Spartak Moskou - Ajax 17 maart 2011

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Spartak Moskou - Ajax 17 maart 2011

Bericht door Zuidema » do mar 17, 2011 11:48 pm

joey schreef:Dank, Nestor. :biggthumpup.gif:

Nu is de vraag dus: kwam Ajax in de tweede helft beter in het spel door eigen verdienste of geloofde Spartak het wel?

Mijn indruk (ik heb de wedstrijd gezien vanaf de laatste goal) was het laatste.

De spelers missen de handelingssnelheid en de gogme om zich onder druk uit te voetballen. Hier moet dus in de opleiding aandacht aan besteed worden.
Graag gedaan, Joey. Ik hoop dat ik het zo een beetje goed omschreven heb. Dat was in ieder geval mijn indruk van de wedstrijd.

Inderdaad, dat onder druk uit kunnen voetballen blijft de crux voor dit Ajax. Dat is ook niet gemakkelijk natuurlijk, maar daar struikelen we wel steeds over.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Spartak Moskou - Ajax 17 maart 2011

Bericht door Jöhnk » do mar 17, 2011 11:50 pm

Inderdaad. Als er iets het structurele probleem van Ajax is, dan is het dat wel. Balbeheersing.

Gebruikersavatar
Khraa
Berichten: 6942
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 7:02 pm

Re: Spartak Moskou - Ajax 17 maart 2011

Bericht door Khraa » do mar 17, 2011 11:54 pm

Ik vind positionering op het middenveld ook wel een structureel probleem. Regelmatig zie je dat 2 spelers op 1 vierkante meter staan, waardoor het spel niet verlegd kan worden.
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!

Lionel
Berichten: 47677
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Spartak Moskou - Ajax 17 maart 2011

Bericht door Lionel » vr mar 18, 2011 12:16 am

Een Daley Blind heeft een mooie techniek als hij de tijd en ruimte krijgt. Maar hij mist echt teveel als hij onder druk komt te staan. Snapte sowieso niet waarom Frank Anita niet op die Schot zette..
IK GELOOF!!!!!!

wimpey
Berichten: 52107
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Spartak Moskou - Ajax 17 maart 2011

Bericht door wimpey » vr mar 18, 2011 6:59 am

joey schreef:Het bekende verhaal dus weer? Tegenstander zet druk en Ajax stort in elkaar? :blush.gif:
Nul weerbaarheid, nul taktiek. Ploeg laat zich in een uitwedstrijd wegcounteren en geeft zeeen aan ruimte weg, die ze natuurlijk niet belopen kunnen. Mag ook FdB zich aanrekenen, zijn ploeg deed maar wat... Je hebt 90 minuten tijd om die 0-1 goed te maken. Ajax rende vanaf minuut 1 in het open mes.

Dat leek me niet de juiste aanpak. :excited.gif:

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Spartak Moskou - Ajax 17 maart 2011

Bericht door Zuidema » vr mar 18, 2011 8:01 am

Een reactie uit het Spartak-kamp:

McGeady geniet van uitschakelen Ajax

Het Europa League-avontuur eindigde voor Ajax donderdagavond op Russische bodem. Spartak Moskou won na de heenwedstrijd (0-1) ook de return, ditmaal met 3-0.

Spelers en stafleden waren niet tevreden over de eerste helft die Spartak afleverde in Amsterdam. "Vanavond wilden we iets rechtzetten", vertelt Aiden McGeady op UEFA.com. De Iers international was tevreden over de felle speelwijze van zijn club. "We wilden ervoor zorgen dat ze niet comfortabel aan de bal waren, terwijl wij de bal juist met vrijheid rond konden speelden."

Het bereiken van de laatste acht viel in goede aarde bij Spartak. Ook bij McGeady. "We wisten dat Ajax de betere ploeg was in de eerste wedstrijd, maar we wisten dat wij net zo sterk of zelfs beter waren als we naar onze kwaliteiten zouden spelen. Ik denk dat we dat vanavond gedaan hebben."
bron: voetbalprimeur.nl

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Spartak Moskou - Ajax 17 maart 2011

Bericht door 999 » vr mar 18, 2011 8:28 am

Nou, ik ben het er niet mee eens met de mensen die zeggen dat AJAX bij druk van Spartak in elkaar donderde.Dat zou impliceren dat AJAX nog een tijdje mee heeft kunnen ballen.AJAX deed van de eerste seconde tot de laatste gewoon niet mee.Werd op alle fronten afgetroefs ( duelkracht, tactisch maar ook technisch ).En leuk hoor, spelertjes als Ebicillio maar daar is de verassing ook weer heel vlug vanaf, de laatste wedstrijden is het steeds vastlopen en heel veel balbezitSulejmani idem ditti.En die worden dus afgetroefd op inzet van de tegenstander.

