Ajax - PSV 01-12-2012

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

wimpey

Re: Ajax - PSV 01-12-2012

Bericht door wimpey » di nov 27, 2012 12:59 pm

Peter schreef:Mwah ik vind Poulsen absoluut geen wereldwonder, maar Schöne vind ik verdedigend toch echt zwakker. Met Schöne op de punt naar achteren heb ik ook de nodige aanmerkingen en tegenover Wijnaldum zou ik dat een groter risico vinden.
Wat Ajax aardig beheerst, is op balbezit spelen. Dus moet je m.i. voor balvaste spelers kiezen, zeker in de as. Dan heb je niets aan zo'n Poulsen, die de bal eerst inlevert en daarna vermorgen mist om dat te corrigeren. Ik zou het zo doen:

Vermeer
Rhijn - Toby - Moisander - Blind
Siem - Schöne - Eriksen
Lukoki of Boerrigter - Hoesen - Fischer

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » di nov 27, 2012 1:00 pm

ik begrijp dat ik heel old school mijn Ajax-shawltje mee moet nemen, zaterdag? Da's een tijd geleden... Vond het vroeger wel handig om 'm omhoog te schuiven over mijn neus en mond tegen de rook van het Bengaalse vuurwerk. Dat ik dan onherkenbaar was bij het omhoog houden van zo´n staafje doet daar natuurlijk niets aan af.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

wimpey

Bericht door wimpey » di nov 27, 2012 1:04 pm

Ajax won geen van zijn laatste 7 Eredivisieduels met deze scheidsrechter. :excited.gif:

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di nov 27, 2012 1:42 pm

We wonnen er sowieso maar 7 van de laatste 14. Ajax heeft echt andere problemen dan een scheidsrechter.

Ik let er eerlijk gezegd ook echt nooit op. Ik zou werkelijk geen inschatting kunnen geven of we het minder of juist beter doen afhankelijk van wie er op het fluitje blaast.
Nil volentibus arduum

Arthur

Bericht door Arthur » di nov 27, 2012 2:23 pm

Je hebt wel een paar scheidsrechters die duidelijk voor de thuisclub fluiten, maar dat doet er nu niet toe.

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » di nov 27, 2012 2:44 pm

Janken over de scheids is voor Calimero's uit Eihoven.
YNWA

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » di nov 27, 2012 3:11 pm

wimpey schreef:
Peter schreef:Mwah ik vind Poulsen absoluut geen wereldwonder, maar Schöne vind ik verdedigend toch echt zwakker. Met Schöne op de punt naar achteren heb ik ook de nodige aanmerkingen en tegenover Wijnaldum zou ik dat een groter risico vinden.
Wat Ajax aardig beheerst, is op balbezit spelen. Dus moet je m.i. voor balvaste spelers kiezen, zeker in de as. Dan heb je niets aan zo'n Poulsen, die de bal eerst inlevert en daarna vermorgen mist om dat te corrigeren. Ik zou het zo doen:

Vermeer
Siem - Schöne - Eriksen

Dat lijkt me ook de beste opstelling. Alleen Boerrigter wil ik nooit meer op rechts zien. Ik weet niet of Fischer op rechts wat is, anders gewoon Lukoki of Sana zou ik zeggen.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19

Bericht door mattie » di nov 27, 2012 3:25 pm

Mr. Ajax schreef:
wimpey schreef:

Vermeer
Siem - Schöne - Eriksen

Dat lijkt me ook de beste opstelling. Alleen Boerrigter wil ik nooit meer op rechts zien. Ik weet niet of Fischer op rechts wat is, anders gewoon Lukoki of Sana zou ik zeggen.
Volgens mij heeft FdB te vaak naar Bayern gekeken.. Inderdaad laat Lukoki maar tegen Bouma staan...

Maar geen schone en geen Poulsen maar lekker Enoh.. lekker ballen afpakken lekker fel..
Weer op zoek naar een Interim coach..

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » di nov 27, 2012 3:51 pm

wimpey schreef:Ajax won geen van zijn laatste 7 Eredivisieduels met deze scheidsrechter. :excited.gif:
Is dit indekken voor verlies of calimero-gedrag? :aai.gif:
Whitey on the moon.

wimpey

Bericht door wimpey » di nov 27, 2012 4:30 pm

GangstaRiB schreef:
wimpey schreef:Ajax won geen van zijn laatste 7 Eredivisieduels met deze scheidsrechter. :excited.gif:
Is dit indekken voor verlies of calimero-gedrag? :aai.gif:
Zowel... als ook... :smallgrin.gif:

ferry

Bericht door ferry » di nov 27, 2012 9:47 pm

mattie schreef:Volgens mij heeft FdB te vaak naar Bayern gekeken.. Inderdaad laat Lukoki maar tegen Bouma staan...

