Ajax - SK Rapid Wien 04-08-2015

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Yopi
Erelid

Re: Ajax - SK Rapid Wien 04-08-2015

Bericht door Yopi » wo aug 05, 2015 1:42 pm

Jonge spelers maken fouten. Daar moeten ze van leren.

'Met Rijkaard en Vanenburg winnen we de oorlog niet.' :smallgrin.gif:

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » wo aug 05, 2015 1:45 pm

Pisnichten op halfhoge roze laarsjes moet je met de Ajaxmeiden laten meespelen, of met Joling.

BTW, klopt met die piepstem erbij win je niet veel als er iemand van die twee zijn talent niet waargemaakt heeft......
YNWA

LucaS

Bericht door LucaS » wo aug 05, 2015 2:02 pm

Natuurlijk had Cruijff die speler niet neer moeten halen. Maar als dat de graadmeter voor verantwoordelijk heid is, dan is de Boer net zo min verantwoodelojk. Laat staan Overmars.
I think I lost my fucking headache

Laudrup

Bericht door Laudrup » wo aug 05, 2015 2:08 pm

Zo dat was de CL campagne alweer. Ik heb ervan genoten.
15 mei 2011.

wimpey

Bericht door wimpey » wo aug 05, 2015 2:15 pm

InnerHarbour schreef:En zo is het weer gedraaid dat de jeugd er allemaal niets aan kon doen en Cruijff over water kan blijven lopen. :smallgrin.gif:
Ik kan je oneliners vandaag wel appreciëren, IH. Cruijff lijkt geen deel van het probleem te zijn. Wel deel van de oplossing.

Da's het probleem met Ajax na de mid 90s: de beleidsbepalers (o.a. luisterend naar de namen Cruijff en Van Gaal) zijn vnl. deel van het probleem i.p.v. deel van de oplossing gebleken.

Gooi het eens over een andere boeg, Ajax. Doe eens gek. Laat het verleden eens rusten en kom in 2015 aan. Het liefst met bewezen vaklui die niet besmet zijn door enig contact met bovengenoemde namen.

El Clavo
AT Toto winner 08/09

Bericht door El Clavo » wo aug 05, 2015 2:19 pm

Monkey Tonk schreef:
El Clavo schreef:Je bent in geen 5 jaar gewoon geen kut opgeschoten. Jeugd is leuk, maar jeugd maakt ook jeugdige fouten. Juist nu had je wat ervaring op moeten stellen om dit uit te spelen. Het is naief, doorzichtig en alles behalve vernieuwend. En daar is El Salvador voor een heel groot deel schuldig aan. Zijn zogenaamde visie is achterhaald en niet van toepassing op het hedendaagse voetbal.
Natuurlijk is er progressie geboekt. De jeugdopleiding is veel beter nu. Als een probleem zich aandient is dat niet het einde van de wereld, of in dit geval de FR. Een probleem is een uitdaging, een uitnodiging om de volgende stap naar boven te nemen. De uitdaging voor Ajax nu is de juiste balans te vinden tussen 1) kapitaal op het veld, en 2) doorstroming van de jeugd. Lijkt me op zich niet zo moeilijk. Knelpunten zijn een veel te zuinige Overmars & co, en een haperende wisselwerking tussen het kamp Jonk en FdB. Los die knelpunten op en je kunt positief en constructief verder bouwen.
Op basis waarvan concludeer je dat? Er is alleen maar gezeik met onder andere Jonk. Welke jeugd is nou echt doorgebroken? Je hebt een probleem gecreeerd wat er helemaal niet had hoeven zijn.

