Ajax - AC Milan 01-10-2013

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Ajax - AC Milan 01-10-2013

Bericht door InnerHarbour » wo okt 02, 2013 7:38 am

Yopi schreef:Doorgaan in de CL kunnen we nu wel vergeten. Wie weet zit de derde plaats er nog in.
Heb jij werkelijk het idee gehad dat Ajax naar de volgende ronde zou gaan in de CL, dat wij Milan onder ons konden houden, een broodploeg zoals Milan, die bijna altijd als het nodig is het juiste resultaat haalt, (gelijkspelletje hier, gelijkspelletje daar, je thuiswedstrijden winnen tegen Ajax en Celtic) zeker in een groepsfase, ik niet.
YNWA

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Re: Ajax - AC Milan 01-10-2013

Bericht door Kowalczyk » wo okt 02, 2013 7:45 am

InnerHarbour schreef:
Yopi schreef:Doorgaan in de CL kunnen we nu wel vergeten. Wie weet zit de derde plaats er nog in.
Heb jij werkelijk het idee gehad dat Ajax naar de volgende ronde zou gaan in de CL [...] ik niet.
Ik ook niet. Maakt ook niet uit. Waar het om gaat, is dat ik Ajax gisteren echt hartstikke goed vond in de eerste helft - en dat ze met flair, met het hart, gevoetbald hebben voor wat ze waard waren. Ik ben trots op ze - en dat is eigenlijk voor het eerst dit seizoen.

Als Ajax met deze passie voetbalt tegen Celtic, en opnieuw zo goed, dan houden we die ploeg zeker onder ons en worden we netjes derde. Het hoogst haalbare. Zou gewoon keurig zijn.

Bovendien: als Ajax in de eredivisie wekelijks 80% weet op te brengen van wat ze gisteravond boden, dan win je 30 keer en word je op je sloffen kampioen. Dat blijft een wonderlijk Ajax-fenomeen: Ajax past zich aan aan het niveau van de tegenstander. In Europa trekken ze zich soms heel aardig op aan een sterke ploeg (Man City, nu weer Milan), maar in de eredivisie laten ze zich net zo makkelijk naar beneden trekken door een stel nono's uit de middenmoot. Daar valt nog progressie te boeken: hoe goed Ajax voor de dag komt, moet van Ajax zélf gaan afhangen. Waarom zou je thuis tegen Roda niet kunnen voetballen zoals gisteren tegen AC Milan? Dan is het bij rust 3-0 en ben je klaar. Dan hoef je je nooit de vernieling in te lopen, en blessures te riskeren, in een slotfase en een verlenging tegen Volendam.

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Ajax - AC Milan 01-10-2013

Bericht door Zuidema » wo okt 02, 2013 7:46 am

Le T. schreef: Klopt, de scheids had eerder al een penalty kunnen fluiten. Dan kunnen we er zelfverzonnen spelregels bij gaan halen over 'te licht', wederzijds contact en te makkelijk vallen. Maar als je een shirt vastgrijpt en daar aan trekt, dan is dat altijd een overtreding en heeft de scheidsrechter niets te kiezen als hij dat ziet.
Voor het 'vergrijp' op zich kan je dan wel 20 keer per wedstrijd een penalty geven. Als je consequent bent. Maar dat is geen enkele scheids, gebeurt gewoonweg niet. En het is een aanname, maar het lijkt mij sterk dat wij in een omgekeerde situatie in San Siro wel een penalty hadden gekregen.

Wimpey noemde de penalty een optelsom hierboven. Ben het daar wel mee eens. Stam mag Vd Hoorn wel eens fors wat bijlesjes gaan geven. Als dit zijn stiel is, kunnen we nog wat beleven zonder Moisander. Overigens, wuifde de scheids in de 2e helft niet een handsbal van Denswil (?) weg in de 16? Kwam die bal niet ergens hoog op de bovenarm?

Nou ja, het had zo mooi kunnen zijn, maar uiteindelijk was een gelijk spel toch wel terecht. Hopelijk kunnen de jongens zich wat over de kater heenzetten, dit weekend wacht immers angstgegner Utrecht al weer.

Dat moet ik trouwens FdB wel nageven: ik heb flink wat kritiek op zijn tactische strapatsen, maar een team mentaal klaarzetten kan ie best wel. Nou is dat in de CL tegen Milan niet echt nodig, maar bijvoorbeeld na het echec tegen Psv en de matige vertoning tegen Volendam stond Ajax weer flink opgeladen in het veld tegen GAE.

