Feyenoord - Ajax 02-03-2014

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Monkey Tonk

Re: Feyenoord - Ajax 02-03-2014

Bericht door Monkey Tonk » ma mar 03, 2014 11:19 pm

Yopi schreef:Feyenoord brengt nooit eens een 'voetbalprofessor' als Michels, Cruijff of Van Gaal voort. Hun grootste successen boekten ze met een buitenlandse trainer.
Precies. Ajax heeft een filosofie. Feyenoord niet. Voetbal-IQ bij Ajax is een stuk hoger, en het spel begint in de gedachten.

George Best zei het mooi: "He wears a No. 10 jersey. I thought it was his position, but it turns out to be his IQ." (On Paul Gascoigne)

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » di mar 04, 2014 12:56 am

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Wat mij ook nog opvalt is dat Clasie hands maakt met zijn linkerhand en direct tegen de scheids appelleert voor hands. Wat wilde hij? Goal afgekeurd, hij een rode kaart en een penalty tegen??
Kakkerlakken zijn naast 'een tikkie' verontwaardigd vaak ook nog kippig, bijziend of zelfs stekeblind.

Een jaar of 11 geleden is aangegeven dat, bij een aantal spelsituaties de aanvallende partij het voordeel van de twijfel moet krijgen, maar in de praktijk is het vaak andersom. Fluit een scheidsrechter in het voordeel van de verdediger omdat dat veiliger is. Hoe vaak zie je wel niet dat een verdediger een spits duwt of aan zijn shirt loopt te trekken, zelfs vol aan iemands zijn shirt hangt en dat die spits dan de overtreding tegen krijgt...?

Clasie zal ook zo geredeneerd hebben, lekker druk gaan doen en misschien krijgt Moisander of Veltman die handsbal dan wel in de schoenen geschoven. Gelukkig is Kuipers een buitengewoon scherpe scheidsrechter die, mits Oranje er vroeg uitvliegt in Brazilië écht een kanshebber is voor het leiden van de WK finale.

Lionel

Bericht door Lionel » di mar 04, 2014 9:04 am

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:
Thijs schreef:Oh jongens, dit is ook geniaal:

http://foxsports.nl/video/196289-72-doe ... x-1-2.html

Hier kun je vanuit alle camerastandpunten de goal nog even terugbekijken. Let ook even op Moisander, die secondenlang staat te appelleren voor hands en niet doorheeft dat er is gescoord. :smallgrin.gif:
Wat mij ook nog opvalt is dat Clasie hands maakt met zijn linkerhand en direct tegen de scheids appelleert voor hands. Wat wilde hij? Goal afgekeurd, hij een rode kaart en een penalty tegen??
Waarom niet? Hij wist ook wel dat een gelijkspel het hoogst haalbare is..
IK GELOOF!!!!!!

Le T.

Bericht door Le T. » di mar 04, 2014 1:53 pm

Mr. Ajax schreef:
Le T. schreef:
Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Waarom is dat relevant? Rechtvaardigt dat een elleboogstoot op zijn porum?

Nee, maar het maakt wel dat het in het duel gebeurd.

Wat een onzin loop je uit te kramen... Wat maakt het nou uit of het in een duel gebeurt of niet? Pelle gaf met 200% opzet een elleboogstoot aan Veltman. In zijn neus. Dat is dieprood volgens elke regel in het boekje. Van welk hoek je het ook bekijkt.

Ben je zo wanhopig op zoek naar aandacht?
Wat een agressie. Ik vind het gewoon niet zo erg, Veltman ook niet geloof ik. Kijken, mikken en met volle kracht de neus raken is dieprood, dit is een paar gradaties minder.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Lionel

Bericht door Lionel » di mar 04, 2014 2:02 pm

Leg dat eens uit dan?
IK GELOOF!!!!!!

wimpey

Bericht door wimpey » di mar 04, 2014 2:08 pm

Rishi schreef:Leg dat eens uit dan?
Ben het met Le T. eens. Dit was meer een gevalletje Bommel vs. VDV. Pelle zal zeggen: ik maakte me breed. Zoals Bommel toen deed.

Wel dient Pelle geschorst te worden natuurlijk. Die jongen heeft een kort lontje. Dat is erg onprofessioneel. Tegen Twente en Ajax maakt ie qua randgebeuren een hoop stampij. Hij kan dat als captain beter op zijn elftal projecteren.

Lionel

Bericht door Lionel » di mar 04, 2014 2:11 pm

Niet mee eens hoor. Hij geeft hem gewoon een elleboog. 'Mooier' vind je ze niet.
IK GELOOF!!!!!!