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » wo aug 05, 2015 2:47 pm

El Clavo schreef:
Monkey Tonk schreef:
El Clavo schreef:Je bent in geen 5 jaar gewoon geen kut opgeschoten. Jeugd is leuk, maar jeugd maakt ook jeugdige fouten. Juist nu had je wat ervaring op moeten stellen om dit uit te spelen. Het is naief, doorzichtig en alles behalve vernieuwend. En daar is El Salvador voor een heel groot deel schuldig aan. Zijn zogenaamde visie is achterhaald en niet van toepassing op het hedendaagse voetbal.
Natuurlijk is er progressie geboekt. De jeugdopleiding is veel beter nu. Als een probleem zich aandient is dat niet het einde van de wereld, of in dit geval de FR. Een probleem is een uitdaging, een uitnodiging om de volgende stap naar boven te nemen. De uitdaging voor Ajax nu is de juiste balans te vinden tussen 1) kapitaal op het veld, en 2) doorstroming van de jeugd. Lijkt me op zich niet zo moeilijk. Knelpunten zijn een veel te zuinige Overmars & co, en een haperende wisselwerking tussen het kamp Jonk en FdB. Los die knelpunten op en je kunt positief en constructief verder bouwen.
Op basis waarvan concludeer je dat? Er is alleen maar gezeik met onder andere Jonk. Welke jeugd is nou echt doorgebroken? Je hebt een probleem gecreeerd wat er helemaal niet had hoeven zijn.
Je antwoord draait om de twee knelpunten die ik al aanduidde. Ik zie hier vandaag vooral geklaag, beschuldigende vingers, en paniekgezang om het dan maar over een hele ander boeg te gooien. Het lijken me allemaal overdreven scoreboardreacties. Het fiasco van gisteravond was geen verrassing. Het proces dat een paar jaar geleden in gang is gezet is geen mislukking. Het is alleen tijd, de hoogste tijd, voor de volgende stap. Daarvoor heb je rustige hoofden en duidelijke visie nodig. Nogmaals, los die twee knelpunten op en je komt zowiezo veel verder in het bouwproces, want dan staat het kapitaal op het veld en stroomt de jeugd ook door. Los die knelpunten niet op en de revolutie strandt hier.

Voorbeeld. De doorstroming verloopt niet goed omdat het eerste veel angstiger speelt dan de jeugdelftallen. Dat is FdB aan te rekenen, maar ik leidt het terug op het kapitaal dat op de bank staat. Met het kapitaal op het veld ben je 'gewoon' Ajax, en pas je je niet zo angstig aan. Als je, zoals deze organizatie, het inkopen niet goed beheerst, moet je daar betere mensen voor aantrekken. Het hangt allemaal samen.
Laatst gewijzigd door Monkey Tonk op wo aug 05, 2015 3:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

elliquido

Bericht door elliquido » wo aug 05, 2015 3:05 pm

We hebben gewoonweg geen keus. Ook rapid wint de CL of EL niet, ook basel niet en vele anderen niet.
De CL is voor de super poenerige 5 en de EL voor de 2e klasse poenerigen.

Het is voor ons hopen op het dunne draadje van jeugdig opleiden en meer kunnen we niet,
lets face it, we spelen minor league in de uefa northen league c'est ca !
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » wo aug 05, 2015 3:14 pm

wimpey schreef:
InnerHarbour schreef:En zo is het weer gedraaid dat de jeugd er allemaal niets aan kon doen en Cruijff over water kan blijven lopen. :smallgrin.gif:
Ik kan je oneliners vandaag wel appreciëren, IH. Cruijff lijkt geen deel van het probleem te zijn. Wel deel van de oplossing.

Da's het probleem met Ajax na de mid 90s: de beleidsbepalers (o.a. luisterend naar de namen Cruijff en Van Gaal) zijn vnl. deel van het probleem i.p.v. deel van de oplossing gebleken.

Gooi het eens over een andere boeg, Ajax. Doe eens gek. Laat het verleden eens rusten en kom in 2015 aan. Het liefst met bewezen vaklui die niet besmet zijn door enig contact met bovengenoemde namen.
Inderdaad, maar ook in het veld, gewoon 4-4-2-, hou het simpel voor de jonge gasten, laat ze met genoeg mensen om zich heen spelen, linies kort op elkaar het was toch de belangrijkste wedstrijd van het jaar? M.i. is het middenveld het sterkste gedeelte van deze ploeg en je hebt zat van die middenvelders. Klaassen, Sinksnijder, Bazoer en onze Servische sluipmoordenaar. Daarachter Tete, Heitinga, Riedewalderarara en Dijks. Voorin die Stucadoor met een snelle zolang die maar niet op roze kaplaarsjes speelt.

Laat die dicht op elkaar spelen en laat die gasten uit Wenen het spel maar maken alleen dat mag niet in Amsterdam er moet zogenaamd Ajax voetbal gespeeld worden wat dat dan ook mag zijn, ik heb namelijk vanaf 1965 al alle soorten Ajax voetbal voorbij zien komen maar ik geef het toe nog niet vaak zo naief zoals nu.

Wat een bende.
YNWA

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » wo aug 05, 2015 4:21 pm

De Boer heeft geen spijt van het feit dat hij zijn routinier John Heitinga in beide duels met Rapid niet gebruikt heeft: 'De jonge jongens deden het goed. Ze bewezen dat zij hoorden te spelen.'
Aldus Frenk in de VI. Die gozer snapt het gewoon totaal niet. En dan heb ik het niet specifiek over het wel of niet laten spelen van Johnny.

