Ajax - PSV 24-08-2014

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Yopi
Erelid

Re: Ajax - PSV 24-08-2014

Bericht door Yopi » ma aug 25, 2014 9:03 am

"Zo speelde Ajax na rust met een voorhoede met onvoldoende snelheid. Daardoor kon niemand worden uitgespeeld en kwam het uit op combinatievoetbal.Daarvoor heb je weer een hoge balsnelheid nodig, maar dat wordt moeilijk als je op het middenveld én met Blind én met Viergever speelt. Die zijn allebei niet snel en niet technisch genoeg om het spel te versnellen. Het gebrek aan snelheid in de voorhoede en het middenveld kostte Ajax uiteindelijk de wedstrijd."
Die Cruijff is Blind aan het bashen. :666.gif:

Mooie column van hem, hij legt de vinger op de zere plek. Of zere plekken, want het waren er een paar.
De Boer verdedigde zichzelf gisteren omstandig, maar hij zal ook weten dat hij PSV uit de problemen heeft gewisseld. De zwakke verdediging van PSV kreeg een boost toen AEG werd vervangen door de verkeerde speler.

Cruijff geeft ook aan dat Ajax een penalty had moeten hebben. Een beslissend moment: Rekik had al geel.

Mano

Bericht door Mano » ma aug 25, 2014 9:29 am

-- The Day after --

In het stadion vervloekte ik Boilesen omdat hij linksbuiten stond bij de 1-1
Nu zag ik bij studio voetbal hoe leeg hij was door al zijn aanvallende acties.
hij kon gewoon niet meer versnellen.

Dat is erg slecht voor een Back.
aanvallen is goed maar mag nooit ten kosten gaan van je prio: Verdedigen
FdB heeft dit ook te laat opgemerkt en wisselde Boil te laat (bij 1-2)

heel naïef in de counters gewandeld
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma aug 25, 2014 9:31 am

Boilesen had last van zijn lies.
De Boer was boos op hem, vond het onprofessioneel dat Nikolai zich niet had laten wisselen.

Ik vind dat De Boer beter boos op zichzelf kan zijn, maar dat is een ander verhaal.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma aug 25, 2014 9:43 am

Yopi schreef: Cruijff geeft ook aan dat Ajax een penalty had moeten hebben. Een beslissend moment: Rekik had al geel.
Gaat dat over het moment met Rekik en Sigthorsson? Ik heb de beelden niet terug gezien maar in het stadion was het mijn indruk dat het niets was.
Nil volentibus arduum

elliquido

Bericht door elliquido » ma aug 25, 2014 9:47 am

Sig viel te makkelijk over het been van Rekik was de mening bij SV.
Ik vond het een 100% pingel, omdat hij er langs was, de bal niet geraakt werd en hij een kans voor zichzelf creeerde.
Kuipers was sowieso niet op de hand van ajax..
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma aug 25, 2014 9:55 am

Gelul dat hij te gemakkelijk viel. Sinds wanneer gaat het dáárom? Rekik speelde de bal niet maar maakte obstructie binnen de zestien. Dan is het gewoon een pingel.

Let wel, ik wil de nederlaag er niet aan ophangen. Ajax en met name De Boer heeft het over zichzelf afgeroepen.

zeux

Bericht door zeux » ma aug 25, 2014 9:55 am

Ik denk zels dat als Sig minder theatraal naar de grond was gegaan, hij hem eerder mee had gekregen.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Baseman

Bericht door Baseman » ma aug 25, 2014 9:58 am

Giacomo Puccini schreef:De wedstrijd vroeg om een invalbeurt van Kishna en dan kom je met Andersen, Serero en Ligeon (!) - mijn gevoel zegt dat Kishna gestraft werd voor zijn ondermaatse optredens tegen Vitesse en AZ maar Frank de Boer straft met name zichzelf gezien het resultaat van zijn domme wissels.

PSV maakte de kansen uiterst effectief af, hebben daar ook de spelers voor dus ik sta er niet van te kijken. Oa door de klasse van Wijnaldum en Depay is dit een ploeg die in de Eredivisie samen met Ajax ver boven de rest uitsteekt.

