Ajax - Real Madrid (13-02-2019)

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

InnerHarbour

Re: Ajax - Real Madrid (13-02-2019)

Bericht door InnerHarbour » vr feb 15, 2019 10:30 am

Met het gevaar dat er weer één gaat janken dat ik een troll ben, plaats ik het toch maar even, ik ben het er namelijk mee eens.
"De scheidsrechter bepaalde dat de speler van Ajax buitenspel stond en de keeper hinderde, waardoor de keeper de bal niet kon spelen op het moment dat die gekopt werd", zegt Rosetti vrijdag op de site van de UEFA.

"Dit past in het VAR-protocol en de goal werd terecht afgekeurd, waarna er een indirecte vrije trap werd gegeven voor buitenspel."
Scheidsrechtersbaas UEFA 'heel blij' met optreden VAR bij Ajax-Real
YNWA

Lionel

Bericht door Lionel » vr feb 15, 2019 10:37 am

Courtois had nooit bij de bal gekund. Maar hij hindert hem wel. Kut dus.
IK GELOOF!!!!!!

De Dominee

Bericht door De Dominee » vr feb 15, 2019 10:54 am

Als hij de bal niet kan halen (wat het geval is) kan er geen sprake zijn van hinder. Je hindert immers een niet bestaande situatie, dus je hindert niet.
All pigs are equal but some pigs are more equal than others.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » vr feb 15, 2019 10:59 am

Mooi trouwens wat Courtois na afloop over Ajax zei.

Hij zei dat Ajax erg goed gespeeld had en dat ze zich daarop hadden voorbereid en op een geweldige sfeer in dit stadion. Op de vraag of Ajax ze verrast had met dit spel zei hij van niet, want men was op de hoogte dat Ajax erg goed had gespeeld in de voorgaande CL wedstrijden. Vervolgens zei hij dat ze erg gelukkig en blij waren met de zeer zwaar bevochten winst en roemde nog een keer de sfeer in de Johan Cruijff Arena.

Over de spelsituatie zelf liep ie een beetje te wauwelen. Waarom de goal uiteindelijk was afgekeurd had ie ook maar van horen zeggen.

Nihad

Bericht door Nihad » vr feb 15, 2019 12:43 pm

Marillion schreef:
Trab schreef:
Boabdil schreef:Mazraoui is een uitstekende speler met veel talent, maar een echte verdediger is het niet. De goals kwamen van onze rechterkant waar hij inderdaad 2 keer de mist in ging.

We hebben eigenlijk voor die positie ook een type Nico nodig.
Ik vond die 2e goal kwalijker. Die 1e kon hij weinig aan doen met geel op zak. Bij die 2e begint ie aan een solo waarbij hij zich vastloopt. Zoveel risico moet je niet nemen met nog maar een paar minuten op de klok. Jeugdige onbezonnenheid. Past ook wel bij Ajax en dat is ook wat ons sterk maakt.
Klopt, in het zoeken naar de overwinning slaat het elftal nogal eens door. Soms moet je dat wat je hebt koesteren en een wedstrijd uitspelen. In die zin lijkt het op Bayern thuis. Het elftal is dan gewoon niet volwassen genoeg.
Er zit volgens mij ook weinig zelfcorrigerend vermogen in dit Ajax.
Zo actie als die van Mazrouai had Reiziger indertijd niet moeten uithalen. Dan was hij volledig verrot gescholden door Frank de Boer ofzo.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » vr feb 15, 2019 12:49 pm

Boabdil schreef:
Marillion schreef: Klopt, in het zoeken naar de overwinning slaat het elftal nogal eens door. Soms moet je dat wat je hebt koesteren en een wedstrijd uitspelen. In die zin lijkt het op Bayern thuis. Het elftal is dan gewoon niet volwassen genoeg.
Er zit volgens mij ook weinig zelfcorrigerend vermogen in dit Ajax.
Zo actie als die van Mazrouai had Reiziger indertijd niet moeten uithalen. Dan was hij volledig verrot gescholden door Frank de Boer ofzo.
Klopt aan de ene kant. Frank de Boer schold er op los.
Aan de andere kant: wie was er zo ongeveer het vaakst voor peperdure flaters achterin verantwoordelijk? Diezelfde Frank de Boer!

Een opvallende overeenkomst uit twee van de meest memorabele wedstrijden van het Ajax van 1995?? Zowel bij Bayern München thuis en Real Madrid uit kon De Boer niet meedoen..!

raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon » vr feb 15, 2019 1:19 pm

Overigens begint de fout bij Mazraoui maar VdBeek laat zich wel heel makkelijk foppen hoor. Die had die voorzet moeten onderscheppen.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Lionel

Bericht door Lionel » vr feb 15, 2019 1:24 pm

raymon schreef:Overigens begint de fout bij Mazraoui maar VdBeek laat zich wel heel makkelijk foppen hoor. Die had die voorzet moeten onderscheppen.
Eens. Hij ziet Asensio ook gewoon achter zich. Op het einde even staan te slapen :excited.gif:
IK GELOOF!!!!!!