Tja, Verhoeven is derde keeper.Maar het is natuurlijk onzin om Verhoeven de schuld te geven.Beetje verdediging laat het niet zo ver komen.Die staan als een blok en houden tegen, zodat de keeper niet ( of nauwelijks ) in de problemen hoeft te komen.Tuurlijk, misschien had Stekelenburg er wel entje minder door laten gaan.Maar het kan toch niet zo zijn dat je zo als achterhoede speler staat te spelen, zo van Ah, de pakt de keeper hopelijk wel.

Middenveld wil ik het biet ogver hebben, die hadden we dus niet.Ericsen kun je niet veel aanrekenen is mijn mening.Van de drie die er op dat gedeelte van het veld horen te staan is hij de enige met voetbalverstand.Hij kan een grote worden, maar moet nog heel veel leren.Die ander twee beperken zich ook maar door regelmatig als een kip zonder kop rond te lopen of risicolos een balletje terug leggen op de achterhoede.In 99,9 % van balaanname draaid met terug naar ecgen heft.

Voorhoede, tja, leuk tegen Nac, Nec enz. maar ik denk dat er maar weinig internationale clubs wakker liggen van de Jong, Ebicillio en Sulejmani.Zelfs niet als men elkaar wel weet te vinden in de combinatie ..

Oja, en spiegel je nou niet aan de tweede helft, die was voor Spartak kwa concentratie enz. precies het zelfde als wij na 45 minuten tegen VVV met 2 - 0 ( uit en thuis was het dus toen al 3 - 0 ) voor zouden staan ..

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Spartak Moskou - Ajax 17 maart 2011

Bericht door Zuidema » vr mar 18, 2011 8:46 am

wimpey schreef: Dat leek me niet de juiste aanpak. :excited.gif:
Maar wat was wel de juiste aanpak? Compact op de eigen helft de tegenstander proberen op te vangen vanaf de middellijn en daarna counteren? Of toch de Amsterdam-variant van de 1e helft? Zelf vroeg en kollektief druk zetten op de tegenstander, zodat je het gevaar in de kiem smoort en de tegenstander niet in zijn spel laat komen?

Het leek wel of Ajax beide varianten tegelijkertijd wilde toepassen in de eerste helft. Het voorste blok wilde nog wel eens wat druk zetten, maar omdat men van achteren niet aansloot, kon Spartak altijd gemakkelijk vrije mensen vinden en die 4, 5 man voorin eenvoudig uittikken. Waarna het andere blok achterin geen ondersteuning meer had als Spartak doorkwam en zich ook nog eens als een stel jufferhondjes weerde. Kennelijk dacht Ajax op dat kunstgras zaalvoetbal te kunnen spelen?

Ik vond over de hele ploeg ook een zweem hangen van "we doen dit wel effe, Spartak stelde in Amsterdam toch geen ruk voor". Waarmee ze dus juist niet zo geconcentreerd en scherp en met veel druk op man en bal zoals in Amsterdam speelden en toen daarmee Spartak flink in de problemen brachten. Nu ging het dus dubbelop: we speelden nu erg slap, terwijl Spartak met veel meer drive speelde dan in de thuiswedstrijd.

En Spartak was zeker geen superploeg, maar wel mans genoeg om Ajax voor grote problemen te stellen als je ze liet voetballen. Dat kan ook al rap, Ajax heeft dan gewoonweg niet het gogme en de handelingssnelheid om goed te reageren, zoals Joey al memoreerde. Je móet kennelijk bijna wel steeds de Amsterdam-variant toepassen (het spel van de tegenstander in de kiem smoren), wil Ajax niet in grote verlegenheid gebracht worden.

Wat me ook ergert in zo'n wedstrijd: er is in zo'n rampzalige eerste helft nergens iemand in het veld die orde op zaken probeert te stellen. De linies weer bijmekaar laat spelen met veel gevloek en geraas. Dat Ajax in ieder geval weer als 1 team, als 1 blok met elkaar ondersteunende linies speelt. Vertonghen niet en De Zeeuw zeker niet. Waar die laatste precies mee bezig was is me nou nog niet duidelijk. En hemzelf waarschijnlijk ook niet. Maar ook FdB mag je hierin het nodige kwalijk nemen. Hij zat erbij en keek ernaar en ging pas in de rust corrigeren. Wat hij achteraf kennelijk ook niet erg handig vond. Goed lesje dan voor Frank.