El Clavo
AT Toto winner 08/09

Bericht door El Clavo » di mar 04, 2014 2:28 pm

Ik vond die van Wouters wel iets mooier. :neutral.gif: ,die wachtte hem gewoon nog even op. Dit is natuurlijk geen gevalletje 'breed maken'. Iedereen die dat niet ziet heeft nooit gevoetbald.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di mar 04, 2014 4:08 pm

Overigens hulde voor Joel Veltman. Niet zoals de meeste voetballers ter aarde storten alsof je zojuist levensgevaarlijk gewond bent geraakt maar je gewoon normaal blijven gedragen. Daar kunnen er een paar een voorbeeld aan nemen. :biggthumpup.gif:
Nil volentibus arduum

raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon » di mar 04, 2014 4:15 pm

Ik zou het wel mooi vinden als Veltman een ontlastende verklaring aflegt voor Pelle. Eigenlijk de ultieme afgang, dat we Feyenoord en Pelle zo onbelangrijk vinden dat we ons hier niet druk over gaan maken.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Lionel

Bericht door Lionel » di mar 04, 2014 4:18 pm

wimpey schreef:
Ben het met Le T. eens. Dit was meer een gevalletje Bommel vs. VDV. Pelle zal zeggen: ik maakte me breed. Zoals Bommel toen deed.

Wel dient Pelle geschorst te worden natuurlijk. Die jongen heeft een kort lontje. Dat is erg onprofessioneel. Tegen Twente en Ajax maakt ie qua randgebeuren een hoop stampij. Hij kan dat als captain beter op zijn elftal projecteren.
Hij zwaait met zijn arm, Wimpey...
IK GELOOF!!!!!!

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010

Bericht door Thijs » di mar 04, 2014 6:01 pm

4 wedstrijden, meldt de KNVB.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » di mar 04, 2014 6:07 pm

En terecht.

Zouden ze nog in beroep gaan? Pellè weet moet eens waarvoor het is! :hypocrite.gif:

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » di mar 04, 2014 6:16 pm

Dus met de twee wedstrijden die Feyenoord hem zelf al had opgelegd erbovenop wordt dat zes wedstrijden schorsing. :hypocrite.gif:

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » di mar 04, 2014 6:22 pm

Die rekensom heb ik inderdaad gezien op FN. :smallgrin.gif:

columbus

Bericht door columbus » di mar 04, 2014 6:42 pm

Jöhnk schreef:Dus met de twee wedstrijden die Feyenoord hem zelf al had opgelegd erbovenop wordt dat zes wedstrijden schorsing. :hypocrite.gif:
Worden de wedstrijden die Feyenoord heeft opgelegd opgeteld bij die van de KNVB? Of blijven het er 4 waarvan Feyenoord zegt, de eerste 2 zijn van ons...

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » di mar 04, 2014 6:46 pm

Dat laatste zullen ze zeggen, inderdaad. Die door henzelf opgelegde schorsing was dan ook een wassen neus.

Maar goed, met het kusje van Suarez deed Ajax natuurlijk hetzelfde.

zeux

Bericht door zeux » di mar 04, 2014 6:50 pm

Wishful thinking. Die 2 waren voorschot op de 4 waarvan ze natuurlijk voelden dat die zouden komen. Symboolpolitiek.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Nihad

Bericht door Nihad » di mar 04, 2014 7:07 pm

Boabdil schreef:We moeten gewoon vandaag winnen. Niet alleen voor de 3 punten of de titel, maar voor onze eer. Wie moeten die kakkerlakken 410 meter de grond in boren. Slopen, kapot maken, breken. Ik wil na afloop janken ongedierte zien.

Come on Ajax. Sloop dat k*t feyenooit!!!

Bommen op 010!!!
:headbang.gif: :ajaxscarf.gif:
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » di mar 04, 2014 8:57 pm

Le T. schreef: Wat een agressie. Ik vind het gewoon niet zo erg, Veltman ook niet geloof ik. Kijken, mikken en met volle kracht de neus raken is dieprood, dit is een paar gradaties minder.
Waarom is dit een paar gradaties minder? Wil jij zeggen dat Pelle niet 200% de intentie had om Veltman, met zijn elleboog, vol in het gezicht te raken?

Deze vraag stel ik ook aan wimpey.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Le T.