Maar geen schone en geen Poulsen maar lekker Enoh.. lekker ballen afpakken lekker fel..
Enoh in goeden doen is al link, maar op dit moment mist hij wedstrijdritme en vorm. Enoh heeft binnen 5 minuten z'n eerste gele kaart te pakken tegen Strootman and Bommel; die weten dat wel uit te spelen bij vriend Kuipers. (al is dat waarschijnlijk niet eens nodig, want Enoh pakt z'n kaarten zowieso wel)

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di nov 27, 2012 10:28 pm

Ik zou denk ik wel kiezen tussen Enoh en Schöne. Wil je meer voetbal in je elftal dan stel je Schöne op. Wil je iemand die een bal kan afpakken kies je voor Enoh. Wil je geen van beiden? Tja, dan kun je ook met Poulsen uit de voeten.

Wat de voorhoede betreft. Zou het tegen deze PSV defensie niet aardig kunnen uitpakken om hier wel weer de variant uit te proberen zonder echte centrumspits? Zo'n Marcelo weet niet meer wat hij moet doen als hij geen spits heeft waar hij tegenaan kan lopen. Slimme spelers als Eriksen en Fischer moeten daar gebruik van kunnen maken.
Nil volentibus arduum

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » di nov 27, 2012 10:50 pm

Inderdaad Siem in de spits. Schöne op de plek van Poulsen. Enoh tegenover Strootman: zorgen dat Strootman teruggedrongen wordt. Siem laten terugzakken op Van Bommel. Eriksen vrij/Van Bommel laten opvangen als-ie diepgaat.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » di nov 27, 2012 10:59 pm

Enoh speelde in de vorige Ajax-PSV uitstekend, meen ik mij te herinneren. Alleen had hij toen ook Anita bij zich in de buurt
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

999

Bericht door 999 » di nov 27, 2012 11:18 pm

Ach, AJAX speelde Roda JC finaal van de mat, dan zou Psv toch ook geen probleem moeten zijn.Ik lees n.l. regelmatig in de Psv topic dat het elftal Psv en spelers van dat elftal niet al te veel voorstellen, op 1 a 3 spelers na ... Toch ...
Blij met de punten ...

wimpey

Bericht door wimpey » wo nov 28, 2012 8:33 am

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Enoh speelde in de vorige Ajax-PSV uitstekend, meen ik mij te herinneren. Alleen had hij toen ook Anita bij zich in de buurt
We weten onderhand wat werkt en niet werkt. Poulsen werkt standaard niét. En Enoh was tegen Dortmund hemeltergend slecht. In balbezit een gevaar voor eigen ploeg.

Ajax kan aardig op balbezit spelen, dus stel je spelers op die balvast zijn en sneller denken en handelen dan Enoh en Poulsen. En na Siem pleitte ook Eriksen in de media voor Hoesen in de spits. Zo klaar als een klontje dus.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » wo nov 28, 2012 9:43 am

Die jongen zit kennelijk tegen overbelasting aan. Hij ging er tegen Roda ook af omdat hij last kreeg van een blessure. Ik zou er in ieder geval niet op rekenen dat hij 90 minuten kan spelen.
Nil volentibus arduum

Khraa

Bericht door Khraa » wo nov 28, 2012 10:01 am

Als we met De Jong en Eriksen tegen het middenveld van Psv gaan spelen, speelt de Verdedigende middenvelder tegen 3 man. De Jong en Eriksen zijn in de defensieve omschakeling dermate zwak dat ik vrees dat het middenveld overlopen wordt.
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » wo nov 28, 2012 11:02 am

Ik zou met Siem in de spits beginnen, zijn sluwheid/slimheid wordt zeer belangrijk tegen Marcelo-Bouma/Derijck. Hoesen heeft dat nog niet. Je kunt hem ook altijd inbrengen als je een (behoorlijke) aanvallende impuls nodig hebt.

Dan zou Schone op 6 het spel komen te verdelen, terwijl Enoh als half tegenover Strootman moet komen te staan, en Eriksen tegenover Bommel. Vooral dat laatste moet veel kunnen opleveren, ik denk namelijk dat Bommel Eriksen niet zal kunnen bijbenen.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

wimpey

Bericht door wimpey » wo nov 28, 2012 11:31 am

Khraa schreef:Als we met De Jong en Eriksen tegen het middenveld van Psv gaan spelen, speelt de Verdedigende middenvelder tegen 3 man. De Jong en Eriksen zijn in de defensieve omschakeling dermate zwak dat ik vrees dat het middenveld overlopen wordt.
Siem en Eriksen zijn betere lopers dan Strootman en m.n. Van Bommel. Ik zou van eigen kracht uit gaan. Enoh is in balbezit een liability, om van Poulsen maar te zwijgen.

FdB speelt met Ajax systeemvoetbal, posities bezet houden dus. Dat lijkt momenteel met een spits (Hoesen dus) in de spits beter te gaan dan met Siem in de spits.

