Ajax - Feyenoord 25-01-2015

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

GangstaRiB
Berichten: 16904
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Ajax - Feyenoord 25-01-2015

Bericht door GangstaRiB » ma jan 26, 2015 9:30 pm

Ajaciedjuh schreef:
InnerHarbour schreef:
wimpey schreef:Stel je iemand als Nigel tussen dit grut voor, iemand waaraan ze zich kunnen optrekken.
Zouden we allemaal graag zien maar het probleem blijft dat de Nigel de Jongs van deze wereld geen zin hebben om 3 miljoen euro in te leveren om fijn tegen Willem II of Cambuur te ballen.
Zie hier het grote probleem waar Ajax tegenaan loopt. Ajax moet het hebben van een terugkerende Vertonghen en dat soort gasten (Huntelaar). Aan de andere kant zijn ze wel bereid om de beurs te trekken gezien de concrete interesse van Eto'o. Ze willen simpelweg niet komen, maar nog veel belangrijker het (scouting-)netwerk is niet op orde.
Ach kom op zeg. Hoeveel spelers zijn er nou daadwerkelijk teruggekeerd? Iedere speler zegt het bij z'n afscheid, maar het wordt nooit werkelijkheid. Vind het echt naief om te denken dat die gasten nog zitten te wachten op een potje Dordt-uit. Het (voetbal)leven in Nederland verbleekt bij de grote competities.

Ajax is doorgeslagen naar de kant van jeugd en breedteaankopen (die zouden trouwens niet meer gekocht worden volgens de revolutie). Poulsen is dan zogenaamd een schot in de roos, maar dat zegt eigenlijk alles over het ambitieniveau van Ajax. Dat is echt in 10 jaar rap achteruit gegaan. Van de rest is iedereen het er wel over eens dat de rest louter miskopen zijn geweest. Zo'n gerucht over Eto'o... dat was voor mij het moment dat het TH echt afgedaan had. Dan weten ze dus niet wanneer ze gepiepeld worden.

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Ajax - Feyenoord 25-01-2015

Bericht door InnerHarbour » ma jan 26, 2015 9:40 pm

wimpey schreef:
InnerHarbour schreef: Zouden we allemaal graag zien maar het probleem blijft dat de Nigel de Jongs van deze wereld geen zin hebben om 3 miljoen euro in te leveren om fijn tegen Willem II of Cambuur te ballen.
Nigel is een voorbeeld. Andere clubs halen in de persoon van Ahmadi of Guardado een kwaliteitsspeler die het elftal een boost geeft. Het TH komt met Zimling aankakken.
Ik vind beide niet ik de klasse de Jong vallen. Zeker de eerste niet die met hangende pootjes uit de PL is teruggekomen omdat hij het daar niet redde.
YNWA

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33764
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Ajax - Feyenoord 25-01-2015

Bericht door zeux » ma jan 26, 2015 9:50 pm

wimpey schreef: Sinkgraven is een ventje van 19. Wanneer je die nu, in dit elftal, in het diepe gooit verzuipt ie ook. Ajax heeft simpelweg de behoefte aan een roerganger op het middenveld. Stel je iemand als Nigel tussen dit grut voor, iemand waaraan ze zich kunnen optrekken.
Bij VI zeggen ze dat het talent van Andersen misschien meer tot wasdom zou komen als hij iemand naast zich had die hem in het veld coacht.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Ajax - Feyenoord 25-01-2015

Bericht door Zuidema » di jan 27, 2015 8:11 am

zeux schreef: Bij VI zeggen ze dat het talent van Andersen misschien meer tot wasdom zou komen als hij iemand naast zich had die hem in het veld coacht.
Zou kunnen. En dat geldt natuurlijk voor meer talenten. Dat lukt nu niet of amper met de meer ervaren krachten als Moisander en Schöne. Ik vond Le T.'s indeling in kaliber spelers van kortgeleden wat dat betreft wel interessant. Moisander en Schöne zijn dan ook goed te plaatsen. Ze kunnen in goede doen heel behoorlijk meedoen bij Ajax en kunnen dan zelfs nog wat aan coaching doen. Maar als het lastiger wordt beginnen ze te verzuipen en kunnen zich helemaal niet meer met de rest bemoeien, hebben dan meer dan genoeg aan zichzelf. Dan verdampt het voordeel van ervaring dus erg rap.

