FC Utrecht - Ajax 06-12-2009

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

joey
Erelid

Re: FC Utrecht - Ajax 06-12-2009

Bericht door joey » ma dec 07, 2009 3:54 pm

Thijs schreef:A-selectie:

Stekelenburg, Vermeer, Verhoeven, van der Wiel, Oleguer, Wielaert, Alderweireld, Ogararu, Anita, Atouba, Vertonghen, Silva, Lindgren, Donald, Aissati, Gabri, Enoh, de Jong, Sarpong, Blind, de Zeeuw, Emanuelson, Pantelic, Suarez, Sulejmani, Rommedahl, Kennedy, Cvitanich, Kennedy, Martina, Zeegelaar.

Dat zijn er 31

Jong Ajax:
Bizot, Padt, Aslan, Kappelhof, Shakison, Supusepa, van der Meulen, Will, Bonevacia, Candan, Claasen, Lazic, Overtoom, Schell, Castillion, Danilo, Jongebloet, Özbiliz, Suk

Dat zijn er 18

Overige junioren:
De Sa, Hahn, Bartels, Denswil, Klaassen, Bouy, Sporkslede, Boere, Eriksen, Boilesen, (verder kom ik effe niet, dan moet ik echt gaan spitten..)

Zijn er dus 10

Vergeten we nog Manucharyan, Luque die hier officieel nog een contract heeft, Sno. Ik zit nog pas op 62. Missen we nog een stuk of tien jeugdspelers. :ajaxsmiley.gif:
Even denken: Rodney Sneijder, Davy Klaassen, Jeffey Dekker, Ricardo van Rhijn, Brian Ottenhof, Rick Schouw, Marvin Zeegelaar, Renaldo Jongebloet, Lorenzo Ebicilio, Florian Jozefzoon, Lorenzo Burnet. Ik kan nog iemand vergeten zijn, maar volgens mij zijn dit allemaal contractspelers.
Het stinkt aan alle kanten!

elliquido

Bericht door elliquido » ma dec 07, 2009 3:55 pm

Thijs schreef:A-selectie:

Stekelenburg, Vermeer, Verhoeven, van der Wiel, Oleguer, Wielaert, Alderweireld, Ogararu, Anita, Atouba, Vertonghen, Silva, Lindgren, Donald, Aissati, Gabri, Enoh, de Jong, Sarpong, Blind, de Zeeuw, Emanuelson, Pantelic, Suarez, Sulejmani, Rommedahl, Kennedy, Cvitanich, Kennedy, Martina, Zeegelaar.

Dat zijn er 31

Jong Ajax:
Bizot, Padt, Aslan, Kappelhof, Shakison, Supusepa, van der Meulen, Will, Bonevacia, Candan, Claasen, Lazic, Overtoom, Schell, Castillion, Danilo, Jongebloet, Özbiliz, Suk

Dat zijn er 18

Overige junioren:
De Sa, Hahn, Bartels, Denswil, Klaassen, Bouy, Sporkslede, Boere, Eriksen, Boilesen, (verder kom ik effe niet, dan moet ik echt gaan spitten..)

Zijn er dus 10

Vergeten we nog Manucharyan, Luque die hier officieel nog een contract heeft, Sno. Ik zit nog pas op 62. Missen we nog een stuk of tien jeugdspelers. :ajaxsmiley.gif:
Selectie:

Stekelenburg,
Vermeer, (verkopen)
Verhoeven, (verkopen)
van der Wiel,
Oleguer (verkopen)
Wielaert (verkopen)
Alderweireld
Ogararu (verkopen)
Anita
Atouba (?)
Vertonghen
Silva (verkopen)
Lindgren (verkopen)
Donald (verhuren)
Aissati
Gabri (verkopen)
Enoh
de Jong (verkopen)
Sarpong (verhuren)
Blind (verhuren)
de Zeeuw
Emanuelson (gaat weg)
Pantelic (verkopen)
Suarez (gaat weg)
Sulejmani
Rommedahl (verkopen)
Kennedy (verkopen)
Cvitanich (verkopen)
Martina (verkopen)
Zeegelaar. (verhuren)

