Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

GangstaRiB

Re: Ajax - Red Bull Salzburg 20-02-2014

Bericht door GangstaRiB » vr mar 21, 2014 11:49 am

Zuidema schreef:
wimpey schreef: Een enorme afgang. Punt.

Voetbal is ook agressie, duels, fysiek, lopen.
Je blijft echt niet 100% uit de duels, hoe goed je positiespel ook is.
Zuidema, slaat dat 'goede positiespel' op het huidige Ajax of in het algemeen?
Whitey on the moon.

Lionel

Bericht door Lionel » vr mar 21, 2014 11:52 am

Op het huidige Ajax natuurlijk :hypocrite.gif:
IK GELOOF!!!!!!

wimpey

Bericht door wimpey » vr mar 21, 2014 12:19 pm

Zuidema schreef: Het is natuurlijk niet het hele verhaal voor goed voetbal, maar het zijn wel enkele van de basisvoorwaarden daarvoor. Wordt inderdaad nog wel eens stiefmoederlijk behandeld
... in Nederland. Elders lijkt men er wél van overtuigd dat voetbal in de 1e plaats bestaat uit contact, duels, agressie, loop- en uithoudingsvermogen. Een speler heeft immers toch écht zo'n 88 van de 90 minuten de bal niet.

Ajax - RBS was symptomatisch voor Ajax zoals Oranje - Frankrijk dat was voor het Nederlandse voetbal. Stel je voor dat die Fransen (toch echt geen mondiale top) 90 minuten op het gas hadden gedrukt.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » vr mar 21, 2014 12:34 pm

Een oefenpotje in en tegen Frankrijk als maatstaf gebruiken. :excited.gif:

Wanneer die wedstrijd in de Arena of in de Kuip zou zijn gespeeld dan was er een geheel andere uitslag uitgekomen. En ook dan had de uitslag van de oefenwedstrijd geenszins iets gezegd over de WK vorm over 2,5 maanden...

wimpey

Bericht door wimpey » vr mar 21, 2014 12:37 pm

Cruijff schreef:Een oefenpotje in en tegen Frankrijk als maatstaf gebruiken. :excited.gif:
Andorra of Hongarije maar als maatstaf gebruiken dan... Als het latje te hoog ligt, leggen we het maar wat lager.

De Fransen gingen er een half uur voor. Het had ook 4-0 kunnen staan. Dat lijkt me idd wel een maatstaf voor hetgeen Oranje op het WK te wachten staat.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » vr mar 21, 2014 12:38 pm

Neuh, dat lijkt me niet.

wimpey

Bericht door wimpey » vr mar 21, 2014 12:40 pm

Cruijff schreef:Neuh, dat lijkt me niet.
Jij je zin. Oranje komt op het WK ploegen van het niveau Estland en Hongarije tegen. En wint het WK.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » vr mar 21, 2014 12:50 pm

Nee, ik denk dat Nederland alleen van Spanje wint en dat het daarna vrij snel als een nachtkaarsje uitgaat. En dat is ook prima, want ik gun Björn Kuipers komende zomer de finale harder dan dat ik het huidige Nederlandse elftal een halve of zelfs een kwartfinale gun.

In en tegen Frankrijk spelen is totaal niet maatgevend, dat voetbalelftal is jarenlang verguisd vanwege hun verschrikkelijke mentaliteit en zat nu zwaar in de euforie na het kwalificatiewonder in hun thuiswedstrijd tegen Oekraïne. Opeens is een oefenpotje in het Stade de France stijf uitverkocht, logisch dat de thuisploeg er dan veel meer voor gaat dan de verwende jongetjes van Oranje waarvan er een hoop zich hadden afgemeld.