Helaas zal Ajax nooit de 1e of 2e garnituur binnen kunnen halen. Een oplossing is misschien dat je met meer van dat kaliber spelers een groter raamwerk gaat neerzetten, waardoor de lasten kollektief verdeeld worden en je zo tezamen met al die vederlichte en grillige jonkies de boel drijvende houdt. Als het in de lengte niet kan, dan maar in de breedte. Dat raamwerk, die balans is nu helaas ver te zoeken. En het wordt nog erger, als de tweedejaars (op Serero en Klaassen na) zoals Peter hierboven al schreef, ook niet of amper thuisgeven.

Maar het gaat verder. Sowieso zal je een technische speler met weinig duelkracht die veel moeite heeft met terugverdedigen moeten inbedden in het team. Dat zijn tekortkomingen worden gecompenseerd door anderen. Goed voorbeeld vond ik wat dat betreft Janssen bij Twente. Hij werd omringd door spelers die hem uit de vuile wind hielden en het rotwerk voor hem opknapten en hij had om hem heen dynamische lopers, waardoor zijn passkwaliteiten optimaal tot zijn recht konden komen. Bij Ruiz hetzelfde verhaal. Cruijff in zijn nadagen als speler deed precies hetzelfde bij F. met Brard en Hoekstra. Jonk en Arnold Mühren zal dit als speler ook bekend voor komen.

Cruciaal dus: hoe stel je een team samen waarbij de beperkingen gecompenseerd worden en de kwaliteiten toch tot zijn recht kunnen komen? Die context is bij Ajax in ieder geval op de linkerflank momenteel niet aanwezig. De linksbacks, maar ook Kishna zijn juist zelf zware zorgenkindjes wat bijvoorbeeld duelkracht en (terug)verdedigen en weerbaarheid betreft. En zo versterken de zwakke plekken mekaar juist en komen de kwaliteiten steeds minder naar boven.

Ik vraag me daarbij trouwens wel af of je die flank compleet moet verbouwen voor Andersen in de hoop dat hij eindelijk optimaal gaat renderen. Hij heeft onmiskenbaar talent, maar er gaat ook zo godallemachtig veel fout bij hem dat ik er wel eens moedeloos van word. Erg sneu voor Andersen, maar ik denk dat we dit project toch moeten stoppen. Dit sissy-gedoe kunnen we echt niet hebben op het middenveld, zeker niet in die context. Gewoonweg veel te licht voor dit werk. Ik heb dan toch liever dat Ajax op zoek gaat naar een linkshalf met meer pit. Of een 6, waarbij Serero weer teruggaat naar zijn ouwe plekkie.
Laatst gewijzigd door Zuidema op di jan 27, 2015 8:24 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Success will tear us apart.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33764
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Ajax - Feyenoord 25-01-2015

Bericht door zeux » di jan 27, 2015 8:21 am

Zuidema schreef:
zeux schreef: Bij VI zeggen ze dat het talent van Andersen misschien meer tot wasdom zou komen als hij iemand naast zich had die hem in het veld coacht.
Zou kunnen. En dat geldt natuurlijk voor meer talenten. Dat lukt niet of amper met de meer ervaren krachten als Moisander en Schöne. Ik vond Le T.'s indeling in kaliber spelers van kortgeleden wat dat betreft wel interessant. Moisander en Schöne zijn dan ook goed te plaatsen. Ze kunnen in goede doen heel behoorlijk meedoen bij Ajax en kunnen dan zelfs nog wat aan coaching doen. Maar als het lastiger wordt beginnen ze te verzuipen en kunnen zich helemaal niet meer met de rest bemoeien, hebben dan meer dan genoeg aan zichzelf. Dan verdampt het voordeel van ervaring dus erg rap.
De balans in het elftal is niet goed. En dat zag je echt al jaren aankomen.

Op een kernselectie van 20 spelers zou je het liefst 5 jong (bijv sub 20)-10 'wasdom' (20-25)-5 ouder/geroutineerd (25-30) als basis hebben. Soms zal de ene categorie wat meer of minder hebben, maar als streefverdeling lijkt me dat belangrijk. En dan natuurlijk ook kijken naar linies en kwaliteiten.