D_skilled
Berichten: 7293
Lid geworden op: do dec 20, 2007 5:42 pm

Re: Spartak Moskou - Ajax 17 maart 2011

Bericht door D_skilled » vr mar 18, 2011 8:56 am

Spel Ajax toont gelijk van Cruijff

MOSKOU - Na omzwervingen naar Saloniki, Kiev, Madrid, Auxerre, Milaan en Brussel, besloot Ajax zijn Europese campagne donderdag met een harde val op kunstgras in Moskou. De afgang viel (3-0) uit te leggen als een signaal ten faveure van hervormer Cruijff; veel moet anders.
Ajax is onder Frank de Boer weliswaar beter en soms herkenbaarder gaan voetballen, de wisselvalligheid en het onvermogen op sommige vlakken verdwijnen niet zomaar. De ploeg speelde in de eerste helft bovendien ongeconcentreerd.

Na een half uur was de zaak ruimschoots beslist door doelpunten van Kombarov en Welliton, die vrijwel ongestoord hun gang mochten gaan van Vertonghen, Alderweireld en Van der Wiel.

In de tweede helft scoorde aanvoerder Alex uit een schitterende vrije trap, waarbij ook het zweefvermogen van doelman Verhoeven twijfels opriep. De bal was hard ingeschoten, maar niet onbereikbaar. Toch zal Ajax het de rest van het seizoen vooral met hem en de bijna herstelde Vermeer moeten doen, nu Stekelenburg is geopereerd aan een gebroken duim.

Ruzie
Ajax kreeg pas kansen toen het duel was beslist. Eriksen raakte na een dribbel de bovenkant van de lat en schoot, vlak voor zijn wissel door Cvitanich, op doelman Dikan, de onorthodoxe keeper die ook redde op inzetten van De Jong en Cvitanich. Ook invaller Özbiliz raakte de lat.

Net als vorige week scoorde Ajax dus niet uit meerdere kansen, hetgeen opnieuw de aandacht vestigde op de verkoop van Suarez aan Liverpool en de ruzie van trainer De Boer met El Hamdaoui. Het ingeleverde scorend vermogen is navrant.

De nederlaag voltrok zich in de week waarin clubicoon Johan Cruijff zijn eerste adviezen indiende bij de directie, om de technische hervorming van Ajax ter hand te nemen. Duels als in Moskou leveren het bewijs dat Cruijff, die zich vooral richt op de geroemde opleiding van Ajax, in ieder geval een deel van het gelijk aan zijn zijde heeft.

Subtop
Weliswaar telt het eerste elftal meestal een indrukwekkend aantal zelf-opgeleide voetballers, ze zijn als het tempo omhoog gaat en de tegenstand groeit niet goed genoeg om de Europese subtop te weerstaan. Zelfs op nationaal niveau is al sinds 2004 geen titel behaald, hetgeen een blamage is voor de rijkste club van Nederland. De afgang in Moskou zal de Cruijff-gezinde wind alleen doen aanzwellen.


Toch was het Europese toernooi redelijk succesvol voor Ajax, vooral door deelname aan de Champions League, die het mogelijk maakte weer eens zwarte cijfers te schrijven over de eerste helft van dit seizoen.

Na het afscheid, na veertien duels in Champions League (plus voorronde) en Europa League, resteren nog twee kansen op een prijs. Zondag is het cruciale duel met de nummer 5 van de ranglijst ADO in Den Haag, waarbij Ajax moet zorgen dat de achterstand op PSV (3 punten) en FC Twente (2) niet groter wordt. En op 8 mei is de bekerfinale tegen FC Twente.
De Volkskrant

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Spartak Moskou - Ajax 17 maart 2011

Bericht door Zuidema » vr mar 18, 2011 9:04 am

999 schreef:Nou, ik ben het er niet mee eens met de mensen die zeggen dat AJAX bij druk van Spartak in elkaar donderde.Dat zou impliceren dat AJAX nog een tijdje mee heeft kunnen ballen.AJAX deed van de eerste seconde tot de laatste gewoon niet mee.Werd op alle fronten afgetroefs ( duelkracht, tactisch maar ook technisch ).
Klopt, vanaf minuut 1 is een slap, apathisch en tactisch erg slecht spelend Ajax op alle fronten afgetroefd door een scherp en met veel drive spelend Spartak. Ik doel meer op het algemene patroon wat we steeds bij Ajax zien. Op zich kan dit Ajax heel leuk foebolle als het wat tijd en ruimte krijgt, maar dat lukt niet als de tegenstander Ajax de duimschroeven aanzet. Dan blijkt dat soms best wel fraaie spel kennelijk alleen maar een luchtbel te zijn, waar te gemakkelijk doorheen geprikt kan worden. Zet je druk op Ajax, dan komen ze nooit in hun favoriete spelletje. En dat deed Spartak dus vanaf minuut 1.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Spartak Moskou - Ajax 17 maart 2011

Bericht door joey » vr mar 18, 2011 9:26 am

Zuidema schreef:Wat me ook ergert in zo'n wedstrijd: er is in zo'n rampzalige eerste helft nergens iemand in het veld die orde op zaken probeert te stellen. De linies weer bijmekaar laat spelen met veel gevloek en geraas.
Dat is logisch, want de spelers in de opleiding wordt niet geleerd om zelf na te denken. Het zijn echte kantkijkers, als ze het niet weten hopen ze dat de trainer zegt hoe het moet.