Het goede nieuws is dat Anwar El Ghazi opnieuw een sterke indruk heeft gemaakt en ondanks zijn 19 jaar en slechts 3 Eredivisie optredens al een van de betere spelers is. Dit is de speler waar ik bij Ajax het meest van geniet. Hij brengt kracht, flair, acties, scorend vermogen, goede voorzetten, bijna alles wat ik in een aanvaller wil zien.
wimpey schreef:Ajax speelde m.i. een prima pot. Totdat FdB door de ondergrens zakte. Je weet dat je psv onder druk moet houden, dan komen de kansen vanzelf. We vergaten helaas de 2-0 te maken. Dan brengt ie Andersen, die aanvallend, defensief en qua looparbeid / druk zetten n-u-l brengt. Ajax speelde na die wissel met 10 man. En dan kantelt de pot. Geen wonder dat beide goals over Ajax' linkerkant vielen: met Andersen voor zich kan Boilesen niet meer 'hoog' spelen... Toen kwam Ligeon er ook nog bij, dan kun je helemaal inpakken.

psv deed het trouwens goed, mag ook gezegd worden. Vielen niet uit elkaar zoals vorig seizoen, Zoet hield er bij 1-0 een paar prima ballen uit, Wijnaldum was een plaag voor het middenveld van Ajax. En Narsingh en De Jong herpakten zich na rust uitstekend. En Brenet vond het wel lekker tegen Andersen. Da's makkelijker dan tegen de slimme Schöne en Boilesen op snelheid.

Dit hakt er wel in bij Ajax. De lachsalvo's richting Eindhoven van de laatste jaren kunnen voorlopig in de kast. Ze zullen daar om FdB lachen. :blush.gif:
Ik ben het helemaal eens met jullie beiden :biggthumpup.gif:

Het was een leuke wedstrijd, van aardig niveau en met veel kansen over en weer.
Het lijkt mij dat PSV en Ajax duidelijk de beste 2 teams zijn in de Eredivisie, al is het nog een week wachten totdat de transferperiode voorbij is...

Cocu lijkt veel geleerd te hebben van vorig seizoen, wat tot gisteren nog niet zeker was. Maar PSV is fitter, scherper, meer een team en stort eindelijk niet in na een onverwachte tegengoal. Tactisch klopte het ook en zowel de opstelling als de wissels waren logisch. Hopelijk trekt ook Cocu deze stijgende lijn door!
Hij wint het op deze gebieden zowaar van De Boer, die logisch begon (al vond ik het vooraf wel een risico om te beginnen met een niet geheel fitte AEG en de net herstelde Van Rhijn en Veltman), maar hele vreemde wissels toepaste. Daarmee speelde hij PSV in de kaart, erg dom.

Lachsalvo's zijn er overigens weinig, er is vooral opluchting dat PSV eindelijk weer eens heeft weten te winnen in de Arena. Helemaal omdat het is teruggekomen van een 1-0 achterstand, niet instortte na die 1-0 en een heel redelijk niveau wist te halen. Dit PSV werkt hard voor elkaar, heeft met Depay en Wijnaldum ontzettend goede spelers (klasse hoe sterk en stabiel Wijnaldum is gaan spelen) en heeft in De Jong een spits die ook een meerwaarde heeft als hij niet scoort. Het oogt allemaal stabieler en volwassener, al valt er nog genoeg te verbeteren.
Yopi schreef:Cruijff geeft ook aan dat Ajax een penalty had moeten hebben. Een beslissend moment: Rekik had al geel.
Leuk die mening van God, maar hij zit hier toch flink mis.
Ik kan me heel aardig vinden in zijn column, maar het was absoluut geen penalty. In de herhaling was duidelijk te zien dat Rekik de bal speelde (waarbij hij wel een groot risico nam en inderdaad zijn rechterbeen had moeten gebruiken), Sighorsson valt vervolgens ontzettend overdreven en helpt zichzelf daar niet mee.