Met name de laatste categorie is volgens mij onvoldoende ingevuld, met basically Schöne en Moisander als enige echt geroutineerde spelers voor het Ajax-niveau. Waarbij de laatste het dit seizoen zeker regelmatig lelijk laat afweten.

Heb het even bekeken (24 spelers):

2 x 30 jaar (Moisander/Zimling)
1 x 29 (Schöne)
2 x 25
3 x 24
1 x 23
4 x 22
1 x 21
3 x 20
3 x 19
4 x 18

Ongeveer 2/3 van de selectie is dus 22 of jonger. En onder de 'echte' routiniers zit dus Zimling. Ik heb reservekeepers Leeuwenborgh (20) en Boer (34) even buiten deze berekening gehouden.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Ajax - Feyenoord 25-01-2015

Bericht door Zuidema » di jan 27, 2015 8:56 am

zeux schreef: De balans in het elftal is niet goed. En dat zag je echt al jaren aankomen.

Op een selectie van 20 spelers zou je het liefst 5 jong (bijv sub 20)-10 'wasdom' (20-25)-5 ouder/geroutineerd (25-30) als kern hebben. Soms zal de ene categorie wat meer of minder hebben, maar als streefverdeling lijkt me dat belangrijk. En dan natuurlijk ook kijken naar linies en kwaliteiten.

Met name de laatste categorie is volgens mij onvoldoende ingevuld, met basically Schöne en Moisander als enige echt geroutineerde spelers voor het Ajax-niveau. Waarbij de laatste het dit seizoen zeker regelmatig lelijk laat afweten.
Klopt. Als die kern te beperkt wordt, gaat het Vlaggenschip hellen en komt er teveel op de resterende paar ervaren krachten terecht, die dat dan ook niet meer kunnen verhapstukken. Als het toptalent dat dan ook niet zo 1-2-3 kan compenseren, maken we helemaal water. Want het is niet alleen de ervaring van die kern. Je verliest dus ook belangrijke kwaliteiten met het vertrek van de kernspelers en dat wordt maar niet gecompenseerd. Ik hamer daar al jaren op: hou die mix en balans altijd in de gaten. Vorige seizoenen kon het steeds net, dit seizoen gaan we dus overduidelijk over de rode streep.

En dan kom je toch weer op de oude vragen uit: kan Ajax hierin echt niet anders handelen dan ze nu doen? Zonder dat het zich direct financieel opblaast? Wat gebeurt er nou achter de schermen in de scouting, bij het TH en FdB? Wat is het aanbod, zoeken we eigenlijk wel goed, wat is er toch nog mogelijk voor Ajax ondanks de zware internationale concurrentie? Hoe pakken andere clubs in hetzelfde segment als Ajax dat aan? Zijn we niet te dogmatisch en te fatalistisch bezig? Moet je daarin bijvoorbeeld financieel niet inventiever en flexiber zijn, dat je aantrekkelijker wordt voor spelers met toegevoegde waarde in het segment 20-30 jaar?

Na dit weekend met Vitesse-Ajax en Psv-Willem 2 kan Ajax op 9 punten staan (en eigenijk op 10 met het doelsaldo erbij). Met deze rammelende selectie in disbalans haal je dat echt niet meer in. Reken maar, dat het er dan niet gezelliger op wordt in en om de Arena. En misschien is het ook wel goed dat dan de pleuris uitbreekt en een stuk zelfgenoegzaamheid en zelfoverschatting verdwijnt, ingedut als we zijn door 4 titels. Dat we eindelijk een step back thinking gaan maken met de hoofdvraag: wat gaat inmiddels goed, wat is er voor verbetering vatbaar?
Success will tear us apart.

