Wie kent Cees de Wolf nog?

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » za jan 11, 2025 10:45 pm

De verwachting van vooraf kwam redelijk uit; uiteindelijk 1 goal verschil gewonnen en nog billenknijpen ook. Dit zou een wedstrijd moeten zijn die je met 5-0 ofzo wint.

Wat ik écht écht écht niet begrijp: dat wisselen van Farioli.

Laat Brobbey nog max 10 minuutjes meedoen in de tweede helft. Wissel hem dan in de rust. Maar helemaal idioot (for the record; dat leefde al tijdens de laatste wissel): je laatste wissel een kwartier voor tijd gebruiken, zodat je letterlijk 0 opties meer hebt bij een eventuele blessure.en zo geschiedde: de laatste 6 minuten stonden we met 10 man omdat Wijndal zo nodig zijn traditionele geel moest pakken en zichzelf daarbij blesseert. Met als extra mogelijk gevolg dat je hem nu helemáál niet meer kwijtraakt deze winter.

Absurd.

elliquido

Bericht door elliquido » za jan 11, 2025 11:47 pm

We worden kampioen :ajaxscarf.gif:
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » za jan 11, 2025 11:49 pm

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
za jan 11, 2025 10:45 pm
De verwachting van vooraf kwam redelijk uit; uiteindelijk 1 goal verschil gewonnen en nog billenknijpen ook. Dit zou een wedstrijd moeten zijn die je met 5-0 ofzo wint.

Laat Brobbey nog max 10 minuutjes meedoen in de tweede helft. Wissel hem dan in de rust. Maar helemaal idioot (for the record; dat leefde al tijdens de laatste wissel): je laatste wissel een kwartier voor tijd gebruiken, zodat je letterlijk 0 opties meer hebt bij een eventuele blessure.en zo geschiedde: de laatste 6 minuten stonden we met 10 man omdat Wijndal zo nodig zijn traditionele geel moest pakken en zichzelf daarbij blesseert. Met als extra mogelijk gevolg dat je hem nu helemáál niet meer kwijtraakt deze winter.

Absurd.
+1.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

elliquido

Bericht door elliquido » zo jan 12, 2025 12:10 am

Uiteraard kun je wat vinden van de wissels, maar deze spelers verdienen miljoenen en als je ziet hoe technisch zwakbegaafd ze zijn is om te huilen.
Dit team schreeuwt om kwaliteit
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Lionel

Bericht door Lionel » zo jan 12, 2025 8:11 am

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
za jan 11, 2025 10:45 pm

Absurd.
Wat bedoel je met die laatste zin, Cees? Farioli kan er toch weinig aan doen dat Wijndal geblesseerd raakt? Of heeft die zin niks te maken met de rest van je betoog, waar ik het verder eens mee ben overigens. Ik snap er weinig meer van en logisch is het allemaal niet.
IK GELOOF!!!!!!

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo jan 12, 2025 11:13 am

Dat gaat me te ver. Zo gek is het niet om Godts na 75 minuten te wisselen. Dinsdag wacht AZ en het staat op dat moment 2-0. Het spel was in de tweede helft echt een heel stuk minder maar er was in principe niets aan de hand. Ja, als er dan iemand uitvalt heb je een probleem. Maar hoe vaak gebeurd dat nu?

De aanpak is niet anders dan eerder in het seizoen en in de rest van het seizoen. Betrek meer dan 11 spelers bij het spel om het gat zo klein mogelijk te maken als je verplicht een beroep op die spelers moet doen. Nadeel is dat je soms verder wegzakt in een wedstrijd maar in andere gevallen kan het weer voor je werken. Ik geef als supporter overigens gelijk toe dat het leuker is om naar je beste spelers te kijken maar dat is wel korte termijn politiek. Nu leek RKC erg veel op Boca Juniors dus de creatieveling kon zo nog een extra dimensie aan dit potje toevoegen. :smallgrin.gif:

Het grote probleem gisteren (en in de rest van het seizoen tot nu toe) is dat we moeilijk scoren. Ook in deze wedstrijd zijn verschillende kansen niet benut. Lukt dat 1 of 2 keer wel dan heb je een prima uitslag op het bord staan. Je ziet het ook terug als je naar het doelsaldo op de ranglijst kijkt. Doelpunten tegen van Ajax en PSV zijn ongeveer gelijk. Bij doelpunten voor gaat het mis.
Nil volentibus arduum

Sandro

Bericht door Sandro » zo jan 12, 2025 11:59 am

Marillion schreef:
zo jan 12, 2025 11:13 am
Dat gaat me te ver. Zo gek is het niet om Godts na 75 minuten te wisselen. Dinsdag wacht AZ en het staat op dat moment 2-0. Het spel was in de tweede helft echt een heel stuk minder maar er was in principe niets aan de hand. Ja, als er dan iemand uitvalt heb je een probleem. Maar hoe vaak gebeurd dat nu?

