Amsterdam Tournament

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010

Re: Amsterdam Tournament

Bericht door Thijs » za jul 25, 2009 1:27 pm

Ik denk dat Zeegelaar vaker in het eerste gaat spelen dit jaar dan Bodul, om maar iemand te noemen. Die traint alweer een tijdje met Jong Ajax mee namelijk.

Ik zou 'm wel eens tegen Benfica een half uurtje willen zien.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Donkey Shot

Bericht door Donkey Shot » za jul 25, 2009 2:20 pm

Heeft Ajax ipv 4 niet 5 punten, 1 van het gelijke spel, 3 van de goals en 1 voor t snelste doelpunt?

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » za jul 25, 2009 2:23 pm

El Clavo schreef:Hebben jullie zelf wel eens gevoetbald? Je kan, zeker in het profvoetbal, niet zo snel omschakelen na zo knullig balverlies. Die twee goals waren volledig aan Emanuelson en Rommedahl te wijten. Elke ploeg snijdt met twee pases zo door je hele verdediging heen, ongeacht waar je je opstelt. Verder vond ik het eigenlijk wel een erg vermakelijke wedstrijd.
Ben ik compleet met je oneens. Een verdediging kan zich echt wel wapenen tegen steekpasses etc etc.
Een libero kan een dergelijk spel teniet doen.

Wat mij zo tegenviel bij de goals van Madrid was juist dat Ajax een nummeriek overtal had. En je hebt de "ervaren" Wielaert daar lopen. Bij de eerste goal greep hij amper in. Bij de tweede goal liepen 3 man verkeerd te verdedigen. Van der Wiel liet Kum lopen, Wielaert nam dat niet over. En als klap op de vuurpijl ging Alderweireld, a la Roger in z'n beste dagen, op de man met de bal aflopen, terwijl daarachter die Maxi opstoomde.

Tsja... ik heb maar A-junioren hoofdklasse ervaring, maar volgens mij moet je dat zien aankomen.
Whitey on the moon.

999

Bericht door 999 » za jul 25, 2009 2:33 pm

Selectie Ajax voor duel tegen Benfica

25 juli 2009 Ajax.nl

Martin Jol heeft 19 spelers geselecteerd voor het duel tegen Benfica. het duel wordt zondagavond vanaf 21.15 uur gespeeld. Wielaert, Sno en Kennedy ontbreken dit keer. Oleguer, Lindgren, Van der Heijen en Zeegelaar zijn er nu wel bij.

De selectie: Maarten Stekelenburg, Gregory van der Wiel, Jan Vertonghen, Urby Emanuelson, Miralem Sulejmani, Ismaïl Aissati, Kenneth Vermeer, Bruno Silva, Luis Suarez, Toby Alderweireld, Dario Cvitanich, Siem de Jong, Vurnon Anita, Dennis Rommedahl, Mitchell Donald, Oleguer, Rasmus Lindgren, Jan-Arie van der Heijden, Marvin Zeegelaar
Blij met de punten ...

gaizka

Bericht door gaizka » za jul 25, 2009 3:39 pm

Donkey Shot schreef:Heeft Ajax ipv 4 niet 5 punten, 1 van het gelijke spel, 3 van de goals en 1 voor t snelste doelpunt?
Snelste doelpunt is geen punt waard.

Pride of Amsterdam
AT Toto Admin

Bericht door Pride of Amsterdam » za jul 25, 2009 3:53 pm

Nee, dat geeft alleen de doorslag bij een gelijke stand dacht ik. Dus staan we nu 2e.
Op naar de vierde ster!