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » vr feb 15, 2019 2:08 pm

raymon schreef:Overigens begint de fout bij Mazraoui maar VdBeek laat zich wel heel makkelijk foppen hoor. Die had die voorzet moeten onderscheppen.
Pieter Zwart haalde dat moment ook aan. Volgens hem is dat de prijs die je betaalt voor het zeer aanvallend blijven denken en spelen in de slotfase. Doordat Mazraoui diep stond moest Van de Beek zijn zone afdekken en kwam zo in die situatie met Asensio. Een echte(re) verdediger had dat moment waarschijnlijk net iets slimmer aangepakt. Natuurlijk is het uiteindelijk (ook) zijn fout, maar het ging dan ook echt om een dat half seconde die Asensio op hem voorhad. Jammer, maar als er eentje is die ik weinig kwalijk neem na deze wedstrijd is het Donny wel.

Overigens zag er Onana er ook niet goed uit bij die goal.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Lionel

Bericht door Lionel » vr feb 15, 2019 3:41 pm

Kijk nog even goed, Mr. Ajax. Dit is gewoon intellegentie. Hij had namelijk een voorsprong op Asensio.
IK GELOOF!!!!!!

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » vr feb 15, 2019 4:15 pm

Lionel schreef:Kijk nog even goed, Mr. Ajax. Dit is gewoon intellegentie. Hij had namelijk een voorsprong op Asensio.
Misschien dat hij er doorheen zat. Hij maakt natuurlijk de nodige meters. Al liet hij zich tegen Feyenoord op iedentieke wijze een keer in de luren leggen. Waarschijnlijk had hij niet verwacht dat carvajal hem zo goed voor zou geven. Kwestie van kwaliteit. Mazraoui kreeg in de 1e helft een kans en schoot op doel terwijl hij hem breed kon leggen. Zelfde gold voor Neres in de 2e helft. Gaat met rechts op goal schieten terwijl hij hem kon terugleggen op de vrijstaande Tadic voor de goal. Dan kan je meer kansen creëren, beter positiespel spelen etc., maar dan delf je uiteindelijk toch het onderspit. Hopelijk zijn ze in Madrid scherper in het afmaken van de kansen.

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » vr feb 15, 2019 4:33 pm

Lionel schreef:Kijk nog even goed, Mr. Ajax. Dit is gewoon intellegentie. Hij had namelijk een voorsprong op Asensio.
Dat zei ik toch ook? Met dat half seconde voorsprong van Asensio bedoel ik dat Asensio net die sprint richting de goal begint als Donny heel even zijn hoofd naar de bal draait, en zodoende laat ie Asensio uit zijn rug glippen. Ik zeg nergens dat het niet zijn fout was, ik geef alleen uitleg daarover. En ik ben het ook eens met Zwart dat dat de prijs is die je betaalt als je in deze fase van de wedstrijd alles op de aanval zet. Dat een van je middenvelders in zo'n situatie terechtkomt dus. Rakitic zal zoiets ook eerder gebeuren als Pique. Een middenvelder is normaal gesproken zwakker in het pure verdedigen dan een 'echte' verdediger.

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » vr feb 15, 2019 4:34 pm

Maar wat vond jij van Onana trouwens bij die goal?

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » vr feb 15, 2019 4:44 pm

Mr. Ajax schreef:
Dat zei ik toch ook? Met dat half seconde voorsprong van Asensio bedoel ik dat Asensio net die sprint richting de goal begint als Donny heel even zijn hoofd naar de bal draait, en zodoende laat ie Asensio uit zijn rug glippen. Ik zeg nergens dat het niet zijn fout was, ik geef alleen uitleg daarover. En ik ben het ook eens met Zwart dat dat de prijs is die je betaalt als je in deze fase van de wedstrijd alles op de aanval zet. Dat een van je middenvelders in zo'n situatie terechtkomt dus. Rakitic zal zoiets ook eerder gebeuren als Pique. Een middenvelder is normaal gesproken zwakker in het pure verdedigen dan een 'echte' verdediger.
Denk niet dat het zoveel te maken had met de wissels van Ajax. vde Beek ging op de plek van Schone spelen toen Dolberg erin kwam en Tadic op 10. Dat betekent dat er qua systeem weinig wijzigde (behoudens dat Dolberg wellicht wat dieper speelde dan Tadic in de spits) en dat je met vde Beek eerder meer snelheid dan minder hebt met Schone op die plek. Asensio was ook niet de man van vde Beek. Asensio kwam erin voor Benzema. Dus in principe was hij de man van Blind of De Ligt. Overigens had dezelfde Asensio voor die goal ook 2 vrije schietkansen.

