Feyenoord - Ajax 21-09-2014

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Ajaciedjuh

Re: Feyenoord - Ajax 21-09-2014

Bericht door Ajaciedjuh » ma sep 22, 2014 5:20 am

Passage uit het stukje van Cruijff van vandaag (Telesport):
Positief is wel dat alle drie de clubs goed uit het midweekse programma gekomen zijn. Feyenoord liet tegen Ajax zien dat de club op de goede weg zit, terwijl Ajax en PSV geen punten verspeelden.

:smallgrin.gif:
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Zuidema

Bericht door Zuidema » ma sep 22, 2014 6:24 am

Raymon schreef: Afgeven aan wie? Iedereen speelde verstoppertje.
Er waren inderdaad vaak bar weinig afspeelmogelijkheden, maar dat 'gesoleer' van Sigi was de oplossing ook niet. Trouwens deed hij dat niet alleen tegen F., ik zie hem dat vaker doen. In plaats van het doodsimpel en sober te houden, gaat hij dan allemaal moeilijke dingen uithalen die hij helemaal niet kan, wat geheid weer tot balverlies lijdt. Denkt Sigi soms dat hij Van Basten is nu hij een Ajax-shirt met nr 9 draagt? Als een nijlpaard dat denkt dat het een primaballerina is?

Wat ik bij Sigi gistermiddag gewaardeerd zou hebben bij de zoveelste onmogelijke bal: dat ie zijn medespelers om hem heen de grond in vervloekt had met de dreiging van allerhande afschuwelijke IJslandse trollen. "Geef me gvd eens een normale bal, man. Wat kan ik hier nou mee?' Dat die gasten om hem heen daarmee misschien wakker waren geschud. En zich ook gingen afvragen 'waar zijn we vanmiddag nou eigenlijk in hemelsnaam mee bezig met zijn allen?' Maar nee, Sigi sjokte dan weer heel loyaal en collegiaal stilletjes verder over het veld met een melancholieke blik alsof hij naar het gebubbel van een IJslandse heetwaterbron zat te staren. Jammer.

Dat gezegd hebbende, zo'n wanvertoning als gistermiddag is natuurlijk een kollektief probleem, maar we hebben eigenlijk ook niemand in het veld die dan opstaat en de boel weer wat op de rails probeert te zetten. Moisander bijvoorbeeld niet. Zeker nu niet nu hij het al druk genoeg met zichzelf heeft in zijn dip. Zimling kan ik daarin nog niet inschatten, maar die is ook nog wat te kort daarvoor bij Ajax. Die hierarchie moet nog settelen, alhoewel dit daarvoor een uitgelezen kans was. Sigi dus ook niet, ofschoon hij met zijn geneuzel in het veld eigenlijk ook weinig recht van spreken heeft. Cillessen misschien wel achterin, maar op keep is het moeilijk een heel elftal te sturen. Van de eerstejaars kan je zo'n rol nog niet verlangen. Van de tweedejaars en ouder misschien wel (Veltman, Serero, Klaassen, Van Rhijn). Hoe dan ook, pas na het nodige gebulder van FdB in de rust en nadat F. gelukkig een paar tandjes teruggeschakeld had, kwamen we weer wat terug in de wedstrijd. Aandachtspuntje?
Laatst gewijzigd door Zuidema op ma sep 22, 2014 7:20 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Trab: ''Niet afspelen, maar uitspelen.'' :ajax.gif:

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » ma sep 22, 2014 7:18 am

Samenvatting gekeken. F gooide bijna alles hoog voor de pot en Ajax had daar geen antwoord op. Net als tegen PSG was het achterin een zeef.

Waar begin je om vanuit zo'n puinhoop toch weer een redelijk elftal neer te zetten? Wat mij betreft op de as.
Centraal achterin heb je een leider nodig die de verdediging organizeert. Als de verdedigers wel goed staan geef je nooit zoveel kansen weg. Centraal op het middenveld heb je een leider nodig die de lijnen uitzet en rust in de ploeg brengt. En centraal voorin zou een klassespits niet misstaan.

Ajax heeft veel teveel dienende spelers, en te weinig denkende spelers, laat staan anders denkende spelers. Er zit geen sprankje rebellie in deze ploeg. Kishna was anders, maar werd net zo lang buiten de ploeg gehouden totdat hij weer doodnormaal was. Er is geen enkele speler waar je voor naar het stadion komt.