Mano
Berichten: 15195
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - Feyenoord 25-01-2015

Bericht door Mano » di jan 27, 2015 9:16 am

El Clavo schreef:Eens, de rest is allemaal middelmaat. Ik heb niks meer met dit Ajax begin ik steeds meer te merken. 'De visie van Johan' is naief, niets meer en niet minder. Je kunt niet alles zelf opleiden, je hebt mensen er naast nodig die ze kunnen coachen.
mee eens, het is niet of/of maar en/en
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Mano
Berichten: 15195
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - Feyenoord 25-01-2015

Bericht door Mano » di jan 27, 2015 9:20 am

Peter schreef:Over de wedstrijd:
Slechtste pot van het jaar. Nu valt iedereen over het gevoerde beleid, maar ik wil toch ook echt even stil staan bij het optreden van Frank de Boer. In de eerste helft begint hij met Kishna vanaf rechts en Schone op links. Komt totaal niet uit de verf en na 20 minuten wordt ingegrepen en wisselen ze van positie. Wat schetst vervolgens mijn verbazing bij de aftrap van de tweede helft? Het experiment wordt nieuw leven ingeblazen. Bizar.
Vervolgens wordt de statische Milik gewisseld voor Sigi. Een wissel waarvan je van te voren al weet dat het lood om oud ijzer gaat zijn. Er was namelijk geen aansluiting vanuit het middenveld en de lange ballen van met name Mike van der Hoorn waren dusdanig kansloos dat er voor een spits geen eer te behalen valt. Symptoonbestrijding in optima forma.
Vervolgens wordt de wedstrijd doodgemaakt door het inbrengen van Zimling en Viergever. Risicoloze wissels, zonder een tactisch, achterliggende gedachte. Je gebruikt wissels normaliter om te zorgen voor een kentering. Had de Boer nu echt verwacht dat die jongens voor een verschil gaan zorgen?
FdB heeft hierin gefaald. ALs je Boilesen opstelt en Bazoer kan je op je klompen aanvoelen dat deze 2 de wedstrijd niet gaan uitzingen.
1 heeft 20min eredivisie ervaring en de ander heeft 2 maanden in bed gelegen. Dus je weet vooraf dat je twee wissels kwijt bent.

aan de andere kant, wie had FdB op de bank zitten die een wedstrijd kan doen kantelen? :confused.gif:
AEG? die zou in dit ajax vanuit zijn positie niet het verschil hebben gemaakt. ALs Middenveld de bal niet kan vasthouden, komt AEG niet aan de bal.

dus Ja slecht van FdB en meteen duidelijk hoe schrijnend onevenwichtig de selectie is
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Mano
Berichten: 15195
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - Feyenoord 25-01-2015

Bericht door Mano » di jan 27, 2015 9:29 am

Yopi schreef:Met Blind en Klaassen erbij ging het mis tegen PSV, Willem.

We zien toch steeds hetzelfde? Op het moment dat Ajax onder druk gezet wordt moeten de spelers ingewikkeld doen omdat er geen afspeelpunten zijn. De verhoudingen in het veld kloppen niet. Frank de Boer weet het aan 'slecht vrijlopen', maar het gaat er ook om waar je vrijloopt.
een 4-3-3 is gewoon niet te doen als je middenveld zwaar onder druk wordt gezet door 4 a 5 middenvelders en verdedigers die doordekken
Dan dien je ook naar een 4-4-2 of 3-5-2 te gaan. zodat het middenveld van de tegenstander moet kiezen
Maar HEY 4-3-3 is heilig bij Ajax....


Het ontbreekt Ajax dus aan spel inzicht.
Het hele systeem staat dan verkeerd en men kan geen ander systeem spelen. (kwaliteitgebrek)
Ajax moet gewoon met dezelfde mensen 3 systemen kunnen ballen en afhankelijk van de druk van de tegenstander de keuze bepalen.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48025
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Ajax - Feyenoord 25-01-2015

Bericht door peter » di jan 27, 2015 9:35 am

Ik geloof dus totaal niet in die streefverdeling. De basis is kwaliteit. Ik heb liever een Eriksen van 21 dan een van Bommel. Het is nu niet zo dat we 'ervaring' missen. Nee, we missen vorm en goede spelers. We wonnen de CL met Rijkaard, Blind en voor de rest heel veel jonge spelers.
Er wordt altijd hard geroepen om meer ervaring als het slecht gaat. Als je kampioen wordt met een middenveld Eriksen, Blind, en eentje van Schone/Poulsen/De Jong, dan is dat opeens van minder belang.

Vijf spelers van 25-30? Waarom dan? En waar vinden we die dan? Ik heb veel liever spelers van 18-22, want die hebben een hoger plafond. Liever Eriksen dan Lexie Lexie.

