Feyenoord - Ajax 08-11-2015

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

zeux

Re: Feyenoord - Ajax 08-11-2015

Bericht door zeux » ma nov 09, 2015 1:01 pm

Marillion schreef: Als wij een spits willen hebben maar diezelfde spits kan ook tekenen bij Everton of Newcastle dan kun je het als het op salaris aankomt gewoon vergeten.
Ik begrijp niet zo goed waarom in dit soort discussies de PL er steeds weer bij wordt gehaald.
We concurreren niet met de PL. We concurreren (of zouden moeten concurreren) met Oostenrijk, met Denemarken, met België, met Oost-Europese competities. Daar moet de vergelijking mee worden gemaakt.
We gaan geen PL-spelers halen en hoeven ook geen PL-spelers (of Bundesliga of Spanje of Italië) te halen, want de eredivisie zit in een ander sterrenstelsel.
Er valt hooguit wat te halen bij B-teams van die clubs of bij vaste bankzitters, jongens die te klein zijn voor de tafellakencompetities, maar als servet prima passen in de servettencompetitie die de eredivisie is.

Probleem is alleen dat ook die internationale servetspelers hoger zitten dan de miljoen bruto. Marktontwikkeling heet dat.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma nov 09, 2015 1:15 pm

Nou, dat is vrij simpel. Clubs uit die competitie kunnen ook interesse hebben in een speler. En als het in zo'n geval op de salariscomponent aankomt vis je dus achter het net. Als je dus een speler uit België, Oostenrijk of Denemarken wil halen kan het zomaar zijn dat een PL club (of een club uit Spanje, Duitsland of Italië) ons in de weg zit.

Of die grens van 1 miljoen bruto wel zo hard is waag ik dus te betwijfelen. Dat weten we hier helemaal niet. Wat we wel weten is dat Ajax in grote lijnen daarin niet meegaat. Maar er is al een aantal keren serieuze interesse geweest in een speler waarbij het aannemelijk is dat Ajax wel verder wilde gaan. Alleen niet zo ver als andere clubs in Europa.

En ik denk dus dat dit beleid helemaal niet het grote probleem is. Het gaat mis op het inschatten van de kwaliteit van spelers. We investeren wel degelijk alleen worden we er niet veel sterker van.
Nil volentibus arduum

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » ma nov 09, 2015 1:23 pm

Verder vind ik het ook vaak gelul van achteraf hoor. Zo'n Luuk de Jong doet het nu goed bij PSV, maar daar bestond ook de nodige twijfel over. Leuk en aardig om dan achteraf te zeggen dat Ajax die jongen had moeten halen (voor een groot bedrag en moddervet salaris), maar dat Ajax daar niet voor koos, kan ik ook wel weer begrijpen.
Guardado is een goede speler, maar ook daar kun je vooraf argumenten bedenken waarom Ajax niet in de markt was. Los even van het feit dat de Mexicaanse connectie er niet is, dus zo'n jongen kiest ook eerder voor PSV. Ook qua salaris.

Los even van het feit dat ze bij Ajax steevast de verkeerde spelers halen. Het grappige is alleen dat de jeugdscouting dus een stuk beter is. Al denk ik dat het veel meer een kwestie is van luisteren naar. Heitinga is heus niet gescout, maar op basis van naam naar binnen gehengeld. "Hij heeft wel veel snelheid verloren". Oftewel, daar is geen hond naar wezen kijken. Overmars en de Boer ten voete uit.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma nov 09, 2015 1:29 pm

De Jong zat op een Duits salaris. Hij verdient bij PSV ongetwijfeld een salaris dat ver boven de salarisgrens van Ajax ligt. Je kunt wel zeggen dat je een uitzondering moet maken, maar stel dat hij niet presteert?

Zelfde geldt voor Guardado. Niemand maakt mij wijs dat hij voor een luttel bedrag in Eindhoven loopt te ballen omdat hij de gevulde koeken op de Herdgang zo lekker vindt.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma nov 09, 2015 1:31 pm

Klopt, dat gaf ik ook al aan. Voor het seizoen was ik geen voorstander om voor Luuk de Jong te gaan. Die was inmiddels mislukt in Duitsland én Engeland. Dat is doorgaans niet de voortgang van een loopbaan van een speler die het dan bij Ajax wel even gaat maken.