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » za jul 25, 2009 4:23 pm

Heel die wedstrijd van gisteravond deed me aan de afgelopen jaren denken: Ajax scoort relatief makkelijk, maar krijgt minstens zo eenvoudig goals tegen. Desalniettemin heeft kennelijk ook Jol dat (nog) niet doorgehad, gezien de versterkingen achterin: alleen Vermaelen is vervangen. Hoe zou het toch mogelijk zijn dat iedere Ajax-supporter dit ziet, maar de leiding van onze club niet???
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

joey
Erelid

Bericht door joey » za jul 25, 2009 5:19 pm

Mee eens. Eb dat terwijl er elk jaar een andere trainer is, dat maakt het zo vreemd. Je zou denken dat er op een gegeven moment een trainer kwam die zei: wacht eens, we hebben een sterke verdediging nodig.
Wat je ook van Vermaelen vindt (wel of niet geschikt voor Arsenal), hij was onze beste mandekker. En nu wordt hij vervangen door een rookie. Je mag van Alderweireld niet verwachten dat hij een seizoen lang het niveau haalt dat Vermaelen haalde. Als hij dat überhaupt haalt.

Ook ik herkende veel van het Ajax van vorig jaar: vol goede moed beginnen, een doelpunt maken, dan terugzakken en een paar doelpunten incasseren door gepruts achterin, enz. Uiteindelijk kon Ajax nog gelijkmaken omdat de scheidsrechter het thuispubliek geen afknapper wilde bezorgen én omdat het nog niet zo scherpe Atletico Madrid het wel geloofde. Dat is dan wel confronterend, helaas.

Meevaller: Sulejmani maakte een vrij scherpe indruk. Het leek er eindelijk een beetje op wat hij deed. Tegenvaller: de aanwezigheid van spelers als Sno, Kennedy en Rommedahl, die ik dus NIET bij Ajax wil zien.
Het stinkt aan alle kanten!

Michael_B

Bericht door Michael_B » za jul 25, 2009 5:24 pm

Eens met Joey. Goede 'analyse'.
Face your fears and live your dreams, No Fear

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » za jul 25, 2009 6:28 pm

Trouwens was de 1-2 absoluut geen fout van VD Wiel. Hij stond tegenover Simao, die ik helemaal niet heb gezien. Aguero en Forlan stonden tegenover Wielaert(rechts) en Alderweireld(links), dus het was de fout van Wielaert. Hij liet Aguero lopen, VD Wiel probeerde voor hem het op te lossen en werd uitgekapt en toen kwam Wielaert weer te laat. VD Wiel probeerde dus te herstellen en moest al-sprintend achtervolgen en hij probeerde het schot eruit te halen, het uitkappen was gewoon een prima actie van Aguero.

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » zo jul 26, 2009 11:33 am

Grappig dat mensen een veel beter Ajax verwachtten terwijl Jol vrijdag precies dezelfde selectie tot zijn beschikking had als Van Basten vorig jaar. Jullie zijn onrealistisch.

Ik heb een leuke wedstrijd tegen een goede tegenstander gezien. Want laten we eerlijk zijn, Atletico Madrid moet normaal gesproken van Ajax winnen. In aanmerking genomen dat Jol de beschikking heeft over spelers die bepaalde dingen niet kunnen vind ik dat een goede prestatie is neergezet, ik heb ook hoopvolle ontwikkelingen gezien. Zoals het experiment met Suarez en Cvitanich voorin. Een logische opstelling. Enorm veel kansen werden gecreëerd. Ruimte voor verbetering met Gabri/Enoh, De Zeeuw en Atouba. Het 4-4-2 systeem moet nog worden ingeslepen. 5 Weken voorbereiding is daarvoor te kort. Suarez begint aardig Nederlands te lullen trouwens, bewonderenswaardig. Begint een echte aanvoerder te worden.