Sowieso is het een misvatting dat Ajax een te jong elftal heeft. Volgens mij hebben we nog nooit zo'n oud elftal gehad de afgelopen jaren. Het gaat mis omdat de basisspelers hun niveau niet halen en omdat het talent te wisselvallig is. Kwaliteit dus.

Mano
Berichten: 15195
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - Feyenoord 25-01-2015

Bericht door Mano » di jan 27, 2015 9:38 am

Peter schreef:
wimpey schreef:
InnerHarbour schreef: Zouden we allemaal graag zien maar het probleem blijft dat de Nigel de Jongs van deze wereld geen zin hebben om 3 miljoen euro in te leveren om fijn tegen Willem II of Cambuur te ballen.
Nigel is een voorbeeld. Andere clubs halen in de persoon van Ahmadi of Guardado een kwaliteitsspeler die het elftal een boost geeft. Het TH komt met Zimling aankakken.
Makkelijk dit. El Ahmadi verdient een godsvermogen en pakt goed uit. Guardado idem. Waren ook geen zekerheidjes toen ze de poort binnen kwamen wandelen. De terugkeer van van Bommel was een fiasco en Mathijsen, Boulahrouz of die Kazim-Kazim bakken er ook helemaal niks van. Ajax handelde top met Poulsen en heeft nu een misser te pakken met Zimling. Doe nu niet alsof ze daar bij PSV en bij Feyenoord het licht hebben uitgevonden.
enige zekerheid is dat je doodgaat!
de rest is een gecalculeerde beslissing.
Zimling trackrecord vs Guardado trackrecord (+WK)
Zimling kost een pak suiker en Guardado een serieus bedrag en kijk... Zimling is 4de garnituur en Guardado balt lekker mee.

If you pay peanuts, you get monkeys!!!!
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax - Feyenoord 25-01-2015

Bericht door Marillion » di jan 27, 2015 9:42 am

Alleen leeftijd is inderdaad niet genoeg. Je moet ook, en vooral, over voldoende kwaliteit beschikken. Anders nemen spelers je advies niet eens serieus. Jonge spelers kunnen een elftal ook op sleeptouw nemen. Neem iemand als Chivu. Die ontwikkelde zich na een stormachtig begin met een handvol rode kaarten tot leider van het elftal terwijl hij zelf ook maar een jong ventje uit Roemenië was.

We zagen afgelopen zondag de ervaren spelers ook geen moment thuis geven. Moisander en Schöne deelde allebei in de malaise. Terwijl zij eerder belangrijk zijn geweest voor het binnenhalen van titels. Zimling noem ik uberhaupt maar niet.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33764
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Ajax - Feyenoord 25-01-2015

Bericht door zeux » di jan 27, 2015 9:53 am

Peter schreef:Ik geloof dus totaal niet in die streefverdeling. De basis is kwaliteit. Ik heb liever een Eriksen van 21 dan een van Bommel. Het is nu niet zo dat we 'ervaring' missen. Nee, we missen vorm en goede spelers. We wonnen de CL met Rijkaard, Blind en voor de rest heel veel jonge spelers.
Er wordt altijd hard geroepen om meer ervaring als het slecht gaat. Als je kampioen wordt met een middenveld Eriksen, Blind, en eentje van Schone/Poulsen/De Jong, dan is dat opeens van minder belang.

Vijf spelers van 25-30? Waarom dan? En waar vinden we die dan? Ik heb veel liever spelers van 18-22, want die hebben een hoger plafond. Liever Eriksen dan Lexie Lexie.

Sowieso is het een misvatting dat Ajax een te jong elftal heeft. Volgens mij hebben we nog nooit zo'n oud elftal gehad de afgelopen jaren. Het gaat mis omdat de basisspelers hun niveau niet halen en omdat het talent te wisselvallig is. Kwaliteit dus.
Natuurlijk moet je niet louter op leeftijd scouten, kwaliteit speelt ook mee. Dat schreef ik ook.