Maar we kunnen wel vaststellen dat het percentage geslaagde aankopen nu niet direct hoog ligt. We kiezen te vaak de verkeerde speler. Of dat nu is op basis van het verleden van iemand, een aanbeveling vanuit Arsenal of verkeerd gescout. Dat zal per geval verschillen. Maar we zitten er echt te vaak naast. Neem Viergever, Verbeek vond 'm bij AZ al niet bijzonder en wij halen 'm naar Amsterdam. Of V.d. Hoorn, op het EK onder 21 viel hij door de mand maar wij halen 'm. Zivkovic was wel degelijk een talent maar wél in een hele andere rol. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Het is wat dat betreft als het om de spitspositie gaat vooral te hopen dat Dolberg zijn goede ontwikkeling doorzet en dat die jongen snel iets kan brengen. Dat lijkt me alleen wat mager om op te bouwen als je met Milik en Zivkovic niet door zou gaan. Als die twee er volgend jaar niet meer zijn lijkt het mij wel raadzaam om ook extern te kijken. Al die halve oplossingen zoals nu weer met Klaassen en eerder Fischer zijn het gewoon niet. Dat kost echt punten.
Nil volentibus arduum

Mano

Bericht door Mano » ma nov 09, 2015 1:36 pm

Peter schreef:Het grappige is alleen dat de jeugdscouting dus een stuk beter is. Al denk ik dat het veel meer een kwestie is van luisteren naar.
Dat betwijfel ik dus. Hoeveel jeugd spelers worden er aangetrokken en breken er daadwerkelijk door?
Meleg, Muric, Andersen, Zivkovic zijn zo maar een paar namen waarvan ik denk dat zij het eerste niet of nauwelijks halen. Dan ben ik niet eens goed ingeburgerd en zullen er nog wel meer spelers zijn die vroegtijdig afhaken.

Ze kosten een stuk minder dus doet minder pijn als het misgaat. Feit dat ze allemaal zijn gekomen is wel positief.
Heitinga is heus niet gescout, maar op basis van naam naar binnen gehengeld. "Hij heeft wel veel snelheid verloren". Oftewel, daar is geen hond naar wezen kijken. Overmars en de Boer ten voete uit.
Vreselijk toch? Zo'n Sanogo precies hetzelfde...
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » ma nov 09, 2015 1:49 pm

InnerHarbour schreef:
GangstaRiB schreef:Guardado, Luuk de Jong... dat zijn spelers waar Ajax alleen maar van kan dromen die jongens zijn echt wel te betalen voor Ajax.
Die voetballen daar niet voor een miljoentje bruto. Ajax hanteerd een beleid waarbij je niet in de financiele problemen komt. PSV moet af en toe de grond onder het stadion verkopen anders zijn ze naar de klote, het is maar waar je voor kiest.
Ajax heeft een belachelijk laag salarisplafond, zelfs bij fnoord kun je nog meer verdienen.

zeux

Bericht door zeux » ma nov 09, 2015 2:02 pm

Marillion schreef:Nou, dat is vrij simpel. Clubs uit die competitie kunnen ook interesse hebben in een speler. En als het in zo'n geval op de salariscomponent aankomt vis je dus achter het net. Als je dus een speler uit België, Oostenrijk of Denemarken wil halen kan het zomaar zijn dat een PL club (of een club uit Spanje, Duitsland of Italië) ons in de weg zit.

Of die grens van 1 miljoen bruto wel zo hard is waag ik dus te betwijfelen. Dat weten we hier helemaal niet. Wat we wel weten is dat Ajax in grote lijnen daarin niet meegaat. Maar er is al een aantal keren serieuze interesse geweest in een speler waarbij het aannemelijk is dat Ajax wel verder wilde gaan. Alleen niet zo ver als andere clubs in Europa.