Kwalijk blijft wel dat enorme verval steeds in de tweede helft. En dat Ajax zich door Milan helemaal laat wegdrukken in de 16, zodat ze er helemaal niet meer uitkomen. Het gaat dan ook van kwaad tot erger, bijna vrouwen en kinderen eerst. Sigi blijkt eens te meer niet geschikt als kapstokspits voor de aansluiting. Dat achteruit lopen is niet te corrigeren van de kant? Of op te trainen? Wat zijn de spelpatronen bij het uitkomen na verovering van de bal?

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Re: Ajax - AC Milan 01-10-2013

Bericht door Kowalczyk » wo okt 02, 2013 7:55 am

@ Le T. en Zuidema:

Een kwartier voor tijd zei ik tegen mijn vrienden dat ik onderhand toch wel zou tekenen voor een 0-0. Toen Moisander uitviel, had ik er een hard hoofd in.

Wat dat betreft: prima, 1-1, faire uitslag. Eerste helft voor ons, tweede helft voor hun. 1-1. Goed gedaan, Ajax.

En wat Zuidema zegt over die penalty is misschien ook wel waar: Van der Hoorn 'begon' en had een shirt vast. Als de scheids dat ziet, ben je de sigaar. Sukkelig, want het was helemaal niet nodig geweest. Eenvoudige vangbal voor Cillessen.

Wat het zo zuur maakt, is wat mij betreft vooral de voorgeschiedenis. Die gekmakend onterechte 3-2 van april 2003... Een paar maanden daarna weer naar San Siro: 1-0 verliezen met een megakans voor Van der Vaart in de slotminuten... In eigen huis: altijd het initiatief, altijd in het mes lopen. Zelfs de vorige thuisbeurt tegen Milan (ook 1-1, in 2010) had Ajax het gevoel dat er meer in had gezeten.

Nu was het eindelijk een keer ónze beurt om in de laatste minuut een resultaat te pakken dat misschien iets te veel van het goede was. Het voelde als een soort gerechtigheid, toch wel. Maar uiteindelijk hebben zij tóch weer het laatste woord. Dat is gewoon bitter, vooral als je ziet hoe Moisander onbestraft uit de wedstrijd geschopt wordt en hoe Ajax die strafschop tegen krijgt.

Overigens: Ajax is nu drie Champions League-duels op rij ongeslagen tegen AC Milan: 1x winst, 2x gelijk, 5 punten, doelsaldo 4-2. Dat is niet onaardig hoor.

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33988
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Ajax - AC Milan 01-10-2013

Bericht door Duke » wo okt 02, 2013 8:18 am

Gazzetta: 'Milan royaal bedeeld'
Van onze Telesportredactie

"Een sluwe actie van Mario Balotelli heeft AC Milan alsnog een punt opgeleverd. Daarmee werden de ploeg uit Milaan royaal bedeeld", stelt La Gazzetta dello Sport na de veelbesproken 1-1 tegen Ajax. "Het echte Milan is nog ver weg."

"De arbitrage redt AC Milan, Balotelli doet Ajax pijn", kopt Corriere dello Sport. De krant spreekt van een onterechte strafschop en concludeert dat AC Milan van geluk mocht spreken met het punt.

"Een typische strafschop á la Balotelli", meent Sky Italia. "Hij had al bestraft moeten worden voor het vastpakken van de tegenstander. Een gelukje. Voor AC Milan is er nog veel werk te doen."

"Een onterechte penalty", schrijft ook La Republicca. "Balotelli trok zijn tegenstander naar de grond en niet andersom."
www.telegraaf.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: Ajax - AC Milan 01-10-2013

Bericht door Le T. » wo okt 02, 2013 8:20 am

Zuidema schreef:
Le T. schreef: Klopt, de scheids had eerder al een penalty kunnen fluiten. Dan kunnen we er zelfverzonnen spelregels bij gaan halen over 'te licht', wederzijds contact en te makkelijk vallen. Maar als je een shirt vastgrijpt en daar aan trekt, dan is dat altijd een overtreding en heeft de scheidsrechter niets te kiezen als hij dat ziet.
Voor het 'vergrijp' op zich kan je dan wel 20 keer per wedstrijd een penalty geven. Als je consequent bent. Maar dat is geen enkele scheids, gebeurt gewoonweg niet. En het is een aanname, maar het lijkt mij sterk dat wij in een omgekeerde situatie in San Siro wel een penalty hadden gekregen.
Dat laatste mag zo zijn, shirtje trekken mag gewoon niet en wordt in principe altijd afgefloten en met geel bestraft. Een handje hier en een armpje daar kun je nog tegen elkaar wegstrepen, maar als je in een stuk textiel grijpt en je hand aangespannen houdt, dan is je enige redding dat de scheidsrechter dat niet ziet of onder de druk van de laatste minuten en het publiek bezwijkt en doet alsof hij het niet ziet. Maar shirtje trekken kent geen gradaties die wel toegelaten zijn.