Authentieke, oprechte man, met enorm veel hart voor de club. Die 4 op rij neemt niemand hem meer weg. Maar ik ben er ondertussen wel echt klaar mee.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Le T.

Bericht door Le T. » wo aug 05, 2015 4:31 pm

elliquido schreef:We hebben gewoonweg geen keus. Ook rapid wint de CL of EL niet, ook basel niet en vele anderen niet.
De CL is voor de super poenerige 5 en de EL voor de 2e klasse poenerigen.

Het is voor ons hopen op het dunne draadje van jeugdig opleiden en meer kunnen we niet,
lets face it, we spelen minor league in de uefa northen league c'est ca !
Dat vind ik onzin, we krijgen jaarlijks op ons donder van provincieclubjes en dan gaan we klagen dat de eredivisie niks voorstelt. Zodra PSV een keer een jaar niet heel slecht getraind wordt is Ajax kansloos voor de titel. Zorg nou eerst maar eens dat je alles uit de mogelijkheden haalt en dus flink afstand neemt van de onderste 15 uit de eredivisie. Ik geloof er niks van dat dan de kwartfinale CL ook onbereikbaar is.
Wollt ihr den totalen Mensch?

elliquido

Bericht door elliquido » wo aug 05, 2015 5:37 pm

Ook in de gloriejaren van ajax werden we niet altijd kampioen.
Ook in de gloriejaren van Ajax hadden we moeite met volendam en rkc.
Vergelijking gaat mank.

Probleem is dat we de sneijders en vdv , kluiverts en bergkampjes niet meer krijgen, want als ze 16.5 jaar zijn lopen ze bij arsenal/chelsea/city/madrid te voetballen.

om wanhopig van te worden
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Wouter

Bericht door Wouter » wo aug 05, 2015 6:22 pm

Zoals gewoonlijk krijgt de trainer de schuld. Maar Ajax heeft gewoon een matige ploeg. Het is toch een wonder dat ze vorig jaar nog tweede zijn geworden. Als Bosz eerder door Had gehad dat hij Traoré als spits moest opstellen en Room in het doel, was Vitesse tweede geworden. Daarvan ben ik overtuigd.

Arthur

Bericht door Arthur » wo aug 05, 2015 7:08 pm

Ajax heeft eigenlijk vrij veel erg goede spelers: Bazoer, Cillessen, Klaassen, Sinkgraven, El Ghazi, Riedewald, Tete. Het is alleen zo jammer dat er niet wordt doorgeselecteerd, maar in tegendeel juist brandhout als Dijks en Heitinga wordt teruggehaald. Tel daarbij op dat er tactisch weinig van klopt en je krijgt decepties zoals gisteren. De spelers maken veel individuele fouten, ook de grote talenten, maar dat zou niet zo fataal zijn als het team goed zou staan. Ik vind dat erg jammer om te constateren, want het liefst zie ik De Boer nog 10 jaar blijven. Overmars daarentegen kan mij niet snel genoeg weggaan.

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » wo aug 05, 2015 9:24 pm

Wouter schreef:Zoals gewoonlijk krijgt de trainer de schuld. Maar Ajax heeft gewoon een matige ploeg. Het is toch een wonder dat ze vorig jaar nog tweede zijn geworden. Als Bosz eerder door Had gehad dat hij Traoré als spits moest opstellen en Room in het doel, was Vitesse tweede geworden. Daarvan ben ik overtuigd.
Wouter, waar heb je het over? Frenk laat telkens maar weten dat hij de selectie helemaal top vindt. Natuurlijk krijgt hij de schuld. Gisteren ook weer. Had je m'n quote hier boven nog gezien? In een ander interview liet ie ook nog weten het extra jammer te vinden, omdat we 'prima in de wedstrijd zaten'. Die man is het echt even kwijt.