De aanpak is niet anders dan eerder in het seizoen en in de rest van het seizoen. Betrek meer dan 11 spelers bij het spel om het gat zo klein mogelijk te maken als je verplicht een beroep op die spelers moet doen. Nadeel is dat je soms verder wegzakt in een wedstrijd maar in andere gevallen kan het weer voor je werken. Ik geef als supporter overigens gelijk toe dat het leuker is om naar je beste spelers te kijken maar dat is wel korte termijn politiek. Nu leek RKC erg veel op Boca Juniors dus de creatieveling kon zo nog een extra dimensie aan dit potje toevoegen. :smallgrin.gif:

Het grote probleem gisteren (en in de rest van het seizoen tot nu toe) is dat we moeilijk scoren. Ook in deze wedstrijd zijn verschillende kansen niet benut. Lukt dat 1 of 2 keer wel dan heb je een prima uitslag op het bord staan. Je ziet het ook terug als je naar het doelsaldo op de ranglijst kijkt. Doelpunten tegen van Ajax en PSV zijn ongeveer gelijk. Bij doelpunten voor gaat het mis.
Ja dat is zo. Aan de andere kant heb je ook niet zo heel veel aan een goed doelsaldo als je dik van de kleintjes wint, maar moeilijk scoort tegen de betere tegenstanders en zo punten laat liggen. Het gaat om de timing van de goals.

Is het trouwens zo dat Ajax zoveel minder goals scoort dan je obv de expected goals zou verwachten? (Ik heb geen idee). Structureel bedoel ik, in vergelijking met bijv PSV.
Laatst gewijzigd door Sandro op zo jan 12, 2025 12:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

wimpey

Bericht door wimpey » zo jan 12, 2025 12:07 pm

Jinne schreef:
za jan 11, 2025 10:44 pm
Wissels komen ook onnodig vroeg. Als de buit nog niet binnen is. Berghuis stond uit na zijn penalty. Taylor ook niet geweldig buiten zijn goal.
De spelers die erin kwamen zouden bij RKC op zeker een basisplaats hebben. :smallgrin.gif:

Combi van instelling (3e valt wel, zij scoren toch niet) en een gebrek aan kwaliteit / creativiteit.

Vond Brobbey redelijk spelen. Iemand zou 'm moeten zeggen dat ie half ingedraaid moet staan wanneer ze 'm inspelen. Nu staat ie 9 van de 10 keer met z'n rug ernaartoe. Dan kan ie enkel kaatsen i.p.v. ook wegdraaien.

columbus

Bericht door columbus » zo jan 12, 2025 12:20 pm

Ajax speelde gisteren toch niet zo dramatisch, heb veel slechter gezien dit seizoen. Eerste helft was er niets aan de hand, Ajax had de overhand en op 1 kansje na had RKC helemaal niets in te brengen. Echt nul komma nul. Ajax moet vaker scoren, Brobbey, Godts, Klaassen met iets meer rust of gelukkig sta je 4-0 voor. Na de wissels werden er ook kansen gecreëerd, zelfs 2x afgekeurd. Saaie pot voetbal verder die je eigenlijk dik had moeten winnen wanneer het vizier wat scherper staat.

Godts vond ik zo nu en dan irritant egoïstisch en gruwelijk voorspelbaar. Rugani speelde weer prima, is toch een steady persoon die er gewoon staat wanneer het gevraagd wordt

wimpey

Bericht door wimpey » zo jan 12, 2025 12:27 pm

Prikkelbare Peter bracht Til, Bakayoko, Pepi en Til. Bij ons komen Boomen en die wichterige Wijndal erin. Knie op knie doet effe pijn, maar is geen blessure. Dat mietje laat zich per brancard afvoeren. :excited.gif:

Farioli begon een keer een pot tegen een kleintje met z'n ongeveer beste 11. Dat zal niet beste bevallen zijn. Het laatste deel van de pot was gewoon voor RKC. Normaal maakt Ajax het op het einde af. Omdat de moegestreden opponent dan met kwalitatief goede invallers geconfronteerd wordt.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo jan 12, 2025 12:40 pm

Sandro schreef:
zo jan 12, 2025 11:59 am
....

Is het trouwens zo dat Ajax zoveel minder goals scoort dan je obv de expected goals zou verwachten? (Ik heb geen idee). Structureel bedoel ik, in vergelijking met bijv PSV.
Gevoelsmatig? Ja.