Ik heb niks met deze steriele Ajax-onwaardige ploeg. De Fluwelen Revolutie zou voor attractief, aanvallend, spectaculair voetbal zorgen, en het begint erop te lijken dat dit niet gaat gebeuren. Maar binnen Ajax lijkt niemand dit te willen onderkennen, misschien door de vier kampioenschappen. Hallo! Dat was niet het doel, heren. Op voetballend gebied, zoals de zaken er nu voor staan, hebben we geen meter vooruitgang gemaakt. En vandaag is dat puur omdat de verdiende centen op de bank staan. Dat is voor mij het meest onwaarschijnlijke element in het verhaal. Hoe kun je nou doodleuk door hopen te blijven punniken op het slechte voetbal van verleden jaar? Aan het begin van de Revolutie bracht Cruijff een duidelijke visie. En vanuit die visie werd gehandelt. En voor een tijd ging dat niet slecht. Maar waar is de visie nu? Waar is die terug te zien op het veld? Waar ging het mis? Hoe pak je de draad weer op? Of is het beter om het grootste deel van de selectie door de plee te spoelen en helemaal opnieuw te beginnen?

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma sep 22, 2014 7:31 am

Monkey Tonk schreef:...
Waar begin je om vanuit zo'n puinhoop toch weer een redelijk elftal neer te zetten? Wat mij betreft op de as.
Centraal achterin heb je een leider nodig die de verdediging organizeert. Als de verdedigers wel goed staan geef je nooit zoveel kansen weg. Centraal op het middenveld heb je een leider nodig die de lijnen uitzet en rust in de ploeg brengt. En centraal voorin zou een klassespits niet misstaan...
Klopt, er stond zondag duidelijk geen leider in het veld. Niemand die het elftal bij de hand nam en zorgde voor rust binnen de ploeg. In plaats daarvan lieten we ons continu overrompelen door een opportunistisch spelend Feyenoord.

Eerder hadden we dan nog iemand als Poulsen om de boel wat wakker te schudden maar nu gaf de hele as niet thuis.
Nil volentibus arduum

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » ma sep 22, 2014 7:50 am

Kennelijk goed genoeg om Ajax daarmee van het veld af te vegen. En het is niet de eerste keer dat we geen antwoord op extreme druk hebben.
Feyenoord speelde niet zo geweldig, laat ze dat maar denken. Deze competitie won Ajax van Vitesse en AZ, maar was Ajax zo veel beter? Lees de wedstrijdtopics nog maar eens door. Heracles had ook een gelijkspel kunnen halen Ajax speelt zwak, een verkeerde uittrap van Cillesen en Serero die zich de bal laat ontfutselen en dat waren twee van de drie ballen op het houtwerk.
Mwah, ik ben ervan overtuigd dat deze spelers rap vorderingen zouden maken als ze een half jaartje onder Cruijff of Van Gaal zouden trainen. De Boer is domweg geen hoogvlieger.
Het kan niet alleen op FdB worden afgeschoven, of hij hoogvlieger is of niet. Hij krijgt de selectie van het TH, krijgt de opdrachten van het TH. Er zal toch weleens gesproken worden met het TH? Bergkamp is zijn assistent en lid van het TH, hij zal toch wel met FdB praten? FdB mag af en toe meepraten met bij het TH, las ik onlangs. Wanneer FdB, in de ogen van het TH, niet goed genoeg is, vliegt hij eruit. Hij is vier keer kampioen geworden, het TH durft dat niet? Het TH zal ongetwijfeld gesteund worden door De Telegraaf, JC en VI.
Dat gezegd hebbende, zo'n wanvertoning als gistermiddag is natuurlijk een kollektief probleem, maar we hebben eigenlijk ook niemand in het veld die dan opstaat en de boel weer wat op de rails probeert te zetten.
Zo'n speler loopt er niet rond, er loopt geen gelouterde dertiger in rond? Zimling (29) is er net, Moisander (28) blundert te vaak , daarna komt qua leeftijd Cillesen. Gemiddeld was Ajax gisteren 23,3 jaar en het zo jonge Feyenoord was gemiddeld 25,5 jaar.
Ajax heeft veel teveel dienende spelers, en te weinig denkende spelers, laat staan anders denkende spelers. Er zit geen sprankje rebellie in deze ploeg. Kishna was anders, maar werd net zo lang buiten de ploeg gehouden totdat hij weer doodnormaal was. Er is geen enkele speler waar je voor naar het stadion komt.
De Kishna uit de jeugd is een aanwinst, de huidige Kishna niet. Hoe zal het El Ghazi vergaan?
Ik heb niks met deze steriele Ajax-onwaardige ploeg. De Fluwelen Revolutie zou voor attractief, aanvallend, spectaculair voetbal zorgen, en het begint erop te lijken dat dit niet gaat gebeuren. Maar binnen Ajax lijkt niemand dit te willen onderkennen, misschien door de vier kampioenschappen. Hallo! Dat was niet het doel, heren. Op voetballend gebied, zoals de zaken er nu voor staan, hebben we geen meter vooruitgang gemaakt.
Dit seizoen zouden we beter voetbal te zien krijgen, het TH kreeg blijkbaar het gevoel dat niet iedereen enthousiast was over het spel. We zien het resultaat. We zouden de Europese top zo langzamerhand genaderd moeten zijn, wil Ajax in 2016 schitteren. Ik ben bang dat we nog meer achterop zijn geraakt, tegenstanders als PSG nemen Ajax al niet meer serieus, gezien de versnelling waarin er gespeeld wordt.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Toppie