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » wo aug 05, 2015 9:28 pm

Arthur schreef:Ajax heeft eigenlijk vrij veel erg goede spelers: Bazoer, Cillessen, Klaassen, Sinkgraven, El Ghazi, Riedewald, Tete.
De dikgedrukte namen zijn geen erg goede spelers, maar erg talentvolle spelers. Het zijn talenten. Bazoer, Sinkgraven, en El Ghazi waren gisteren kut. Dat kun je ze ook niet kwalijk nemen, trouwens. Het zijn namelijk talenten.
Het is alleen zo jammer dat er niet wordt doorgeselecteerd, maar in tegendeel juist brandhout als Dijks en Heitinga wordt teruggehaald.
Heitinga verdient nog een eerlijke kans, dat kan echt niet minder als Veltman zijn op dit moment. Dijks doet het tot nu toe gewoon prima trouwens. Zo eerlijk moet je ook wel zijn. Was een van de weinigen die gisteren z'n mannetje stond, leed weinig balverlies, en kwam er een paar keer mooi langs. Mooi assist ook.

Heitinga en Dijks zijn easy targets, maar leg de schuld wel neer bij degenen die het verdienen.

LucaS

Bericht door LucaS » wo aug 05, 2015 9:51 pm

Waarom heet Frank Frenk?
I think I lost my fucking headache

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » wo aug 05, 2015 9:51 pm

Club Brugge wint net met 3-0 van Panathinaikos in de voorronde en die Grieken lijken me niet slechter dan Rapid, dit bevestigd alleen maar wat ik al dacht, het Belgische clubvoetbal is ons ook al lang voorbij, dat bevestigd trouwens de uefa ranking. Maargoed blijf in Nederland maar lekker naief doorvoetballen met je slechte verdedigen en hoe jonger hoe beter.

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » do aug 06, 2015 7:15 am

Ajax strand al jaren in de Europa League in een vroegtijdig stadium, tegen clubs met relatief beperkte middelen. Waarom zijn geen lessen getrokken uit dit feit en hoe deze tegenstanders in de EL hun scouting organiseren? Waarom proberen we de sterke punten van psv niet over te nemen? Oja, in Amsterdam weten we alles beter.... cruijff heeft het voetbal immers uitgevonden.
Ajax!

Mano

Bericht door Mano » do aug 06, 2015 8:27 am

Dan houd men een seminar over de toekomst van het Nederlands voetbal en komt mr.Almighty een speech geven en gaat meteen na zijn speech weg (geen behoefte aan andere mensen hun visie). Andere voetbalgoden waren gepikeerd dat ze niet op de eerste rij zaten en kwamen daarom niet.

Voetballers en hun ego....

Ik zeg niet dat zo'n seminar de oplossing was maar het was een signaal en een stap. Die vervolgens in rook is opgegaan (volgens mij)
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Le T.

Bericht door Le T. » do aug 06, 2015 9:10 am

elliquido schreef:Ook in de gloriejaren van ajax werden we niet altijd kampioen.
Ook in de gloriejaren van Ajax hadden we moeite met volendam en rkc.
Vergelijking gaat mank.
Zo werkt dat in een competitie. Er is echter een verschil tussen een keer gelijk spelen of verliezen op een knollenveld tegen een slim verdedigend elftal als de beste spelers niet fit zijn na een midweekse CL-wedstrijd, of weggespeeld worden door PEC en goed wegkomen met 5-1. Je kunt altijd verliezen, maar de onderliggende krachtsverhouding is wel veranderd.
Probleem is dat we de sneijders en vdv , kluiverts en bergkampjes niet meer krijgen, want als ze 16.5 jaar zijn lopen ze bij arsenal/chelsea/city/madrid te voetballen.

om wanhopig van te worden
Dat versterkt elkaar ook, jonge spelers die zich in de CL willen laten zien om in een keer de grote stap naar de top te maken kunnen tegenwoordig beter in Belgie, Zwitserland of Oostenrijk gaan voetballen dan bij Ajax. Het is een neerwaartse spiraal daardoor. Even goed kun je ook een opwaartse spiraal hebben, maar dan moet je wel goed gebruik maken van de middelen die je hebt. Met 100 miljoen heb je heel veel middelen.