Dus je moet nooit in de zestien een grijpbeweging maken, punt. Een handje of een armpje is ook riskant, maar grijpen in stof doe je alleen als je geel kunt hebben, buiten de zestien bent en als je er toch groot doelgevaar mee voorkomt. Dat had Van Rijn laatst ook al niet door.
Nou ja, het had zo mooi kunnen zijn, maar uiteindelijk was een gelijk spel toch wel terecht. Hopelijk kunnen de jongens zich wat over de kater heenzetten, dit weekend wacht immers angstgegner Utrecht al weer.

Dat moet ik trouwens FdB wel nageven: ik heb flink wat kritiek op zijn tactische strapatsen, maar een team mentaal klaarzetten kan ie best wel. Nou is dat in de CL tegen Milan niet echt nodig, maar bijvoorbeeld na het echec tegen Psv en de matige vertoning tegen Volendam stond Ajax weer flink opgeladen in het veld tegen GAE.
Maar niet goed. De eerste helft was een drama waarbij De Boer vooral angst en wanhoop uitstraalde. Bovendien erger ik me aan die berusting in de derde plek. Barcelona en met name Milan voetballen helemaal niet zo goed, daar is wat tegen te halen en 6 punten tegen Celtic mag niet buiten bereik liggen, dan heb je dus gewoon kans om meer punten te halen dan Milan.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48024
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Ajax - AC Milan 01-10-2013

Bericht door peter » wo okt 02, 2013 8:26 am

Je kunt ook overdrijven, Le T. Tegen Barcelona is in principe niets te halen, tenzij je door een gelukje op een B-elftal stuit. Dan kun je zo maar tot 7 punten komen in de poule. Dat riep ik een maand geleden ook al en ik denk dat het nog altijd realistisch is. 3 a 4 punten tegen Celtic, 3 tegen een gekwalificeerd Barcelona/Milan en het huidige puntje in de tas.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Ajax - AC Milan 01-10-2013

Bericht door Zuidema » wo okt 02, 2013 8:36 am

Le T. schreef:
Zuidema schreef: Dat moet ik trouwens FdB wel nageven: ik heb flink wat kritiek op zijn tactische strapatsen, maar een team mentaal klaarzetten kan ie best wel.
Maar niet goed. De eerste helft was een drama waarbij De Boer vooral angst en wanhoop uitstraalde.
Drama vind ik veel te zwaar, maar Frank laat Ajax inderdaad wel geregeld fors met de handrem erop spelen. Controle is prima, maar je kan het ook overdrijven. Daar waar wel de mogelijkheden naar voren zich aandienen, moet je daar volgens mij ook gebruik van maken en dat gebeurt gewoonweg veel te weinig. Ook tegen Milan. Sowieso mis ik vaak de spelpatronen bij Ajax waarmee ruimte en een vrije man kan worden gecreeerd. Het vleugelspel is bijvoorbeeld geregeld een zeer passieve toestand, waar iedereen maar wat staat of rondhobbelt en kijkt hoe het achterin opgelost wordt met de opbouw. Waarna de bal vervolgens weer terug of breed gaat. Dat kan beslist beter, zonder dat je in een mes gaat lopen.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax - AC Milan 01-10-2013

Bericht door 999 » wo okt 02, 2013 8:36 am

In de Telegraaf staat de Boer te liegen.Daarin stelt hij dat V.d. Hoorn Balotelli wel degelijk vastpakte, maar ( en dat is de kunst zegt de Boer, dat gebeurt bijna elke wedstrijd ) op tijd losliet na het zien van de beelden.Als je de beelden terug kijkt zie je duidelijk dat v.d. Hoorn tot het laatste moment blijft vasthouden ...

wimpey
Berichten: 52107
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - AC Milan 01-10-2013

Bericht door wimpey » wo okt 02, 2013 8:37 am

Van wat ik er van zag (slechte stream in 1e helft) deed de ploeg het voor rust prima. De passwegen richting die Mario werden door Poulsen goed afgeschermd. Dat was na rust minder, ze konden die maf toen niet meer neutraliseren.

Breekpunt was natuurlijk het feit dat Moisander uit de wedstrijd werd geschopt. Positioneel, qua coaching en inzicht lever je dan erg veel in. VD Hoorn verdedigt niet met z'n hoofd maar met z'n handen. En dat shirttrekkende Ajacieden dit seizoen tegen pingels op lopen, is iets repeterends.

Qua defensieve organisatie was het goed (tot uitval Moisander), maar Ajax kon een matig Milan onvoldoende pijn doen. Denswil maakte, voor het eerst, een sterke indruk op me in Ajax-1.