Bericht door Toppie » ma sep 22, 2014 7:57 am

Ik heb Marc Netto neteen mail gestuurd, met als onderwerp "Goeie ploeg "we legggen de lat erg hoog dit jaar :smallgrin.gif:
Laatst gewijzigd door Toppie op ma sep 22, 2014 7:58 am, 1 keer totaal gewijzigd.

zeux

Feyenoord - Ajax 21-09-2014

Bericht door zeux » ma sep 22, 2014 7:58 am

Dat laatste (van Demo: psg dat zich niet inspande) resulteerde in een puntje voor ons, dus van dat soort cadeautjes word ik nog wel blij.

Maar verder prima analyse Demo.

En het zorgwekkende: de weg vooruit is vals plat naar beneden.

Want niemand wil naar Ajax komen.
Laatst gewijzigd door zeux op ma sep 22, 2014 7:59 am, 1 keer totaal gewijzigd.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Mano

Bericht door Mano » ma sep 22, 2014 7:58 am

Zuidema schreef:
Raymon schreef: Afgeven aan wie? Iedereen speelde verstoppertje.
Er waren inderdaad vaak bar weinig afspeelmogelijkheden, maar dat 'gesoleer' van Sigi was de oplossing ook niet. Trouwens deed hij dat niet alleen tegen F., ik zie hem dat vaker doen. In plaats van het doodsimpel en sober te houden, gaat hij dan allemaal moeilijke dingen uithalen die hij helemaal niet kan, wat geheid weer tot balverlies lijdt. Denkt Sigi soms dat hij Van Basten is nu hij een Ajax-shirt met nr 9 draagt? Als een nijlpaard dat denkt dat het een primaballerina is?

Wat ik bij Sigi gistermiddag gewaardeerd zou hebben bij de zoveelste onmogelijke bal: dat ie zijn medespelers om hem heen de grond in vervloekt had met de dreiging van allerhande afschuwelijke IJslandse trollen. "Geef me gvd eens een normale bal, man. Wat kan ik hier nou mee?' Dat die gasten om hem heen daarmee misschien wakker waren geschud. En zich ook gingen afvragen 'waar zijn we vanmiddag nou eigenlijk in hemelsnaam mee bezig met zijn allen?' Maar nee, Sigi sjokte dan weer heel loyaal en collegiaal stilletjes verder over het veld met een melancholieke blik alsof hij naar het gebubbel van een IJslandse heetwaterbron zat te staren. Jammer.