Punten van zorg: het fletse spel van Urby, een geschikte positie voor Vertonghen zien te vinden, de verdedigende kwaliteiten van de defensie. Verder heb ik er alle vertrouwen in dat Jol op de goede weg is en dat we kampioen gaan worden.
Ajax!

joey
Erelid

Bericht door joey » zo jul 26, 2009 11:41 am

Giacomo Puccini schreef:Grappig dat mensen een veel beter Ajax verwachtten terwijl Jol vrijdag precies dezelfde selectie tot zijn beschikking had als Van Basten vorig jaar. Jullie zijn onrealistisch.
Dat kun je van mij niet zeggen. :smallgrin.gif:

Tja, dat komt ook een beetje door de berichtgeving. Als ik de VI van deze week mag geloven, was alles anders geworden. Opeens waren de spelers o zo bewust met hun vak bezig en inzinkingen zouden niet meer voorkomen, want er werd niet meer door de ondergrens gezakt.
Zo werkt dat natuurlijk niet. We moeten het doen met grotendeels dezelfde spelers, dus kun je grotendeels hetzelfde verwachten. Ongetwijfeld haalt Jol meer uit deze groep dan Van Basten, maar van een selectie van notoire losers maak je niet opeens een voetbalmachine.
Ik heb een leuke wedstrijd tegen een goede tegenstander gezien. Want laten we eerlijk zijn, Atletico Madrid moet normaal gesproken van Ajax winnen. In aanmerking genomen dat Jol de beschikking heeft over spelers die bepaalde dingen niet kunnen vind ik dat een goede prestatie is neergezet, ik heb ook hoopvolle ontwikkelingen gezien. Zoals het experiment met Suarez en Cvitanich voorin. Een logische opstelling. Enorm veel kansen werden gecreëerd.
Zegt me allemaal werkelijk niets. Het is maar vriendschappelijk voetbal. Ajax presenteert zich voor eigen publiek en is bovendien ruim twee weken verder in de voorbereiding, dus geeft zo'n wedstrijd een vertekend beeld. Wat me vooral opviel, was het gemak waarmee de aanvallers van Atletico door de verdediging van Ajax sneden. Ik weet wel dat ze heel goede aanvallers hebben, maar toch...
Suarez begint aardig Nederlands te lullen trouwens, bewonderenswaardig.
Vind je dat echt? :smallgrin.gif:
Luis moet leren doseren, want hij smijt met zijn krachten. Het mag ook wel eens van anderen komen, in plaats van altijd van hem.
Verder heb ik er alle vertrouwen in dat Jol op de goede weg is en dat we kampioen gaan worden.
Dat zal moeten blijken. Ik zie het er eerlijk gezegd op dit moment niet aan af. Maar je hebt gelijk, er is nog ruimte voor verbetering.

Kowalczyk
Moderator English Section
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » zo jul 26, 2009 12:04 pm

joey schreef:
Giacomo Puccini schreef:Suarez begint aardig Nederlands te lullen trouwens, bewonderenswaardig.
Hij begint Nederlands te praten, maar hallo: bewonderenswaardig? We hebben Zweden en Denen gehad die na een half jaar beter Nederlands spraken dan Prins Bernhard ooit heeft gedaan. Dát is bewonderenswaardig. Suárez zit al een paar jaar in Nederland. Dan is zijn huidige niveau wel het minste, hoor...
joey schreef:
Giacomo Puccini schreef:Verder heb ik er alle vertrouwen in dat Jol op de goede weg is en dat we kampioen gaan worden.
Dat zal moeten blijken. Ik zie het er eerlijk gezegd op dit moment niet aan af. Maar je hebt gelijk, er is nog ruimte voor verbetering.
Ik denk wél dat Jol op de goede weg is en dat we een leuk seizoen gaan draaien. Maar of dat ook voldoende is om kampioen te worden? Die verwachting zit niet meer in mijn systeem. Qua prijzen reken ik nergens op. Maar ik denk wel dat we een beter ploegje gaan zien dan vorig seizoen. Waar we uiteindelijk staan op de ranglijst, zien we na speeldag 34 wel. Ik heb goede hoop dat dat vrij hoog zal zijn, maar niet noodzakelijkerwijs nummer één. Vorig jaar was AZ de beste club van Nederland en in het decennium daarvoor tamelijk afgetekend PSV. Wat dat betreft zijn we outsider. Maar wie weet!