Bericht door Le T. » di mar 04, 2014 9:30 pm

Rishi schreef:
wimpey schreef:

Hij zwaait met zijn arm, Wimpey...
Dat klopt. Hij probeert voor zijn man te komen die obstructie pleegt (door er fors zijn elleboog in te zetten, zij het tegen de ribben), en in die actie gaat zijn arm boven diens schouder langs terwijl hij kracht zet en dan raakt hij hem in het gezicht. Juist omdat zijn arm boven diens schouder zat had hij op dat moment nog in moeten houden, want anders is het gevaarlijk, zo bleek. Dat is dan voorwaardelijk opzet, en is in ieder geval een overtreding, maar geel of rood is arbitrair. Dieprood is onzin.

Verder krijg ik hier een beetje Zlatan-associaties bij. Nou had die er ook een tweetal hele echte tussenzitten, de overeenkomst is de rancune tegenover het in eerste instantie miskende talent. Als alles goed gaat dan wordt de kennersblik van weleer zorgvuldig doodgezwegen, maar zodra die speler dan iets verkeerd doet moet hij dubbel en dwars aangepakt worden zodat ze met terugwerkende kracht toch weer een beetje gelijk kregen, gevoelsmatig dan. Dan is wéér dit en wéér dat alsof hij wekelijks in de fout gaat, dan kijkt hij verkeerd en juicht hij verkeerd en komen alle woorden op een weegschaaltje waar dan niets dan bevestiging uit kan komen, na vragen die eigenlijk provocerende stellingen en insinuaties zijn met een vraagteken erachter. Maar mijn afkeer van dergelijke stemmingmakerij zal wel weer niet breed gedeeld worden.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » di mar 04, 2014 10:02 pm

Verder krijg ik hier een beetje Zlatan-associaties bij. Nou had die er ook een tweetal hele echte tussenzitten,
Heb geprobeerd de beelden te achterhalen van die twee rode kaarten in Nederland, het is me niet gelukt. Wie wel? Een ervan was tegen Groningen uit. Zlatan kreeg de eerste keer vijf wedstrijden, de tweede keer zes wedstrijden. Was toen niet ergens het onderdeel:"De elleboog van de week"? Hugo Borst?
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di mar 04, 2014 10:07 pm

Er zitten absoluut gradaties in de zwaarte van een elleboogstoot. En ik heb wel eens een zwaardere gezien maar deze overtreding is wat mij betreft in ieder geval wel een rode kaart. Het naar achteren halen van z'n elleboog heeft slechts één functie en dat is het raken van zijn tegenstander.

Op zich snap ik de frustraties van die jongen tot op zekere hoogte nog wel. Het heeft lang geduurd voor hij ergens op stoom kwam. Nu zijn z'n persoonlijke prestaties goed maar kan hij die niet omzetten in concrete prijzen. Het elftal is daarvoor gewoon niet goed genoeg. Je ziet de laatste weken dat hij dat niet meer kan omzetten in een positieve drive maar dat hij wat gek gaat doen. En dat is natuurlijk niet de bedoeling, zeker niet voor een aanvoerder. Ik denk overigens dat al het enthousiasme rondom zijn persoon hier ook wel iets aan heeft bijgedragen. Als je anderhalf seizoen lang alleen maar hoort dat je geweldig bent ga je vanzelf gek doen.

Dit is zijn laatste seizoen daar. Na zijn schorsing nog een paar potjes en dan gaat hij lekker ergens een dik contract tekenen. Niet bij een topclub maar binnen zal hij dan zeker zijn. Dat heeft hij toch netjes afgedwongen.
Nil volentibus arduum

Iniesta

Bericht door Iniesta » di mar 04, 2014 10:46 pm

Die elleboog van Pelle nu had niks met obstructie/opvangen te maken. Hij haalt gewoon bewust door naar achteren. Uiteraard zijn er zwaardere gevallen (Wouters ), maar dit was echt wel een volle elleboog

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » di mar 04, 2014 10:47 pm

Marillion schreef:Er zitten absoluut gradaties in de zwaarte van een elleboogstoot. En ik heb wel eens een zwaardere gezien maar deze overtreding is wat mij betreft in ieder geval wel een rode kaart. Het naar achteren halen van z'n elleboog heeft slechts één functie en dat is het raken van zijn tegenstander.
Natuurlijk zijn er gradaties. Moving target. Een bokser kan met dezelfde klap iemand bewusteloos slaan of alleen maar lucht raken. Het gaat in zo'n geval om de intentie.

Een elleboog is verrassend hard, en zo'n stoot heeft vaak een korte beweging die je niet aan ziet komen. De puntigheid maakt het niet leuker. De uitvoering van Pelle was verder niet zo geweldig.

Plaats reactie