Dat gezegd hebbende, zo'n wanvertoning als gistermiddag is natuurlijk een kollektief probleem, maar we hebben eigenlijk ook niemand in het veld die dan opstaat en de boel weer wat op de rails probeert te zetten. Moisander bijvoorbeeld niet. Zeker nu niet nu hij het al druk genoeg met zichzelf heeft in zijn dip. Zimling kan ik daarin nog niet inschatten, maar die is ook nog wat te kort daarvoor bij Ajax. Die hierarchie moet nog settelen, alhoewel dit daarvoor een uitgelezen kans was. Sigi dus ook niet, ofschoon hij met zijn geneuzel in het veld eigenlijk ook weinig recht van spreken heeft. Cillessen misschien wel achterin, maar op keep is het moeilijk een heel elftal te sturen. Van de eerstejaars kan je zo'n rol nog niet verlangen. Van de tweedejaars en ouder misschien wel (Veltman, Serero, Klaassen, Van Rhijn). Hoe dan ook, pas na het nodige gebulder van FdB in de rust en nadat F. gelukkig een paar tandjes teruggeschakeld had, kwamen we weer wat terug in de wedstrijd. Aandachtspuntje?

Sig is een spits die je in positie moet zetten in de 16 dan is hij op z´n best (niet goed genoeg maar op z'n best)
Hij staat 99% van de wedstrijd met zijn rug naar het doel omdat hij zich moet aanbieden wil hij uberhaupt een bal krijgen. Als hij dat doet, sluit niemand snel genoeg bij.
Dus 2 opties: terug naar achteren of pingelen.

Dus: JA Sig is niet goed genoeg maar het gehele middenveld is prut!

Klaassen is zich echt aan het ontwikkelen tot een Knopper. 10 goeie wedstrijden en daarna klaar.
Serero heeft redelijke loopacties (dat moet eigenlijk Klaassen doen) maar het ontbreekt hem aan inzicht en balgevoel. elke steekpass is te lang/hard
Zimling kan ik nog niet beoordelen.

Als middenveld de bal beheerst, kan verdediging aansluiten.
1) ze krijgen de tijd
2) ze durven omdat ze vertrouwen hebben dat de bal niet snel weg is.

Het zit em dus bij de 3 middenvelders in combi met 2 buitenspelers.
daar is continue balverlies!!! dan kan je ook niet aansluiten naar de spits en durft verdediging niet door te dekken.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma sep 22, 2014 9:10 am

Demosthenes schreef:Het kan niet alleen op FdB worden afgeschoven, of hij hoogvlieger is of niet. Hij krijgt de selectie van het TH, krijgt de opdrachten van het TH.
Ha, het TH! :baaa.gif:

De Boer als trekpop van het TH. Dat het tactisch voor geen meter klopte gisteren, is de schuld van Cruijff, Jonk en de T. :hypocrite.gif:

Wat een heerlijke baan heeft De Boer toch. Als Ajax kampioen wordt, heeft dat niets met beleid te maken, dan is dat allemaal te danken aan hem. Verliest Ajax daarentegen, dan zit daar een duistere macht achter, het geheimzinnige genootschap met de naam TH. :smallgrin.gif:

@MT: AEG is wel een eigenwijze speler, maar gisteren maakte hij er een potje van. Allemaal leuk en aardig dat eigenwijze, maar je moet wel je taken uitvoeren. AEG liet Nelom keer op keer lopen, met alle gevolgen van dien.
Vandaag de dag wordt er heel wat van een 'eigenwijze' speler gevraagd. Hij mag eigenwijs zijn op bepaalde momenten. Op andere momenten is het dodelijk. Piet Keizer, Ling, zulke spelers zijn passé. Juist van individualisten wordt een hoge spelintelligentie gevraagd. Zij kunnen niet schuilen het collectief.

Lionel

Bericht door Lionel » ma sep 22, 2014 9:16 am

Ik vind AEG niks bijzonders. Gisteren was hij dramatisch.
IK GELOOF!!!!!!