K.
Still alive...

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » zo jul 26, 2009 12:18 pm

joey schreef:
Giacomo Puccini schreef:Grappig dat mensen een veel beter Ajax verwachtten terwijl Jol vrijdag precies dezelfde selectie tot zijn beschikking had als Van Basten vorig jaar. Jullie zijn onrealistisch.
Dat kun je van mij niet zeggen. :smallgrin.gif:

Tja, dat komt ook een beetje door de berichtgeving. Als ik de VI van deze week mag geloven, was alles anders geworden. Opeens waren de spelers o zo bewust met hun vak bezig en inzinkingen zouden niet meer voorkomen, want er werd niet meer door de ondergrens gezakt.
Zo werkt dat natuurlijk niet. We moeten het doen met grotendeels dezelfde spelers, dus kun je grotendeels hetzelfde verwachten. Ongetwijfeld haalt Jol meer uit deze groep dan Van Basten, maar van een selectie van notoire losers maak je niet opeens een voetbalmachine.
Of Ajax door de ondergrens blijft zakken moet afgewacht worden, daar valt pas wat over te zeggen op het moment dat Ajax het in een wedstrijd collectief ernstig laat afweten. Als dit de eerste 10 competitiewedstrijden niet gebeurt, dan heeft Jol progressie geboekt. Onder Van Basten was het namelijk in de eerste competitiewedstrijd al raak tegen het nietige Willem II.

joey schreef:
Ik heb een leuke wedstrijd tegen een goede tegenstander gezien. Want laten we eerlijk zijn, Atletico Madrid moet normaal gesproken van Ajax winnen. In aanmerking genomen dat Jol de beschikking heeft over spelers die bepaalde dingen niet kunnen vind ik dat een goede prestatie is neergezet, ik heb ook hoopvolle ontwikkelingen gezien. Zoals het experiment met Suarez en Cvitanich voorin. Een logische opstelling. Enorm veel kansen werden gecreëerd.
Zegt me allemaal werkelijk niets. Het is maar vriendschappelijk voetbal. Ajax presenteert zich voor eigen publiek en is bovendien ruim twee weken verder in de voorbereiding, dus geeft zo'n wedstrijd een vertekend beeld. Wat me vooral opviel, was het gemak waarmee de aanvallers van Atletico door de verdediging van Ajax sneden. Ik weet wel dat ze heel goede aanvallers hebben, maar toch...
Vriendschappelijk voetbal zegt wel degelijk iets. Atletico is conditioneel nog niet zo ver als Ajax maar in zo'n eerste wedstrijd merk je daar hoogstens wat van in het laatste half uurtje. Atletico is een serieuze topploeg, die nemen een voorbereidingswedstrijd tegen Ajax niet lichtzinnig op. Ze begonnen daarom ook in een sterke opstelling.

Het gemak waarmee Atletico door de verdiging liep kwam voor mij niet als een verrassing maar als een bevestiging. Kennedy, Sno, Aissati en Urby vormen samen een middenveld wat in de omschakeling steken laat vallen. Ik verwacht dat De Zeeuw en Enoh hier verandering in zullen brengen.

joey schreef:
Suarez begint aardig Nederlands te lullen trouwens, bewonderenswaardig.
Luis moet leren doseren, want hij smijt met zijn krachten. Het mag ook wel eens van anderen komen, in plaats van altijd van hem.
Luis heeft nooit anders gedaan dan met krachten smijten en dat moet hij blijven doen. Is juist zijn kracht, fysiek is het voor hem geen probleem en voor een tegenstander is het moeilijk te bespelen. Een zuinig spelende Suarez is niets bijzonders, dat gif moet je daarom niet temmen maar benutten.
Ajax!

joey
Erelid

Bericht door joey » zo jul 26, 2009 12:18 pm

Dan leg je de lat wel erg laag, Ko. Op die manier kan het seizoen haast niet mislukken.