Ajax gaat met Celtic strijden om plek 3. Op naar Utrecht-thuis, dat is belangrijker. Hopen dat Moisander en Duarte niet 'kapot' zijn, want die hebben we keihard nodig.
Peter schreef:Je kunt ook overdrijven, Le T.
Le T. is geen Ajacied, heb ik de indruk. De 1-1 onder Jol tegen Milan was grandioos. De ene 1-1 is de andere niet.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23236
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Ajax - AC Milan 01-10-2013

Bericht door Cruijff » wo okt 02, 2013 8:54 am

Duke schreef:
Gazzetta: 'Milan royaal bedeeld'
Van onze Telesportredactie

"Een sluwe actie van Mario Balotelli heeft AC Milan alsnog een punt opgeleverd. Daarmee werden de ploeg uit Milaan royaal bedeeld", stelt La Gazzetta dello Sport na de veelbesproken 1-1 tegen Ajax. "Het echte Milan is nog ver weg."

"De arbitrage redt AC Milan, Balotelli doet Ajax pijn", kopt Corriere dello Sport. De krant spreekt van een onterechte strafschop en concludeert dat AC Milan van geluk mocht spreken met het punt.

"Een typische strafschop á la Balotelli", meent Sky Italia. "Hij had al bestraft moeten worden voor het vastpakken van de tegenstander. Een gelukje. Voor AC Milan is er nog veel werk te doen."

"Een onterechte penalty", schrijft ook La Republicca. "Balotelli trok zijn tegenstander naar de grond en niet andersom."
http://www.telegraaf.nl

Helder hoe ze er in Italië tegenaan kijken. Voor publiek en pers is daar de laatste jaren de manier van voetballen ook een heel stuk belangrijker geworden dan het vroeger was. Wanneer AC Milan maar met heel veel moeite gelijkspeelt tegen een club die 400 keer zo weinig geld heeft als zij, vinden Italianen anno 2013 dat ze eigenlijk hadden moeten verliezen.

Het respect voor Ajax in Italië is erg groot, dat merk ik bij werkelijk elke Italiaanse voetballiefhebber die ik tegenkom. Ze zijn op 11 december in San Siro nog niet klaar met ons.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23236
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Ajax - AC Milan 01-10-2013

Bericht door Cruijff » wo okt 02, 2013 9:00 am

Zuidema schreef:
Le T. schreef:Maar niet goed. De eerste helft was een drama waarbij De Boer vooral angst en wanhoop uitstraalde.
Drama vind ik veel te zwaar, maar Frank laat Ajax inderdaad wel geregeld fors met de handrem erop spelen. Controle is prima, maar je kan het ook overdrijven. Daar waar wel de mogelijkheden naar voren zich aandienen, moet je daar volgens mij ook gebruik van maken en dat gebeurt gewoonweg veel te weinig. Ook tegen Milan. Sowieso mis ik vaak de spelpatronen bij Ajax waarmee ruimte en een vrije man kan worden gecreeerd. Het vleugelspel is bijvoorbeeld geregeld een zeer passieve toestand, waar iedereen maar wat staat of rondhobbelt en kijkt hoe het achterin opgelost wordt met de opbouw. Waarna de bal vervolgens weer terug of breed gaat. Dat kan beslist beter, zonder dat je in een mes gaat lopen.
Dit heeft in mijn ogen maar erg weinig met de handrem te maken. Dat Ajax in de 1e helft weliswaar veel de bal had, een serie corners afdwong en bij afvallende ballen met één pass of een harde pegel zo een doelpunt had kunnen forceren, kwam in mijn ogen puur doordat Kolbeinn Sigthórsson gewoon totaal het niveau niet heeft. Je kan de bal niet bij hem kwijt, hij werkt ontzettend hard maar ballen die een speler van Alphense Boys nog simpel aan kan nemen springen van zijn voet.

Dan wordt het op de helft van de tegenstander lastig voetballen hoor. Er moet echt doorgeselecteerd worden in de spits.

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: Ajax - AC Milan 01-10-2013

Bericht door Le T. » wo okt 02, 2013 9:06 am

Cruijff schreef: Dan wordt het op de helft van de tegenstander lastig voetballen hoor. Er moet echt doorgeselecteerd worden in de spits.
Je kunt beter in het TH doorselecteren. Het probleem zit hem namelijk niet alleen in de spits en in het TH zit duidelijk niemand die kijk heeft op talent en potentieel.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23236
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Ajax - AC Milan 01-10-2013

Bericht door Cruijff » wo okt 02, 2013 9:12 am

Daar verschil ik met jou over van mening.

Maar misschien dat het TH een aantal goedbedoelde externe tips nodig heeft om aan een kwaliteitsimpuls van de selectie te komen. Zullen we Kerlon en Ze Eduardo bij ze gaan aanbevelen?