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » ma sep 22, 2014 9:19 am

Yopi schreef:
Demosthenes schreef:Het kan niet alleen op FdB worden afgeschoven, of hij hoogvlieger is of niet. Hij krijgt de selectie van het TH, krijgt de opdrachten van het TH.
Ha, het TH! :baaa.gif:

De Boer als trekpop van het TH. Dat het tactisch voor geen meter klopte gisteren, is de schuld van Cruijff, Jonk en de T. :hypocrite.gif:

Wat een heerlijke baan heeft De Boer toch. Als Ajax kampioen wordt, heeft dat niets met beleid te maken, dan is dat allemaal te danken aan hem. Verliest Ajax daarentegen, dan zit daar een duistere macht achter, het geheimzinnige genootschap met de naam TH. :smallgrin.gif:

@MT: AEG is wel een eigenwijze speler, maar gisteren maakte hij er een potje van. Allemaal leuk en aardig dat eigenwijze, maar je moet wel je taken uitvoeren. AEG liet Nelom keer op keer lopen, met alle gevolgen van dien.
Vandaag de dag wordt er heel wat van een 'eigenwijze' speler gevraagd. Hij mag eigenwijs zijn op bepaalde momenten. Op andere momenten is het dodelijk. Piet Keizer, Ling, zulke spelers zijn passé. Juist van individualisten wordt een hoge spelintelligentie gevraagd. Zij kunnen niet schuilen het collectief.
Hoe zou Cruijff het doen vandaag de dag, denk je?
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma sep 22, 2014 9:40 am

Dat is een goede vraag, Duke.

Om te beginnen, Cruijff geloofde in herhaling. Hij hamerde constant op de basisprincipes, op de details. Metertje naar links, metertje naar rechts. Hoe moet je staan als er wordt uitverdedigd? Hoe maak je ruimte? Op welk been speel je een medespeler in? Dat soort dingen.
Hij heeft wel eens gezegd dat hij zijn trainingen liet afhangen van wat hij in de wedstrijd zag. Wat ging er fout, en hoe kon het beter? Na een wedstrijd als die van gisteren kun je spelers vertellen dat ze beter hun best hadden moeten doen, maar je kunt ook gaan werken aan hun technische en tactische mankementen. Dat waren er gisteren heel wat: uitverdedigen, positiespel, doorbewegen, enz.

Cruijff en ook Van Gaal zijn mensen met een superieur spelinzicht. Daar kan De Boer niet aan tippen. Dat is geen schande, maar wel erg jammer. Zijn sterkste punt is dat hij een enorme winnaar is. Hij háát verliezen, en hij háát verslapping.
De Boer werkt nu bijna vier (!) jaar bij Ajax 1, dan zou je verwachten dat hij de basis erin geramd had. Daar merk ik dus weinig van. Neem het uitverdedigen. Dat is geen hogere wiskunde. Je moet zorgen dat je beste spelers zo snel mogelijk aan de bal komen. De bal van Moisander naar Veltman en terug, dat is dodelijk. Dan heeft de tegenstander alle tijd om zich te reorganiseren. De bal moet dus snel naar de creatieve mensen, die moeten zorgen dat ze aanspeelbaar zijn. Gisteren zag je het weer: de verdedigers spelen terug op Cilessen, de middenvelders lopen ergens op het middenveld. Hoe kom je er dan uit? Gaan de backs ook nog breed staan, met hun rug naar de zijlijn. Kunnen ze alleen terug. Balverlies is aanstaande.
Dit zijn ABC'tjes, hoor. Je hoeft geen wereldvoetballer te zijn om te leren hoe het wel moet. Maar het helpt als de trainer het kan uitleggen. En als de speler het dan niet oppikt... jammer, volgende.

Baseman

Bericht door Baseman » ma sep 22, 2014 9:46 am

Duke schreef:Hoe zou Cruijff het doen vandaag de dag, denk je?
Die had de CL al lang gewonnen natuurlijk.
Het huidige Ajax is op alle gebieden vele malen sterker dan ten tijde van de revolutie 4 jaar geleden, De Boer krijgt het er alleen niet volledig uit. :hypocrite.gif:

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » ma sep 22, 2014 10:07 am

Wat een heerlijke baan heeft De Boer toch. Als Ajax kampioen wordt, heeft dat niets met beleid te maken, dan is dat allemaal te danken aan hem. Verliest Ajax daarentegen, dan zit daar een duistere macht achter, het geheimzinnige genootschap met de naam TH.
Er is geen duistere macht, sinds maart 2011 is het TH de baas. Kun je gewoon lezen in het maart 2011 verschenen rapport.

