Wordt Ajax nog kampioen?

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Wordt Ajax nog kampioen?

Ja
17
52%
Nee
16
48%

Totaal aantal stemmen: 33

GangstaRiB

Re: Wordt Ajax nog kampioen?

Bericht door GangstaRiB » zo nov 06, 2011 10:04 pm

De concurrentie is (weer) niet geweldig, maar Ajax kampt niet alleen met een achterstand.. de blessure's beginnen nu ook te tellen. De Jong en Sigtorsson eruit. Een hoop jongens voelen zich niet fris meer.
Whitey on the moon.

zeux

Bericht door zeux » zo nov 06, 2011 10:18 pm

Het is schandalig. Wanneer hadden we eerder zo'n belabberde 'run' in de competitie?

Ik vraag me toch af: als Van Gaal voor deze groep werd gezet, zou hij er dan meer uit halen? Kortom: ligt het (weer) aan de trainer of kampt Ajax gewoon chronisch met een gebrek aan kwaliteit?
En hoe kan het dat zo'n Vertonghen wedstrijd na wedstrijd mag aanmodderen?
Het is prachtig om in de jeugdopleiding van alles te doen, maar ook het eerste team is belangrijk. Zoals het nu gaat, missen ze ook de voorronde CL. Grrrrrrrrr.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » zo nov 06, 2011 10:35 pm

Zeux schreef:Het is schandalig. Wanneer hadden we eerder zo'n belabberde 'run' in de competitie?

Ik vraag me toch af: als Van Gaal voor deze groep werd gezet, zou hij er dan meer uit halen? Kortom: ligt het (weer) aan de trainer of kampt Ajax gewoon chronisch met een gebrek aan kwaliteit?
En hoe kan het dat zo'n Vertonghen wedstrijd na wedstrijd mag aanmodderen?
Het is prachtig om in de jeugdopleiding van alles te doen, maar ook het eerste team is belangrijk. Zoals het nu gaat, missen ze ook de voorronde CL. Grrrrrrrrr.
Die voorronde CL? Denk ik al niet meer aan, voorronde EL, daar denk ik wel aan, al weet ik niet in hoeverre onze concurrenten tijdens de winterstop genoodzaakt zijn hun beste spelers te verkopen.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

zeux

Bericht door zeux » zo nov 06, 2011 11:14 pm

Het is absoluut zorgwekkend dat we zo'n onthutsend zwakke verdediging hebben, terwijl de coach nou juist van verdedigen het meeste verstand zou moeten hebben...
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Zuidema

Bericht door Zuidema » ma nov 07, 2011 7:38 am

Maar daar is Frank ook wel mee bezig. In een interview zei hij in ieder geval met Vertonghen de verdedigende fouten die hij maakt te bespreken enz. Het heikele punt is volgens mij dat Vertonghen geen echte verdediger is en dat zoiets nooit goed bij hem zal beklijven. Dat ie toch steeds weer een seconde te laat zal reageren of sowieso niet alert is, zoals in het meehobbelen bij de 2-1 gistermiddag. Hetzelfde heb je eigenlijk met Anita en Vd Wiel. Ook geen echte verdedigers, eerder middenvelders. En dus reageren ze steeds te laat in het pure verdedigen, maken verkeerde keuzes enz.

Frank kiest door zijn hele elftal heen vrijwel steeds voor het voetbal. Dat is mooi als je in balbezit bent, maar fnuikend als je verdedigen en controleren moet. Op het middenveld hebben we maar 1 echte controleur (Enoh/Anita) en dat is soms al behelpen. Alhoewel ik Enoh gisteren goed vond spelen. In de verdediging heb je maar 1 echte verdediger (Alderweireld). Voor de rest zijn het eigenlijk allemaal middenvelders die in de weerbaarheid vaak zwaar te kort schieten (Eriksen is daarvoor te licht, Janssen mist dynamiek/loopvermogen), waardoor je middenveld in zo'n veldslag als in de 2e helft verzuipt. Ook in de achterste lijn heb je eigenlijk 3 middenvelders rondlopen en dat kan je dus van tijd tot tijd flink opbreken. Het waren niet alleen 2 blunders van Vermeer die ons gisteren de das omdeden. Tussendoor creeerde een toch erg simpel Utrecht ook enkele forse kansen door ons toedoen. De balans in het elftal klopt niet. Teveel voetbal, te weinig no-nonsense.