Oefenwedstrijden zeggen doorgaans geen ene reet, dat Nederland wél veel gaat presteren op het WK daar geloof ik ook niet zo in, maar de bar ligt ook heus niet op zo'n dramatisch lage plek als dat er sinds het potje tegen Frankrijk van wordt gemaakt.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » vr mar 21, 2014 3:18 pm

De Fransen gingen er een half uur voor. Het had ook 4-0 kunnen staan. Dat lijkt me idd wel een maatstaf voor hetgeen Oranje op het WK te wachten staat.
Mee eens, al kan het ook zo zijn dat Spanje of Chili het na rust rustig aan doet (als het doelsaldo niet belangrijk is en beide teams willen eerste worden om Brazilië te ontlopen), er komen nog meer wedstrijden aan.

Ik neem wel aan dat er een ander Nederlands team speelt dan niveau-Clasie.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » vr mar 21, 2014 3:38 pm

Cruijff schreef:Nee, ik denk dat Nederland alleen van Spanje wint.
:drecul.gif:
YNWA

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » vr mar 21, 2014 4:46 pm

Kratje bier bij Café Statenplein op zetten, IH?

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » vr mar 21, 2014 5:28 pm

Ik drink geen bier uit flesjes in een café, dat is voor het plebs.
YNWA

Le T.

Bericht door Le T. » vr mar 21, 2014 6:40 pm

wimpey schreef:... in Nederland. Elders lijkt men er wél van overtuigd dat voetbal in de 1e plaats bestaat uit contact, duels, agressie, loop- en uithoudingsvermogen. Een speler heeft immers toch écht zo'n 88 van de 90 minuten de bal niet.

Ajax - RBS was symptomatisch voor Ajax zoals Oranje - Frankrijk dat was voor het Nederlandse voetbal. Stel je voor dat die Fransen (toch echt geen mondiale top) 90 minuten op het gas hadden gedrukt.
Nee hoor, Ajax-RBS was symptomatisch voor de tactiek en afkeer van klasse van De Boer. NL-Frankrijk was symptomatisch voor de hoe smal de selectie van het Nederlands elftal op dit moment is.

Je moet van de afgang van De Boer niet een probleem van Van Gaal proberen te maken, want die doet het met heel beperkte middelen uitstekend.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » vr mar 21, 2014 6:47 pm

InnerHarbour schreef:Ik drink geen bier uit flesjes in een café, dat is voor het plebs.
Ohnee... beïnvloed door de golfclub hè. :smallgrin.gif:

Zuidema

Bericht door Zuidema » vr mar 21, 2014 7:58 pm

GangstaRiB schreef:
Zuidema schreef:
wimpey schreef: Een enorme afgang. Punt.

Voetbal is ook agressie, duels, fysiek, lopen.
Je blijft echt niet 100% uit de duels, hoe goed je positiespel ook is.
Zuidema, slaat dat 'goede positiespel' op het huidige Ajax of in het algemeen?
Verlate reactie door verplichtingen elders. Excuus. Nee, dat bedoel ik in het algemeen. Bij het huidige Ajax kom ik helaas maar bitter weinig goed positiespel tegen. Hoe dan ook, duels vermijd je niet, hoe goed je ook kan tikken. Vroeg of laat komt je tegenstander bij je op bezoek. Zeker die forecheckers. En het bloed hoeft echt niet van het veld te gutsen, maar een beetje je mannetje kunnen staan in een duel is toch wel verrekte handig. Als ik zie hoe gemakkelijk de lichtgewichten van Ajax soms aan de kant worden gezet met een klein beetje fysiek 'geweld', pffff... Dan zijn het echt nog jongetjes. Lijkt me een goede zaak als het fysiek eens wat meer aandacht krijgt, ook in het kweken van een stukje potigheid. Hoort er gewoon bij als je verder wil in het (internationale) voetbal.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr mar 21, 2014 9:11 pm