JA

Bizot
Padt
Aslan
Kappelhof
Shakison
Supusepa
van der Meulen
Will
Bonevacia,
Candan,
Claasen,
Lazic,
Overtoom,
Schell,
Castillion,
Danilo,
Jongebloet,
Özbiliz,
Suk

A1:

De Sa,
Hahn,
Bartels,
Denswil,
Klaassen,
Bouy,
Sporkslede,
Boere,
Eriksen,
Boilesen,

wie vult thijs zijn lijstje aan ?

manucharian (verhuurt aan haarlem)
Luque (verhuurt aan ?)
Sno (verkopen)
Laatst gewijzigd door elliquido op ma dec 07, 2009 3:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010

Bericht door Thijs » ma dec 07, 2009 3:56 pm

Kowalczyk schreef:@ Thijs en Jeroen:

Hebben jullie het nou over Willem II-uit? Of RKC-uit?

Ik vond RKC-uit véél erger. Dát was de dag waarop we de titel verspeelden, het Jaren Nul-equivalent van SVV - Ajax op Spangen (1991). In Tilburg hadden we het al lang en breed laten liggen, laaide de hoop nog even op, maar zat het er achteraf gewoon niet meer in. Waalwijk-uit, dát was de zwarte dag.

K.
Ik ook beide vanuit het uitvak, maar vond het op een verschillende manier frustrerend. Na RKC was het nog niet 'compleet verloren'. Natuurlijk was ik zwaar over de zeik (wat ik toen allemaal richting Ten Cate heb geroepen, hohoho, daar zat weinig intellect bij) maar 'het kon nog'. (En zolang het kan, houd ik hoop. Dit jaar ook nog dus)

Willem II-uit was de hele dag, en vooral in het stadion, een roes. Als ik eraan terugdenk komt het ook heel onwerkelijk over allemaal, ik zie nog beelden voor me van allemaal juichende Ajax-supporters in het stadion toen Excelsior op 1-0 kwam, ik drukte de oortjes van de radio dóór m'n trommelvliezen heen, zelfs bij de goal van Huntelaar kon ik amper juichen omdat ik in m'n broek scheet dat AZ op voorsprong zou komen (blijven luisteren dus).

Nee, ik heb hier nog zó lang slecht van geslapen. En het komt steeds terug, na de laatste speeldag in '07-'08, na al die kutnederlagen vorig jaar, ik word er niet goed van. Ik weet niet wat ik ga doen als we kampioen worden, maar er gaan me toch een hoop emoties loskomen, pfoe. :blush.gif:
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Kowalczyk
Moderator English Section
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » ma dec 07, 2009 3:58 pm

Rishi schreef:Zat het er niet meer in? PSV stond 3e Ko... Ik dacht niet eens aan PSV, dacht alleen aan AZ.
Die teneur overheerste ook in de media en (het allerergst) bij Gekke Henkie. En dat vond ik dus heeeeeeeel erg dom. Heel, heel, heel dom.

Ajax, AZ en PSV hadden evenveel punten. De doelsaldo's van Ajax en PSV waren respectievelijk 82-35 (+47) en 70-24 (+46). Louis XIV & Co en ik hebben de hele week schuimbekkend en stuiterend van frustratie zitten schelden op iedereen die het niet over PSV had. Wij moesten een uitwedstrijd spelenl; zij thuis tegen de (uitgespeelde) nummer 12. Welke imbeciel haalt het in zijn hoofd om dan NIET aan PSV te denken???

Echt - breek me de bek niet open. Ik word alweer woest als ik er aan terugdenk. De stupide kortzichtigheid! Ten Cate voorop. Louis XIV & Co en ik hebben het behang van de muren staan krabben van razernij. En jawel hoor.

