Interessante vraag waarvan ik zeker weet dat het antwoord nee zal zijn. Ook aan mij, als ventje van de jaren '80 (patat)generatie die als jong kind Ajax at, dronk en ademde is er weinig over verteld. Ook 30 jaar na dato gaven de direct betrokkenen me er zelden een inkijk over, binnen 11 minuten een fles port legen met Piet KeizerArthur schreef:Kreeg je de problemen binnen de selectie toen ook al erg mee? Als zoiets nu zou gebeuren zouden de online kranten en social media er helemaal vol mee staan. Ik vraag me af of het dan niet alsnog ten koste van de prestaties was gegaan.

Toch nog even terugkomend op dit:
een zekere bijgoochem die in die tijd zeer opzichtig reclame maakte voor videorecorders van Philips liet in die tijd al zijn wedstrijden opnemen. Hij keek ze vaak in dezelfde week nog meer dan 3 keer terug.
Aan de kwaliteiten van de desbetreffende speler werd door niemand getwijfeld, zelf zei hij nooit openlijk dat hij de beste ter wereld was, maar hij vond van wel. Toch keek hij op die videobanden vooral naar wat hij nog kon verbeteren aan zijn spel. Hij zei dan dat voetbal een spel van fouten was en dat hij er in het veld ook elke 90 minuten nog een heleboel maakte, ook wanneer hij uitstekend in vorm was: "Ik ben er van overtuigd dat ik minimaal 65 of 70 minuten dingen fout doe, al heb ik nog zo'n goede dag."
Vind ik toch wel erg mooi hoor, zeker als je het vergelijkt met de mentaliteit van voetballers van nu. Dat een C. Ronaldo af en toe behoefte heeft om hoog van de toren te blazen daar kan ik me wel wat bij voorstellen, dat heeft iets weg van menselijke trekjes... Maar... dat de Jeffrey Brumaatjes na een potje dramatisch verdedigen aan de interviewer verklaren dat ze eigenlijk geen fouten hebben gemaakt, tja.