62% (of zoiets) van dit elftal is 22 of jonger. Waarvan een groot deel 18/19. Die lui zijn met zichzelf bezig om te wennen aan het niveau.
Als dat allemaal Eriksens zijn, ok, deal. Maar dat is niet zo. En de kans daarop is ook niet groot.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Ajax - Feyenoord 25-01-2015

Bericht door Zuidema » di jan 27, 2015 9:57 am

Marillion schreef:Alleen leeftijd is inderdaad niet genoeg. Je moet ook, en vooral, over voldoende kwaliteit beschikken. Anders nemen spelers je advies niet eens serieus. Jonge spelers kunnen een elftal ook op sleeptouw nemen. Neem iemand als Chivu. Die ontwikkelde zich na een stormachtig begin met een handvol rode kaarten tot leider van het elftal terwijl hij zelf ook maar een jong ventje uit Roemenië was.
Klopt, leeftijd zegt zeker niet alles. Kwaliteit is en blijft toch doorslaggevend. Maar ik denk dat je de spelers die meer met het team bezig zijn toch eerder in de gerijpte range richting 25+ zult vinden. De jongens van rond de 20 zijn vaak vooral nog met hun eigen hachje bezig. Begrijpelijk, dat kollektiever denken is nou eenmaal een natuurlijk proces, dat tijd nodig heeft. Al doende leer je en ga je dingen beter en sneller zien, ook in een breder verband. Maar er zullen altijd uitzonderingen zijn die qua karakter en talent daarin al rap ontbolsteren.
Laatst gewijzigd door Zuidema op di jan 27, 2015 10:00 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Success will tear us apart.

wimpey
Berichten: 52109
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - Feyenoord 25-01-2015

Bericht door wimpey » di jan 27, 2015 9:59 am

Peter schreef:Ik geloof dus totaal niet in die streefverdeling. De basis is kwaliteit. Ik heb liever een Eriksen van 21 dan een van Bommel. Het is nu niet zo dat we 'ervaring' missen. Nee, we missen vorm en goede spelers.
We missen vooral kwaliteit op het middenveld. In dat gedoe over ervaring geloof ik ook niet. Is ook vrij makkelijk te weerleggen.

Ajax werd kampioen met De Zeeuw - Anita - Eriksen. Ondanks de 'ervaring' van De Zeeuw zou ik willen zeggen. Met Eriksen - Anita - Janssen. Die laatste was de minste van de 3. Met Siem - Poulsen - Eriksen. Ik vind dat Ajax Poulsen te makkelijk heeft laten gaan. Geen groots speler, wel een voorbeeld en iemand waaraan anderen zich konden optrekken. We werden ook kampioen met Klaassen - Blind - Serero. 2 eerstejaars basisspelers, 1 tweedejaars onomstreden basisspeler.

Wat Ajax verzuimd heeft, is op het vertrek van een rits goede middenvelders in te spelen. Bij Eriksen kon je de bal altijd kwijt toen ie 20 was. Andersen raakt de bal op 20-jarige leeftijd altijd kwijt. Andersen mist dan ook kwaliteit, net als het gros van die bizarre aankopen van het TH.

Je kunt nu prima de onervaren Sinkgraven halen, want hij heeft kwaliteit. Alleen is het afbreukrisico groot omdat ie in een elftal met te weinig kwaliteit terecht zal komen. Ik zou het wel weten als ik hem was en lekker het seizoen in H'veen afmaken. :blush.gif:

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax - Feyenoord 25-01-2015

Bericht door Marillion » di jan 27, 2015 10:09 am

Overigens, ik lees zo hier en daar dat spelers als Luuk de Jong, Guardado en El Ahmadi zulke geweldige keuzes zijn. Als ik me niet vergis waren de geluiden hier rondom die transfers destijds wat minder positief. Achteraf is het makkelijk om te bepalen of iets een succes is geworden of niet. Maar vooraf waren dit toch ook geen 'zekerheidjes'.

Als Ajax de knip had getrokken voor spelers die het in het buitenland niet hadden gered (De Jong / El Ahmadi) dan schat ik zo in dat we hier niet positief waren geweest. En Guardado was ook een risico omdat het hoogtepunt in zijn loopbaan achter hem ligt.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33764
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Ajax - Feyenoord 25-01-2015

Bericht door zeux » di jan 27, 2015 10:09 am

wimpey schreef: Ajax werd kampioen met De Zeeuw - Anita - Eriksen. Ondanks de 'ervaring' van De Zeeuw zou ik willen zeggen. Met Eriksen - Anita - Janssen. Die laatste was de minste van de 3. Met Siem - Poulsen - Eriksen.
Beetje contextloze opsomming. Je laat bij de 'vroege' jaren jongens als Vertonghen weg. En je vergeet er bij te zeggen dat een aantal van de kampioenschappen met regelmatig erbarmelijk spel tot stand kwam en met dank aan falende concurrentie.