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax - AC Milan 01-10-2013

Bericht door 999 » wo okt 02, 2013 9:17 am

In de Telegraaf staat de Boer te liegen.Daarin stelt hij dat V.d. Hoorn Balotelli wel degelijk vastpakte, maar ( en dat is de kunst zegt de Boer, dat gebeurt bijna elke wedstrijd ) op tijd losliet na het zien van de beelden.Als je de beelden terug kijkt zie je duidelijk dat v.d. Hoorn tot het laatste moment blijft vasthouden ...

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23236
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Ajax - AC Milan 01-10-2013

Bericht door Cruijff » wo okt 02, 2013 9:22 am

Zoiets heet niet liegen, iedereen heeft zijn eigen waarheid en Van der Hoorn had de penalty inderdaad kunnen voorkomen wanneer hij van het textiel van die nummer 45 afblijft. Maar overeind blijft staan dat de scheidsrechter loopt te marchanderen, dat hij Balotelli een betwistbaar geval mee geeft waar hij bij 3 eerdere schwalbes en het bewust uit de wedstrijd schoppen van Moisander nalaat om hem eraf te sturen.

De Boer is dus gewoon boos over de totale optelsom, maar jij vindt dat hij dan een leugenaar is? Ga nou niet doen alsof Frank de Boer een of andere luldehanger is 999... :666.gif:

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: Ajax - AC Milan 01-10-2013

Bericht door Le T. » wo okt 02, 2013 9:31 am

Cruijff schreef:De Boer is dus gewoon boos over de totale optelsom, maar jij vindt dat hij dan een leugenaar is? Ga nou niet doen alsof Frank de Boer een of andere luldehanger is 999... :666.gif:
Ik heb anders wel eens een behanger minder onzin horen lullen. Het is gewoon een beetje kinderachtig geleuter zonder enige relatie tot de spelregels om de scheids de schuld te kunnen geven.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Ajax - AC Milan 01-10-2013

Bericht door Zuidema » wo okt 02, 2013 9:31 am

Cruijff schreef: Dit heeft in mijn ogen maar erg weinig met de handrem te maken. Dat Ajax in de 1e helft weliswaar veel de bal had, een serie corners afdwong en bij afvallende ballen met één pass of een harde pegel zo een doelpunt had kunnen forceren, kwam in mijn ogen puur doordat Kolbeinn Sigthórsson gewoon totaal het niveau niet heeft. Je kan de bal niet bij hem kwijt, hij werkt ontzettend hard maar ballen die een speler van Alphense Boys nog simpel aan kan nemen springen van zijn voet.

Dan wordt het op de helft van de tegenstander lastig voetballen hoor. Er moet echt doorgeselecteerd worden in de spits.
Ben het met je eens wat Sigi betreft. Hele harde werker, pikt zijn doelpunten mee als hij een goede voorzet krijgt, maar verder blijft het erg behelpen. Technisch van een bedenkelijk niveau, zeker voor Ajax. En zelfs niet bijster balvast.

Maar de kwaal begint al eerder. Het (te) langzame gebrei achterin zonder al teveel durf naar voren. Mede ook door het gebrek aan afspeelpunten naar voren. Die afspeelpunten en ruimtes daarvoor worden vaak niet eens gecreeerd. Waarbij een Poulsen ook nog eens geregeld in een heel gevaarlijke rol terecht komt. Want controlerend goed, opbouwend erg matig. Moet je echt niet hebben.

Op de vleugels was het vaak eveneens moeizaam. Hierboven werd daar al iets over opgemerkt vwb Blind en Fischer. Maar op de andere vleugel hielden De Sa en Van Rhijn mekaar ook geregeld in een houdgreep. De Sa blijft dan staan, daar waar hij juist zou kunnen diepgaan, zodat die back naar achteren moet. Waarna Van Rhijn bijvoorbeeld met de bal aan de voet kan opkomen. Dan moet er weer iemand uitstappen, komt er elders weer wat ruimte enz.

Die dynamiek en afstemming is er vaak niet bij Ajax, zodat een tegenstander helemaal niet hoeft te kiezen wat te doen. Je brengt de tegenstander zo ook nooit aan het twijfelen, laat staan in verlegenheid. Soms loopt zo een beetje alles bij Ajax maar wat passief op zijn eigen paar vierkante meter. Zijn ze weer lekker aan het domineren met balbezit. Maar het is dan wel erg gemakkelijk te verdedigen allemaal. Zeker voor een Milan, dat beslist kwetsbaar oogde als Ajax wel sporadisch zijn tanden liet zien.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Ajax - AC Milan 01-10-2013

Bericht door Yopi » wo okt 02, 2013 9:32 am

The day after: Balotelli was natuurlijk slim. Hij voelde iets van contact en maakte er toen een drama van, in de hoop dat de eerste overtreding bestraft werd.