En ik denk dus dat dit beleid helemaal niet het grote probleem is. Het gaat mis op het inschatten van de kwaliteit van spelers. We investeren wel degelijk alleen worden we er niet veel sterker van.
psv plukt Guardado van de reservebank bij Valencia, Red Bull haalt Soriano weg bij het B-elftal van Barcelona (scoort daar al drie seizoenen op rij nagenoeg 1 0p 1, met daarnaast nog een flinke vuistvol assists). Salaris van die laatste: 1.6 miljoen.

Bericht van 'voetbalprimeur', maart dit jaar:
Voor Guardado ligt in Eindhoven een meerjarig contract klaar. In Valencia beschikt de international nog over een verbintenis tot de zomer van 2016, waardoor een transfersom betaald dient te worden. PSV moet daarin een belangrijke afweging maken, omdat het ten koste gaat van het tekengeld van Guardado. De PSV'ers zijn niet in staat om het volledige salaris van 750.000 euro netto over te nemen en willen dat compenseren met tekengeld.
750.000 netto, is bruto wat? 1,5 miljoen?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma nov 09, 2015 2:20 pm

Ja, dat zijn twee succesvolle transfers. Maar wat zegt dat over Ajax?

Zoals ik al zei. Ik denk dat Ajax best bereid is om een enkele uitzondering te maken. Het is iets dat bijvoorbeeld door Cruijff ook altijd zo is neergezet. Zorg dat je een gezonde situatie als basis heb zodat je eventueel voor één of twee spelers die echt een meerwaarde hebben een keer een uitzondering kan maken. Zit het in deze regio dan kun je wat doen met een hoger basissalaris, premies of tekengeld. Gaat het echt een stap verder dan is er een moment dat Ajax niet meer mee kan met veel clubs uit Europa.

Dat gezegd hebbende. Deze genoemde transfers zijn nu een succes en dus lijkt het nu heel logisch om daar eventueel een uitzondering voor te maken. Maar hoe zeker waren deze twee vooraf? Kijk bijvoorbeeld eens naar de prestaties van spelers uit de kantlijn van Barcelona bij Ajax. Categorie Bojan en Cuenca. Als we daar een uitzondering voor hadden gemaakt waren we het schip in gegaan.

Ik blijf er daarom bij. Goed scouten en selecteren, dat is verreweg het belangrijkste probleem op dit moment. Het salarisbeleid is de bottleneck niet op dit moment.
Nil volentibus arduum

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » ma nov 09, 2015 2:39 pm

Dat zegt over Ajax dat het niet onmogelijk is om voor een aanvaardbaar bedrag een goede speler te halen.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma nov 09, 2015 2:46 pm

Ik denk ook absoluut dat dit nog steeds mogelijk is. Alleen moet je er dan wel voor zorgen dat je de juiste speler kiest. We kunnen het onszelf op de lange termijn namelijk weer niet veroorloven om steeds de verkeerde investeringen te doen.

En dáár zit dus veel meer het probleem. Want de spelers die niet mislukken (wat nog iets anders is als volledig slagen) zijn op één hand te tellen terwijl we talloze mislukte projecten hebben.

Het is aan de hand van een succesvolle transfer achteraf altijd makkelijk om te zeggen dat Ajax dat ook had moeten doen. Ajax moet echter vooraf bepalen of die investering verstandig is. En daar zijn we dus niet zo goed in. To put it mildly...
Nil volentibus arduum

zeux

Bericht door zeux » ma nov 09, 2015 3:13 pm

Marillion schreef:Ik denk ook absoluut dat dit nog steeds mogelijk is. Alleen moet je er dan wel voor zorgen dat je de juiste speler kiest. We kunnen het onszelf op de lange termijn namelijk weer niet veroorloven om steeds de verkeerde investeringen te doen.

En dáár zit dus veel meer het probleem. Want de spelers die niet mislukken (wat nog iets anders is als volledig slagen) zijn op één hand te tellen terwijl we talloze mislukte projecten hebben.