Ik zie echt 2 scenario's: een goede kans om te winnen door van eigen kracht uit te gaan of spelen met Poulsen en / of Enoh.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo nov 28, 2012 11:33 am

Wimpey, Enoh was de eerste helft tegen Dortmund niet best, maar dat kwam ook doordat Poulsen zijn outlet was. Nog wel een verschil met de ballen kwijt kunnen bij Eriksen en Schöne.

En met niemand anders!

999

Bericht door 999 » wo nov 28, 2012 11:51 am

Tja, ik ga met Wimpey mee.Enoh of Poulsen is lood om oud ijzer.Punt is, je ziet wedstrijd na wedstrijd Poulsen te kort komen, en Enoh ?.Daar weet je NOOIT hoe het gaat lopen.Soms speelt ie een degelijke goede wedstrijd, maar veel keren komt ook hij te kort.

Als Hoesen fit is zou ik gewoon met Hoesen starten en Siem op het middenveld.Is Hoesen niet fit dan Siem in de spits en Schöne in de rol van Poulsen.Maar ben bang dat het gewoon Poulsen gaat worden.
Blij met de punten ...

wimpey

Bericht door wimpey » wo nov 28, 2012 12:26 pm

Bertje schreef:Wimpey, Enoh was de eerste helft tegen Dortmund niet best, maar dat kwam ook doordat Poulsen zijn outlet was. Nog wel een verschil met de ballen kwijt kunnen bij Eriksen en Schöne.
Enoh heeft het vervelende trekje dat hij met de bal aan de voet 'open' wil draaien. Levensgevaarlijk, want balbezit duurt daardoor bij hem te lang en eindigt vaak in balverlies op een gevaarlijke plek.

psv zal spelen als Dortmund en Vitesse. Compact, ruimtes klein maken, Ajax het balbezit gunnen daar waar het ze geen pijn doet. Die afspeelfout komt toch wel, dan ligt er ruimte om optimaal gebruik te maken van de snelheid van hun voorhoede.

Dus speel je op unsafe door het met non-voetballers als Poulsen en Enoh te proberen. Kans op onnodig balverlies op en rond het middenveld enorm. Dus: balvaste spelers op het middenveld. Voeg daar het loopvermogen van Siem en Eriksen aan toe en je hebt een veel grotere kans om psv uit het door hen gewenste ritme te halen.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo nov 28, 2012 12:34 pm

Enoh moet je afspeelpunten gunnen, zodat hij de bal niet lang bij zich hoeft te houden. Dus niet tussen Poulsen die heel ver terugzakt en De Jong die diepte probeert te maken in. Al helemaal niet omdat die twee niet het meest balvast zijn bij Ajax. Met Schöne naast zich en Eriksen die de ruimtes opzoekt (naast het blok Van Bommel/Strootman en niet ertussen) heeft Enoh een outlet. Daarnaast moet je Enoh bij balbezit vooral diepte laten maken. Dring Strootman maar terug. PSV zal niet zoals in het voorjaar zonder enige druk op de bal spelen, dus moet je zorgen dat ze die druk niet kunnen ontwikkelen. Van Bommel en Strootman moeten daarom zo ver mogelijk teruggedrongen worden, terwijl Eriksen de ruimtes opzoekt om de bal te ontvangen.

Verder kan Hoesen geen hele wedstrijd aan en moet je Marcelo juist geen directe tegenstander geven. De Jong in de spits dus. Lukoki op rechts, zodat De Jong en Eriksen iemand hebben die ze in de omschakeling kunnen lanceren.

En met niemand anders!

wimpey

Bericht door wimpey » wo nov 28, 2012 12:46 pm

Bertje schreef: Verder kan Hoesen geen hele wedstrijd aan en moet je Marcelo juist geen directe tegenstander geven. De Jong in de spits dus. Lukoki op rechts, zodat De Jong en Eriksen iemand hebben die ze in de omschakeling kunnen lanceren.
Daar zit veel in, ja. Is ook mijn dilemma: Marcelo is positioneel oerdom en met Siem heb je iemand die hem uit de spits wegtrekt. M.n. Fischer zou daarvan kunnen profiteren. Aan de andere kant heb je met een echte spits meer vastigheden voor een team dat niet lekker draait.

Ik verwacht trouwens 'gewoon' Poulsen. FdB stelde hem na Dortmund ook 'gewoon' op in Kerkrade. Hopelijk geven zijn fout bij de 1-0 en bij die enorme kans op 2-0 nu eens de doorslag om die gozer buiten de ploeg te laten!

Maar De Boer is voorzichtig in wedstrijden tegen psv. Denk aan die 0-0 in de regen, toen Ajax uitsluitend verdedigde, de 2-2 met Eriksen als 'rechtsbuiten'. En bij de 2-0 was Enoh een extra safety, die veel liep. Van de bal weg vooral, hetgeen toen prima functioneerde.

Geen idee hoe FdB 'tikt' momenteel. Misschien komt ie wel met Sana op rechts, Derk op links en Poulsen en Enoh op het middenveld. Lastig in te schatten.

Plaats reactie