Inderdaad, wat ik bij een aantal jongens mis is weerbaarheid. Je hoeft echt niet allemaal twee meter te zijn. Ook een kleinere speler kan zich handhaven in een fysiek duel. Maar dan moet je wel een beetje stevig op je benen staan. Neem iemand als Serero. Die is fysiek zo ontzettend kwetsbaar. Dan moet je wel heel goed zijn om dat te compenseren. En dat is 'ie niet.
Nil volentibus arduum

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » vr mar 21, 2014 10:27 pm

Marillion schreef:Inderdaad, wat ik bij een aantal jongens mis is weerbaarheid. Je hoeft echt niet allemaal twee meter te zijn. Ook een kleinere speler kan zich handhaven in een fysiek duel. Maar dan moet je wel een beetje stevig op je benen staan. Neem iemand als Serero. Die is fysiek zo ontzettend kwetsbaar. Dan moet je wel heel goed zijn om dat te compenseren. En dat is 'ie niet.
Ooit zorgde Ajax ervoor dat dergelijke, fysieke duels werden ontweken, vraag het aan De Wolf en Fräser.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Zuidema

Bericht door Zuidema » za mar 22, 2014 8:41 am

Demosthenes schreef: Ooit zorgde Ajax ervoor dat dergelijke, fysieke duels werden ontweken, vraag het aan De Wolf en Fräser.
Tja, dan noem je er ook twee. Met zulke Neanderthalers was het redelijk eenvoudig om duels uit de weg te gaan met het betere tikwerk. Dat waren nog eens tijden. Inmiddels zijn voetballers veel dynamischer en atletischer en moet je er wel rekening mee houden dat duels niet meer te vermijden zijn. Dat ze bijvoorbeeld heel rap bij je op bezoek komen, terwijl de bal nog naar je onderweg is. Sowieso zijn er altijd weer situaties waarin bijna onvermijdelijk duelkracht nodig/gewenst is. Als je medespeler een matige pass naar je aflevert (ziekenhuisbal). Of als je zelf forechecking of pressing wilt spelen (bv afvallende bal oppikken). Of als je een speler wilt passeren of aftroeven bij een kans (voor de man komen, kopduel). Of omgekeerd als je wilt voorkomen dat een speler je passeert of aftroeft bij een kans (bijvoorbeeld Veltman tegen De Ridder). Voorbeelden te over.

Natuurlijk is het voor dat trainen op het fysiek niet de bedoeling dat je allerhande kleerkasten van 2 bij 2 ontwikkelt. En al helemaal niet als dat ten koste gaat van het atletisch/dynamisch en voetballend vermogen van een speler. Maar wat meer potigheid kweken lijkt me zoals gezegd beslist geen slechte zaak voor de spelers. En mits goed aangepakt kan het ook nog bijdragen in de ontwikkeling naar een meer atletische en dynamische voetballer.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » za mar 22, 2014 9:16 am

Demosthenes schreef:
Marillion schreef:Inderdaad, wat ik bij een aantal jongens mis is weerbaarheid. Je hoeft echt niet allemaal twee meter te zijn. Ook een kleinere speler kan zich handhaven in een fysiek duel. Maar dan moet je wel een beetje stevig op je benen staan. Neem iemand als Serero. Die is fysiek zo ontzettend kwetsbaar. Dan moet je wel heel goed zijn om dat te compenseren. En dat is 'ie niet.
Ooit zorgde Ajax ervoor dat dergelijke, fysieke duels werden ontweken, vraag het aan De Wolf en Fräser.
Voetbal ontwikkelt zich. Je ziet het spel steeds fysieker worden. Types als De Wolf en Fräser waren domme krachten. Ze speelden wel fysiek maar het waren geen atleten. Maar dat laatste type kom je nu steeds meer tegen. Als je dan technisch en tactisch niet bij de wereldtop zit én je fysiek ook nog eens zwak bent is het vragen om problemen.