Ajax liep paniekerig terug na de 1-0. Dom, dom, dom. Op zo'n moment hebben we geen Frank Rijkaard die iemand een zwiep geeft.

Wat Ko zegt, het is al de zoveelste keer dat het net niet goed gaat. Maar dat zal geen toeval zijn. Italiaanse voetballers zijn iets slimmer dan die jonkies van ons. De CL is een harde leerschool.

@IH: nee, die kans achtte ik niet groot. Zeker niet na het vertrek van Eriksen.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41189
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax - AC Milan 01-10-2013

Bericht door Marillion » wo okt 02, 2013 9:38 am

Hebben ze het toch weer voor elkaar he? Vooraf geen verwachting over een goed resultaat. In de eerste helft gaat het best aardig, in de tweede helft zie je bij Ajax langzaam het licht uitgaan. Er vallen spelers weg en we moeten gedwongen wisselen. Ik hield eerlijk gezegd m'n hart al vast toen Van der Hoorn in moest vallen. Zonder vertrouwen en dan tegen een topspits moeten invallen. Dat is niet eenvoudig.

Dan maken we op de valreep een doelpunt, euforie! Hoe lang is het nog? 4 minuten?!? Meen je niet! Gek genoeg was ik er al bang voor dat hij nog zou vallen en dan gebeurd het nog ook. Ga je naar huis met een gelijkspel, waar ik vooraf voor had getekend. En ben je toch weer zuur op het einde.

De penalty had ik al scheidsrechter absoluut niet gegeven. Geen denken aan. Hij heeft het shirt inderdaad vast maar bijzonder ligt en beide spelers maken in die zin een overtreding. Komt nog bij dat de Balotteli geen enkele kans had om iets te doen met die voorzet. Als je dit soort overtredingen allemaal op deze wijze gaat bestraffen (wat volgens de letter van het spelregelboekje misschien wel moet) dan krijg je korfbaluitslagen. Het is wel heel zuur dat het dan uitgerekend op dit moment ineens wel gebeurd. Waarom dan niet ook bij iedere corner? Want daar gebeurd het ook. En als we dan toch de spelregels tot op de letter gaan naleven dan was het ook geen optelsom want die bestaan niet. Drie keer net geen strafschop maakt niet ineens één keer wel een strafschop.

Hele vervelende invalbeurt voor V.d.Hoorn in ieder geval. Hij was ook gebroken na afloop. Staat hij toch weer negatief in de schijnwerpers terwijl het beter zou zijn als hij even in de luwte zou kunnen ontwikkelen. Ik ga 'm hier in ieder geval niet op afrekenen. Hij valt niet best in, klopt. Maar als de scheidsrechter niet fluit is er niemand die zegt dat Milan een penalty had moeten hebben.

Is er overigens al nieuws over Moisander? Kan hij zondag spelen?
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23040
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Ajax - AC Milan 01-10-2013

Bericht door raymon » wo okt 02, 2013 9:47 am

Yopi schreef:The day after: Balotelli was natuurlijk slim. Hij voelde iets van contact en maakte er toen een drama van, in de hoop dat de eerste overtreding bestraft werd.

Ajax liep paniekerig terug na de 1-0. Dom, dom, dom. Op zo'n moment hebben we geen Frank Rijkaard die iemand een zwiep geeft.

Wat Ko zegt, het is al de zoveelste keer dat het net niet goed gaat. Maar dat zal geen toeval zijn. Italiaanse voetballers zijn iets slimmer dan die jonkies van ons. De CL is een harde leerschool.

@IH: nee, die kans achtte ik niet groot. Zeker niet na het vertrek van Eriksen.
Laten we eerlijk wezen, Milan kwam niet naar Amsterdam om te winnen of uberhaupt een doelpunt te maken. Die hebben heerlijk achterover gehangen de eerste helft waarin Ajax veel balbezit had maar totaal geen dreiging en dachten de tweede helft dat er wel wat te halen viel. Dan scoor je inderdaad een mooie 1-0 (nadat Milan toch wat kansjes op een doelpunt kreeg) en dan is het inderdaad lullig dat je dan die 1-1 weggeeft. Maar zo positief als sommigen hier zijn vanwege het spel, dat ben ik zeker niet. De Sa/Andersen/Fisher zijn hun man niet voorbij gekomen. Positief, verdedigend stond het aardig, al was Poulsen met name de tweede helft een liability. Het middenveld is nog lang niet dynamisch genoeg, veel te weinig aanspeelbaar al ontwikkelt Duarte zich goed en voorin is het erg behelpen. Nog lang geen zomer dus..
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: Ajax - AC Milan 01-10-2013

