Trainer van Ajax wijzigt elftal tegen Celtic op zes posities
DE BOER GOOIT ROER OM
AMSTERDAM – De voorzet van Siem de Jong afgelopen maandag in Telesport – „Als team kunnen we misschien het goede gevoel terugkrijgen met mij in de spits” – werd de dag voor Ajax-Celtic moeiteloos ingekopt door Frank de Boer. De trainer nam voor het do or die-duel geen halve maatregelen en wijzigde zijn elftal ten opzichte van de verloren wedstrijd tegen Vitesse op maar liefst zes posities.
De Boer begint tegen de Schotten, zoals hij het treffen met Vitesse na drie wissels eindigde: met Nicolai Boilesen als linksback, Daley Blind in de rol van controlerende middenvelder en Davy Klaassen op de plaats van de in de spits geposteerde De Jong. Voor de tegenvallende buitenspelers Viktor Fischer en Lucas Andersen is alleen nog plek op de bank. Zij worden vervangen door Lasse Schöne en Kolbeinn Sigthorsson.
„Of het elftal helemaal op zijn kop gaat? Ik heb wel eens wat andere poppetjes op andere posities gezet. We spelen hetzelfde systeem in elk geval”, wierp De Boer de dag voor de Champions Leaguekraker vakkundig een rookgordijntje op.
De Ajax-trainer zei de opstelling te hebben bekendgemaakt aan zijn spelers („We hebben in de opstelling getraind”), maar hield de kaarten dicht tegen zijn borst. „De Jong in de spits blijft altijd een serieuze optie. We weten wat we op het middenveld en in de spits aan hem hebben. Dus daar zit je als coach altijd wel aan te denken. Maar het is niet zo dat dit ook gaat gebeuren. Siem is een optie in de spits, zoals Danny Hoesen dat ook is.”
Toch hakte De Boer na het verloren duel met Vitesse al vlug de knoop door. Het laatste kwartier was duidelijk het beste gedeelte. „We hebben over de eerste helft gesproken. Het leek alsof we ons best deden om te storen, maar het was het net niet helemaal. Als twee spelers het op honderd procent doen en de rest op vijftig procent, komt een ploeg als Vitesse daar onderuit. De tweede helft ging het een stuk beter. Zo moet het altijd zijn. Het is het kunnen opbrengen. En misschien ook wel het zien wanneer het hele team klaar is om vol druk te zetten.”
Hij verklapte wel dat Niklas Moisander nog niet in de basis zal starten. „Nee, het is niet reeel om Niklas Moisander te laten beginnen. Als je er vier weken uit bent geweest, is dat te vroeg.” Toch werd de Fin – na zijn geslaagde rentree met Jong Ajax tegen Helmond Sport – opgenomen in de selectie. „Het is heel belangrijk dat Moisander terug is. Hij is een jongen met ervaring, die vaker zulke wedstrijden heeft gespeeld. Niet alleen als hij speelt, maar ook qua persoonlijkheid, het overbrengen van zijn ervaringen op de jonge spelers”, aldus De Boer, die ondanks de slechte reeks en schotloosheid van Ajax vol vertrouwen is.
„Ik denk dat we in Glasgow hebben laten zien dat we niet onderdoen voor Celtic. Als we zo spelen als daar, denk ik dat we nu aan de goede kant van de score zitten. Ik heb gezien dat we kansen hebben gecreëerd, dat er heel goede momenten waren en hun kansen op nog geen drie vingers waren te tellen, waaronder een penalty en een klutsgoal. Ik ben ervan overtuigd dat we ze gaan pakken.”
„Celtic kan vertrouwen hebben, omdat ze de laatste jaren – ook tegen FC Barcelona bijvoorbeeld – goede resultaten hebben geboekt. Maar ik heb goede dingen van mijn elftal gezien, dus wij hebben ook vertrouwen. Als we winnen, staan we een punt voor. Het is voor ons een cruciaal duel.”
Dat het publiek mort, verbaast hem niet. Integendeel. „Er moet onvrede zijn bij de fans. Dat heerst bij ons ook, omdat we veel te weinig punten pakken op dit moment. Ajax is gewend – en het publiek ook – om te winnen, drie punten te pakken.”
Ajax - Celtic 06-11-2013
Moderator: mods
- Ajaciedjuh
Re: Ajax - Celtic 06-11-2013
Telesport. Een wel erg grote verandering.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."