Dat we die titel misliepen, heeft niet te maken met het feit dat 0-2 in Tilburg te mager was, maar met het feit dat we in Waalwijk verzuimd hebben pole position voor speeldag 34 veilig te stellen. Tegen een degradatieploeg.

In Tilburg heb ik ook met overslaande stem staan krijsen in dat uitvak: HET GAAT NIET MEER OM AZ, PSV KOMT ERAAAAAAAAN!!!!!

K.
Still alive...

Jeroen126

Bericht door Jeroen126 » ma dec 07, 2009 3:58 pm

Ah, hou op Thijs, er komt bij mij ook van alles boven nu. Stop of ik ga er spontaan bij zitten snotteren :ajaxsmiley.gif:

Jeroen126

Bericht door Jeroen126 » ma dec 07, 2009 4:00 pm

Ach, het mislopen van die titel had vooral te maken met die vreselijke 60minuten mentaliteit die Ten Cate er in perste bij "onze" jongens. Na het uurtje was het vaak wel klaar, tik tik, balletje rond, goh, wat gaan jullie vanavond doen.

Grrr.

Thijs

Bericht door Thijs » ma dec 07, 2009 4:00 pm

Ik heb alweer spijt dat ik erover ben begonnen, echt waar. Ik wil er niet meer aan denken.

Kowalczyk
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » ma dec 07, 2009 4:01 pm

Thijs schreef:zelfs bij de goal van Huntelaar kon ik amper juichen omdat ik in m'n broek scheet dat AZ op voorsprong zou komen
Thijs. Beste Thijs. Thijsemans.

Jij bent geen domme jongen. Jij snapt de dingen wel.

Dacht jij toen écht niet aan PSV...? Kom op. Dat bestaat toch niet? Dat kan een mens met meer dan één hersencel toch niet ménen?

K.
Still alive...

Jeroen126

Bericht door Jeroen126 » ma dec 07, 2009 4:04 pm

Tuurlijk wel Ko, iedereen in het vak dacht toch aan PSV? We hadden allemaal toch wel iemand met radio naast of achter ons staan?

Khraa

Bericht door Khraa » ma dec 07, 2009 4:05 pm

Auw die dag. Ik zat in de auto samen met een vriend van me. De radio stond aan, we zijn een keer of 4 verkeerd gereden omdat we meer op de radio dan op de weg aan het letten waren. Achteraf enigszins onverantwoord.
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma dec 07, 2009 4:07 pm

Lekker aan het leren voor m'n eindexamen Aardrijkskunde. Dat is niets geworden. :blush.gif:
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Lionel

Bericht door Lionel » ma dec 07, 2009 4:07 pm

Kowalczyk schreef:
Thijs schreef:zelfs bij de goal van Huntelaar kon ik amper juichen omdat ik in m'n broek scheet dat AZ op voorsprong zou komen
Thijs. Beste Thijs. Thijsemans.

Dacht jij toen écht niet aan PSV...? Kom op. Dat bestaat toch niet? Dat kan een mens met meer dan één hersencel toch niet ménen?

K.
Tuurlijk werd er wel naar PSV gekeken maar het ging in eerste instantie toch echt om dat AZ zou verliezen. En Ajax had een team dat met gemak, als ze zouden willen en er echt vol voor zouden gaan, 10 hadden kunnen en moeten maken tegen Willem 2.
IK GELOOF!!!!!!

Thijs

Bericht door Thijs » ma dec 07, 2009 4:10 pm

Kowalczyk schreef:
Thijs. Beste Thijs.

Dacht jij toen écht niet aan PSV...? Dat kan een mens met meer dan één hersencel toch niet ménen?