Arthur

Bericht door Arthur » zo jul 26, 2009 12:20 pm

Kowalczyk schreef:Ik denk wél dat Jol op de goede weg is en dat we een leuk seizoen gaan draaien. Maar of dat ook voldoende is om kampioen te worden? Die verwachting zit niet meer in mijn systeem. Qua prijzen reken ik nergens op. Maar ik denk wel dat we een beter ploegje gaan zien dan vorig seizoen. Waar we uiteindelijk staan op de ranglijst, zien we na speeldag 34 wel. Ik heb goede hoop dat dat vrij hoog zal zijn, maar niet noodzakelijkerwijs nummer één. Vorig jaar was AZ de beste club van Nederland en in het decennium daarvoor tamelijk afgetekend PSV. Wat dat betreft zijn we outsider. Maar wie weet!
Dit klinkt erg geforceerd, eerlijk gezegd.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » zo jul 26, 2009 12:31 pm

joey schreef:Dan leg je de lat wel erg laag, Ko. Op die manier kan het seizoen haast niet mislukken.
Precies. Ajax moet gewoon weer kampioen worden. Titelkandidaat? Ja, natuurlijk. Ajax is altijd titelkandidaat.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » zo jul 26, 2009 12:36 pm

Tuurlijk is Ajax titelkandidaat. Vorig jaar onder Van Basten, werd er 'gelijkgespeelt' tegen AZ, Twente en PSV. thuis wonnen we van PSV en Twente en gelijk tegen AZ. Uit verloren we van PSV, AZ en wonnen van Twente.

We zaten niet echt ver achterop die clubs. Het probleem was dat we verloren van Den Haag en Heracles en dat soort clubs.

Als Jol het voor elkaar krijgt om de ondergrens naar boven te krijgen en met wat gerichte aankopen (De Zeeuw is daar een voorbeeld van) kan je zomaar een paar keer winnen van de directe concurrenten.
Whitey on the moon.

Kowalczyk
Moderator English Section
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » zo jul 26, 2009 1:23 pm

Ajax is zeker titelkandidaat. Maar niet de enige. Zelfs als Ajax een heel goed seizoen voetbalt, kun je ook derde worden. Ik weet niet wat daar geforceerd aan is. Ajax is de afgelopen vijf (en eigenlijk tien) jaar een dysfunctionele club geweest, waar het maar niet wilde lukken. Dat heeft mijn attitude van eeuwig geloof in een landstitel veranderd. Ik zie ons nu als één van de kanshebbers, mits we het maximale uit onszelf weten te halen. Je wordt geen kampioen als je 20% onder je kunnen blijft, zoals Ajax de laatste tien jaar het grootste deel van de tijd deed.

't Is net als met Oranje: gezien de kwaliteit van middenveld en voorhoede, en gezien de FIFA-ranglijst van de laatste tijd, kun je zeggen dat Nederland één van de kandidaten voor de wereldtitel is. Maar: niet de enige. Er zijn een stuk of zes kandidaten voor de wereldtitel, en dat betekent dat er daarvan ook minimaal twee niet verder zullen komen dan de kwartfinale, zonder dat ze nou per se hebben gefaald.

Als Ajax 'naar zijn mogelijkheden' presteert, horen ze tot de drie ploegen die kampioen kunnen worden. Als Ajax ónder zijn mogelijkheden blijft, kunnen ze ook vijfde of zesde worden. De laatste tien jaar bleef Ajax meestal onder zijn mogelijkheden, maar ik ben optimistisch: ik denk dat Jol er wél uit weet te halen wat er in zit. Dat betekent dat we in principe in de top drie zullen spelen. Maar ik ga er (oprecht!) niet blindelings van uit dat we dan ook boven AZ en PSV gaan eindigen. Ik zou niet weten waarop ik dat zou moeten baseren.