Ik word hier wel zo moe van, als dit waar is. Heb je eindelijk, eindelijk De Jong weer terug als meevoetballende spits op 9, laat FdB hem omringen met hork Sigi en slak Schöne. Zit je de kans op een wat functionerende aanval weer fors in te perken met zulk tactisch gepruts. En we krijgen een middenveld Blind-Serero-Klaassen? Dat kan misschien qua voetbal en qua aansluiting naar De Jong een en ander nog wat compenseren, maar je legt zo volgens mij voor Celtic wel een vierbaansweg met vluchtstroken aan richting onze achterste lijn. Ik hoop van harte dat ik het verschrikkelijk mis heb, maar ik vrees dat het op deze manier geen leuke avond voor ons wordt.Telesport schreef:
De Boer begint tegen de Schotten, zoals hij het treffen met Vitesse na drie wissels eindigde: met Nicolai Boilesen als linksback, Daley Blind in de rol van controlerende middenvelder en Davy Klaassen op de plaats van de in de spits geposteerde De Jong. Voor de tegenvallende buitenspelers Viktor Fischer en Lucas Andersen is alleen nog plek op de bank. Zij worden vervangen door Lasse Schöne en Kolbeinn Sigthorsson.
Dat zal ook de gedachte achter Schone op rechtsbuiten Zijn. Die vult dat natuurlijk in als halve middenvelder.
Wanneer gaat Frankie inzien dat we een crack op het middenveld nodig hebben?
IK GELOOF!!!!!!
Het wordt een soort 4-4-2 met Sigthorsson en Siem in de spits. Schone Serero en Klaassen voor de beweging eromheen en Boilesen die de ruimte op links moet benutten. Zoiets?Arthur schreef:Dat zal ook de gedachte achter Schone op rechtsbuiten Zijn. Die vult dat natuurlijk in als halve middenvelder.
Ben wel blij dat Boilesen, ook al was hij fucking slecht, speelt op links. De rechtsbuiten van de Schotten is een aardig snelle speler. Hopen overigens dat Van Rhijn wakker is geworden van zijn zaterdagavondslaap.
Heb er stiekem wel weer zin in!
IK GELOOF!!!!!!
Boilesen staat meestal op een meter op drie van zijn tegenstander te verdedigen.En voordat hij dat door heeft is het vier geworden ..
Blij met de punten ...
Het is jammer dat we Duarte missen. M.i. onze meest complete en moderne middenvelder. Siem voorin is historisch gezien zowel voor Siem als voor Ajax goed.Rishi schreef:Wanneer gaat Frankie inzien dat we een crack op het middenveld nodig hebben?
Het is en blijft puzzelen dit seizoen. Deels door blessures, deels door vormverlies, maar dat is natuurlijk geen goed teken.
Maar ondanks alles zie ik het nog redelijk positief in. M.i. hebben we voldoende kwaliteit om uit dit dal te komen. We zijn beter dat we tot dusver dit seizoen hebben laten zien. Vertrouwen tanken, Moisander en Duarte er weer bij, dan komt het qua spel en resultaten wel weer in orde.
En vanavond moet je gewoon winnen. Anders moet je concluderen dat deze ploeg in de EL niets te zoeken heeft.
- Ajaciedjuh
Ik zou Fischer wel voorin opstellen. Kolbeinn op links kan werken, omdat Siem veel zal wegtrekken en Kolbeinn het gat in kan duiken. Schöne op rechtsbuiten heeft vorig jaar in de 'grote' wedstrijden in de eredivisie ook prima gewerkt. Alleen Kolbeinn en Schöne op de flanken lijkt me iets teveel van het goede. De aanval wordt dan ingevuld door 2 middenvelders en een spits op de flanken.
Het is in ieder geval eens te meer duidelijk dat we ons daar moeten versterken tijdens de winterstop. Gezien de uitlatingen van FdB en Overmars zal er wel een speler gehuurd worden (Ola John, Cuenca).
Het is jammer dat Duarte (ipv Serero) en Moisander (ipv Denswil) er niet bij zijn, dan ziet er al een stuk beter uit. Met Duarte erbij op het middenveld komt er power bij en hoeft FdB ook niet Schöne op rechtsbuiten op te stellen om dit middenveld te ondersteunen.
Ook Sergio Roberto voor een half jaartje huren!?

Het is jammer dat Duarte (ipv Serero) en Moisander (ipv Denswil) er niet bij zijn, dan ziet er al een stuk beter uit. Met Duarte erbij op het middenveld komt er power bij en hoeft FdB ook niet Schöne op rechtsbuiten op te stellen om dit middenveld te ondersteunen.
Ook Sergio Roberto voor een half jaartje huren!?

"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."