K.
Ik denk serieus dat ik toen niet toerekeningsvatbaar was. Ik was die week helemaal verblind door AZ, dat was de nummer 1, zij speelden ook tegen een uitgespeelde degradatiekandidaat. AZ MOEST punten verspelen, anders maakte het sowieso niks uit. Ik weet nog dat ik -hoe naïef- zat te bedenken hoe wij een 0-9 overwinning moesten behalen in Tilburg om het doelsaldo op AZ in te lopen. Bespottelijk natuurlijk.

PSV stond in de rust met 2-1 voor, wij met 0-1, en AZ stond achter. (Of 1-1?)
PSV moest nog drie keer scoren, drie keer meer dan wij. Echt, ook in de rust was ik alleen maar bezig met AZ. Toen Utrecht in de voorlaatste wedstrijd de 1-1 maakte tegen PSV telde ik ze al niet meer mee, achteraf natuurlijk...dom, erg dom. Waarschijnlijk ook omdat PSV toen murw gebeukt in de hoek lag, die kregen door dat gelijkspel in Utrecht een dreun van jewelste. Ik dacht echt: 'dat wordt helemaal niks meer met die boeren tegen Vitesse'.

Maar ik voelde serieus een soort heilig aura naar beneden komen bij die vrije trap in het strafschopgebied in blessuretijd. Ik dacht 'deze gaat erin, we worden kampioen'. Ik dacht aan Bayern München in 2001, die ook in de laatste seconde hun titel pakten. Echt, ik ging van m'n stoeltje afstaan, ik ging er klaar voor staan, ik dacht: Nu komt het, de climax, de goal, de titel, ik heb er zó op gehoopt, als er een God is, dan gebeurt het. En Roger (geloof ik) schoot 'm met een kutboogje over. Het gebeurde niet. Geheel in stijl van het seizoen gingen we ten onder aan zelfoverschatting, mezelf incluis. Zal me nu nooit meer gebeuren.

Lionel

Bericht door Lionel » ma dec 07, 2009 4:12 pm

Thijs schreef:
Kowalczyk schreef:
Thijs. Beste Thijs.

Dacht jij toen écht niet aan PSV...? Dat kan een mens met meer dan één hersencel toch niet ménen?

K.
Ik denk serieus dat ik toen niet toerekeningsvatbaar was. Ik was die week helemaal verblind door AZ, dat was de nummer 1, zij speelden ook tegen een uitgespeelde degradatiekandidaat. AZ MOEST punten verspelen, anders maakte het sowieso niks uit. Ik weet nog dat ik -hoe naïef- zat te bedenken hoe wij een 0-9 overwinning moesten behalen in Tilburg om het doelsaldo op AZ in te lopen. Bespottelijk natuurlijk.

PSV stond in de rust met 2-1 voor, wij met 0-1, en AZ stond achter. (Of 1-1?)
PSV moest nog drie keer scoren, drie keer meer dan wij. Echt, ook in de rust was ik alleen maar bezig met AZ. Toen Utrecht in de voorlaatste wedstrijd de 1-1 maakte tegen PSV telde ik ze al niet meer mee, achteraf natuurlijk...dom, erg dom. Waarschijnlijk ook omdat PSV toen murw gebeukt in de hoek lag, die kregen door dat gelijkspel in Utrecht een dreun van jewelste. Ik dacht echt: 'dat wordt helemaal niks meer met die boeren tegen Vitesse'.

Maar ik voelde serieus een soort heilig aura naar beneden komen bij die vrije trap in het strafschopgebied in blessuretijd. Ik dacht 'deze gaat erin, we worden kampioen'. Ik dacht aan Bayern München in 2001, die ook in de laatste seconde hun titel pakten. Echt, ik ging van m'n stoeltje afstaan, ik ging er klaar voor staan, ik dacht: Nu komt het, de climax, de goal, de titel, ik heb er zó op gehoopt, als er een God is, dan gebeurt het. En Roger (geloof ik) schoot 'm met een kutboogje over. Het gebeurde niet. Geheel in stijl van het seizoen gingen we ten onder aan zelfoverschatting, mezelf incluis. Zal me nu nooit meer gebeuren.
Precies dat! En dat zelfoverschatten, tja... dat is nou eenmaal des Ajax :aai.gif:
IK GELOOF!!!!!!