Ik merk dat eindelijk begint door te dringen waar het probleem zit. Zie de alinea in De Volkskrant die D_Skilled eruit gelicht heeft. Het is geen kwestie van (een gebrek aan) inzet. Die spelers willen echt wel naar de volgende ronde. Ze doen hun best, maar ze kunnen niet beter.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Spartak Moskou - Ajax 17 maart 2011

Bericht door Zuidema » vr mar 18, 2011 9:53 am

joey schreef: Die spelers willen echt wel naar de volgende ronde. Ze doen hun best, maar ze kunnen niet beter.
Ik vrees dat het gisteravond en/en was, Joey. Ajax was bij lange na niet zo geconcentreerd en scherp als in Amsterdam. En Spartak kreeg zo volop de kans om Ajax voetballend voor problemen stellen, waar de spelers de kwaliteiten niet voor hebben om ze op te lossen.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Spartak Moskou - Ajax 17 maart 2011

Bericht door joey » vr mar 18, 2011 9:56 am

Maar komt dat niet doordat ze niet weten hoe ze de problemen moeten oplossen?

Radeloosheid ziet er snel uit als ongeconcentreerdheid.

Zoals ik al eerder zei: Ajax is een one trick poney. Alles moet gaan zoals het hoort te gaan, anders wordt het niets.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Spartak Moskou - Ajax 17 maart 2011

Bericht door Zuidema » vr mar 18, 2011 10:07 am

joey schreef:Maar komt dat niet doordat ze niet weten hoe ze de problemen moeten oplossen?
En dat blijft de grote vraag dus. Is dit een hopeloze zaak of kan je dat toch op een aanvaardbaar level krijgen. Gisteravond scoorde Ajax in ieder geval zwaar onvoldoende.
Radeloosheid ziet er snel uit als ongeconcentreerdheid.
Dat speelt zeker mee. Maar vanaf minuut 1 kon je al zien dat Ajax niet met de kop erbij was. Het gemak waarmee ze een nu wel fel Spartak lieten voetballen, het gemak waarmee ze door persoonlijke fouten de bal weer rap kwijt waren, hoe slap ze als team speelden, pffff... Dan roep je het onheil ook over je af. En word je radeloos van de problemen, die je mede door je gebrek aan scherpte en concentratie veroorzaakt.
Zoals ik al eerder zei: Ajax is een one trick poney. Alles moet gaan zoals het hoort te gaan, anders wordt het niets.
Helaas wel. Omschakelen en participeren is (nog?) teveel gevraagd voor dit Ajax.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Spartak Moskou - Ajax 17 maart 2011

Bericht door joey » vr mar 18, 2011 10:37 am

Het is niet hopeloos, maar wel lastig. Frank de Boer zal het technische en tactische niveau van een heel team moeten zien te verhogen. Van individuën die gewend zijn zich te verschuilen. Het kan wel, door de trainingen intensiever te maken en de spelers bewust met hun vak bezig te laten zijn. Dit zijn geen talentloze spelers. (Over de hele linie.)

Maar je ziet waar het in de opleiding aan schort, de spelers zijn niet ver genoeg. Ze moeten nog een hoop leren in Ajax 1. Dat kost ons wedstrijden en prijzen.

Kom je op de vraag: wat is scherpte? Scherpte is m.i. ook een vorm van gogme, het is precies weten waar je mee bezig bent. Neem Van der Wiel. Een begaafde voetballer, zit een hoop in. Maar vaak lijkt het alsof hij maar wat doet, het is zo vrijblijvend. Gevolg is dat hij op het moment dat hij onder druk staat fatale fouten maakt. Natuurlijk, hij is nog jong, je kunt zeggen dat hij nog niet de rijpheid heeft om constant te zijn. Maar toch, hij loopt al een paar jaartjes mee. Hij moet als het ware gedwongen worden om een tandje bij te zetten. Ik schat, dat hij het altijd te gemakkelijk heeft gehad. Hij teerde op zijn talent, deed wat er gevraagd werd, maar hij hoefde niet na te denken en zijn reserves niet aan te spreken.