We missen echt veel open kansen. In sommige gevallen is een bal misschien iets lastiger dan 'ie op het eerste gezicht lijkt. Maar ik zie in de afronding ook wel veel mis gaan. Slechte timing bij een kopbal. Ongecontroleerd en wild schieten in plaats van met de binnenkant plaatsen in een hoek. Niet goed staan waardoor een kans moeilijker is dan hij zou kunnen zijn.

Het is niet alleen afronding. We zouden ook meer moeten creëren, maar dat is weer een ander verhaal.
Nil volentibus arduum

columbus

Bericht door columbus » zo jan 12, 2025 12:40 pm

Boomen viel inderdaad verschrikkelijk beroerd in. Van de spelers uit de koker van Mislintat is hij toch wel met stip de allerslechtste

wimpey

Bericht door wimpey » zo jan 12, 2025 12:46 pm

columbus schreef:
zo jan 12, 2025 12:40 pm
Boomen viel inderdaad verschrikkelijk beroerd in. Van de spelers uit de koker van Mislintat is hij toch wel met stip de allerslechtste
I.i.g. (met mietje Wijndal) degene die de meeste irritatie oproept. 2.5M p.p. p/j he. :excited.gif:

De vraag is of je ze wel wegpest door ze speeltijd te geven. Een bijveldje en solo trainen lijkt me effectiever.

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » zo jan 12, 2025 12:51 pm

wimpey schreef:
Jinne schreef:
za jan 11, 2025 10:44 pm
De spelers die erin kwamen zouden bij RKC op zeker een basisplaats hebben. :smallgrin.gif:

Combi van instelling (3e valt wel, zij scoren toch niet) en een gebrek aan kwaliteit / creativiteit.

Vond Brobbey redelijk spelen. Iemand zou 'm moeten zeggen dat ie half ingedraaid moet staan wanneer ze 'm inspelen. Nu staat ie 9 van de 10 keer met z'n rug ernaartoe. Dan kan ie enkel kaatsen i.p.v. ook wegdraaien.
Brobbey deed het als aanspeelpunt redelijk tot goed. Maar ja, zo’n kopkans weer.. kan gewoon niet op dit nivo. Als die bal erin gaat is de wedstrijd al vroeg beslist.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne » zo jan 12, 2025 12:55 pm

Marillion schreef:
Sandro schreef:
....

Gevoelsmatig? Ja.

We missen echt veel open kansen. In sommige gevallen is een bal misschien iets lastiger dan 'ie op het eerste gezicht lijkt. Maar ik zie in de afronding ook wel veel mis gaan. Slechte timing bij een kopbal. Ongecontroleerd en wild schieten in plaats van met de binnenkant plaatsen in een hoek. Niet goed staan waardoor een kans moeilijker is dan hij zou kunnen zijn.

Het is niet alleen afronding. We zouden ook meer moeten creëren, maar dat is weer een ander verhaal.
Expected goals zijn bij topclubs in het algemeen veel lager dan daadwerkelijke productie. Komt toch ook door kwaliteit spelers die uit het niks kunnen scoren en de mindere kwaliteit spelers onderin. Vooral Almere en Sparta scoren een stuk minder.

https://xgscore.io/xg-statistics/eredivisie
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Sandro

Bericht door Sandro » zo jan 12, 2025 12:57 pm

Marillion schreef:
Sandro schreef:
....

Gevoelsmatig? Ja.
Ik heb ook geen zin om het helemaal uit te zoeken, maar heb wel even de laatste 5 wedstrijden in de eredivisie vergeleken. Dan maakt Ajax procentueel juist meer goals uit de gecreëerde kansen dan PSV.

Daarnaast staat Ajax maar 6de op de ranglijst obv expected goals terwijl we obv daadwerkelijke goals 3de staan.

Maar hoe zuiver die ExG is weet ik niet.

Lionel

Bericht door Lionel » zo jan 12, 2025 12:58 pm

columbus schreef:
Hij snapt het spelletje ook gewoon niet. Hij heeft geen idee wanneer hij moet opendraaien, geen idee wanneer hij moet kaatsen. Daarbij is hij zo ongelooflijk traag.
IK GELOOF!!!!!!

columbus

Bericht door columbus » zo jan 12, 2025 1:03 pm

wimpey schreef:
columbus schreef:
I.i.g. (met mietje Wijndal) degene die de meeste irritatie oproept. 2.5M p.p. p/j he. :excited.gif:

De vraag is of je ze wel wegpest door ze speeltijd te geven. Een bijveldje en solo trainen lijkt me effectiever.
Ik moet bekennen dat het salaris me werkelijk een rotzorg zal zijn. Dat vind ik namelijk in de hele voetballerij totaal krankzinnig, net zoals de absurde transferprijzen. Omdat die jongens dat kwalijk te nemen is niet eerlijk. Want als ik morgen de kans krijg om mijn ziekenhuissalaris te verhogen naar 2 miljoen die ik dat ook

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo jan 12, 2025 1:11 pm

Sandro schreef:
zo jan 12, 2025 12:57 pm
Marillion schreef:
Sandro schreef:
....