Lionel

Bericht door Lionel » ma nov 07, 2011 7:44 am

Maar gisteren had het toch gewoon met instelling te maken? Wat Jan deed sloeg echt nergens op. Het is ook niét zo dat Jan 28 jaar als linksbuiten heeft gespeeld en voor het eerst centraal achterin speelt.

Kijk de goals er maar op na. De eerste 3 of 4 doelpunten hebben gewoon te maken met opletten, scherp zijn.

Maar als dan ook je trainer zegt dat je 10x beter bent dan gaan die koekenbakkers dat nog zelf geloven ook.

Jan zijn band afpakken en hem 3 weken niét opstellen.
IK GELOOF!!!!!!

Zuidema

Bericht door Zuidema » ma nov 07, 2011 8:41 am

Rishi schreef:Maar gisteren had het toch gewoon met instelling te maken? Wat Jan deed sloeg echt nergens op. Het is ook niét zo dat Jan 28 jaar als linksbuiten heeft gespeeld en voor het eerst centraal achterin speelt.
Zeker, wat Vertonghen bv bij die 2-1 doet is zeer kwalijk. Hij kijkt nota bene nog naar zijn doorkomende man en laat hem gewoon lopen. Wat dat is? Misplaatste arrogantie? Of zijn het toch weer de brains van een middenvelder? Dat ie niet als een verdediger denkt?

Maar sowieso is elke hoge bal bloedlink, vooral als de verdediging ver naar voren staat. Viezerik Ooijer, toch een verdediger pur sang, laat zich een paar keer flink verrassen bij doorkomende mensen en kan dat niet meer belopen, Vermeer bij een voorzet het doelgebied in ook. De terugspeelballen op Vermeer zijn matig, maar hij wil het ook te mooi voetballend oplossen, in plaats van zulke ziekenhuisballen het veld uit te rammen. Het zal zeker met mentaliteit te maken hebben, maar volgens mij ook met pure onkunde.

999

Bericht door 999 » ma nov 07, 2011 8:44 am

Nou, dat probleem van de verdediging is toch niet van vandaag of morgen.Volgens de media koste Thulani Serero 2.5 miljoen euro.Was voor dat geld niet ergens een no-nosense verdediger(s) te vinden die kan verdedigen en we hem dat voetballen hadden proberen bij te brengen.Eigenlijk telt het zelfde voor v.d. Wiel, Blind ( en die ik vergeet ).

Trouwens, maar dat hebben anderen ook al tig keer aangegeven, wat is dat toch met ( sommige ) AJAX trainers, dat spelers die altijd op positie x voetbalde nu opeens op positie y moeten spelen.Kijk als FdB vanaf het begin b.v. Jansen op zijn positie had gezet die hij nu speelt dan durf ik te zeggen dat je minder verlies punten had gehad, en zo'n zeepers als tegen Utrecht een blamage zou zijn geweest maar kwa achterstand en meedoen om het kampioenschap minder erg zou zijn.

Theoretisch kan AJAX natuurlijk nog altijd kampioen worden, maar gezien het geklooi en nivo wat sommige spelers halen en het gemis aan het besef dat er tegen sommige tegenstanders er uit een ander vaatje getapt dient te worden ben ik bang dat het in de praktijk niet gaat lukken.

Maarja. vorig seizoen is AJAX ook toevallig kampioen geworden .. dus ..
Blij met de punten ...

Toppie

Bericht door Toppie » ma nov 07, 2011 8:50 am

Het wordt GVD i.d.d nu eens tijd om in de verdediging geld te steken dan op de bank. De trainers is Gvd zelf een verdediger geweest die moet dat dan toch zien. :confused.gif:

Ajax is een angsthazen club met geld met alleen zwarte cijfers op de bank, maar rode cijfers door teveel tegendoelpunten en geen CL volgend jaar :1evil.gif:

Le T.