Bericht door beelzebub » wo okt 02, 2013 9:51 am

Mooie column van Frank Heinen in HP de Tijd vandaag en hij is niet eens pro-Ajax :ajaxtalk:
http://www.hpdetijd.nl/2013-10-02/had-gegund-ajax-echt/

Anticlimax. Zelfst.nw. Meervoud: – en. Een slot waar je je veel meer van had voorgesteld. Voorbeeld: ‘De wedstrijd Ajax – AC Milan eindigde in een ontzettende anticlimax.’
Gisteren zag ik de tweede helft van Ajax – AC Milan, na thuiskomst van een etentje in een Duits restaurant. Met een buik vol Schweineschenkel keek ik naar een wedstrijd die me nauwelijks de moeite van het bekijken waard leek, maar ik bleef kijken, want ik kon me niet meer verroeren.


SportItalia 24
Ik voel me met Milan verwant dit seizoen. Dat komt zo: drie weken lang bivakkeerde ik deze zomer in Italiaanse hotels en bed & breakfasts, en de nieuwste mode in Italiaanse hotels en bed & breakfasts is het in de hoek planten van een onbehoorlijk grote televisie met een digitaal abonnement, inclusief BVN TV – zodat je ook op die lome zomeravonden in Venetië geen aflevering van Knevel & Van den Brink hoeft te missen – en alle sportzenders waarvan je niet wilde weten dat ze bestonden.
Een daarvan was SportItalia24, dat feitelijk bestond uit 1 programma, CalcioMercato, dat af en toe werd onderbroken door opgewonden nieuwsbulletins waarop je live kon meebeleven hoe Mario Gomez (spits van Fiorentina) naar het ziekenhuis werd vervoerd met een op het oog ernstige blessure.

CalcioMercato werd iedere dag gepresenteerd door steeds een nieuw meisje. Al die presentettes deelden vier dingen: lang, blond haar, een stralende witte glimlach, een afkeer van overvloedige lichaamsbedekking en een hersencel. Het enige wat zij hoefden te doen was af en toe het volgende discussieonderwerp in de camera te balken, waarna een panel van vier nietszeggende kerels in identieke kostuums zich het hoofd mocht breken over stellingen als ‘Kaka is niet de Kaka van vijf jaar geleden’ en ‘Bologna heeft nog veel werk te verzetten’.

Veel van die stellingen en discussies gingen over Juventus, de enige Italiaanse club die nog iets voorstelt. (Zo is Inter bijvoorbeeld in nauwelijks drie jaar tijd van een trotse Champions League-winnaar een noodlijdend huurlegertje Zuid-Amerikanen geworden en wordt Kevin Strootman beschouwd als een van de beste buitenlandse spelers van de competitie – al kan dat laatste ook te maken hebben met de nationale voorkeur voor zeverende achillespeestrappers).

Af en toe ging het over Milan, en dan vooral over de nieuwe aankopen: Kaka – die als een soort nieuwe paus werd begroet – en Matri, een aanvaller van wie ik nog nooit gehoord had en wiens voornaamste claim to fame een appetijtelijke, tv-bekende verloofde bleek.
Verder bestond het team, voor zover ik dat in de talloze live uitgezonden oefenwedstrijden kon beoordelen – uit een kale hitman met keepershandschoenen, een handjevol tweederangs verdedigers, een briesende verdedigende middenvelder uit Amsterdam, een over het paard getilde Copacabana-goochelaar en drie uitstekende aanvallers aan wie meer dan een steekje los zat.
Niet echt een elftal om bloednerveus van te worden.

Ajax, een vriend in de kroeg
Toch leek Ajax gisteravond dolblij met 0-0, tenminste in die helft dat ik ze voorzichtig over het veld zag schuiven, zoals een man met een enorme plank door een winkel met duur servies. De 1-0 van Denswil – die ik minder vaak heb zien spelen dan Matri, maar dat gaat vast veranderen, want hij ‘heeft alles’ – leek op het soort cadeau dat je krijgt van een oom die na twintig jaar onverwachts op je verjaardag komt: ietwat overdreven en vooral: erg welkom.

Tot de 91e minuut. Tot Mike van der Hoorn.

Ik gunde het Ajax, echt waar. Ik gunde het ze zoals ik het ze in lange tijd niet gegund had. Ik, met mijn aangeboren Ajax-allergie. Ik, met mijn hekel aan die vanzelfsprekende arrogantie die een residu is van de tijd dat Ajax nog iets voorstelde, op wereldniveau. Ik, met mijn eeuwige liefde voor de underdog.