Ik wed dat VDW het bij grote buitenlandse club zo oppikt. Zoals ook Nigel de Jong dat deed. (Ik heb het niet over de rare fratsen van Nigel.) Is het dan een mentale zaak? Tot op zekere hoogte, maar het heeft ook met de opleiding te maken. Die werkt gemakzucht in de hand, en volgzaamheid. De trainer bepaalt en de speler voert netjes de opdracht uit. Maar toptalenten moeten juist initiatief nemen, dominant zijn, verantwoordelijkheid nemen. We zeggen nu: De Boer had gisteren eerder moeten ingrijpen. Dan zeg ik: en de spelers dan? Niemand die iets doet. Niemand die denkt:dit gaat fout. De BV'tjes op het veld ploeteren er eenzaam op los.

Los hiervan schort er bij de spelers ook in technisch opzicht een hoop aan. We moeten het niet alleen op een gebrek aan gogme gooien. Veel spelers zijn technisch te beperkt (basistechniek!) en kunnen daardoor niet snel genoeg de bal doorspelen. Schrijnend.
Het stinkt aan alle kanten!

Justin
Berichten: 2074
Lid geworden op: di sep 23, 2003 5:14 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Spartak Moskou - Ajax 17 maart 2011

Bericht door Justin » vr mar 18, 2011 10:49 am

joey schreef:Los hiervan schort er bij de spelers ook in technisch opzicht een hoop aan. We moeten het niet alleen op een gebrek aan gogme gooien. Veel spelers zijn technisch te beperkt (basistechniek!) en kunnen daardoor niet snel genoeg de bal doorspelen. Schrijnend.
Dat werd gisteravond weer eens pijnlijk duidelijk, ja. Spartak zette wat druk en plotseling werd elke bal óf de zijlijn over getrapt, of simpel aan de tegenstander overgeleverd. Ajax hield de bal niet langer dan 10 seconden in de ploeg. Op zulke momenten zie je ook dat een De Zeeuw het niveau (nog) lang niet heeft: geen enkele controle.

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Re: Spartak Moskou - Ajax 17 maart 2011

Bericht door Kowalczyk » vr mar 18, 2011 10:54 am

En toch snap ik er niets van hoor. Wat er in die koppies omgaat.

In de aanloop naar deze wedstrijd dacht ik ongeveer dit: "Spartak Moskou is een grote club uit een competitie waarvan we weten dat hij van vergelijkbaar kaliber is als de Nederlandse eredivisie. In de ArenA viel het voetballende niveau van Spartak weliswaar tegen, en waren ze vooral verdedigend heel kwetsbaar, maar dat had natuurlijk alles te maken met het feit dat ze nog in hun seizoensvoorbereiding zaten. In Moskou hebben ze weer een week extra training in de benen, hebben ze inmiddels de eerste competitiewedstrijd achter de rug en spelen ze voor eigen publiek, nog eens extra aangemoedigd door het feit dat na de winst in Amsterdam de kwartfinale in zicht is. Tel daar het kunstgras (spelen we sowieso nooit goed op) en de kou (houden we niet van) nog eens bij op, en je kunt op je vingers natellen dat het een lood- en loodzware klus gaat worden. 100% focus en 10.000% vechtlust vereist."

Waarom krijg ik altijd de indruk dat de Ajacieden dit níet denken?

Ajax maakte in Moskou vanaf minuut één de indruk dat ze vooral verrast waren. Zo van: "Huh? Wat krijgen we nou? Spartak is ineens veel beter dan in de ArenA! Shit hé - pff, dit valt niet mee. Eerlijk gezegd hadden we gedacht: Spartak is niet zo denderend, ze hebben hun eerste competitieduel met 4-0 verloren... als we gewoon weer zo lekker voetballen als in de ArenA, maar dit keer wél de kansen afmaken, dan winnen we daar gewoon. Maar fok hé, dat valt tegen - hè shit, daar gaat er weer eentje. Waarom lopen die Russen allemaal zo hard? Lijkt wel alsof ze aan de doping zitten..."

Denk ik soms meer als een topvoetballer dan de gemiddelde Ajax-speler...?

Of komt het gewoon omdat ik een man van 36 ben, en de gemiddelde Ajacied een jochie van 22?

It puzzles me. Voor mijn gevoel was Ajax de hele wedstrijd oprecht verbaasd: verrek, wat hebben we nou aan onze fiets hangen?

K.
Still alive...

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Spartak Moskou - Ajax 17 maart 2011

Bericht door joey » vr mar 18, 2011 11:00 am

Justin schreef:Dat werd gisteravond weer eens pijnlijk duidelijk, ja. Spartak zette wat druk en plotseling werd elke bal óf de zijlijn over getrapt, of simpel aan de tegenstander overgeleverd. Ajax hield de bal niet langer dan 10 seconden in de ploeg.