Bericht door Le T. » ma nov 07, 2011 10:23 am

Zuidema schreef:Maar daar is Frank ook wel mee bezig. In een interview zei hij in ieder geval met Vertonghen de verdedigende fouten die hij maakt te bespreken enz. Het heikele punt is volgens mij dat Vertonghen geen echte verdediger is en dat zoiets nooit goed bij hem zal beklijven. Dat ie toch steeds weer een seconde te laat zal reageren of sowieso niet alert is, zoals in het meehobbelen bij de 2-1 gistermiddag. Hetzelfde heb je eigenlijk met Anita en Vd Wiel. Ook geen echte verdedigers, eerder middenvelders. En dus reageren ze steeds te laat in het pure verdedigen, maken verkeerde keuzes enz.

Frank kiest door zijn hele elftal heen vrijwel steeds voor het voetbal. Dat is mooi als je in balbezit bent, maar fnuikend als je verdedigen en controleren moet. Op het middenveld hebben we maar 1 echte controleur (Enoh/Anita) en dat is soms al behelpen. Alhoewel ik Enoh gisteren goed vond spelen. In de verdediging heb je maar 1 echte verdediger (Alderweireld). Voor de rest zijn het eigenlijk allemaal middenvelders die in de weerbaarheid vaak zwaar te kort schieten (Eriksen is daarvoor te licht, Janssen mist dynamiek/loopvermogen), waardoor je middenveld in zo'n veldslag als in de 2e helft verzuipt. Ook in de achterste lijn heb je eigenlijk 3 middenvelders rondlopen en dat kan je dus van tijd tot tijd flink opbreken. Het waren niet alleen 2 blunders van Vermeer die ons gisteren de das omdeden. Tussendoor creeerde een toch erg simpel Utrecht ook enkele forse kansen door ons toedoen. De balans in het elftal klopt niet. Teveel voetbal, te weinig no-nonsense.
Dat is misschien ook niet zo heel raar, aangezien er vorig jaar grote veranderingen zijn doorgevoerd in de technische staf omdat er te weinig voetbal in zat, en teveel no-nonsense. In het streven naar meer voetbal, op zich terecht mits je dat rustig aanpakt, is het no-nonsense gedeelte voor vanzelfsprekend aangenomen. Zoals Ajax en vooral de supporters er een handje van hebben om dingen die niet eigen aan Ajax zijn maar bij het voetbal in het algemeen horen voor vanzelfsprekend aan te nemen, terwijl ze dat niet zijn.

Er kwamen gisteren bij de grote Jack van Gelder-show nog wat momenten van Vertonghen voorbij voordat het hele land moest meegenieten van een feestelijke personeelsborrel waarop de collega's stukjes konden doen. En dan zie je Vertongen echt twijfelen, moet ik naar de bal toe of niet, is dat mijn man, moet ik er achteraan. Daardoor is hji dan al te laat, en weet hij dat hij hem toch niet meer bij gaat halen, en dan wordt het nog een alibidrafje, meer niet. Dat ziet er niet uit natuurlijk, maar als hij er dan nog vol voor gaat is hij ook te laat en wordt het een kaartenfestijn.

Als je dan kijkt naar de spelers van AZ, dan weten die op elk moment precies wat ze moeten doen, misschien zitten ze er wel eens naast, maar ze twijfelen tenminste niet. In mijn optiek kunnen spelers geen strijd leveren en duels aangaan als ze te laat zijn, en dus ook niet als ze moeten nadenken over wat ze moeten doen in die situatie, want dat kost teveel tijd. Als ze dan een tegen een gaan spelen, zijn er eigenlijk geen keuzes meer te maken, dus hoeven ze niet na te denken, en dus kunnen ze meteen reageren, en dus zijn ze op tijd, en dus gaat het dan veel beter zoals we hebben kunnen zien.