Het is aan de hand van een succesvolle transfer achteraf altijd makkelijk om te zeggen dat Ajax dat ook had moeten doen. Ajax moet echter vooraf bepalen of die investering verstandig is. En daar zijn we dus niet zo goed in. To put it mildly...
Yep, scouting is key.

raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon » ma nov 09, 2015 3:20 pm

Scouting is key maar je moet ook een trainer hebben die weet hoe je een speler moet gebruiken. De Boer speelt 433 (punt naar voren of naar achteren) maar lijkt geen idee te hebben hoe de patronen in elkaar steken. Waar spelers moeten lopen, met en zonder bal. Tevens heeft De Boer blijkbaar geen oog voor welk talent z'n spelers hebben. We weten de sterke punten van Milik, gebruik die dan. Zet de organisatie zo neer dat Milik in stelling wordt gebracht. Hoe vaak hij Milik met z'n linker mogen uithalen op een gevaarlijke plaats? Een halve kans tegen Feyenoord geloof ik.

Natuurlijk, de scouting moet beter, maar je hebt ook een trainer nodig die er wat mee kan.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » ma nov 09, 2015 3:38 pm

Die succesvolle transfers zeggen niet veel over Ajax. Je moet dat namelijk in perspectief zien. Soriano kwam in januari 2012 op de markt en koos voor Salzburg. Bij Ajax stond toen ene Siem de Jong vast in de spits en had men met Sigi in de zomer al uitgepakt. Kun je roepen dat Ajax hem ook had moeten halen (achteraf he..), maar dat men toentertijd koos voor Siempe was/is niet heel raar.

Nogmaals, het besluit om de verkeerde spelers te halen (dat is feitelijk aantoonbaar) is een heel kwalijke zaak en dat maakt dat je de beleidsmakers een dikke onvoldoende op dit punt moet geven. Over niet gehaalde spelers en over jongens die bij andere clubs wél furore maken moet je het hier gewoon niet hebben. Dat is allemaal zo situatiespecifiek.

zeux

Bericht door zeux » ma nov 09, 2015 3:44 pm

Peter schreef:Die succesvolle transfers zeggen niet veel over Ajax. Je moet dat namelijk in perspectief zien. Soriano kwam in januari 2012 op de markt en koos voor Salzburg. Bij Ajax stond toen ene Siem de Jong vast in de spits en had men met Sigi in de zomer al uitgepakt. Kun je roepen dat Ajax hem ook had moeten halen (achteraf he..), maar dat men toentertijd koos voor Siempe was/is niet heel raar.
Co raadde hem als ik mij niet vergis ergens in 2013 aan. Co kent Salzburg. Blijkbaar was hij toen 'te halen'. Is dus niets 'achteraf' aan.

Uiteindelijk was het argument van Wimpey: te oud (bijna 29 jaar). Dat was voorafgaand aan vorig seizoen. Anderhalf jaar later scoort Soriano nog steeds één op één voor Salzburg en is zijn marktwaarde op transfermarkt.nl(.de, .com) hetzelfde gebleven. Ik had hem er graag die afgelopen anderhalf seizoen bij gehad...
Laatst gewijzigd door zeux op ma nov 09, 2015 3:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

zeux

Bericht door zeux » ma nov 09, 2015 3:46 pm

Peter schreef:
Over niet gehaalde spelers en over jongens die bij andere clubs wél furore maken moet je het hier gewoon niet hebben. Dat is allemaal zo situatiespecifiek.
Dat is in zoverre relevant dat hier vaak ten stelligste wordt beweerd dat deze spelers 'niet haalbaar' zijn of 'toch niet willen komen'. Dat calimero-gedrag blijkt dus onterecht.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » ma nov 09, 2015 4:19 pm

zeux schreef:
Peter schreef:
Over niet gehaalde spelers en over jongens die bij andere clubs wél furore maken moet je het hier gewoon niet hebben. Dat is allemaal zo situatiespecifiek.
Dat is in zoverre relevant dat hier vaak ten stelligste wordt beweerd dat deze spelers 'niet haalbaar' zijn of 'toch niet willen komen'. Dat calimero-gedrag blijkt dus onterecht.
In zoverre is het wel relevant dat er bij PSV ook figuren als Maher, Narsingh, Toivonen en zelfs Stijn Schaars gehaald zijn (nog niet te spreken over Mark van Bommel) die de man een salaris opstrijken dat een stuk hoger is dan dat van Jasper Cillessen.