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » vr feb 15, 2019 4:49 pm

Mr. Ajax schreef:
Vond het ook een fout van Onana. Bal was op de 5 meter lijn. Als je er dan uitkomt dan moet je hem hebben. Als hij hem maar een klein tikkie had gegeven dan was ie voor een ajax speler geweest. Slecht getimed.

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » vr feb 15, 2019 4:59 pm

Trab schreef:
Mr. Ajax schreef:
Denk niet dat het zoveel te maken had met de wissels van Ajax. vde Beek ging op de plek van Schone spelen toen Dolberg erin kwam en Tadic op 10. Dat betekent dat er qua systeem weinig wijzigde (behoudens dat Dolberg wellicht wat dieper speelde dan Tadic in de spits) en dat je met vde Beek eerder meer snelheid dan minder hebt met Schone op die plek. Asensio was ook niet de man van vde Beek. Asensio kwam erin voor Benzema. Dus in principe was hij de man van Blind of De Ligt. Overigens had dezelfde Asensio voor die goal ook 2 vrije schietkansen.
Ik heb het ook werkelijk nergens over de wissels, Trab... Ik heb het over het feit dat Ajax vol op de aanval bleef spelen. Kijk die beelden nog eens na. Mazraoui staat diep en daarom moest Donny die achtergelaten ruimte - waar Asensio dus liep - afdekken.

Overigens verdedigt Ajax al heel wat tijd niet 'op de man' maar in de zone. Dat Asensio er voor Benzema in kwam en daarom de man was van De Ligt en/of Blind klopt dus ook niet. Asensio kwam vanaf rechts naar binnen en richting de goal, en die ruimte stond Donny af te dekken. Echt heel simpel te zien op de beelden.

Wie kent Cees de Wolf nog?

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » vr feb 15, 2019 6:31 pm

Ik bedacht me trouwens dat ik niet eerder zó kneiterhard heb lopen juichen; halve vak door, iedereen leip, en dat je je dan ineens afvraagt: “waarom trappen ze niet af?” Om vervolgens de goal te zien worden afgekeurd. Normaal “voel” je wel of het foute boel is, maar deze keer kwam het afkeuren als een donderslag bij heldere hemel.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr feb 15, 2019 6:37 pm

Voor een wielrenner ziet Thijs Zonneveld dit wel aardig:
De VAR is het probleem niet

Het was niet eerlijk, want de keeper kon er toch niet meer bij. Het was niet eerlijk, want vroeger had-ie wel geteld. Het was niet eerlijk, want bij de 1-2 had de VAR ook moeten ingrijpen. Het was niet eerlijk, want de spelers van Real Madrid protesteerden niet eens.

Maar laten we wel wezen: het was vooral niet eerlijk, omdat de uiteindelijke beslissing ons niet aan stond.

Het gaat deze week over de VAR. Alwéér. Net als vorige week, de week daarvoor, de week daarvoor en alle weken dáárvoor. In de krant, in de rij bij de kassa, in de lunchpauze en in de kleedkamer: VAR, VAR, VAR, VAR, VARVARVARVARVARVARVARVARVARVAR. De helft van de tijd van een doorsnee voetbaltalkshow (en daar hebben we er tegenwoordig nogal wat van) gaat op aan discussiëren en jeremiëren over de VAR. Er worden daags na de wedstrijd zelfs analyses gemaakt van de gesprekken tussen de scheids en de VAR. Wie zei wat, op welke toon, met welke intentie?

Natuurlijk is de VAR een stap vooruit. Alles beter dan een scheids die in zijn uppie moet aanklooien en de helft van de tijd op goed geluk een kant op fluit, terwijl miljoenen mensen in de herhaling van de herhaling kunnen zien dat hij er wéér naast zit. Maar op de een of andere manier heeft de introductie van de VAR de verwachting met zich meegebracht dat de arbitrage in één klap onfeilbaar zou zijn. En nu dat niet zo blijkt te zijn is de verontwaardiging des te groter.

Het ligt deels aan het systeem dat nu wordt gehanteerd, waarbij de scheidsrechter op het veld (en niet de VAR achter het scherm) de baas is. Waarbij de scheids álsnog zo snel mogelijk, met honderdduizenden blikken over zijn schouder en hartslag 200, een beslissing moet nemen. En ­natuurlijk zouden de ploegen zélf ook de mogelijkheid moeten hebben om een VAR’retje aan te vragen.