elliquido

Bericht door elliquido » ma dec 07, 2009 4:13 pm

Maar gekke henkie had geroepen dat we makkelijk willem 2 zouden oprollen, met als gevolg dat zij met de messen in de schoenen speelden.
Wat had Koeman overigens achteraf Van Gaal daar enorm geowned. (incident dat jaar met beter managen)

maar goed..
het kan nog.... :confused.gif:

Thijs

Bericht door Thijs » ma dec 07, 2009 4:13 pm

Overigens dacht ik in de tweede helft natuurlijk ook vooral aan PSV, sterker nog: Ik moest alle supporters om me heen steeds toeschreeuwen dat we moesten scoren omdat PSV op kampioenskoers lag, terwijl de rest allemaal nog zat te springen om AZ. Maar ik was vooral erg bang dat AZ de 2-3 zou maken, veel banger dan het feit of wij het doelpuntenwedstrijdje met PSV zou volhouden eigenlijk. Achteraf, tsja, raar.

Jeroen126

Bericht door Jeroen126 » ma dec 07, 2009 4:17 pm

Tegelijkertijd, wij vraten het gras niet op, die middag. We hadden er gewoon voor de 8 moeten gaan, vanaf de eerste minuut knallen, maar dat gebeurde niet. Jammer.

LucaS

Bericht door LucaS » ma dec 07, 2009 4:18 pm

Was de vorige keer niet ook PSV-Vitesse (en Ajax Volendam)? Ko heeft dat natuurlijk bewust meegemaakt, dus die wist dat hij naar het zuiden moest kijken.
I think I lost my fucking headache

elliquido

Bericht door elliquido » ma dec 07, 2009 4:22 pm

moah
dat was toen anders
psv had al wat voorsprong in doelpunten en stonden al snel op 3-0 meen ik..
toen was de spanning al snel weg

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » ma dec 07, 2009 4:36 pm

Rishi schreef:Heel mooi inderdaad.
Jammer dat er 2 bussen terug naar Amsterdam zijn gestuurd anders was er nog mooi vuurwerk bij geweest ook.

Kowalczyk
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » ma dec 07, 2009 5:19 pm

LucaS schreef:Was de vorige keer niet ook PSV-Vitesse (en Ajax Volendam)? Ko heeft dat natuurlijk bewust meegemaakt, dus die wist dat hij naar het zuiden moest kijken.
Het was andersom: Ajax - Vitesse (daar was ik) en PSV - Volendam.

Het Olympisch Stadion was al twee of drie weken uitverkocht, maar op speeldag 33 vond die gruwelijke, traumatische, verpletterend pijnlijke 1-0 nederlaag tegen SVV plaats op Spangen (daar was ik ook). Die nederlaag was fataal. Op de laatste speeldag geloofde geen mens er meer in, omdat PSV tegen Volendam moest. Als ik het me goed herinner kwam PSV als eerste met 1-0 voor. Daarna kwam Ajax op 1-0 én 2-0 en ging er heel even een klein vlammetje van hoop branden (we moesten nóg een goal inlopen trouwens, dus we waren geen moment 'virtueel' kampioen), maar daarna werd het in Eindhoven 2-0, 3-0 en uiteindelijk 4-1, en was het finito. Nooit serieus een kans gehad. 90 minuten lang zag iedereen alleen de beelden van SVV - Ajax op zijn netvlies. Die hele pot tegen Vitesse... amper noemenswaardig.

Ik vond de 2-2 in Waalwijk even erg. Die was in eigenlijk alle opzichten vergelijkbaar: je kon voelen aankomen dat de concurrentie punten ging laten liggen, terwijl Ajax een makkie had. In 1991 moest PSV naar Groningen. Die waren toen beresterk. Je wist: dát is ons moment. PSV gaat daar nat (wat ook gebeurde) en wij kunnen dan een voorschot op de titel nemen. In 2007 was dat ook zo: PSV verloor bij NEC, wat je óók aan voelde komen.