Als je financiële uitzonderingen gaat maken voor Bojan, voor Cuenca en zelfs voor Heitinga en jongens als Schaars, Maher of Joris Mathijsen voor een paar jaar vastlegt voordat PSV of Feyenoord zoiets doet, dan raak je snel door je geld heen.....

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » ma nov 09, 2015 4:25 pm

Zoals Marillion terecht zegt: we moeten de juiste speler kiezen. Zo moeilijk is dat toch niet? :smallgrin.gif:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » ma nov 09, 2015 4:36 pm

Duke schreef:Zoals Marillion terecht zegt: we moeten de juiste speler kiezen. Zo moeilijk is dat toch niet? :smallgrin.gif:
:ajaxsmiley.gif:
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » wo nov 11, 2015 2:33 pm

Demosthenes schreef:
Duke schreef:Zoals Marillion terecht zegt: we moeten de juiste speler kiezen. Zo moeilijk is dat toch niet? :smallgrin.gif:
:ajaxsmiley.gif:
Precies :ajaxsmiley.gif: dat blijkt toch helemaal niet moeilijk? :smile-ajax.gif:

WP_Legend

Bericht door WP_Legend » wo nov 11, 2015 3:41 pm

zeux schreef:
Marillion schreef:Nou, dat is vrij simpel. Clubs uit die competitie kunnen ook interesse hebben in een speler. En als het in zo'n geval op de salariscomponent aankomt vis je dus achter het net. Als je dus een speler uit België, Oostenrijk of Denemarken wil halen kan het zomaar zijn dat een PL club (of een club uit Spanje, Duitsland of Italië) ons in de weg zit.

psv plukt Guardado van de reservebank bij Valencia, Red Bull haalt Soriano weg bij het B-elftal van Barcelona (scoort daar al drie seizoenen op rij nagenoeg 1 0p 1, met daarnaast nog een flinke vuistvol assists). Salaris van die laatste: 1.6 miljoen.

Bericht van 'voetbalprimeur', maart dit jaar:
Voor Guardado ligt in Eindhoven een meerjarig contract klaar. In Valencia beschikt de international nog over een verbintenis tot de zomer van 2016, waardoor een transfersom betaald dient te worden. PSV moet daarin een belangrijke afweging maken, omdat het ten koste gaat van het tekengeld van Guardado. De PSV'ers zijn niet in staat om het volledige salaris van 750.000 euro netto over te nemen en willen dat compenseren met tekengeld.
750.000 netto, is bruto wat? 1,5 miljoen?

Elia verdient ook 1m bruto... Kuyt zit tegen de 700k aan..

Le T.

Bericht door Le T. » wo nov 11, 2015 6:36 pm

Een keuze kan altijd verkeerd uitpakken. Maar het hoeft niet zo te zijn dat bijna alle keuzes verkeerd uitpakken. 2 uit 3 moet je makkelijk kunnen halen, en dat betaalt zich dan ook terug in transferinkomsten.
Wollt ihr den totalen Mensch?

zeux

Bericht door zeux » wo nov 11, 2015 6:42 pm

Le T. schreef:
Een keuze kan altijd verkeerd uitpakken. Maar het hoeft niet zo te zijn dat bijna alle keuzes verkeerd uitpakken. 2 uit 3 moet je makkelijk kunnen halen, en dat betaalt zich dan ook terug in transferinkomsten.
Plus misschien wel plaatsing voor de groepsfase CL en de daaraan gekoppelde bedragen.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » do nov 12, 2015 11:41 am

Kuyt zit tegen de 700k aan..
Kuit heeft ook afspraken met de "Vrienden van Feyenoord", geen idee welke precies, maar wel dat het om geld gaat (grote bonus bij kampioenschap?)
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » do nov 12, 2015 12:14 pm

Bovendien is de 700k van Kuijt netto, Feyenoord draait voor de stevige som belasting die je dokt om op de 700.000 euro uit te komen op.

Plaats reactie