Zoals jij het opschrijft hebben we drie zeer solide, overtuigende seizoenen achter de rug. Zo herinner ik het mij niet...
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48025
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Ajax - Feyenoord 25-01-2015

Bericht door peter » di jan 27, 2015 10:13 am

De kans is groter dan goede spelers vinden in de range 25+ wat mij betreft. In die range is er amper een goede speler te vinden die bij Ajax wil spelen. Het risico is ook veel groter, want dan vis je automatisch in de vijver bij de subtoppers of neem je jongens met een litteken. Veel van die jongens kunnen die stap toch niet maken. Het beleid om jonge gasten te kopen en die te laten rijpen is prima.

Cillessen (25 en over 3 maanden 26)
Van Rhijn (ruim 23)
Van der Hoorn (22)
Moisander (29)
Boilesen (bijna 23)
Andersen (20)
Bazoer (18) of Klaassen (bijna 22)
Serero (24 en over 3 maanden 25)
Schone (28 en in Mei 29)
Milik (bijna 21)
Kishna (net 20)

Oftewel, geen enkel leeftijdsissue. Puur kwaliteit. Normaliter zit er geen tiener bij. Is dit elftal zoveel jonger dan onze concurrenten? In ieder geval fors ouder toen we de kampioenschappen aaneenregen, temeer het gros toen ook al meedeed.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48025
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Ajax - Feyenoord 25-01-2015

Bericht door peter » di jan 27, 2015 10:18 am

wimpey schreef:
Peter schreef:Ik geloof dus totaal niet in die streefverdeling. De basis is kwaliteit. Ik heb liever een Eriksen van 21 dan een van Bommel. Het is nu niet zo dat we 'ervaring' missen. Nee, we missen vorm en goede spelers.
We missen vooral kwaliteit op het middenveld. In dat gedoe over ervaring geloof ik ook niet. Is ook vrij makkelijk te weerleggen.

Ajax werd kampioen met De Zeeuw - Anita - Eriksen. Ondanks de 'ervaring' van De Zeeuw zou ik willen zeggen. Met Eriksen - Anita - Janssen. Die laatste was de minste van de 3. Met Siem - Poulsen - Eriksen. Ik vind dat Ajax Poulsen te makkelijk heeft laten gaan. Geen groots speler, wel een voorbeeld en iemand waaraan anderen zich konden optrekken. We werden ook kampioen met Klaassen - Blind - Serero. 2 eerstejaars basisspelers, 1 tweedejaars onomstreden basisspeler.

Wat Ajax verzuimd heeft, is op het vertrek van een rits goede middenvelders in te spelen. Bij Eriksen kon je de bal altijd kwijt toen ie 20 was. Andersen raakt de bal op 20-jarige leeftijd altijd kwijt. Andersen mist dan ook kwaliteit, net als het gros van die bizarre aankopen van het TH.

Je kunt nu prima de onervaren Sinkgraven halen, want hij heeft kwaliteit. Alleen is het afbreukrisico groot omdat ie in een elftal met te weinig kwaliteit terecht zal komen. Ik zou het wel weten als ik hem was en lekker het seizoen in H'veen afmaken. :blush.gif:
Precies.

Sinkgraven (19) - Clasie (23) - Wijnaldum (24) is beter dan Andersen (20) - Serero (24) - Klaassen (21) en qua leeftijd scheelt het bijna niets. Puur kwaliteit dus.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax - Feyenoord 25-01-2015

Bericht door Marillion » di jan 27, 2015 10:30 am

Volgens mij is het voor Ajax echt cruciaal dat we verbeteren op de positie van verdedigende middenvelder. Als je daar iemand neerzet die stevige duels kan uitvechten en het spel vooruit kan sturen scheelt het al een slok op een borrel. Serero staat er nu en is met zijn inzet best een lastige speler voor de tegenstander. Maar hij maakt voor Ajax niet het verschil in positieve zin.