Ik gunde het Ajax, ik gunde het Stefano Denswil, ik gunde het Siem de Jong en ik gunde het Jasper Cillessen. En iedereen die de wedstrijd heeft gezien – ook zij die Ajax uit gewoonte een kil hart toedragen – begrijpt waarom. Je kunt veel van Ajax zeggen, maar een sympathieke club is het niet – en toch was dat wat ik gisteravond voelde: sympathie. Als Ajax een man aan de bar van mijn stamcafé was geweest, had ik hem waarschijnlijk tot gister een onnozele blaaskaak gevonden, maar gisteravond zou ik plots een goed en liefdevol gesprek met hem hebben aangeknoopt en zouden we hebben afgesproken om een leven lang vrienden te blijven en onze zonen naar elkaar te vernoemen.

Zo’n avond. Dat je voelt dat het goed komt. Dat gerechtigheid gaat geschieden – en dan niet in de vorm van een gerechte straf voor een onbenulligheid van Mike van der Hoorn.
Toen Balotelli scoorde, voelde ik medelijden. Medelijden met Van der Hoorn, medelijden met Frank de Boer met z’n aandoenlijke vreugdesprongetje bij de 1-0, zelfs medelijden met willekeurige Ajax-supporters op Twitter, voor wie ik meestal vooral leedvermaak kan opbrengen.

Ach, Ajax, ik gunde het je, echt. Iedereen met een voetbalhart gunde het je. Gister wel. Helaas duren kroegvriendschappen meestal slechts 1 beschonken avond.
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23236
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Ajax - AC Milan 01-10-2013

Bericht door Cruijff » wo okt 02, 2013 9:53 am

Le T. schreef:
Cruijff schreef:De Boer is dus gewoon boos over de totale optelsom, maar jij vindt dat hij dan een leugenaar is? Ga nou niet doen alsof Frank de Boer een of andere luldehanger is 999... :666.gif:
Ik heb anders wel eens een behanger minder onzin horen lullen. Het is gewoon een beetje kinderachtig geleuter zonder enige relatie tot de spelregels om de scheids de schuld te kunnen geven.
Die scheidsrechter is een laffe Zweedse klantskalle, die penalty zou hij never nooit aan Ajax geven. Een smerig stukje klassenjustitie.

Maar de ergernis zit er hem bij mij vooral in omdat ik me 90 minuten lang heb lopen ergeren aan die dumjävel. Als hij de regels gewoon volledig naleeft staat Balotelli na 55 minuten al niet meer op het veld. En wanneer je dan één gele kaart door de vingers ziet ok, maar daarna waren er nog 2 100% momenten waarbij gekke Mario gewoon opnieuw geel en 1 keer zelfs in direct rood hoort te krijgen.

Echt hoor, een jongen als Viktor Fischer moet zulke acties in een CL wedstrijd maar eens proberen te doen. Dan laat de arbiter Ajax zonder met zijn ogen te knipperen heel fijn met 10 man verder spelen.
Laatst gewijzigd door Cruijff op wo okt 02, 2013 10:03 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Re: Ajax - AC Milan 01-10-2013

Bericht door El Clavo » wo okt 02, 2013 10:03 am

En zo is het Cruyff. Die actie van Balotelli bij Cilissen had natuurlijk ook gewoon een kaat moeten zijn. En zo lang dat allemaal maar mag, gaat er nooit wat veranderen.

Over die penalty kun je je vraagtekens zetten, al ben ik er zeker van dat wij hem nooit hadden gekregen. at dat betreft hebben de grote clubs nou enmaal en streepje voor. Dat zie je op de Nederlandse velden ook soms. Ik heb 92 minuten lang en heerlijke avond gehad met de 1-0 als verdiend hoogtepunt en die gelijkmaker als zijnde de standaard valkuil tegen Milan.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23236
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Ajax - AC Milan 01-10-2013

Bericht door Cruijff » wo okt 02, 2013 10:06 am

El Clavo schreef:Ik heb 92 minuten lang en heerlijke avond gehad met de 1-0 als verdiend hoogtepunt en die gelijkmaker als zijnde de standaard valkuil tegen Milan.
Laten we dat maar als slotconclusie houden! :biggthumpup.gif:

Man man man, wat ging het stadion gigantisch uit zijn pan bij die 1-0 van Denswil. Die ook nog eens onze hoek in kwam rennen om het feestje te vieren met de luidruchtigste supporters. Zelfs de mensen die thuis voor de tv zaten gaven aan dat het echt een heksenketel was. Ik heb de wedstrijd laten opnemen en onze goal vannacht om 01:30 uur nog even terug gezien. Lekker hoor! :ajaxsmiley.gif:

Plaats reactie