Ja, maar wat dit betreft is er licht aan het einde van de tunnel. Dit is namelijk hét speerpunt van Cruijff. Het verbeteren van de (basis)techniek van onze spelers. Hier gaat aan gewerkt worden, dus er komen betere tijden aan. :biggthumpup.gif:

Aan De Zeeuw heb je alleen maar wat als het team draait. Dat bleek al bij AZ.

De Boer heeft de juiste insteek, maar we moeten accepteren dat hij de dingen niet van de ene op de andere dag kan veranderen. Daarvoor is tijd nodig. En moet er veel werk verzet worden, zowel bij Ajax 1 als bij de opleiding. Ik heb de indruk dat ze nu (onder invloed van Cruijff) zien waar het aan schort, dat is winst. Ze hebben jarenlang hun kop in het zand gestoken en net gedaan of het allemaal aan de trainer lag.
Het stinkt aan alle kanten!

Ronald!
Berichten: 3221
Lid geworden op: di jul 11, 2006 11:00 pm

Re: Spartak Moskou - Ajax 17 maart 2011

Bericht door Ronald! » vr mar 18, 2011 11:15 am

Een post van joey met 'licht aan het eind van de tunnel', 'hoop hebben' en 'betere tijden', 'accepteren'. Er moet wel een revolutie aan de gang zijn... :biggthumpup.gif:

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11441
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Re: Spartak Moskou - Ajax 17 maart 2011

Bericht door Toppie » vr mar 18, 2011 11:20 am

Rishi schreef:Een Daley Blind heeft een mooie techniek als hij de tijd en ruimte krijgt. Maar hij mist echt teveel als hij onder druk komt te staan. Snapte sowieso niet waarom Frank Anita niet op die Schot zette..

Daley Blind is een drama en een aanfluiting een links back die opkomend net zoals van de Wiel 0% rendement heeft.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Spartak Moskou - Ajax 17 maart 2011

Bericht door Zuidema » vr mar 18, 2011 11:22 am

Kowalczyk schreef: Voor mijn gevoel was Ajax de hele wedstrijd oprecht verbaasd: verrek, wat hebben we nou aan onze fiets hangen?
Aaah, prachtige posting, Ko. :biggthumpup.gif:

Verbaasd en verrast. Inderdaad, dié indruk gaf Ajax vooral gisteravond. Met die 2 woorden leg je de vinger wat mij betreft op een hele zere plek. Afgezien van enkele andere belangrijke oorzaken voor dit échec, maar dat was wel het startpunt van veel ellende.

In de aanloop naar deze wedstrijd kon je ook al een stemming proeven, dat we dit varkentje in Moskou wel even zouden wassen. Dat viel dus vies tegen. Via onderschatting en zelfoverschatting begon Ajax sowieso al compleet verkeerd aan deze wedstrijd. Mentaal totaal niet klaar voor wat er op hen af zou komen.

Tja, 36 en 22. Zal inderdaad ook wel een kwestie van rijpheid zijn. Iets wat je je met veel vallen en opstaan in de loop der jaren eigen maakt. Hoe zouden wij gedacht hebben als wij nog vroege twintigers waren geweest in zo'n situatie?

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Spartak Moskou - Ajax 17 maart 2011

Bericht door 999 » vr mar 18, 2011 11:38 am

Zuidema schreef:
999 schreef:Nou, ik ben het er niet mee eens met de mensen die zeggen dat AJAX bij druk van Spartak in elkaar donderde.Dat zou impliceren dat AJAX nog een tijdje mee heeft kunnen ballen.AJAX deed van de eerste seconde tot de laatste gewoon niet mee.Werd op alle fronten afgetroefs ( duelkracht, tactisch maar ook technisch ).
Klopt, vanaf minuut 1 is een slap, apathisch en tactisch erg slecht spelend Ajax op alle fronten afgetroefd door een scherp en met veel drive spelend Spartak. Ik doel meer op het algemene patroon wat we steeds bij Ajax zien. Op zich kan dit Ajax heel leuk foebolle als het wat tijd en ruimte krijgt, maar dat lukt niet als de tegenstander Ajax de duimschroeven aanzet. Dan blijkt dat soms best wel fraaie spel kennelijk alleen maar een luchtbel te zijn, waar te gemakkelijk doorheen geprikt kan worden. Zet je druk op Ajax, dan komen ze nooit in hun favoriete spelletje. En dat deed Spartak dus vanaf minuut 1.
Klopt, alleen denk ik dat elke club die de ruimte krijgt heel leuk zal kunnen foebele, zelfs VVV.M.a.w. ik houdt het gewoon op kwaliteit van de spelers.In elke linie m.u.v Ericsen.Volgens mij de enige die gisteravond sporadisch wel voor zichzelf de ruimte wist te creeëren.