@Yopi:
Waarom er steeds omheen draaien? Het TH bepaalt het beleid en als een medewerker (trainer Frank de Boer) nu al voor het vierde jaar niet doet wat het TH heeft bedacht, dan is er toch iets aan de hand. Welke werknemer krijgt zo lang de tijd iets anders te doen dan wat "de baas wil". Zo'n werknemer staat zo op straat.

Waarom kan wel een Van der Boog verantwoordelijk gesteld worden voor alles wat er ook op het veld verkeerd gaat, stelt iemand Danny Blind verantwoordelijk voor aankopen, terwijl in "Het Rapport" staat dat het TH dat is, Danny Blind staat niet op het veld (gelukkig maar), maar mag er nu niets gezegd worden van de Ajax-leiding? Een ervan staat zelfs op het veld: Bergkamp.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

columbus

Bericht door columbus » ma sep 22, 2014 11:06 am

Yopi schreef:Dat is een goede vraag, Duke.

Om te beginnen, Cruijff geloofde in herhaling. Hij hamerde constant op de basisprincipes, op de details. Metertje naar links, metertje naar rechts. Hoe moet je staan als er wordt uitverdedigd? Hoe maak je ruimte? Op welk been speel je een medespeler in? Dat soort dingen.
Hij heeft wel eens gezegd dat hij zijn trainingen liet afhangen van wat hij in de wedstrijd zag. Wat ging er fout, en hoe kon het beter? Na een wedstrijd als die van gisteren kun je spelers vertellen dat ze beter hun best hadden moeten doen, maar je kunt ook gaan werken aan hun technische en tactische mankementen. Dat waren er gisteren heel wat: uitverdedigen, positiespel, doorbewegen, enz.

Cruijff en ook Van Gaal zijn mensen met een superieur spelinzicht. Daar kan De Boer niet aan tippen. Dat is geen schande, maar wel erg jammer. Zijn sterkste punt is dat hij een enorme winnaar is. Hij háát verliezen, en hij háát verslapping.
De Boer werkt nu bijna vier (!) jaar bij Ajax 1, dan zou je verwachten dat hij de basis erin geramd had. Daar merk ik dus weinig van. Neem het uitverdedigen. Dat is geen hogere wiskunde. Je moet zorgen dat je beste spelers zo snel mogelijk aan de bal komen. De bal van Moisander naar Veltman en terug, dat is dodelijk. Dan heeft de tegenstander alle tijd om zich te reorganiseren. De bal moet dus snel naar de creatieve mensen, die moeten zorgen dat ze aanspeelbaar zijn. Gisteren zag je het weer: de verdedigers spelen terug op Cilessen, de middenvelders lopen ergens op het middenveld. Hoe kom je er dan uit? Gaan de backs ook nog breed staan, met hun rug naar de zijlijn. Kunnen ze alleen terug. Balverlies is aanstaande.
Dit zijn ABC'tjes, hoor. Je hoeft geen wereldvoetballer te zijn om te leren hoe het wel moet. Maar het helpt als de trainer het kan uitleggen. En als de speler het dan niet oppikt... jammer, volgende.
Ga een eind met je mee maar wie zijn die creatieve mensen zijn dat dan? Het is al eerder geschreven door ik meen Zuidema en/of Gangsta, maar deze selectie herbergt te veel dienende spelers. Er is er geen één bij die boel naar de hand zet en zegt, kom maar hier met de bal. Los hiervan stoorde me het enorm dat Ajax het gewoon liet gebeuren. Als makke lammetjes liepen we achter de feiten aan. We hebben Ziemling toch gehaald voor dit soort momenten die ala Poulsen een signaal af kon geven van wij zijn Ajax? Niets van gezien, had het idee dat het allemaal veel te snel voor hem ging.

Dikke onvoldoende voor spelers en staf.

Le T.

Bericht door Le T. » ma sep 22, 2014 11:20 am

Mano schreef: Sig is een spits die je in positie moet zetten in de 16 dan is hij op z´n best (niet goed genoeg maar op z'n best)
Hij staat 99% van de wedstrijd met zijn rug naar het doel omdat hij zich moet aanbieden wil hij uberhaupt een bal krijgen. Als hij dat doet, sluit niemand snel genoeg bij.
Dat kan ook eigenlijk niet, want als hij op de rand van de zestien met de rug naar de goal wordt aangespeeld, gaat hij bij de aanname al bijna terug naar eigen helft. Tegen de tijd dat hij de bal zover heeft om weer af te geven is de bijsluitende middenvelder dan al op dezelfde plek.