El Clavo
AT Toto winner 08/09

Bericht door El Clavo » ma aug 25, 2014 10:04 am

Ik zat trouwens in een skybox en voor me zat een scout van PSG. Die zette twee kruisjes bij Blind en Depay en in de 75e minuut was ie weer weg. Voor wat het waard is :666.gif:

Toppie

Bericht door Toppie » ma aug 25, 2014 10:15 am

Toppie schreef:De vraag blijft, hoe staat onze verdediging en is Pi$¥€€ sterker geworden dan vorig seizoen :confused.gif:
Nou de verdediging stond dus weer kut anticipeerde te laat en Pisvee gaat dit seizoen weer ouderwets counteren. Geeft toch duidelijk aan dat van de Hoorn had mogen blijven staan. Veltman schutterde bij de laatste 2 doelpunten. Psv is m.i een stap verder dan vorig jaar maar niet 3 stappen.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » ma aug 25, 2014 10:21 am

De Boer verdedigt zijn wissels: 'Het was noodgedwongen'

Ajax verloor vanmiddag in een aantrekkelijke topper onnodig van titelconcurrent PSV. Frank de Boer zag geen reden tot paniek en vond dat de ploeg zijn beste spel van dit prille seizoen op de mat had gelegd.

“We begonnen aardig aan de wedstrijd, maar naarmate de rust vorderde hadden wij de controle over het positiespel. Na rust vergeten we alleen de trekker over te halen. We hadden echt de 2-0 en 3-0 moeten maken,” opende De Boer zijn betoog op de persconferentie.

De ommekeer ontstond door naïef verdedigen. “We hadden de controle op het moment dat we links voorin een inworp kregen. Vervolgens ligt de bal drie seconden later bij ons in het netje. Als speler moet je weten waar je staat. We stonden met teveel mensen voor de bal. Daar zat PSV juist op te wachten. Daardoor kregen ze vleugels, terwijl wij ze eigenlijk bij de strot hadden. De andere twee treffers vielen ook uit omschakelmomenten.”

De nederlaag is voor de kampioenenmaker geen reden voor paniek. “Over het algemeen vond ik dit onze beste wedstrijd van de afgelopen vier duels. Natuurlijk tegen een tegenstander van een ander kaliber, met veel kwaliteit in de selectie, een titelkandidaat. Dat heeft PSV vandaag bewezen. Maar ik weet zeker dat wanneer we voortborduren op dit spel, we vaak aan het eind met de punten zitten.”

In defensief opzicht viel er in de topper door De Boer wel wat op te merken aan het spel van Nicolai Boilesen. De linksback viel uiteindelijk geblesseerd uit, terwijl hij een minuut eerder Luciano Narsingh moest laten lopen op weg naar de 1-2. “Hij was al twijfelachtig voor de wedstrijd, omdat hij zaterdag een uitglijmoment had. We zagen vandaag dat hij kon spelen. Er was niets te zien. Hij kon sprinten en meters maken.“

De Boer oogde wel geïrriteerd over het moment waarop Boilesen uitviel. “Het gaat er wel om hoeveel je op een bepaald moment nog kunt. Als je al vijf minuten eerder het gevoel hebt dat je het niet meer kunt belopen, moet je dat aangeven.”

Ruben Ligeon verving de Deen, maar was eigenlijk de beoogde wissel voor de moegestreden Ricardo van Rhijn, die zijn eerste officiële minuten van het seizoen in het eerste elftal maakte. “Het was niet zo gek dat hij na een lange periode van afwezigheid niets meer kon. Ik heb hem verteld dat hij wel moet weten wanneer hij zijn acties moet maken. Dat deed hij vandaag te pas en te onpas. Daardoor speelde hij zichzelf uit de wedstrijd. Als Anwar de bal had, kwam hij ook weer, terwijl hij gewoon die pakweg vier momenten moet pakken dat het kan.”