Ajax gaat voor de grote ronde. Daarom speelt hij met Schone op rechts en Sig op links, als 2e spits. Met Siem en Sig heb je ook een aardige luchtmacht. Nu nog een fatsoenlijke corner!
Verder eens met Wimpey, Ajax kan beter. En dat zal ook wel goed komen. Met Duarte, Bojan en Moisander zullen we beter gaan voetballen.
Hopelijk maken ze vanavond alvast een begin... Kan wel een succes gebruiken..
Verder eens met Wimpey, Ajax kan beter. En dat zal ook wel goed komen. Met Duarte, Bojan en Moisander zullen we beter gaan voetballen.
Hopelijk maken ze vanavond alvast een begin... Kan wel een succes gebruiken..
IK GELOOF!!!!!!
- InnerHarbour
Denk dat de Boer dat best wel inziet, de vraag is waar we een crack vandaan halen.Rishi schreef:Wanneer gaat Frankie inzien dat we een crack op het middenveld nodig hebben?
YNWA
Niet, kijk de wedstrijden maar eens terug Rishi ...Rishi schreef:Als hij hem voor zich houdt is dat geen probleem..
Blij met de punten ...
Uiteraard zijn blessures en vormverlies hier debet aan, wil er graag ook gewoon kwaliteit aan toevoegen. Ajax heeft dit seizoen een matige en niet balans zijnde selectie.wimpey schreef: Het is en blijft puzzelen dit seizoen. Deels door blessures, deels door vormverlies, maar dat is natuurlijk geen goed teken.
Krijg de indruk dan de Boer het ook even niet meer weet. Plotseling 6 nieuwe spelers inzetten getuigd niet van heel veel vertrouwen. Blind als verdedigende middenvelder, Schone als rechtsbuiten waar hij eerst nog rechtsback heeft gestaan, Siem nu weer in de spits, Kolbeinn op links?
Ik hoop dat Siem eindelijk weer eens een goede wedstrijd speelt. Misschien kan hij het beter belopen in de spits.
Het een sluit het ander helaas niet uit. Je mist Duarte en Moisander. Vooruit Bojan ook. Fischer, Vermeer uit vorm. Boilesen, Andersen, Klaassen, Serero hebben we vorig seizoen amper gezien. Hun inbreng valt me nog niet mee. Rhijn: tja. Schöne, Poulsen waren vorig seizoen beter. Denswil: vallen en opstaan. Ik heb het gevoel dat het talent er wel is, maar je hebt m.i. gelijk dat de kwaliteit (zeker momenteel) onvoldoende is.Columbus schreef: Uiteraard zijn blessures en vormverlies hier debet aan, wil er graag ook gewoon kwaliteit aan toevoegen. Ajax heeft dit seizoen een matige en niet balans zijnde selectie.
Ik vraag me af hoeveel ballen het middenveld Schöne - Klaassen - Blind - Serero gaat veroveren. 1 per half uur?

- Pride of Amsterdam
- AT Toto Admin
Ik mis wel een vaste waarde op het middenveld. Duarte is goed, Siem zonder Eriksen is hopeloos tot nu toe. Dan moet hij dingen doen waar hij niet zo goed in is.wimpey schreef:Het een sluit het ander helaas niet uit. Je mist Duarte en Moisander. Vooruit Bojan ook. Fischer, Vermeer uit vorm. Boilesen, Andersen, Klaassen, Serero hebben we vorig seizoen amper gezien. Hun inbreng valt me nog niet mee. Rhijn: tja. Schöne, Poulsen waren vorig seizoen beter. Denswil: vallen en opstaan. Ik heb het gevoel dat het talent er wel is, maar je hebt m.i. gelijk dat de kwaliteit (zeker momenteel) onvoldoende is.Columbus schreef: Uiteraard zijn blessures en vormverlies hier debet aan, wil er graag ook gewoon kwaliteit aan toevoegen. Ajax heeft dit seizoen een matige en niet balans zijnde selectie.
Ik vraag me af hoeveel ballen het middenveld Schöne - Klaassen - Blind - Serero gaat veroveren. 1 per half uur?Qua passing zal de zuiverheid verdomd goed moeten zijn en qua druk zetten na balverlies ook, want welke-ploeg-dan-ook maakt haggis van dit 0,0 weerbare middenveld.
IK GELOOF!!!!!!
Ja, Duarte heeft zeker kwaliteiten waardoor hij wel op dit niveau mee kan, diverse andere lieden uit de Ajax selectie hebben de techniek en het overzicht van Duarte helaas niet. Ik heb nog een drupje gewonnen bier bij Rishi uitstaan omdat ik daar begin september al stellig van overtuigd was.
