Het lijkt NEC wel. Al blijven die ook in een seizoen waarin ze wel duidelijk een betere selectie hebben dan Vitesse de polonaise lopen na een saaie 0-0 in Arnhem.Andriy Demchenko schreef: ↑vr apr 07, 2023 3:36 pmEven serieus, maar wij kunnen ons als supporters niet voorstellen hoe frustrerend het is om Feyenoordsupporter te zijn met als grote rivaal Ajax.
Kijk je naar de afgelopen veertig jaar dan hebben we ze op zoveel verschillende manieren vernederd. Wat voorbeeldjes.
1. Ze winnen twee keer van ons en brengen een DVD uit en vervolgens worden ze twee keer vernederd in de play-offs
2. Ze staan kort voor tijd 2-1 voor en vervolgens winnen we die pot met Grygera en Maduro nog met 2-3
3. De laatste Ten Hag potten, heel slecht spelen en ze echt met minimale inspanning winnen
4. Ze verliezen 3-0 van Ajax, vervolgens kent Ajax een extreem zwakke pot en verliest Ajax met 6-2. Denk je er eindelijk te zijn, vernedert Ajax ze een maandje erna in de beker weer doodleuk met 3-0
5. Zijn ze eindelijk een keer kampioen geworden, krijgen ze alsnog van Ajax op de broek met Richard Witschge met wat hoogstandjes.
En zo kunnen we wel even doorgaan. Elke Feyenoorsupporter wordt zo geconditioneerd dat ze wel weten dat van dat arrogante Ajax altijd wel minimaal een keer per seizoen verloren wordt (ik kan me amper een seizoen herrinneren dat we niet minimaal een confrontatie wonnen). Feyenoord kan op sportief vlak niet matchen met Ajax. Maar al heel lang heb ik gezien dat de Feyenoorders een ander soort competitie zijn begonnen namelijk: wie heeft de echtste, trouwste, meest fanatieke, beste supporters. Een competitie waarbij het heel belangrijk te laten zien hoe jij als supporter je zo boven die vermadelijke Ajacieden kunt verheffen. En dat leidt al snel in doorslaan, want wat is er verkeerd vanuit fanatisme Ajax de meest verschrikkelijke dingen toe te wensen? Dat laat gewoon zien hoe fanatiek ik ben!
Het fanatisme (deels ook gevoed door de frustratie) wordt altijd met d mantel der liefde bedekt door de media. Stelt de media dat toch aan de kaak dan zorgt dat zelfde fanatisme (ik verdedig mijn club en sta bij de journalist in de tuin als die negatief over ons schrijft) wel dat de journalistiek verder geïntimideerd wordt.
Bij elke club zitten doorgeslagen fanaten, bij Feyenoord is die groep alleen een stuk groter. En zoals eerder al gesteld, het wordt daar gewoon gecultiveerd. Zelfs bij De Wolfs betoog (John, niet jij weledelgestelde heer Cees) kwam na de veroordeling toch ook weer effe het aanwakkeren van de supporters.
De Feyenoordbesturen hebben de supporters vaak ook alleen maar lopen loven om hoe trouw en fanatiek ze zijn en laten dan doorgaans nogal na de negatieve kanten te benadrukken. Overigens haalt dit twitteraccount de meest extreme posts van het FR12 netwerk naar voren, wat je daar allemaal leest...pfoe; https://twitter.com/BestOfFR12
Het volgende zegt misschien ook wel wat; https://www.ad.nl/rotterdam/kritiek-na- ... ~ade8cc9e/