Maar het werkelijke probleem ligt veel dieper: in de spelregels. Die zijn op veel gebieden zó vaag en onduidelijk dat er een grijs gebied is waarin het gaat om interpretatie – en die is per definitie subjectief. Wanneer is hands daadwerkelijk hands? Gaat de hand naar de bal of de bal naar de hand? Bestaat aangeschoten hands? Wanneer is een scoringskans een scoringskans? Hoe belangrijk is de intentie van een speler? Wanneer is een terugspeelbal opzettelijk? Maakt het uit dat Denzel Dumfries vorige week per ongeluk uitgleed en daarmee zijn tegenstander neerhaalde? En is hinderlijk buitenspel ook hinderlijk als het alleen een beetje hinderlijk is?

Hoe vaak je sommige situaties ook herhaalt: soms zíjn en blíjven ze multi-interpretabel. Iedereen ziet erin wat hij of zij erin wil zien. Over het geheel genomen verkleint de VAR het aantal fouten, maar de introductie ervan kan niet verbloemen wat het werkelijke arbitrale probleem van voetbal is.

Dat de regels ruk zijn.

Bron: AD.nl
https://www.ad.nl/europees-voetbal/de-v ... ~a1db7fdc/
Nil volentibus arduum

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » vr feb 15, 2019 7:45 pm

Het draait idd vaak om interpretatie. Ik was voorstander van de VAR maar ben inmiddels alweer een tijdje tegen, het blijft natte vingerwerk en het ergste vind ik dat ik als supporter eerst 5 minuten moet wachten voordat ik echt kan juichen om een doelpunt.

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » za feb 16, 2019 12:31 am

Trab schreef:
Mr. Ajax schreef:
Vond het ook een fout van Onana. Bal was op de 5 meter lijn. Als je er dan uitkomt dan moet je hem hebben. Als hij hem maar een klein tikkie had gegeven dan was ie voor een ajax speler geweest. Slecht getimed.
Hij maakt vaak mooie reddingen, maar qua constantheid blijft hij een zwakker punt in het team. Voor een keeper maakt hij teveel onnodige fouten.

HIj kan gewoon niet voetballen, maar dat schijnt hij niet te weten. Hij maaide weer eens finaal over de bal heen. Gelukkig ging de bal nu niet het doel in maar was het alleen een corner (plastic beker, maar geen excuus). Hij zat uiteraard fout tegen Heracles. Hij zat fout tegen Benfica, toen hij een spits uit probeerde te kappen. Hij komt soms bij een voorzet zijn doel uit en timed het helemaal verkeerd, zodat hij een van de spelers is die in de buurt van de bal zitten, ipv de keeper die hem met zekerheid pakt. Allemaal onnodige fouten die niet kunnen bij een keeper op het hoogste niveau. Bij een mindere club kan dat nog, en wordt een keeper vooral beoordeeld op de reddingen. Maar bij Ajax beoordeel ik een keeper ten eerste op fouten die hij niet zou moeten maken. Onana gaat veel te vaak in de fout voo een Ajax-keeper.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » za feb 16, 2019 1:44 am

Ben ik niet met je eens, MT.
Die plastic beker was wel domme pech.

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » za feb 16, 2019 6:09 am

Er zijn meningen en er zijn feiten. Over meningen kan men verschillen, fouten zijn feiten. De beker kan ik niet goed beoordelen. Tenzij die net kwam aanwaaien zie je die toch op het veld liggen? Hij heeft ook wel eens goal zo doorgelaten doordat de bal een polletje raakte.

Bij topkeepers zie je dat niet. Die doen het eenvoudiger en gerichter. Fouten van Onana kosten je in de laatste twee wedstrijden twee gelijke spelen. Dat tikt toch aardig aan.

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » za feb 16, 2019 8:41 am

Monkey Tonk schreef:Bij topkeepers zie je dat niet. Die doen het eenvoudiger en gerichter. Fouten van Onana kosten je in de laatste twee wedstrijden twee gelijke spelen. Dat tikt toch aardig aan.
Ajax heeft de laatste twee wedstrijden in de CL verloren en gelijkgespeeld.
YNWA

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » za feb 16, 2019 8:46 am

InnerHarbour schreef:
Monkey Tonk schreef:Bij topkeepers zie je dat niet. Die doen het eenvoudiger en gerichter. Fouten van Onana kosten je in de laatste twee wedstrijden twee gelijke spelen. Dat tikt toch aardig aan.
Ajax heeft de laatste twee wedstrijden in de CL verloren en gelijkgespeeld.
Ajax heeft de laatste twee wedstrijden verloren. Bij Heracles door een blunder van Onana. Tegen Madrid was het geen blunder, maar hij maakt het zo wel heel makkelijk om de bal erin te prikken

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » za feb 16, 2019 8:50 am

Oké als je de Micky Mouse competitie erbij rekent hebben ze tweemaal verloren maar zeker niet tweemaal gelijkgespeeld.

Jullie mogen blij zijn met Onana, een zeer goede keeper, beter komt niet naar Nederland.
YNWA

Plaats reactie