Ik geloof best dat er spelers zijn die van nature die twijfel niet hebben, en er altijd vol op duiken, terecht of niet. Maar zeker niet allemaal. Daarom lijkt me dit ook echt een probleem van de trainer, sommige trainers hebben daar namelijk nooit of bijna nooit last van, daarbij twijfelen spelers niet. Als Vertonghen niks heeft om over te twijfelen, is het een uitstekende speler gebleken. Zo ook Vermaelen. Geef spelers heldere opdrachten en maak daar een automatisme van, en ze kunnen hun strijdlust kwijt. Geef ze tijdens de wedstrijd wat om over na te denken, en het worden denkers ipv doeners.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Arthur

Bericht door Arthur » ma nov 07, 2011 11:26 am

Pleit jij ervoor om dan maar elke wedstrijd met 3 verdedigers te gaan spelen, Le T.? Er is dan in ieder geval duidelijkheid.

Ik ben het in ieder geval met je eens dat een ogenschijnlijk gebrek aan inzet vaak een diepere oorzaak heeft in een niet kloppende opstelling of tactiek. Of misschien in dit geval inderdaad onduidelijkheid bij de spelers.

Toch vond ik het opbouwend gisteren eigenlijk verbazingwekkend goed gaan. Ajax combineerde zich, in tegenstelling tot recente wedstrijden, goed onder de druk vandaan en kwam tot veel kansen. Het is echt bizar dat ze deze wedstrijd hebben verloren. Ik hoop niet dat dat na deze tik meteen weer de kop is ingedrukt.

Ride
Contacteer:

Bericht door Ride » ma nov 07, 2011 11:28 am

Nog 22 wedstrijden winnen en we staan bovenaan aan het eind van de rit :ajaxscarf.gif:
Vakkie 129

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma nov 07, 2011 11:41 am

Arthur schreef:Toch vond ik het opbouwend gisteren eigenlijk verbazingwekkend goed gaan. Ajax combineerde zich, in tegenstelling tot recente wedstrijden, goed onder de druk vandaan en kwam tot veel kansen. Het is echt bizar dat ze deze wedstrijd hebben verloren. Ik hoop niet dat dat na deze tik meteen weer de kop is ingedrukt.
Er lag dan ook ontstellend veel ruimte voor de verdediging van Utrecht. Ook voor die van Ajax trouwens.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

999

Bericht door 999 » ma nov 07, 2011 11:49 am

Het was dan ook weer leuk om te zien hoe sommige spelers hun man lieten lopen ( en dan wijzen naar een ander dat hij um maar op moet vangen terwijl die speler dat niet doet omdat ie denkt dat je met drie man op een Utrecht speler moet dekken ), of gewoon niet in de gaten hebben wat of wie er achter hun rug staat of aan het komen is ...
Blij met de punten ...

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010

Bericht door Thijs » ma nov 07, 2011 11:59 am

Het zal vast genoemd zijn, maar het ergste was nog wel dat we achterin gingen rondtikken toen er een geblesseerde Utrechter in ons strafschopgebied lag. Bal verspelen, bijna tegendoelpunt.

Dat is echt zo'n moment waarop je iedereen door elkaar wil rammelen en roepen HALLOOO WAT IS DIT GVD!!!!!!
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

999

Bericht door 999 » ma nov 07, 2011 12:04 pm

Conclusie:Haal in de winterstop enkele echte verdedigers, dat ze dan voetballend wat minder zijn dat zal dan wel, zodat je niet meer van deze stomme, domme, blunderende goals tegen krijgt .. Iets wat AJAX al jaren eerder had moeten doen.
Blij met de punten ...

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » ma nov 07, 2011 12:20 pm

Thijs schreef:Het zal vast genoemd zijn, maar het ergste was nog wel dat we achterin gingen rondtikken toen er een geblesseerde Utrechter in ons strafschopgebied lag. Bal verspelen, bijna tegendoelpunt.