Beide keren liet Ajax op het 'door God gegeven moment', met de finish in zicht, de ultieme kans liggen om het heft in eigen hand te nemen. Dat lieten ze na tegen een ploeg die op het punt van degraderen stond (net als SVV in 1991), waarna het er op de laatste speeldag gewoon heel erg slecht uitzag. In 1991 was de kans dat Ajax tegen het vrij sterke Vitesse wel even een doelsaldoverschil van twee goals zou wegpoetsen, terwijl PSV tegen Volendam moest, uitermate nihil. En naar Tilburg ging ik ook met het idee: no way, AZ wint gewoon in Rotterdam, en zelfs als dat niet zo is, moet ik nog maar zien of wij (uit!) dikker winnen van Willem II dan PSV (thuis!) van het uitgespeelde Vitesse. Dat eerste (over AZ) leek iedereen te denken. Ik was er echt stomverbaasd over dat niemand het over PSV had. Alsof die drie punten achter lagen... Het was één goaltje!

Verschil tussen 1991 en 2007 was er ook. In 2007 leefde de hoop op speeldag 34 veel erger op dan in 1991 (want in Tilburg waren we een tijdje 'virtueel kampioen', in 1991 geen moment), maar toch: de twee 'zwarte zondagen' in kwestie beleefde Ajax op Spangen (1991) en in Waalwijk (2007) - en wat mij betreft niet in het Olympisch (1991) en in Tilburg (2007). Of in elk geval in mindere mate. Bovendien suggereert het woord 'dreun' dat Ajax van buitenaf een klap kreeg, terwijl ze zichzelf ordinair in de voet schoten.

Ik vind het geschiedvervalsing om te zeggen dat Ajax "op twee doelpunten de titel misliep". Ja, doei! In Waalwijk kreeg Ajax de schaal in handen gedrukt, maar ze lieten 'm heel nonchalant weer uit hun poten vallen. Dat ze 'm in Tilburg nog even van dichtbij mochten bekijken, doet daar niets aan af.

Stel je een sprintwedstrijd voor. Nek aan nek. Vijftig meter voor de finish struikelt de ene sprinter en verstuikt hij zijn enkel. De andere renner (Ajax dus) denkt vervolgens dat hij de laatste vijftig meter wel wandelend af kan leggen, maar de gevallen sprinter krabbelt op en hinkelt met zijn pijnlijke enkel alsnóg de wandelende tegenstander voorbij. Fotofinish, maar de renner met de verstuikte enkel is een fractie sneller. Hij wint. Is die verslagen andere renner dan "op een haar de winst misgelopen"? Ik vind van niet. Die andere renner is gewoon een stomme mongool, die eigenlijk al gewonnen had maar het met zijn stomme harses nog wist te verknallen.

Dus laat Ajax maar lekker oprotten met z'n "op één goal de schaal misgelopen". Ik wil het niet hóren. We hádden die fucking schaal. PSV en AZ lieten hem met een strik erom, per koerier naar Waalwijk verzenden. Maar in Waalwijk zei Ajax tegen de koerier: we hoeven 'm niet, stuur maar terug.

Wat ik aan de parallel tussen 1991 en 2007 het allerergst vond, waren de reacties vanuit het Ajax-kamp, na de beslissende dreun op Spangen, respectievelijk in Waalwijk. In 1991 zag je spelers met rode oogjes langskomen. Ze waren sprakeloos, konden geen woord uitbrengen. Bestuurders stonden er volkomen verwilderd bij. Tranen in de ogen. Lamgeslagen. "Dit is verschrikkelijk," zei Van Praag, als ik het me goed herinner, "dit is een zwarte dag." Zelfs Leo Beenhakker wist het niet meer. In 1991 had je als supporter het gevoel dat je sámen jankte: spelers, de trainer, het bestuur, de fans. Iedereen was kapot. Helemaal stuk. Omdat we de kans vergooid hadden het heft in eigen hand te nemen.