Voor de duidelijkheid, het moeten absoluut géén sportschool types worden. Je moet alleen wel de inhoud hebben om een wedstrijd lang alles te kunnen geven én je moet fysiek dusdanig sterk zijn dat je duels kunt uitvechten als je die niet kunt ontwijken. Anders blazen tegenstanders je van het veld.
Nil volentibus arduum

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » za mar 22, 2014 11:40 am

Voetbal ontwikkelt zich. Je ziet het spel steeds fysieker worden. Types als De Wolf en Fräser waren domme krachten. Ze speelden wel fysiek maar het waren geen atleten. Maar dat laatste type kom je nu steeds meer tegen. Als je dan technisch en tactisch niet bij de wereldtop zit én je fysiek ook nog eens zwak bent is het vragen om problemen.
Voetbal wordt inderdaad steeds fysieker, maar Ajax heeft een andere weg gekozen: positiespel en dan ben je in het voordeel als je de duels kunt ontwijken (niet de aanslagen!), zie Barcelona (Iniesta, Xavi, Messi) al is het niveau wat lager bij Ajax.

Atleten zie ik zo snel niet lopen bij Cambuur, NAC, PEC enz. :ajaxsmiley.gif:

Le T.

Bericht door Le T. » za mar 22, 2014 12:03 pm

Marillion schreef:Voor de duidelijkheid, het moeten absoluut géén sportschool types worden. Je moet alleen wel de inhoud hebben om een wedstrijd lang alles te kunnen geven én je moet fysiek dusdanig sterk zijn dat je duels kunt uitvechten als je die niet kunt ontwijken. Anders blazen tegenstanders je van het veld.
Duelkracht heeft ook vaak weinig met fysieke kracht te maken. Zo'n Anita bijvoorbeeld vond ik goed in de duels, door als een horzel zijn mand op de huid te zitten. Dat heeft meer te maken met felheid en handelingssnelheid.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » za mar 22, 2014 6:16 pm

Ja, dat is een goed voorbeeld. Klein van stuk maar toch sterk in een duel. Daar komt zeker felheid en handelingssnelheid bij kijken. Maar toch ook wel fysieke kracht. Anita is best een stevig ventje. Je zet hem niet zomaar weg zoals je bijvoorbeeld met Serero wel kunt doen.
Nil volentibus arduum

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » zo mar 23, 2014 10:30 am

Marillion schreef:Ja, dat is een goed voorbeeld. Klein van stuk maar toch sterk in een duel. Daar komt zeker felheid en handelingssnelheid bij kijken. Maar toch ook wel fysieke kracht. Anita is best een stevig ventje. Je zet hem niet zomaar weg zoals je bijvoorbeeld met Serero wel kunt doen.
Lijkt redelijk zeker met zijn 20 wedstrijden in de premier league, dit seizoen, waarvan veertien in de basis. Niemand noemt Anita als kanshebber voor het WK, is helemaal vergeten?

De Dominee

Bericht door De Dominee » zo mar 23, 2014 10:33 am

Onbegrijpelijk inderdaad Demos!
All pigs are equal but some pigs are more equal than others.

wimpey

Bericht door wimpey » ma mar 24, 2014 8:39 am

Le T. schreef:
wimpey schreef:... in Nederland. Elders lijkt men er wél van overtuigd dat voetbal in de 1e plaats bestaat uit contact, duels, agressie, loop- en uithoudingsvermogen. Een speler heeft immers toch écht zo'n 88 van de 90 minuten de bal niet.

Nee hoor, Ajax-RBS was symptomatisch voor de tactiek en afkeer van klasse van De Boer. NL-Frankrijk was symptomatisch voor de hoe smal de selectie van het Nederlands elftal op dit moment is.

Je moet van de afgang van De Boer niet een probleem van Van Gaal proberen te maken, want die doet het met heel beperkte middelen uitstekend.
Ik kom enkel tot de conclusie dat RBS en Frankrijk qua atletisch vermogen veel beter zijn dan Ajax en Oranje. Dat blijkt voor jou aanleiding om meteen in het defensief te schieten. :excited.gif:

Plaats reactie