Dat is echt zo'n moment waarop je iedereen door elkaar wil rammelen en roepen HALLOOO WAT IS DIT GVD!!!!!!
Inderdaad. Dat was een partij sneu. Ik ben ook altijd iets minder blij wanneer een tegenstander met een onduidelijke blessure op de grond ligt, maar heb dan altijd zoiets van 'schiet die bal meteen maar ff over de zijlijn. Hopelijk duurt het blessure gebeuren niet heel lang en je krijgt dan direct de bal terug.' Maar Ajax gaat eerst een beetje op een rare manier kijken of ze van deze situatie mogelijk kunnen profiteren, maken achterin een belachelijk driehoekje waar ze ook Vermeer in betrekken en geven bijna NOG een doelpunt cadeau aan Utrecht. Dan ben je technisch én tactisch gewoon een stel prutsers.

Toppie

Bericht door Toppie » ma nov 07, 2011 12:41 pm

AZ en Twente uit reken ik op ook 6 verliespunten , laat staan dat zelfs RKC of Excelsior uit met zo'n verdediging lastig is :blush.gif:

Le T.

Bericht door Le T. » ma nov 07, 2011 1:14 pm

Arthur schreef:Pleit jij ervoor om dan maar elke wedstrijd met 3 verdedigers te gaan spelen, Le T.? Er is dan in ieder geval duidelijkheid.

Ik ben het in ieder geval met je eens dat een ogenschijnlijk gebrek aan inzet vaak een diepere oorzaak heeft in een niet kloppende opstelling of tactiek. Of misschien in dit geval inderdaad onduidelijkheid bij de spelers.
Ik pleit er vooral voor dat de trainer zorgt dat ze niet twijfelen in wat ze in welke situatie moeten doen. Geef ze houvast, met name jonge spelers. Komen ze een keer naar een man toe terwijl dat eigenlijk beter was van niet kan je dat ook een goal kosten, maar dat is altijd nog minder erg dan dat ze allemaal 90 minuten lang te laat reageren omdat ze eerst moeten bedenken wat de juiste beslissing is.
Toch vond ik het opbouwend gisteren eigenlijk verbazingwekkend goed gaan. Ajax combineerde zich, in tegenstelling tot recente wedstrijden, goed onder de druk vandaan en kwam tot veel kansen. Het is echt bizar dat ze deze wedstrijd hebben verloren. Ik hoop niet dat dat na deze tik meteen weer de kop is ingedrukt.
Daar ben ik ook blij mee, aanvallend is die twijfel dus inmiddels weggewerkt, ze spelen nu direct, ipv nog iets moeten bedenken als ze de bal aannemen. In de aanval is dat probleem grotendeels opgelost. Daarom heb ik ook nog niet alle vertrouwen in De Boer verloren. Maar laat hem eens te rade gaan bij hoe Van Gaal dat deed, dram maar net zo lang door tot het een routine wordt, ram het erin, als ze dat dan gewoon goed doen, dán kunnen ze zelf gaan nadenken en daarmee iets toevoegen. Maar dat is dan een toegevoegde waarde bovenop de vereisten.

Zo verbazingwekkend vind ik het trouwens niet. Als je van trainer wisselt omdat die de Ajax-extra's moet brengen, positiespel en altijd voetballend er uit komen en balbezit houden en je de basis van het voetbal wat voor elk elftal belangrijk is voor vanzelfsprekend aanneemt, dan moet je niet gek opkijken als een jaar later de extra's goed gaan en de basisvaardigheden verwaarloosd zijn.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Zuidema

Bericht door Zuidema » ma nov 07, 2011 8:41 pm

Le T. schreef: Daar ben ik ook blij mee, aanvallend is die twijfel dus inmiddels weggewerkt, ze spelen nu direct, ipv nog iets moeten bedenken als ze de bal aannemen. In de aanval is dat probleem grotendeels opgelost. Daarom heb ik ook nog niet alle vertrouwen in De Boer verloren.
Als je van trainer wisselt omdat die de Ajax-extra's moet brengen, positiespel en altijd voetballend er uit komen en balbezit houden en je de basis van het voetbal wat voor elk elftal belangrijk is voor vanzelfsprekend aanneemt, dan moet je niet gek opkijken als een jaar later de extra's goed gaan en de basisvaardigheden verwaarloosd zijn.
Het aanvalsspel van Ajax gistermiddag vond ik zeker ook niet slecht. Vooral in de 1e helft was er steeds ergens een vrije man door slim in de ruimte/tussen de linies te lopen (vooral Eriksen deed dat prima) en die werd dan ook rap zonder dralen aangespeeld, waarna er weer rondom enkele aanspeelpunten waren.

