Ajax - Real Madrid (13-02-2019)
Moderator: mods
Re: Ajax - Real Madrid (13-02-2019)
Die kans voor Dolberg was geen eitje. Het was niet zo dat ie compleet vrij stond, zoals Ziyech vs Courtois of Benzema vs Onana.
Dat vastgesteld hebbende: i.m.o. moet Ten Hag voorlopig vasthouden aan Tadic in de spits. Ook in de eredivisie.
Dat vastgesteld hebbende: i.m.o. moet Ten Hag voorlopig vasthouden aan Tadic in de spits. Ook in de eredivisie.
Huntelaar had die bal er wel ingeschotenMonkey Tonk schreef:Heel typerend. Er zijn dodelijke spitsen. Sluipmoordenaars. Heel af en toe duikt er een idealist op. Een anti-dodelijke spits.Yopii schreef:
Kasper Dolberg komt erin voor die ene kans en wat doet hij? Hij glijdt uit.
De kunst daarbij is om zo rond te dartelen dat men slechts zelden in kansrijke positie belandt. Mocht dat toch gebeuren dan moet men, zeker in belangrijke wedstrijden, niet in staat zijn om het evenwicht te bewaren. De anti-dodelijke spits is een meester in het verliezen van de balans.
Men zou dan kunnen concluderen dat de anti-dodelijke spits vooral wordt ingezet voor het uitlokken van penalties, maar dan heeft men buiten de waard gerekend.
Had er tegen Heracles een paar moeten maken...Toppie schreef:
Huntelaar had die bal er wel ingeschoten
Aanvallend is de spitspositie het grootste probleem van Ajax. Feitelijk voldoen ze allebei niet als vaste spits van Ajax. Ik zou voor Huntelaar in dezelfde positie mijn hand ook zeker niet in het vuur steken in ieder geval.
Voorlopig maar doorgaan met Tadic in die rol, mede omdat je dan als bonus gelijk een plaats voor Neres hebt. Dolberg mag dan vanaf de bank bewijzen dat hij het kan. Afhankelijk van het resultaat moet je handelen richting volgend seizoen. Ik zou wel weer eens een spits willen zien die er gewoon 25 maakt.
Voorlopig maar doorgaan met Tadic in die rol, mede omdat je dan als bonus gelijk een plaats voor Neres hebt. Dolberg mag dan vanaf de bank bewijzen dat hij het kan. Afhankelijk van het resultaat moet je handelen richting volgend seizoen. Ik zou wel weer eens een spits willen zien die er gewoon 25 maakt.
Nil volentibus arduum
Wat een lul héwimpey schreef:Had er tegen Heracles een paar moeten maken...Toppie schreef:
Huntelaar had die bal er wel ingeschoten
IK GELOOF!!!!!!
Marillion schreef:Aanvallend is de spitspositie het grootste probleem van Ajax. Feitelijk voldoen ze allebei niet als vaste spits van Ajax. Ik zou voor Huntelaar in dezelfde positie mijn hand ook zeker niet in het vuur steken in ieder geval.
In feite hebben we drie halve spitsen.
- Monkey Tonk
Huntelaar sprint tenminste naar de eerst paal bij een voorzet. Dan is hij of het eerst bij de bal of, als de bal niet op maat is, neemt hij een verdediger met zich mee uit het centrum. Dolberg staat vaak te wachten tot de bal bij hem aankomt, waardoor hij makkelijker te verdedigen is en ook geen ruimte creeert voor anderen.
Teamgenoten kunnen zich ook makkelijker instellen op een spits die naar de eerste paal gaat en de ruimte die daardoor ontstaat. Het gaat erom dat je een dynamische situatie voor de goal creeert, zodat het onvoorspelbaar wordt en moeilijk te verdedigen. Een statische spits loopt daarvoor alleen maar in de weg.
Eigenlijk wil je een steekpass voor de opkomende back en dan een spits die naar de eerste paal gaat, zodat er in het centrum meer ruimte komt.
De steekpass is belangrijk (zeker als het steekpassen regent), omdat verdedigers vaak niet weten wie van hen voor de bal moet gaan, omdat die in de ruimte tussen ze gespeeld wordt. Bij een goede steekpass speel je twee verdedigers uit; de een achter wie de bal gepast wordt, en een tweede verdediger die dat gaat corrigeren (vaak 1 man weg uit het centrum). Als de voorzet dan op tijd komt, en de spits naar de eerste paal gaat, is dat nog een verdediger weg uit het centrum. Op die manier is het al snel niet meer te overzien voor verdedigers. De opening begint bij de kwaliteit van de steekpass. En een spits die in het centrum niet dynamisch is haalt de angel eruit.
Teamgenoten kunnen zich ook makkelijker instellen op een spits die naar de eerste paal gaat en de ruimte die daardoor ontstaat. Het gaat erom dat je een dynamische situatie voor de goal creeert, zodat het onvoorspelbaar wordt en moeilijk te verdedigen. Een statische spits loopt daarvoor alleen maar in de weg.