Misschien dat het dan in het centrum van de verdediging ook weer wat beter zou gaan. De problemen daar vallen me tegen. Moisander was gewoon een hele betrouwbare kracht maar dit seizoen lijkt het nergens op. En Veltman zakte voor zijn blessure ook meerdere keren volledig door het ijs.

Die drie posities samen zijn het hart van het elftal. Als je daar niet thuis geeft zakt de rest ook in elkaar.
Nil volentibus arduum

wimpey
Berichten: 52109
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - Feyenoord 25-01-2015

Bericht door wimpey » di jan 27, 2015 10:38 am

zeux schreef: Beetje contextloze opsomming.
Bij mij ontbreekt de context altijd, als ik jou mag geloven. Bij jou ontbreekt iedere vorm van voetbalinhoudelijke onderbouwing. Je bent enkel bezig om je agenda's erdoor te drukken, als je het mij vraagt...
Je laat bij de 'vroege' jaren jongens als Vertonghen weg.
Die liep dan ook niet over van ervaring. Net als Suarez destijds. Oleguer had wel een pak aan ervaring. Atouba ook. Ten Cate en Adriaanse hadden ook veel meer ervaring dan Koeman en FdB.
Peter schreef: Puur kwaliteit dus.
Hetgeen dus de doorslag geeft. Ik sta volledig achter de approach v.w.b. jeugd en doorstroming. Alleen moet je dat proces verdomd goed monitoren en zeer kritisch begeleiden.

Je ziet nu dat hele ritsen aan jeugdspelers een contract tekenen. In De T. stond gisteren dat ze 'wachten op de lichting jeugdspelers uit de talentvolle A1 die de overstap gaan maken'. Dat doet denken aan LVG en CA, die hele elftallen wilde overhevelen. Dat gaat 'm natuurlijk niet worden. Dat zou een verkeerde beleidskeuze zijn.

Want die beleidskeuze om kwaliteit 1 op 1 te vervangen door eigen jeugd en wat spelers in de marge heeft ertoe geleid dat Ajax geen schim meer is van de ploeg van bijv. 2012.

Toen:

Vermeer
VDW - Toby - Vertonghen - Blind
Eriksen - Anita - Janssen
Sulejmani - Siem - Aissati

Nu:

Cillessen
Rhijn - Veltman - Moisander - Boilesen
Klaassen - Serero - Andersen
Schöne - Milik - Kishna

Daar maakt ervaring echt niet het verschil. Kwaliteit wel. Ik vind die ploeg van 2012 op 8 plekken beter dan de ploeg van nu. :blush.gif: En dat wrijf ik toch echt dat TH aan. Die snappen er niet veel van.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33764
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Ajax - Feyenoord 25-01-2015

Bericht door zeux » di jan 27, 2015 10:39 am

Wie zouden nu de jongens in de selectie moeten zijn die - bijvoorbeeld in zo'n pot als tegen Feijenoord - het team op basis van hun ervaring 'omhoog' moeten trekken?

Moisander? Schöne? Rhijn? Serero?
Volgens mij ben je er dan al. Mager.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33764
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Ajax - Feyenoord 25-01-2015

Bericht door zeux » di jan 27, 2015 10:41 am

wimpey schreef: Ik vind die ploeg van 2012 op 8 plekken beter dan de ploeg van nu. :blush.gif: En dat wrijf ik toch echt dat TH aan. Die snappen er niet veel van.
Je trekt dezelfde conclusie als ik, alleen leg ik wat andere accenten. :-)
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

wimpey
Berichten: 52109
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - Feyenoord 25-01-2015

Bericht door wimpey » di jan 27, 2015 10:54 am

zeux schreef: Je trekt dezelfde conclusie als ik, alleen leg ik wat andere accenten. :-)
Ja, bij jou gaat het om de nice to have ervaring. Bij mij om de must have kwaliteit.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33764
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Ajax - Feyenoord 25-01-2015

Bericht door zeux » di jan 27, 2015 11:17 am

wimpey schreef:
zeux schreef: Je trekt dezelfde conclusie als ik, alleen leg ik wat andere accenten. :-)
Ja, bij jou gaat het om de nice to have ervaring. Bij mij om de must have kwaliteit.
Fijn dat jezelf zo superieur acht. :-)

Ondertussen komt uit waar ik jaren geleden al voor waarschuwde. :ajaxsmiley.gif:
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Plaats reactie