K.
Still alive...

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » zo jul 26, 2009 2:37 pm

Zelfs als dit Ajax "naar zijn mogelijkheden" presteert, wordt het geen kampioen; om de eenvoudige reden dat de verdediging teveel goals gaat doorlaten. Ook als Wielaert, Oleguer, Vertonghen, Van der Wiel c.s. geconcentreerd spelen, zijn ze eenvoudig niet goed genoeg om tegen ploegen als PSV, AZ, Heerenveen of Twente constant de 0 te houden. En het mentale aspect blijft ook een Achilleshiel: uitwedstrijden, 1-0 achter, game over. Deze selectie mist minstens 1 en eigenlijk 2 Leider(s) én 1 a 2 sterke verdedigers (en in feite ook nog een spits). Kortom: kwestbaar; zowel mentaal als verdedigend en, niet te vergete, fysiek. Hoe vaak hebben we nou in het afgelopen jaar een nagenoeg fitte selectie gehad? Laat staat een elftal basisspelers?

AZ en PSV zijn voor mij titelkandidaten; wellicht Twente nog. Ajax en feyenoord gaan spelen om de plaatsen eronder, zo ben ik bang. Enige hoop: de titelkandidaten laten het afweten, zoals PSV afgelopen seizoen. Alleen dan maken we een kansje: door het falen van de concurrentie; en niet door de kwaliteiten van deze selectie.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » zo jul 26, 2009 2:52 pm

PSV liet het afgelopen seizoen niet afweten hoor. Die kwamen gewoon zwaar tekort.

Michael_B

Bericht door Michael_B » zo jul 26, 2009 2:57 pm

Nog steeds, naar mijn idee.
Face your fears and live your dreams, No Fear

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » zo jul 26, 2009 3:02 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Zelfs als dit Ajax "naar zijn mogelijkheden" presteert, wordt het geen kampioen; om de eenvoudige reden dat de verdediging teveel goals gaat doorlaten. Ook als Wielaert, Oleguer, Vertonghen, Van der Wiel c.s. geconcentreerd spelen, zijn ze eenvoudig niet goed genoeg om tegen ploegen als PSV, AZ, Heerenveen of Twente constant de 0 te houden. En het mentale aspect blijft ook een Achilleshiel: uitwedstrijden, 1-0 achter, game over. Deze selectie mist minstens 1 en eigenlijk 2 Leider(s) én 1 a 2 sterke verdedigers (en in feite ook nog een spits). Kortom: kwestbaar; zowel mentaal als verdedigend en, niet te vergete, fysiek. Hoe vaak hebben we nou in het afgelopen jaar een nagenoeg fitte selectie gehad? Laat staat een elftal basisspelers?

AZ en PSV zijn voor mij titelkandidaten; wellicht Twente nog. Ajax en feyenoord gaan spelen om de plaatsen eronder, zo ben ik bang. Enige hoop: de titelkandidaten laten het afweten, zoals PSV afgelopen seizoen. Alleen dan maken we een kansje: door het falen van de concurrentie; en niet door de kwaliteiten van deze selectie.
Ik denk dat het wel meevalt. Ajax moet op zoek naar een centrale verdediger. Mocht die niet komen, wordt het lastiger, maar niet onmogelijk. Ik denk dat Jol wel een verdediging kan neerzetten zodat spelers als Oleguer, V/D Wiel en Verthongen echt wel de 0 kunnen houden.
Verder lijkt me Jol bij uitstek de coach die een ploeg mentaal goed kan houden. Dat labiele van vorig seizoen zie ik wel verdwijnen.
Whitey on the moon.

LucaS

Bericht door LucaS » zo jul 26, 2009 4:11 pm

Waarom klinkt wat Ko zegt geforceerd? Van mij hoeft Ajax niet per se kampioen te worden om toch een leuk seizoen te hebben. Natuurlijk hoop ik dat en ben ik teleurgesteld als er geen prijzen zijn, maar genieten van het voetbal en plezier in mijn club is minstens net zoveel waard.
I think I lost my fucking headache

Arthur

Bericht door Arthur » zo jul 26, 2009 4:54 pm

Het is voor Ajax onmogelijk om in deze competitie na een goed seizoen slechts derde te zijn. De afgelopen jaren stonden we zelfs na matige seizoenen minstens op die plek.

Plaats reactie