Eigenlijk wil je een steekpass voor de opkomende back en dan een spits die naar de eerste paal gaat, zodat er in het centrum meer ruimte komt.
De steekpass is belangrijk (zeker als het steekpassen regent), omdat verdedigers vaak niet weten wie van hen voor de bal moet gaan, omdat die in de ruimte tussen ze gespeeld wordt. Bij een goede steekpass speel je twee verdedigers uit; de een achter wie de bal gepast wordt, en een tweede verdediger die dat gaat corrigeren (vaak 1 man weg uit het centrum). Als de voorzet dan op tijd komt, en de spits naar de eerste paal gaat, is dat nog een verdediger weg uit het centrum. Op die manier is het al snel niet meer te overzien voor verdedigers. De opening begint bij de kwaliteit van de steekpass. En een spits die in het centrum niet dynamisch is haalt de angel eruit.
Monkey Tonk schreef:Huntelaar sprint tenminste naar de eerst paal bij een voorzet. Dan is hij of het eerst bij de bal of, als de bal niet op maat is, neemt hij een verdediger met zich mee uit het centrum. Dolberg staat vaak te wachten tot de bal bij hem aankomt, waardoor hij makkelijker te verdedigen is en ook geen ruimte creeert voor anderen.
Ik vind je iets te dogmatisch. Je analyse klopt voor een heel deel wel hoor, maar aan de andere kant van de oceaan op schermen mis je waarschijnlijk toch veel van de arbeid die Dolberg ook heus verricht.
Hij is niet in dezelfde vorm als in 2017, maar als spits doet hij nog steeds een hoop goed.
4 of 5 keer achtereen maakt hij een perfecte loopactie. Verdomme Tadic/Ziyech!! denk je dan vaak. Schiet zo'n gast wéér zelf en nog vrij hopeloos naast ook!

Ajax is goed in korte combinaties en steekpassjes, vaak overdrijft de ploeg het een beetje met mooie hakjes en een-tweetjes en vergeet de simpele oplossing. Maar een steekpass op Dolberg leverde in de grote CL wedstrijden ook meteen grote kansen op.
Ik heb nog steeds veel vertrouwen in Dolberg. En vind hem geen statistische spits.Monkey Tonk schreef:Het gaat erom dat je een dynamische situatie voor de goal creeert, zodat het onvoorspelbaar wordt en moeilijk te verdedigen. Een statische spits loopt daarvoor alleen maar in de weg.
Tadic heeft tegen Bayern en Real geweldig gespeeld als spits, zonder meer. Maar dat lukt hem echt niet elke week. Zondag zag je zelfs dat het op de een of andere manier voor hem tegen NAC lastiger is om in de spits te spelen dan tegen Real.
- InnerHarbour
Onze sprookjes werden in ieder geval veelvuldig de werkelijkheid.InnerHarbour schreef:Ah leuk, het Ajax sprookjesboek is weer geopend.

Als Girona, Real Sociedad en CSKA Moskou in Bernabeu kunnen winnen, waarom Ajax dan niet?
En ik riep 9 weken terug al dat Donny vd Beek het lek naar De Telegraaf toe was. Dat schaarde jij uiteraard zeer gretig onder mijn grote duim, maar inmiddels wijst alles daarop.
- Monkey Tonk
Cruijff schreef:Monkey Tonk schreef:Huntelaar sprint tenminste naar de eerst paal bij een voorzet. Dan is hij of het eerst bij de bal of, als de bal niet op maat is, neemt hij een verdediger met zich mee uit het centrum. Dolberg staat vaak te wachten tot de bal bij hem aankomt, waardoor hij makkelijker te verdedigen is en ook geen ruimte creeert voor anderen.
Ik vind je iets te dogmatisch. Je analyse klopt voor een heel deel wel hoor, maar aan de andere kant van de oceaan op schermen mis je waarschijnlijk toch veel van de arbeid die Dolberg ook heus verricht.
Hij is niet in dezelfde vorm als in 2017, maar als spits doet hij nog steeds een hoop goed.
4 of 5 keer achtereen maakt hij een perfecte loopactie. Verdomme Tadic/Ziyech!! denk je dan vaak. Schiet zo'n gast wéér zelf en nog vrij hopeloos naast ook!Dolberg is sterk in de duels voor een gast van 21 hoor, maakt veel vuile meters.
Ajax is goed in korte combinaties en steekpassjes, vaak overdrijft de ploeg het een beetje met mooie hakjes en een-tweetjes en vergeet de simpele oplossing. Maar een steekpass op Dolberg leverde in de grote CL wedstrijden ook meteen grote kansen op.
Ik heb nog steeds veel vertrouwen in Dolberg. En vind hem geen statistische spits.Monkey Tonk schreef:Het gaat erom dat je een dynamische situatie voor de goal creeert, zodat het onvoorspelbaar wordt en moeilijk te verdedigen. Een statische spits loopt daarvoor alleen maar in de weg.