Utrecht was verdedigend niet geweldig, vooral niet in de 16, maar ik vond ze altijd nog beter dan Zagreb en Roda. Zij lieten in de linies op zich geen grote gaten vallen, speelden vaak redelijk compact en toch wist Ajax zich er weer vrij behoorlijk doorheen te combineren. Goed om te zien dat ze het ook lukt bij een oplopende moeilijkheidsgraad.

Die omslag was al een paar wedstrijden eerder te zien, waarbij Frank volgens mij eindelijk de spelers de vrijheid gaf om ook wat opportunistischer te spelen als dat nodig was. En waarbij paradoxaal genoeg met die 'bevrijding' het combinatiewerk en positiespel ook een level omhoog is gegaan. Zoals je al zei, daarin voetballen de spelers nu veel meer op intuitie en dat is altijd veel sneller dan als je moet gaan nadenken wat te doen. Daar zit wat mij betreft onmiskenbaar een goede ontwikkeling in.
Maar laat hem eens te rade gaan bij hoe Van Gaal dat deed, dram maar net zo lang door tot het een routine wordt, ram het erin, als ze dat dan gewoon goed doen, dán kunnen ze zelf gaan nadenken en daarmee iets toevoegen. Maar dat is dan een toegevoegde waarde bovenop de vereisten.nd vind ik het trouwens niet.
Van Gaal koos standaard voor minimaal 2 echte verdedigers, die zich niet veel hoefden te bekommeren om het opbouwen of opkomen, maar vooral zich moesten focussen op het verdedigen (Reiziger, Bogarde met name). Maar ook de centrumverdedigers hadden als eerste taak de verdediging op orde te houden. Als de mogelijkheid daar lag kon er bij balbezit eentje doorschuiven naar de middenlinie voor de man-meer. Maar er bleven altijd 3 achterin.

Volslagen ander verhaal dan waar Frank nu steeds mee bezig is (voortdurend opkomende backs en inschuivende centrumverdedigers). Wat afgezien van het gebrek aan pure verdedigende kwaliteiten bij ons ook voor de nodige onrust achterin zorgt. Zeker als je met de achterste lijn ver naar voren speelt en een tegenstander hebt die bij balverlies snel weet om te schakelen. Het lijkt me dan ook een goede zaak daarin terug te gaan naar een simpele basistaktiek en bezetting achterin, die door de spelers te verhapstukken valt en als dat wat goed loopt de boel verder voetballend uit te bouwen.

Lionel

Bericht door Lionel » ma nov 07, 2011 8:53 pm

Hoe kan het aanvallend nou goed zijn als je met 6-4 verliest?
IK GELOOF!!!!!!

Arthur

Bericht door Arthur » ma nov 07, 2011 8:56 pm

Omdat je 4 keer hebt gescoord natuurlijk.

Lionel

Bericht door Lionel » ma nov 07, 2011 9:03 pm

Zovaak dom balverlies, kansen die gemist worden, de wedstrijden niét killen. Slecht dus.
IK GELOOF!!!!!!

Jesse

Bericht door Jesse » ma nov 07, 2011 9:45 pm

Had je het bij 0-4 ook aanvallend slecht gevonden?
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Lionel

Bericht door Lionel » ma nov 07, 2011 10:29 pm

Ligt eraan. Als ze verdedigend meewerken/meehelpen en ze scoren 4x ben ik tevreden. Nu doen ze verdedigend geen moer en kan ik onmogelijk tevreden zijn met dat gelul van Sulejmani onder andere.
IK GELOOF!!!!!!

Plaats reactie