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » do aug 06, 2015 11:33 am

Arthur schreef:Ajax heeft eigenlijk vrij veel erg goede spelers: Bazoer, Cillessen, Klaassen, Sinkgraven, El Ghazi, Riedewald, Tete. Het is alleen zo jammer dat er niet wordt doorgeselecteerd, maar in tegendeel juist brandhout als Dijks en Heitinga wordt teruggehaald. Tel daarbij op dat er tactisch weinig van klopt en je krijgt decepties zoals gisteren. De spelers maken veel individuele fouten, ook de grote talenten, maar dat zou niet zo fataal zijn als het team goed zou staan. Ik vind dat erg jammer om te constateren, want het liefst zie ik De Boer nog 10 jaar blijven. Overmars daarentegen kan mij niet snel genoeg weggaan.
Precies. Ajax bulkt voor het eerst sinds jaren weer over supertalent. Al dat gelul over een te jonge selectie vind ik zo'n onzin. Gisteren haalden de waterpolodames de WK-finale met een elftal dat gemiddeld 20 jaar oud is. Kwaliteit is het enige wat telt. Voor de rest is het aan de coach om er wat van te maken.
De Boer kreeg aan het begin van het seizoen wat hij wou. Meer energie en body met Gudelj en meer ervaring met Heitinga. Ipv deze spelers zo snel mogelijk in te passen en te werken aan automatismen, besloot hij ondanks de korte voorbereiding het systeem om te gooien en te spelen met een echte 10. Dit terwijl hij al 5 jaar met de punt naar achteren speelt en de hele jeugdopleiding ook zo speelt. Dat is vragen om problemen.
In de uitwedstrijd had hij zowaar een helder moment door Sinkgraven hangend op links op te stellen. In een soort rol zoals Iniesta die jaren bij Barcelona en Spanje vervulde. Prima. Hierdoor kwam Milik beter tot zijn recht omdat hij kon uitwijken naar links en kwam Bazoer ook vaker centraal te spelen. De overwinning werd helaas weggeven door een blunder van Veltman en doordat De Boer voor de zoveelste keer niet wist wat te doen met een man meer situatie.

In de thuiswedstrijd ging De Boer vreselijk de fout in. Sinkgraven werd teruggehaald naar het middenveld en Gudelj gepasseerd. Sinkgraven kan prima linkshalf spelen, maar dan moet er wel met de punt naar achteren gespeeld worden, zodat hij nog een controleur achter zich weet. Spelen met een 10 en Sinkgraven in een controlerende rol erachter is een gospe. Die jongen moet het van zijn creativieit hebben. Die moet aan kunnen sluiten voorin en de steekbal geven. Niet controlerend spelen rond zijn eigen 16. Zo maak je talent niet sterker maar maak je het kapot.
Bijkomend nadeel was, doordat Fischer stijf op links speelde, Milik ook minder tot zijn recht kwam.
Over zijn kamikze wissel zal ik het maar niet hebben..
Voor het vervolg in de competitie hoop ik dat Veltman vervangen wordt door Heitinga. Heitinga zal verdedigend misschien niet beter zijn, maar is wel een leider en ervaren speler die supertalent Riedewald nodig heeft naast zich. Bovendien is Heitinga in aanvallend opzicht 10x beter. Niet alleen qua inschuiven, maar ook qua lange bal en crosspasses.
Verder moet De Boer - als hij vasthoud aan het spelen met een 10 - SInkgraven op de linksbuitenplaats opstellen. Is het beste voor het team.

Le T.

Bericht door Le T. » do aug 06, 2015 12:12 pm

Je kunt best met jonge spelers spelen, maar niet vanuit de Gullit houding "Ze moeten het zelf zien". Jonge spelers zijn minder zelfstandig, hebben meer instructie nodig, duidelijker do's en don'ts en dan niet een keer zeggen of herhalen, maar erin drillen. Dat vraagt een type trainer dat De Boer niet is, ik geloof best dat hij ze hard aan hun kop zeurt, maar dat is niet waarom het gaat.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » do aug 06, 2015 12:29 pm

Maar Trab, datgene wat jij goed uiteenzet is toch volstrekt logisch? Sterker nog, na 30 minuten zag je al duidelijk dat het 'niet zo lekker' liep als in de heenwedstrijd. Waarom grijpt die man dan niet in? Ik zie nog altijd niet waarom Fischer nu opeens het vertrouwen krijgt, want die jongen is er (nog?) niet. Op basis van de heenwedstrijd haal je je beste man een linie terug om verdedigend werk te verrichten. Zo bizar.

En het treurige is inderdaad dat het wisselbeleid er voor zorgde dat het nog slechter werd.

Bij dergelijke onkunde moet je je gaan afvragen of we de juiste coach hebben, hoor.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » do aug 06, 2015 2:15 pm

In het scouting, financiële zaken en toekomst topic breek je nog een lans voor De Boer, maar inmiddels heb je ook je twijfels, Peter?

Maar inderdaad, het is toch bizar dat er hier meer tactisch inzicht lijkt te zijn dan bij de complete technische staf van Ajax? De Boer, Spijkerman, Bergkamp, Trustfull, er loopt nogal wat voetbalervaring rond daar...
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Plaats reactie