Neem Ebicillio en Sulejmani, denken dat je wel effe 3 Spartak speler in de luren kan leggen.Of v.d. Wiel die, notabene vaste kracht van het NLD. Elftal, geen idee heeft van hoe hij zijn directe tegenstander gevaarlozer kan maken.Anticiperen op de mindere kanten van je tegenstander, het zien waar je de club waar teegn je speelt pijn kan doen.Geld voor het hele team.

Je zou denken dat er toch enige afspraak is van hoe komen we onder die druk uit, hoe, met welke zetten, laten we in ieder geval Spartak zien dat ze attent moeten blijven op eventuele omschakelingen van de kant van AJAX.Dat je tegenstander toch bij zichzelf moet denken is het wel een goed idee om zoveel mensen door te laten schuiven bij een aanval.Niks van dit alles, je geeft de bal aan De Zeeuw of Anita en die weten het ook niet.Je geeft de bal aan je buitenspelers en die verzanden steeds in dom gedribbel, of kansloze voorzetten.Niemand weet wat te doen om zo'n snelle omschakeling neer te zetten, geen patroon te bekennen.

Kan je de voorhoede betrappen op enige automatisme, of blijft het veel van god zegen de greep.Ik vind het laatste, nog steeds, nog steeds heel veel van hetzelfde voorspelbare akties.Zekerheden zijn er dus ook nog steeds niet.Zekerheden als .. Vertonghen bleeft toch maar weer overeind, De Zeeuw zag het spel wederom goed, V.d. Wiel maakte wederom goed gebruik van de momenten dat hij wel kon doorschuiven, Ebicillio koos wederom om sober doch effectief te spelen, niks van dit alles.Veel toevalligheden, veel we kijken wel waar ik strand.

Nog steeds, welke tactiek er ook wordt gebruikt, niet in staat om een wedstrijdje of vijf achter elkaar een goede voorstelling op de mat te leggen.Zelfs tegen WII hield je je hart vast ...

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Re: Spartak Moskou - Ajax 17 maart 2011

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » vr mar 18, 2011 11:56 am

Kowalczyk schreef:En toch snap ik er niets van hoor. Wat er in die koppies omgaat.

In de aanloop naar deze wedstrijd dacht ik ongeveer dit: "Spartak Moskou is een grote club uit een competitie waarvan we weten dat hij van vergelijkbaar kaliber is als de Nederlandse eredivisie. In de ArenA viel het voetballende niveau van Spartak weliswaar tegen, en waren ze vooral verdedigend heel kwetsbaar, maar dat had natuurlijk alles te maken met het feit dat ze nog in hun seizoensvoorbereiding zaten. In Moskou hebben ze weer een week extra training in de benen, hebben ze inmiddels de eerste competitiewedstrijd achter de rug en spelen ze voor eigen publiek, nog eens extra aangemoedigd door het feit dat na de winst in Amsterdam de kwartfinale in zicht is. Tel daar het kunstgras (spelen we sowieso nooit goed op) en de kou (houden we niet van) nog eens bij op, en je kunt op je vingers natellen dat het een lood- en loodzware klus gaat worden. 100% focus en 10.000% vechtlust vereist."

Waarom krijg ik altijd de indruk dat de Ajacieden dit níet denken?

Ajax maakte in Moskou vanaf minuut één de indruk dat ze vooral verrast waren. Zo van: "Huh? Wat krijgen we nou? Spartak is ineens veel beter dan in de ArenA! Shit hé - pff, dit valt niet mee. Eerlijk gezegd hadden we gedacht: Spartak is niet zo denderend, ze hebben hun eerste competitieduel met 4-0 verloren... als we gewoon weer zo lekker voetballen als in de ArenA, maar dit keer wél de kansen afmaken, dan winnen we daar gewoon. Maar fok hé, dat valt tegen - hè shit, daar gaat er weer eentje. Waarom lopen die Russen allemaal zo hard? Lijkt wel alsof ze aan de doping zitten..."

Denk ik soms meer als een topvoetballer dan de gemiddelde Ajax-speler...?

Of komt het gewoon omdat ik een man van 36 ben, en de gemiddelde Ajacied een jochie van 22?

It puzzles me. Voor mijn gevoel was Ajax de hele wedstrijd oprecht verbaasd: verrek, wat hebben we nou aan onze fiets hangen?