De derde wissel werd ook toegelicht. “Anwar kampte in de eerste helft al met maagklachten en dat ging niet meer. Ik heb geen idee waardoor het kwam. Misschien de zenuwen of iets anders. Ik moest hem dus noodgedwongen wisselen en koos voor Lucas omdat we op dat moment met 1-0 voorstonden en ik graag een balvaste speler in de ploeg wilde hebben. Bovendien maakt hij een goede indruk. Hij kan vanaf links goed naar binnen komen of met zijn snelheid buitenom gaan.”

Al met al concludeerden beide trainers dat dit een waardige eredivisietopper was. “We hebben best een aardig niveau laten zien, maar het is inherent aan jonge spelers dat ze fouten maken.”
www.ajaxlife.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

wimpey

Bericht door wimpey » ma aug 25, 2014 10:34 am

Baseman schreef:Hij wint het op deze gebieden zowaar van De Boer, die logisch begon (al vond ik het vooraf wel een risico om te beginnen met een niet geheel fitte AEG en de net herstelde Van Rhijn en Veltman), maar hele vreemde wissels toepaste. Daarmee speelde hij PSV in de kaart, erg dom.
Mejuffrouw Andersen inbrengen was de nekslag. Ajax had kansen zat op 2-0. Maar Zoet (gisteren beter dan Cillessen) hield er een paar knap uit en psv maakte prima gebruik van het feit dat Ajax de druk er niet op hield.

Ik vond psv gisteren duidelijk beter dan in voorgaande seizoenen. Meer een unit, mentaal sterker en met Wijnaldum die na al die jaren eindelijk z'n belofte lijkt te gaan inlossen. Hendrix vond ik ook goed spelen.

Bij Ajax moet men in de spiegel kijken. FdB m.n. psv was goed, maar na 50 minuten was de 2-0 dichterbij dan de 1-1. Dan doe je het als Ajax zijnde slecht.

wimpey

Bericht door wimpey » ma aug 25, 2014 10:36 am

Ik moest hem dus noodgedwongen wisselen en koos voor Lucas omdat we op dat moment met 1-0 voorstonden en ik graag een balvaste speler in de ploeg wilde hebben. Bovendien maakt hij een goede indruk. Hij kan vanaf links goed naar binnen komen of met zijn snelheid buitenom gaan.”
:smallgrin.gif:

Sorry, die man is het effe helemaal kwijt.

Lionel

Bericht door Lionel » ma aug 25, 2014 10:38 am

Ik ben echt gewoon nog pissed.
IK GELOOF!!!!!!

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » ma aug 25, 2014 10:41 am

Onnodig verliezen is altijd vervelend, zeker thuis, en van PSV.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Baseman

Bericht door Baseman » ma aug 25, 2014 10:42 am

wimpey schreef:Mejuffrouw Andersen inbrengen was de nekslag.
Ik hou normaal niet van die toevoegingen, maar in het geval Andersen komt die wel aardig in de buurt :blush.gif:
Wat een jongetje nog...
Ik vond psv gisteren duidelijk beter dan in voorgaande seizoenen. Meer een unit, mentaal sterker en met Wijnaldum die na al die jaren eindelijk z'n belofte lijkt te gaan inlossen. Hendrix vond ik ook goed spelen.
Mee eens.
Al had Hendrix nog wel een belangrijk leermoment met zijn domme balverlies dat de inleiding vormde voor de 1-0.
FdB m.n. psv was goed, maar na 50 minuten was de 2-0 dichterbij dan de 1-1. Dan doe je het als Ajax zijnde slecht.
Klopt.
Al was het opvallend dat zowel de 1-0 als de 1-1 viel op momenten dat de andere partij beter was en vlak ervoor een grote kans had gemist.

Alexander

Bericht door Alexander » ma aug 25, 2014 10:49 am

Ik ben het met Johan eens, Blind en Viergever op het middenveld is net iets teveel van het goede.

elliquido

Bericht door elliquido » ma aug 25, 2014 10:51 am

Ik vond andersen overigens niet slecht invallen, Zijn acties lukte echter steeds net niet. Ook die mooie actie dat ie met een lobje Zoet ontweek was pure klasse, jammer dat dat net verdedigd kon worden.
Ja net niet is dus net niet, maar wellicht met wat meer vertrouwen kan zo'n jonge sterker worden.