Na 'Waalwijk 2007' voelde ik me ook zo, maar kreeg ik spelers te zien die - als geprogrammeerde robots - op hetzelfde toontje als altijd hun teksten op lepelden: ja, als je individuele fouten maakt weet je dat je het lastig krijgt, en als je na die 1-2 vergeet om het af te maken, bla bla bla. En daarna kreeg je het finest moment van Ten Cate. De interviewer had het over een ramp en een vergooide titel, maar Ten Cate zei: "Ik dacht anders dat we een punt zijn ingelopen."

Mijn gevoel van onthechting ten opzichte van Ajax is nog nooit zo sterk geweest als toen. Ik zag met de tranen in mijn ogen, tandenknarsend van woede en frustratie tv te kijken. Ik had hem écht wel willen vermoorden op dat moment. Weg titel. En dan zulke commentaren... Toen is er in mijn Ajax-hart iets definitief geknapt dat ook nooit meer hersteld is. Ik ben daarna nooit meer zo onvoorwaardelijk fanatiek geworden als ik voorheen was en daar kamp ik nog steeds mee. Komt ook niet meer goed.

K.
Still alive...

Jeroen126

Bericht door Jeroen126 » ma dec 07, 2009 5:52 pm

Nooit meer?

Ajax Rules

Bericht door Ajax Rules » ma dec 07, 2009 6:04 pm

@Ko: waarom identificeer je je zo sterk met HtC? Wat maakt hem een Jezus dat zijn uitspraken jouw gemoedstoestand en je liefde voor Ajax kunnen beinvloeden?
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

Thijs

Bericht door Thijs » ma dec 07, 2009 6:31 pm

Henk ten Cate een Jezus? :smallgrin.gif: Ik ken wel een andere Bijbelse benaming die begint met een J en eindigt op een S. :blush.gif:

Het is natuurlijk niet zo dat hij een alwetend orakel is, maar hij was wél de eindverantwoordelijke voor het wel en wee van Ajax-1 in die tijd. Dat jij, ik en Ko het verschrikkelijk vinden dat we het verneuken bij RKC is logisch, maar daar heeft Ajax zelf vrij weinig aan. Dat het Ten Cate níet zoveel interesseerde dat Ajax het verneukte bij RKC was A) niet logisch en B) héél irritant, want hij moest er juist voor zorgen dat Ajax niet tegen zo'n zeperd opliep en dús de titel verspeelde.

Kowalczyk
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » ma dec 07, 2009 6:34 pm

Jeroennaarbeneden schreef:Nooit meer?
Nee.

Maar dat heeft niet alleen met het trauma van 'Waalwijk 2007' te maken.

Er is de laatste jaren iets veranderd tussen Ajax en mij. Het kan me allemaal wat minder schelen, betekent wat minder voor me. Dat heeft twee oorzaken:

1. Ik word ouder. Ik ben 34, mijn prioriteiten zijn veranderd, ik vind andere zaken belangrijker. Ik ben ook gestopt met het bezoeken van uitwedstrijden. Geen zin meer in, al die kutcombi's, en de supporters in die bussen en uitvakken zijn ook niet meer van mijn generatie. Dat spul is allemaal tien jaar jonger, de cultuur is ook net wat anders geworden (geen waardeoordeel, trouwens). Ik voel me daar niet echt meer deel van.