Tadic heeft tegen Bayern en Real geweldig gespeeld als spits, zonder meer. Maar dat lukt hem echt niet elke week. Zondag zag je zelfs dat het op de een of andere manier voor hem tegen NAC lastiger is om in de spits te spelen dan tegen Real.
Als de verdediging van de tegenstander er netjes georganizeerd uitziet doe je iets niet goed. Het leuke is om op een systematische manier zoveel mogelijk chaos te scheppen. Ajax heeft daar de middelen voor, maar dan moet je wel allemaal op dezelfde manier denken. Ik hoef Dolberg niet eindeloos te bestuderen om te zien dat hij dat niet doet.
Klopt.Monkey Tonk schreef:Als de verdediging van de tegenstander er netjes georganizeerd uitziet doe je iets niet goed. Het leuke is om op een systematische manier zoveel mogelijk chaos te scheppen. Ajax heeft daar de middelen voor, maar dan moet je wel allemaal op dezelfde manier denken.
Ajax doet het soms hele fasen in wedstrijden of bij de 5 slechtste wedstrijden van dit seizoen 80 van de 90 minuten totaal niet goed. En dat terwijl de ploeg dus ook naar zulke hoge pieken kan reiken dat elke tegenstander in de Champions League klop kan krijgen.
Ajax kan nog zoveel stappen maken, want niet alleen het 'killen' maar ook zowel de ondergrens als het creëren van kansen kan in niveau nog flink omhoog. En dat terwijl Ajax al echt een boel kansen creëert. Het is gewoon precies zoals Wouter het formuleert.
Wouter schreef:Dat laatste is echt heel gek. Ik kan me niet heugen een ploeg gezien te hebben met zulke hoge pieken en diepe dalen. Want AR heeft natuurlijk wel gelijk dat IH hier bizarre onzin uitslaat. Real Madrid wist in fases van de wedstrijd niet waar ze het zoeken moesten. Ajax creëerde ook meer kansen dan Real, maar ging er minder efficiënt mee om en had pech met de arbitrage.
Dat zo'n ploeg met 6-2 verliest bij Feyenoord en ook ten onder gaat in Almelo is onbegrijpelijk.
Dolberg heeft zijn 'houding' en gezichtsuitdrukkingen niet mee. Toch werkt hij echt wel hard en is hij echt wel goed in positie kiezen.Monkey Tonk schreef:Ik hoef Dolberg niet eindeloos te bestuderen om te zien dat hij dat niet doet.
Volgens de scheidsrechters in de Eredivisie is hij echter zo ongeveer de enige die nooit ligt te schreeuwen, die niet door rolt of op de scheidsrechters scheldt. Harde schoppen incasseert hij door gewoon weer op te staan en verder te voetballen. Die momenten oogt ie wellicht als 'een dooie' maar betekent niet dat ook hij niet perse alles wil winnen.
- Monkey Tonk
Het sprookjesboek verliep naar wens. Ajax speelde RM in de eerste helft helemaal weg, en kwam met 1-0 voor. De Spaanse comentator had in RM in zijn 24 jaar van het volgen van de ploeg nog nooit zo machteloos gezien... Al de CL finales, de wedstrijden tegen Barca... Nog nooit... Dat kun je achteraf negeren, maar dat betekent gewoon dat je goed genoeg bent om de CL te winnen.InnerHarbour schreef:Ah leuk, het Ajax sprookjesboek is weer geopend.
Toen kwam er alleen een oude bekende opdagen. De rotterige heks met de toverformule die zegt dat Ajax tegen Madrid zeker twee keer moet scoren om een doelpunt op het scoreboard te zien prijken. Afijn, een heks mag ook in een sprookjesboek. Doen we verder niet moeilijk over.
Gaat Ajax het in Madrid alsnog redden? Ik was hier geloof ik zo'n beetje de enige die Ajax vooraf een prima kans gaf, vooraf aan de thuiswedstrijd. Maar Ajax gaat daar echt geen 1-2 achterstand ombuigen. Zo ver is de ploeg nog niet.
- InnerHarbour
Blijf vooral voorlezen MT, ik vermaak mij kostelijk, vooral met pareltjes als "zeker als het steekpassen regent" ik zie het in de wedstrijden die ik kijk nooit gebeuren maar ja, het heet niet voor niets het "grote Ajax sprookjesboek.". 

YNWA
Dan mag je de 1-1 gemaakt door Tadic bij de thuiswedstrijd tegen Bayern München met al die passes er aan voorafgaand gingen nog eens bestuderen. Een staaltje wereldklasse van een niveau dat bij geen enkele Engelse club de afgelopen drie jaar te zien was.InnerHarbour schreef:Blijf vooral voorlezen MT, ik vermaak mij kostelijk, vooral met pareltjes als "zeker als het steekpassen regent" ik zie het in de wedstrijden die ik kijk nooit gebeuren maar ja, het heet niet voor niets het "grote Ajax sprookjesboek.".
De aanval over een rits schijven die de gelijkmaker bij Real thuis inleidde was ook een pareltje.