Je kunt daar best met een beperkte speler spelen, maar dan wel met de juiste beperkingen. Je moet op de kop van de zestien een rug naar de goal spits hebben die hoeken kan maken. Of dat nou is door zijn kont erin te zetten en kort weg te draaien als Hennie Meijer of Bombarda, of door de bal met effect 'over zijn schouder' te kaatsen zoals Pantelic, een rug naar de goal spits is zonder die dreiging te makkelijk te verdedigen, terwijl die dreiging zelf natuurlijk ook erg waardevol is omdat dat het spel versnelt. Ook moet een rug naar de goalspits de bal daar vast kunnen houden waar hij hem krijgt ingespeeld, zonder dat hij met de bal van de verdediger weg moet lopen, terug richting de middenlijn dus, want dan kan hij de middenvelder die komt aangerend de bal meegeven op het juiste moment.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma sep 22, 2014 11:36 am

Mee eens, het ontbreken van zo'n aanspeelpunt is me al tijden een doorn in het oog. Ajax komt zoveel makkelijker aan voetballen toe met zo'n type spits. En van Sigthórsson kun je dat inderdaad niet vragen want als hij de bal al onder controle krijgt staat hij op de middenlijn. Je moet hem in mijn ogen alleen opstellen als je hem met het gezicht naar het doel laat spelen waarbij je hem vooral in de zestien meter in stelling probeert te brengen.
Nil volentibus arduum

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma sep 22, 2014 11:39 am

De creatieve mensen zouden Serero en Klaassen moeten zijn, en voorin AEG en Andersen. Die vier kwamen amper aan de bal.

Ik weiger te geloven dat de spelers van Ajax in technisch opzicht minder zijn dan het zooitje ongeregeld van F. Ook weiger ik te geloven dat de spelers hun best niet deden. Je kunt zo scherp zijn als een mes, op het moment dat je niet goed staat you run behind the facts, om met Van Gaal te spreken. Scherp zijn is niet als een dolle over het veld rennen, maar die dingen doen die nodig zijn om te komen tot een goede veldbezetting (=positiespel).

Je kunt zeggen: spelers moeten het zelf kunnen. En dat klopt, tenminste in het geval van de toppers. Messi, Ronaldo, Van Basten, Cruijff, ze hebben of hadden zoveel talent dat ze er toch wel kwamen. De rest van de spelers moet ook de mazzel hebben op het juiste moment op de juiste plaats te zijn. De jonge Frank Rijkaard was een sterke, technisch goede middenvelder, maar hij speelde als een kip zonder kop. Na een jaar of twee elke training het 'eeuwige gezeik' van Cruijff was hij rijp voor de top. En denk maar niet dat Davids of Reiziger zo ver waren gekomen zonder de dagelijkse lessen van LVG. Zo extreem getalenteerd waren die jongens niet.

Als ik terugdenk aan de wedstrijd van gisteren, dan voel ik gêne, natuurlijk. Daar hebben alle Ajacieden last van, neem ik aan. Het was een wanvertoning. Maar ik denk verder. Hoe komt het dat de spelers collectief door hun hoeven zakken? De reden moet wel zijn dat ze nergens op kunnen terugvallen.
Dit was een momentopname. Stel je zou de wedstrijd volgende week overspelen, dan zou het zomaar anders kunnen lopen. Met het goede gevoel zou het dan zomaar 0-5 kunnen worden. Dat het team zover wegzakt, heeft tot met het basisniveau te maken, met automatismen, en dus met training. Het kan een keer slecht gaan, maar dat het hele team een 3 haalt, dat mag niet gebeuren.

El Clavo
AT Toto winner 08/09

Bericht door El Clavo » ma sep 22, 2014 11:58 am

Lekker belangrijk allemaal bij feyenoord uit. Die zure 'weer niet' koppen na afloop van maken alles goed. Volgende week mogen we weer janken over het spel.

wimpey

Bericht door wimpey » ma sep 22, 2014 12:00 pm

Ik heb alleen de samenvatting gezien. Net als jl. woensdag viel me de bek open bij het zien van een aantal situaties.

