Prima zaak dat je de 2e helft nog eens hebt nagelopen, Voetske.999 schreef: Het is maar net wat je onder overlopen verstaat.

Ik moet helaas op de samenvatting afgaan en zie daarin (naast de 2-1) in de 16 van Ajax inderdaad ongeveer hetzelfde wat jij hierboven al noemt. Dus qua klinkklare kansen en ander gedoe in de 16 valt het inderdaad in dat eerste half uur vd 2e helft nog wel mee.
Maar qua spelbeeld wat mij betreft zeker niet. Twente had in die fase steeds ergens een vrije man en combineerde rap en gevarieerd naar hartelust door het middenveld naar de vleugels en de 16. Ajax was 25-30 minuten de grip op met name het middenveld flink kwijt. Wimpey's analyse hierboven legt volgens mij de vinger wel op de zere plek.
Dat Ajax in en rond de 16 nog vrij goed stand hield is natuurlijk prima. Niets liever dan dat. Maar van enig normaal weerwerk van Ajax was toen lang geen sprake. In balbezit was bovendien opbouw, passing/combinatiewerk en positiespel door alle onrust bij Ajax ver beneden alle peil. Omdat Ajax toen niet de ruimte van Twente kreeg, was er erg veel balverlies, zoals je zelf al zegt. Waardoor Ajax maar niet uit het wak kwam en steeds weer achter de tegenstander aan moest.
Misschien is "overlopen worden" in die zin te sterk uitgedrukt, maar veel scheelde het qua spelbeeld niet, wat mij betreft. We hadden verdomd weinig in de melk te brokkelen in die periode. En als je ziet hoe superieur Ajax in de 1e helft speelde, geeft dat toch te denken.