Die gasten uit Glasgow zijn nogal confident met praatjes dat ze vanavond zeer waarschijnlijk 3 punten in Amsterdam kunnen ophalen. Hoeveel voorbeelden van hoogmoed komt voor de val hebben we in de sportwereld al wel niet gezien?
Als believer ga ik mee met Pride of Amsterdam. Klinkende overwinning voor Ajax. 2-0, 3-1, 3-0. Iets in die richting. Schöne/Siem dan wel Kolbeinn Sig kunnen we als doelpuntenmakers gaan noteren.
Die gasten uit Glasgow zijn nogal confident met praatjes dat ze vanavond zeer waarschijnlijk 3 punten in Amsterdam kunnen ophalen. Hoeveel voorbeelden van hoogmoed komt voor de val hebben we in de sportwereld al wel niet gezien?
Als believer ga ik mee met Pride of Amsterdam. Klinkende overwinning voor Ajax. 2-0, 3-1, 3-0. Iets in die richting. Schöne/Siem dan wel Kolbeinn Sig kunnen we als doelpuntenmakers gaan noteren.
Dat pilsje heeft geen haast. Kan wachten tot na de winterstop rondom PSV thuis of de Europese wedstrijd die we in de tweede seizoenshelft gaan spelen na het behalen van een 2e of 3e plek in deze CL poule.
Op een dag als vandaag zet ik de stem van David Endt 38 seconden in het zonnetje:
http://www.youtube.com/watch?v=bCGU8CXw9PM
Wat we in 1995 in De Geusselt tegen MVV konden, kunnen we anno 2013 in de Arena tegen Celtic ook!
Op een dag als vandaag zet ik de stem van David Endt 38 seconden in het zonnetje:
http://www.youtube.com/watch?v=bCGU8CXw9PM
Wat we in 1995 in De Geusselt tegen MVV konden, kunnen we anno 2013 in de Arena tegen Celtic ook!
Machtig doelpunt was dat. Ik was er toen bij in het uitvak. Als ik me niet vergis te laat terug om nog thuis te komen met het openbaar vervoer en dus gedwongen tot een avondje stappen.
Maar zo'n doelpunt zie ik Ajax de komende wedstrijden nog even niet maken hoor. Eerst maar eens gewoon een voorzet en dan succesvol afronden. Of een schot uit de tweede lijn. Ik zie Ajax vanavond wel winnen. Celtic is echt niets beter. Daar moeten we niet van onder de indruk zijn.

Maar zo'n doelpunt zie ik Ajax de komende wedstrijden nog even niet maken hoor. Eerst maar eens gewoon een voorzet en dan succesvol afronden. Of een schot uit de tweede lijn. Ik zie Ajax vanavond wel winnen. Celtic is echt niets beter. Daar moeten we niet van onder de indruk zijn.
Nil volentibus arduum
Bronnen: AS & Evening ExpressEen dag voor de Champions League-wedstrijd tussen Ajax en Celtic is het op de Wallen al uit de hand gelopen. Een groep van ongeveer vijftig Celtic supporters zat in café Old Sailor toen er plotseling gemaskerde mannen binnenkwamen.
Volgens een ooggetuige begonnen deze onder het roepen van 'Amsterdam hooligans' om zich heen te slaan. De chaos die daarop volgde duurde 'zeer kort maar zeer heftig'. De aanvallers waren binnen een minuut weer uit het pand verdwenen, zo meldt AT5.
Om verdere escalatie te voorkomen barricadeerden de beveiligers de deuren. De Amsterdamse politie meldt dat de Celtic supporters nog op de Wallen zijn en door ME busjes geëscorteerd worden naar een veilige locatie.
Rellen met bivakmutsen en capuchon is zooooo jaren 80.
Snap echt geen hol van dat gedrag.
Snap echt geen hol van dat gedrag.
-
- Site Admin & Toto winner WC 2010
Celtic neemt gewoon 12.000 man mee. Tsjonge, wat gaaf.
Benieuwd hoeveel dronken malloten er alsnog het stadion proberen in te komen. Spannend, in elk opzicht vanavond. Heb er onwijs veel zin in!
We hebben een overwinning nodig, vanavond zou een mooie zijn!
Benieuwd hoeveel dronken malloten er alsnog het stadion proberen in te komen. Spannend, in elk opzicht vanavond. Heb er onwijs veel zin in!

We hebben een overwinning nodig, vanavond zou een mooie zijn!
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!