Middenvelders die hun man laten lopen (Clasie die na 1 minuut vrij in Ajax' 16 staat). Kishna die een bal in blessuretijd simpel bij Vermeer inlevert, zodat de kakkies er nog een keer voor kunnen gaan. Ga naar de hoekvlag met dat ding! Boilesen die in de slotfase - wederom - defensief loopt te kutten (tegen Manu). In dat soort situaties gaat het om beroepsernst.

Met Sig en 2 rookies ga je een wedstrijd niet (aanvallend) controleren. Die bal is 'zo' weer weg daar. Wat overblijft is een Ajax dat achteruit loopt, de voetballende oplossing niet vindt en afhankelijk is van een standaardsituatie.

Alexander

Bericht door Alexander » ma sep 22, 2014 12:07 pm

Babel in de spits zou al een mega vooruitgang zijn.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » ma sep 22, 2014 12:33 pm

Baseman schreef:
Duke schreef:Hoe zou Cruijff het doen vandaag de dag, denk je?
Die had de CL al lang gewonnen natuurlijk.
Het huidige Ajax is op alle gebieden vele malen sterker dan ten tijde van de revolutie 4 jaar geleden, De Boer krijgt het er alleen niet volledig uit. :hypocrite.gif:
Dat is overigens dus ook aantoonbaar zo inderdaad.

- De jeugdopleiding is aanzienlijk sterker geworden
- Financieel staan we er beter voor
- We zijn 4 kampioenschappen verder.

Een beetje de omgekeerde wereld van PSV zeg maar.

Maar hier verder over de wedstrijd, want anders drijf ik zelf de discussie af van dit incident. De wanvertoning versus Feyenoord (die ons wel de winst opleverde).

peter

Bericht door peter » ma sep 22, 2014 12:42 pm

Ik vind het grote probleem dat veel jongens te kampen hebben met een verschrikkelijk vormpeil. Klaassen is geen schim meer van de speler van vorig jaar, Boilesen schuttert keer op keer, Moisander is onzeker en erg matig, de VCM positie is nog wennen en aanvallend gezien zit Kishna niet lekker in zijn vel, is Andersen te licht en blijft Sigi een zeer, zeer beperkte spits.
Dit nu is nu al vanaf het einde van het seizoen zo en die tendens lijkt zich maar niet te keren. Vorig jaar nam Moisander Veltman op touw en nu lijkt het andersom te gebeuren. En dan is zelfs Veltman niet vlekkeloos...

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma sep 22, 2014 12:45 pm

Dan heb je het dus over meer dan de helft van je elftal. Zeer zorgwekkend wat mij betreft.

Voor zo'n prestatie als die van afgelopen zondag schaam ik me dood als supporter. Ajax onwaardig. Ik snap ook echt niet waarom het in het begin van het seizoen altijd zo stroef moet lopen. Dat is echt een trend van de laatste jaren. Er zijn natuurlijk een hoop dingen goed gegaan, we hebben niet voor niets die vier titels. Maar waarop lijkt het wel alsof we ieder seizoen weer volledig opnieuw moeten beginnen aan de puzzel. Je zou verwachten dat je een bepaalde basis moet hebben. Zeker als er relatief weinig mutaties zijn. Maar daar lijkt geen enkele sprake van.
Nil volentibus arduum

peter

Bericht door peter » ma sep 22, 2014 12:47 pm

wimpey schreef: Middenvelders die hun man laten lopen (Clasie die na 1 minuut vrij in Ajax' 16 staat)
Heel bijzondere situatie inderdaad. Zimling gaat er zeer dom in en daardoor ligt het helemaal open. Klaassen pakt over, maar staakt de strijd, en kijkt dan zelfs nog een keer over zijn schouder. Dekt vervolgens lucht aan de binnenkant van Boetius. Zeer zwak van Klaassen. Zimling komt het hele veld over gerend, maar is uiteraard ook veel te laat.

Overigens moet je daarna dus wel de rust bewaren. Serero wordt totaal niet gecoacht (denk ik dan maar) en denkt de bal vervolgens maar te moeten wegwerken met een zeer vreemde omhaal.

Plaats reactie