Ajax moet gewoon afstappen van die DM en omschakelen naar de 10.
We hebben daar gewoon het team voor
Viergever op 6 werkt niet, net zoals blind. Te traag, te weinig inventief.

op 10 kunnen Schone en Klaassen spelen ; En met AEG, Kishna en Andersen (en straks Fisher ) hebben we genoeg talent op de vleugels.
Kom op Frank, geef ajax zijn gezicht terug ! :ajax.gif:

Mano

Bericht door Mano » ma aug 25, 2014 11:14 am

50.000 mensen in het stadion dachten bij die wissel: WTF
Anderson is geen Ajax materiaal. Ja, Ajax vrouwen
alleen FdB dacht: goeie zet
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Mano

Bericht door Mano » ma aug 25, 2014 11:16 am

Alexander schreef:Ik ben het met Johan eens, Blind en Viergever op het middenveld is net iets teveel van het goede.
is te veel op safe spelen

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma aug 25, 2014 11:20 am

Ik had inderdaad altijd voor Kishna gekozen op die positie.

Overigens wil ik Andersen wel enigszins in bescherming nemen. Hij is geen linksbuiten. Op die positie mist hij in ieder geval snelheid en explosiviteit. Daarbij is hij geen ervaren speler zoals Schöne die zich dan alsnog goed kan redden op basis van zijn ervaring. Als je die jongen wil laten spelen is het beter om hem als half op te stellen. Of hij het daar wel gaat redden weet ik niet want het is allemaal wel erg bleu.

Maar wat de prestatie van zondag betreft. Als iemand daarvan de schuld moet krijgen dan is het De Boer en niet Andersen. Hij gokte op balvastheid maar zag over het hoofd dat onze aanval alle diepgang en dynamiek verloor. Iets wat ook al niet van het middenveld kwam.
Nil volentibus arduum

Mano

Bericht door Mano » ma aug 25, 2014 11:29 am

Marillion schreef:Ik had inderdaad altijd voor Kishna gekozen op die positie.

Overigens wil ik Andersen wel enigszins in bescherming nemen. Hij is geen linksbuiten. Op die positie mist hij in ieder geval snelheid en explosiviteit. Daarbij is hij geen ervaren speler zoals Schöne die zich dan alsnog goed kan redden op basis van zijn ervaring. Als je die jongen wil laten spelen is het beter om hem als half op te stellen. Of hij het daar wel gaat redden weet ik niet want het is allemaal wel erg bleu.

Maar wat de prestatie van zondag betreft. Als iemand daarvan de schuld moet krijgen dan is het De Boer en niet Andersen. Hij gokte op balvastheid maar zag over het hoofd dat onze aanval alle diepgang en dynamiek verloor. Iets wat ook al niet van het middenveld kwam.
Tuurlijk is het FdB z'n schuld om iemand te wisselen die niet voldoet.
Andersen is geen keuze in zo'n wedstrijd.
Die is te vlak. Een Serero op het middenveld brengt meer.
AEG/Kishna wissel was het meest logische geweest als je in zelfde systeem blijft staan

elliquido

Bericht door elliquido » ma aug 25, 2014 11:59 am

en waarom niet viergever op lb na de wissel van boilesen, daar heeft ie bij AZ een jaar gespeeld
had blind op het midden kunnen blijven

Veel vragen hoor... achteraf kijk je in een koe haar hol, maar dit had beter gekund

Ajax Rules

Bericht door Ajax Rules » ma aug 25, 2014 12:30 pm

El Clavo schreef:Ik zat trouwens in een skybox en voor me zat een scout van PSG. Die zette twee kruisjes bij Blind en Depay en in de 75e minuut was ie weer weg. Voor wat het waard is :666.gif:
:smallgrin.gif:
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

El Clavo
AT Toto winner 08/09

Bericht door El Clavo » ma aug 25, 2014 12:32 pm

Wat mij nog het meest verbaast is dat hij met 3 niet fitte spelers begon en hij het vervolgens de speler kwalijk neemt dat ze op zijn.

Plaats reactie