Gevoelsmatig? Ja.
Ik heb ook geen zin om het helemaal uit te zoeken, maar heb wel even de laatste 5 wedstrijden in de eredivisie vergeleken. Dan maakt Ajax procentueel juist meer goals uit de gecreëerde kansen dan PSV.

Daarnaast staat Ajax maar 6de op de ranglijst obv expected goals terwijl we obv daadwerkelijke goals 3de staan.

De ranglijst zegt wat dat betreft ook weer niet alles denk ik.
Neem NEC uit. Die hebben we gewonnen maar dat was meer geluk dan wijsheid. Hoe werkt dat uit op zo'n statistiek?

Het valt me in ieder geval op dat we regelmatig best grote kansen missen. Dat voorkomt soms dat je meer afstand neemt en dat maakt weer dat je een wedstrijd niet makkelijk kunt uitspelen of uiteindelijk niet wint.

Brobbey heeft 1 Eredivisie doelpunt staan. Als je kijkt naar de open kansen die hij alleen al heeft gehad.
Nil volentibus arduum

Sandro

Bericht door Sandro » zo jan 12, 2025 1:22 pm

Marillion schreef:
zo jan 12, 2025 1:11 pm
Sandro schreef:
zo jan 12, 2025 12:57 pm
Marillion schreef:

Gevoelsmatig? Ja.

De ranglijst zegt wat dat betreft ook weer niet alles denk ik.
Neem NEC uit. Die hebben we gewonnen maar dat was meer geluk dan wijsheid. Hoe werkt dat uit op zo'n statistiek?

Het valt me in ieder geval op dat we regelmatig best grote kansen missen. Dat voorkomt soms dat je meer afstand neemt en dat maakt weer dat je een wedstrijd niet makkelijk kunt uitspelen of uiteindelijk niet wint.

Brobbey heeft 1 Eredivisie doelpunt staan. Als je kijkt naar de open kansen die hij alleen al heeft gehad.
Tja, ik weet niet. Ik zou het zelf meer aan het spel wijten dat het zo moeizaam gaat. En dan mag je eigenlijk nog best in je handen wrijven met zoveel punten.

Nihad

Bericht door Nihad » zo jan 12, 2025 1:28 pm

Ajax moet Brobbey na dit seizoen proberen te verkopen. Ik vind het een sympathieke jongen en hij werkt hard maar hij mist gewoon de echte kwaliteit om te kunnen slagen bij Ajax in de spits. Ajax zou er wijs aan doen om in de zomer een makkelijk scorende spits toe te voegen.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo jan 12, 2025 1:33 pm

Sandro schreef:
zo jan 12, 2025 1:22 pm
....
Tja, ik weet niet. Ik zou het zelf meer aan het spel wijten dat het zo moeizaam gaat. En dan mag je eigenlijk nog best in je handen wrijven met zoveel punten.
Oh, we presteren uiteindelijk op de ranglijst boven verwachting. Al denk ik dat plek 2 echt niet onverdiend is. De overwinningen in de toppers waren bijvoorbeeld gewoon echt goed. En laten we niet doen of een ploeg als Feyenoord wekelijks veel beter voetbal speelt. Daar is het ook erg wisselvallig.

Hopelijk snoepen Feyenoord en Utrecht elkaar vandaag punten af met een gelijkspel. Dan zijn we gewoon weer winnaar van deze speelronde.
Nil volentibus arduum

wimpey

Bericht door wimpey » zo jan 12, 2025 1:54 pm

Nihad schreef:
zo jan 12, 2025 1:28 pm
Ajax moet Brobbey na dit seizoen proberen te verkopen. Ik vind het een sympathieke jongen en hij werkt hard maar hij mist gewoon de echte kwaliteit om te kunnen slagen bij Ajax in de spits. Ajax zou er wijs aan doen om in de zomer een makkelijk scorende spits toe te voegen.
Ik weet het niet. Via Brobbey ontstaan kansen. Weghorst wacht enkel op het moment dat er voor hem een kans ontstaat.

In een team met zo weinig creativiteit lijkt me een teamspeler in de spits erg belangrijk.

Plaats reactie