K.
Goeie post, Ko! :biggthumpup.gif:

Leeftijd zal zeker een rol spelen. Maar het feit dat we supporter zijn óók. We kijken dan wellicht anders tegen de zaken aan dan de spelers. Zouden de spelers hier een paar dagen ziek van kunnen zijn? Ik denk eerder dat ze het houden op: "zondag Den Haag uit; nieuwe ronde, nieuwe kansen". Overigens ook een wedstrijd waar 100% focus en 10.000% vechtlust vereist is.

Bovendien wint Ajax nog altijd relatief vaak, ook met waardeloos spel, wat misschien de gedachte in deze (dus jonge) groep doet sluipen: "Komt wel goed". Een volstrekt misplaatste gedachte, maar dat doet er in de praktijk helaas niets aan af.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Lionel
Berichten: 47677
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Spartak Moskou - Ajax 17 maart 2011

Bericht door Lionel » vr mar 18, 2011 11:58 am

Zuidema schreef:
Kowalczyk schreef: Voor mijn gevoel was Ajax de hele wedstrijd oprecht verbaasd: verrek, wat hebben we nou aan onze fiets hangen?
Aaah, prachtige posting, Ko. :biggthumpup.gif:

Verbaasd en verrast. Inderdaad, dié indruk gaf Ajax vooral gisteravond. Met die 2 woorden leg je de vinger wat mij betreft op een hele zere plek. Afgezien van enkele andere belangrijke oorzaken voor dit échec, maar dat was wel het startpunt van veel ellende.

In de aanloop naar deze wedstrijd kon je ook al een stemming proeven, dat we dit varkentje in Moskou wel even zouden wassen. Dat viel dus vies tegen. Via onderschatting en zelfoverschatting begon Ajax sowieso al compleet verkeerd aan deze wedstrijd. Mentaal totaal niet klaar voor wat er op hen af zou komen.

Tja, 36 en 22. Zal inderdaad ook wel een kwestie van rijpheid zijn. Iets wat je je met veel vallen en opstaan in de loop der jaren eigen maakt. Hoe zouden wij gedacht hebben als wij nog vroege twintigers waren geweest in zo'n situatie?
Tja, dat er bij de amateurs zo gedacht wordt oke... Wat ik niet snap is dat er niks werd gedaan na een minuut of 20. Waarom wachten tot de rust?
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Spartak Moskou - Ajax 17 maart 2011

Bericht door Zuidema » vr mar 18, 2011 12:10 pm

999 schreef: Je zou denken dat er toch enige afspraak is van hoe komen we onder die druk uit, hoe, met welke zetten, laten we in ieder geval Spartak zien dat ze attent moeten blijven op eventuele omschakelingen van de kant van AJAX.Dat je tegenstander toch bij zichzelf moet denken is het wel een goed idee om zoveel mensen door te laten schuiven bij een aanval.Niks van dit alles, je geeft de bal aan De Zeeuw of Anita en die weten het ook niet.Je geeft de bal aan je buitenspelers en die verzanden steeds in dom gedribbel, of kansloze voorzetten.Niemand weet wat te doen om zo'n snelle omschakeling neer te zetten, geen patroon te bekennen.
Nou was de wedstrijd van gisteravond wel een verbijsterend dieptepunt daarin. Ajax kwam tot helemaal niks eigenlijk in die eerste helft. Afgebluft, afgetroefd. Speelde als aangeschoten wild in balbezit. Er klopte werkelijk geen hout van, individueel en als team. Waarin de vermeende sterkhouders Vertonghen en De Zeeuw niet of vrijwel niet thuis gaven. Aan de andere kant speelt Ajax gelukkig ook wel wedstrijden dat ze wel degelijk redelijk tot goed blijken te kunnen voetballen. Vooral als de tegenstander wat meewerkt en Ajax het koppie erbij heeft. Het is gelukkig niet een en al kommer en kwel.

Maar ik ben het zeker met je eens, daarin heeft Ajax nog heel veel stappen te maken. Wat doe je als je onder druk wordt gezet, hoe voetbal je je daaronder uit, hoe zijn dan je patronen en het positiespel in balbezit, hoe creeer je dan (rap) gevaar voorin. En ook: kan je improviseren als het niet loopt zoals het zou moeten lopen. Voetbal is niet altijd in vaste, machinale patronen en afspraken te vatten.

Of je die stappen met deze spelers kunt maken? Een basis is misschien op den duur nog wel te leggen daarin, maar het zal vrees ik behelpen blijven. Weerbaarheid, techniek en handelingssnelheid, gogme, taktisch inzicht, gevoel voor positie, ruimte en dynamiek, creativiteit/inventiviteit, het als een team, een kollektief kunnen spelen met een duidelijk plan. In combinatie met allerhande mentale trammelant scoren teveel spelers nog te vaak zwaar onvoldoende op die terreinen. Helaas.

Plaats reactie