Dat ouder worden is een natuurlijk proces, maar als Ajacied ben ik in een verhoogd tempo oud en moe geworden, zeg maar. En dat komt door factor 2:

2. Het gevoel van onthechting. De club waarop ik in de jaren tachtig verliefd werd, en die ik in de jaren negentig gesteund en gevolgd heb met alle passie die ik in me had, is na 2000 sterk veranderd en lijkt anno 2009 in veel opzichten niet meer op mijn oude liefde. Ik word niet warm van de ArenA, ik erger me aan het wanbeleid, aan de communicatie van de club (voorbeeldje van vandaag: de intro boven dit bericht - zulke dingetjes) en de koers die Ajax (welbewust en misschien wel met reden) gekozen heeft na 2000. Het heeft mijn betrokkenheid er niet groter op gemaakt.

Factor 1 is versterkt en versneld door factor 2. Zo moet je het zien. Factor 1 is de hoofdfactor. Veel supporters zijn geneigd factor 2 als de hoofdboosdoener aan te wijzen, maar dat is mij te zuur. Dan schuif je je eigen ouderdom en onvermijdelijke volwassenwording af op de club. Dat wil ik niet helemaal doen, want ook bij het 'oude Ajax' zou ik in deze levensfase een tandje hebben teruggeschakeld, denk ik. Maar door factor 2 is dat besluit iets sneller gekomen en met iets meer bitterheid genomen. Dat wel.

Ik denk dat dat proces onomkeerbaar is, want zelfs als Ajax er weer bovenop komt en de oude allure hervindt, dan ben ik nog steeds een veteraan van (tegen die tijd) 35+. Dat het me allemaal iets minder bezighoudt en ik (bijvoorbeeld) de wedstrijdtopics op Ajax Talk domweg niet meer dóór kom, dat verandert niet meer, denk ik. Ik vind het gezwatel over de aankopen, het beleid, de tactiek, de trainer, de spelers en het wedstrijdverloop gewoon steeds onbelangrijker worden. Ik ben meer van het genieten nu. Neem de bekeruitschakeling bij Volendam, vorig seizoen: op jongere leeftijd zou ik dat een ramp hebben gevonden. Nu niet meer. Ik vond het een heerlijke dag. Op de Dijk, met mijn vrienden, harinkje happen, kopstootje drinken, ouderwets voetbaldagje. Lekker oud stadion, midden in een woonwijk - heerlijk. Die uitslag? Die beker? Kon me geen moer schelen. Whatever; het komt me allemaal zo onbeduidend voor. Ik vind dat niet meer het belangrijkst. Ik denk dat dat ten dele afstomping is (murw gebeukt door de slechte prestaties, en daarom onbewust gaan focussen op andere zaken), maar ik denk dat ik ook bij het 'oude (en sterke) Ajax' meer deze kant op zou zijn gegaan, rond deze leeftijd.

Anyway, terug naar het punt: factor 1 (ouder worden) is dus versterkt door factor 2 (gevoel van onthechting) en het moment waarop ik dat het pijnlijkst voelde, was na 'Waalwijk 2007', bij die woorden van Ten Cate. Ik vond de verkoop van Zlatan en het naaien van Van Gaal door Koeman ook echt vreselijk, maar dat was een paar jaar eerder. Toen kon ik nog wel een tikkie hebben en verkeerde ik qua onthechting nog in een soort ontkenningsfase. Maar na 'Waalwijk 2007' dacht ik: zoek het maar uit, waarom die ik dit nog, waarom zou ik dit godverdomme nog belangrijk vinden?

Die ontluistering ben ik nooit meer helemaal te boven gekomen. Ik had, als het ware, al een tijd moeite om me te handhaven op de top van de fanatisme-berg, maar door 'Waalwijk 2007' verloor ik mijn evenwicht en ben ik een heel stuk naar beneden gegleden. En ik voel de leeuwenkracht niet meer om terug omhoog te klauteren. Het is niet meer hetzelfde.

Daarom haat ik Henk ten Cate ook. Nog steeds. Die Mokumse proleet heeft in mijn Ajax-hart een deurtje dichtgetrapt dat niet meer open is gegaan. En dat vind ik erg. Dat neem ik 'm tot op de dag van vandaag kwalijk.

K.
Still alive...

Plaats reactie